معرفی به دیگران

هوش هیجانی چیست؟

حتما شما هم، این جمله را که «در دنیای امروز EQ (هوش هیجانی) به IQ (ضریب هوشی) ارجحیت دارد»، زیاد شنیده‌اید. بله درست است، اولین مولفه ضروری برای مدیریت، وجود هوش هیجانی یا همان هوش عاطفی (EQ) بالاست.

هوش هیجانی (عاطفی)، توانایی مدیریت اضطراب و کنترل تنش‌ها، ایجاد انگیزه، امیدواری و خوش بینی در مواجهه با موانع در راه رسیدن به اهداف است.

در نتیجه یافته‌های جدید نشان می‌دهد کارکنانی که دارای وجدان کاری و احساس وظیفه شناسی بالایی هستند، اما فاقد هوش هیجانی هستند، در مقایسه با کارکنانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، عملکرد ضعیف‌تری دارند.

هوش هیجانی توانایی درک، استفاده و مدیریت احساسات و استفاده از روش‌های مثبت برای مدیریت و کاهش استرس، برقراری ارتباط مؤثر، همدردی با دیگران، غلبه بر چالش‌ها و رفع تعارضات است.

باید گفت هوش هیجانی به شما کمک می‌کند روابط قوی‌تری ایجاد کنید، تا در زندگی شخصی و کار موفق شوید و به اهداف شغلی و شخصی خود برسید.
همچنین می‌تواند به شما کمک کند با احساسات خود ارتباط برقرار کنید، نیت خود را به عمل تبدیل کنید و تصمیمات آگاهانه در مورد اینکه چه چیزی برای شما مهم است بگیرید.

5 ویژگی هوش هیجانی

دانیل گلمن صاحب نظر علوم رفتاری و نویسنده کتاب «کار کردن به وسیله هوش هیجانی»  اولین فردی بود که مفهوم هوش هیجانی را وارد عرصه سازمان‌ها کرد.

گلمن هوش هیجانی را استعداد، مهارت یا قابلیتی دانست که عمیقا تمامی توانایی‌های فردی را در دایره خود دارد در مدل گُلمن به طور خلاصه پنج حوزه اساسی هوش هیجانی مورد بررسی قرار گرفته است:

  1. شناخت هیجان‌ها و احساسات خود: خودآگاهی
  2. مدیریت هیجان‌ها و احساسات خود: خودمدیریتی
  3. خودانگیزشی
  4. تشخیص و درک هیجان‌ها و احساسات دیگران: دیگرآگاهی
  5. مدیریت رابطه با دیگران: دیگر مدیریتی

 برای استخدام کارجویانی که قرار است در شرکت یا سازمان شما به رشد و تکامل برسند، دنبال گزینه‌هایی باشید که دارای این پنج ویژگی باشند...

1. خودمدیریتی؛

شخصی که EQ بالایی دارد قادر است به شکلی بالغانه احساسات خود را بروز دهد و در مواقع لزوم، خویشتن‌داری را تمرین کند.
چنین فردی به جای سرکوب احساسات خود، آنها را به شکلی کنترل‌شده و محدود بروز می‌دهد.

2. خودآگاهی؛

اگر یک فرد دارای سطح سالم و مناسبی از خودآگاهی باشد، نسبت به نقاط ضعف و قوت خود و این‌که رفتارش چگونه روی دیگران تاثیر خواهد گذاشت نیز مسلط خواهد بود.
یک شخص خودآگاه معمولاً بهتر از دیگران می‌تواند از انتقادات سازنده چیزی یاد بگیرد.

3. خودانگیزشی؛

افرادی که به لحاظ هیجانی باهوش محسوب می‌شوند، خودانگیخته هستند. آنها به سادگی از طریق محرک‌هایی نظیر پول یا مقام برانگیخته نمی‌شوند.
این افراد به هنگام بروز ناامیدی عموما خوش‌بین و انعطاف‌پذیر هستند و با یک بلندهمتی و جاه‌طلبی درونی، خود را از مهلکه ناامیدی خارج می‌کنند.

4. دیگرآگاهی؛

انسانی که از ویژگی همدلی برخوردار است، صاحب حس دلسوزی و درک طبیعت انسان هم هست ، حواسی که به او اجازه می‌دهند تا با انسان‌های دیگر  به لحاظ احساسی رابطه برقرار کند.
توانایی همدردی به شخص اجازه می‌دهد که خدمات خوبی به دیگران ارائه کند و نگرانی‌ها و دغدغه‌های آنها را پاسخ دهد.

5. دیگر‌مدیریتی؛

اشخاصی که هوش هیجانی بالایی دارند قادرند تا خیلی سریع با هم‌گروهی‌های خود رابطه‌ای برپایه توافق و اعتماد برقرار کنند.
آنها همچنین از جنگ قدرت و زیرآب‌زنی اجتناب می‌کنند. آنها از کار کردن با سایرین لذت می‌برند و روابطشان با دیگران را بر پایه احترام پیش می‌برند.

همان‌قدر که جستجو و استخدام افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند مهم است، رفتار مبتنی بر هوش هیجانی هنگام برخورد با نیازهای کارمندان در دنیای امروز نیز برای مدیران و رهبران کسب و کار حیاتی است.

چرا هوش هیجانی مهم است؟

همانطور که می‌دانیم، فقط افراد باهوش نیستند که موفق‌ترین و یا کامل‌ترین افراد در زندگی هستند. احتمالاً افرادی را می‌شناسید که از نظر تحصیلی درخشان هستند و در عین حال از نظر اجتماعی در کار و یا در روابط شخصی‌‌شان ناموفق هستند.

ضریب یا بهره هوشی (‌IQ) به تنهایی برای رسیدن به موفقیت در زندگی کافی نیست.
زیرا، ضریب هوشی می‌تواند به شما در یادگیری مهارتهای علمی و درس و دانشگاه کمک کند، اما هوش هیجانی به شما در مدیریت استرس و احساسات کمک می‌کند.

در نتیجه IQ و EQ در کنار هم و اگر با یکدیگر به کار برده شوند، بسیار مؤثر هستند و می‌توانند شما را در کارتان به انسانی شگفت‌انگیز تبدیل کنند.

هوش هیجانی در محیط کار چه اهمیتی دارد؟

در حوزه کسب و کار، هوش هیجانی با مدیریت و موفقیت ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد. در واقع EQ، یکی از  ارزشمندترین و رایج‌ترین مباحث در حوزه مدیریت است.
در علم مدیریت و کسب و کار، برای هوش عاطفی ارزش بسیار بالایی در نظر گرفته شده است. تصور رایج در حوزه مدیریت بر آن است که افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند، توان بیشتری در هدایت و کنترل افراد تحت نظر خود دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد، که بین وظیفه شناسی، احساس مسئولیت، وجدان کاری، و میزان بالای هوش هیجانی ارتباط مستقیم وجود دارد.
بدان معنی که هر چه افراد هوش هیجانی پایین‌تری داشته باشند، نه تنها در روابط کاری و مدیریت افراد دچار چالش بیشتری هستند، بلکه در خصوصیات اخلاقی هم دچار عملکرد ضعیف و سطح پایین‌تری از سایر افراد هستند.

ارزیابی هوش هیجانی کارجویان

امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کارفرمایان برای گزینش و انتخاب افراد در شغل‌های مهم، هوش هیجانی فرد را به اندازه توانایی فنی او، مهم می‌دانند و از آزمون هوش عاطفی قبل از استخدام استفاده می‌کنند.

زیرا هوش هیجانی بالا می‌تواند به افراد کمک کند تا با پیچیدگی‌های اجتماعی محیط کار آشنا شوند، دیگران را رهبری کنند و به آن‌ها انگیزه دهد و در نتیجه‌ی مدیریت صحیح چالش های محیط کار، بازخوردهای بهتری نصیب کسب و کار شود.

ارزیابی هوش هیجانی افراد می‌تواند حتی با آزمون‌های انلاین نیز صورت گیرد. بنابراین برای گزینش کارمندان خود تنها به پرسیدن برخی سئوالات مصاحبه شغلی، بسنده نکنید و با ارزیابی هوش هیجانی کارجویان، با مدیریت صحیح مسائل، محیط کار خود را به محیطی مثبت و انگیزشی تبدیل کنید.

شما هم می‌توانید قبل از استخدام کارمندان، پس از انتشار آگهی استخدام خود در پلتفرم کارلیب، صفحه آزمون خود را بسازید و هوش هیجانی کارجویان را به صورت آنلاین مورد ارزیابی قرار دهید.

انجام آزمون EQ در پلتفرم کارلیب

کارلیب یک پلتفرم استخدام آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا علاوه بر یافتن افراد مناسب با موقعیت شغلی مدنظر شما، هوش هیجانی کارجویان را نیز محک بزنید و بر اساس توانایی آن‌ها بهترین متخصص را انتخاب کنید.
تصور کنید که بعد از انتشار آگهی استخدام خود و دریافت رزومه افراد گوناگون، شما شروع به مقایسه کارجویان از روی رزومه‌ای که برای شما ارسال کرده‌اند می‌کنید، این کار می‌تواند زمانگیر و مشکل باشد.

استخدام سریع نیروی کار، تنها با ملاحظه رزومه افراد، خطاهای بسیاری را به همراه دارد، زیرا نمی‌دانید کارجو در چه سطح از هوش هیجانی قرار دارد و حتی امکان دارد افرادی را رد کنید که استعداد، توانایی و هوش هیجانی آن‌ها به مراتب از افرادی که رزومه بهتری ارائه کرده‌اند، بالاتر بوده باشد.

اما در پلتفرم کارلیب شما می‌توانید با این سرویس هوش هیجانی کارجویان را محک بزنید و علاوه بر ملاحظه و بررسی رزومه، از روی توانایی مدیریت و هوش هیجانی افراد، بهترین متخصصین را انتخاب کنید.
برای این کار کافیست در همان صفحه ایجاد آگهی روی دکمه آبی رنگ "ایجاد و افزودن آزمون به این آگهی" کلیک کنید و انتخاب کنید که خودتان قصد طراحی آزمون را دارید یا این کار را به تیم کارلیب واگذار می‌کنید.

انتخاب کارجویانی با هوش هیجانی بالا در کارلیب

​برای شروع کار کافی است چهار مرحله ساده که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم، را انجام دهید تا کارجویانی با هوش هیجانی بالا را انتخاب کنید.

قدم اول: ثبت نام در سایت کارلیب

در سایت کارلیب به آدرس karlib.com ثبت نام کنید.
برای ثبت نام در این سایت تنها چند دقیقه کافی است تا پروفایل خود را ایجاد کنید، پیچیدگی در مراحل ثبت نام در کارلیب وجود ندارد.

قدم دوم: ایجاد پروفایل

پروفایل شرکت خود را ایجاد ‌کنید، با تکمیل پروفایل خود می‌توانید اعتماد کارجویان بیشتری را کسب کنید زیرا بیشتر با کسب و کار شما آشنا خواهند شد.

قدم سوم: ایجاد آگهی استخدام

یک آگهی استخدام جدید ایجاد می‌کنید. این کار را در پنل مدیریت خود و بر روی گزینه "ایجاد آگهی جدید" کلیک کرده و اطلاعات موقعیت شغلی مورد نظر را وارد کنید.

قدم آخر: ایجاد و طراحی آزمون

در این مرحله می توانید برای موقعیت شغلی مورد نظر خود یک آزمون ایجاد کنید و یا اگر زمان و یا دانش کافی برای طراحی آزمون‌های استخدامی استاندارد را ندارید، می‌توانید این کار را به تیم کارلیب بسپارید، تا بر حسب نیاز کسب و کار شما، آزمون را طراحی نمایند.

در پایان باید گفت...

هدف از تقویت هوش هیجانی (عاطفی)، آگاهی از احساسات برای مدیریت و غلبه بر موانع زندگی است. همانطور که پیشتر گفتیم اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی (عاطفی)، خودآگاهی است.
اگرچه ممکن است این کار در ابتدا برای برخی افراد مشکل باشد، اما زمانی که فرد شروع به درک شخصیت خود کند، می تواند دیگر مهارت‌های احساسی خود را نیزتقویت کرده و در نهایت به هوش عاطفی بالایی دست یابد.

حالا توصیه ما به شما برای مدیریت هدفمند و داشتن محیط کاری مثبت و پویا، استخدام افرادی توانمند با استفاده از پلتفرم کارلیب است.
کارلیب علاوه بر انتشار آگهی استخدام شما در وب سایت خود، آن را در سرویس خبرنامه و کانال‌های پر بازدید خود نیز منتشر می‌کند.

البته سرویس اصلی که کارلیب در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و این سایت را از پلتفرم‌های استخدامی دیگر متمایز کرده است، برگزاری آزمون‌ آنلاین استخدامی و ارزیابی نتایج است.
حتی می‌توانید تمامی رزومه‌ها و افراد گوناگونی که از سایت‌ها و سایر کانال‌های استخدامی دیگر جمع‌آوری کرده‌اید را دعوت کنید تا به صفحه آزمون شما در سایت کارلیب، بیایند تا اولین قدم گزینش کارجویان را با اطمینان خاطر بیشتری بردارید.

واحد محتوا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • امیر قربانی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • وحید آقایی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۳۵

    این مطلب حرف نداشت

  • مرتضی روحانی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۰۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • احسان دهقان
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۰

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • عزیز امین
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • قاسم کریمی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۰

    منابع این مطلب کجاست؟

  • بهمن قشقایی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۰

    حساب توییتری هم دارید؟

  • عباس مقدم
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • کریم اکبری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • امیر راستاد
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • محمدتقی فرجی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰

    aaaaliii bood