استخدام، مصاحبه و رزومه

نوشتن رزومه حرفه‌­ای با رزومه­ ساز آنلاین

‍‌اگر تجربه استخدام داشته‌‌‌­اید و یا به دنبال شغل مناسبی هستید، می‌­دانید که اولین قدم برای کاریابی، داشتن یک رزومه خوب، کامل و به نوعی حرفه‌­ای است. زیرا آنچه معرف شما، توانایی­‌ها و مهارت­‌های شماست، همین رزومه است! و از آنجا که امروزه درخواست­‌های استخدام بیشتر به صورت آنلاین و از طریق سایت­‌های کاریابی برای کارفرما ارسال می­‌شود، دانستن اصول اولیه برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای و همین­طور کار با رزومه­‌ساز­های آنلاین ضروری است.
از آن جهت بر ضرورت کار با رزومه­ ساز­ تأکید می­‌کنیم، زیرا شما باید بدانید چطور به مختصرترین شکل ممکن، تمام توانایی ها و سوابقی که دارید را برای کارفرمایی که شاید کمتر از یک دقیقه برای خواندن آن وقت می‌­گذارد، بنویسید.

بله، درست است، کمتر از یک دقیقه! اگر روزانه حداقل پنجاه رزومه هم به دست کارفرما برسد، کار زمان­‌بری خواهد داشت، بنابراین با یک نگاه مختصر به دنبال کلمات کلیدی رزومه شما هستند. این کلمات کلیدی همان توانایی‌­های شما است. اینجاست که با دانستن چند نکته از رزومه­ سازها می‌­توانید نتیجه خوبی بگیرید.
پس با این مقاله از تیم کارلیب همراه باشید تا هم با مفهوم رزومه آشنا شویم و هم یاد بگیریم" چطور با رزومه ساز، آنلاین، یک رزومه حرفه­‌ای و خوب بنویسیم؟"

رزومه چیست؟

رزومه در واقع توصیفی کتبی، کوتاه و مختصر از اطلاعات فردی مثل سوابق شغلی، سوابق تحصیلی، مهارت‌ها و دستاوردهای شما در یک یا چند زمینه، مهارت‌های زبان خارجی و نرم‌افزاری و... برای پیدا کردن کار و نهایتاً استخدام است.

رزومه را نباید با سابقه کاری اشتباه گرفت، زیرا همانطور که گفته شد سابقه کاری تنها بخشی از رزومه است. نوشتن رزومه می­‌تواند به صورت دستی از طریق فایل word باشد و  یا از طریق یک رزومه ساز آنلاین، که اصولاً به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما سوالی که در اینجا مطرح می­‌شود این است که رزومه ساز چیست؟

رزومه ساز چیست؟

رزومه ساز یک نرم افزار تحت وب است در قالب سایت یا برنامه که به شما امکان استفاده از یکسری قالب­‌های آماده را می دهد تا بتوانید به آسانی و تنها با وارد کردن اطلاعات خود در فرم رزومه ساز، رزومه خود را بسازید.
فقط کافی است کاربر اطلاعات فردی، توانایی­‌ها، سوابق کاری و... خودش را وارد کند و فایل word یا pdf و همین­‌طور نسخه آنلاین رزومه خودش را دریافت کند. به همین جهت به رزومه ساز آنلاین نیز معروف هستند.

کافی است واژه رزومه ساز را گوگل کنید تا صدها نتیجه برای شما به نمایش در بیاید. نتایجی مانند رزومه ساز آنلاین، دانلود رزومه ساز آنلاین رایگان، برنامه رزومه ساز و... .
به کمک هر کدام از آنها می­‌توانید یک رزومه کامل و خوب داشته باشید. در واقع کاربرد اصلی رزومه ساز این است که شما با در دست داشتن اطلاعات جامعی از خودتان، می‌­توانید در کمتر از ده دقیقه یک رزومه حرفه‌­ای، ساختارمند و گام‌به‌گام داشته باشید، هم به زیان فارسی و هم انگلیسی. شما تنها اطلاعات را وارد کرده و نهایتاً فایل رزومه را با قالبی که انتخاب کرده‌­اید دریافت می­‌کنید.

منظور از قالب رزومه، قالب­‌های تک ستونی، دو ستونی، گرافیکی، ساده، با عکس پرسنلی، بدون عکس پرسنلی و ... است، که شما باید با توجه به کاربردی که برای آن در نظر گرفته­‌اید، انتخاب کنید.
این کاربرد می­‌تواند ارسال برای استخدام، دانشگاه و... باشد، اما اگر هدف شما استخدام است، بهتر است در ادامه کار جهت ارسال برای کارفرما از سایت­‌های حرفه‌­ای و پر بازدید استفاده کنید.
زیرا چنین سایت­‌هایی همانند کارلیب به دلیل استقبال بازدید بالایی که دارد، تعداد رزومه­‌های بیشتری از کارجویان برای کارفرمایان می­‌فرستد.

مزایا و معایب رزومه ساز آنلاین

 مزایا

  1. نیاز به مهارت­‌هایی مثل طراحی، فتوشاپ و... ندارد.
  2. اصولا به صورت رایگان ارائه می­‌شوند.
  3. نوشتن آن زمان زیادی نیاز ندارد.
  4. ساختار منظم با تفکیک بخش­‌های مختلف به دست می‌­دهد.
  5. امکان ذخیره فایل رزومه به صورت آنلاین، فایل word و pdf وجود دارد.

معایب 

  1. کار کردن با برخی از نرم‌­افزار­های رزومه ساز سخت و پیچیده است.
  2. برخی از سایت‌­ها، خروجی مناسب و جذابی ارائه نمی­‌کنند.
  3. وقتی به صورت آنلاین رزومه تهیه شود، به صورت آنلاین نیز برای کارفرما فرستاده می‌­شود، پس کارفرما برای انتخاب شما به همان یک برگه رزومه اکتفا می­‌کند. زیرا اگر دیدار حضوری باشد، عوامل مختلفی مثل طرز صحبت کردن، زبان بدن و ... می‌­تواند تأثیر گذار باشد.

با همه این مزایا و معایبی که گفته شد، همین­ که کاربر امکان ارسال رزومه بدست آمده از رزومه ساز آنلاین را برای چند کارفرما دارد، اهمیت استفاده از آن را چند برابر می­‌کند. در این صورت شما شانس بیشتری برای کاریابی خواهید داشت. اما آیا برای فرصت­‌های شغلی مختلف، یک نوع رزومه کافی است؟

انواع رزومه برای موقعیت­‌های شغلی مختلف 

قطعاً خیر. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم.
فرض کنید شما تحصیل­ کرده رشته شیمی هستید که در کنار آن به زبان انگلیسی، برنامه نویسی و عکاسی هم مسلط هستید و توانایی­‌تان به قدری هست که بتوانید در روزمه به آن اشاره کنید، اما آیا رزومه‌ای که قرار است برای شرکت فعال در زمینه شیمی فرستاده شود با رزومه‌­ای که برای یک پروژه عکاسی می­‌رود، باید یکی باشد؟

هیچ­گاه چنین اشتباهی را مرتکب نشوید. منظور این نیست که برای هر فرصت شغلی یک رزومه بنویسید، اما باید با کمی بالا و پایین کردن، اولویت­‌بندی کنید. یعنی به گونه­‌ای مهارت‌ها و توانایی‌­های­تان را بنویسید که بر اساس اولویت کارفرما، به چشم بیاید. این همان بحث کلمات کلیدی است که در ابتدا به آن اشاره شد. اما چطور می‌­توان از رزومه ساز آنلاین استفاده کرد؟

نحوه استفاده از رزومه ساز آنلاین

یک سایت رزومه ساز خوب، اصولاً دو روش را رزومه ساز فارسی یا انگلیسی به کاربران معرفی می­‌کند:

روش اول:

بر اساس قالبی که انتخاب می­‌کنید، فایل word را در اختیار شما قرار می­‌دهد تا شما فقط جاهای خالی را پر کنید.

روش دوم:

استفاده از خود رزومه ساز سایت. بدین صورت که در اینجا به صورت آنلاین اطلاعات­‌تان را وارد می­‌کنید و در پایان فایل word یا pdf تحویل می­‌گیرید.

اگر از بین این دو روش ما روش دوم را پیشنهاد می­‌کنیم، زیرا در آن دیگر شما درگیر طراحی رزومه و تغییر نخواهید شد. از طرفی به قالب­‌های متنوع­‌تری دسترسی دارید.
از همه مهم­‌تر زمان کمتری از شما می­‌گیرد، آن به دلیل اینکه حین ویرایش فایل ورد، دائم بخش‌­های مختلف به هم می­‌ریزد و از آنجا که اصولاً رزومه برای کاریابی و استخدام استفاده می­‌شود، چیدمان و ساختار منظم، اهمیت بالایی خواهد داشت.

نوشتن رزومه کاری با رزومه ساز آنلاین

رزومه کاری همان طور که اشاره شد باید ساختار منظم و چیدمان هدفمندی داشته باشد. هم­‌چنین رنگ و لعاب قالب آن به گونه‌­ای باشد که در بین دیگر رزومه­‌ها به چشم کارفرما بیاید. پس هم زیبایی ظاهری و هم زیبایی محتوا.
زیبایی ظاهری که به تنوع سایت رزومه ساز و سلیقه شما برمی­‌گردد و یک رزومه ساز حرفه­‌ای رایگان و یا حتی همراه با پرداخت هزینه باید این نکته را در نظر داشته باشد تا بخش‌­های مختلف یک رزومه را به زیبایی هر چه تمام و در کمترین فضا، کنار هم قرار دهد، اما زیبایی محتوا به بخش اصلی یک رزومه کاری برمی‌­گردد.

بخش اصلی رزومه

بخش اصلی یک رزومه کاری هم، بخشی است که شما در آن قوی هستید و به نوعی توانمندتر، یعنی سوابق کاری و مهارتها. اهمیت این بخش از اهمیت دیگر قسمت­‌ها کم نمی­‌کند. بدین منظور که همه قسمت­‌ها باید با دقت پر شوند، این قسمت­‌ها شامل:

1. مشخصات فردی:

اسم کامل، عکس رسمی، وضعیت خدمت سربازی، وضعیت تاهل، تاریخ تولد، محل اقامت، شماره تلفن ثابت، شماره موبایل و پست الکترونیکی و ... را باید وارد کنید.

2. تجربیات کاری:

شاید مهم‌­ترین بخش یک رزومه همین قسمت باشد. با توجه به نکته‌­ای که گفته شد بهتر است از تجربه­‌ها و شغل­‌هایی شروع کنید که متناسب با نیاز شرکت مورد نظر است. اگر از نزدیک‌­ترین سابقه کاری شروع کنید و در ادامه به قدیمی­‌تر­ها بپردازید بهتر است.
کسی ­که شما را برای کار می­‌خواهد باید از تمام سابقه شما مطلع شود. حتی سوابق تحصیلی، که بهتر است وقتی به قسمت تحصیلات آکادمیک رسیدید، با جزئیات اشاره کنید، اما اگر نکته قابل ذکری در قسمت تحصیلات نیست، اشاره به نام دانشگاه محل تحصیل کفایت می­کند.

3. مهارت­‌ها:

در این قسمت، کنار تمام سوابق کاری، هر مهارتی که بدست آورده‌­اید را باید وارد کنید. حتی اگر به هم مرتبط نباشند، اما در این بخش نیز، اولویت­‌بندی داشته باشید و شرایط استخدام شرکت را فراموش نکنید.
فقط دقت داشته باشید که مهارت­‌ها هم از نوع شخصی است و هم اجتماعی مثل فن بیان، روحیه کار تیمی، مسئولیت­‌پذیری و... .

بخش فرعی رزومه

4. افتخارات، انتشارات و دوره­‌های آموزشی:

بعد از آن باید به جوایز و افتخارات، هر گونه انتشار مقاله، پتنت و... و همین­‌طور دوره­‌های آموزشی که گذرانده‌­اید اشاره کنید. این قسمت می‌­تواند تأثیر زیادی بر دید کارفرما نسبت به شما داشته باشد و بهتر می‌­تواند به شما برای کار اعتماد کند، اما نیازی به درج مدرک برای این قسمت نیست. ارائه مدارک برای زمان حضور در شرکت خواهد بود.

5. درباره من:

قسمت درباره من یا بهتر است بگوییم گُلِ رزومه شما، اینجاست. در این قسمت باید همان کلمات کلیدی روزمه را در دو الی سه خط به گونه‌­ای به کار ببرید که خودتان یا به نوعی شخصیت‌­تان را به کارفرما معرفی کنید.

قسمت­‌های مختلف یک رزومه ­ساز آنلاین را بررسی کردیم که در واقع یک برنامه روزمه ساز فارسی است و برخی سایت­‌ها به زبان انگلیسی هم خدمات می­‌دهند، اما معادل انگلیسی رزومه ­ساز آنلاین فارسی، می‌­­توان به لینکدین اشاره کرد.
پس شما که تا به اینجا که با قسمت­‌های مختلف یک رزومه ساز آشنا شدید، بهتر است نکات پایانی در این مورد را هم بدانید.

تکنیک‌‌های طلایی برای نوشتن رزومه حرفه‌­ای

1. از رنگ ­آمیزی­‌های بی مورد و استفاده از نمودارهای تحلیلی در رزومه پرهیز کنید.

2. متن طولانی مساوی است با عدم مطالعه کامل رزومه از سوی کارفرما.

3. به بهانه نوشتن رزومه کاری و... از پر کردن برخی قسمت­‌ها مثل آدرس محل سکونت و... در رزومه ساز آنلاین غافل نشوید.

4. در قسمت "درباره من" بیش از اندازه از خود را تعریف نکنید. مختصر و مفید خودتان، شخصیت­‌تان و مهارت­‌های­تان را بیان کنید.

5. برای اشاره به میزان توانایی در مهارت­های شخصی مثل زبان انگلیسی، نرم‌­افزار و... به استفاده از کلمات عالی، خوب، متوسط و ضعیف بسنده کنید. (پرهیز از توضیحات اضافه!!)

6. از نوشتن واقعیت نهراسید. اگر در زمینه­‌ای سابقه یا مهارت ندارید بهتر است صادقانه گفته شود حتی با انتخاب گزینه "ضعیف".

7. اگر رزومه کاری است، نهایتاً یک یا دو صفحه و اگر تحصیلی است، تا 20 الی 22 صفحه هم موردی نیست، چون در چنین روزمه‌­ای جزئیات مد نظر است.

8. حتماً سعی کنید از عکس در رزومه استفاده کنید. البته عکس مناسب!

9. در پایان مواردی که در رزومه ساز آنلاین وارد کرده‌­اید را مجدد بررسی کنید تا مبادا غلط تایپی یا املایی داشته باشید.

با ارسال رزومه خود در کارلیب، بهترین موقعیت‌های شغلی را مشاهده کنید.

رزومه مهم­‌ترین بخش از اقدام جهت کاریابی است. با توجه به توسعه سایت­‌های کاریابی آنلاین، رزومه­ سازهای آنلاین نیز به میان آمده‌اند. رزومه سازها در کنار معایبی که دارند، اما امکان ساخت رزومه‌ای با ساختار و چیدمان هدفمند را فراهم می‌کنند که بسیار کارآیی دارند، اما تمام ماجرا به همین­ جا ختم نمی­‌شود، مهم سایتی است که برای ارسال رزومه و کاریابی انتخاب می­‌کنید.

کارلیب علاوه بر انتشار مقالات مرتبط با کاریابی و رشد و توسعه فردی، با انتشار آگهی استخدام کارفرمایان در کانال، خبرنامه و وب‌سایت خود، کمک زیادی به اطلاع رسانی و انتشار موقعیت‌های شغلی به کارجویان و افراد متخصص جویای کار، می‌کند. اگر میخواهید جدیدترین فرصت‌های شغلی در بهترین شرکتها را مشاهده نمایید، فقط کافی است به آدرس karlib.com مراجعه کنید.

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • آرزو کبیری
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰

    سلام. ممنوم از تیم کارلیب. واقعا این مطلب برای من خیلی مفید بود و نمی‌دونستم اصلا چطور رزومه بنویسم وتکمیلش کنم به مدت ۳ ماه بود که دنبال کار بودم و حتی یک درخواست همکاری برام ارسال نشد بدون هیچ تماس تلفنی. با کمک این مطلب رزومه‌ام رو اصلاح کردم و تا حالا چندین‌تا نوقعیت شغلی بهم پیشنهاد شده. از جریان نرم افزار رزومه ساز که کلا بی‌خبر بودم‌ واقعا متشکرم‌. خسته نباشید.

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۶

      سلام خانم کبیری
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده. همونطور که اشاره کردید ۳ ماه دنبال کار بودید، رزومه ارسال میکردید ولی حتی یک درخواست همکاری هم براتون ارسال نشده چون رزومه مناسبی ارسال نمیکردید برای کارفرما. پس بهتره نحوه نوشتن رزومه رو هم یاد بگیرید.
      برای تکمیل رزومه خودتون میتونید مقاله “چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟” رو مطالعه بفرمایید.
      به امید اینکه شغل متناسب و مورد علاقه تون رو به زودی پیدا کنید.

  • بهرام گودرزی
    ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۳۸

    چندتا رزومه­ سازهای آنلاین رو بررسی کردم ولی جایی نداشتن برای اینکه بشه نمونه کار اتچ کرد به رزومه ای که درست میکنیم با رزومه­ ساز آنلاین. چیکار باید کنیم.
    من میخوام یه رزومه با رزومه ساز آنلاین درست کنم برای همه شرکتها که آگهی استخدام درج کردن، بفرستم. خوبه نه؟

  • میلاد رضایی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۰

    aaaaliii bood

  • عباس شعبانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۰

    چه سایت قشنگی دارین

  • شهرام هاشمی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۵

    نویسنده این متن کیه؟

  • شهرام حاجی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۴۵

    متشکرم

  • محمدحسن شاکری
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۲۰

    چه مطلب خوبی

  • یعقوب شمس
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۵

    afarin matlab khobi bood

  • علی رضا اسکندری
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۱۵

    عاااااااااااالی بود

  • ناصر موحد
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم