استخدام و منابع انسانیاستخدام، مصاحبه و رزومه

مدیر اجرایی کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

مدیر اجرایی کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

مدیر اجرایی مسئول اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های موجود در سازمان، اطمینان از مدیریت موفق تجارت و تنظیم استراتژی آینده است. این مدیر مسئول موفقیت یا شکست سازمان نیز محسوب می‌شود.
مدیر اجرائی بر عملکردهای مختلف سازمان از جمله انطباق، امور مالی، منابع انسانی، حقوقی، بازاریابی، عملیات فروش و فناوری نظارت دارد. مدیرعامل نیز ضمن تأمین نیازهای ذی‌نفعان از جمله کارمندان، مشتریان و سرمایه‌گذاران، بر این کارها نظارت می‌کند.

اکنون که اهمیت وجود یک مدیر اجرایی خوب در سازمان را دریافتید، مهم است بدانید چگونه می‌شود یک فرد خوب برای این مسئولیت مهم استخدام کرد. این مطلب، همان چیزی است که ما در ادامه این نوشتار به آن پرداخته‌ایم. از طرفی تمام اطلاعاتی که درباره نقش مدیرعامل باید بدانید نیز در ادامه برای شما آورده شده است.

مدیر اجرایی

مدیر اجرایی کیست؟

بهتر است قبل از اینکه وارد بحث و تعریف مدیرعامل اجرائی شویم، با مدیرعامل یا مدیر ارشد اجرائی آشنا شده و در نهایت تعریفی درست برای مدیرعامل اجرایی بیابیم.

مدیر عامل (مدیر ارشد اجرایی)

مدیر عامل یا مدیر ارشد اجرایی (Chief Executive Officer) معمولاً عالی‌رتبه‌ترین مسئول اداری و اجرایی یا رئیس عهده‌دار مدیریت تام یک شرکت سهامی، سازمان، یا بنگاه است که به هیئت مدیره گزارش می‌دهد.

مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی در یک شرکت است که مسئولیت اصلی او شامل تصمیم‌گیری عمده شرکت‌ها، مدیریت عملیات کلی و منابع یک شرکت، عمل به عنوان نقطه اصلی ارتباط بین هیئت مدیره و عملیات شرکت‌ها و چهره عمومی شرکت است. این شخص توسط هیئت مدیره و سهامداران آن انتخاب می‌شود.
مدیر ارشد اجرائی مسئولیت‌هایی را به‌عنوان اداره‌کننده، تصمیم‌گیرنده، رهبر، کارفرما و مجری، بر عهده دارد. مدیر ارشد اجرایی می‌تواند در نقش یک برقرارکننده ارتباط با مطبوعات و سایر دنیای بیرون و نیز کارفرمایان سازمان و کارمندان عمل کند. نقش تصمیم‌گیرنده شامل تصمیمات سطح بالا دربارهٔ سیاست و استراتژی را بر عهده دارد.

مدیر ارشد اجرایی به عنوان رهبر یک شرکت به هیئت مدیره مشورت می‌دهد و کارمندان را تهییج می‌کند، همچنین به‌عنوان یک کارفرما، عملیات روزانه شرکت را اداره می‌کند.

مدیران تابع مدیر ارشد اجرائی

به‌طور معمول یک مدیر ارشد اجرایی، چند مدیر اجرایی تابع دارد، که هر یک مسئولیت‌های کاربردی ویژهٔ خود را دارند. اعضای انجمن شامل مدیر ارشد عامل(COO)، مدیر ارشد فنی (CTO)، مدیر ارشد مالی (CFO)، مدیر ارشد بازرگانی (CCO)، مدیر ارشد بازاریابی(CMO)، مدیر ارشد فروش (CSO)، مدیر ارشد اطلاعاتی (CIO)، مدیر ارشد ارتباطات یا مدیر روابط عمومی (CCO)، مدیر ارشد اداری (CAO)، مدیر ارشد منابع انسانی (CHRO)، مدیر ارشد تدارکات (CPO) و یک مدیر ارشد آموزش (CLO).

مدیر اجرایی یا مدیر عامل اجرائی؟

مدیر اجرایی، (Executive director) اصطلاحی است که اغلب برای اشاره به مَناسبی چون مدیر عامل اجرایی، مدیر عملیات یا ریاست یک شرکت، سازمان یا ابرشرکت بکار برده می‌شود.
مدیر اجرایی به‌طور مشخص برای اشاره به پُست مدیر عامل یا رئیس سازمان‌های ناسودبر مستقر در آمریکای شمالی و به‌طور گسترده در ایالات متحده آمریکا بکار گرفته می‌شود.
مدیر اجرایی هر شرکت، به‌طور مشخص توسط اعضای هیئت مدیره آن، انتخاب می‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف یک مدیر اجرایی، جهت دادن به عملکرد کارمندان و مدیران بمنظور محقق شدن اهداف داخلی، همچنین تسهیل عملیات تجارت خارجی شرکت، در راستای اجرای استراتژی‌های کلان آن شرکت می‌باشد.

به طور کلی مدیر عامل اجرایی برای عملکرد یک شرکت مستقیماً به هیئت مدیره گزارش داده و نسبت به آن پاسخگو است. هیئت مدیره گروهی از افراد هستند که به نمایندگی از سهامداران شرکت انتخاب می‌شوند.
حقوق مدیرعامل اجرائی به نسبت سایر پست‌های مدیریت بهتر است و همه شرایط این شغل بسیار مناسب هستند. از طرفی برای یافتن مدیر اجرایی خوب باید بدانید که بازار کار مدیریت اجرایی هم اکنون چگونه است، تعاریف و مواردی که در ادامه می‌آیند در این راه به شما کمک می‌کنند.

وظایف مدیر اجرایی 

اگرچه مسئولیت‌های اصلی یک مدیر اجرایی به طور کلی در هر سازمان یکی است؛ ولی وظایف دقیق یک این نقش به نسبت عوامل مختلفی از جمله اندازه شرکت و سهامی عام یا خاص بودن متفاوت است.
مدیر اجرایی یک استارت‌آپ یا یک کسب و کار کوچک خانوادگی معمولاً کارهای روزمره و کارهای مدیریتی بیشتری نسبت به مدیرعامل یک شرکت بزرگ انجام می‌دهد. با اینکه لیست جامع و کاملی از شرح وظایف مدیر اجرایی پروژه وجود ندارد ولی در ادامه، ما چند مورد از وظایف مدیر اجرایی یک شرکت را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

در شرکت‌های کوچک‌تر، مدیر عامل شرکت نقش عملی بیشتری را بر دوش می‌گیرد. مانند تصمیمات سطح پایین برای تجارت (به عنوان مثال استخدام کارکنان)، اما در شرکت‌های بزرگ‌تر، او معمولاً تنها با استراتژی سطح بالا و تصمیمات عمده شرکت‌ها سروکار دارد. سایر وظایف به مدیران یا بخش‌های دیگر محول می‌شود.

شرح وظایف مدیر اجرایی شرکت:

  1. برقراری ارتباط از طرف شرکت با سهامداران، نهادهای دولتی و مردم.
  2. پیشرو در توسعه استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت شرکت.
  3. ایجاد و اجرای چشم‌انداز و مأموریت شرکت یا سازمان.
  4. ارزیابی کار سایر رهبران اجرایی در داخل شرکت از جمله مدیران، معاونان و روسای شرکت.
  5. حفظ آگاهی از چشم‌انداز بازار رقابتی، فرصت‌های توسعه، پیشرفت‌های صنعت و غیره.
  6. اطمینان از اینکه شرکت مسئولیت اجتماعی بالایی در هر جایی که تجارت می‌کند، داشته باشد.
  7. ارزیابی ریسک‌های شرکت و اطمینان از نظارت و به حداقل رساندن آن‌ها.
  8. تعیین اهداف راهبردی و اطمینان از قابل اندازه‌گیر‌ی و قابل توصیف بودن آن‌ها.

مدیر اجرایی

نحوه استخدام مدیر اجرایی

در هر شرکت، زمانی فرا می‌رسد که کارآفرین و مؤسس احساس می‌کند، مدیر اجرایی می‌تواند کار بهتری انجام دهد. استخدام مدیر اجرایی ممکن است یکی از بزرگترین و سخت‌ترین تصمیماتی باشد که یک کارآفرین می‌تواند بگیرد. مانند اینکه کودک خود را به شخص دیگری واگذار کنید. ولی به هر روی، این کار باید با دقت انجام شود و فرآیند مفصلی برای آن وجود داشته باشد.

بسیاری از شرکت‌ها استخدام مدیرعامل را بدون هیچ گونه پروسه مستند انجام می‌دهند. این کار، اغلب منجر به عدم اطمینان، سردرگمی و اتلاف وقت زیادی می‌شود که در پایان حتی به تصمیم درست نیز نمی‌رسد. در ادامه، فرآیند استخدام مدیر اجرایی را می‌بینیم که می‌تواند برای شما به شکل راهنما عمل کند.

مرحله ۱: نتایجی را که مدیر اجرایی باید انجام دهد مشخص کنید.

بزرگترین اشتباه شرکت‌ها هنگام استخدام مدیر اجرایی این است که هیچ سرنخی از آنچه پیش‌بینی می‌شود این مدیر انجام دهد، ندارند. شغل مدیر اجرایی و نتایج مورد انتظار از او باید کاملاً واضح تعریف شوند. این وضوح فرآیند استخدام را روشن و مشخص می‌کند. نوشتن شرح وظایف و نتایج مورد انتظار از مدیرعامل اغلب اولین قدم در فرآیند استخدام است.
شرح وظایف مدیر عامل یا مدیر اجرائی در شرکت‌های مختلف متفاوت است و همه چیز را پوشش می‌دهد. وی باید در ایجاد فرهنگ شرکتی، تعیین و ابلاغ چشم‌انداز و جهت شرکت، مدیریت عملیات، بازاریابی، رشد درآمد، تنظیم بودجه، محافظت از سودآوری و ایجاد یک تیم قدرتمند مدیریت ارشد پیشگام باشد. افزون بر این، برای شرکت‌های دولتی، مدیر عامل باید تجربه قوی در بازارهای عمومی و توانایی جذب سرمایهگذار و یا شتابدهنده در استارتاپ‌ها را داشته باشد.

مرحله ۲: ویژگی‌ها، مهارت‌ها و تجربه مورد نیاز مدیر اجرایی خود را شناسایی کنید.

بدترین چیز در مورد استخدام مدیر اجرایی این است که ندانید به دنبال چه چیزی هستید. برای تصمیم‌گیرندگان بسیار مهم است که بدانند دقیقاً در یک مدیر اجرایی به دنبال چه کیفیت، مهارت و چه نوع تجربه‌ای هستند.
ویژگی‌ها، مهارت‌ها و تجربیاتی که ممکن است لازم باشد شامل، تجربه مربوط به صنعت، تجربه گذشته در اداره یک کسب و کار و دانش در مورد بازاریابی، امور مالی و حسابداری است.
یک مدیرعامل اجرایی خوب باید در مورد همه جنبه‌های تجارت مانند حسابداری، بازاریابی، فروش، عملیات و منابع انسانی آگاه بوده و به الهام بخشی عالی برای شرکت تبدیل شود.

مرحله ۳: سوالات مصاحبه را آماده کنید.

این یکی از مراحل مهم در روند مصاحبه استخدام سرپرست اجرایی است. بیشتر مصاحبه‌کنندگان، توانایی لازم برای پرسیدن سوالات مهم در روند مصاحبه استخدام مدیرعامل را ندارند. آن‌ها بیشتر از یک الگوی عمومی برای سوالات خود استفاده می‌کنند که برای همه موقعیت‌های شغلی یکسان است. در حالی که هر سوالی باید با هدف شناسایی مهارت‌ها و کیفیت‌های اصلی این مدیران پرسیده شود.
همچنین مهم است درک کنیم که مصاحبه با مدیرعامل یک فرآیند دوطرفه است. همانطور که شرکت در حال ارزیابی نامزد مدیر اجرایی است، نامزد مدیر اجرایی نیز در حال ارزیابی شرکت است.
به یاد داشته باشید، داوطلبان عالی همیشه بیش از یک گزینه دارند و شما باید مطمئن شوید که اولین گزینه آن‌ها هستید. در عین حال، در شناسایی اینکه آیا نامزد مهارت‌های لازم برای یک مدیر اجرایی عالی بودن را دارد، تمرکز کنید.

مرحله چهارم: ارزیابی روانشناختی از داوطلب انجام دهید.

زمانی که شخصی در تلاش است تا مدیر اجرایی شود، احتمالاً در مصاحبه و ارائه یک مهارت کاملاً ماهر شده است. جمع‌آوری داده‌هایی که فرد می‌تواند با انجام یک ارزیابی روانشناس بدست آورد، می‌توانند ارزش افزوده‌ای برای این فرآیند به شمار روند؛ زیرا شرکت را قادر می‌سازند دیدگاه عمیق‌تر و عینی‌تری داشته و کمتر تحت تأثیر فرد قرار گیرد.
این ارزیابی‌ها برای سنجش توانایی شناختی عمومی نامزد، مهارت‌های تفکر انتقادی، توانایی استدلال انتزاعی و انعطاف‌پذیری فکری استفاده می‌شوند. همچنین به طور مکرر آزمون‌های مختلف شخصیتی به نامزدها داده می‌شود.
به این ترتیب، روانشناس می‌تواند نقاط قوت فرد را همزمان با نیازهای شغلی و زمینه‌هایی که احتمالاً به مربی‌گری یا کمک نیاز دارد، تشخیص دهد. همچنین، اگر فرد دارای ویژگی‌های خاصی باشد که احتمالاً مشکل ساز است، می‌شود سازمان را از این امر مطلع کرد بنابراین از اشتباه در استخدام جلوگیری خواهد شد.

مرحله ۵: یک تیم استخدام کاملاً آموزش دیده بسازید.

از دیگر اشتباهات شرکت‌ها در استخدام مدیر اجرایی، داشتن مصاحبه‌گران آموزش ندیده و بی‌تجربه در تیم است. یک مصاحبه‌کننده آموزش ندیده می‌تواند باعث اتلاف وقت داوطلب و شرکت شود. نقش هر مصاحبه‌گر باید از قبل و با سوالات مصاحبه مشخص شود. راهنماهای مصاحبه شغلی باید زودتر از زمان ایجاد شده و شامل سوالات مؤثر مصاحبه برای هر یک از مهارت‌های لازم برای موفقیت باشد.

مرحله ششم: یک پیشنهاد مؤثر ارائه دهید.

پرداخت غرامت به مدیرعامل با جبران خسارت برای سایر کارمندان متفاوت است. غرامت مدیر اجرایی باید مستقیماً با سود سازمان گره خورده باشد ولی ممکن است همیشه اینگونه نباشد.
همچنین تحقیق در مورد بازار کار و شناسایی حقوق موجود مدیران اجرایی شرکت‌های مشابه از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین مهم است که مشخص کنیم شرکت چقدر می‌تواند برای یک مدیر اجرایی، هزینه کند و البته مهم است که کمی انعطاف پذیر باشید.
حتی اگر تصمیم بگیرید کمی بیشتر از آنچه در ابتدا انتظار داشتید بپردازید، مشکلی نیست زیرا اگر مدیر اجرایی فوق‌العاده خوب باشد، ارزش هر ریال را خواهد داشت چون می‌تواند پس‌انداز یا سود اضافی برای شرکت به ارمغان آورد.

با کارلیب؛ بهترین مدیر اجرایی را استخدام کنید.

تا به اینجا درباره مدیر اجرایی و وظایف او صحبت کردیم و عنوان نمودیم که برای استخدام یک مدیر اجرایی خوب، چه مراحلی را باید طی کرد. حالا اگر به عنوان کارفرما به دنبال استخدام مدیر اجرائی با تجربه و حرفه ای در کسب و کار خود هستید و یا اگر توانایی و مهارت‌های لازم برای تصدی این سمت شغلی را دارید، کارلیب می‌تواند به شما کمک کند، کافیست به سایت کارلیب به آدرس karlib.com مراجعه کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • حبیب الله آخوندی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • مجید رضوی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۳۰

    چه سایت قشنگی دارین

  • حسن بهشتی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • غلامرضا حبیبی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • ایمان بهاور
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۵

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • هادی توفیق
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵

    نویسنده این متن کیه؟

  • توفیق
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۵

    چرا اینقد کم؟

  • مهدی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۵

    Awli bood

  • رمضان کشانی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۰

    چه مطلب خوبی

  • صادق ذولفقاری
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • غلامرضا یزدانی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۳۰

    حرف نداشت👌🏻