توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار؛ از استراتژی تا مهارت‌های مدیران

توسعه کسب و کار؛ از استراتژی تا مهارت‌های مدیران

در دنیای پررقابت امروز، باید هر روز به فکر رشد و ترقی کسب و کار خود بود. وجود تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی نیز موجب شده است که کسب و کارهای کوچک و بزرگ به تبلیغات تجارت خود در این فضاها بپردازند. طی چند سال گذشته، مشاغل مختلف در سراسر جهان از اهمیت توسعه دهندگان کسب و کار آگاهی پیدا کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ و متوسط معمولاً کارشناس توسعه کسب و کار استخدام می‌کنند که توسعه دهنده کسب و کار باشند. حتی ممکن است واحدی را با چندین کارمند تشکیل دهند تا به تاکتیک‌ها و استراتژی‌های لازم جهت توسعه و پیشرفت بپردازند.

توسعه در کسب و کارهای کوچک وظیفه تیم بوده و بیش‌ترین وظیفه متوجه مدیر تیم است. در دنیای پررقابت تجارت امروز اگر فرد یا شرکتی استراتژی لازم جهت این نوع توسعه را نداشته باشد، محکوم به شکست است. در ادامه به تعریف توسعه کسب و کار پرداخته، سپس با استراتژی‌های برتر در این زمینه آشنا می‌شوید. مهارت‌ها و وظایفی که کارشناسان و مدیران کسب و کار باید داشته باشند نیز عنوان می‌شوند.

توسعه کسب و کار چیست؟

زمانی که از صاحبان کسب و کار بپرسید که توسعه تجارت به چه معناست به احتمال زیاد جواب‌های مختلفی خواهید شنید. می‌توان گفت رشد کسب و کار شناسایی روش‌های بلندمدت برای افزایش ارزش از طریق توسعه روابط، بازارها و مشتریان است.

مسئولیت اصلی توسعه دهنده کسب و کار رشد یک تجارت است. با توجه به نوع کسب و کار، وظایف و استراتژی‌های روزمره برای دستیابی به این هدف متفاوت بوده؛ اما مأموریت کلی همچنان ثابت خواهد بود.

بهترین تعریف توسعه کسب و کار توسط "اسکات پولاک"، محقق کسب و کار در سال 2012 انجام گرفته است: «ایجاد ارزش طولانی مدت برای یک سازمان از مشتری، بازار و روابط است.» با ایجاد موقعیت‌های برد- برد می‌توان مشارکت‌هایی را شکل داد که ارزش زیادی برای همه طرف‌های درگیر داشته باشد. ارزش نام برده در تعریف پولاک از توسعه کسب و کار تنها به پول برنمی‌گردد. البته که پول هدف هر شرکت سودآور و در هر توسعه تجارتی است؛ اما باید در نظر داشته باشیم که این پول به‌صورت کوتاه مدت به دست نیاید.

پس نگرانی اصلی توسعه دهنده کسب و کار این است که این ارزش سازگار باشد و سود طولانی مدت برای تجارت داشته باشد. به همین دلیل می‌توان گفت هنر ایجاد روابط طولانی مدت و ایجاد موقعیت‌های برنده با همه ذینفعان درگیر به‌منظور ایجاد ارزش برای سازمان خود، توسعه کسب و کار نام دارد.

استراتژی های توسعه کسب و کار

همه شرکت‌ها دارای توسعه و رشد کسب و کار یکسانی نیستند. در واقع بیشتر فعالیت‌های بسیاری از افراد حرفه‌ای، ماهیتی فرصت‌طلبانه دارد. این امر در مورد بسیاری از فروشندگان صدق می‌کند و نتایج کوتاه مدتی به دنبال دارد.
این در حالی است که اگر به دنبال پیشرفت دائمی هستید باید استراتژیک رشد کسب و کار داشته باشید تا فرایندها و رویه‌های توسعه تجارت با اهداف استراتژیک کسب و کار همسویی پیدا کنند.

تصمیم‌ گیری در مورد اهداف پیگیری و استراتژی‌های استخدام برای توسعه تجارت جدید در واقع تصمیم مهمی است. یک استراتژی خوب به‌خوبی قابل‌اجرا بوده و می‌تواند سطح بالایی از رشد و سودآوری ایجاد کند.
یک استراتژی نادرست می‌تواند رشد را متوقف کرده و استعدادهای ارزشمند را از بین ببرد. در این بخش به چگونگی تدوین برنامه استراتژی‌های برتر توسعه کسب و کار می‌پردازیم.

1. شبکه‌سازی

شبکه‌سازی جهانی‌ترین استراتژی توسعه تجارت است. این تئوری بنا شده است تا نشان دهد خدمات حرفه‌ای خرید ریشه در روابط دارند.
قبل از وجود شبکه دیجیتال، بهترین راه برای ایجاد روابط جدید از طریق شبکه حضوری بود.

درست است بسیاری از روابط از این طریق توسعه می‌یابند و با مخاطبان هدف موجود در شبکه خود می‌توانید تجارت جدیدی را گسترش دهید؛ اما در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد.
خریداران امروزی بسیار تحت فشار هستند و شبکه‌سازی حضوری کار وقت‌گیری است مخصوصاً اگر برای این نوع ملاقات احتیاج به سفر باشد، هزینه زیاد داشتن نیز به مشکلات اضافه می‌شود.

با توجه به اینکه در عصر دیجیتال هستیم تکنیک‌های جدید شبکه‌های دیجیتالی می‌توانند از نظر هزینه و زمان به شما کمک کنند. درست است که شبکه های اجتماعی نیز به سرمایه‌گذاری زمانی و توجه نیاز دارند، اما بهترین راه‌حل در این روزگار است.
با توجه به رشد شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز، این نوع شبکه‌سازی یکی از استراتژی‌های مهم در زمینه توسعه تجارت است. اگر به‌طور حرفه‌ای بتوان از شبکه‌های دیجیتالی موجود استفاده کرد، نتیجه خوبی در توسعه کسب و کار خواهید گرفت.

2. تبلیغات

اگر بتوانید با حمایت از رویدادها و کمپین های تبلیغاتی، مستقیما تجارت خود را توسعه دهید،خیلی از مشکلات حل می‌شوند. این‌گونه دیگر نیاز نیست از متخصصان خارج از شرکت استفاده کرد و هزینه زیادی متحمل شد.
مطالعات نشان داده است که تبلیغات سنّتی با رشد کندتری همراه است. فقط وقتی این نوع تبلیغات با تکنیک‌های دیگر مانند سخنرانی در یک رویداد ترکیب شود، این فنون ثمربخش خواهند بود.

در ادامه مطالعات استراتژی تبلیغات، محققان امیدوارکننده‌ترین این نوع استراتژی را تبلیغات دیجیتالی با هدف‌گذاری مناسب عنوان کرده‌اند. این امر به بنگاه‌ها این امکان را می‌دهد تا پیام‌ها و پیشنهاد‌ها خود را با هزینه کمتری در اختیار افراد مناسب قرار دهند.
در دنیای امروز، افراد بسیاری در دنیای دیجیتال به دنبال شراکت جهت سرمایه‌گذاری هستند و این‌گونه با معرفی کسب و کار خود، می‌توانید افراد و شرکت‌ها را به خود جذب کنید.

3. استراتژی بازاریابی تلفنی، ایمیل و پیامک

شرکت‌های خدمات حرفه‌ای برای چندین دهه است از تماس‌های تلفنی و تبلیغات پیامکی برای هدف قرار دادن مستقیم مشتریان بالقوه استفاده کرده‌اند.
این روش برای ارتباط‌گیری و تبلیغات تقریبا یک روش قدیمی است که افراد به آن واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند، زیرا تبلیغات کاذب بسیاری نیز از این روش استفاده کرده‌اند.

با در نظر گرفتن این چالش‌ها برای این نوع استراتژی و اینکه قیمت تمام‌شده آن نیز نسبتا گران است، باید به‌طور حرفه‌ای این استراتژی را برنامه‌ریزی کرد. اگر این نوع استراتژی به‌خوبی انجام نشود هیچ تأثیری بر توسعه کسب و کار شما نخواهد داشت و فقط بار زمانی و هزینه اضافی را شامل می‌شود.

نکته اصلی برای انجام این نوع استراتژی برای توسعه، بهتر است یک پیشنهاد جذاب به یک لیست کاملا واجد شرایط و پاسخگو تحویل داده شود؛ یعنی افراد خاصی را مخاطب قرار داد، نه به‌صورت تصادفی افراد را انتخاب کرد. درست گرفتن این ترکیب کار آسانی نیست و احتیاج به کارشناس و مدیر توسعه‌دهنده کسب و کار دارد.

4. بازاریابی محتوااثر پیگمالیون در مدیریت

استراتژی محتوا تخصص شما و کسب و کارتان را در معرض دید خریداران و مشتریان بالقوه و منابع ارجاع قرار می‌دهد.
این امر از طریق تولید محتوا حاصل می‌شود، تولید محتوایی که تخصص شما و نحوه استفاده از آن جهت حل مشکلات مشتری را نشان می‌دهد.
مدت‌ها است که اصلی‌ترین استراتژی توسعه کسب و کار برای خدمات حرفه‌ای کتاب‌ها، مقاله‌ها و سخنرانی‌ها هستند.
بسیاری از کارشناسان با این دید اقدامات و شرکت‌های خود را بر اساس این نوع استراتژی بنا نهاده‌اند و اغلب نیز موفق بوده‌اند،اما تغییر زمان و فناوری این نوع استراتژی را مانند دیگر استراتژی‌های رشد کسب و کار تغییر شکل داده است.

در حال حاضر با شروع ارتباطات دیجیتال آسان‌تر و بسیار سریع‌تر می‌توان تخصص خود را با یک بازار هدف ایجاد کرد. موتورهای جستجو زمینه بازی را برای افراد و شرکت‌ها برابر کرد‌ه‌اند تا افراد و شرکت‌های نسبتا ناشناخته، حتی در خارج از منطقه جغرافیایی و فیزیکی خود نیز شناخته شوند.

وبینارها و لایوها، سخنرانی‌های عمومی را دموکراتیک کرده‌اند. وبلاگ‌ها و سایت‌ها نیز عملکرد این نوع استراتژی را بهبود داده‌اند. ویدئوها و رسانه‌های اجتماعی نیز به کمک این نوع استراتژی کسب و کار آمده‌اند و کارشناسان تازه‌کار توسعه‌دهنده کسب و کار می‌توانند به یک بازار گسترده دسترسی پیدا کنند.

درست است که تحول بزرگی در این نوع استراتژی توسعه تجارت ایجاد شده است، اما در عین حال این تحولات باعث شده، شرکت‌ها با یکدیگر رقابت تنگاتنگ و بیشتری داشته باشند.
در این راه ممکن است خود را در رقابت با متخصصانی ببینید که هرگز از وجود آن‌ها آگاهی نداشته‌اید. اگر بتوانید از این فضای موجود استفاده بهینه داشته باشید برای توسعه تجارت شما بسیار مفید خواهد بود.

محیط کار سالم

وظایف و مهارت‌های مورد نیاز مدیر و توسعه دهنده کسب و کار

برای اینکه در یک توسعه کسب و کار برتر باشید باید مهارت‌های لازم را داشته باشید و در این زمینه از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید.
برای اینکه بتوانید راه‌حل کسب و کار خود را به نمایش بگذارید، باید ارائه‌های مختلفی را برای ذینفعان و مخاطبان مختلف تهیه کنید. تمام تلاش‌های یک توسعه دهنده موفق کسب و کار متکی به شبکه قوی «روابط» است.
این امر مستلزم ایجاد، مدیریت و استفاده از یک ارتباط قوی مبتنی بر اعتماد، احترام و درک متقابل است که برای طرف‌های مختلف درگیر، ارزش ایجاد کند.

در ادامه مهارت‌های اصلی که یک کارشناس توسعه باید داشته باشد را به اختصار توضیح می‌دهیم. با این حال توجه داشته باشید که مهم‌ترین مهارت این نوع توسعه دهنده‌ها مهارت ارتباطی است.

1- مهارت‌های فروش؛

در حالی که توسعه تجارت و نقش‌های فروش، اهداف متفاوتی دارند، توسعه دهنده‌های آن چند وظیفه و مسئولیت مشابه دارند. به همین دلیل مهارت‌های اساسی فروش یکی از مهارت‌ها و وظایفی است که یک کارشناس توسعه دهنده کسب و کار باید به آن مسلط باشد.

یک متخصص یا کارشناس این امر به‌منظور هدف‌گذاری فرصت‌های رشد، باید بتواند اعضای مخاطبان شرکت را شناسایی کرده و به‌طور مؤثری فرصت‌ها را پیدا کرده و آن‌ها را پیگیری کند. علاوه بر این توسعه دهندگان کسب و کار به مهارت‌هایی برای ایجاد روابط با شرکای احتمالی یا افراد احتمالی نیاز دارند. این امر ممکن است شامل کارهایی مانند تماس‌های تلفنی یا تنظیم جلسات حضوری برای بحث در مورد فرصت‌های بالقوه و فروش ایده مشارکت باشد که به سود همه طرف‌های درگیر باشد.

هر کسب و کاری برای رشد باید مشتری پیدا کند، اما هر مشتری بالقوه‌ای مناسب نیست. توانایی ارزیابی اینکه مشتری بالقوه واجد شرایط است یا می‌تواند با شریک شدن، دیگر اعضای مخاطب شما را هدف دسترسی برای تجارت خود قرار دهد، از ضروریات توسعه تجارت است.

مهارت‌ها و اطلاعاتی که یک کارشناس توسعه دهنده تجارت لازم است بداند تا به بهبود مهارت فروش دست یابد بسیار گسترده هستند. این مهارت‌های تکمیلی عبارت‌اند از چشم‌انداز، به‌روزرسانی قیف فروش یا همان ایجاد بستر مدیریت مشتری و پرورش روابط با مشتریان.

درست است که کارشناسان توسعه دهنده کسب و کار با مدیر فروش و تیم او، همکاری نزدیک و مؤثری دارند و در فرایند فروش شرکت دارند؛ اما مسئولیت نهایی کردن معاملات و تبدیل کردن چشم‌اندازها به مشتری، بر عهده تیم فروش است. کارشناسان توسعه دهنده فروش باید توانایی ساده‌سازی فرایند فروش را داشته باشند تا موفقیت یک تجارت را بهبود بخشند. به همین جهت کارشناسان توسعه و اعضای تیم فروش همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند.

2- مهارت‌های بازاریابی؛

در بسیاری از شرکت‌ها، بخش توسعه کسب و کار معمولا بیش‌تر از بخش فروش و بازاریابی همسو است. اگر چه یک کارشناس توسعه باید از برخی مهارت‌های فروش برخوردار باشد؛ اما باید اصول اساسی بازاریابی را نیز درک کنند و آن‌ها را در بخش خود به کار گیرد. در نهایت هدف هر دو کارشناس بازاریابی و توسعه دهنده تجارت رشد کسب و کار است، اگر چه روش‌های انجام این دو مسئولیت ممکن است متفاوت باشند.

کسب و کارهای کوچک ممکن است منابعی برای استخدام یک تیم بازاریابی کامل نداشته باشند، بنابراین ممکن است برخی از وظایف مرتبط به بازاریابی به عهده توسعه دهندگان کسب و کار باشد و یا برعکس.
این وظایف شامل یافتن راه‌های برای تبلیغ برند، گسترش بازار، به دست آوردن مخاطبان جدید و ایجاد آگاهی باشد. این مهارت و وظیفه برای کارشناس و مدیر توسعه کسب و کار مشترک به نظر می‌رسد ولی بیشتر در ظاهر به هم شباهت دارند. در بخش وظایف و مهارت‌های مدیر توسعه کسب و کار به تفاوت این دو پرداخته می‌شود.

3- هوش تجاری؛

هوش تجاری کسب بینش و درک عمیق از بازار است. در رشد کسب و کار، ایجاد این نوع مهارت شامل تحقیق موردنیاز تجارت و رقبا است که برای دستیابی به دید وسیع‌تری از بازار هدف احتیاج دارد. جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز تحت‌الشعاع هوش تجاری قرار می‌گیرند.
برخی از متداول‌ترین انواع داده‌ها که به سود توسعه بوده، شامل اندازه بازار بالقوه، هر گونه تغییر در آن و انواع کمپین‌هایی است که پاسخ‌های مثبت، بخشی از بازار را ایجاد می‌کنند. کارشناس توسعه برای ایجاد این مهارت می‌تواند با انجام تحقیقات، جمع‌آوری داده‌ها و یادگیری بیشتر در مورد هدف شروع کند.

4- مهارت‌های ارتباطی؛

بدون داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی، دستیابی به موفقیت در دنیای کسب و کار دشوار خواهد بود. توسعه دهندگان مشاغل باید بتوانند با اطمینان و شفافیت بنویسند و صحبت کنند، هم‌چنین به بازخورد و نگرانی‌های مشتریان بالقوه گوش دهند.
همچنین یک توسعه دهنده کسب و کار باید بتواند مذاکره کند. اگر چه گاهی پیدا کردن مخاطب برای معامله کار سختی است، اما مسئولیت تولید سرنخ و علاقه‌مند کردن افراد به هنگام فعالیت، به عهده کارشناس توسعه کسب و کار است.

کارشناس توسعه دهنده کسب و کار برای موفقیت در مذاکرات باید بتوانید خلاقانه فکر کند، نیازهای دیگران را درک کند و اولویت‌بندی نماید.
بیش از هر چیز یک کارشناس این نوع توسعه باید یاد بگیرد سبک ارتباطی اصیل و با درایت از خود نشان دهد. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد اصلی‌ترین مهارت و وظیفه توسعه دهنده تجارت هم به‌عنوان کارشناس و هم به‌عنوان مدیر مهارت ارتباطی است. البته در مورد مهارت ارتباطی مدیر توسعه کسب و کار در بخش خود بیشتر توضیح داده می‌شود.

5- استفاده از فرصت‌های جدید؛

جستجوی فعالانه فرصت‌های جدید از نظر خط تولید، بازارها و چشم‌اندازها یا آگاهی از برند از مهارت‌های اصلی یک کارشناس توسعه کسب و کار است که قسمت مهمی از موفقیت کسب و کار را تشکیل می‌دهد.
رقابت با رقبا و گفتگو با مشتریان احتمالی و مشتریان فعلی فرصت‌های شغلی جدیدی به وجود می‌آورند. ارزیابی بازاریابی و جلسات کشف فرصت‌ها با نمایندگان فروش و بازاریابی انجام شود تا در صورت شناسایی فرصت جدید، همه تیم با هم تلاش کنند تا بتوانند احتمال معامله را بررسی کنند.

6- تهیه گزارش کار؛

یکی دیگر از وظایفی که کارشناسان توسعه کسب و کار دارند گزارش دادن به‌موقع به نمایندگان فروش و مدیران توسعه دهنده است تا آن‌ها نیز بتوانند اقدامات لازم را به موقع اجرا کنند.

باید یافته‌های خود مانند فرصت‌های بازار و روند بازار را در اختیار نمایندگان فروش و مدیران توسعه دهنده بگذارند.
انتقال این اطلاعات و همکاری با کل تیم، به‌روزرسانی استراتژی‌های مناسب برای مشاغل و مخاطبان را به همراه دارد. همین امر موفقیت‌های بسیاری را برای حیات و ادامه فعالیت‌های سازمان به همراه دارد.

7- تعیین برنامه آموزشی برای تیم؛

یک مدیر توسعه دهنده کسب و کار هم‌زمان باید یک مربی عالی نیز باشد. با یادگیری، آگاهی و آموزش راه‌حل‌های مختلف موجود، به مشتریان خود ارزش می‌بخشد. از طریق سمینارها، سخنرانی‌ها و آموزش‌ها می‌توان روابط محکم با مخاطبان زیادی ایجاد کرد.
از طرف دیگر مدیر توسعه تجارت باید برنامه آموزشی برای کارشناسان تیم خود داشته باشد و هم‌چنین هم‌فکری داشته باشند. در ادامه به‌طور اختصار به چند مهارت و وظایف مهم مدیر توسعه کسب و کار می‌پردازیم.
به یاد داشته باشید برخی از این وظایف و مهارت‌ها برای کارشناسان و مدیران این امر مشترک بوده؛ اما دارای ایفای نقش‌های متفاوتی هستند.

8- به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند با تیم؛

مسئولیت‌های یک مدیر رشد کسب و کار شامل برقرار کردن ارتباط با در نظر داشتن چشم‌انداز است که به حفظ روابط طولانی‌مدت و به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند با افراد درگیر در تجارت می‌انجامد.

مدیر توسعه کسب و کار باید مهارت ارتباط با افراد یا شرکت‌هایی را داشته باشد که بتوانند با یکدیگر شراکت کنند و به‌طور مستمر به یکدیگر سود برسانند. این در حالی است کارشناس توسعه دهنده باید در امر پیدا کردن این نوع افراد و شرکت‌ها به مدیران اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشد.
شرکت‌ها و افرادی که قصد دارند با کسب و کار شما شراکت کنند و یا نمایندگی بپذیرند انتظار دارند با یک مدیر تبادل اطلاعات داشته باشند و ارتباط بگیرند تا از سرمایه‌گذاری خود اطمینان حاصل کنند. اینجا است که وظایف مهم و خطیر یک مدیر توسعه کسب و کار در مهارت ارتباطی مشخص می‌شود.

9- تبلیغ و برندینگ؛

این نوع مهارت نیز در مدیر و کارشناس توسعه کسب و کار مشترک است با این تفاوت که مدیران توسعه تجارت به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد مشارکت با افراد یا شرکت‌های دیگر هستند، بنابراین توانایی تبلیغ اسم برند یا نام تجاری به‌طور مؤثر بسیار مناسب خواهد بود.
مدیر توسعه وظیفه بازاریابی برای فروش محصولات را به مشتریان معمولی ندارد. مهارت بازاریابی در همان راستای مهارت ارتباطی برای مدیران توسعه دهنده تجارت بوده و وظیفه مدیر این نوع توسعه دهنده جلب اعتماد افراد و شرکت‌های مقابل برای سرمایه‌گذاری، شراکت و نمایندگی است.

10- مهارت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ROI؛

مدیر توسعه کسب و کار باید توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را داشته باشد. اندازه‌گیری ROI توسط یک مدیر کسب و کار که شامل بازده سرمایه‌گذاری آهنگ توسعه دهندگان کسب و کار بسته به چرخه فروش، نیازهای شرکت و صنعت هستند در صنایع مختلف، متفاوت است.
به همین دلیل یک مدیر توسعه تجارت باید مهارت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را با توجه به نوع شرکتی که در آن مشغول است را داشته باشد. برخی از اندازه‌گیری‌ها شامل درآمد، تعداد معاملات تولید شده از طریق مشارکت و کانال‌های دیگر و هم‌چنین خط لوله فروش و تأثیر تیم توسعه دهنده تجارت بر روی آن خط لوله است.

داشتن مهارت‌هایی برای ارائه شفاف پیشرفت کسب و کار و هم‌چنین مهارت‌های سازمانی برای ردیابی کاری که برای تقویت رشد شرکت انجام می‌شوند

برای مدیر کسب و کار بسیار ضروری است تا بتواند به‌خوبی از عهده وظایف خود بربیاید و در این مسیر شغلی موفق باشد.

11- رهبری و مدیریت پروژه؛

توسعه یک کسب و کار یک پروژه بزرگ و پیچیده است. مدیریت دقیق آن برای موفقیت کلی در این زمینه بسیار ضروری است. برخی از مهارت‌های موردنیاز برای داشتن یک مدیر پروژه عالی به صنعت توسعه تجارت منتقل می‌شود.

این مهارت‌ها شامل رهبری، مدیریت تیم، توانایی نظارت و مدیریت ریسک است. مدیریت تیم توسعه دهنده کسب و کار شامل پشتیبانی از کار گروهی، حل تعارضات و ارزیابی عملکرد است.

دنیای دیجیتال؛ راهی به سوی توسعه کسب و کار

در دنیای پررقابت امروز هر کسب و کاری برای بقا احتیاج به توسعه دارد. دنیای کسب و کار سنّتی که فقط شرکت خاصی می‌توانست خدمات خاصی را ارائه دهد تمام شده است.
در حال حاضر مشتری‌ها برای انتخاب محصول و خدمات موردنیاز خود گزینه‌های بسیاری را پیش روی دارند که بر اساس معیارهای مختلفی دست به انتخاب می‌زنند.
این وظیفه توسعه دهندگان کسب و کار است که با توسعه کسب و کار به‌صورت شراکتی یا اعطای نمایندگی، خدمات و محصولات خود را بیشتر در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهند.

دنیای دیجیتال نیز بسیار می‌تواند در این امر به کسب و کارها کمک کند در عین حال فضای شدید رقابتی در این دنیا حکم‌فرما است.
صاحبان مشاغل در کارلیب می‌توانند بهترین کارشناسان توسعه دهنده کسب و کار را به استخدام خود درآورند. در عین حال افرادی که تحصیلاتی مانند مدیریت بازرگانی دارند و می‌توانند یک توسعه دهنده کسب و کار باشند با ارسال رزومه خود می‌توانند شانس خود را برای استخدام در شرکت‌های معتبر امتحان کنند. در این مسیر با کارلیب همراه باشید.

سهیلا حیدریان
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • محمدرضا
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۲:۰۷

    آقا مقاله تون خوب بود فقط کاش منابعشم مینوشتین

    • فاطمه ولی محمدی
      ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۳

      مطالب وبلاگ کارلیب همه تالیف نویسنده ها هستند و از منابع معتبر داخلی و خارجی استفاده شدند.

  • حسینعلی نعمت زاده
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۵

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • غلامحسین ذولفقاری
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • یدالله عابدی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۱۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • ابوالقاسم همدانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • علی کشاورز
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰

    مطالب بی نظیر بود

  • جلال بابایی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵

    بیشتری بنویسین لطفا

  • اصغر گنجی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • سیدحسین قنبری
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • محمود بابایی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم