استخدام، مصاحبه و رزومه

راهنمای نوشتن رزومه حرفه‌ای برای استخدام در بهترین شرکت‌ها

راهنمای نوشتن رزومه حرفه‌ای برای استخدام در بهترین شرکت‌ها

رزومه شما ویترین کاری‌تان است و در دنیای رقابتی امروز اهمیت آن دوچندان شده است. معمولاً در قدم اول کارفرمایان برای بررسی متقاضیان کاری از رزومه‌ها کمک می‌گیرند.
به‌طور میانگین کارفرمایان روی رزومه هر فرد 7 ثانیه باقی می‌مانند بنابراین رزومۀ خوب در همان نگاه اول باید گیرایی داشته باشد. با توجه به نقش کلیدی این خلاصۀ حرفه‌ای در مسیر کاریابی، راهنمای جامعی برای نوشتن رزومه را جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌تواند در نوشتن یک رزومه مناسب کمک‌کننده باشد.

رزومه 

"رزومه" کلمه‌ای است که شما در فرایند جستجوی کار به‌طور مداوم با آن برخورد خواهید داشت. رزومه، سندی شامل خلاصۀ تجربه کاری، تحصیلات، مهارت‌ها و دستاوردهای شماست. تقریباً برای هر برنامه شغلی به یک رزومه احتیاج دارید. از طریق رزومه شما اطلاعات خود را در اختیار کارفرما قرار می‌دهید و به شکل خلاصه خود را معرفی می‌نمایید. هدف اصلی رزومه ‌این است که کارفرما را تشویق کند تا شما را برای مصاحبه دعوت نماید.

اگر کارفرمایان آنچه را در رزومه شما می‌بینند، بپسندند، برای مصاحبه حضوری با شما تماس می‌گیرند. در طی مصاحبه، آن‌ها ارزیابی می‌کنند که مهارت‌های شما چقدر با شرایط شغلی و شخصیت‌تان تا چه اندازه با گروه کاری سازمانشان مطابقت دارد.

CV

«CV» مخفف Curriculum Vitae (دوره زندگی) است. CV به‌صورت جامع نوشته می‌شود. تصور کنید در CV قرار است تاریخچه‌ای کامل از زندگی حرفه‌ای خود بنویسید، بنابراین باید در آن سابقه کاری، تحصیلات، گواهینامه‌ها، ارتباطات، نشریات و تخصص‌های خود را عنوان کنید. این نوشته‌ها معمولاً بیشتر از سه یا چهار صفحه هستند.

تفاوت رزومه و CV

گاهی اوقات می‌بینیم که کلمات رزومه و «CV» به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما واقعیت این است که این دو با یکدیگر تفاوت‌های کلیدی دارند. رزومه یک مدرک نسبتاً کوتاه است که به منظور عنوان توانایی‌های حرفه‌ای شما نوشته می‌شود در حالی که یک «CV» شامل لیست کاملی از تجربیات حرفه‌ای، دانشگاهی و... شماست، اما معمولاً رزومه‌ها برای مشاغل  مورد استفاده قرار می‌گیرند و کوتاه بوده و به ‌طور معمول یک یا دو صفحه‌ای هستند.

رزومه کاری شما جزئیات جامعی در مورد زندگی حرفه‌ای شما ارائه نمی‌کند بلکه شما باید متناسب با مشخصات هر شغلی که درخواست می‌کنید، رزومه‌­تان را تنظیم و به‌ روزرسانی کنید. برای کوتاه کردن رزومه تا حد ممکن، می‌توان وظایف بی‌ربط از مشاغل گذشته را حذف کرد و تمرکز بیشتری بر مهارت‌ها و دستاوردهای کاربردی داشت.

اندازه استاندارد رزومه

بیشتر اوقات رزومه یک صفحه‌ای اید‌‌ه­‌آل در نظر گرفته می‌شود، اما اگر سابقۀ شغلی مرتبط زیادی دارید، نگران اندازۀ رزومه‌­تان نباشید و تمام سوابق خود را به‌طور کامل ذکر کنید.
افرادی که برای شغل‌های رده بالا و مدیریتی اقدام می‌کنند در بعضی مواقع دارای رزومه‌هایی هستند که سه صفحه یا حتی بیشتر طول دارد. پس قانون کلی که باید به آن توجه کنید این است که یک رزومه مناسب باید کامل و مختصر باشد.

یک رزومه کوتاه و کامل به‌راحتی قابل‌بررسی بوده و مهم‌ترین مهارت‌های شما را برجسته می‌کند. پس از نوشتن رزومه خود، سعی کنید تا حد امکان محتواهای نامربوط را حذف کنید تا تعداد صفحات کاهش پیدا کند. مهم نیست که رزومه کاری شما چند صفحه باشد، سعی کنید چشمگیرترین دستاوردهای خود را در صفحه اول قرار دهید.

قسمت‌های ضروری رزومه

رزومه شما باید حداقل شامل اطلاعات تماس، سابقه کار و تحصیلات شما باشد. بخش‌های دیگری برای توضیح خلاصه شغلی، مهارت‌ها، کارآموزی و مدارک تحصیلی اضافی در صورت نیاز می‌توانند اضافه شوند. به یاد داشته باشید که رزومه کاری‌تان باید به‌ سرعت بتواند مشخص کند که چرا برای یک کار مناسب هستید.

پس به‌جای اینکه مسئولیت‌های روزانه خود را از مشاغل گذشته عنوان کنید، آگهی کاری موردنظرتان را به‌دقت مطالعه کنید و سعی کنید برای هر نیاز ذکر شده، مهارت مرتبطی را در رزومه خود بنویسید. این کار شانس شما را برای جلب‌توجه کارفرما افزایش می‌دهد، زیرا احتمالاً مدیر شرکت تنها برای چند ثانیه به رزومه شما نگاه خواهد کرد.

همچنین بسیاری از شرکت‌ها سیستم منظمی برای تشخیص متقاضیان مناسب دارند و توجه به مهارت‌ها و وظایف موردنظر سازمان‌ها، شانس شما را برای انتخاب بر اساس ملاک‌های سازمانی افزایش می‌دهند. در ادامه توضیحاتی درباره هر یک از قسمت‌های رزومه ارائه خواهیم داد:

1. اطلاعات تماس

در قسمت بالای رزومه باید اطلاعات ضروری تماس خود را بنویسید که شامل این موارد است:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تماس
  • آدرس دقیق
  • ایمیل
  • لینک شبکه لینکدین (این مورد ضروری نیست، اما به شناخته شدن شما کمک خواهد کرد)

شاید واضح به نظر برسد، اما افراد متقاضی کار گاهی اوقات بخش اصلی اطلاعات تماس در این بخش را فراموش می‌کنند. شماره تلفنی را درج کنید که همیشه در دسترس‌تان باشد.
شهر، استان و کد پستی خود را نیز اضافه کنید، زیرا برخی از سیستم‌های ردیابی متقاضی به استخدام‌کنندگان امکان می‌دهد نامزدها را بر اساس مکان طبقه‌بندی کنند.استخدام‌کنندگان همیشه ابتدا از کاندیداهای محلی شروع می‌کنند. اگر قصد دارید به منطقه دیگری نقل‌مکان کنید، هم مکان فعلی و هم مکان آینده خود را لیست کنید.

از یک آدرس ایمیل حرفه‌ای استفاده کنید. بهتر است ایمیل نام شما باشد، مثلاً آدرس ایمیل mohamad.alipoor@gmail.com عنوان مناسبی خواهد بود. به یاد داشته باشید که ایمیلی را در رزومه درج کنید که می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و منسوخ نشده است. بیشتر کارفرمایان پروفایل‌های آنلاین شما را نیز جستجو می‌کنند بنابراین بهتر است یک پروفایل Linkedin قوی ایجاد کرده و نشانی اینترنتی مربوط به آن را رزومه خود درج کنید.

2. تجربه کاری

بخش تجربه کار قلب رزومه کاری شماست. این بخش را با یک عنوان واضح مانند "تجربه کاری"، "تجربه حرفه‌ای" یا "سابقه اشتغال" مشخص کنید تا کارفرمایان بتوانند نگاهی سریع به آن داشته باشند. در زیر عنوان اصلی، هر شغل را با ترتیب زمانی معکوس ذکر کنید. هر شغل باید زیر عنوان‌های خود را داشته باشد که شامل اطلاعات زیر است:

  • شرکت کاری
  • عنوان شغل
  • تاریخ آغاز و پایان همکاری

کارفرمایان در نگاه اول به عناوین شغلی توجه کرده و سپس لیست شرکت‌هایی که با آن‌ها همکاری داشته‌اید را در نظر می‌گیرند. بنابراین جدا کردن این قسمت‌ها باعث می‌شود سریع‌تر بتوانند اطلاعات لازم درباره سوابق شما را مشاهده کنند
از قسمت توضیحات برای تأکید بر مهارت‌ها و تجربیاتی که در آگهی کاری درخواست شده است استفاده کنید. هر کس می‌تواند یک وظیفه را انجام دهد، بنابراین نشان دادن اینکه کار را بسیار خوب انجام داده‌اید باعث می‌شود که از متقاضیان دیگر متمایز شوید. استفاده از اعداد، درصد، زمان و مبلغ درآمد برای تعیین کمیت دستاوردهای شما، به استخدام‌کنندگان کمک می‌کند تا بتوانند ارزش کاری شما را مشخص کنند.

3. تحصیلات

اگر چند سال سابقه کار حرفه‌ای دارید می‌توانید رزومه را با تمرکز بر سوابق کاری‌تان نوشته و قسمت تحصیلات را کم کنید، اما اگر برای شغلی درخواست می‌دهید که بر تحصیلات متمرکز است (مانند خدمات درمانی، تدریس یا وکالت) باید تحصیلات خود را به شکل کامل و مفصل بیان کنید. در بیشتر موارد نوشتن اطلاعات زیر کافی است:

  • نام موسسه تحصیلی
  • مدرک
  • محل تحصیل
  • سال‌های تحصیلی

اگر تحصیلات‌تان را در دانشگاهی معتبر به اتمام رسانده‌اید و فکر می‌کنید رزومۀ تحصیلی‌تان قابل توجه است، می‌توانید قبل از سوابق کاری به تحصیلات‌تان اشاره کنید. همچنین اگر در زمان تحصیل فعالیت حرفه‌ای مرتبطی داشته‌اید، برای مثال دستیار درسی اساتید بوده‌اید یا سابقۀ کارآموزی دارید، ذکر کردن این فعالیت‌ها می‌تواند تأثیری مثبت بر کارفرمایان داشته باشد.

4. مهارت‌ها

قبل از نوشتن این بخش از رزومه به‌دقت آگهی استخدام را مطالعه کنید و بر اساس نیازهای سازمان آگهی دهنده، مهارت‌های مرتبطی را در رزومۀ خود عنوان نمایید. اضافه کردن قسمتی جدا برای مهارت در رزومه‌تان همیشه ضروری نیست و می‌توانید در قسمت‌های دیگر رزومه به مهارت‌های مختلف‌تان اشاره کنید، اما اختصاص دادن یک بخش جدا می‌تواند به شما کمک کند فهرستی کامل و جامع از توانایی‌های‌تان را عنوان کنید.

اضافه کردن بخش مهارت‌ها، خواندن و ارزیابی رزومه‌تان را آسان می‌کند. اگر از یک بخش مهارت استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که فقط لیست کردن مهارت‌ها و کلمات کلیدی کافی نیست. در طول بقیه بخش‌های رزومه خود نیز به این مهارت‌ها ارجاع دهید. مثلاً زمانی که به انجام یک پروژه موفق و مهم اشاره می‌کنید، عنوان کنید که برای موفقیت در آن، از یک مهارت خاص کمک گرفته‌اید.

5. دستاوردها و افتخارات

اگر فکر می‌کنید که توضیحات بیشتری دربارۀ دستاوردهای‌تان نیاز است می‌توانید قسمت افتخارات را نیز به رزومه‌تان اضافه کنید. افتخاراتی که مرتبط با حیطه شغلی باشد می‌تواند اعتبار شما را افزایش دهد در حالی که عنوان کردن افتخارات غیر مرتبط می‌تواند توجه را از روی دستاوردهای ارزشمند دیگری که داشته‌اید دور کند.
به‌عنوان‌مثال، کسب عنوان کارمند نمونه برای پیشبرد یک پروژه بزرگ می‌تواند مؤثر باشد اما عنوان کردن اینکه شما در اوقات فراغت‌تان قهرمان رشته بوکس هستید احتمالاً برای‌تان سودی نخواهد داشت.

نکات مفید برای نوشتن رزومه

افراد معمولاً از چند سبک رزومه متداول استفاده می‌کنند، اما رزومه شما باید نشان دهنده تحصیلات، تجربه و مهارت‌های اختصاصی خودتان باشد. در اینجا چند نکته اصلی درباره نوشتن رزومه را جمع‌آوری کرده‌ایم تا به شما در سازمان‌دهی و طراحی رزومه کمک کند.

بهترین دستاوردهای‌تان را در ابتدا بنویسید.

پیشنهاد می‌شود که مطالبی که از نظرتان مهم‌تر است را در نیمۀ اولیۀ برگۀ رزومه جای دهید. زیرا فردی که رزومه شما را می‌بیندT در ابتدا به آن قسمت توجه خواهد کرد و شما باید بتوانید او را مجاب کنید که به خواندن رزومه‌­تان ادامه دهد.

قسمت خلاصه را حذف کنید.

در گذشته بسیاری پیشنهاد می‌کردند که در چند جمله درباره خودتان توضیحاتی را اضافه کنید (که به آن بخش خلاصه گفته می‌شد) اما در رزومه‌های جدید این قسمت حذف شده است. فقط اگر به دنبال یک تغییر عمده در جایگاه شغلی‌تان هستید، می‌توانید در بخش خلاصه به‌طور مختصر علت این تغییر شغلی بزرگ را بیان کنید.

اطلاعات را به ترتیب زمانی معکوس ثبت کنید.

بهتر است در هر بخش ابتدا جدیدترین سوابق خود را درج نموده و سپس به ترتیب و به شکل معکوس به سراغ بقیۀ اطلاعات بروید. با این ترفند، در نگاه اول، جدیدترین موقعیت‌تان قابل‌ردیابی است.

ساده بنویسید.

اساسی‌ترین قاعده‌ای که باید رعایت کنید این است که تا حد ممکن رزومه‌تان را ساده بنویسید. از فونت‌های رایج و رسمی استفاده کنید و حواستان باشد که اندازۀ کلمات را به شکلی انتخاب نمایید که خواندن جملات آسان باشد.

بر دستاوردهایتان تمرکز کنید.

در زمانی که در حال نوشتن سوابق تحصیلی خود هستید، به‌جای اینکه بر نمره متمرکز شوید، سعی کنید دستاوردهای معتبر درسی‌تان را عنوان کنید.

رزومه را شخصی‌سازی کنید.

می‌توانید برای شخصی کردن رزومه قسمت علاقه‌مندی‌ها را نیز به عناوین اضافه نمایید. سعی کنید از علاقه‌مندی‌هایی نام ببرید که با شغل موردنظرتان در ارتباط است. مثلاً اگر کار داوطلبانه می‌کنید، می‌توانید آن را در رزومه عنوان کنید.

سابقه کاری‌تان را دوباره بررسی کنید.

پس از نوشتن لیست کامل سابقه کاری‌تان، سعی کنید شغل‌هایی که تنها دو یا سه ماه در آن دوام آورده‌اید را به‌طور کلی حذف کنید. نیازی نیست که تاریخ دقیق شروع و اتمام همکاری‌تان با شرکت‌های مختلف را عنوان کنید. تنها می‌توانید سال ورود و خروجتان به یک سازمان را در رزومه بنویسید (مثلاً 1385-1391)

دائماً رزومه‌­تان را به روز کنید.

هر دو یا سه ماه دوباره سری به رزومه­‌تان بزنید و سعی کنید همیشه آن را به روز نگهدارید. همچنین برای هر آگهی شغلی، رزومه را به شکل متناسب با نیازهای آن کسب‌وکار خاص ویرایش نمایید.

و حالا...

با به‌کارگیری نکات ذکر شده، می‌توانید رزومه‌ای مناسب و استاندارد بنویسید و با اعتماد به نفس منتظر تماس از طرف شرکتهای معتبر باشید. همچنین برای اینکه رزومه شما بهتر دیده شود، پیشنهاد می‌کنیم رزومه خود را به عنوان کارجو در پلتفرم استخدام آنلاین کارلیب بارگذاری کنید.
این پلتفرم کاریابی، بانک وسیعی از آگهی‌های استخدام مختلف را به تفکیک شغل در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، دانلود نمونه رزومه و مشاهده آگهی‌های استخدام بهترین شرکت‌ها، کافیست به وب‌سایت کارلیب به آدرس www.karlib.com مراجعه و ثبت‌نام نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • سولماز هوشیار
    ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲

    سلام. من اصلا فرق بین رزومه و CV رو نمیدونستم. خیلی جالبه گفتید که اطلاعات رزومه رو به ترتیب زمانی معکوس ثبت کنید.
    کلا مقاله خوبی بود. من که کامل توجه شدم که چجوری باید رزومه خودمو بنویسم.

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸

      نکات مفید برای نوشتن رزومه در این مقاله ذکر شده، اگر این نکات رو به طور کامل مدنظر قرار بدید حتما رزومه حرفه ای مینویسید و تاثیر زیادی در استخدام شما خواهد داشت.

  • حمیدرضا مجیدی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • جعفر وکیلی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • عباس رنجبر
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۰

    چرا اینقد زیاد؟

  • غلامرضا زارع
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • محمود حاتمی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • جواد نقدی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۰

    چه مطلب خوبی

  • محمود اصغری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۴۰

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • محمدجواد آخوندی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • مهدی بخشی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۰

    چقد خوبین شما