توسعه کسب و کاررشد و توسعه فردی

چگونه هوش مالی خود را تقویت کنیم؟

چگونه هوش مالی خود را تقویت کنیم؟

تا به حال اصطلاح هوش مالی را شنیده‌اید؟ و یا به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برخی افراد راحت‌­تر کسب درآمد می­‌کنند؟ اگر دقت کرده باشید این موضوع به میزان تحصیلات هم ربطی ندارد.
"رابرت کیوساکی" در این‌باره می­‌گوید: «جهان پر از تحصیل‌کرده­‌های فقیر است و برای پولدار شدن باید هوش مالی را تقویت کرد نه اینکه مدرک بالا گرفت.»

پس راز موفقیت این دسته از افراد چیست؟ ارث پدری؟! برنده شدن در قرعه‌کشی؟ شاید هر کدام از این دلایل درست باشد، اما آنچه مهم است این است که اکثر آنها بدون هیچ حمایتی ثروت و اعتبار خودشان را حفظ کردند و در حقیقت آنها هوش مالی خوبی داشته‌اند.

زیرا برای پولدار شدن، باید باهوش هم باشید، هوشی متفاوت از هوش هیجانی، عاطفی و... که با تقویت راه‌­های رسیدن به پول، بدست می‌­آید. چیزی که به شما کمک می­‌کند مسائل مالی را در کمترین زمان ممکن حل کنید، هوشمندانه‌تر تصمیمات مالی­ بگیرید و اقدامات معقول‌تری برای بهبود شرایط مالی‌‌تان انجام دهید در نتیجه به دنبال آن موفقیت‌های بیشتری را تجربه می‌کنید.
این موفقیت می‌تواند سهم همه شما باشد به شرطی که بدانید از هوش مالی خوبی برخوردار هستید یا نه؟ اگر نه، چطور می‌توانید به آن دست پیدا کنید؟ بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی با مفهوم هوش مالی آشنا شوید تا بتوانید خودتان را بسنجید، پس با تیم کارلیب همراه باشید.

هوش مالی چیست؟

"رابرت کیوساکی" در پاسخ به این سوال می‌­گوید: «مجموعه‌ای از تصمیمات و اقداماتی که در راستای مدیریت مالی صورت می‌گیرد". از نظر او  همان رفتار فرد با پول است که بر پایه سه مفهوم سرمایه، بدهی و جریان مالی استوار است. نوع کسب‌‌وکار، میزان درآمد و سرمایه ثابت، مقدار پولی که ماهانه از حساب خارج می‌شود و از همه مهم‌تر مسیر و جریانی که آنها حرکت می‌کنند نشان‌دهنده هوش مالیِ فرد است.»

به عبارت دیگر هوش مالی یا (Financial IQ)  که به "شم اقتصادی" هم معروف است، همان راه‌­های کسب درآمد در کمترین زمان ممکن است که به کمک دانش، اطلاعات و توانایی‌های هر فرد در تولید ثروت، حل مسائل مادی و مدیریت بحران‌های مالی بدست می‌آید.
هوش مالی انواع مختلفی دارد و در اکثر موارد هوش مالی کودکان شبیه به پدر و مادر می‌شود اما در طول زندگی و با توجه به تجربیات و واکنش­‌های مختلف تغییر پیدا می­‌کند، یعنی با توجه به استقلال مالی که دارد، شخصیت مالی او هم تغییر می­‌کند و این یعنی هوش مالی علاوه بر ذاتی بودن، می ­تواند اکتسابی هم باشد. با شناخت انواع هوش مالی بهتر می­‌توانیم در جهت تقویت آن اقدام کنیم.

انواع هوش مالی

هوش مالی بسته به جنبه‌های مختلف کار با پول، بر پنج نوع است که هر کدام به نوبه خود مهم هستند و هیچ­‌کدام بر دیگری برتری ندارد، در واقع با تقویت همه آنهاست که هوش مالی افزایش پیدا می­‌کند و می‌تواند زندگی­‌تان را دگرگون کند:

1. هوش مالی در  کسب درآمد بالا

این نوع از هوش مالی با توانایی شما در رسیدن به پول سنجیده می‌شود، که برای هر کس متفاوت است. شما تنها زمانی می‌توانید به پول بیشتر برسید که با راه‌های کسب درآمد آشنا باشید.

2. هوش مالی در نگهداری پول

وقتی به درآمد رسیدید باید از پول‌تان در مقابل شکارچیان مالی محافظت کنید، این شکارچیان شامل:

بانکداران، کارگزاری‌ها، ماموران دولتی، کسب‌وکارها و روابط کاری و دوستانه. هر کدام از این موارد در قالب سپرده، خرید و فروش سهام، مالیات زیاد، خرید با جنبه اسراف و قرض دادن می‌­تواند پول‌تان را از چنگ­‌تان دربیاورد.

3. هوش مالی در بودجه ­بندی پول

رابرت کیوساکی دو راه را برای بودجه بندی پیشنهاد می‌دهد:

الف- کاهش مخارج زندگی

ب- افزایش درآمد

او در ادامه اشاره می‌کند که افزایش درآمد در بلندمدت نتیجه بهتری خواهد داشت. چون خیلی از افراد وقتی اوضاع آنطور که می‌خواهند پیش نمی‌رود، به جای هزینه کردن، تصمیم می‌گیرند که پول خرج نکنند، در حالی‌که اگر برای خرج کردن پول اولویت‌بندی درستی داشته باشند، می‌توانند وضعیت را بهبود ببخشند.

4. هوش مالی در به کار بردن پول (اهرم کردن پول)

اهرم کردن پول یعنی از خودتان بپرسید:  چگونه آنچه پس انداز کرده‌ایم را به کسب ثروت بیشتر اختصاص دهیم؟

5. هوش مالی در تقویت و افزایش دانش مالی

منظور از دانش مالی اطلاعات دقیق و جزئی از سرمایه گذاری‌های‌تان است. دقت داشته باشید که هوش اقتصادی پلی است به سوی ثروتمند شدن، پس بر اساس واقعیات تصمیم بگیرید و از منابع موثق پیگیر باشید.

قطعاً تا به اینجا متوجه شده‌­اید که کیفیت مالی زندگی شما تا حد زیادی به هوش مالی ­تان بستگی دارد و مهارت‌هایی که در این راه کسب کرده­‌اید. پس اگر از این قدرت برخوردارید که چه بهتر اگر نه به فکر تقویت آن باشید. اما چگونه؟! در ادامه با ما همراه باشید تا راه‌­های تقویت هوش مالی را به شما بگوییم.

راه­‌های تقویت هوش مالی

اوضاع نابسامان اقتصادی امروزه بر هیچکس پوشیده نیست. از طرفی کسی نیست که با مشکلات مالی، قسط و بدهی، درآمدهای کم، مخارج سنگین و ... دست و پنجه نرم نکرده باشد. اینها همه موانع زندگی برای رسیدن ما به خوشبختی هستند.
با چنین شرایطی بدون داشتن هوش مالی، زندگی بسیار سختی خواهیم داشت. اینجاست که باید با به کار بردن روش‌­های افزایش هوش مالی، تغییری در زندگی­مان ایجاد کنیم تا طعم موفقیت­‌های بیشتری را بچشیم.

راه اول: طرز تفکرتان را تغییر دهید؛

به عنوان قدم اول باید بتوانید روش­‌های قدیمی ذهن‌­تان برای کسب درآمد را کنار بگذارید و از تغییر نترسید. هر چه بیشتر مقاومت کنید، خودتان ضرر می­‌کنید. پس به فکر درآمد بیشتر باشید و با نگاه جدیدی به مسائل مالی زندگی­‌تان بپردازید.
زمانه عوض شده است و به دنبال آن اوضاع اقتصادی، ارزش پول، مخارج، درآمد­ها و ... نیز تغییر کرده است و اگر شما نخواهید تغییرات را بپذیرید، ضرر می­‌کنید.

راه دوم: لیستی از اهداف­تان تهیه کنید؛

لیستی از تمام اهدافی که در سر دارید به صورت اهداف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه­‌مدت تهیه کنید و برای رسیدن به هر کدام از آنها برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید روی اهداف کوچک­‌تان سرمایه‌­گذاری کنید چون می‌­توانند انگیزه‌­ای برای رسیدن به اهداف بزرگ‌­تر باشند. اگر سر تاریخ مقرر آن هدف تیک نخورد، علت را از خودتان جویا شوید.

راه سوم: حواستان به زمان باشد؛

تقویت هوش مالی کار آسانی نیست و نیاز به زمان دارد. پس قدر زمان­‌تان را بدانید و سعی کنید از آنها بهترین استفاده را داشته باشید. فراموش نکنید که تنبلی خیلی راحت شما را اهدافی که دارید دور می­‌کند.کافی است قدم بردارید و تأثیر آن را بر زندگی­‌تان ببینید.

راه چهارم: حساب دخل و خرج­‌تان را داشته باشید؛

سعی کنید هزینه‌های اضافی را از زندگی­‌تان حذف کنید. برای مدتی فقط اقلام ضروری را تهیه کنید و از پس‌­انداز کردن هم غافل نشوید. سخت نگیرید، قرار نیست تا آخر عمر به این روش زندگی کنید، فقط می­‌خواهید یاد بگیرید هوش مالی­ِ تان را افزایش دهید و نتیجه را در آینده خواهید دید.

راه پنجم: مطالعه را فراموش نکنید؛

کتاب‌های مختلف در زمینه کسب درآمد (کتاب پول، پول، پول، پول، پول، پول از جان میلتون فاک)، سختی‌های این راه( کتاب قله‌ها و دره­‌ها از اسپنسر جانسون)، تجربیات دیگران (کتاب پدر پولدار، پدر فقیر از رابرت کیوساکی) و ... نقش مهمی در پیشرفت شما دارد.
به سیستم آموزشی اکتفا نکنید و به سراغ کارآفرینی و یادگیری آن بروید. مدرک به تنهایی کافی نیست، شما نباید منتظر باشید برای کار از شما دعوت شود، خودتان فرصت را فراهم کنید، آن هم با دانش و تجربه‌­ای که در این زمینه کسب کرده‌­اید.

راه‌های تقویت هوش مالی را جدی بگیرید و برای­‌شان وقت بگذارید، فراموش نکنید که هر مهارتی نیاز به تمرین و ممارست دارد. شاید اگر مزایای تقویت هوش مالی را بدانید، انگیزه‌­تان برای این کار بیشتر شود. پس در ادامه مزایای داشتن هوش مالی را با هم مرور می­‌کنیم.

مزایای داشتن هوش مالی 

وقتی به هوش مالی بالایی دست پیدا کردید، قطعاً متوجه تغییرات مثبتی خواهید شد، که برخی از آنها عبارت است از:

1. استراتژی در مخارج روزانه

کسی که شم اقتصادی دارد درمورد هر مبلغی که خرج می­‌کند می­‌اندیشد، منظور خساست نیست، بلکه چنین شخصی آگاه است که خریدهای کوچک و بی‌­اهمیت پایان خوبی نخواهد داشت و فقط بدهی‌ها را افزایش می‌­دهد. وقتی استراتژی دارید، برای خرج کردن یا نکردن پول، می­‌توانید تصمیم درست‌­تری بگیرید.

2. داشتن هدف مالی

همان لیست هدف که در راه­‌های تقویت هوش مالی نیز به آن اشاره شد، وقتی شما به هوش مالی رسیدید، قطعاً لیست هدف برای­‌تان مهم­‌تر می­ شود و برای رسیدن به تک­‌تک آنها تلاش می­‌کنید. فراموش نکنید افراد زرنگ، اهداف میان‌مدت و کوتاه­‌مدت را فراموش نمی­‌کنند و عاقلانه قدم برمی‌دارند.

3. کاهش بدهی‌ها

افرادی که هوش اقتصادی خود را به کار نمی‌گیرند، بی‌­پروا پول‌شان را خرج می‌کنند، قسط می­‌بندند و ... بدون اینکه به آینده فکر کنند. طبیعتاً در آینده­‌ای نه چندان دور با حجمی از بدهی رو­به ­رو می­‌شوند اما وقتی هوش مالی خوبی داشته باشند بهترین و مناسب‌­ترین قیمت‌ها را هنگام خرید انتخاب می‌کنند و اگر بدهی‌­ای هم باشد سعی می­‌کنند آن را با سود دیگر سرمایه­‌گذاری­‌های‌شان صاف کنند.

4. پس‌انداز بیشتر

این پس ‌­انداز قطعاً حاصل درآمد بیشتر است که پیشنهاد می‌شود در تجارتی سرمایه­‌گذاری شود چون با توجه به اوضاع اقتصادی، ثابت نگه داشتن آن کار درستی نیست. افراد با هوش مالی بالا، حداقل 10% از درآمدشان را به شکلی پس‌­انداز می‌کنند.

5. کارآفرینی

در آموزش‌های هوش مالی، شما مهارت کارآفرینی را یاد می­‌گیرید تا مرحله به مرحله و طبق اصول پیش برود و یک کسب‌وکار خوب برای خودتان داشته باشید. فراموش نکنید که مدیریت مالی یک موضوع مهم است که حتماً باید طبق اصول باشد، به همین خاطر مهارت هوش مالی می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

پول داشتن کافی نیست؛ هوش مالی خود را تقویت کنید.

بهتر است به این باور برسید که پول داشتن به تنهایی کافی نیست، مهم این است راه­‌های درست مصرف آن و حتی افزایش آن‌را بدانید، در غیر این صورت همان را هم از دست می‌­دهید. هوش مالی جزئی از وجود هرکس است که نیاز به توجه و پرورش دارد. فقط کافی است راه­‌های تقویت هوش مالی را جدی بگیرید و فرصت‌ها را دریابید.

بنابراین برای افزایش هوش مالی خود تا جای ممکن از مشاوره مالی اقتصاددانان استفاده کنید تا سیستم کاری خود را بهبود بخشیده و استراتژی‌هایی را برای ارتقاء هوش مالی طراحی و پیاده‌سازی کنید. همچنین افرادی که هوش مالی یا اقتصادی خوبی دارند باید در راه توسعه کسب و کار خود بیشتر تلاش کرده و بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنند. شما برای افزایش و تقویت هوش مالی خود چه کارهایی می‌کنید؟

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • پور جعفر
    ۰۱ دی ۱۳۹۹، ۰۷:۳۷

    سلام.
    برای اینکه بفهمیم میزان هوش مالی ما چقدره؟ و آیا به درد رشته های مالی و بعدش مشاغل حسابداری و… بشیم. تست استعدادی هست؟
    هوش مالی ذاتی هست یا اکتسابی؟
    ممنون میشم جواب بدید

  • صادق فلاح
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۱۰

    فوق العاده بود.

  • رسول آذری
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۵

    دستخوش

  • یوسف زاهدی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۵

    این مطلب حرف نداشت

  • رحیم صادقی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۱۰

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • امیرحسین خوش نیت
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۴۵

    دمتون گرم

  • یوسف ناصری
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • رحیم اسدی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۴۵

    محتوا خوبی بود

  • جعفر قاسمی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • محمدحسن توسلی
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۰

    سایتتون محشرههههه

  • شهرام واعظی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۳۵

    مرسی