اصول مدیریت کسب و کار

15 اصل اساسی برای تشکیل تیم کاری موفق

15 اصل اساسی برای تشکیل تیم کاری موفق

شاید تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چگونه برخی افراد می‌توانند تیم کاری موفقی تشکیل دهند و برخی دیگر در تمام طول عمر حرفه‌‌ای خود در انجام اینکار و رهبری تیم باز می‌‌مانند؟
موفقیت یک تیم، مستقیما به فرهنگ سازمانی آن‌ها نیز وابسته است. به همین دلیل است که برخی تیم‌ها در برقراری رابطه، تعامل و پیشبرد صحیح کارها شکست می‌‌خورند. در حقیقت راه‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌‌کند، تیم کاری موفق را در سازمان خود نهادینه کنید. در ادامه این مقاله 15 استراتژی‌ لازم برای تیم کاری موفق را شرح داده‌ایم با ما همراه باشید.

چگونه تیم کاری موفقی داشته باشیم؟ 

بعضی مواقع، مسائلی پیش می‌آید که یک فرد به تنهایی از عهده حل و فصل آن بر نمی‌آید. بعضی از افراد، قدرت تصمیم‌گیری برای حل بحران‌ها را ندارند. چنین افرادی نیازمند کمک و یاری دیگران هستند تا با استفاده از همکاری آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها بتوانند به موفقیت دست یابند.
وقتی چند نفر با اهداف مشترک دور هم جمع می‌شوند تا برای چنین موقعی تصمیم بگیرند یا در راه رسیدن به هدف یا اهداف از پیش تعیین شده، گام بردارند در حقیقت یک تیم تشکیل شده است.

چنانچه ایجاد یک گروه ایده‌آل مد نظرمان باشد باید بدانیم تیم ایده‌آل تیمی است که اعضای آن دارای سوابق مشترک هستند. تا با نهایت سازگاری در کنار هم بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت دست یابند. چرا که موفقیت و کارآمدی یک تیم کاری، به روابط بین اعضای آن، بستگی دارد.
کار تیمی، مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست به منظور دستیابی به اهداف تیم. اهدافی که توسط اعضای تیم پذیرفته شده است و تک تک اعضا نسبت به انجام آن متعهدند. کارتیمی، اساس یک تیم کاری موفقم است. در حقیقت تیم تشکیل می‌شود تا کاری را انجام دهد یا پروژه‌ای را به سرانجام برساند.
هر عضو در تیم، باید بهترین عملکرد و مشارکت را برای رسیدن به اهداف تیم، داشته باشد. آنچه که در نهایت به چشم می‌آید عملکرد یک تیم است نه عملکردهای انفرادی اعضا.
بنابراین و برای انجام بهتر کارها و دستیابی به موفقیت تیم کاری، وجود استراتژی‌هایی ضرورت دارد تا با عمل به آن، تیم بتواند در راستای دستیابی به اهدافش موفق باشد. این استراتژی‌ها بدین شرح هستند:

1. داشتن هدف و برنامه؛

برای یک تیم کاری، قبل از هر چیز باید هدف یا اهداف واضح و صریحی وجود داشته باشد. یک یک اعضا باید بدانند چه می‌خواهند انجام دهند.
این اهداف، باید برای همه اعضا به صراحت تعریف شده باشد. هم‌چنین لازم است یک تیم کاری، یک برنامه منظم برای عملیاتی کردن اهداف و راهبردها داشته باشد. برنامه‌ای مدون و مشخص که بدون آن هرج و مرج ایجاد می‌شود.

2. داشتن رهبر قوی؛

یک تیم کاری که می‌خواهد به موفقیت دست یابد، باید بداند که نیاز به رهبری در راستای رسیدن به اهداف بسیار موثر و ضروری است.
رهبر یک تیم کاری باید طوری انتخاب شود که اعضای تیم او را دوست داشته باشند و به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های او احترام بگذارند و آن‌ها را اجرایی کنند.

رهبر باید با سیستم رای‌گیری انتخاب شود تا برای همه اعضا قابل احترام و پذیرش باشد. رهبر یک تیم کاری در حقیقت، نماینده یک تیم است و موفقیت یک تیم کاری بستگی به موفقیت رهبر در رهبری آن تیم دارد.
رهبر برای یک تیم، الگوست. وی باید نسبت به اعضا بی‌طرف باشد و از همه اعضا به طور یکسان حمایت کند. او باید اخلاق متناسب داشته باشد و مثلا کسی را در جمع انتقاد و یا مسخره نکند.

3. تعهد اعضا؛

میزان مسئول بودن و مسیولیت‌پذیری اعضا در قبال یکدیگر و در برابر تیم کاری، در میزان موفقیت آن تیم از ضروریات است. چنانچه اعضا بی‌تعهد نسبت به هم و بی‌تفاوت نسبت به عملکرد تیم باشند اساس بازندگی تیم را فراهم نموده‌اند.
بعضی معتقدند داشتن تعهد کاری و تیمی، نیمی از مسیر موفقیت است. برای کارآمدی یک تیم کاری، اعضا باید نظر شخصی و منافع فردی را رها کنند و به تنها چیزی که فکر می‌کنند موفقیت و منافع تیم کاری باشد.

ممکن است در کار تیمی شرایطی ایجاد شود که به نظرات و ایده‌های افراد تیم، نیاز باشد در این صورت چنانچه طرح یا ایده‌ای پذیرفته نشد، طرف مورد نظر باید بتواند احساسات خود را کنترل کند و با تیم دچار مشکل نشود.
به طور کلی داشتن اخلاق کاری در یک تیم، رها کردن استانداردهای شخصی و به جای آن نگریستن به استانداردهای جمعی و تیمی، کار سختی است، اما یک تیم موفق، عرصه تمرین و یادگیری نیز هست تا اعضا بتوانند به رشد فردی و جمعی نیز دست یابند.

4. مهارت در برقراری ارتباط؛

این مهارت در حقیقت جزء مهمی در زندگی شخصی و گروهی است. چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی و حضوری باید بتوانیم به حرف دیگران، خوب گوش دهیم و خوب پاسخ دهیم.
داشتن این مهارت‌های ارتباطی، گوش دادن فعال به همراه هوش مالی و تجاری و... باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای پیشرفت در اعضای تیم کاری، به وجود بیاید. در چنین شرایطی فرهنگ کار تیمی بر سایر منافع، سایه می‌اندازد.

5. همکاری اعضا؛

در حقیقت آنچه اعضای یک تیم کاری را در کنار هم جمع کرده، انجام یک کار است. همکاری اعضا و مهارت در برقرار کردن ارتباط، هر دو در کنار هم به موفقیت بیشتر تیم کاری، مدد می‌رساند.
همکاری اعضا در کنارهم یک استراتژی مهم و موثر در تیم است که به پشتوانه آن می‌توان کارها را به طور وسیعی انجام داد و اطمینان داشت که کارها به خوبی انجام می‌شود.

6. تعیین نقش‌ها؛

نقش هر فرد در تیم کاری در واقع، راهنمای عمل اوست. بر اساس نقش‌های افراد، قوانین و تعهدات تیمی هم شکل می‌گیرند. در یک تیم کاری، تعیین نقش‌ها و قوانین مربوط به آن نقش، بسیار موثر است چراکه در نبود آن اغتشاش و هرج و مرج ایجاد می‌شود و عملکرد گروه، مختل می‌گردد.
در چینین تیمی نمی‌توان انتظار موفقیت داشت. تعیین نقش اعضای گروه همیشه ثابت نیست و می‌تواند بنا به شرایط تغییر کند. تعیین نقش‌ها در تیم کاری هم باید با نظر و همکاری همه اعضا انجام شود.

7. ایجاد شفافیت در انتظارات از اعضا؛

پس از تعیین اهداف و نقش‌ها باید به اعضا به طور واضح و شفاف توضیح داده شوند تا سردرگمی در انتظارات ایجاد نشود. وظایف اعضا و نقش‌های آنان در گروه کاری، هم باید به درستی تعیین شوند و هم به درستی برای اعضا، تبیین شوند تا به درستی انجام شوند.
کارها و وظایف باید به نحوی عادلانه و مطابق با توانایی‌ها بین اعضا تقسیم شود. در این راستا، اعضا هم‌چنین باید شیوه‌های کار و دستورالعمل‌های انجام آن، چارچوب زمانی مشخص برای انجام کار، اولویت‌ها و منابع تیم را بشناسند تا به درستی از پس انجام فعالیت‌های محوله بر آیند.

8. سازش اعضا با هم و توافقات تیمی؛

اعضای یک تیم باید بتوانند در نظر خواهی‌ها و تصمیمات تیمی صاحب رای و نظر باشند و آن نظرات را با هم در میان بگذارند. چنانچه اعضا نتوانند نظر دهند یا تصمیماتشان در گروه پذیرفته نشود، انگیزه کار تیمی و علاقه به کار در آن‌ها از بین می‌رود. اعضا باید اطمینان داشته باشند که نظراتشان شنیده می‌شود و در نظر گرفته می‌شود. وقتی به نظرات اعضا در تیم اهمیت داده شود خود به خود، میزان مسیولیت پذیری در اعضا بالا می‌رود.

9. چالش‌ها، بحران‌ها و مشکلات؛

یکی از راه‌های اساسی برای غلبه بر مشکلات، کار تیمی است. چالش‌ها می‌توانند اعضای گروه را محکم‌تر از قبل در کنار هم جمع کنند و انگیزه انجام کار را بالا ببرند.
از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که زیاد بودن چالش‌ها نیز می‌توانند باعث تهدید تیم شوند. در همکاری تیمی، اعضا با نقاط قوت و ضعف هم و هم‌چینین با نقاط قوت و ضعف تیم آشنا می‌شوند.
در یک تیم کاری، عکس العمل اعضا در بحران‌ها و شرایط سخت نیز، خود، بخشی از یادگیری به حساب می‌آید. راه حل‌های اعضا، کنترل آن‌ها بر احساسات خود، نوع نگرش اعضا به بحران پیش آمده و... همه می‌تواند در موفقیت بالای اعضا، نقش موثر داشته باشد.

10. مشارکت اعضا در کار تیمی؛

اعضا مختلف تیم، با نقش‌ها و انتظارات متفاوت، باید در راستای همکاری با هم از هیچ تلاشی فروگذار نکنند و در هر شرایطی پشتیبان هم باشند. چه کار تیمی به صورت مجازی باشد و چه به صورت حضوری. در هر صورت مشارکت اعضا، ضروری است.

11. انتخای اعضای تیم بر مبنای شناخت آن‌ها؛

چنانچه اعضای یک تیم کاری، از سلایق و علایق مشابه برخوردار باشند نسبت به وضعیتی که هیچ تشابهی نداشته باشند در ایجاد روابط بین گروهی بسیار موثر است. اعضای یک تیم باید به خوبی همدیگر را بشناسند و عملکرد تیم و اعضا به طور مداوم بررسی شود. تیم، باید از اعضای درست شکل بگیرد.

12. توجه به نظم و انضباط درون گروهی؛

برای کارایی بهتر یک تیم لازم است کارها با نظم و انضباط پیش روند. جلسات و مباحثات تیم باید از طرف همه اعضا محترم شمرده شود.

13. توجه به زمان؛

توجه به مساله زمان در کار تیمی بسیار مهم است. انجام کار تیمی موفق، مستقیما با مقوله زمان مرتبط است. اینکه زمان تحویل پروژه‌ها به چه شکل باشد و نهایت کار در چه زمانی تعیین گردد فوق العاده مهم است.

14. ایجاد فضای مناسب برای طرح ایده‌ها؛

در یک تیم کاری، همکاران باید بتوانند در فضای کاری، پیشنهادات خود را مطرح کنند. احترام اعضا در گروه باید حفظ شود. هر فرد با توجه به ویژگی‌های مثبت و منفی که دارد باید در نظر گرفته شود.
رهبر یک تیم باید مجموعه ویژگی‌های اعضا را به خوبی بشناسد تا در هنگام تقسیم نقش‌ها و تعیین انتظارات، تمامی آن‌ها را در نظر بگیرد. باید فضای اعتماد در داخل تیم کاری، موجود باشد. افراد بدون ترس و ناراحتی بتوانند مواضع خود را بیان کرده از آن دفاع کنند و مورد توبیخ قرار نگیرند.
بی اعتمادی اعضا بر میزان خلاقیت آن‌ها اثر گذار است. در یک فضای امن، خلاقیت هم وجود دارد. در یک محیط پر از تنش تمام توان گروه، صرف برطرف سازی تنش می‌شود و راندمان کاری پایین می‌آید.
وجود شوق یادگیری نیز از مزایای داشتن فضای مناسب در تیم است. اعضای تیم باید بتوانند هر آنچه می‌خواهند یادبگیرند و هر مهارتی لازم دارند کسب کنند و توانایی‌هایشان را توسعه دهند.

15. تشویق انتقادات معقول؛

در یک تیم کاری، باید اعضا بتوانند به نحو معقول با هم بحث و گفتگو کنند و در مواقع لزوم یکدیگر را نقد کنند، اما در این هنگام باید احترام متقابل اعضا حفظ شود. همه انتقادات باید در راستای اهداف تیم باشد نه احساس شخصی، پس مهم است که تیم انتقادپذیر باشد.

تیم کاری موفق خود را تشکیل دهید.

برای اینکه تیم کاری موفق خود را تشکیل دهید می‌توانید راه‌های زیادی را انتخاب کنید که مهم‌ترین مرحله کاری شما در آغاز راه برای راه اندازی کسب و کار و رونق آن است.
بنابراین برای داشتن یک تیم کاری موفق باید اصلاحات بنیادین در سازمان خود به وجود آورید و تصمیمات مهمی اتخاذ کنید. کارلیب پلتفرم کاریابی است که شما را جهت استخدام تیمی حرفه‌ای یاری می‌دهد، کافیست در وبسایت کارلیب به آدرس karlib.com عضو شده و نیروی انسانی مورد نظر خود را پیدا کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مونا رمضانی
    ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۴

    سلام. ما یک تیم کاری نسبتا خوب داریم و مدتیه که شروع به کار کردیم فقط گاهی به اختلاف نظر که می‌رسیم بعضی از افراد تیم نمی‌تونن مشکل‌شون رو حل کنن وکار برای مدتی تق و لق میشه، برای حل این اختلافات به نظرشما چطور باید عمل کنیم؟ ممنون از تیم کارلیب

  • مهدیه خانی
    ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۴۲

    سلام مطلب خوبی بود.راستش من خودم تازه عضو یک تیم برنامه نویسی شدم یه خورده تو برقراری ارتباط با هم تیمی هام مشکل دارم و خیلی معذبم، اگه مطلبی در این زمینه دارین که بتونه کمکم کنه ممنون میشم لینکش رو برام ایمیل کنید سپاس فراوان

  • سارا اکبری
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۶

    سلام /
    به نظرم برای تشکیل یک تیم کاری به نظرم مورد ۷ام یعنی ایجاد شفافیت در انتظارات از اعضا یکی از مهمترین اصوله.
    اگر تو تیم کاری همه وظایف اعضا دقیق مشخص باشه مطمئنا تو مسیر کار به مشکلی برنمیخوریم. من برای تشکیل گروه های کاریم همیشه از قبل فایل وظایف تعیین میکنم و هر از چندگاهی هم پیشرفت کاری اعضا رو ارزیابی میکنم حالا اینجاست که سیستم پاداش جواب میده

  • مونا حسن زاده
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰

    سلام این راهکارها هر چند ساده هستند اما هر کدوم میتونن به عنوان یه اهرم برای ارتقای تیم مفید باشند. حتی اگر تعدادی از اونا رو استفاده کنید باز هم تاثیر شگفت اوری دارند.

  • شهرام محمدی
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۴۰

    سلام
    مقاله خوبی هست، البته هر کدام از استراتژی های ارائه شده در همین مقاله ۱۵ اصل اساسی برای تشکیل تیم کاری موفق خودشون به ترتیب دارای استراتژی های جداگانه هستند تا محقق بشن. تو عصر حاضر واقعا سخت هست که تیم کاری موفق داشت و یا عضو ی تیم کاری موفق شد. رقابتها به هم نزدیک شدن. اما همون طور که جزء استراتژی ها نوشتین رهبری یکی از عوامل اساسی برای موفقیت و پیروزی تیمهای کوچک و بزرگ هست.
    بنده به عنوان یک برنامه نویس استراتژیک برای شرکت ها از خواندن مقاله لذت بردم. موفق باشید

  • Mehdi sharifi
    ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷

    سلام و عرض خسته نباشید. ممنون از مطالب خوبتون به نظر بنده یکی از مهم ترین نکات برای تشکیل یک تیم کاری موفق انتخاب افرادی است که ضمن داشتن تخصص از روحیه کار تیمی بالایی برخوردار باشند یعنی به اینکه کارهاشون رو به صورت تیمی انجام بدن علاقه مند باشن در این صورت شما می تونید مطمین باشید که در صورت بروز مشکل بین اعضای تیم، اعضا میتونن بخاطر روحیه کار تیمی و اجتماعی بودنشون این مشکل رو به سرعت حل کنند.

  • اشکان دلیر
    ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۹

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون، واقعاً به نکات ظریفی اشاره کردید که اگه واقعاً بهش عمل بشه، نتیجه کار خیلی خفن میشه، اما من متآسفانه تجربه خوبی از کار تیمی ندارم، به نظرم مهمترین نکته در موفقیت یک کار تیمی، تعهد اعضاست. هر کدوم از عواملی که گفتید به نوبه خودش مهم و تأثیرگذار هست، اما تجربه به من میگه وقتی همه اعضا نسبت به مسئولیتی که دارند متعد باشند قطعاً نتیجه خوبی حاصل میشه، حتی اگر یک نفر کوتاهی کنه، کار بقیه هم میره زیر سوال.

    • مائده عابدی
      ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۷

      سلام جناب دلیر
      ممنون از اینکه تجربه خودتون رو با کارلیب به اشتراک گذاشتید. کاملاً درست می فرمایید. اصلی ترین استراتژی های مهم برای یک کار تیمی موفق، تعهد اعضا نسبت به همدیگر و وظایفی است که بر عهده دارند. امروزه در سازمان ها و شرکت ها نیز، بر اساس مشارکت، مدیریت صورت می گیرد، که در چنین شرایطی همه اعضا موظف به همکاری هستند تا مبادا نتیجه نهایی کار به مشکل برخورد، در این صورت همه اعضا متضرر می شوند. بهتر است کسی رهبری تیم را جدا از مدیریت اصلی برعهده بگیرد تا بهتر بتواند شرایط را کنترل کند و کسی نیز کوتاهی نکند. برای فهم بهتر می توانید به مقاله “تفاوت مدیریت با رهبری یک تیم” مراجعه کنید.

  • سیدمحمد مهدوی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵

    این مطلب حرف نداشت

  • محمدرضا اسلامی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰

    aaaaliii bood

  • منصور باهنر
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۰

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم