رشد و توسعه فردی

چگونه پشتکار خود را تقویت کنیم؟

چگونه پشتکار خود را تقویت کنیم؟

احتمالاً شما نیز این جمله‌ی معروف را بارها شنیده‌اید که: "موفقیت یک درصد نبوغ و نود و نه درصد پشتکار است". خیلی از ما معتقدیم این جمله بسیار اغراق‌آمیز است و آن را باور نداریم. احتمالاً همین حالا که در حال خواندن این متن هستید با خود فکر می‌کنید که مگر می‌شود که با تلاش بتوان هوش بالا و استعداد ذاتی را جبران کرد؟
خب، واقعیت این است که نتیجه چند دهه پژوهش روانشناسانه نشان می‌دهد تلاش و پشتکار حتی نقشی مهم‌تر از استعداد ذاتی در رسیدن به موفقیت دارند.
خبر خوب این است که شاید نتوانیم ضریب هوشی‌ خود را به شکل چشم‌گیری افزایش دهیم، اما روش‌های اثبات‌شده‌ای برای تقویت تلاش و پشتکار وجود دارد. بیایید نگاهی به این مهارت‌های سرنوشت‌ساز و چگونگی تقویت آن‌ها داشته باشیم.

مفهوم پشتکار در روانشناسی

در روانشناسی تعریفی دقیق از واژه‌ی پشتکار ارائه شده است. در واقع، پشتکار به معنای داشتن انگیزه و نیرویی مداوم برای رسیدن به هدف‌ها و بهبود بخشیدن به مهارت‌ها و عملکرد از طریق تلاش و مداومت است.
این ویژگی مدلی از هدفمند بودن است که می‌تواند باعث شود فرد به شکل بلندمدت خود را وقف یک فعالیت کرده و نظم داشته باشد. محرک پشتکار، اشتیاق و علاقه است.

با وجود اینکه پشتکار متفاوت از انگیزه و ثبات است، در وجود خود هر دوی این ویژگی‌ها را داراست. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که پشتکار یکی از مهارت‌های ضروری برای رسیدن به موفقیت است.
اگر بخواهیم نگاه عمیق‌تری به پشتکار و تلاش داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند لذت آنی را برای رسیدن به هدفی بزرگ‌تر به تعویق بیندازند و خودتنظیمی داشته باشند. یعنی باید لذتی که در آینده‌ای دور نصیب ما می‌شود را به راحتی زمان حال ترجیح دهیم.

روانشناسان در طول سال‌ها پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که هر نوع یادگیری نیاز به پشتکار و تلاش دارد. اگر پشتکار به خرج نمی‌دادیم احتمالاً نمی‌توانستیم زبان، راه رفتن، دوچرخه‌سواری، سازهای موسیقی و حتی تکنیک‌های کنار آمدن با اضطراب برای داشتن کارکردی بهتر را یاد بگیریم.
از آنجایی که پشتکار برای زندگی حرفه‌ای فرد نیز دارای اهمیت است و می‌تواند باعث موفقیت شغلی شود، کارلیب که هدف تسهیل مسیر رسیدن افراد به شغل موردعلاقه‌شان را سرلوحه خود قرار داده است، مقالاتی در خصوص تقویت این مهارت اساسی در وبلاگ کارلیب در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

پشتکار به عنوان یک ویژگی شخصیتی

زمانی که پشتکار و تلاش با علاقه همراه می‌شوند موجب ایجاد ثبات قدم در زندگی فرد خواهند شد.
ثبات قدم یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌ها برای داشتن یک زندگی موفق است.
شاید باورتان نشود اما بر خلاف باور عموم، با وجود اینکه توانایی‌های ذاتی فرد دارای اهمیت است اما ثبات قدم و پشتکار می‌تواند حتی نقشی مهم‌تر از ضریب هوشی در موفقیت افراد داشته باشد.

در مطالعات انجام شده مشخص شد که دانشجویانی که ثبات قدم بیشتری داشتند نسبت به همکلاسی‌های باهوش‌شان نمرات بهتری به دست آوردند.، اما دستاوردهای آن‌ها به نمره نیز ختم نشد و نتایج نشان داد این افراد در سال‌های بعد در شغل و موقعیت حرفه‌ای خود نیز جایگاه بالاتری را کسب کرده بودند.

می‌توان گفت ثبات قدم یک ویژگی شخصیتی اساسی در افراد مهم است و حتی می‌توان آن را در شخصیت افراد معروف و موفق تاریخ نیز پیگیری کرد.
یکی از بارزترین شخصیت‌های دارای پشتکار و تلاش در تاریخ، توماس ادیسون، مخترع لامپ‌های برق است. او با اختراع لامپ‌ها توانست انقلابی در زندگی مردم سراسر جهان ایجاد نماید و ما زندگی مدرن خود را مدیون این مرد تاریخ‌ساز هستیم، اما جالب است بدانید ادیسون صدها آزمایش ناموفق انجام داد تا موفق شد لامپ برق را بسازد.
او خود در این باره می‌گوید: "من شکست نخوردم، فقط هزاران راه اشتباه برای ساخت لامپ برق را پیدا کردم." در واقع ذهنیت ادیسون این بود که شکست‌ها فقط راه رسیدن به موفقیت را هموار می‌کنند و قسمتی از فرایند رسیدن به هدف هستند.

کایزن

4 رکن اساسی تلاش و پشتکار 

تلاش و پشتکار دارای چهار اصل اساسی هستند و برای تقویت این مهارت‌ها در قدم اول باید این اجزا را بشناسیم. این اجزا شامل علاقه، تمرین، هدف و امید می‌شوند.

1. علاقه و اشتیاق

در قدم اول باید حاضر باشیم علاقه خود را دنبال کنیم.
یعنی بفهمیم عمیقاً دوست داریم در چه جهتی در زندگی گام برداریم. این فرایند شامل کنجکاوی، انتخاب فعالیت‌های جدید، آزمایشگری و شکل‌دهی به علایق نو می‌شود.

2. تمرین

بعد از اینکه اشتیاقمان را در زندگی پیدا کردیم، نوبت به تمرین می‌رسد. باید تمرین مداوم را در برنامه روزمره زندگی‌مان قرار دهیم، نقاط ضعفمان را پیدا کنیم و برای از بین بردن آن‌ها تلاش نماییم.
اگر حس می‌کنید در یک مرحله از فعالیتی که در نظر دارید به عملکرد مناسب رسیده‌اید، متوقف نشوید و خود را به چالش بکشید. همچنین درباره عملکرد خود از دیگران نظر بخواهید.

3. هدف

هدف یکی دیگر از بخش‌های پشتکار است. اگر هدف مناسبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم تلاش و پشتکار نشان دهیم. هدف موتور محرکه‌ی علاقه و اشتیاق است.

4. امید

امید، ماده‌ی اصلی و نهایی برای داشتن پشتکار محسوب می‌شود. باید باور داشته باشیم که تلاش‌هایمان اهمیت دارد و آینده‌ای بهتر در انتظارمان است.

با به کار بردن این چهار ماده به شکل درست و در کنار هم، می‌توانید تلاش خود را برای رسیدن به زندگی بهتر و شادتر تقویت نمایید.، اما شاید برایتان مبهم باشد که چطور می‌توانیم این چهار جز اساسی را درست در کنار یکدیگر و در زندگی روزمره‌مان بگنجانیم. برای آسان‌تر شدن فهم این مفاهیم، قصد داریم روش‌های عملی مختلفی برای تقویت پشتکار معرفی کنیم.

تکنیک‌های طلایی تقویت تلاش و پشتکار

بعضی از افراد کاملاً می‌دانند که می‌خواهند در زندگی چه کاری انجام دهند، اما در واقع بیشتر ما درباره هدفمان اطمینان کافی نداریم و دچار سردرگمی زیادی هستیم.
این مشکل می‌تواند جلوی اینکه بتوانیم با تمام وجود برای رسیدن به زندگی بهتر تلاش کنیم را بگیرد.
برای تقویت تلاش و پشتکار، پیروی از این توصیه‌ها پیشنهاد می‌شود

1. هدف‌های زندگی‌تان را تعریف کنید

ممکن است در حال حاضر ندانید دقیقاً می‌خواهید در زندگی چه راهی را طی کنید اما می‌توانید درباره علایقتان به پرسشگری بپردازید. درباره چه چیزی رویاپردازی می‌کنید؟ دلتان می‌خواهد چه دستاوردی در زندگی داشته باشید؟ دوست دارید مردم چطور شما را به یاد بیاورند؟
می‌توانید به نوشتن رویاها و آرزوهای بزرگتان بپردازید. از رویاپردازی نترسید و حتی اهدافی که به نظرتان غیرقابل دستیابی می‌آید را یادداشت کنید.
هیچ‌کس نمی‌داند فردا چه چیزی با خود به همراه دارد پس نباید قدرت تخیل خودمان را دستکم بگیریم. با به کار بردن تلاش و پشتکار فردا ممکن است همان روزی باشد که امروز آرزویش را داریم.

2. برنامه ریزی کنید

چه راه‌هایی برای رسیدن به خواسته‌ها و رویاها وجود دارد؟ برای هر رویا تعدادی ایده در نظر بگیرید. مهارت‌هایی که به نظر می‌رسد برای رسیدن به هرکدام از رویاها نیاز است را یادداشت کنید.
مطمئناً نیاز نیست در همین قدم‌های اول همه چیز را بدانید. مثلاً اگر می‌خواهید صاحب یک شرکت بزرگ فناوری باشید، احتمالاً سازوکار سرمایه‌گذاری را کاملاً ندانید. بنابراین فقط دانش خود را روی کاغذ بیاورید.

3. برنامه خود را به گام‌های مشخص تقسیم کنید

حالا که به شکل کلی می‌دانید چه می‌خواهید، وقت آن رسیده است که به جزئیات هر برنامه بپردازید. مثلاً بیایید دوباره نگاهی به مثال رویای داشتن یک شرکت بزرگ داشته باشیم.
برای مدیریت یک شرکت شما باید مهارت‌های رهبری را یاد بگیرید و بتوانید بهتر با اعضای دیگر گروه ارتباط برقرار کنید. شاید حتی نیاز باشد به دانشگاه بروید و در یک رشته خاص آموزش ببینید.

4. عمل کنید

زمانی که متوجه شدید چه چیزهایی برای رسیدن به هدفتان موردنیاز است وقت آن می‌رسد که از جایتان بلند شوید و دست به عمل بزنید.
کار امروز را به فردا نیندازید و اجازه ندهید ترس از شکست یا دورنمای طولانی رسیدن به اهداف جلوی اشتیاقتان را بگیرد. به خودتان یادآوری کنید واقعاً از زندگی چه می‌خواهید تا شجاعت تلاش برای به دست آوردن آن در شما ایجاد شود.

5. اهداف شخصی و حرفه‌ای تعیین کنید

یک روش برای تقویت تلاش و پشتکار در محیط‌های شغلی و حرفه‌ای این است که هدف بلندمدتتان را در ذهن داشته باشید و در زندگی شخصی یا محیط کارتان تمام فعالیت‌ها را برای رسیدن به آن هدف هماهنگ کنید.
مثلاً برای تاسیس یک شرکت شاید لازم باشد روابط معنادار شغلی مختلفی با افراد فعال در حوزه موردنظرتان داشته باشید. همچنین در دوران فراغت نیز می‌توانید کتاب‌های مرتبط با رشته‌تان را مطالعه کنید.

6. قرار دادن اهداف کوتاه‌مدت خود در راستای اهداف بلندمدت 

نگاه به آینده‌ی دور می‌تواند موجب کاهش پشتکار و انگیزه‌ی افراد شود. هرچقدر زمان رسیدن به موفقیتی خاص افزایش پیدا می‌کند، اینکه فرد بتواند در تمام مسیر انگیزه‌ی بالای خود را حفظ کند نیز سخت‌تر می‌شود.
بنابراین هدف‌های بلندمدت را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید. مثلاً اهداف دو هفته‌ای، دو ماهه، دو ساله و ده ساله داشته باشید.

7. برای هر روزهاتان برنامه داشته باشید

زمانی که برای رسیدن به یک هدف بزرگ تلاش می‌کنید، هر روز دارای اهمیت زیادی است. هر کار و فعالیت کوچکی که انجام می‌دهید می‌تواند به عنوان گامی در مسیر رسیدن به هدفتان عمل کند.
بنابراین برای روزهایتان برنامه‌ریزی کنید. یک روتین روزانه در نظر بگیرید و  سعی کنید به یک برنامه خاص پایبند بمانید.

8. وظایفتان را به فعالیت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

ممکن است حتی تصور اینکه باید از لحظه‌لحظه‌ی زندگی‌تان برای رسیدن به هدف استفاده کنید ترسناک و مضطرب کننده باشد، اما سعی کنید این اضطراب را با طبقه‌بندی کردن کارهایی که باید انجام دهید کاهش دهید.
همیشه تصویر کلی هدفتان را در نظر داشته باشید، اما به فعالیت‌های روزانه نیز توجه کنید. اهداف کوتاه‌مدتی در نظر بگیرید و روزانه آن‌ها را پیش ببرید. این کار موجب تقویت تلاش و پشتکارتان خواهد شد.

9. از کار گروهی استقبال کنید

به یاد داشته باشید که شما در زندگی تنها نیستید. بنابراین می‌توانید در انجام فعالیت‌هایی که در نظر دارید از کمک دیگران نیز استفاده کنید. اگر یک گروه را رهبری می‌کنید تلاش کنید به دقت با شخصیت و توانایی‌های هر فرد آشنا شوید و او را برای انجام کار مناسب در نظر بگیرید.

10. روند رشدتان را تحت نظر داشته باشید

برای تقویت تلاش و پشتکار و باانگیزه نگه داشتن خود، گام‌هایی که هر روز برای رسیدن به هدف طولانی‌مدت خود طی کرده‌اید را در پایان روز مرور کنید. اگر از برنامه‌ی خود عقب ‌مانده‌اید، می‌توانید وظیفه‌ی باقی‌مانده را بین روزهای آتی تقسیم کنید.
اگر عملکرد خوبی نشان داده‌اید نیز توصیه می‌کنیم برای خود جایزه‌های کوچکی در نظر بگیرید. مثلاً خود را به خوردن غذای مورد علاقه‌تان مهمان کنید.

11. اجازه ندهید شکست جلوی پیشرفت‌تان را بگیرد

بهتر است همیشه به یاد داشته باشید که موفقیت یک شبه ایجاد نمی‌شود و مسیری پر پیچ‌وخم برای رسیدن به اهداف بزرگ وجود دارد. هیچ‌کس بدون تجربه‌ی مزه‌ی شکست به موفقیت نرسیده است.
بنابراین به شکست به عنوان یکی از همراهان همیشگی موفقیت نگاه کنید که به شما نکاتی درباره خودتان و توانایی‌هایتان آموزش می‌دهد.

12. عملکرد خود را ارتقاء دهید

برای تقویت پشتکارتان باید دیدگاه خود به زندگی را تغییر دهید. هر روز سعی کنید عملکرد خود را یک درصد نسبت به روز گذشته ارتقا دهید.
با این کار همیشه پیشرفت خواهید کرد و تلاش بیشتر و پیوسته‌تر به یک عادت روزمره برای شما تبدیل خواهد شد. در حین انجام تمام فعالیت‌ها این قانون در تحت‌نظر داشته باشید.

13. ریسک پذیر باشید

با ریسک پذیری در زمینه‌های مختلف زندگی، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که با موقعیت‌های دشوارتری روبه رو شوید. اما موقعیت‌های سخت و دشوار به شما فرصت رشد بیشتر و به دست آوردن مهارت‌های مختلفی را می‌دهند. بنابراین باید برای رشد شخصی هر روز یک قدم از محدوده‌ی امن زندگی‌تان دور شوید.

14. مقاومت را جزئی از زندگی بشناسید

زمانی که افراد مقاومت را به عنوان یک جز از زندگی در نظر بگیرند و آن را به رسمیت بشناسند، در تقویت پشتکار و تلاش موفق‌تر خواهند بود.
سعی کنید فعالیت‌ها و عادت‌هایی که موجب مقاومت شما در برابر انجام کارهای مهم و هدفمند می‌شود را در زندگی پیدا کرده و در جهت از بین بردن این مقاومت‌ها تلاش کنید.

15. فعالیت بدنی داشته باشید

برای داشتن زندگی شاد و موفقیت کلی باید مراقب بدنتان نیز باشید. زمانی که بدنتان در سلامت کامل باشد بهتر می‌توانید از خودتان پشتکار و تلاش برای رسیدن به هدف‌ها نشان دهید.
اگر مشغله‌ی زیادی دارید و ورزش کردن برایتان مشکل است، این عادت را کم‌کم در بین برنامه‌های روزمره‌ی خود بگنجانید. مثلاً به جای استفاده از ماشین می‌توانید با دوچرخه به محل کارتان بروید.

سایر راه‌های تقویت تلاش و پشتکار

علاوه بر این نکات، راه‌های دیگری نیز برای تقویت تلاش و پشتکار وجود دارد که شامل این موارد است:

  • شبکه‌ اجتماعی قوی تشکیل دهید تا در دوران سخت و پراسترس زندگی‌تان بتوانید از کمک افرادی که دوستشان دارید برخوردار شوید.
  • خودتان را تشویق کنید و نسبت به خودتان مهربان باشید.
  • زمانی از روز را به فعالیت‌های شخصی و سرگرمی اختصاص دهید تا انرژی کافی برای کار داشته باشید.
  • چرخه خواب و بیداریتان را تنظیم کنید. افراد حداقل به هشت ساعت خواب با کیفیت در طول یک شبانه روز احتیاج دارند.
  • خودتان را باور داشته باشید. شما عظیم‌تر از آن هستید که فکر می‌کنید.

ساختار سازمانی

تلاش و پشتکار؛ کلید نهایی رسیدن به اهداف

به طور کلی می‌توان گفت که تقویت تلاش و پشتکار می‌تواند کلید نهایی رسیدن ما به اهدافمان باشد، اما این تلاش باید در جهت یادگیری مهارت‌های موردنیاز و انجام درست فعالیت‌ها به کار رود.
کارلیب بیش از یک سایت استخدام و کاریابی است و تلاش دارد به افراد کمک کند در زندگی شخصی و حرفه‌ای عملکرد بهتری داشته باشند.
می‌توانید علاوه بر مشاهده آگهی‌های استخدام، در این سایت اطلاعات لازم درباره مشاغل مختلف را کسب کرده و همچنین راهکارهایی برای تقویت مهارت‌های مفید را بیاموزید.

نیلوفر نجیب نیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • نگین فرجام
    ۱۰ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲

    سلام خسته نباشید خیلی ممنونم از شما مطلب مفید و ارزشمندی بود.البته افکار منفی هم باعث میشه نتونیم اونطور که باید روی اهدافمون تمرکز کنیم. اتفاقا تو وال استریت ژورنال و دانشگاه کسب‌وکار خونده بودم که برای از بین بردن افکار منفی اون افکار رو روی کاغذ بنویسید و اجازه بدید از ذهنتون بیرون بیاد.👍🏻

  • کریم بزرگ نیا
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۰

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • ابوالفضل کلباسی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • علی اکبر مومنی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۰

    خیلی خوب بود

  • محمد مرادخانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۰

    متشکرم

  • سیدمحمد شکری
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰

    حساب توییتری هم دارید؟

  • علی اصغر سعادت
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • مهران علوی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۵

    عاااااااااااالی بود

  • امید قشقایی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۵

    دمتون گرم

  • محمود قهرمانی
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • محمدعلی تهرانی
    ۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه