استخدام و منابع انسانیاستخدام، مصاحبه و رزومه

کارشناس شبکه کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

وقتی صحبت از استخدام کارشناس شبکه می‌شود، یعنی به دنبال همان نیروی کاری هستیم که به مهندس شبکه معروف است. کمتر سازمانی را می‌توانید پیدا کنید که در فضای مجازی فعالیت نداشته باشد.
برای حضور موفق در فضای به شدت رقابتی شبکه‌های اجتماعی لازم است از افرادی که در این زمینه تخصص دارند، استفاده نمایید. کارشناس شبکه یکی از آن مشاغلی است که وجودش در راه‌اندازی و مدیریت شبکه نیاز است.

این حرفه تخصصی بوده و صرفا نمی‌توانید با جستجو در سایت‌های کاریابی و تامین منابع انسانی مورد نظر خود را پیدا کنید، بلکه به مصاحبه‌های شغلی و بررسی توانمندی‌های فرد، نیز نیاز است.
به عنوان یک کارفرما باید بدانید که کارشناس شبکه در چه رشته‌ایی باید تحصیل کرده باشد؟ چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟ در این زمینه چه فعالیت‌های موفقیت‌آمیزی داشته است؟ تا چه اندازه می‌تواند از دانش و مهارت خود استفاده نماید؟ آیا در جریان تغییرات روز تکنولوژی است؟ تا چه حد می‌تواند خود را با این تغییرات سازگار نماید؟

کارشناس شبکه

کارشناس شبکه کیست؟

متخصصان شبکه عملکرد شبکه‌ها را مدیریت می‏‌کنند تا مطمئن شوند که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. جمع‌آوری داده‌های عملکرد شبکه، نظارت بر امنیت شبکه، عیب‌یابی، پیش‌بینی مشکلات و ارائه راه‌حل‌ برای رفع عیوب، از جمله اهدافی است که در استخدام کارشناس شبکه، مورد توجه قرار می‌گیرد.

وظایف و مهارت‌های کارشناس شبکه

اولین و مهم‌ترین ویژگی که باید در استخدام کارشناس شبکه مورد توجه قرار گیرد، تخصص او است. مهندس شبکه باید توانایی درک مسایل و مشکلات فنی کامپیوتر را بداند و درک درستی از شبکه‌های فعال (اکتیو) و غیر فعال (پسیو) داشته باشد.
به عنوان یک کارفرما باید بررسی کنید که آیا نیروی انسانی مورد نظر دوره‌های تخصصی این حرفه را با موفقیت گذرانده است. از جمله این دوره‌ها می‌توان به «NETWORK+» ،«MCSA» ،«CCNA» ،«RELAY AGENT» و «VMWARE» اشاره کرد.
اگر خودتان در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، بهتر است از افرادی که در این زمینه مهارت و اطلاعات کافی دارند، درخواست کنید تا مصاحبه شغلی را برای شما انجام دهند.

کارشناس شبکه باید سخت‌کوش بوده و از انعطاف‌پذیری خوبی در انجام کارها برخوردار باشد. در دنیایی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی لحظه به لحظه با تغییر همراه است. این تغییرات می‌توانند باعث بروز مشکلات در شبکه شوند.
از خصوصیات یک مهندس شبکه خوب این است که خود را برای حل مشکلات احتمالی آماده کرده و در عین حال راه‌حل‌های عملی و کاربردی برای رفع آن‌ها نیز در اختیار داشته باشد.
برای این منظور لازم است تا درک درستی از آن‌ها داشته باشد و گام به گام با تکنولوژی همراه باشد. این ویژگی به او کمک می‌کند تا کمتر غافلگیر شود و در صورت بروز مشکل، دچار سردرگمی نیز نشود.

معمولا در آگهی استخدام کارشناس شبکه، داشتن مهارت‌های زیر مورد توجه قرار می‌گیرد:

  1. داشتن مهارت در زمینه فناوری اطلاعات در حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری. مهندس شبکه باید توانایی راه‌اندازی انواع سخت و نرم افزار را داشته باشد. این امر برای راه‌اندازی شبکه و ارتقاء آن مهم است.
  2. توانایی و داشتن مهارت کافی برای حل مسائل. ممکن است شما برای یک شرکت کار کنید، اما لازم است در اجرای هر پروژه‌ایی راه‌حل‌های منحصربه‌فردی داشته باشید.
  3. به عنوان کارشناس شبکه باید توانایی اولویت‌بندی وظایف را داشته باشید.
  4. باید روزانه بر نحوه استفاده از شبکه نظارت داشته باشید.
  5. داشتن یک برنامه زمان‌بندی شده برای اجرای تعمیرات، از ویژگی‌های خوب مهندس شبکه است.
  6. گاهی اوقات لازم است تا در مورد راه‌حل‌ها و مشکلات توضیحاتی را به دیگر مدیران ارائه دهید. به عنوان یک کارشناس شبکه موفق، باید توانایی بیان آنچه را می‌فهمید داشته باشد. باید به گونه‌ایی مشکلات و مسائل را بیان کنید که قابل فهم برای دیگر همکاران شما باشد. این امر نشان‌دهنده میزان تسلط شما بر کار است.
  7. کارشناس شبکه، باید توانایی بالایی در انجام کارهای گروهی داشته باشد. کسانی که در ارتباط با چنین کارهای هستند، به نوعی با یکدیگر در ارتباط بوده و فعالیت‌شان وابسته بهم است. بنابراین کسانی در رشته موفق هستند که در کنار دانش و مهارت، معنای واقعی کار تیمی را درک کرده باشند.

تحصیلات کارشناس شبکه

معمولا فارغ التحصیلان کارشناسی در علوم کامپیوتر، مهندسی کامیپوتر، مهندسی فناوری اطلاعات و یا کارشناسی ارشد در یکی از گرایشهای مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات و یا رشته شبکه‌های کامپیوتری وارد این شغل می‌شوند.
البته افرادی که دوره‌های تخصصی را در آموزشگاه‌های علمی معتبر گذرانده و تجربه لازم را کسب کنند نیز می‌توانند به این حرفه وارد شوند.

کارشناس شبکه

استخدام کارشناس شبکه 

به نظر می‌رسد، آینده برای شغل  کارشناس شبکه بسیار روشن است. چرا که هر شبکه‌ایی برای بقاء خود به متخصصانی چیره دست در این زمینه نیاز دارند. کارشناس امنیت شبکه به بررسی تهدیداتی می‌پردازد که توانایی از بین بردن و یا ایجاد اختلال در شبکه را دارند.
این شغل علاوه‌بر اینکه به سواد و مهارت نیاز دارد، دارای جذابیت مخصوص به خود نیز است. این متخصصین همان کسانی هستند که باید جلوی حمله هکرها گرفته و در عین حال قطعی شبکه در هر موقعیتی را برطرف سازند. گاهی اوقات ممکن است، قسمتی از شبکه به بدافزارها آلوده شده باشد، به عنوان کارشناس امنیت شبکه این وظیفه را دارید که بدافزار مورد نظر را شناسایی کرده و آن از شبکه جدا کنید.

در هر صورت کارشناس امنیت شبکه یکی از مشاغل جذاب است. سازمان‌ها و شرکت‌ها از کارشناس امنیت شبکه انتظار دارند در حوزه‌های زیر به اندازه کافی دانش، اطلاعات و مهارت داشته باشند:

  • آشنایی با تکنولوژی مقابله با هرزنامه‌ها
  • آشنایی با دیوارهای آتش «Firewall»
  • توانایی آنالیز خط مشی‌ها و پیکربندی‌ها
  • آشنایی و تسلط با علم فیلترینگ شبکه
  • توانایی تشخیص نفوذ
  • نظارت و کنترل شبکه
  • مدیریت و ارزیابی گزارش‌ها

اگر به این شغل علاقمند هستید باید در حوزه‌هایی نظیر امنیت اطلاعات، فناوری اطلاعات، مهندسی و شبکه سازی تحصیلات داشته باشید. چنانچه فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم کامپیوتری هستید باید برای اخذ مدارک بین‌المللی نیز خود را آماده کنید. باید بدانید که سازمان‌ها تمایل به همکاری با افرادی را ندارند که در حوزه امنیت تحصیلات نداشته و مدرکی در این زمینه نیز ندارند.

وضعیت بازارکار و استخدام کارشناس شبکه

اگر می‌خواهید به عنوان کارشناس شبکه در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی یا خصوصی کار کنید، می‌توانید با کسب تجربه بیشتر به رده‌های بالای مدیریتی در این حوزه نیز دست یابید.
شواهد و اطلاعات بازار کار ایران حاکی از این است که میزان استخدام و اشتغال متخصصین شبکه نسبت به میانگین سایر مشاغل بالاتر است و این امر به دلیل افزایش استفاده از کامپیوتر و نرم افزار در سال‌های اخیر بوده است.
به طوری که امروزه تقریبا نمی‌توان شرکتی را پیدا کرد که از نرم افزار و کامپیوتر برای انجام عملیات سازمانی مختلف همچون مالی، اداری و حرفه‌ای و... استفاده نکند. در این صورت برای استفاده و بهره برداری مناسب از آنها به کمک متخصصین مختلفی از جمله کارشناس شبکه نیاز جدی خواهد داشت.
همچنین پیش بینی می‌شود با وابستگی روزافزون شرکت‌ها به شبکه‌های کامپیوتری و توسعه آن، شاهد افزایش بیشتر میزان اشتغال، کارآفرینی و استخدام در حوزه شبکه و در سال‌های آتی باشیم.

استخدام به عنوان کارشناس شبکه پاره وقت

وقتی صحبت از استخدام کارشناس شبکه پاره وقت می‌شود، یعنی قرار است تعداد ساعات کمتری در سازمان و یا شرکت حضور داشته باشید. این امر به آن معنا است که از حقوق و مزایای کمتری نیز برخوردار خواهید بود.
اگر دانشجو هستید و یا تجربه جدی در زمینه کارشناس شبکه ندارید، شاید اشتغال به صورت نیمه وقت، فرصت خوبی برای شما باشد.
به این ترتیب می‌توانید در کنار تحصیل، تجربه شغلی نیز داشته باشید. این امر سبب می‌شود تا برای آینده هدف‌گذاری بهتری داشته باشید و از زمان خود به درستی و بهینه استفاده نمایید. در کنار آن درآمدی هر چند اندک خواهید داشت.

از دیگر مزایای کار پاره وقت این است که انعطاف بیشتری در زمان وجود دارد. این ویژگی می‌تواند برای آن دسته از افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند تمام وقت در سازمان حضور داشته باشند، مفید است.
البته گمان نکنید چون به عنوان کارشناس شبکه پاره وقت استخدام شده‌اید، لازم نیست مهارت‌های مطرح شده را نداشته باشید. برای فعالیت در این شغل باید دانش و مهارت کافی داشته باشید. اشتغال به صورت نیمه وقت این فرصت را برای شما مهیا خواهد کرد تا بتوانید در این زمینه تجربه کافی به دست آورید.
از سویی دیگر از آنجا که به صورت نیمه وقت کار می‌کنید، احتمالا شخص دیگری در راس قرار دارد که مسئولیت اصلی برعهده اوست، اگر نسبت به کار خود مشتاق باشید، می‌توانید از تجربیات او برای بالا بردن دانش و مهارت خود استفاده نمایید.

سوالات استخدامی کارشناس شبکهاتلاف وقت در محیط کار

هنگام استخدام کارشناس امنیت شبکه، سازمان‌ها معمولا در پی آن هستند تا با طرح سوال، نیروی انسانی مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنند.
برای این منظور مجموعه‌ایی از سوالات رایج از داوطلبان پرسیده خواهد شد.

بسیاری از سازمان‌ها در این زمینه فعالیت کاملا خصوصی داشته و سوالات مورد نظر خود را در راستای اهداف شرکت طراحی می‌کنند. پرسش‌های زیر رایج‌ترین سوالاتی است که ممکن است هنگام مصاحبه با آن مواجه شوید.

برای یافتن پاسخ بهتر است از دانش و تجربه خود کمک بگیرید. در غیر این صورت این فرصت را دارید تا در صفحات مجازی پاسخ آن‌ها را بیابید. اما پیشنهاد می‌شود هر پاسخی را بررسی کرده و سپس اقدام به استفاده از آن نمایید:

  1. آسیب‌پذیری کلیدی و مهم یک وب‌سایت در چیست؟
  2. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از سرقت هویت چیست؟
  3. در رابطه با ریسک، تهدید و آسیب‌پذیری شبکه چه می‌دانید؟
  4. تفاوت «DS» و «IPS» در چیست؟
  5. آیا می‌دانید تفاوت بین «VA«Vulnerability Assessment و «PT«Penetration Testing چیست؟
  6. در مورد وظیفه سیستم «NIDS» در شبکه چه می‌دانید؟
  7. در رابطه با سیستم تشخیص نفوذ «HIDS» توضیح دهید؟
  8. در رابطه با حمله «MITM» چه می‌دانید؟ راه‌های مقابله با آن را شرح دهید؟
  9. «Exploit» چیست؟ انواع آن را نام برده و توضیح دهید؟

کارشناس شبکه

در پایان...

اگر به عنوان یک کارفرما به دنبال استخدام کارشناس شبکه حرفه‌ای برای شرکت و سازمان خود هستید، می‌توانید از پلتفرم کاریابی آنلاین کارلیب کمک بگیرید و حتی گزینش کارجویان را نیز به کارلیب بسپارید زیرا پلتفرم کارلیب آزمون محور است و به راحتی می‌توانید تخصص کارجویان را ارزیابی نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • محمدجواد تبریزی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰

    خیلی خوشحالم که هستین

  • ابراهیم فتاحی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • عزیز مرادی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۵

    عاااااااااااالی بود

  • حمیدرضا رضایی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۲۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • مسلم همت
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • عباس رضوی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • شهرام وکیلی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • محمدجواد قهرمانی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۰

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • حسینعلی هاشمی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۰

    سایتتون محشرههههه

  • جعفر سرمد
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰

    احسنت عالی بود

  • قاسم نهاوندی
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۰

    نویسنده این متن کیه؟