استخدام، مصاحبه و رزومه

چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

بسیاری از کارجویان تصور می‌کنند که اولین برخوردشان با کارفرما در روز مصاحبه است و جلسه مصاحبه بیشترین اهمیت را در استخدام آن‌ها خواهد داشت. اما اولین برخورد شما با کارفرما زمانی است که رزومه ارسالی شما توسط مسئولان شرکت مورد نظر بررسی می‌شود.

در واقع این رزومه شما است که نقش کلیدی در استخدام شما بازی کرده و فرصت حضور در مصاحبه شرکت مورد نظرتان را به شما خواهد داد.
بنابراین قبل از اینکه در سامانه‌های استخدامی آنلاین به دنبال فرصت‌‌های شغلی مرتبط با تخصص خود باشید، بهتر است ابتدا سر و سامانی به وضعیت رزومه خود دهید. ارسال رزومه‌های ضعیف و غیرحرفه‌ای چیزی جز وقت تلف کردن نیست!

پس پیشنهاد می‌کنم یک روز کامل را به طراحی رزومه حرفه‌ای برای خود اختصاص دهید، تا تاثیر آن را در میزان پذیرش توسط شرکت‌ها و تایید برای مصاحبه مشاهد کنید. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین اصول نوشتن یک رزومه حرفه‌ای را به طور جامع مورد بررسی قرار دهیم.

اصول نوشتن یک روزمه حرفه‌ای

نوشتن یک رزومه حرفه‌ای مانند هر کار دیگری دارای اصول و ظرافت‌های خاص خود است. رعایت کردن این اصول باعث خواهد شد تا شما از نظر کارفرما یک فرد حرفه‌ای به نظر برسید.
در نتیجه شانستان برای دعوت به مصاحبه و استخدام در آن شرکت بیشتر می‌شود. اما برای نوشتن یک رزومه خوب باید به چه مواردی توجه داشته باشیم؟

1. به سر و شکل رزومه خود توجه کنید؛

قطعا هیچکس دوست ندارد که در اولین برخورد با افراد دیگر شلخته و نامرتب به نظر برسد.! تصور کنید برای یک مصاحبه کاری دعوت شده‌اید. مطمئنا سعی می‌کنید که با ظاهر آراسته و لباس‌های مرتب و شکیل در جلسه مصاحبه حاضر شوید تا در اولین برخوردتان با کارفرما کاملا موجه به نظر برسید.

خب رزومه هم دقیقا همین است. همانطور که گفته شد اولین برخورد شما با کارفرما از طریق رزومه ارسالی خواهد بود. در نتیجه رزومه شما باید سر و شکل مناسبی داشته باشد و از لحاظ ظاهری جذاب به نظر برسد. بنابراین بهترین لباس‌ها را تن رزومه خود کنید!

برای این که رزومه شما از لحاظ ظاهری مناسب باشد می‌توانید از قالب‌های آماده رزومه استفاده کنید یا از رزومه سازهای آنلاین کمک بگیرید. علاوه‌بر زیبایی قالب رزومه و مرتب بودن عناصر آن باید به نحوه نوشتن متن رزومه نیز دقت زیادی داشته باشید.

به هیچ عنوان از فونت‌های عجیب و غریب و غیرمتداول استفاده نکنید زیرا چنین فونت‌هایی شما را یک شخص غیرحرفه‌ای نشان خواهند داد.
استفاده از فونت‌های مرسوم مانند B Nazanin با اندازه 10 الی 14 مناسب‌ترین گزینه محسوب می‌شود. ضمنا می‌توانید برخی قسمت‌های مهم رزومه خود را بولد کنید تا بیشتر جلب توجه کند اما در این کار زیاده روی نکنید.

2. سبک رزومه نویسی خود را انتخاب کنید؛

رزومه‌های کاری دارای فرمت‌های مختلف هستند و کارجویان می‌بایست بر اساس شرایط خود مناسب‌ترین سبک رزومه نویسی را انتخاب کنند.

به طور کلی می‌توان انواع رزومه کاری را بر اساس سبک و فرمت آن‌ها در سه گروه اصلی شامل موارد زیر قرار داد:

الف) رزومه ترتیب زمانی معکوس

رزومه ترتیب زمانی معکوس متداول‌ترین نوع رزومه کاری در سطح جهان شناخته می‌شود. در این فرمت رزومه‌نویسی باید فهرستی از سوابق کاری خود را به ترتیب زمان اتفاق افتادن آن‌ها در رزومه قید کنید.

به طور معمول سوابق کاری افراد طی 10 الی 15 سال گذشته در رزومه ذکر می‌شود. سوابق کاری قبلی شما باید با ذکر زمان شروع و زمان اتمام نوشته شود و اگر در حال حاضر در جایی مشغول به کار هستید باید موقعیت شغلی فعلی خود را نیز همراه با زمان شروع آن و همچنین عبارت تا کنون بنویسید.

در رزومه ترتیب زمانی معکوس سوابق شغلی شما طی سال‌های گذشته از آخرین آن‌ها شروع شده و به ترتیب زمانی به عقب بازخواهد گشت. این نوع رزومه به کارفرما کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با سوابق کاری از نحوه رشد شغلی طی سال‌های گذشته نیز اطلاع پیدا کند.

سبک روزمه نویسی ترتیب زمانی معکوس، برای افرادی که سوابق کاری زیاد دارند، بسیار مناسب است.

ب) رزومه عملکرد یا مبتنی بر مهارت

در یک رزومه عملکردی یا مبتنی بر مهارت کلیه تجارب کاری و همچنین مهارت‌های شخص داوطلب، طبقه بندی خواهد شد. فرمت رزومه عملکردی به شما کمک می‌کند تا روی مهارت‌های خاص خود که متناسب با آن فرصت شغلی هستند تمرکز کنید.
در این روزمه می‌توانید تاکید بیشتری روی توانمندی‌های خود داشته و از سوابق کاری خود نیز بیشتر به منظور معرفی توانایی‌های خود استفاده نمایید.

سبک رزومه نویسی عملکردی روش مناسبی برای برجسته‌کردن تجارب و مهارت‌های ویژه افراد بوده و برعکس رزومه ترتیب زمانی، که بر سیر زمانی مسیر شغلی افراد تاکید داشت، تمرکز خود را روی مهارت‌های افراد قرار می‌دهد.

استفاده از رزومه عملکردی برای افرادی توصیه می‌شود که قصد تغییر حوزه شغلی خود را دارند یا از سابقه کاری کم یا متغیر برخوردار هستند.

همچنین اگر در یک زمینه کاری خاص دارای تجربه یا مهارتی ویژه هستید، باز هم می‌توانید از این نوع فرمت رزومه استفاده کنید.

ج) رزومه ترکیبی

رزومه ترکیبی را می‌توان حد وسط دو نوع قبلی دانست که بین آن‌ها نوعی تعادل ایجاد می‌کند. در این نوع فرمت رزومه ابتدا لیستی از مهارت‌های شخصی نگاشته شده و سپس سوابق کاری وی به ترتیب زمانی ارائه خواهد شد.
گستردگی این رزومه نسبت به دو نوع قبلی کمتر بوده و خلاصه‌تر از آن‌ها است.

افرادی که قصد دارند در رزومه خود به هر دو جنبه مهارت‌ها و سوابق شغلی خود به صورت توامان اشاره کنند، می‌توانند از سبک رزومه نویسی ترکیبی، استفاده کنند.

به طور کلی انتخاب یک فرمت مناسب برای رزومه تا حد زیادی بستگی به شرایط افراد داوطلب داشته و مهارت‌ها و سوابق شغلی آن‌ها در این موضوع تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
پس قبل از انتخاب سبک رزومه نویسی خود به این موضوع فکر کنید که کدام نوع رزومه برای معرفی شما مفیدتر خواهد بود.

3. ساختار رزومه خود را مشخص کنید؛

تا اینجا گفتیم که قالب و فرمت مناسب برای یک رزومه خوب چه ویژگی‌هایی دارد. اما بعد از انتخاب فرمت و قالب رزومه نوبت به نوشتن و تکمیل فیلدهای مختلف آن خواهد بود.
برای نوشتن رزومه می‌توانید یک قالب آماده رزومه از نوع فایل Word انتخاب کرده و تکمیل نمایید یا اینکه از رزومه ساز آنلاین استفاده کرده و خروجی آن را ذخیره کنید.

به هر حال رزومه شما باید ساختار و چارچوب مشخصی داشته باشد و شامل بخش‌های مختلف و موارد زیر باشد:

  • مشخصات اولیه
  • سوابق شغلی
  • مهارت‌ها
  • سوابق تحصیلی
  • اطلاعات تکمیلی
  • درباره من

سوابق تحصیلی

در قسمت سوابق تحصیلی نیز مقاطع تحصیلی مختلف خود از دیپلم تا دکتری را قید کرده و نام موسسه آموزشی که در آن تحصیل کرده‌اید را همراه با رشته تحصیلی و معدل بنویسید.
همچنین در صورتی که نکته خاصی مانند رتبه تک رقمی کنکور در سوابق تحصیلی شما وجود دارد اشاره به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

اطلاعات تکمیلی

اطلاعات تکمیلی شامل موارد دیگری می‌شود که ممکن است در رزومه شما جایی داشته باشد. از جمله این موارد می‌توان به:
بخش دستاوردها، زبان خارجی، گواهی‌ها و دوره‌های آموزشی، عضویت در سازمان‌ها و نهادهای خاص، مقالات، پروژه‌ها و هر نوع مورد خاص دیگری اشاره داشت که احتمالا دارد روی تصمیم‌گیری در مورد رزومه شما تاثیرگذار باشد.

درباره من

در قسمت درباره من به معرفی اجمالی خودتان پرداخته و خلاصه‌ای از مهم‌ترین مهارت‌ها و نقاط قوت خود را بنویسید.
در این بخش همچنین می‌توانید به طور مختصر در مورد ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی خود توضیح داده و همچنین مواردی نظیر فضای کاری مورد علاقه‌تان را اضافه کنید. این بخش از رزومه تحت عنوان خلاصه حرفه‌ای رزومه نیز شناخته می‌شود.
برخی از کارفرمایان برای انتخاب افراد جهت انجام مصاحبه، به بخش "درباره من" توجه بسیاری دارند، بنابراین شما نیز در نگارش بخش درباره من، دقت بیشتری به خرج دهید.

موارد گفته شده مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده یک رزومه حرفه‌ای هستند، اما ترتیب آن‌ها ممکن است در قالب‌های مختلف دارای تفاوت باشد. ترتیب ارائه اطلاعات را می‌توانید بنا به صلاحدید خود تغییر دهید. البته معمولا در رزومه سازهای آنلاین چنین امکانی را نخواهید داشت و باید ترتیب آن را رعایت کنید.

بایدها و نبایدها در یک رزومه حرفه‌ای

تا اینجا به اصول کلی نوشتن یک رزومه حرفه‌ای پرداختیم و گفتیم که چارچوب و فرمت یک رزومه حرفه‌ای باید چگونه باشد.
اما معمولا مشاهده می‌شود که کارجویان در نوشتن رزومه خود دچار اشتباهاتی می‌شوند که روی کلیت رزومه آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه موجب رد درخواست آن‌ها می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که بایدها و نبایدهای نوشتن رزومه را بدانید.

یک رزومه حرفه‌ای باید:

  • سفارشی سازی شده و مربوط به یک حوزه شغلی خاص باشد.
  • ظاهری جذاب و مرتب داشته باشد.
  • کامل و جامع و در عین حال مختصر باشد.
  • مهارت‌ها و توانایی‌های خاص شما را به خوبی معرفی کند.
  • اطلاعات را با یک سیر منطقی ارائه دهد.
  • از لحاظ نگارشی بی‌نقص بوده و خوانا باشد.
  • اطلاعات آن کاملا صادقانه باشد.
  • دارای راه‌های ارتباطی از جمله شماره تلفن و ایمیل باشد.

یک رزومه حرفه‌ای نباید:

  • شامل اطلاعات غیر مرتبط با موقعیت شغلی باشد.
  • طولانی باشد.
  • غلط املایی داشته باشد.
  • از جای دیگری کپی شده باشد.
  • بدون عکس باشد.
  • با فونت‌های غیرمعمول نوشته شود.

بنابراین...

بعد از تکمیل رزومه یک بار دیگر آن را از اول تا آخر چک کنید تا در صورت وجود مشکلات نگارشی و املایی آن‌ها را رفع کنید.
مطمئن شوید که اطلاعات و سوابق مهم خود را از قلم نینداخته باشید و در نهایت می‌توانید رزومه خود را از طریق ایمیل یا راه‌های ارتباطی دیگر مانند کانال‌ تلگرام استخدام و... برای کارفرما ارسال کنید.

دقت داشته باشید که رزومه ارسالی با فرمت‌هایی مانند Word ارسال نشود، زیرا ممکن است در برخی پلت فرم‌ها باز نشوند یا نمایش آن دچار مشکل شود. متداول‌ترین فرمت ارسال رزومه فایل PDF است که در تمامی سیستم‌ها به طور یکسان نمایش داده می‌شود.
ضمنا اگر رزومه خود را از طریق ایمیل ارسال می‌کنید از یک آدرس ایمیل مناسب استفاده کنید، زیرا استفاده از آدرس‌های ایمیل غیرمعمول ممکن است تاثیر منفی برذهنیت کارفرما بگذارد.

شما می‌توانید رزومه‌های خود را از طریق سامانه استخدامی کارلیب برای شرکت‌های مختلف در حوزه‌های کاری گوناگون ارسال کنید. برای استفاده از خدمات کارلیب می‌توانید به وب سایت karlib.com مراجعه نمایید و پروفایل شخصی خود را ایجاد نمایید.

مجموعه کارلیب به عنوان یکی از سامانه‌های حرفه‌ای در حوزه استخدام فعالیت می‌کند و این امکان را برای کارجویان فراهم کرده تا با مشاهده جدیدترین فرصت‌های شغلی در حوزه‌های گوناگون، اقدام به ارسال رزومه نموده و شانس خود را برای استخدام سریع در بهترین شرکت‌ها، امتحان کنند.

واحد محتوا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • بهرام گودرزی
    ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۸

    من حوصله نوشتن رزومه ندارم. سازوکار رزومه ساز آنلاین چجوریه؟ میگن خودش قالب رزومه آماده میده برای پر کردن اطلاعات. به نظرتون قابل قبوله این قالبها بخواهیم برای شرکتها ارسال کنیم؟

  • ثنا رضایی
    ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۲

    در بخشی از مقالتون گفتید که یک رزومه حرفه‌ای نباید بدون عکس باشه! در صورتی که از بعضی افراد شنیدم که نداشتن عکس در رزومه بهتر است چون روی تصمیم‌گیری و قضاوت کارفرما ممکن است تاثیر بگذارد. به نظر شما این مسئله تا چه حد می‌تونه درست باشه؟

  • حسن شجاعی
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۵۰

    باسلام و خسته نباشید
    ممنون از بابت مطالب مفید و ارزنده شما
    اصول رزومه نویسی روشن و واضح بیان شده بود
    که باعث شد قسمتی از رزومه خود را به صورت حرفه ای ویرایش کنم

  • نادر حسین زاده
    ۰۷ بهمن ۱۴۰۱، ۰۰:۵۲

    اگر کار آموز‌هستیم هم باید رزومه داشته باشیم ؟

  • حبیب الله بردبار
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۰

    با اجازتون بازنشر شد

  • کریم کریمی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۵

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • جواد دهقانی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۲۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • غلامرضا نعمت زاده
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۰

    شادکام و سلامت باشید

  • فرهاد ذولفقاری
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • سلیمی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۰۰

    سلام عالی بود

  • مجید کرمانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵

    خیلی سایت خوبی دارین