توسعه کسب و کارعمومی و اجتماعی

هلدینگ چیست؟ چه تفاوتی با شرکت سرمایه گذاری دارد؟

هلدینگ چیست؟ چه تفاوتی با شرکت سرمایه گذاری دارد؟

هلدینگ واژه‌ای آشناست که شاید خیلی از شما در خبرها و مطالب اقتصادی شنیده باشید. حتی اگر برای نخستین بار قصد سرمایه‌گذاری داشته باشید قطعا با مفهومی به نام شرکت هلدینگ روبرو می‌شوید. معنی این کلمه به انگیسی دارایی، موجودی و مالکیت تعبیر می‌شود، اما اینکه شرکت‌های هلدینگ چه شرکت‌هایی هستند و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند؟ بحثی است که لازم است درباره آن اطلاعات دقیق داشته باشید.

هلدینگ‌ها در چند شرکت که در یک زمینه مشترک فعال هستند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. هر شرکتی که سهام مدیریتی یک یا چند شرکت را در اختیار داشته باشد، هلدینگ نامیده می‌شود. با ما همراه باشید تا با این مفهوم و تفاوت آن با دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

هلدینگ چیست؟هلدینگ چیست؟

هلدینگ نوعی شرکت سرمایه‌گذاری است. شرکت هلدینگ به شرکتی سهامی گفته می‌شود که شامل شرکت‌های زیرمجموعه دیگر بوده است و کنترل شرکت‌های زیر مجموعه مستقیما زیر نظر تیم مدیریت شرکت اصلی می‌باشد.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت :

شرکت هلدینگ، شرکتی است که یک یا چند شرکت دیگر را تحت نظارت و کنترل خود قرار می‌دهد.

شرکت‌های هلدنیگ نقش بسیار مهمی در اقتصاد مدرن جهانی ایفا می‌کنند. در این شرکت‌ها هیچگونه عملیات، فعالیت یا هر کسب و کار فعال دیگری انجام نمی‌شود و آن‌ها صرفا مالک دارایی‌ها هستند. این دارایی‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

  • سهام سایر شرکت‌ها مانند شرکت‌هایی با مسئولیت محدود یا شرکت‌های مشارکتی
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پوشش دهنده ریسک
  • سهام عادی، اوراق قرضه
  • املاک و مستغلات، مالکیت معنوی
  • برندها، اختراعات، علائم تجاری، حق کپی رایت و هر چیز ارزشمند دیگری
  • سایر سهام‌های مرغوب که متعلق به دارایی‌های شرکت هلدنیگ است

از مهم‌ترین و مرغوب‌ترین سهام‌ها در جهان، سهام شرکت جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) است. در واقع یک شرکت هلدینگ است که وقتی سهام آن را خریداری می‌کنید، هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد.

شرکت جانسون و جانسون دارای سهام مالکیت 265 کسب و کار مجزا است. این تعداد کسب و کار به 3دسته اصلی یعنی لوازم بهداشتی، دستگاه پزشکی و دارو تقسیم می‌شود. مدیران اجرایی که نقش کلیدی و مهمی دارند در شرکت‌هایی هستند که تحت کنترل شرکت مادر جانسون و جانسون قرار دارد.

شرکت هلدینگ مادر قدرت و اختیارات فراوانی دارد. در واقع می‌توانند از طریق پایین آوردن هزینه سرمایه از شرکت‌های فرعی که زیرمجموعه‌شان هستند حمایت کنند. در این راستا لازم است شما با برخی از ویژگی‌های اصلی و مهم شرکت‌های هلدینگ آشنا شوید.

ویژگی‌های هلدینگ

ویژگی‌های شرکت هلدینگ 

شرکت‌های هلدینگ دارای ویژگی‌های اصلی و مهمی می‌باشند که باعث تمایز و خاص بودن آن‌ها شده است. همچنین بین ویژگی‌های اصلی شرکت‌های هلدینگ دو مورد وجود دارد که باعث شده شرکت‌های هلدینگ مادر به دو دسته کلی تقسیم شوند.

در واقع دو مورد اول ویژگی‌های بیان شده از اصلی‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های هلدینگ به شمار می‌رود.

  1. نوع اول شرکت‌های مادر، شرکت‌های سهامی هستند. که علاوه بر عملیات بازرگانی، بخشی از سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکت‌های دیگر می‌نمایند. به آن‌ها شرکت کنترل‌کننده نیز می‌گویند.
  2. نوع دوم شرکت‌های مادر نیز، شرکت‌های سهامی هستند، اما در این حالت تمام سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکت‌های دیگر می‌نمایند. فعالیت بازرگانی ندارند و به آن‌ها شرکت دارنده گفته می‌شود.
  3. موجب حفاظت از دارایی‌های ما در برابر ورشکستگی شرکت‌های فرعی نیز می‌شود.
  4. شرکت در راستای اقتصاد مقاومتی با هدف شناسایی هلدینگ‌ها در رشد و توسعه کشور و تامین مالی برای رشد آن‌ها همایش ارزش آفرینی هلدینگ‌ها را برگزار می‌کنند.

حال با دانستن برخی از ویژگی‌های شرکت‌های هلدینگ شاید این سوال ذهن شما را درگیر کند که چرا شرکت هلدینگ؟ اصلا چه مزایا و معایبی برای ما خواهد داشت؟ ما اینجا هستیم تا به سوالات شما در این باره پاسخ دهیم.

مزایا و معایب شرکت هلدینگ

در این قسمت ابتدا مزایای هلدینگ سرمایه‌گذاری را برایتان ذکر می‌کنیم. سپس به معایب آن می‌پردازیم. بعد از دانستن این مزایا و معایب اصلی لازم است شما با یک سری قوانین برای ثبت این گونه شرکت‌ها آشنا شوید. مزایای هلدینگ:

  • بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی.
  • سهولت انحلال اجباری شرکت‌های تابعه، رعایت اصل مهم تنوع در سرمایه‌گذاری.
  • تضمین بازپرداخت وام‌ها با شرکت‌های تابعه.
  • یکپارچگی سیاست‌ها.
  • ریسک تشکیل این شرکت‌ها چون تولیدکننده یا خدماتی نیستند کمتر است.
  • امکان رعایت قوانین مختلف در کشورهای دیگر به دلیل وجود شخصیت حقوقی مستقل شرکت‌های تابعه.
  • حذف عملیات پرهزینه انتقال عنوان مالکیت املاک

معایب تاسیس و تشکیل شرکت هلدینگ:

  • مالیات در این شرایط به طور نسبی افزایش می‌یابد.
  • سهولت انحلال اجباری شرکت‌های تابعه.

قوانین ثبت شرکت هلدینگ

قوانین ثبت شرکت‌های هلدینگ

برای ثبت شرکت هلدینگ یک سری قوانین و اساسنامه وجود دارد که اگر قصد سرمایه‌گذاری یا استخدام در هلدینگ را دارید حتما باید آن‌ها رعایت کنید.
در واقع این شرکت‌ها در تلاش هستند از طریق مالکیت سهام شرکت‌های دیگر در صنایع حضوری فعال داشته باشند.

1. تعیین نوع شرکت‌ هلدینگ؛

شرکت‌های هلدینگ دارای چندین دسته‌بندی می‌باشند. انواع شرکت‌های هلدینگ عبارتند از:

  • هلدینگ‌هایی که از شرکت‌های بزرگ ایجاد شده‌اند. مانند هلدینگ ایران خودرو.
  • هلدینگمحصولی یعنی همه شرکت‌های آن یک نوع محصول تولید می‌کنند.
  • هلدینگ‌ زنجیره تامین یعنی همه شرکت‌های آن در راستای رسیدن به یک هدف مشترک فعالیت‌های گوناگون انجام می‌دهند.مانند هلدینگ‌های نفتی از عملیات اکتشاف تا پخش.
  • هلدینگ مختلط یعنی از شرکت‌هایی با فعالیت‌های مختلف ایجاد شده است.

2. مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ؛

  • کپی مدارک شناسایی کل اعضای تیم مدیریت
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری کلیه اعضا
  • آگهی تاسیس شرکت
  • نامه نمایندگی از شرکت مادر جهت ثبت شرکت

3. مراحل دریافت مجوز تشکیل شرکت هلدینگ

  • شرایط دریافت موافقت با تاسیس شرکت مادر:

تکمیل فرم تقاضای صدور مجوز شرکت و تکمیل فرم پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در تیم مدیریت.

  • شرایط اعطای مجوز تاسیس :

تکمیل مدارک اعلام شده توسط سازمان در مهلت مشخص شده و صدور نامه سازمانی مبنی بر اجازه تاسیس شرکت و ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها

  • شرایط اعطای مجوز فعالیت بعد از دریافت مجوز تاسیس :

بعد از اعلام موافقت با تاسیس شرکت متقاضی باید طی مهلت مقرر شرکت را نزد مرجع ثبت شرکت‌ها ثبث کند و مدارک مربوطه را به سازمان ارائه دهد. در نهایت توجه داشته باشید، در شرکت‌های هلدینگ مادر دو نوع استراتژی برای پیگیری وجود دارد.

اول اینکه سهام چه شرکت‌هایی را جهت کنترل باید خریداری کرد. دومین مورد اینکه از چه روش مدیریتی برای اداره و کنترل شرکت تابعه استفاده می‌شود. حال بحثی که اینجا مطرح می‌شود تفاوت شرکت‌های هلدینگ با دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری است.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه تفاوت‌هایی دارند؟ سبکی کاری آن‌ها چه فرقی دارد؟ یا اصلا ترجیح شما کدام مورد است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید.

تفاوت شرکت سرمایه گذاری و هلدینگ

شرکت سرمایه‌گذاری چیست؟

ابتدا در این مقاله اطلاعاتی درباره شرکت‌های هلدینگ و انواع آن برای شما توضیح داده شد. حال لازم است بدانید که برای درک بهتر شرکت‌های هلدینگ بهتر است در همان ابتدا با شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز آشنا شوید. خب حالا می‌رسیم به تعریف اصلی اینکه اصلا شرکت سرمایه‌گذاری چیست؟

به زبانی ساده می‌توان گفت شرکت سرمایه‌گذاری، مانند یک بنگاه اقتصادی است که سرمایه خود را با هدف کسب سود، به خرید سهام شرکت‌ها، صندوق‌ها و سایر دارایی با سود فراوان اختصاص می‌دهد.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ترجیحات سرمایه‌گذاران و میزان ریسکی که صورت می‌گیرد، سبد سرمایه‌گذاری خود را تشکیل می‌دهند و مدیریت می‌کنند.

1. ویژگی مهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری؛

در شرکت‌های سرمایه‌گذاری هنگام خرید سهام شرکت‌ها تمایلی به ورود به ساختار مدیریتی و جزئیات عملیاتی آن‌ها ندارند. در حقیقت براساس ارزش سهام، سود سهام و آینده شرکت و سهام آن تصمیم گرفته می‌شود که چه میزان از سبد سرمایه‌گذاری را باید به هر شرکت اختصاص دهند.

2. اصول مدیریتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای کسب سود؛

جالب است بدانید این شرکت‌ها بیش از هر چیز، اصول مدیریت پورتفولیو بر انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مد نظر آن‌هاست. در واقع هدف اصلی آن‌ها اینست که ترکیبی از دارایی‌ها را تشکیل دهند که سود آن‌ها در مقایسه با ریسکی که متحمل می‌شوند، بهینه باشد.

اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری ابتدا ترجیح می‌دهند روی حوزه‌های تخصصی کار کنند و سرمایه‌گذاری انجام دهند. زیرا اینگونه می‌توانند تحلیل و سنجش وضعیت بازار را سریع‌تر و عمقی‌تر انجام دهند.

4. وابستگی شرکت هلدینگ به شرکت سرمایه‌گذاری؛

خب همانطور که می‌بینید در این قسمت دوباره تعریف شرکت هلدینگ را آورده‌ایم. درواقع شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری به هم وابسته هستند. هلدینگ هم شرکتی است که سهام چند شرکت مختلف را خریداری و نگهداری می‌کند. همچنین نوعی شرکت‌ سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اما این نکته را فراموش نکنید که هلدینگ‌ها با شرکت‌های سرمایه‌گذاری یک تفاوت اساسی و مهم دارند. درباره این تفاوت در بخش بعدی صحبت خواهیم کرد.

تفاوت شرکت هلدینگ با شرکت‌های سرمایه‌گذاری

شرکت‌های هلدینگ برخلاف شرکت‌های سرمایه‌گذاری ادعای مدیریتی هم دارند. در واقع تمایل دارند با خرید بخشی از سهام شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری داخلی آن‌ها وارد شوند.
اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت و اداره شرکت‌های زیرمجموعه علاقه خاصی ندارند و بدون تعصب در سبد دارایی خود برای سهامدارانش سود می‌سازد.

معنا و مفهوم هلدینگ تقریبا از 5دهه گذشته آغاز شده است و با ظهور صنایع در ایران شکل گرفته است.

مراحل به ثبت رساندن شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ مانند هم است. اما در میزان سرمایه اولیه باهم متفاوت هستند. یعنی حداقل سرمایه لازم برای تشکیل این گونه شرکت‌ها طبق اعلام سازمان بورس شامل موارد روبرو است:
الف) هلدینگ از نوع سهام خاص: پنجاه میلیارد ریال
ب) هلدینگ از نوع سهام عام: یکصد میلیارد ریال.
اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری در قالب شرکت‌های خاص به ثبت می‌رسند که سرمایه اولیه یک میلیون ریال است.

شرکت‌های هلدینگ برخلاف شرکت سرمایه‌گذاری بخشی از سرمایه خود را به خرید سهام در یک شرکت خودروسازی اختصاص می‌دهند. در واقع آن‌ها معتقدند اعمال نفوذ در سیاست‌های داخلی شرکت می‌تواند منافع اقتصادی هلدینگ را بیشتر و بهتر تامین کند.

شرکت هلدینگ خود را در حوزه فعالیت‌های شرکت‌های سرمایه‌پذیر صاحب نظر می‌داند. می‌توان گفت این اصلی‌ترین تفاوت آن‌هاست.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری اصولا اگر سهام دارای سود خوبی باشند می‌فروشند اما شرکت‌های هلدینگ اصولا سهام را جز در مواقع خاص و ضروری به فروش نمی‌رسانند.

شرکت‌های هلدینگ هدفشان خرید سهام و کنترل آن‌هاست اما هدف شرکت‌های سرمایه‌گذاری از خرید سهام شرکت‌ها تنها دریافت سود است و کاری به نحوه اداره شرکت ندارند.

هلدینگ‌ها به نوعی شرکت‌های سرمایه‌پذیر را کنترل می‌کنند. اما آیا شما نحوه این کنترل را می‌دانید؟ در بخش بعدی درباره این تفاوت مهم که باعث خاص شدن شرکت‌های هلدینگ شده است بحث خواهیم کرد.

نحوه کنترل شرکت‌های سرمایه‌پذیر توسط هلدینگ

نحوه کنترل شرکت‌های سرمایه‌پذیر توسط هلدینگ

خرید سهام از یک شرکت خاص توسط شرکت هلدینگ می‌تواند از طریق انتخاب یک یا چند نفر از اعضای تیم مدیریت، روی تصمیم‌های شرکت تاثیر بگذارد.

شرکت هلدینگ برای کنترل و اعمال نفوذ خود اعضای تیم مدیریت خود را حرفه‌ای انتخاب می‌کند. همچنین با توجه به اساسنامه و چارت سازمانی فرآیند در اختیار گرفتن ارکان و کنترل آن را به عهده می‌گیرد.

شرکت هلدینگ برای کنترل شرکت‌های سرمایه‌گذار با مالکان شرکت مورد نظر مذاکره می‌کند و توافق‌نامه‌ای را تنظیم می‌کنند. مثلا خرید بلوک مشخصی از سهام شرکت، اختیار تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و حتی مدیریت عملیاتی بخشی از شرکت را در برمی‌گیرد.

شرکت‌های هلدینگ برای ورود به شرکت‌های زیرمجموعه، تابع قوانین مکانیکی هستند. در واقع حد و حدود آن‌ها از پیش تعیین شده نیست. حد و حدود این دخالت‌ها تابع شکل توافق است.

به طور کلی برای مشخص کردن قدرت شرکت‌های هلدینگ و همچنین کنترل آن‌ها بر شرکت‌های سرمایه‌پذیر از دو اصطلاح نفوذ قابل ملاحظه و کنترل استفاده می‌شود.

شرکت‌های هلدینگ مالک سهام شرکت‌های تولیدی و خدماتی زیر گروه خود هستند. در واقع اینگونه شرکت‌های سرمایه‌پذیر را کنترل می‌کنند. یعنی سهام را خریداری می‌کنند که بتوانند به وسیله آن هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری را ثبت کنند.

شرکت هلدینگ

در این مقاله از وبلاگ کارلیب، هدف آشنایی با شرکت‌های هلدینگ و تفاوت آن‌ها با شرکت‌های سرمایه‌گذاری بود.

در نهایت می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که فرقی ندارد شما برای استخدام به چه مجموعه‌ و شرکتی درخواست کار دهید، اما حواستان باشد مجموعه معتبری را انتخاب کنید.

شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که برای استخدامی در کارلیب به شما پیشنهاد می‌شوند، ممکن است بزرگ یا کوچک باشند و همچنین تعداد کارهای آن‌ها متفاوت باشد، اما در کیفیت و ارائه خدماتشان فرقی وجود ندارد. زیرا در واقع هدف کارلیب جذب و استخدام بهترین‌ها منابع انسانی در مجموعه کارلیب بوده است تا بتوانند بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه دهند.

 

 

 

 

سهیلا حیدریان
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • حسینعلی آزاد
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۰

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • منصور آزادی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۰

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • قربانعلی خسروی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۵

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • اسماعیل سرمد
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۵

    سلام عالی بود

  • ایمان محمودی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۱۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • ابوالقاسم اسماعیلی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۴۵

    مطلب خوبی بود

  • بهمن محمودی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۵۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • کاظم قشقایی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵

    چرا اینقد زیاد؟

  • کریم خوش نیت
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۰

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • حمید اسماعیلی
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۴۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • رمضان سلیمانی
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰

    محتوا خوبی بود