مسائل حقوقی کارجومسائل حقوقی کارفرما

همه آنچه که باید درباره بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما بدانید.

یکی از بیمه‌های معتبر که مورد تایید اکثر اقشار جامعه واقع شده است، بیمه تامین اجتماعی است، بیمه تامین اجتماعی به دو صورت اجباری و اختیاری در حال خدمات‌رسانی به اقشار مختلف است، یکی از شرایط خوبی که بیمه تامین اجتماعی برای کاربران فراهم آورده است امکان استفاده از خدمات بیمه خویش‌فرما است.
استفاده از این طرح می‌تواند برای کسانی که دغدغه بازنشستگی و استفاده از خدمات و مزایای مستمری بگیری دارند و تحت هیچ پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته‌اند، بسیار مناسب باشد. در این مقاله قصد داریم به جزئیات مربوط به بیمه خویش‌فرما بپردازیم.

بیمه خویش‌فرما چیست؟

بیمه خویش‌فرما

بسیاری از افراد که در کارگاه‌ها یا صنایع مختلف مشغول انجام خدمت هستند توسط کارفرما یا مجری طرح بیمه می‌شوند، اما افراد بسیاری نیز وجود دارند که به دلایل مختلف از این خدمت بی‌بهره مانده‌اند، بیمه خویش‌فرما، روشی است که بیمه تامین اجتماعی برای بهره‌مندی این افراد از خدمات مختلف ارائه شده توسط این سازمان در نظر گرفته است.
همچنین بیمه خویش‌فرما دارای شرایط و خدمات مختلفی است که با بیمه کارگر بیمه شده توسط کارفرما متفاوت است. در این مقاله به طور کامل با بیمه خویش فرما و شرایط آن آشنا می‌شوید.

بیمه خویش‌فرما برای چه افرادی مناسب است؟

این بیمه برای اشخاصی که از هیچ نوع پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند و از طرف هیچ فرد یا سازمانی برای آن‌ها حق بیمه رد نمی‌شود مناسب است. به این ترتیب این افراد نیز می‌توانند از مزایای بیمه بازنشستگی و درمانی بهره‌مند شوند.

تفاوت بیمه خویش‌فرما و بیمه مشاغل آزاد چیست؟

بسیاری از افراد این بیمه را با بیمه مشاغل آزاد اشتباه می‌گیرند، باید بگوییم که در بیمه مشاغل آزاد، برای فرد یک محل کار و یک کارفرما تعریف می‌شود، اما در بیمه خویش‌فرما هر فردی می‌تواند حق بیمه خود را بدون اشاره به محل کار یا فعالیت خود واریز کند. به این ترتیب در بیمه خویش‌فرما، شما هم کارگر و هم کارفرما خواهید بود.

شرایط استفاده از بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما

برای این که بتوانید از تسهیلات بیمه خویش‌فرما استفاده کنید باید شرایطی که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌شود را دارا باشید. این شرایط به شرح زیر است:

  1. دارا بودن حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه، به این معنا که فرد بیمه شده باید حداقل یک ماه سابقه بیمه‌ای داشته باشد.
  2. شرایط سنی برای استفاده از تسهیلات بیمه خویش‌فرما برای خانم‌ها و آقایان بین 18 تا 55 سال است، در صورتی که سن فرد بیش از 55 سال باشد، باید حق بیمه معادل مدت مازاد سنی را پرداخت نماید.
    برای مثال یک شخص 58 ساله برای استفاده از شرایط بیمه خویش‌فرما باید حق بیمه 3 سال را یک‌جا پرداخت نماید و یا دارای حداقل 36 ماه سابقه بیمه باشد. در صورتی که شخص دارای 120 ماه سابقه بیمه باشد، از شرایط سنی معاف می‌شود.
    برای مثال اگر شخصی 65 ساله دارای 120 ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی باشد، نیازی به پرداخت 10 سال حقه بیمه مازاد را ندارد.
  3. شخص بیمه شده باید کد 10 رقمی بیمه تامین اجتماعی داشته باشد.
  4. داشتن تابعیت ایرانی یکی از مهم‌ترین شرایط است.
  5. در صورتی که فرد بیمه شده سابقه 1 بار قرارداد اختیاری با سازمان بیمه تامین اجتماعی داشته باشد، تا 3 بار حق انعقاد قرارداد بیمه اختیاری بدون شرط سنی را دارا خواهد بود.
  6. در صورتی که فرد دارای سابقه پرداخت بیمه خویش‌فرما باشد، می‌تواند در صورت اشتغال و پرداخت حق بیمه توسط کارفرما از سابقه بیمه خویش‌فرمای خود استفاده کند.
    در هر صورت اگر بیمه شده اشتباها بعد از پرداخت حق بیمه اجباری توسط کارفرما همچنان حق بیمه خویش‌فرمای خود را واریز کرده باشد، با اطلاع رسانی به سازمان بیمه تامین اجتماعی نسبت به قطع بیمه اختیاری خود اقدام کرده و از شرایط سابقه بیمه آن استفاده کند.

تفاوت بیمه خویش‌فرما و بیمه اختیاری

در حالت کلی بیمه تامین اجتماعی دو نوع خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر است:

1. خدمات بیمه‌ اجباری

این خدمات شامل مشمولین قانون کار و کسانی می‌شود که در قبال دریافت حقوق برای سازمان‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مشغول به کار هستند و کارفرما حق بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند.

2. خدمات بیمه خویش‌فرما

بیمه خویش‌فرما به دو گروه بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شود. در هر دو مورد شخص بیمه شده باید حق بیمه خود را مطابق با ضوابط تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.

مزایای بیمه خویش‌فرما

بیمه خویش‌فرمای سازمان تامین اجتماعی دارای مزایای بسیاری است که می‌توان با پرداخت حق بیمه از آن‌ها برخوردار شد، این مزایا به شرح زیر است:

  1. استفاده از خدمات پوششی درمانی بیمه تامین اجتماعی
  2. امکان استفاده از خدمات بازنشستگی با توجه به سابقه پرداخت حق بیمه
  3. استفاده از خدمات پوششی کمک هزینه از کار افتادگی در صورت رخ دادن حادثه در زمان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودن
  4. امکان استفاده از کلیه خدمات فوت
  5. امکان استفاده از کلیه خدمات درمانی
  6. امکان صدور و تمدید دفترچه بیمه برای شخص بیمه شده و افراد تحت تکفل او
  7. امکان استفاده از خدمات مربوط به کفن و دفن با شرایط یکسان با بیمه‌شدگان اجباری
  8. امکان دریافت خدمات کالا پزشکی مثل دریافت عصا

معایب بیمه خویش‌فرما

علی‌رغم داشتن مزایای بسیار، در مقایسه با تسهیلاتی که برای بیمه‌شدگان تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی وجود دارد، بیمه‌شدگان خویش‌فرما از برخی تسهیلات که شامل موارد زیر است بهره‌مند نخواهند شد:

  • پرداخت کل حق بیمه با شخص بیمه شونده است.
  • عدم امکان استفاده از غرامت ایام بارداری
  • عدم امکان استفاده از غرامت بیمه بیکاری
  • عدم امکان استفاده از غرامت ایام بیماری
  • عدم امکان استفاده از کمک هزینه ازدواج
  • عدم امکان استفاده از کمک هزینه از کار افتادگی ناشی از کار

بیمه خویش‌فرما

تفاوت بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرما

اگرچه استفاده از تسهیلات بیمه‌ای به هر شکلی که باشد به نفع شخص بیمه شده خواهد بود، اما تسهیلات بیمه اجباری با بیمه خویش‌فرما اندکی متفاوت است در این بخش به فرق تسهیلات بیمه خویش‌فرما و بیمه اجباری می‌پردازیم.

  • در طرح بیمه اجباری، شرایط استفاده از بیمه بیکاری برای بیمه‌شدگان فراهم است، اما این امکان برای بیمه‌شدگان طرح بیمه خویش‌فرما مقدور نیست.
  • در بیمه اجباری 7 درصد از تعرفه بیمه از شخص بیمه شده دریافت می‌شود در صورتی که در طرح خویش‌فرما بیمه شده باید تمام هزینه بیمه خود را پرداخت کند.
  • در طرح بیمه اجباری امکان استفاده از خدمات تسهیلات درمانی بیشتری برای بیمه‌شدگان فراهم است. در طرح بیمه خویش‌فرما، بیمه تنها 14 تا 18 درصد از تعرفه‌های خدماتی و درمانی را تقبل می‌کند.
  • از نظر بازنشستگی و استفاده از تسهیلات، هیچ فرقی بین بیمه‌شدگان طرح اختیاری یا اجباری وجود ندارد، اما از نظر دریافت تسهیلات مستمری بگیری و از کارافتادگی تفاوت‌هایی بین این دو طرح وجود دارد.

مدارک لازم جهت بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما

همانطور که قبلا اشاره کردیم، بیمه خویش‌فرمای سازمان تامین اجتماعی دارای دو طرح بیمه اختیاری و بیمه صاحبان مشاغل آزاد است، مدارک لازم برای استفاده از تسهیلات ویژه این دو طرح متفاوت است که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. مدارک بیمه خویش‌فرمای اختیاری

  • ارائه اصل شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان
  • سه قطعه عکس سه در چهار جدید برای انجام معاینات (قبل از انعقاد قرارداد در صورتی که دو شرط بعدی را دارا نباشید باید برای معاینه پزشکی اعزام شوید و در صورت دارا بودن شرایط از انجام معاینه قبل از عقد قرارداد معاف خواهید بود.)
  • در زمان تقاضا برای بیمه خویش‌فرما کمتر از 9 ماه از تاریخ آخرین قطع بیمه گذشته باشد.
  • قبل از آخرین قطع پرداخت حق بیمه، 365 روز پیوسته سابقه بیمه داشته باشد.
  • احراز هویت و تکمیل درخواست فرم بیمه اختیاری و برگه‌های مربوط به آن
  • ثبت درخواست در روز مراجعه. در این صورت بعد از انعقاد قرارداد و پرداخت به موقع حق بیمه، سابقه بیمه شخص بیمه شده از روز اول مراجعه ثبت می‌شود.
  • در صورتی که شخص بیمه شده، پرونده سابقه بیمه در شعبه داشته باشد، نیاز به معاینات پزشکی نداشته و در همان روز قرارداد منعقد خواهد شد.

2. مدارک بیمه خویش‌فرمای صاحبان مشاغل آزاد

  • مراجعه حضوری شخص متقاضی به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معاف از خدمت برای مشمولان مرد
  • پنج قطعه عکس سه در چهار جدید برای ارسال به معاینات و گرفتن شماره بیمه

شرایط بازنشستگی بیمه خویش‌فرما 

هدف نهایی بسیاری از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استفاده از خدمات بازنشستگی و تسهیلاتی است که برای بازنشستگان در این بیمه لحاظ می‌شود، در مورد بیمه خویش‌فرما نیز شرایط بازنشستگی همانند بیمه اجباری است و بیمه‌شدگان طرح خویش‌فرما نیز از تسهیلات بازنشستگی و مستمری بگیری بهره‌مند خواهند شد.
مقدار مستمری بازنشستگی بر اساس دو سال آخر و یا بر اساس پنج سال آخر پرداختی شخص بیمه شده و سنوات خدمت بیمه‌ای او تعیین می‌شود. در مورد شرایط بازنشتگی طرح بیمه خویش‌فرما، بیمه‌شدگان اختیاری و بیمه‌شدگان مشاغل آزاد تفاوت‌هایی با هم از نظر دریافت تسهیلات بازنشستگی دارند که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌شود.

الف: شرایط بازنشستگی بیمه خویش‌فرمای اختیاری

شرایط دریافت بازنشستگی بیمه‌شدگان خویش‌فرمای اختیاری بر اساس حق بیمه پرداختی و سنوات پرداخت حق بیمه مشخص می‌شود و متقاضیان استفاده از طرح بیمه اختیاری می‌توانند این اختیارات را در قرارداد بیمه نامه خود ذکر کنند:

  • دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کنند.
  • هر دو سال یکبار، دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه خود را به میزان 10 درصد افزایش دهند.
  • مبلغ حق بیمه خود را حداکثر در مدت زمان دو ماه تعویق به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کنند، در صورتی که حق بیمه پرداخت نشود از اولین روز همان ماهی که حق بیمه پرداخت نشده قرارداد بیمه لغو خواهد شد.
  • بیمه‌شدگان طرح اختیاری می‌توانند تمامی خدمات از قبیل مستمری‌های بازنشستگی شامل حقوق بازنشستگی و مزایای از کار افتادگی، فوت و تعهدات درمانی و همچنین هزینه‌های پروتز و اروتز، تسهیلات مربوط به هزینه کفن و دفن، کمک هزینه ازدواج، از کار افتادگی‌های جزئی و غرامت دستمزد یام بیماری و بارداری را دریافت کنند.

ب: شرایط بازنشستگی بیمه خویش‌فرمای صاحبان مشاغل آزاد

بیمه‌شدگان این طرح صاحبان مشاغل و آن دسته از افرادی هستند که در حرفه یا شغلی مشغول به فعالیت هستند (با استناد مجوز اشتغال صادر شده از سوی مراکز ذی‌صلاح و یا با تشخیص هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی) برای این دسته از بیمه‌شدگان سه نوع پرداخت حق بیمه وجود دارد.

  • بیمه 12 درصد که شامل خدمات مربوط به بازنشستگی و فوت می‌شود.
  • بیمه 14 درصد که در این طرح علاوه‌بر استفاده از خدمات مربوط به بازنشستگی پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه شده نیز صورت می‌گیرد.
  • بیمه 18 درصد که در این نوع بیمه خدمات مستمری، بازنشستگی، فوت و همچنین خدمات مربوط به از کارافتادگی‌های ناشی از حوادث غیر کاری، به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود، این خدمات شامل از کار افتادگی‌های جزئی و نقص عضو نخواهد شد، علت این امر، عدم وجود کارفرما در بیمه‌های خویش‌فرما است و صدمات ناشی از انجام کار تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرند.

باید توجه داشت که تسهیلاتی مثل بیمه بیکاری، کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و بیمه عینک و سمعک در بیمه‌های خویش‌فرما ارائه نمی‌شود.

شرایط لازم برای ثبت نام و استفاده از تسهیلات بیمه خویش‌فرما

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما برای صاحبان بیمه‌های اختیاری و صاحبان مشاغل متفاوت است، که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. شرایط ثبت نام بیمه اختیاری تامین اجتماعی

شرایط لازم برای ثبت نام و استفاده از تسهیلات بیمه اختیاری تامین اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • متقاضی نباید در هیچ کارگاه، موسسه یا نهاد مشمول قانون تامین اجتماعی مشغول به کار و فعالیت باشد.
  • دارا بودن حداقل سی روز سابقه پرداخت حق بیمه
  • دارا بودن حداکثر سن 50 سال برای خانم‌ها و آقایان
  • در صورت دارا بودن بیش از 10 سال سابقه بیمه، متقاضی با هر شرایط سنی امکان استفاده از تسهیلات بیمه اختیاری را دارد، مبنای پرداخت حق بیمه این افراد برابر دستمزد پرداخت حق بیمه آخرین سال قبل از تاریخ تقاضا، به شرط این که مبلغ اعلامی از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در زمان تقاضا کمتر نباشد.

2. شرایط ثبت نام بیمه صاحبان مشاغل آزاد تامین اجتماعی

افرادی که دارای شرایط زیر هستند می‌توانند تحت پوشش بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی قرار گیرند.

  • داشتن حداکثر 50 سال سن برای آقایان و 45 سال سن برای خانم‌ها
  • در صورتی که در زمان تقاضا سن متقاضی بیش از حداکثر تعیین شده باشد، باید دوبرابر مدت مازاد سنی، سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشد.
    برای مثال یک آقای 55 ساله برای استفاده از خدمات بیمه مشاغل باید حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.
  • درصورتی که سابقه بیمه بیش از 10 سال وجود داشته باشد، با هر شرایط سنی می‌توان از تسهیلات بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی استفاده کرد.

هزینه ثبت نام و استفاده از بیمه خویش‌فرما

متقاضیان بیمه اختیاری باید 27 درصد دستمزد و حقوق سالانه خود را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند، طبق ماده 28 دولت نیز 3 درصد باقی‌مانده را به عنوان یارانه بیمه پرداخت خواهد کرد. در حال حاضر حق بیمه اختیاری برای سال 99 به شرح زیر اعلام شده است:

  • ماه‌های سی و یک روزه مبلغ 614500 تومان
  • ماه‌های سی روزه مبلع 595000 تومان

هزینه بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی برای بیمه‌شدگان طرح صاحبان مشاغل در سال 99 به شرح زیر است:

  • با نرخ 12 درصد: 227593 تومان
  • با نرخ 14 درصد: 265525 تومان
  • با نرخ 18 درصد: 341389 تومان

سرانه درمان هر فرد نیز مبلع 48400 تومان است.

ثبت‌نام اینترنتی بیمه خویش‌فرما

در مورد ثبت نام بیمه خویش‌فرما باید بگوییم برای انجام مراحل ثبت نام حضور شخص متقاضی در شعب بیمه تامین اجتماعی الزامی است، اما پرداخت حق بیمه ماهانه را می‌توان از طریق اینترنت و با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی انجام داد، البته اگر برای گرفتن رسید پرداخت باید به صورت حضوری به شعب مراجعه کرد، مراجعه برای تمدید مهلت دفترچه تامین اجتماعی نیز به صورت حضوری خواهد بود.

 

بیمه خویش‌فرما

بیمه تکمیلی در طرح بیمه خویش‌فرما

برای بهره‌مندی از مزایای بیمه تکمیلی در طرح بیمه خویش‌فرما، فرد بیمه شده باید خود را بیمه تکمیلی انفرادی کند، این بیمه با توجه به طرح انتخابی و تعهدات آن برای انجام اموری مثل هزینه‌های بستری در بیمارستان، هزینه‌های آزمایشگاه، لیزر، ویزیت، دارو، زایمان و هزینه‌های دندانپزشکی از بیمه تکمیلی خویش‌فرما استفاده کند.

میزان پرداخت حق بیمه تکمیلی خویش‌فرما بر اساس سقف تعهدات قید شده در بیمه نامه تعیین می‌شود. همچنین استفاده از بیمه تکمیلی در بسیاری از واحدهای ارائه کننده خدمات بیمه تکمیلی شرایط سنی نیز دارد، برخی از شرکت‌های ارائه کننده بیمه‌های درمانی تکمیلی شرط داشتن بیمه‌گر اول تامین اجتماعی را دارند.
باید در نظر داشت که فرانشیز بیمه و دوره انتظار نیز در قیمت و هزینه بیمه تکمیلی تاثیرگذار خواهد بود. برای خرید بیمه تکمیلی انفرادی کارت ملی و شناسنامه شخص بیمه شده و در صورت نیاز برگه سلامتی مورد نیاز است.

نکته دیگری که در مورد استفاده از خدمات بیمه تکمیلی بیمه خویش‌فرما باید بدانید این است که بیمه‌های درمانی تکمیلی انفرادی و گروهی شامل فرانشیز می‌شوند، معمولا میزان فرانشیز 10 درصد است.

برای مثال در صورتی که هزینه بستری بیمار بیمه شده تامین اجتماعی دارای بیمه تکمیلی اگر 6 میلیون تومان شده باشد، بیمه گذار 10 درصد پرداختی غرامت را به عنوان فرانشیز کسر خواهد کرد. بنابراین به این بیمار مبلغ پنج میلیون و چهارصد هزار تومان پرداخت خواهد شد.

بسیاری از بیمه‌های تکمیلی نیز دارای دوره انتظار هستند، دوره انتظار به زمانی گفته می‌شود که تعهدات بیمه درمان هنوز آغاز نشده است، بنابراین چنانچه در زمان انتظار بیمه تکمیلی از خدمات درمانی استفاده کنید که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیست و نیاز به بیمه تکمیلی دارد این مبالغ از تعهد شرکت بیمه‌گذار تکمیلی خارج خواهد بود.

معمولا دوره انتظار 6 ماهه برای استفاده از خدمات بیمه تکمیلی در نظر گرفته می‌شود به این معنا که شخص بیمه شده باید همزمان با پرداخت مبلغ حق بیمه تکمیلی 6 ماه صبر کند تا بتواند از خدمات آن استفاده کند. این مدت زمان نسبت به تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، متفاوت است.

در بیمه تکمیلی انفرادی شخص بیمه شده می‌تواند به همراه افراد تحت تکفل خود تحت پوشش بیمه درمانی تکمیلی قرار گیرد، البته این طرح در تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه تکمیلی ارائه نمی‌شود و باید قبل از اقدام به خرید بیمه‌نامه تکمیلی از جزئیات طرح مطلع شوید.

نکته مهم دیگری که قبل از استفاده از خدمات بیمه تکمیلی باید بدانید این است که از شما درخواست می‌شود که برگه سلامت را ضمیمه مدارک مورد نیاز کنید، این به آن معنا است که قبل از ثبت نام برای بیمه تکمیلی باید معاینه کلی شوید و سلامت شما تایید شود.

در نهایت...

مهم‌ترین دغدغه اکثر افرادی که به دنبال بیمه شدن هستند، دریافت مستمری و مزایای بازنشستگی است، برای این که تمام افراد فارغ از هر شغل و حرفه‌ای که دارند بتوانند تحت پوشش خدمات درمانی و مستمری بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند، طرح بیمه خویش‌فرما با شرایطی که مطالعه کردید ایجاد شده است.

برای استفاده از شرایط و تسهیلات بیمه خویش‌فرما بسته به طرحی که شخص متقاضی انتخاب می کند متفاوت خواهد بود، این تفاوت‌ها بیشتر در پرداخت حق بیمه تاثیرگذار است و از نظر برخورداری از تسهیلات تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت.

استفاده از تسهیلات بازنشستگی این طرح همانند طرح بیمه اجباری تامین اجتماعی است و در موارد اندکی با تسهیلات ارائه شده برای بیمه‌شدگان اجباری متفاوت است. مبلغ حق بیمه سالانه بر اساس میزان دستمزد و درآمد سالانه متقاضی توسط سازمان تامین اجتماعی محاسبه و اعلام می‌شود.

برای برخورداری از تسهیلات ویژه بیمه‌ای نیز شخص بیمه شده می‌تواند از خدمات بیمه‌های تکمیلی استفاده کند، در این صورت با پرداخت حق بیمه تکمیلی به صورت ماهانه یا سالانه شخص بیمه شده می‌تواند خدمات زیادی را به صورت رایگان در بیمارستان‌های تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و یا بیمارستان‌هایی که تحت پوشش نیستند نیز دریافت کند.

استفاده از طرح‌های مختلف بیمه خویش‌فرما می‌تواند یک آینده‌نگری مثبت تلقی شده و شخص بیمه شده را در سن بازنشستگی به خوبی ساپورت کند. همچنین شخص بیمه شده می‌تواند از تسهیلات درمانی این نوع بیمه بهره‌مند شود.

در پایان امیدواریم مطالعه‌ این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد و بتوانید از بیمه خویش فرما و تسهیلات سازمان تامین اجتماعی استفاده کنید، همچنین وبلاگ کارلیب حاوی مقالات مفیدی است که به شما کمک خواهد کرد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • حامد سهرابی
    ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰

    سلام. من کارم آزاده. تولیدی لباس دارم. ۴ نفر کارگر دارم. میخوام خودم و کارگرها بیمه کنم. الان دیدم نوشتید یک ماه باید سابقه بیمه داشته باشیم برای اینکه بیمه خویش فرما ثبت نام کنیم. خب الان تکلیف من چیه که اصلا سابقه بیمه ندارم؟ بیخیال شم؟!
    مشاوره بیمه میخوام الان. اگه میشه جواب بدید

    • فاطمه ولی محمدی
      ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۶

      سلام. طرح های زیادی برای بیمه مشاغل آزاد وجود دارد و حتما شما هم میتوانید از آنها استفاده کنید . چندین وبسایت نیز هستند که به صورت آنلاین و با تماس تلفنی، مشاوره بیمه ارائه میدهند. با جستجو در گوگل میتوانید با چندین مشاور، صحبت کنید.

  • ساره بیات
    ۰۱ دی ۱۳۹۹، ۰۷:۳۴

    برای اینکه بیمه خویش فرما بگیریم کجا باید مراجعه کنیم و ماهانه چقدر باید چرداخت کنیم برای فعال کردن بیمه خویش فرما؟

  • رامین روزبه
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۴۰

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • یدالله ذاکری
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • بهروز جاوید
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۰

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • علی اصغر اسکندری
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۵

    مرسی

  • مرتضی خسروی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • روح الله روحانی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰

    دمتون گرم

  • محمدتقی مدنی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۰

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • حامد ایزدی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۵

    چقد خوبین شما