استخدام و منابع انسانیاصول مدیریت کسب و کار

اهمیت ارزشیابی عملکرد کارکنان و نحوه انجام آن در سازمان‌ها

اهمیت ارزشیابی عملکرد کارکنان و نحوه انجام آن در سازمان‌ها

 ارزشیابی کارکنان زمانی که افراد در یک سازمان، شرکت و به طور کلی یک کسب و کاری استخدام می‌شوند، میزان حقوق و مزایای آنها به طور مستقیم به نحوه عملکرد آنها بستگی دارد. منظور از عملکرد کارکنان، هر نوع تلاش و فعالیتی است که به واسطه آن اهداف سازمانی محقق می‌شود.

واحد مدیریت منابع انسانی مسئولیت سنجش و ارزیابی عملکرد کارکنان را برعهده دارد. این واحد با شناسایی کارمندانی که تلاش می‌کنند تا سازمان هرچه زودتر به اهداف تعیین شده خود دست یابد، به آنها پاداش می‌دهد تا انگیزه بیشتری پیدا کنند.

در چند سال اخیر اهمیت وجود واحد منابع انسانی و سنجش عملکرد کارکنان در پیشرفت و موفقیت سازمان‌ها بیش از پیش مورد توجه صاحبان کسب و کارها قرار گرفته است و آنها به خوبی این موضوع را درک کرده اند که موفقیت یک سازمان تنها از طریق عملکرد کارکنان آن رخ خواهد داد.

به همین دلیل قصد داریم که در این مقاله از سری مقالات وبلاگ کارلیب به بررسی فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان و چگونگی انجام آن بپردازیم.

ارزیابی عملکرد کارکنان

ارزشیابی عملکرد کارکنان

ارزشیابی عملکرد پرسنل، یعنی اینکه شما در ابتدا به عنوان مدیر منابع انسانی سازمان، یکسری استانداردهایی را برای هر کدام از سمت‌های شغلی تعریف می‌کنید و بعد بررسی می‌کنید که آیا کارکنان واحدهای مختلف وظایف خود را در چارچوب این استانداردها انجام داده اند یا خیر؟

این کار، در واقع یک ابزار مدیریتی است که به شما در شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکنان کمک می‌کند. ارزشیابی کارکنان جزو آن دسته از فعالیت‌هایی است که باید به طور منظم در سازمان انجام شود، در غیر اینصورت نتایج آن در مسیر موفقیت کسب و کار تاثیری نخواهد داشت.

روند ارزیابی عملکرد کارکنان

روند ارزیابی عملکرد کارکنان شامل مراحل زیر است:

  1. مشخص کردن استانداردها
  2. اعلام استانداردهای تعریف شده برای هر کدام از کارکنان
  3. نظارت بر عملکرد کارمندان و بررسی آنها
  4. مشخص کردن میزان انحراف عملکرد کارکنان نسبت به استانداردهای تعریف شده
  5. بررسی انحرافات و ارائه راهکارهای اصلاحی برای آنها

هدف از انجام ارزیابی عملکرد کارکنان

با انجام مراحل ارزیابی عملکرد کارکنان اطلاعات بسیاری زیادی در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید از آنها در تصمیم‌گیری‌های مهم مدیریتی خود که در رابطه با منابع انسانی است، مانند؛ ارتقای شغلی کارمندان، انتخاب برنامه‌هاي آموزشي مناسب و... کمک بگیرید.

در ادامه به به معرفی اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان پرداخته ایم:

1. تعیین حقوق و پاداش کارمندان؛

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در میزان حقوق، پاداش و مزایای کارمندان تاثیرگذار است، کیفیت انجام مسئولیت‌ها است.

با ارزیابی عملکرد آنها به راحتی می‌توانید متوجه شوید که عملکرد آنها تا چه اندازه در راستای تحقق اهداف سازمانی بوده است.

با انجام این فرایند، میزان کیفیت عملکرد آنها برایتان روشن خواهد شد و می‌توانید حقوق و مزایایی متناسب با همان کیفیت برایشان در نظر بگیرید.

2. ارائه برنامه‌های آموزشی و ارتقای توانایی‌های کارمندان؛

کم پیش می‌آید که همه کارکنان یک سازمان در یک سطح از توانایی قرار داشته باشند. طبیعتاً برخی از آنها ضعف‌هایی هم دارند که مدیریت منابع انسانی باید آنها را شناسایی و برطرف کند، اما چگونه؟

با روش ارزیابی عملکرد میزان ظرفیت، مهارت، دانش و تخصص نیروی کار به طور واقعی برای مدیریت منابع انسانی آشکار خواهد شد و میتواند با توجه به آنها برنامه‌های آموزشی مناسبی را برای بهبود عملکرد کارکنان در نظر بگیرد.

3. برنامه‌ریزی برای ارتقاء و یا جابجایی کارکنان؛

همانطور که گفتیم، شما میتوانید میزان مهارت و توانایی کارکنان خود را در طی فرایند ارزیابی عملکرد آنها مشاهده کنید.
به کمک این اطلاعات، قادر خواهید بود تا موقعیت شغلی کارمندان برتر را ارتقاء دهید، کارمندان متوسط را در موقعیت‌هایی که نیاز به مهارت کمتر دارد، مستقر کنید و یا اینکه کارمندان ضعیف و بدون انگیزه را اخراج کنید.

4. مدیریت پاداش کارکنان؛

به ندرت می‌توانید سازمانی را پیدا کنید که با داشتن نیروی کار شاد و با انگیزه شکست بخورد. اما آیا می‌دانید که چطور باید انگیزه کارکنان‌تان را افزایش دهید؟ بهترین راهکار، در نظر گرفتن پاداش‌هایی متناسب با عملکردشان است. همچنین مطالعه مقاله « راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان» نیز می تواند به شما در این امر کمک کند.

زمانی که کارمندان تلاش می‌کنند تا عملکردشان را بهبود دهند ولی در ازای آن پاداشی دریافت نکنند، احساس نارضایتی خواهند کرد و انگیزه خود را از دست می‌دهند.

در مقابل، زمانی که احساس کنند، کوچکترین بهبود در عملکرد آنها برایشان مزیت مالی به همراه دارد، انگیزه پیدا می‌کنند و تلاششان برای پیشرفت دوچندان خواهد شد.

5. طبقه‌بندی کارکنان و تسهیل در نظارت آنها؛

یکی دیگر از اهداف و کاربردهای ارزیابی عملکرد کارکنان، طبقه‌بندی آنها بر اساس عملکردشان است. شما می‌توانید با استفاده از این تکنیک کارمندان قوی، ضعیف و متوسط را از یکدیگر تشخیص دهید.
کارمندانی که ضعیف هستند نسبت به کارمندان متوسط و قوی به نظارت و بازرسی بیشتری نیاز دارند تا میزان خطای آنها در انجام وظایفشان به حداقل مقدار ممکن برسد.

6. کنترل مناسب؛

زمانی که شما عملکرد کارکنان را ارزیابی می‌کنید، آنها میزان بهره‌وری و تاثیرگذاری خود را در موفقیت سازمان متوجه می‌شوند و درک می‌کنند که با تمرکز بر روی چه فعالیت‌هایی می‌توانند ایرادات خود را اصلاح کنند.

7. تعیین میزان موفقیت آمیز بودن آزمون گزینش؛

زمانی که شما توانایی‌ها و مهارت‌های کارکنان خود را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که تا چه اندازه انتخاب آنها در مصاحبه استخدامی به درستی انجام شده است. با این اطلاعات، می‌توانید در نحوه آزمون گزینش کارمندان، تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تری داشته باشید.

8. کمک به برنامه‌ریزی شغلی کارکنان؛

کارمندانی که هدفمند و آینده نگر هستند، به هیچ عنوان نمی‌توانند یک موقعیت شغلی ثابتی را تحمل کنند و همواره تمایل دارند تا در محل کار خود پیشرفت کنند. سازمان‌ها با داشتن برنامه ریزی شغلی می‌توانند به این گونه افراد کمک کنند.
ارزیابی عملکرد، توانایی‌های بالقوه و بالفعل کارکنان را نشان می‌دهد و به آنها در شناخت هرچه بهتر خود کمک می‌کند تا بتوانند بر اساس آنها آینده شغلی خود را ترسیم کنند.

9. تدوین خط مشی سازمان؛

یکی دیگر از کاربردهای فرایند ارزشیابی کارکنان، کمک به تدوین خط مشی سازمان است. اطلاعات به دست آمده از این فرایند، در واقع یک ورودی برای برنامه‌ریزی آموزشی و بهبود کارکنان محسوب می‌شود که با کمک آن می‌توان خط مشی سازمان را به بهترین نحو ممکن تدوین کرد.

ارزشيابي عملکرد کارکنان

ارزشيابي عملکرد کارکنان توسط چه کسانی اجرا می‌شود؟

در بیشتر سازمان‌ها، مدير مستقيم يا سرپرستان کارکنان وظیفه اجرای فرایند ارزشیابی کارمندان را برعهده دارند، زیرا این افراد به دلیل ارتباط نزدیک خود با کارکنان آگاهی بیشتری نسبت به نقاط قوت و ضعف، نیازها، بایدها و نبایدهای آنها دارند.

علاوه بر این، از آنجایی که میزان پاداش، ارتقاء و یا تنزل شغلی کارکنان زیر نظر مدیران مستقیم صورت می‌گیرد، ارزشیابی کارمندان توسط آنها برای کارکنان از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است.

ارزشیابی کارکنان توسط مدیران مستقیم، اگرچه که مزیت‌های زیادی دارد و فرایند ارزیابی را سرعت می‌بخشد، اما در برخی از مواقع ایراداتی نیز دارد.
به عنوان مثال ممکن است که برخی از مدیران به دلیل شناختی که نسبت به کارمندان دارند، اطلاعات ذهنی خود را مبنای ارزیابی قرار دهند. بنابراین، برای جلوگیری از این پیش داوری‌ها می توان از یک شخص ثالث برای انجام فرایند ارزشیابی استفاده کرد.

ویژگی‌های شخصیتی فرد ارزشياب

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و می‌خواهید از فردی به جز مدیر مستقیم برای ارزیابی کارکنان خود استفاده کنید، لازم است بدانید که اطمينان از صحت ارزشيابي تنها در صورتی رخ خواهد داد که انتخاب فرد ارزیاب از نظر خصوصیات شخصیتی به درستی انجام شده باشد.
چرا که در غیراینصورت علاوه بر اینکه ارزیابی عملکرد کارکنان به درستی انجام نمی شود، ممکن است منجر به نتيجه معکوس در سطح کارکنان و سازمان شود.

برخی از خصوصیات شخصیتی یک ارزشیاب ایده آل عبارتند از:

  •       کارمندان را با یکدیگر مقایسه نکند.
  •       در انجام وظایف خود ترس نداشته باشد.
  •       اشتباهات خود را برعهده بگیرد.
  •       به کارکنان فرصت دفاع بدهد.
  •       صادق باشد و درست انتقاد کند.
  •       در ارزیابی کارکنان، فقط و فقط به عملکردشان توجه کند، نه شخصیتشان
  •       بردبار و صبور باشد و در برابر انتقادها کنترل خود را از دست ندهد.
  •      محتوا و نتیجه جلسه ارزشیابی را به صورت محرمانه نزد خود نگه دارد تا بتواند اعتماد ارزیاب شونده را به خود جلب کند.

شاخص‌های کلیدی ارزشیابی عملکرد کارکنان

شاخص‌های کلیدی ارزشیابی عملکرد کارکنان

اگر یک جستجو ساده در اینترنت انجام دهید، مقالات متعددی در رابطه با نحوه ارزیابی عملکرد کارکنان برایتان نمایش داده می‌شود که در هرکدام از آنها معیارها و شاخص‌های متنوعی برای سنجش عملکرد کارکنان در نظر گرفته شده است.

اگرچه که مطالعه این مقالات برای افزایش آگاهی مدیران منابع انسانی ضروری است، اما به طور کلی ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد کارمندان در صورتی که بر اساس شاخص‌های کیفی باشد، کار بسیار دشواری است، زیرا مدیران به طور روزانه با کارمندان و زیردستان خود در ارتباط نیستند و نمی‌دانند که در طی این فرایند باید چه چیزی را اندازه گیری کنند.

زمانی که حوزه فعالیت کسب و کار شما در رابطه با فروش محصولات باشد، بررسی عملکرد کارکنان خیلی راحت صورت می‌گیرد. چرا که، میزان فروش یک معیار "کمی" بوده و اندازه گیری آن کار راحتی است. طبیعتاً هرچقدر که کارمندان در طول ماه فروش بیشتری داشته باشند، عملکرد آنها در آن ماه بهتر بوده است و رتبه بهتری در فرایند ارزیابی عملکرد دریافت خواهند کرد.

حال فرض کنید که کسب و کار شما به گونه ای است که نمیتوان عملکرد کارکنان را با استفاده از شاخص‌های کمی اندازه گیری کرد. اکنون تکلیف چیست؟ عملکرد خوب به چه نوع عملکردی گفته می‌شود و چگونه باید آن را اندازه گیری کرد؟

با توجه به این موضوع، در می‌یابیم که مشخص کردن معیارهای ارزیابی عملکرد و یا همان استاندارها مهمترین اصل در فرایند ارزشیابی کارکنان است. به همین دلیل قصد داریم که در ادامه شما را با چند مورد از شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد پرسنل آشنا کنیم:

1. توان اجرایی؛

این معیار ارزشیابی مربوط به توانمندی کارکنان در انجام وظایفشان است. کارمندان باید بتوانند پروژه‌ها و مسئولیت‌های خود را در موعد مقرر و با بالاترین میزان کیفیت ارائه دهند.

2. کیفیت؛

هرچقدر که توانایی کارکنان در سنجش عملکرد آنها اهمیت دارد، کیفیت انجام کارها نیز مهم است. کیفیت عملکرد کارمندان با توجه به نقش آنها در سازمان بر اساس شاخص‌هایی مانند؛ نظرات مشتریان، نظرات همکاران و بازخورد به سازمان مشخص می شود.

3. خلاقیت؛

یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی اندازه‌گیری عملکرد کارکنان، خلاقیت آنها است. زمانی که میخواهید خلاقیت کارمندان را بررسی کنید، از خودتان بپرسید که آیا این کارمند تابحال برای حل یک مشکل راه حلی خلاقانه ارائه کرده است؟ آیا او توانایی این را دارد که نظرات و پیشنهادات مختلف را به چالش بکشد؟ آیا در زمان انجام فعالیت‌های خود اقدامات نوآورانه ای انجام می‌دهد؟

یافتن پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند تا به میزان خلاق بودن یک کارمند پی ببرید.

سنجش عملکرد کارمندان

4. تمایل به پیشرفت؛

کارمندانی که همواره به دنبال ارتقاء توانایی‌های خود هستند، انگیزه لازم برای تحقق اهداف سازمان شما را دارند و در برابر موانع و محدودیت‌ها ناامید نمی‌شوند و سعی می‌کنند آنها را از سر راه بردارند.

از این رو داشتن میل همیشگی به پیشرفت و تعالی یکی دیگر از معیارها برای ارزیابی و سنجش عملکرد کارکنان به شمار می رود.

5. پاسخگویی به بازخورد مشتریان و همکاران؛

هرچقدر که مشتریان یک شرکت در مقابل ارائه خدمات و محصولات آن واکنش نشان دهند و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند، زمینه شکل گیری پیشرفت و موفقیت کارمندان فراهم می‌شود.

در حالت ایده آل، بازخوردهای مثبت، سبب افزایش انگیزه و بازخوردهای منفی سبب بهبود فعالیت‌ها خواهد شد، اما در سازمان‌ها زمانی این شرایط ایجاد می‌شود که کارمندان در مقابل بازخوردها از خود واکنش نشان دهند.
در غیر اینصورت وجود بازخورد هیچ تاثیری در روند موفقیت سازمان نخواهد داشت. به همین دلیل، کارمندانی که به بازخوردهای ارجاع شده به شرکت اهمیت می‌دهند، جزو سرمایه‌های با ارزش سازمان به شمار می‌روند.

6. میزان درآمد سازمان؛

درآمد ماهیانه و یا سالانه یک شرکت نیز جزو یکی از شاخص های نظارت بر عملکرد کارکنان به شمار می‌رود. در اینجا نوع فعالیت یک شرکت اهمیت بسیار زیادی دارد.

همانطور که قبلاً هم گفتیم، اگر کسب و کار شما در زمینه فروش فعالیت می‌کند، میزان فروش به عنوان شاخصی برای ارزیابی عملکرد کارمندان در نظر گرفته می‌شود. در مقابل، اگر حوزه فعالیت شرکت شما به گونه ای است که امکان بررسی عملکرد کارکنان از طریق اعداد و ارقام وجود نداشته باشد، "میزان دسترسی سازمان به اهداف از پیش تعیین شده" معیار ارزشیابی عملکرد پرسنل خواهد بود.

7. استقلال کاری؛

یکی دیگر از نکاتی که باید آن را در زمان ارزیابی و سنجش عملکرد کارمندان به عنوان یک معیار در نظر بگیرید، توانایی کارمند در مالکیت یک پروژه به صورت تمام و کمال است.

کارمندی که چنین ویژگی دارد، حجم کاری مدیر را کاهش داده و مانع از مدیریت موشکافانه آن خواهد شد؛ در نتیجه استقلال بقیه کارمندان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. وجود چنین کارمندانی در کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها یک نعمت است، زیرا این افراد به تنهایی و بدون نیاز به حمایت قادر به حل مشکلات هستند.

8. مدیریت زمان؛

مدیریت در زمان، یکی دیگر از مهارت‌های مهمی است که یک کارمند باید از آن برخوردار باشد. وجود چنین مهارتی سبب می‌شود تا همه پروژه‌های شرکت در تاریخ و زمان مقرر به پایان برسد.

9. محدودیت‌های شرکت؛

بدون شک در همه شرکت‌ها یک سری محدودیت، مانند؛ محدودیت مالی، محدودیت زمانی و... وجود دارد. هنر یک کارمند خوب زمانی مشخص می‌شود که بتواند با وجود این محدودیت‌ها به سازمان در مسیر رسیدن به اهدافش کمک کند.

شما باید به عنوان یک مدیر، نقش هر کدام از کارمندان را در به ثمر رساندن پروژه‌های مختلف سازمان بررسی کنید. عملکرد مثبت یا منفی کارمندان در زمان محدودیت‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی و مهم سنجش عملکرد پرسنل در نظر گرفته خواهد شد.

فرم ارزشیابی عملکرد کارکنان

فرم ارزشیابی عملکرد کارکنان

فرم ارزشیابی کارکنان، ابزاری است که برای انجام فرایند ارزیابی عملکرد نیروی کار یک سازمان کاربرد دارد. استفاده از این فرم به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند تا نظام پاداش‌دهی و رتبه‌بندی کارکنان خود را خیلی بهتر، منظم‌تر و راحت‌تر انجام دهند.

شما به عنوان مدیر منابع انسانی موظف هستید بعد از تعیین معیارها و شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد پرسنل، آنها را اولویت‌بندی کرده و به هرکدام امتیاز بدهید. اولویت‌بندی معیارها و شاخصه‌های ارزیابی کارکنان در هر سازمانی متفاوت است.
به عنوان مثال ممکن است که شما در سازمان خود به انضباط فردی بیش از هر فاکتور دیگری اهمیت بدهید. در مقابل سازمان دیگر، مسئولیت‌پذیری افراد را به عنوان مهمترین معیار رتبه‌بندی کارمندان در نظر بگیرد.

معمولاً در فرم‌های ارزیابی عملکرد پرسنل کیفیت، انضباط، مسئولیت‌پذیری، اخلاق، مهارت، تخصص، میزان توجه و رعایت نکات ایمنی، حضور و غیاب، انجام اضافه کاری و رعایت اصول نظام آراستگی 5s مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جدیدترین روش‌های ارزیابی عملکرد کارکنان

تا به اینجا متوجه شدید که ارزشیابی پرسنل چیست، با چه هدفی انجام می‌شود و چه معیارها و شاخص‌هایی برای اندازه گیری آن وجود دارد. اکنون بیایید باهم به سراغ روش‌های پیاده سازی این تکنیک برویم.

در حال حاضر روشهای بسیار متنوعی برای سنجش عملکرد کارکنان وجود دارد، اما خیلی از آنها جزو روشهای سنتی به شمار می‌روند که استفاده از آنها انتقاد کارمندان و کارفرمایان را به همراه خواهد داشت.

به همین دلیل، اکثر شرکت‌ها به این موضوع پی برده اند که تنها با انجام فرایند ارزیابی عملکرد، نمیتوان نتایج مثبتی را به دست آورد، بلکه اجرای این فرایند، زمانی در مسیر موفقیت سازمان تاثیرگذار خواهد بود که از جدیدترین متدهای آن استفاده شود.

بر اساس تجربه‌های به دست آمده، بهترین روش بررسی کارکرد کارمندان، روشی است که در آن، هم به نظرات کارکنان توجه شود و هم به فرهنگ سازمانی. انتخاب صحیح شاخص‌ها و روش‌های ارزیابی عملکرد کارکنان اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که اطلاعات به دست آمده نشان‌دهنده دیدگاه مدیر نسبت به کارمندان است. در ادامه به معرفی چند مورد از جدیدترین و بروزترین روش‌های ارزشیابی کارکنان در سال 2019 پرداخته‌ایم که عبارتند از:

• ارزیابی مداوم و دوره‌ای؛

با توجه به اینکه بسیاری از کارفرمایان به اهمیت ارزیابی عملکرد و نقش آن در پیشبرد اهداف سازمانی پی برده‌اند، در اکثر شرکت‌ها ارزیابی عملکرد ماهانه و هفتگی جایگزین ارزیابی سالانه شده است.

در این روش، نیازی نیست که جلسه ارزیابی را طولانی برگزار کنید، بلکه تنها با گفت‌و‌گوهای کوتاه می‌توانید بازخورد خود را نسبت به هر پروژه بیان کنید. با این کار دیگر لازم نیست که زمان طولانی را به بررسی عملکرد سالانه کارمندان خود اختصاص دهید.

علاوه بر این، در روش بررسی مداوم، این فرصت برای کارمندان فراهم می شود تا سوالات خود را از مدیران بپرسند و مشکلات‌شان را برطرف کنند. از مزیت‌های مهم این روش، کمک به رشد مستمر سازمان است، زیرا مدیران با انجام این کار هر گونه نقص و خطا در عملکرد کارمندان را به موقع شناسایی می‌کنند و درصدد رفع آن برمی‌آیند و به این ترتیب احتمال شکست سازمان تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

• بررسی وضعیت سلامت کارمندان؛

شاید با خودتان فکر کنید که این موضوع چه ربطی به ارزشیابی پرسنل دارد. لازم است بگوییم که زمانی یک فرد می‌تواند برای رسیدن به اهداف خود و سازمان تلاش کند که علاوه بر داشتن عملکرد صحیح، در وضعیت جسمی و روحی خوبی نیز قرار داشته باشد.

با توجه به تحقیقات انجام شده در طی چند سال اخیر، مشخص شده است که مردم امروزی نسبت به گذشته استرس بیشتری دارند که همین عامل زمینه را برای فرسودگی شغلی فراهم می‌کند. به همین دلیل، توجه به موضوع سلامت کارمندان به یکی از فاکتورهای بسیار مهم در روش‌های نوین ارزیابی عملکرد آنها تبدیل شده است.

• تجزیه و تحلیل بر اساس هوش مصنوعی (AI)؛

یکی دیگر از روش‌های جدید ارزشیابی عملکرد پرسنل، تجزیه و تحلیل افراد براساس داده‌ها است. به کمک این روش شما می‌توانید میزان اثربخشی برنامه‌های آموزشی سازمان را در بهبود کارکرد کارمندان خود متوجه شوید.

در این روش، عملکرد کارکنان با استفاده از داده‌های کمی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا میزان بهره‌وری یک کارمند به راحتی قابل فهم باشد. اخیراً روش هوش مصنوعی به یکی از روش‌های پرکاربرد در حوزه منابع انسانی تبدیل شده است که مهمترین اصل آن، داشتن مهارت در تجزیه و تحلیل داده‌ها است. در صورتی که تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت جزئی و انتزاعی انجام شود، انجام آن هیچگونه اثری بر ارزیابی کارکنان نخواهد شد.

• تقویت نقاط قوت کارمندان؛

اجازه دهید که توضیح این روش را با بیان یک سوال آغاز کنیم. آیا فکر می‌کنید زمانی که کسب و کار شما نیاز به مهارت جدیدی دارد، باید به سراغ استخدام یک کارمند جدید بروید؟ یا زمانی که عملکرد یکی از کارمندانتان ضعیف بود، باید سریعاً آن را اخراج و یک نیروی کار جدید جایگزینش کنید؟

مطالعه و بررسی فرم ارزشیابی کارکنان، این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا مهارت‌ها و توانایی هر کدام از نیروی کار خود را شناسایی کنید. نقاط ضعف و قوت کارمندان به شما نشان می‌دهد که چه کارکنانی نیاز به آموزش بیشتر دارند. استفاده از دوره آموزشی برای کارمندان ضعیف، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از جذب نیروی کار جدید است.

• قرار دادن مقیاس برای مشاهده عملکرد کارکنان؛

روش بعدی ارزیابی عملکرد پرسنل یک سازمان، قرار دادن مقیاس است. به این معنی که شما عملکرد کارمندان را با وظایف مشابه مقایسه و بر اساس آن رتبه‌بندی می‌کنید. رتبه‌بندی عملکرد کارمندان با اعداد 1 تا 5 مشخص می‌شود.

کارمندانی که وظایف خود را بهتر انجام داده اند، نمره بالاتری دریافت می‌کنند. این روش بیشتر مورد استفاده مدیرانی قرار می‌گیرد که مشغله روزانه زیادی دارند و می‌خواهند در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

در این روش برای اینکه از اظهار نظرهای شخصی در رتبه‌بندی کارمندان جلوگیری شود، بهتر است مدیرانی که هیچگونه طرفداری از فرد خاصی نمیکنند و به اصطلاح بی طرف هستند، مسئولیت اجرای آن را برعهده بگیرند تا اطلاعات به دست آمده واقعی و قابل استفاده باشند.

• ارزیابی کارکنان با ثبت وقایع حساس؛

در این روش ارزیابی عملکرد، شما باید در زمان انجام وظایف کارمندان، تصمیم گیری‌های خوب و بد آنها را ثبت کنید. با ثبت این وقایع به مرور زمان اطلاعات بسیار زیادی برای ارزیابی عملکرد پرسنل در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

نرم افزار ارزیابی عملکرد کارکنان

 

نرم افزار ارزیابی عملکرد کارکنان

علاوه بر تمام روش‌هایی که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم، استفاده از نرم‌افزار ارزیابی عملکرد کارکنان نیز یکی‌دیگر از روش‌های کاربردی برای انجام این کار است.

خوشبختانه در حال حاضر برای راحتی کار مدیران، نرم افزارهای آنلاین بسیار زیادی برای سنجش عملکرد افراد در دسترس است که در آنها چندین فرم ارزشیابی پرسنل از پیش نوشته شده وجود دارد.

استفاده از این نرم افزارها در مقایسه با روش‌های قبلی مزیت‌های زیادی دارد که برخی از آنها عبارت اند از:

  •       شناسایی نقاط قوت و ضعف کارمندان و به طور کلی حوزه‌هایی که نیاز به بهبود دارند.
  •       تسهیل در فرایند شناسایی کارمندان برتر
  •       ثبت دقیق سوابق عملکرد کارمندان
  •       حصول اطمینان از روند رسیدگی به مشکلات
  •       کمک به رشد و توسعه فردی کارکنان
  •       بهبود روند تصمیم‌گیری واحد منابع انسانی
  •       اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه در رابطه با قطع و یا ادامه همکاری با یک کارمند

ارزشیابی کارکنان

مدیریت منابع انسانی با ارزیابی صحیح عملکرد کارکنان

در این مقاله شما را با روش‌ها و اهداف نظارت بر عملکرد کارکنان یک سازمان آشنا کردیم و گفتیم که انجام این کار برای کسب‌و‌کارتان مزایای زیادی به همراه دارد که یکی از مهمترین آنها، تحقق سریع‌تر اهداف سازمان است.

به کمک این سیستم، می‌توانید تصمیمات مدیریتی بهتری در فرآیند جذب و استخدام منابع انسانی موردنیاز خود داشته باشید. بهبود فرآیند استخدام، از بروز مشکلات آتی در سازمان جلوگیری می‌کند و آینده بهتری را برای آن رقم خواهد زد.

اگر هنوزم هم فکر می‌کنید که به مطالعه بیشتری در رابطه با موضوع ارزیابی عملکرد افراد نیاز دارید، توصیه ما به شما مراجعه به مقالات آموزشی وبلاگ کارلیب است. علاوه بر این، کارلیب (karlib.com)  خدمات تسهیل در فرآیند استخدام نیروی کار شایسته برای سازمان‌ها و شرکت‌ها را نیز ارائه می‌دهد.

الهه ملک زاده
الهه ملک زاده هستم. فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه تهران فعال در حوزه تولید محتوا و سئو سایت
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • عبدالکریم
    ۲۳ دی ۱۴۰۰، ۰۸:۰۷

    تشکر از مطالب خوب شما

  • عیسی حیاتی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰

    مطالب بی نظیر بود

  • غلامحسین تبریزی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • سیدعلی گنجی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • بهنام شیرازی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵

    چرا اینقد زیاد؟

  • ناصر آقایی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۵۰

    ایولا

  • بیاتی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۱۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • غلامعلی ذاکری
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • اصغر افشار
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۱۰

    علیرضا جان عالی بود

  • عباسعلی افشاری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵

    دستخوش

  • ایمان فاضلی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۵

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت