اصول مدیریت کسب و کار

بیانیه مأموریت چیست؟ چه اهمیتی برای کسب‌و‌کارها دارد؟

شرکت‌ها مانند افراد به یک جهت خاص نیاز دارند تا به آنچه می‌خواهند برسند. عدم جهت‌گیری باعث شکست بسیاری از مشاغل و کسب و کارها شده است. مشاغل علاوه بر اینکه به جهت‌دهی نیاز دارند، باید اهداف خود را تعیین کنند و برای دستیابی به اهداف ایده‌های روشنی را پیش بگیرند.
در عین حال کارکنان یک سازمان برای همکاری هماهنگ و همکاری در جهت رسیدن به هدف مشترک شرکت به یک انسجام نیاز دارند. این ارکان اصلی مؤثر بر سازمان‌ها توسط بیانیه‌های مأموریت و چشم انداز محصور شده‌اند.
به همین دلیل درک تفاوت بین بیانیه مأموریت و بیانیه چشم انداز بسیار مهم است.

بیانیه چشم انداز به فردا و آنچه در نهایت یک سازمان می‌خواهد تبدیل شود متمرکز است. بیانیه مأموریت به امروز و آنچه یک سازمان برای رسیدن به آن انجام می‌دهد، متمرکز است.

در این مقاله ابتدا به تعریف بیانیه مأموریت، چشم‌انداز و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته سپس تفاوت قابل‌درک آن‌ها با یکدیگر برای هر کسب و کاری بیان می‌شوند. در انتها نیز به تجزیه‌وتحلیل اظهارات مأموریت و چشم انداز دو شرکت بزرگ اپل و سامسونگ پرداخته می‌شود.

بیانیه مأموریت چیست؟

بیانیه مأموریت بیانیه‌ای ساده است که اهداف هر شرکت و هر کسب و کاری را توضیح می‌دهد.
این بیانیه یک جمله یا پاراگراف کوتاه بوده که وجود یک تجارت، سازمان غیرانتفاعی، سازمان دولتی یا هر نهاد دیگری را تعریف می‌کند.

بیانیه مأموریت بیش از چگونگی وجود شرکت‌ها در قلب دلیل وجود یک شرکت قرار دارند. به یاد داشته باشید که اظهارات یا بیانیه مأموریت خوب، شرکت را هدایت می‌کند و هسته اصلی تجارت است و از آن اهداف حاصل می‌شود.
سرانجام هر آنچه برای رسیدن به این اهداف لازم است، شکل می‌گیرد. البته فرهنگ سازمانی را نیز شکل می‌دهد.

محتوای بیانیه ماموریت

در بیانیه ماموریت مشخص می‌شود که یک شرکت در چه شغلی فعالیت می‌کند و دلیل وجود آن یا اهداف سازمانی چیست؟ هر شرکتی باید هدف مشخصی داشته باشد که افراد را نسبت به کاری که در شرکت انجام می‌دهند هیجان‌زده کرده و آن‌ها را برای عضویت در سازمان ترغیب کند.
هم‌چنین این بیانه باید استراتژی کسب و کار و شرکتی را تعریف کند. بیانیه مأموریت یک شرکت، اعلامیه کاری است که آن‌ها هر روز انجام می‌دهند.
این فعالیت‌های روزمره، کار آن‌ها را مشخص می‌کند و هر شخصی که برای سازمان کار می‌کند در این مأموریت مشارکت دارد،‌ درست مانند شخصی که اهداف روزانه یا هفتگی خود را برای رسیدن به اهداف اصلی تعیین می‌کند.
این بیانیه گستردگی دارد که می‌تواند انسجام یک سازمان را توصیف کند، حتی اگر آن‌ها انواع متفاوتی از کارهای گوناگون را در بخش‌های مختلف انجام دهند.

بیانیه مأموریت اغلب با جملاتی مانند «ما ارائه می‌دهیم ...» یا «ما پیشنهاد می‌دهیم ...» یا «ما یک ... هستیم.» شروع می‌شود.
این بیانیه چارچوبی برای رفتار سازمانی افرادی که در شرکت کار می‌کنند، ایجاد می‌کند. استانداردهای عملکرد می‌تواند بر اساس بیانیه مأموریت یک شرکت باشد و می‌تواند تصمیم‌گیری برای کارمندان در سطوح مختلف شرکت را هدایت کند.

ویژگی‌های بیانیه مأموریت مؤثر 

بیانیه مأموریت یک شرکت فرهنگ، ارزش‌ها، اخلاق، اهداف اساسی و دستور کار آن را مشخص می‌کند. به‌علاوه این بیانیه چگونگی اعمال هر یک از این موارد در مورد سهامداران شرکت، کارمندان، توزیع‌کنندگان، تأمین‌کنندگان و کل جامعه را بیان می‌کند که از این بیانیه برای هم‌سویی اهداف خود با اهداف شرکت استفاده می‌کنند.
به همین دلیل دانستن ویژگی‌های بیانیه مأموریت مؤثر امری ضروری است که این ویژگی‌ها باید پاسخگوی سوالاتی باشد و این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. هدف و ارزش‌های سازمان چه هستند؟
  2. سازمان می‌خواهد در چه شغلی فعالیت کند؟ (محصولات یا خدمات، بازار) و مشتری‌های اصلی سازمان (ذینفعان) چه کسانی هستند؟
  3. مسئولیت‌های سازمان در قبال این مشتری‌ها چیست؟
  4. اهداف اصلی که شرکت را در انجام مأموریت خود پشتیبانی می‌کند، چیست؟

مزایا و معایب بیانیه‌ مأموریت

شرکت‌ها می‌توانند از داشتن بیانیه مأموریت بهره‌مند شوند. ابتدا اهداف و جایگاه خود را در صنعت برای مصرف‌کنندگان و سایر سهامداران مشخص می‌کنند.
همچنین به شرکت کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری صحیح درباره آینده خود تمرکز کرده و در مسیر خود قرار گیرد.
علاوه بر این بیانیه مأموریت به روشن شدن هدف شرکت کمک می‌کند.

با مشخص شدن مأموریت، مشتریان و سرمایه‌گذاران یک شرکت می‌توانند اطمینان داشته باشند که شرکت کاملا متعهد به دستیابی به اهداف و ارزش‌های خود است. همچنین برای راهنمایی و ایجاد انگیزه در کارمندان برای مطابقت داشتن آن‌ها با ارزش‌های شرکت مفید است، اما داشتن بیانیه مأموریت معایبی نیز دارد.

معایب داشتن بیانیه ماموریت

بیانیه مأموریت ممکن است گاهی بسیار بلند و بسیار غیرواقعی باشد که می‌تواند کارکنان را از اهداف شرکت منصرف کند. حتی اگر این اظهارات مأموریتی کوتاه و مختصر باشند، ممکن است برای توسعه آن‌ها زمان و هزینه زیادی صرف کرد. منابعی که برای یک بیانیه مأموریت بد خرج شده، می‌تواند در جاهای دیگر بهتر هزینه شود.
به خاطر داشته باشید که بیانیه مأموریت مؤثر و خوب سراسر مزایا است و این معایب گفته‌شده برای اظهارت مأموریت بد و نافرجام است.

بیانیه چشم انداز چیست؟

بیانیه چشم انداز بیان واضح و مشخصی است از آنچه می‌خواهید به انجام برسانید و پس از انجام مأموریت خود، جهان چگونه به نظر می‌رسد. این بیانیه سناریوی کاملی است که شرکت‌ها برای تحقق آن تلاش می‌کنند.
اغلب در تهیه بیانیه چشم انداز، دانستن ارزش‌ها و خواسته‌های جامعه‌ای که در آن به کسب و کار مشغول هستید، بسیار مهم است.

برخلاف بیانیه مأموریت، بیانیه چشم انداز آینده‌نگر بوده و این یک حسی را فراهم می‌کند تا آنچه شرکت برای افراد داخل شرکت و خارج از آن انجام می‌دهد ارزشمند باشد. برخی از شرکت‌ها از بیانیه چشم انداز خود برای اهداف روابط عمومی نیز استفاده می‌کنند.

از آنجا که از بیانیه چشم انداز برای هدایت اهداف استراتژیک کل برای شرکت استفاده می‌شود، تمایل دارند که اغلب تغییر کنند. هر هدف گامی دیگر در مسیر دستیابی به چشم انداز کلی شرکت است. اظهارات چشم انداز به زمان حال نوشته شده‌اند اما هنوز در خدمت آینده شرکت هستند.
وقتی‌که بتوان بیانیه چشم انداز را به زبان حال خواند و دقیق بود، آنگاه یک سازمان می‌داند که چشم اندازش در حال دستیابی است.
به یاد داشته باشید یک بیانیه چشم انداز خوب به شرکت جهت می‌دهد و آینده کسب و کار را تضمین می‌کند. این بیانیه، هدف را فراهم کرده تا بدان چه که می‌خواهید، تبدیل شوید.

ویژگی‌های بیانیه چشم انداز را بشناسید

در یک بیانیه چشم انداز مشخص می‌شود که یک شرکت می‌خواهد کجا باشد. هم با هدف و هم باارزش کسب و کارها ارتباط برقرار می‌کنند.
بیانیه چشم انداز با توصیف هدف، آینده کسب و کار را مشخص می‌کند که برای رسیدن به چنین چشم اندازی باید ویژگی‌های آن را بشناسیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. وضوح و عدم ابهام
  2. یک تصویر واضح و نامبهم
  3. بیان به یاد ماندنی و جذاب
  4. آرزوهای واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی
  5. همسو بودن با ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی
  6. زمان کافی برای دستیابی به هدف یا اهداف

تفاوت بیانیه مأموریت و بیانیه چشم انداز

بیانیه چشم انداز به فردا و آنچه سازمان می‌خواهد تبدیل شود، متمرکز است. بیانیه مأموریت امروز و آنچه سازمان انجام می‌دهد، متمرکز است.
با این حال برخی شرکت‌ها از اظهارات مأموریت و چشم انداز به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند، این در حالی است که داشتن هر دو مهم هستند. یکی بدون دیگری کار نمی‌کند زیرا داشتن هدف و معنی آن برای هر شغلی حیاتی است.

به بیان علمی‌تر می‌توان گفت تفاوت اصلی بین اظهارات مأموریت و چشم انداز، جدول زمانی است که آن‌ها را پوشش می‌دهد. بیانیه مأموریت تمایل به تعریف کاری دارد که سازمان در حال حاضر انجام می‌دهد، در حالی که بیانیه چشم انداز اساسا هدف نهایی است که شرکت می‌خواهد انجام دهد.
به‌طور خلاصه می‌توان گفت مأموریت به چیستی و چگونگی کسب و کار برمی‌گردد و چشم انداز دلیل وجودی کسب و کار است.

از بیانیه‌های مأموریت می‌توان برای مدیریت منسجم استفاده کرد، زیرا قابل‌انعطاف است و در صورت تغییر شرایط یا نیازهای شرکت تغییر می‌کنند. از آنجا که وظایف، عملکردها و رفتارهای کارمندان، همگی تحت اظهارات مأموریت قرار می‌گیرند، بنابراین باید با تغییرات سازمان سازگار باشد.
از طرف دیگر بیانیه چشم انداز هدفی است که ممکن است انعطاف پذیر باشد یا نباشد. چشم انداز یک روش مؤثر خاص بوده که به‌طور مستقیم برای هدایت رفتار و انتظارات فردی در مورد فعالیت‌های روزمره نیست بلکه به‌طور غیرمستقیم و با واسطه‌گری اظهارات مأموریت روی این نوع فعالیت‌ها روزمره کارکنان تأثیرگذار است.

اهمیت بیانیه مأموریت 

در هر شرکت و کسب و کاری، ترکیبی از بیانیه مأموریت، چشم انداز و مقادیر ارزش‌ها، داستان کاملی از مشاغل را بیان می‌کنند و مواردی که برای هر کسب و کار مهم است را نشان می‌دهد.
توانایی ایجاد بیانیه مأموریت تأثیرگذار، اولین قدم برای موفقیت در تجارت است؛ زیرا همه استراتژی‌ها با یک مأموریت محکم به‌عنوان پایه توسعه‌یافته و اجرا می‌شوند.
این بیانیه تیم مدیریت را راهنمایی می‌کند تا در اجرای استراتژی‌هایی که به تقویت هویت شرکت و دستیابی به اهداف آن کمک می‌کند، برسد. موارد زیر مهم بودن بیانیه مأموریت را مشخص می‌کنند:

  1. ایجاد انگیزه در کارمندان
  2. الهام بخشیدن به مشتری‌ها
  3. برنامه‌ریزی استراتژیک
  4. تنظیم مقادیر
  5. درک دلیل وجود کسب و کار

بیانیه مأموریت و چشم انداز شرکت سامسونگ

بیانیه چشم انداز سامسونگ:
«برای الهام بخشیدن به جهان با فناوری‌ها، محصولات و طراحی‌های نوآورانه زندگی مردم را غنی کرده و با ایجاد آینده‌ای جدید به شکوفایی اجتماعی کمک می‌کند.»

بیانیه مأموریت سامسونگ:
«منابع انسانی و فناوری خود را وقف ایجاد محصولات و خدمات برتر خواهیم کرد، در نتیجه به جامعه جهانی بهتر کمک خواهیم کرد.»

تجزیه‌وتحلیل بیانیه چشم انداز سامسونگ

در این اظهارات چشم انداز به موقعیت رهبری و نحوه هدایت بازار و ارتقا زندگی با محصولات و خدمات سامسونگ تأکید شده است.
استفاده از مؤلفه «الهام‌بخش» نشان می‌دهد که سامسونگ فقط قصد تولید محصولات را ندارد بلکه این کار را با دقت و الهام از جهان انجام می‌دهد.
این کار را با آگاهی از تنوعی که در سراسر کرده زمین وجود دارد، انجام می‌دهد. به این ترتیب می‌تواند تمام محصولات خود را متناسب با نیازهای همه افراد بدون در نظر گرفتن مکان آن‌ها طراحی کند.

مؤلفه دیگر این بیانیه متمرکز بر «نوآوری» است. نوآوری برای طراحی محصولات سامسونگ بالاترین اهمیت را دارد. سامسونگ با به نمایش گذاشتن محصولات بسیار نوآورانه با جدیدترین فناوری‌ها مانند وسایل الکترونیک خود چون تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی شناخته شده است.

مؤلفه دیگر این بیانیه «شکوفایی اجتماعی» است. سامسونگ حضور خود در بازارهای الکترونیک و سایر محصولات را فرصتی مهم برای تغییر نحوه زندگی و روابط بهتر مردم می‌داند.
مراقبت و نیازهای شخصی که این شرکت در هنگام طراحی محصولات خود در نظر می‌گیرد، بیانگر این موضوع است که سامسونگ سهولت استفاده را تشخیص می‌دهد زیرا محصولات را در هر زمینه‌ای که توسعه می‌دهد باید تمامی عوامل را هم‌زمان در نظر داشته باشد.

تجزیه‌وتحلیل بیانیه مأموریت سامسونگ

تمام تأکید این بیانیه بر برتری مرتبط با محصولاتی است که برای مشتریان خود به ارمغان می‌آورد.
در حقیقت، این اعتماد به پتانسیل آن‌ها برای تغییر جامعه کلی اشاره دارد.

بهبود جوامع سامسونگ نشان می‌دهد که تمرکز بر روی مشتری‌های خاص و ثروتمند نیست که از خرید محصولات سود می‌برند.
اولین راهی که سامسونگ از طریق آن وضعیت جامعه را لمس می‌کند، ارائه محصولات و خدماتی است که نیازهای افراد را برآورده می‌کند.
البته اقدامات سامسونگ به این‌ها ختم نمی‌شود و اقدامات بیشتری انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال، این شرکت با داشتن یک مجتمع مسئول به‌ویژه در مراقبت از محیط زیست تلاش می‌کند.
سامسونگ سعی می‌کند محصولات خود را به‌گونه‌ای بسازد که پایدار باشند و کمترین آسیب را به محیط زیست برسانند. همچنین از بازیافت زباله‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کند.

مؤلفه‌های موجود در بیانیه مأموریت سامسونگ نشان می‌دهد که کیفیت و خدمات برتر یکی از نشانه‌های اصلی سامسونگ است که کمتر شرکتی توانسته است با او رقابت کند.
این شرکت نگرش تسلیم ناپذیری در خطوط تولید و خدمات خود در مورد کیفیت ایجاد کرده است. به این ترتیب محصولات سامسونگ با برتری به دور از ناهنجاری و برای همه افراد همراه شده است.

بیانیه مأموریت و چشم انداز شرکت اپل

بیانیه چشم انداز اپل:
«ما معتقدیم برای تولید محصولات عالی در سطح زمین هستیم و این تغییر نمی‌کند.»

بیانیه مأموریت اپل:
«بهترین تجربه کاربری از طریق سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات نوآورانه را برای مشتریان خود به ارمغان می‌آورد.»

تجزیه‌وتحلیل بیانیه چشم انداز اپل

از طریق این بیانیه، این شرکت تأکید می‌کند که آن‌ها همیشه مصمم به ارائه محصولات باکیفیت برای مشتریان خود هستند.
در این بیانیه همچنین به این نکته اشاره شده است که آن‌ها تا زمانی که وجود دارند قصد تولید محصولات باکیفیت را دارند و این امر تغییرناپذیر است.

اپل خود را محدود به موقعیت جغرافیایی خاصی نکرده است؛ بلکه این شرکت آرزو دارد محصولی ارائه دهد که در سراسر دنیا مورداستفاده قرار گیرد. به همین منظور در فوریه 2019 در 25 کشور جهان نمایندگی افتتاح کرد. پس اپل قصد دارد به حضور جهانی‌تری دست یابد.

اولین مؤلفه این بیانیه نشان می‌دهد که اپل همه‌چیز در مورد نوآوری‌های فناوری را مدنظر دارد. دومین مؤلفه نیز نشان می‌دهد که اپل قصد دارد مدتی که وجود دارد محصولات عالی ارائه دهد.

همان‌طور که می‌دانید این شرکت همیشه پیشگام در راه‌حل‌های نوآورانه فناوری بوده است و قصد دارد از دیگر رقبای خود همچنان جلو بماند.
این امر را با تحریک کارکنان خود با بهترین منابع نوآورانه که مشتری مداری نیز جزئی از آن است، انجام می‌دهد. برای دستیابی به این هدف، اپل به قدرت همکاری در چنین دوره رقابتی معتقد است تا از بقیه جلوتر باشد. همچنین با هدف‌گیری ویژه منابع خود در مناطقی که می‌تواند حداکثر تأثیرات کیفی را داشته باشد، این امر را ارتقا می‌بخشد.

تجزیه‌وتحلیل بیانیه مأموریت اپل

اپل در اظهارت مأموریت خود تأکید دارد که برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود، وجود دارد.
در بیانیه مأموریت فعلی این شرکت، برای تأمین نیازهای مشتریان خود دامنه عملکرد و نحوه بهره‌برداری از آن‌ها را برجسته می‌کند.

مؤلفه «بهترین نتیجه کاربری» نشان می‌دهد که اولویت اپل اطمینان از این امر است که مشتری در هنگام استفاده از محصولات، زمان راحتی را می‌گذراند.
اپل به‌جای اینکه تنها یک منبع سرگرمی باشد، محصولات خود را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که کاربر پسند باشد.
ویژگی‌های امنیتی اضافه شده به هر محصول نیز به افزایش تجربه کاربر کمک می‌کند؛ بنابراین محصولات اپل خوش‌ساخت و استادانه هستند.
از طرف دیگر همین مؤلفه به بهبود زندگی مردم نیز کمک می‌کند. اپل در این اولین مؤلفه بیانیه مأموریت خود، وظیفه شرکت را گوشزد می‌کند تا از طریق فناوری ساده و کاربر پسند، راحتی زندگی کاربران را به همراه داشته باشد.

مؤلفه دیگر به کار برده شده در این بیانیه «نوآوری» است. اپل برای کمک به رفع هر گونه شکاف در هنگام ورود به فضای مجازی، فناوری خاصی را اختصاص داده است.
با توجه به اینکه فناوری و دنیای دیجیتال همیشه و به‌طور پیوسته در حال پیشرفت هستند، اپل به‌طور مداوم با طراحی‌های جدیدی روبرو می‌شود که نیازهای متحول مشتری خود را نیز برآورده می‌کند.
رویکرد اتخاذشده توسط اپل در پاسخگویی به این عنصر از بیانیه مأموریت خود نشان می‌دهد که این شرکت محصولات خود را چیزی بیش از ابزارهای سرگرمی می‌داند.
آن‌ها محصولات خود را منبع توانمندسازی مشتریان برای کارهای کسب و کاری می‌دانند. همین امر منبع اصلی انگیزه نوآوری برای شرکت اپل به‌حساب می‌آید.

اتحاد تلاش‌ها در سایه بیانیه مأموریت و چشم انداز

بیانیه مأموریت و بیانیه چشم انداز اگر به درستی مشخص شوند، وجود هر دوی آن‌ها برای کسب و کارها، ضروری و مهم خواهد بود. این بیانیه‌ها موجب می‌شوند تا تلاش‌ها در شرکت متحد شوند و به‌عنوان یک تابلوی راهنما عمل کنند که به‌طور مداوم تلاش همه را بر روی عواملی متمرکز می‌کند که برای شرکت واقعا مهم هستند.

در انتها باید متذکر شد که کارمندان پرتلاش و باهوش می‌توانند در بیانیه مأموریت شرکت‌ها بسیار تأثیرگذار بوده و نهایتا به سازمان کمک کنند تا به چشم انداز موردنظر خود برسد.
کارلیب می‌تواند به کارفرمایان کمک کند تا کارمندان پرتلاش، متخصص و باهوش را به خدمت خود درآورند. این کارمندان باید به بهترین نحو مأموریت شرکت را پیش ببرند و در عین حال به اهداف اصلی سازمان نیز نزدیک شوند.

سهیلا حیدریان
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • نادر آزادی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • غلامعلی منصوری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۲۰

    مطالب بی نظیر بود

  • سیدعلی همت
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۰۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • پارسا
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰

    مرسی

  • خلیل شهبازی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۰

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • امیر میرزایی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۵

    متشکرم

  • محمدرضا گودرزی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • یوسف زندی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • محمدحسن آقایی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۰

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • قربانعلی عرب
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۵

    عاااااااااااالی بود

  • میلاد مجد
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵

    مطلب به درد بخوری بود