موفقیت شغلی

چرا و چگونه در محل کار ورزش کنیم؟

چرا و چگونه در محل کار ورزش کنیم؟

سلامت بدن و وضعیت جسمانی مطلوب، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد باید در حین انجام فعالیت‌های شغلی خود، به آن‌ها توجه داشته باشند.
به عنوان مثال مشاغلی که در آن‌ها شخص به صورت مداوم پشت میز نشسته و یا سر پا می‌باشد، به صورت طولانی مدت آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به ستون فقرات و سایر اندام‌های شخص وارد می‌کند و در برخی موارد موجب چاقی می‌شود. برای رفع این مشکلات باید ورزش در محل کار را جدی گرفت.
بنابراین در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم که بگوییم، چرا و چگونه باید در محل کار ورزش کنیم؟
توصیه می‌کنیم‌ تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا علاوه‌بر درک اهمیت ورزش در محیط کار، حرکات مناسب ورزشی برای کارمندان را نیز به شما کاربران عزیز کارلیب آموزش دهیم.

ورزش

چرا باید در محل کار ورزش کرد؟

زمانی که بدن انسان به صورت طولانی مدت در یک حالت خاص؛ به عنوان مثال نشسته یا ایستاده، قرار می‌گیرد خسته شده و فشار زیادی بر سایر قسمت‌ها و اندام‌های بدن وارد می‌شود‌.
با انجام ورزش شخص می‌تواند از آسیب‌های جدی جلوگیری کرده و سلامت جسمانی خود را افزایش دهد. تاثیر ورزش در محیط کار صرفا بر جسم‌ شخص نبوده و اثرگذاری بسزایی در روح و روان پرسنل دارد و کمک می‌کند که قدرت تمرکزش افزایش یافته و با نشاط بیشتری و به دور از استرس، وظایف کاری خود را به انجام برساند.

معمولا محیط‌های اداری مانند بانک و شرکت‌های مختلف به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کارمندها دسترسی آسانی به یکدیگر داشته باشند و با یک تماس تلفنی به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همین مسئله نیز از تحرک کارمندان کاسته و موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای پرسش سوال و یا دریافت یک فایل کاری به جای استفاده از تماس تلفنی و یا شبکه اینترنت شروع به فعالیت فیزیکی کرده و شخصا برای دریافت این اطلاعات اقدام کنید، همین کار ساده باعث می‌شود که عضلات بدن شما حرکت مختصری داشته باشند و بیماری‌های مربوط به مفاصل و ماهیچه‌ها را از شما دور کنند.

شاید با خود بگویید محل کار، مکان مناسبی برای ورزش کردن نیست، یا به صورت تمام مدت مشغول کار کردن هستید و زمانی برای ورزش کردن ندارید. بهتر است این بهانه‌ها را کنار بگذارید و برای سلامتی روح و جسم خود ارزش قائل شوید.
لازم به ذکر است که ورزش در محل کار نیاز به زمان چندانی نداشته و اگر خلاق باشید می‌توانید تمامی حرکات ورزشی مناسب را درست هنگام کار و اجرای وظایف خود انجام دهید.‌ در ادامه برایتان خواهیم گفت که چگونه در محل کار ورزش کنید و حرکات ورزشی مناسب را به شما آموزش می‌دهیم.

11 حرکت ورزشی مناسب محل کار 

حرکات ورزشی زیادی وجود دارد که می‌توان در مدت زمان بسیار کوتاه آن‌ها را اجرا کرد. این حرکات شامل موارد زیر می‌شد.

ورزش

1. حرکت پا در زیر میز؛

می‌توانید به همین صورت که پشت میز کار خود نشسته‌اید شروع به ورزش کنید.‌
برای انجام این حرکت باید به صورت کاملا صاف به روی صندلی بنشینید و عضلات شکم خود را سفت کنید، سپس پای خود را مشابه تصویر حرکت داده و به مدت ده ثانیه نگه دارید.
پای خود را در تمامی جهت‌ها به این صورت حرکت داده و ده ثانیه نگه می‌دارید، سپس با پای دیگرتان حرکات رفت و برگشتی پاها را انجام می‌دهید.
این حرکت ساده از خواب رفتگی پا جلوگیری کرده و به گردش خون در عضله‌های پا کمک می‌کند.

2. ورزش با دست پشت میز؛

این ورزش و حرکت ساده‌ را درست زمانی که در یک جلسه کاری طولانی مدت نشسته‌اید، می‌توانید انجام دهید و برای افرادی که همواره در حال تایپ کردن و نوشتن می‌باشند، به شدت مناسب می‌باشد.
به این صورت که کف دست خود را زیر میز گذاشته و در جهت بالا به میز فشار وارد می‌کنید، این کار را تا زمانی انجام می‌دهید که ماهیچه‌های دست‌‌ها خسته شوند.
سپس دست‌ها را به روی میز گذاشته و به سمت پایین فشار می‌دهید. این حرکت را به صورت یک دست، در زمانی که مشغول به کار هستیید نیز می‌توانید انجام دهید.

3. حرکت بطری آب؛

با همراه داشتن یک بطری آب می‌توانید از آن به عنوان دمبل استفاده کرده وحرکات کششی دست انجام بدهد تاعضلات دست‌هایتان تقویت شوند. برای انجام این حرکت باید صاف نشسته و عضلات شکم را منقبض کنید و همینطور که بطری را در دست دارید آن را به سمت شانه بالا بیاورید‌.
کافی است این حرکت را ۱۵ بار با دست چپ و سپس با دست راست انجام دهید تا اثر مثبت آن را حس کنید. می‌توانید زمانی که مراجعه کننده ندارید این حرکت ورزشی را اجرا کرده و در جهت‌های متنوع امتحان کنید.

4. حرکت مناسب انگشتان و مچ دست؛

اگر همواره مشغول استفاده از کامپیوتر هستید، بهتر است هر از چند گاهی شروع به ورزش دست کنید. برای انجام این حرکت ابتدا دست خود را مشت کرده و فشار می‌دهید، سپس مشت خود را باز می‌کنید.
این حرکت را ۱۰ بار با یک دست و سپس ۱۰ بار با دست دیگر انجام دهید و مچ دست خود را نیز ۱۰ بار جهت عکس عقربه‌های ساعت و سپس در جهت موافق عقربه‌های ساعت بچرخانید.

5. انجام حرکات هوازی؛

به جای ارسال مداوم ایمیل به همکارتان بهتر است خودتان شخصا به اتاقش رفته و به اندازه مدت کوتاهی قدم بزنید‌. توصیه می‌کنیم که گام‌های بلندتر و با سرعت بیشتری بردارید تا ضربان قلبتان افزایش بیابد.
به عنوان مثال به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید‌. انجام حرکات هوازی در محیط کاری باعث می‌شود که از بیماری‌های قلبی و چاقی پیشگیری کنید.

6. انجام حرکت پای تعادلی؛

برای انجام این حرکت باید به صورت صاف ایستاده و یک پای خود را به سمت بالا جمع کرده و کف دست‌های خود را به هم بچسبانید و تا ۱۵ ثانیه صبر کنید و سپس همین حرکت را با پای دیگر خود انجام دهید. این حرکت باعث افزایش قدرت تمرکز و تعادل می‌شود.

در انجام اینگونه از حرکت‌های ورزشی می‌توانید خلاقیت به خرج داده و یا حتی در زمان استراحت با همکارهای خود ورزش کنید. حرکاتی که می‌توانید به صورت ایستاده با پاهای خود انجام دهید به شدت مختلف و متنوع می‌باشند.
به عنوان مثال می‌توانید دست‌های خود را به حالت تکیه گاه به روی صندلی قرار داده و پای خود را به سمت پشت از زانو تا کنید. این حرکت را ۱۰ بار با پای راست و سپس ۱۰ بار با پای چپ انجام دهید.

7. حرکات سر و گردن؛

اگر به صورت مداوم سر و گردن خود را ثابت نگه می‌دارید و یا به صفحه مانیتور نگاه می‌کنید بهتر است هر از چندگاهی به سر و گردن خود ورزش بدهید. به این منظور می‌توانید سر خود را به آرامی در جهت عقربه‌های ساخت چرخانده و سپس به آرامی عکس این حرکت را انجام دهید.

تمرین ورزشی دیگری که در محل کار خود به راحتی می‌توانید انجام دهید، چرخاندن سر و گردن به جهات چهار گانه، بالا، پایین، چپ و راست می‌باشد در این حرکت سر را ده ثانیه به سمت شانه چپ و سپس ده ثانیه به سمت شانه راست و سر آخر به سمت بالا و پایین نگه می‌دارید.

8. انجام حرکت بشین پاشو؛

این حرکت ورزشی مشابه حرکت بشین پاشو می‌باشد و باید دست‌های خود را به روی میز کار گذاشته و به روی انگشتان پای خود بلند شده و سپس بنشینید.
توصیه می‌کنیم بعد از نشستن‌های طولانی پشت میز کار این حرکت را بین ۱۵ تا ۲۰ بار انجام دهید.

ورزش

9. انجام‌ حرکات کششی؛

برای اینکه اندام و عضله‌هایتان تقویت شوند باید حرکات کششی انجام دهید. به این منظور می‌توانید دست‌های خود را مشابه تصویر قلاب کرده به مدت ۱۵ ثانیه به سمت بالا نگه دارید.
همین حرکت را به صورت ایستاده نیز می‌توانید انجام دهید و به سمت پایین خم می‌شوید و دست‌ها را به سمت پایین می‌گیرید‌. توجه داشته باشید در این مرحله نباید زانوهای شما خم شود.

10. درجا زدن؛

برای اینکه خستگی را عضلات پاهای خود دور کنید می‌توانید به صورت ایستاده شروع به درجا زدن کنید‌. برای درجا زدن به صورت کاملا صاف ایستاده، عضلات شکم خود را منقبض کرده و سرشانه‌های خود را صاف می‌کنید و شروع به درجا زدن می‌کنید. اگر سرعت خود را در این حرکت ورزشی افزایش دهید یک حرکت هوازی مفید انجام داده‌اید.

11. نرمش کردن؛

انجام حرکات ورزشی و نرمش کردن در خلق و خوی شما نیز اثر مثبت گذاشته و انجام فعالیت‌های کاری را برایتان خوشایند و دلچسب می‌کند. توصیه می‌کنیم حتما در محل کار به همراه همکاران خود نرمش کنید.
می‌توانید یک دست خود را به روی کمر گذاشته و پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنی و با دست دیگرتان حرکات کششی به سمت مخالف بدن انجام بدهید. این حرکت را به صورت ۱۵ بار با سمت راست و سپس ۱۵ بار با سمت چپ انجام دهید.

برای تنوع بخشیدن به حرکت‌های ورزشی می‌توانید آن‌ها را به یکدیگر ترکیب کنید، مثلا پای سمت چپ خود را به سمت بالا آورده و با دست راست خود به روی پای چپ به آرامی بزنید و سپس همین حرکت را با پای راست و دست چپ حدود ۱۰ تا ۱۵ بار انجام‌ دهید. همواره هنگام انجام نرمش و حرکات ورزشی لبخند زدن را فراموش کنید.

در محل کار هم می‌توان ورزش کرد...

تنوع حرکات ورزشی مناسب برای محل کار و کارمندان بسیار زیاد است، اما سعی کردیم‌ که مهم‌ترین آن‌ها را در این‌مقاله به شما آموزش دهیم.
امید است با رعایت نکات گفته شده و انجام حرکت‌های ورزشی همواره در محیط کاری خود سرحال و شاداب باشید و تمام بیماری‌های مربوط به عدم فعالیت از شما دور باشد.
در پایان از شما ‌دعوت می‌کنیم نظرات و تجربیات شخصی خود درباره ورزش در محل کار را برایمان بنویسید. همچنین می‌توانید به وبلاگ کارلیب مراجعه کنید و از مقالات آموزشی آن استفاده کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • الهه مرادی
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۷

    والا ما اصلا فرصت سر خاروندن نداریم چه برسه ورزش کنیم

  • بهاره معینی
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۸

    ممنون از مطالب مفیدتون، واقعا سلامتی اولویت اول کار و زندگیه

  • مهسا منصوری
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۳۳

    سلام
    چقدر خوب که اهمیت ورزش حتی در محل کار به مدیران هم تذکر داده باشه تا بپذیرن و به منزله تنبلی در کار برداشت نکنند.
    سپاس

  • سوگند
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۴

    ممنون بابت مطالب مفیدتون از نکاتی گفتید که کمتر کسی بهش دقت میکنه.

  • حامد جمشیدی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰

    دمتون گرم

  • امیرحسین خمسه
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۵۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • حمید نصیری
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۱۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • منصور احمدیان
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • وحید مجد
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰

    aaaaliii bood

  • عبدالحسین مستوفی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۰

    خیلی خوب بود

  • غلامعلی صمدی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۲۰

    بیشتری بنویسین لطفا