معرفی به دیگران

چگونه کارشناس، مدیر مالی و حسابدار استخدام کنیم؟

معمولاً این باور عمومی غلط وجود دارد که شغل حسابداری یک شغل ساده و راحتی است که تنها با چند ضرب و تقسیم سروکار دارد، اما مدیران موفق به خوبی می‌دانند که کارشناس حسابداری یکی از سِمَت های بسیار مهم در سازمان‌ها است.
کارشناسان واحد حسابداری کلیه داده های مالی شرکت را مدیریت می‌کنند و اطلاعات حسابداری آنها در زمان تصمیم گیری‌های مهم و حیاتی سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، توجه به میزان دانش و مهارت کارشناسان حسابداری در زمان راه اندازی کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

با این تفاصیل اگر در حال حاضر به دنبال استخدام کارشناس حسابداری هستید، باید در انتخاب فرد مورد نظر خود دقت و توجه زیادی داشته باشید. به همین دلیل ما در این نوشته از تیم کارلیب قصد داریم شما را با مسئولیت‌ها، مهارت‌ها و سایر ویژگی‌های مهمی که کارشناس مالی باید از آنها برخوردار باشد، آشنا کنیم.

مدیر یا کارشناس مالی کیست؟

کارشناس مالی همان‌طور که از عنوانش مشخص است، به فردی گفته می شود که بر منابع مالی شرکت‌ها مدیریت می‌کند. این افراد تمام تلاش خود را می‌کنند تا با برنامه‌ریزی و بهبود استراتژی‌های مالی، در بلند مدت منجر به افزایش سود شرکت و همچنین ثروت سهامداران شوند.
به عبارت دیگر، کارشناسان واحد حسابداری و به طور کلی تحلیلگر مالی، تمام اطلاعات و گزارشات مربوط به داده های مالی شرکت را جمع آوری کرده و آنها را با قوانین و آیین نامه‌های سازمان تطبیق می‌دهند تا بتوانند درست‌ترین اطلاعات را به ثبت برسانند.

وظایف کارشناس مالی

سوال مهمی که اغلب صاحبان مشاغل در زمان مصاحبه استخدامی کارشناس و مدیر مالی در ذهنشان دارند، این است که وظیفه اصلی مدیر مالی چیست؟ آشنایی با وظایف واحد مالی و اداری به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بدانند در فرایند استخدام کارشناس حسابداری به دنبال چه فردی و یا چه نوع مهارت‌هایی باشند. به همین دلیل در اینجا شما را با مهمترین وظایف کارشناسان مالی آشنا می کنیم.

در حالت کلی یک سری وظایف وجود دارد که برای کارشناسان حسابداری هر نوع شرکت و سازمانی مشترک است، این وظایف عبارتند از:

  1. مدیر مالی شرکت باید در مقابل سوالات سازمان‌های نظارتی پاسخی منطقی داشته باشد و از عملکردهای قانونی شرکت دفاع کند.
  2. یکی دیگر از وظایف مهم کارشناسان حسابداری، تهیه صورت‌های مالی و ارائه آنها به مراجع قانونی، مانند؛ اداره امور مالیاتی، بیمه، واحد حسابرسی و مدیران عالی شرکت‌ها است.
  3. کارشناس حسابداری باید بر مسائل مالی جزئی شرکت نظارت دقیق داشته باشد و از قانونی بودن آنها مطمئن شود.
  4. نظارت بر نحوه عملکرد کارکنان مسئول گزارش‌دهی مالی و بودجه‌ریزی از دیگر مسئولیت‌های مهم مدیران مالی شرکت ها به شمار می‌رود.
  5. بررسی و بازنگری مجدد گزارشات مالی سازمان و پیدا کردن راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها نیز جزو وظایف مسئول مالی شرکت به حساب می‌آید.
  6. کارشناس مالی باید بتواند مشاوره‌های لازم را به مدیران ارشد شرکت ارائه دهد تا آنها بتوانند در تصمیم گیری‌های مالی خود درست‌تر عمل کنند.
  7. مدیرمالی شرکت موظف است روند بازار را به خوبی مطالعه کند تا بتواند فرصت‌هایی جدید برای تامین مالی بهتر شرکت پیدا کند و از سایر رقبای خود پیشی بگیرد.

شرایط احراز شغل کارشناس حسابداری

فردی که قصد دارد در سمت کارشناس و مدیر مالی یک شرکت فعالیت کند باید مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی داشته باشد.
آشنایی با این مهارت‌ها به متقاضیان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند خود را برای رسیدن به این شغل آماده کنند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. داشتن قدرت و مهارت بالا در تحلیل و حل مشکلات

همانطور که همه ما می‌دانیم، هدف اصلی از راه اندازی یک کسب‌وکار، دستیابی به سود و درآمد است. با توجه به اینکه سود هر شرکتی از جنس پول است، پس مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائلی که ممکن در هر سازمان و شرکتی به وجود آید، مسائل مالی و سرمایه‌گذاری آن خواهد بود.

به همین دلیل، لازم است که مدیران مالی شرکت‌ها مهارت قابل توجهی در شناسایی مشکلات و تحلیل و بررسی آنها داشته باشند تا بتوانند به کمک مدیران ارشد شرکت در جهت رفع آنها تلاش کنند.

 2. داشتن مهارت‌های ارتباطی کلامی و نوشتاری

کارشناسان مالی شرکت‌ها معمولاً به طور مداوم با مراجع قانونی و یا سایر مدیران در ارتباط هستند. از این رو برای اینکه بتوانند گزارش‌های لازم را به این افراد ارائه دهند باید توانایی بالایی در برقراری ارتباط موثر داشته باشند.

3. داشتن عزم و اراده راسخ

کارشناسان امور مالیاتی و به طور کلی همه افرادی که با پول و سرمایه سازمان‌ها سروکار دارند در بسیاری از مواقع با پیشنهاد رشوه مواجه می‌شوند. اگر این افراد عزم و اراده راسخی نداشته باشند، نمی‌توانند در برابر چنین پیشنهاداتی ایستادگی کنند.

4. داشتن قدرت سازماندهی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که همه کارشناسان مالی باید از آن برخوردار باشند، قدرت مدیریت، کنترل و سازماندهی کارکنان بخش مالی است

5. آشنایی با کامپیوتر و فناوری اطلاعات

این روزها با توجه به رشد و توسعه فناوری اطلاعات، معمولاً در تمامی شرکت‌ها از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای ثبت، نگهداری و گزارش‌دهی اطلاعات مالی استفاده می‌شود. بنابراین، کارشناسان واحد مالی باید دانش و مهارت خوبی در نرم‌افزارهای حسابداری داشته باشند.

6. داشتن روحیه خلاق در حل مشکلات

مدیر مالی یک شرکت نباید رویکرد ثابتی در برخورد با همه مشکلات داشته باشد، بلکه باید بتواند برای یافتن بهترین راهِ‌ حل و جلوگیری از انتقال مسئله به مراتب بالاتر سازمانی راهکارهای جدید را نیز امتحان کند.

استخدام کارشناس حسابداری

بعد از اینکه با ویژگی ها و وظایف مهم کارشناس مالی آشنا شدید، نوبت به استخدام فرد مورد نظر می رسد. اما آیا می‌دانید که چگونه باید فرد مناسب خود را از بین تعداد بیشمار متقاضی انتخاب کنید؟ پیدا کردن کارشناس حسابداری که در کنار داشتن تحصیلات دانشگاهی از توانایی‌ها و مهارت‌های گفته شده در بخش قبلی نیز برخوردار باشد، کار نسبتاً سخت و زمان‌بری است.

در زمان‌های گذشته و قبل از فراگیری اینترنت، معمولاً کارفرمایان برای اینکه بتوانند آگهی استخدامی خود را به اطلاع کارجویان برسانند، با مشکلات زیادی روبرو بودند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی مسیر راحت‌تری پیش روی مدیران کسب‌وکارها قرار گرفته است، که آن هم استفاده از درگاه‌های اینترنتی استخدامی است.

یکی از بهترین شرکت‌هایی که در حال حاضر توانسته است خدمات خوبی را در این زمینه در اختیار صاحبان مشاغل قرار دهد، وب سایت کارلیب، بهترین سایت استخدامی کشور است. شما با مراجعه به وب سایت این مجموعه به آدرس karlib.com می توانید یک آگهی استخدام مرتبط و کاملاً پیشرفته ای بنویسید و آن را در سایر پلتفرم‌های استخدام و کاریابی منتشر کنید.
شرکت کارلیب آگهی استخدامی شما را در کانال، خبرنامه و وب سایت خود منتشر می‌کند تا بهتر بتوانید موقعیت شغلی موردنظر را به اطلاع کارجویان و افراد متخصص برسانید و ارتباط راحت‌تری با آنها داشته باشید.

سؤالات مفید برای انتخاب بهتر کارشناس حسابداری

حتماً در اینجا از خودتان می پرسید که در آزمون‌های ورودی استخدامی چه سوالاتی مطرح کنید تا انتخاب فرد موردنظر موفق تر باشید؟ اگرچه که مشاوران مجموعه کارلیب به شما در طرح سوالات مرتبط با آزمون استخدامی کمک می‌کنند.
اگر بخواهیم به طور خلاصه در اینجا به چند مورد از سوالات رایج و پر کاربرد در فرایند استخدام مدیر مالی اشاره کنیم، باید بگوییم که بد نیست در کنار پرسیدن سوالات تخصصی و محاسباتی، به مسائل عمومی‌تر هم اشاره کنید که برخی از آنها عبارتند از:

1. آیا در زمینه حسابداری تجربه دارید؟ تا چه اندازه توانسته‌اید در سِمَت قبلی خود پیشرفت کنید؟

پاسخی که متقاضی در جواب این سوال به شما می‌دهد، می‌تواند در بررسی عملکرد و دستاوردهای قبلی او موثر باشد.

2. برای اینکه بتوانید اطلاعات شغلی‌تان را بروز نگه دارید، چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

باتوجه به اینکه امروزه علم و تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است، فرد جویای کار باید برنامه دقیقی برای رشد خود در زمینه شغلی موردنظر داشته باشد.

3. در صورت استخدام در این شرکت چه انتظاراتی از کارفرمای خود دارید؟

پرسیدن این سوال به شما کمک می‌کند تا بتوانید از میزان انتظارات و توقعات متقاضی مطلع شوید. یک حسابدار و کارشناس مالی خوب باید انتظار رفتار عادلانه و دریافت حقوق و مزایای به موقع از محل کار خود داشته باشد.

با کارلیب، به عنوان کارشناس حسابداری استخدام شوید

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که افراد برای اینکه بتوانند در سِمَت کارشناس حسابداری یک شرکت استخدام شوند باید علاوه بر تحصیلات دانشگاهی و مهارت‌های عملی، در مصاحبه شغلی نیز به خوبی اعتماد کارفرما را جلب کنند.
از اینرو انجام درست فرآیند جذب و استخدام و پیدا کردن منابع انسانی موردنظر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که کارلیب در این زمینه همراه شما خواهد بود و می‌تواند مسیر را برای‌تان هموارتر کند.
شما با ایجاد یک آزمون استخدامی در پلتفرم استخدام آنلاین کارلیب، می‌توانید مرحله اول مصاحبه و گزینش افراد را خیلی سریع و راحت انجام دهید. کافیست به آدرس  karlib.com مراجعه کنید.

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • غلام قاسمی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۵۵

    چقد خوبین شما

  • عباس آخوندی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • سعید زندی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۰

    سایتتون محشرههههه

  • ابوالقاسم ترابی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • محمدرضا فتحی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • فرهاد باهنر
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • روح الله بهمنی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۰

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • مرتضی زندی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵

    چرا اینقد زیاد؟

  • بختیاری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۰

    عاااااااااااالی بود

  • عبدالرضا کمالی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۰۰

    چه سایت قشنگی دارین

  • محمدجواد نعمت زاده
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه