استخدام، مصاحبه و رزومه

در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم؟

اگر تا به حال فکر می‌کردید که بعد از نوشتن رزومه و ارسال آن، باید منتظر بنشینید تا به مصاحبه دعوت شوید و در جلسه حضوری، کارفرما باید یکی پس از دیگری سوالات خود را از شما بپرسد و تنها کار شما در طی مصاحبه، پاسخ به سوالات کارفرما است، باید بدانید که اصلاً طرز فکر درستی نداشته‌اید و این روند کاملاً غیرحرفه‌ای است.

مصاحبه یک جلسه بازجویی نیست، بلکه سوال و جواب باید حالت رفت و برگشتی داشته باشد و شما نیز به عنوان کارجو سوالات خود را از کارفرما بپرسید. اصلا این‌طور فکر نکنید که سوال کردن در رابطه با موارد مختلف تاثیر منفی بر روند مصاحبه می‌گذارد، زیرا در بسیاری از موارد، شخص مصاحبه کننده انتظار این را دارد که کارجویان سوالاتی را در رابطه با نحوه کار، وظایف و مسئولیت‌ها، حقوق و مزایا، ساعت کار و... بپرسند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با چند نمونه از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سوالات جلسه مصاحبه آشنا کنیم.

مهم‌ترین سوالاتی که باید از کارفرما بپرسید

پرسیدن سوال از کارفرما در رابطه با شرایط مختلف کار می‌تواند کمک زیادی به شما بکند تا بهترین تصمیم را برای مشغول شدن به کار در یک شرکت بگیرید. بهتر است قبل از حاضر شدن در جلسه مصاحبه فهرستی از مهم‌ترین سوالات خود را آماده کنید.
شما می‌توانید بر اساس شرایط و روند جلسه مصاحبه، سوالات خود را مابین سوالات کارفرما مطرح نمایید، یا اینکه تمام سوالات خود را نگهدارید برای آخر جلسه. در ادامه مهمترین سوالاتی که باید در جلسه مصاحبه از کارفرما بپرسید آمده است:

  • وظایف و مسئولیت‌های کاری؛

این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که باید در هر جلسه مصاحبه‌ای از کارفرما بپرسید. شما باید بدانید که وظایف و مسئولیت‌های شما در طول روز شامل چه مواردی می‌شود تا بر این اساس تصمیم بگیرید.
آیا موقعیت کاری مذکور مناسب شماست یا خیر. ضمن این که با توجه به حجم وظایف و مسئولیت‌ها می‌توانید حقوق پیشنهادی خود را مشخص کنید. از طرف دیگر ممکن است کارفرما وظایفی را برای آن نقش در نظر گرفته باشد که در حیطه توان و تخصص شما نباشد؛ پس بهتر است از همان ابتدا بدانید که دقیقا با چه نوع موقعیت کاری مواجه هستید.

  • انتظارات خاص؛

علاوه‌بر وظایف روزمره‌ای که در هر کاری وجود دارد ممکن است کارفرما انتظارات خاصی را نیز از شما داشته باشد. آگاهی از این انتظارات به شما کمک خواهد کرد تا آن موقعیت شغلی را به خوبی مورد ارزیابی قرار داده و در مورد آن تصمیم بگیرید.
به عنوان مثال اگر قصد دارید به عنوان یک کارشناس سئو استخدام شوید علاوه بر کارهای روتینی که باید انجام دهید ممکن است کارفرما این انتظار را از شما داشته باشد که طی مثلا شش ماه صفحات لندینگ وب سایت شرکت در برخی کلمات کلیدی خاص در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. بنابراین حتما در مورد انتظارات خاص کارفرما نیز سوال کنید.

  • ویژگی‎ها و مهارت‎ها؛

کار کردن در هر موقعیت شغلی نیازمند برخورداری از برخی ویژگی‌ها و مهارت‌ها است. برخی از این مهارت‌ها عمومی و بدیهی هستند مثلا یک گرافیست باید در استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند فوتوشاپ مهارت کافی را داشته باشد، اما ممکن است برخی موقعیت‌های شغلی نیازمند مهارت‌های خاصی باشند که هر کسی چنین مهارتی را ندارد. پس بهتر است در مورد مهارت‌های خاص مورد نیاز برای آن موقعیت شغلی نیز سوال کنید.
ضمن اینکه ویژگی‌های شخصیتی افراد هم اهمیت زیادی در پیشبرد امور یک مجموعه دارد. بنابراین می‌توانید در مورد ویژگی‌های شخصیتی که در رابطه با آن موقعیت شغلی دارای اهمیت هستند نیز سوال کنید و آن‌ها را با ویژگی‌های شخصیتی خود مقایسه کنید.

  • مسیر و پیشرفت شغلی؛

اینکه مسیر شغلی شما در شرکت به چه شکل تعریف شده باشد حائز اهمیت خواهد بود. با آگاهی از مسیر شغلی می‌توانید آینده کاری خود را در آن شرکت و موقعیت شغلی پیش‌بینی کنید. از طرف دیگر می‌توانید از کارفرما بپرسید که برای پیشرفت شخصی که قرار است در آن موقعیت شغلی به کار گرفته شود چه برنامه ای دارد. با پرسیدن این سوال می‌توانید متوجه شوید که در آن شرکت تا چه حد به پیشرفت کارکنان بها داده شده و فضای پیشرفت تا چه اندازه وجود دارد.

  • حقوق و دستمزد؛

به هیچ عنوان سوال کردن در مورد حقوق و دستمزد را فراموش نکنید چون یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک شغل محسوب می‌شود. مهم ترین سوالی که باید در این رابطه بپرسید میزان حقوق ماهیانه است. ضمن اینکه می‌توانید در رابطه با نحوه تعیین پاداش‌ها، پورسانت، کارانه و... نیز سوال کنید. البته این سوالات ریز بهتر است بعد از مطرح شدن موضوع حقوق و مزایا توسط کارفرما پرسیده شود.
همچنین می‌توانید در این باره سوال کنید که آیا نحوه عملکرد شما می‌تواند موجب افزایش حقوق شما در آینده شود یا خیر. سوال کردن در مورد وجود یا عدم وجود تاخیر در پرداخت‌های شرکت نیز از دیگر موارد مهم در این رابطه محسوب می‌شود.

  • ساعات کاری؛

اگرچه معمولا شخص مصاحبه کننده در مورد روز و ساعات کاری به شما توضیح می‌دهد اما این امکان را دارید تا در مورد موارد جزئی‌تر مانند اضافه کاری، دورکاری، کار در روزهای تعطیل و... نیز سوال کنید.
برخی افراد علاقه‌ای به انجام اضافه کاری یا کار در روزهای تعطیل ندارند در حالی که برخی موقعیت‌های شغلی نیازمند چنین مواردی هستند. از طرف دیگر می‌توانید در مورد انعطاف ساعات کاری و امکان تغییر دادن آن با شرایط خاص نیز سوال کنید.

بهترین سوالاتی که می‌شود از کارفرما پرسید؛

علاوه‌بر سوالات گفته شده که مهم‌ترین و اساسی‌ترین سوالات جلسه مصاحبه محسوب می‌شوند سوالات دیگری نیز وجود دارد که بنابر شرایط و موقعیت می‌توانید آن‌ها را مطرح کنید. نمونه‌ای از این سوالات در ادامه آمده است:

  1. آیا این موقعیت شغلی نیاز به ماموریت یا سفر دارد؟
  2. مدت زمان قراردادها در این شرکت چگونه است؟
  3. مهم‌ترین چالش‌های این موقعیت شغلی چیست؟
  4. مهم‌ترین مزیت کار کردن در این شرکت چیست؟
  5. عملکرد من در این موقعیت شغلی چگونه ارزیابی می‌شود؟
  6. آیا افراد دیگری هم در موقعیت شغلی مشابه با این موقعیت شغلی فعالیت می‌کنند؟
  7. چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه مصاحبه مشخص شود؟
  8. در صورت تایید برای استخدام، باید از چه زمانی شروع به کار کنم؟
  9. آیا امکان تغییر محل کار در آینده نزدیک وجود دارد؟

همانطور که برخی سوالات را باید حتما در جلسه مصاحبه بپرسید سوالاتی نیز وجود دارند که پرسیدن آن‌ها در جلسه مصاحبه چندان جالب نخواهد بود. از جمله این سوالات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • زمینه فعالیت کاری شرکت شما چیست؟ (فقط نیاز به کمی تحقیق قبل از مصاحبه دارد)
  • چند روز امکان مرخصی گرفتن دارم؟ (ایجاد تاثیر منفی در ذهن کارفرما در مورد نظم کاری شما)
  • حقوق شما در این شرکت چقدر است؟ (کنجکاوی در مسائل شخصی دیگران)

پرسیدن چنین سوالاتی از یک سو شما را شخصی غیرحرفه‌ای نشان می‌دهد و از سوی دیگر تاثیر منفی بر ذهن مصاحبه کننده خواهد گذاشت. بنابراین قبل از پرسیدن هر سوالی به تاثیرات آن سوال فکر کنید.

در پایان...

پرسیدن سوال از کارفرما میزان علاقه و اشتیاق شما را برای به دست آوردن شغل نشان می‌دهد. ضمنا در ابتدای مطلب گفتیم که اجازه ندهید جلسه مصاحبه به جلسه بازجویی تبدیل شود و شما هم از کارفرما سوال کنید، اما دقت کنید که از آن سوی بام نیفتید و پشت سر هم از کارفرما سوال نکنید تا جریان مصاحبه به خوبی پیش برود. برای اینکه بتوانید به یک جلسه مصاحبه دعوت شوید، در وهله اول باید رزومه خودتان را برای کارفرما ارسال کنید تا پس از تایید با شما تماس گرفته شود.

برای یافتن فرصت‌های شغلی مورد نظر خود، می‌توانید از سامانه‌های استخدامی آنلاین نظیر کارلیب استفاده کنید. مجموعه کارلیب این فرصت را برای شما مهیا کرده تا با ارسال رزومه خود برای کارفرمایان مختلف در سراسر کشور، شغل مطلوب خود بسیار سریع پیدا کنید.
برای استفاده از خدمات کارلیب و مشاهده آگهی‌های استخدامی کافی است به سایت کارلیب به نشانی karlib.com مراجعه نمایید و در این سایت ثبت نام کنید تا جدیدترین آگهی‌های استخدام تهران و سراسر شهرهای ایران را مشاهده نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • جلال انتظامی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۵

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • محمدتقی ترابی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • مجتبی نوری
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۰

    مطالب بی نظیر بود

  • نادر گودرزی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۲۰

    خیلی سایت خوبی دارین

  • محمدجواد مستوفی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • مسلم رضوی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۰

    متشکرم

  • قاسم سرمد
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰

    علیرضا جان عالی بود

  • بهنام روزبه
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۵

    چرا اینقد زیاد؟

  • خلیل مرادی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۰

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • حمیدرضا کمالی
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

    خیلی خوب بود

  • علی رضا رفیعی
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۵۰

    مطلب خوبی بود