رشد و توسعه فردی

آشنایی با تکنیک‌های برنامه ریزی روزانه

آشنایی با تکنیک‌های برنامه ریزی روزانه

برای همه ما پیش آمده است که قصد انجام کارهایی را در طول روز داشتیم، ولی فرصت انجام آن‌‌ها را نداشتیم. از آن عجیب‌تر اینکه ممکن است که فرصت هم بوده ولی باز هم نتوانستیم به کارهایمان برسیم! تمام این مشکلات به دلیل عدم برنامه‌ریزی روزانه صحیح است.

همه می‌دانیم که برای انجام کارهایمان در طول روز، فقط 24 ساعت وقت داریم. برای اینکه بتوانیم حداکثر استفاده را ببریم باید حتما برنامه‌ریزی داشته باشیم.
داشتن برنامه، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای می‌تواند بهترین راه برای مدیریت زمان باشد. البته علاوه بر این می‌توان از متناسب بودن فعالیت و زمانی که دارید، اطمینان داشته باشید.
حتی اگر فردی هستید که کارهای روزمره شما ساختار خاصی ندارد، می‌توانید با برنامه‌ریزی روزانه و استراتژی‌های مدیریت زمان به شکل موثری از 24 ساعت خود استفاده کنید، اما نحوه برنامه‌ریزی بسیار چالش برانگیز خواهد بود؛ به خصوص زمانی که شما با نحوه برنامه‌ریزی موفق آشنا نباشید.

حال بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چرا برنامه‌ریزی روزانه بسیار مهم است؟ چگونه می‌توان از یک برنامه‌ریزی روزانه و استراتژی‌های مدیریت زمان به شکل مؤثری استفاده کنیم؟ چطور می‌توان زمان خود را کنترل کرده و هر لحظه از 24 ساعت خود بهره ببریم؟ تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا راهنمای کامل ایجاد برنامه روزانه را در اختیار شما قرار دهیم.

تعریف برنامه ریزی

همین ابتدا برای روشن شدن مطلب، تعریفی از برنامه‌ریزی داشته باشیم. منظور از برنامه‌ریزی موفق، انجام حجم زیادی از کار و گذاراندن روز با فشار کاری نیست! بلکه انجام کارها به صورت منظم و دقیق برای رسیدن به اهداف روزانه است. این اهداف می‌تواند خواندن یک کتاب باشد یا حتی داشتن یک روز خوب!

شما باید به برنامه روزانه خود به چشم طرحی برای روز خود نگاه کنید. طرحی که شما را در مسیر اهدافتان نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند تا از وقت خود نهایت استفاده را ببرید. از طرفی این طرح، زمان‌هایی که کارهای بیهوده می‌کنید مانند گشتن در شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند. بنابراین با کمک آن می‌توانید از شر زمان‌های بیهوده خلاص شوید.
البته مزیت‌های دیگری هم دارد؛ برنامه روزانه به شما این امکان را می‌دهد تا در هر روز به کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، نگاهی بیاندازید و آنها را براساس اهمیتشان الویت بندی کنید.

در مجموع برنامه‌های روزانه بسیار اهمیت دارند. چراکه حس کنترل زمان و زندگی را به شما می‌دهد. در واقع کسی نیست که این حس را دوست نداشته باشد!
بنابراین داشتن برنامه روزانه ضروری است. تمام کارهای روزانه خود را طبق اصول استراتژی برنامه‌ریزی، زمانبندی کنید و از زندگی خود لذت ببرید؛ اما چطور می‌توان یک برنامه روزانه ایده آل داشت؟ با ما همراه باشید تا به شما نکات مهمی ‌را آموزش دهیم.

چطور برنامه‌ریزی روزانه ایده آل داشته باشیم؟

اینکه بتوان بین کارهای مختلف در طول روز تعادل ایجاد کرد، کار آسانی نیست؛ مسئولیت‌های کارهای خانه، درس، تفریح، انجام وظایف کاری در کنار حفظ روابط خانوادگی و دوستانه کار دشواری است.
شاید با گفتن این لیست کاری خودتان را در مخمصه احساس کنید، اما با برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل کارها می‌توان آن‌ها را به بهترین شکل انجام داد.

شما باید بتوانید میان اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود توازن برقرار کنید یا به اصطلاح هدف‌گذاری هوشمندانه داشته باشید، اینکه هدف چیست؟ و چگونه هدف‌گذاری کنیم؟ مبحث مفصلی است که در یکی از مقالات وبلاگ کارلیب به آن پرداخته‌ایم.
در هر صورت باید کارها را بر اساس میزان اهمیت آنها الویت‌بندی کنید تا بتوانید برنامه روزانه‌ موفق داشته باشید. به همین دلیل در ادامه اصول برنامه‌ریزی روزانه را با شما مطرح می‌کنیم تا بتوانید روز خوبی برای خودتان بسازید.

تکنیک‌های برنامه‌ریزی روزانه موفق

"لورا واندرکام" که نویسنده کتاب‌های پرفروش در زمینه مدیریت زمان و افزایش بازدهی است، به این نتیجه رسیده است که تمامی‌افراد موفق روال مشترکی در برنامه روزانه خود دارند. در ادامه به بیان این روال‌های مشترک می‌پردازیم تا با کمک آن بتوانید برنامه ای موفق داشته باشید.

1. دست از سر کارهایی که شما را بی دلیل درگیر می‌کنند، بردارید!

زمانی که بیدار می‌شوید هیچگاه کارهایی که کل روز شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، انجام ندهید. کارهایی مثل چک کردن اینستاگرام، ایمیل و اخبار می‌تواند حواس و تمرکز شما را در کل روز پرت کند.

"گوروتیم" نویسنده کتاب پرفروش "چهار ساعت کار هفتگی"، معتقد است که اگر 80 یا 90 دقیقه ابتدای روز را به جای انجام کارهای مختلف، برنامه‌ای با روال مشخص داشته باشید، می‌توانید استرس خود را کاهش دهید و بهره‌وری خود را بالا ببرید.
اگر برای روز خود برنامه نداشته باشید، روز را با استرس آغاز می‌کنید. گویی یک سری اتفاقات خود به خود در حال روی دادن هستند و شما باید خودتان را با آن‌ها وفق دهید و موفق بیرون بیایید. مثلا به طور ناگهانی با حجم زیادی ایمیل مواجه می‌شوید و مثل این است که در آغاز روز از کلی کار عقب مانده‌اید؛ اما باید بدانید که این ماهیت زندگی در عصر تکنولوژی است که به شما همیشه حس عقب ماندن می‌دهد.

به طور کلی با آغاز کردن روز خود با تکنولوژی، شما این حس را پیدا می‌کنید که از چیزی که خودتان هم نمی‌دانید، عقب مانده‌اید.! اگر درگیر تکنولوژی و زندگی مدرن شوید، در طول روز سیلی از این حس‌ها را به سمت شما پرتاب می‌کند و اگر هم واکنش نشان دهید، آخر روز خسته شده‌اید و هیچ کار مهمی دیگه‌ای ‌نیز انجام نداده‎اید.
پس اولین نکته در برنامه‌ریزی روزانه، دوری از شلوغی‌ها و سرگرمی‌های بی موقع است. حالا که این شلوغی‌ها را از خود دور کردید، وقت آن است که کارهایتان را الویت بندی کنید.

2. سه الویت بالای خود را در برنامه‌ریزی روزانه مشخص کنید.

در کل، کارها الویت و اهمیت یکسانی ندارند؛ معمولا یا سطحی هستند و یا پیچیده. کارهای سطحی همان چک کردن ایمیل‌ها، زمان ملاقات‌ها و کارهایی از این قبیل هستند که نیاز به استعداد خاصی ندارند، اما کارهای پیچیده دقیقا به مهارت و تخصص شما اشاره دارد.
برای ملموس شدن تفاوت میان این دو می‌توان گفت که کارهای سطحی همان‌هایی است که مانع از اخراج شما می‌شوند، اما کارهای پیچیده همان‌هایی است که موجب ارتقاء شما می‌شوند.

"گری کلر" نویسنده کتاب "همان یک چیز" معتقد است که 80 درصد موفقیت، نتیجه 20 درصد کارهایی است که انجام می‌شود. (قانون 20/80)
پس روی همان بیست درصد تمرکز کنید. فکر کنید که چه چیزی شما را موفق می‌کند؟ همان کارها را انجام دهید. البته نباید خودتان را گیج کنید.
فقط سه تا از کارهایی که عامل موفقیت شما می‌شود را دنبال کنید. کارهای مهم تر را در الویت انجام قرار دهید و مابقی را در لیستی بگذارید که اگر وقت اضافی داشتید به سراغش بروید. حالا که کارها را الویت بندی کردید، وقت آن رسیده که زمان مناسبی نیز به این کارها اختصاص دهید.

3. ساعات طلایی را به کارهای با الویت بالا اختصاص دهید.

ساعت‌ها نیز مانند کارها ارزش یکسانی ندارند. به عقیده "دن ریلی"، شما فقط دو ساعت تا دو ساعت و نیم بیشترین بازده را دارید.
"دن ریلی" که روانشناس و نویسنده کتاب "پیش بینی مسائل غیرمنطقی" است، می‌گوید: «افراد بیشترین بازده را در دو ساعت اول صبح دارند؛ منظور دقیقا بعد از بیدار شدن نیست. به عنوان مثال اگر ساعت هفت از خواب بیدار می‌شوید، ساعت هشت تا ده و نیم بیشترین بازده را خواهید داشت.»

طبق مطالعات، در طول روز میزان هوشیاری، قدرت حافظه و میزان یادگیری افراد، بین 15 تا 30 درصد در نوسان است. بنابراین بیشترین بازده متعلق به 2 تا 2.5 ساعت بعد از بیداری است.

اصول حیاتی برای داشتن برنامه روزانه موفق4. در ابتدای روز تعیین کنید روزتان را چگونه می‌خواهید بگذرانید.

قبل از تنظیم برنامه از کارهایی که قصد انجامش را دارید، آگاه باشید؛ به عنوان مثال زمان رفتن به دانشگاه یا شرکت در جلسه را در لیست کارها قرار بدهید. این دسته از کارها انعطاف زمانی ندارند و فقط شما می‌توانید برای وقت‌های آزادتان برنامه‌ریزی داشته باشید.

برای برنامه‌ریزی، از چند روز قبل، فعالیت‌هایی خود را بررسی کنید و بدانید چطور می‌خواهید آن‌ها را انجام دهید. تمام کارهایی که باید انجام دهید را دقیق لیست کنید.
در همین حین به زمان‌های آزادتان توجه داشته باشید. ببینید در زمان‌های آزاد می‌خواهید تفریح کنید یا به تمیز کردن خانه‌تان بپردازید. با این کار شما فهرستی از فعالیت‌ها و زمان لازم برای انجام تمام کارهایتان را تهیه کرده‌اید.

5. زمان‌هایی که هیچ اختیاری در آن‌ها ندارید را تخمین بزنید.

همه ما بخش زیادی از روز را صرف رفت و آمد می‌کنیم. این رفت و آمد ضروری است و از اختیار ما خارج است. بنابراین باید این زمان‌ها را تخمین بزنید و برنامه خودتان را براساس این زمان‌ها بهبود دهید.

6. عادت‌های خوب و بد خود را شناسایی کنید.

اهمیت برنامه‌ریزی به ما نشان می‌دهد که چقدر زندگی ما تحت تاثیر عادت‌هایمان است. عادت بد می‌تواند ما را از هدفمان دور کند. در مقابل، عادت‌های خوب می‌تواند ما را در زندگی یاری کند. حتما زمان برنامه‌ریزی، عادت‌های خوب و بد خود را شناسایی کنید.
ممکن است عادت داشته باشید آنقدر خودتان را با کاری که دوست دارید خسته کنید که دیگر انرژی برای باقی کارها ‌نگذارید؛ یا آنکه آنقدر به دنبال رفع نیاز دیگران هستید که دیگر انرژی به کارهای خودتان نمی‌رسد. هر دوی این عادت‌ها به شما آسیب می‌رسانند، چراکه شما را از دستیابی به اهداف بلند مدت‌تان دور می‌کنند.

باید از تاثیر عادت‌ها بر روی زندگی خود آگاه باشید. عادت‌های آسیب رسان را شناسایی و به دنبال جایگزین برای آن‌ها باشید. می‌توانید زمان کارهای تفریحی مثل بازی کامپیوتری و یا ساز زدن را محدود کنید.
می‌توانید الویت برخی کارهای این چنین را بعد از انجام کارهای ضروری خود قرار دهید. شاید لازم است که نه گفتن به دیگران را تمرین کنید تا بتوانید به کار خود برسید.

7. از کارهایی که وقت‌تان را تلف می‌کند، بکاهید.

به نظر بعضی از کارهایی که انجام می‌دهید، اتلاف وقت باشد، اما انجام آن‌ها اجتناب ناپذیر است؛ مثل زمان رفت و آمد به محل کار، صف انتظار کار اداری و...
اگر می‌توانید وقت‌های تلف شده خود را کاهش دهید و یا در صورتی که امکانش نیست، برخی از کارهایتان را در زمان‌های مرده خود انجام دهید؛ مثل خوردن صبحانه در طول مسیر رسیدن به محل کار.

8. برنامه فردا را از شب قبل تعیین کنید.

برنامه‌ریزی از روز پیش، بهترین راهکار برای جلوگیری از استرس و سردرگمی ‌در طول روز است. اگر اهل برنامه‌ریزی نبوده‌اید، شاید کمی‌طول بکشد که بتوانید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید.
یک لیست از کارهایی که باید انجام شود و زمان‌های تخمینی بنویسید. البته این برنامه را با درنظر گرفتن کمی‌جابه جایی زمانی و با انعطاف پذیری بالا بنویسید.

برنامه فردا را همین امشب بریزید

9. روز خود را به قسمت‌های 30 دقیقه‌ای تقسیم کنید.

تخمین بزنید که هر کاری به چندتا از این قسمت‌های 30 دقیقه‌ای نیاز دارد. دیگر اینطور نیازی نیست که براساس ساعت و دقیقه برنامه‌ریزی کنید.

10. کارهای روتین روزانه را همان اول در برنامه خود قرار دهید.

کارهای ضروری و غیرقابل حذف را در ابتدای برنامه بگنجانید. مثلا اگر باید بچه‌ها را هر روز به مدرسه ببرید و آن‌ها برگردانید، همان اول آن‌ها را در برنامه بگنجانید. فعالیت‌های مشابه دیگری که انجام آن‌ها ضروری است را به همین صورت در برنامه خود درنظر بگیرید.

11. از وقت‌های آزاد خود غافل نشوید.

وقت‌هایی که هیچ کاری انجام نمی‌دهید را شناسایی کنید. از همین زمان‌ها برای رسیدن به اهداف بلند مدت استفاده کنید. بخشی از این زمان‌ها را جهت انعطاف پذیری برنامه به کار گیرید. بنابراین در صورت پیش آمدن کار غیرمنتظره ای می‌توانید در زمان‌های آزاد خود به آن بپردازید.

12. برنامه‌ روزانه خود را مرور و اصلاح کنید.

برای یادآوری آنچه که قرار است انجام دهید، بهتر است برنامه را مرور کنید. علاوه بر این، مانع از وقت صرف کردن بی جا بر روی یک فعالیت می‌شوید و طبق زمان‌های تعیین شده پیش می‌روید.
در این مرور می‌توانید زمان‌هایی که به فعالیت‌های مختلف اختصاص داده‌اید را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید. می‌توانید ترتیب الویت انجام کارهایتان را نیز جابه جا کنید. همیشه در زمان مرور برنامه، اهداف بلند مدت خود را مدنظر داشته باشید.

13. بخشی از برنامه روزانه را به علاقمندی‌های خود اختصاص دهید.

اینکه با دیگران در مورد اهدافتان مشورت کنید بسیار خوب است، اما نباید از چیزی که خودتان دوست دارید غافل شوید. بخشی از وظایف روزمره شما ربطی به اهداف بلند مدتتان ندارد، اما باید آن‌ها را انجام دهید. شاید خانواده‌تان دوست داشته باشند که وکیل شوید.! اما خودتان علاقه ای ندارید.
بدترین کار این است که مطابق خواسته دیگران زندگی کنید. باید بدانید که چه چیزی شما را خوشحال می‌کند و آن را با خواسته دیگران هماهنگ کنید. چراکه نمی‌توانید قید خواسته‌ها و انتظارات دیگران را بزنید، اما می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که بیشتر در راستای خواسته خودتان گام بردارید.

همچنین مدت زمان مشخصی را برای فعالیت مورد علاقه خود مشخص کنید. اینکه به خودتان توجه کنید، بسیار اهمیت دارد؛ اما نباید از اختصاص مدت زمان مشخص به آن غافل شوید. مثلا می‌توانید ماهانه به ماساژ بروید و یا زمان بازی کامپیوتری را سی دقیقه تعیین کنید. با انجام کارهای مورد علاقه تان می‌توانید، کارهای ناخوشایند را برای خود آسان کنید.

14. از ابزارهای ثبت برنامه روزانه کمک بگیرید.

برنامه خود را بنویسید تا بتوانید طبق آن جلو بروید. زمانی که برنامه مشخص شد، می‌توانید طبق آن جلو بروید. بهترین ابزار را انتخاب کنید و هر زمان که خواستید نگاهی به آن بیاندازید تا از کارهای بعدی خود مطلع شوید.
برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی هستند که با کمک آن می‌توانید برنامه روزانه را ثبت کنید. این برنامه‌ها امکانات مختلفی مثل پیام‌های یادآوری نیز دارند. در ادامه به معرفی برنامه‌های کاربردی که می‌تواند در برنامه‌ریزی روزانه به شما کمک کنند، آمده است.

برنامه‌های کاربردی برای ثبت برنامه‌ روزانه

بسیار خوب، اکنون که کاملاً با ایده برنامه‌ریزی روزانه آشنا شدید، حال سوال پیش می‌آید که با چه ابزاری می‌توان برنامه روزانه را ثبت کرد؟
هزاران برنامه کاربردی برای برنامه‌ریزی وجود دارد؛ شما باید برنامه کاربردی را انتخاب کنید که متناسب با شخصیت و برنامه شما باشد. در اینجا چند نمونه از برنامه کاربردی محبوب آورده شده است که شاید برنامه کاربردی انتخاب شما یکی از اینها باشد.

برنامه‌ریز پاندا

برنامه کاربردی "پاندا" تمام گزینه‌هایی که شما برای برنامه‌ریزی موثر نیاز دارید را در خود دارد. این برنامه برای سازماندهی و الویت بندی کارهای روزانه، هفتگی و ماهانه شما امکاناتی را درنظر گرفته است.
برنامه پاندا امکان مرور برنامه روزانه را نیز دارد. می‌توانید با آن برنامه خود را مرور کنید و در مسیر اهداف بلند مدت خود گام بردارید.

مجله بولت

"مجله بولت"، یک ابزار برای برنامه‌ریزی روزانه و روشی برای سازماندهی فعالیت‌ها به صورت سریع، آسان و کارآمد است. مجله بولت، سیستمی‌به نام "ورود سریع" دارد که با آیتم‌های مختلفی از جمله بولت، ضربدر و دایره‌ها که دارد می‌توان به راحتی وظایف، رویدادها و کارها را شناسایی و به راحتی آن‌ها را سازماندهی کنید.
ورود سریع به سیستم نیازمند کمی‌ تمرین است، اما با تمام این تفاسیر، علاقه‌مندان به این نرم افزار ادعا می‌کنند که مجله بولت بهترین ابزار برنامه‌ریز روزانه در بازار است که با کمک آن می‌توانید به کارهای روزانه خود سروسامان دهید.

برنامه‌ فرانکلین

همانطور که گفتیم، واقعا صدها برنامه کاربردی برنامه‌ریزی روزانه در بازار برای انتخاب وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید از جامع ترین و قدیمی‌ترین ابزار استفاده کنید، حتما برنامه ریز فرانکلین را امتحان کنید. این برنامه ریز بدون هیچ زحمتی (اما بسیار موثر)، توسط کارشناسان مدیریت زمان توسط تیم فرانکین کووی ایجاد شده است. این ابزار بیش از 35 سال است که جهان تجارت را منظم و طبق برنامه نگه داشته است.

با کمک برنامه‌ریزی می‌توانید 24 ساعت شبانه روز را تحت کنترل خود قرار دهید و حتی قسمتی از برنامه را برای خودتان کنار بگذارید. این گونه می‌توانید سلامت جسم و روان خود را بهبود دهید. در ادامه به نکاتی که باید در برنامه روزانه برای حفظ سلامت در نظر بگیرید، آمده است.

15. زمانی را برای استراحت اختصاص دهید.

با اینکه رعایت تمام این نکات به شما کمک می‌کند که اهداف خود را پیش ببرید، اما گاهی باید فقط قدم بزنید و بدون هیچ فکر و دغدغه ای به ذهن خود استراحت بدهید.
به طور منظم استراحت کنید تا خستگی‌تان در شود و بتوانید تمرکز داشته باشید. در این صورت عملکرد مغزتان افزایش می‌یابد. علاوه بر این باعث می‌شود که دوباره فعالیت‌های خود را ارزیابی کنید و از اینکه در مسیر درست گام بر می‌دارید مطمئن شوید.

16. به سلامتی خودتان اهمیت دهید.

همان طور که در ابتدا گفته شد، برنامه‌ریزی به معنای افزایش بهره وری برای انجام فعالیت بیشتر و انجام مسئولیت‌های اجتماعی پیچیده نیست. بلکه با برنامه‌ریزی می‌توانید زندگی شاد و سالمی‌داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که سلامت خود را در برنامه روزانه مدنظر دارند، بر استرس خود می‌توانند غلبه کنند.
برای کاهش استرس می‌توان مدیتیشن کرد، چرت زد، بازی کامپیوتری انجام داد، با دوستان خود گپ زد. بنابراین فعالیتی که دوست دارید و استرس تان را کاهش می‌دهد را شناسایی کنید و در برنامه روزانه خود بگنجانید.

17. برای خودتان پاداش درنظر بگیرید.

زمانی که طبق برنامه پیش می‌روید، به خودتان جایزه بدهید. می‌توانید با اتمام کارتان در موعد مقرر، به عنوان جایزه خوراکی موردعلاقه‌تان را نوش جان کنید. این حس شما را تشویق به تغییر رفتار و پیش روی به سمت اهدافتان می‌کند.

18. از تکنیک "پومودورو" استفاده کنید.

به نظر من تکنیک پومودورو می‌تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد و شما را "مجبور می‌کند" که به صورت منظم به تعطیلات بروید که این بسیار ارزشمند است.
یادگیری این سیستم مدیریت زمان، ساده است و اگر به درستی استفاده شود، زندگی تان را تغییر می‌دهد. در اینجا خلاصه‌ای از تجربه شخصی استفاده از تکنیک پومودورو و نحوه کار با آن را با شما در میان می‌گذاریم:

نحوه استفاده از فن پومودورو

با استفاده از این تکنیک، اکنون قادر هستم 40 ساعت کار را در مدت فقط 16.7 ساعت انجام دهم.! در تمام مدت، توانسته‌ام سطح انرژی خود را با ثبات‌تر نگه دارم و دچار فرسودگی کاری، که خیلی اهمیت دارد، نشوم.
صحبت از گنجاندن فضایی برای استراحت است. چیزی که شما را از فشار کاری خلاص می‌کند و به ذهن شما اجازه می‌دهد که خود را دوباره روغن کاری کنید؛ پس کمی‌چشمان خود را ببنید و چرتی بزنید.!

طبق تحقیقات بنیاد ملی خواب (National Sleep Foundation‎ یا NSF)، یک چرت کوتاه 20-30 دقیقه‌ای می‌تواند به بهبود خلق و خو، هوشیاری و حتی عملکرد روزانه شما کمک کند. "وینستون چرچیل"، "جان اف کندی" ، "توماس ادیسون" و "سالوادور دالی" همگی در برنامه خود چرت روزانه داشتند.

پس در این مقاله به اهمیت برنامه‌ریزی و اینکه چه تاثیرات مثبتی در زندگی می‌گذارد، پی بردیم. حالا با این همه مزیت چرا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم؟ چرا شروع این فرایند به نظر سخت می‌آید؟

چرا برنامه‌ریزی روزانه نمی‌کنیم؟

چرا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم؟

این سوال برای شما حتما پیش آمده که با وجود اینکه از اهمیت برنامه‌ریزی در رسیدن به موفقیت آگاه هستیم، بازهم این کار را شروع نمی‌کنیم.!
این عدم برنامه‌ریزی دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

1. ترس از محدود شدن داریم.

اولین دلیل این است که تصور می‌کنید با برنامه دیگر نمی‌توانید تفریح کنید و مثل قبل هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. ولی این تصور غلط است!
اگر برنامه‌ریزی شما درست باشد، نه تنها محدود نمی‌شوید، بلکه وقت آزاد بیشتری نیز خواهید داشت. در برنامه‌ریزی صحیح، هم تفریح و هم افزایش انرژی برای رسیدن به اهداف و موفقیت گنجانده شده است. پس برنامه‌ریزی موفق، دلیلی بر محدود شدن شما نیست!

2. با عقب افتادن از برنامه از ادامه آن ناامید می‌شویم.

دلیل دیگر این است که با عقب افتادن فقط یک کار، ادامه برنامه را بی خیال می‌شویم. مثل این است که چون در امتحان پاسخ یک سوال را نمی‌دانید، قید امتحان را بزنید.!
همین قدر عقب کشیدن از برنامه، کار غیرمنطقی است. نباید با عقب افتادن یک کار از خیر باقی برنامه بگذریم. بلکه باید با قدرت پیش برویم تا راندمانمان افزایش بیابد.

3. کارهای لیست شده در برنامه را دوست نداریم.

اشتباه ما آنجاست که کارهایی را در برنامه خود قرار می‌دهیم که از آن‌ها خوشمان نمی‌آید. مثلا سه ساعت را برای مطالعه، دو ساعت برای تحقیق علمی‌و همچنین ورزش صبحگاهی در صبح زود را برنامه خود قرار می‌دهیم، اما چون تمام این کارها سخت و شاید ناخوشایند باشد، دیگر انگیزه ای برای دنبال کردن برنامه ندارید. پس برنامه را جوری بچینید که بتوانید با علاقمندی آن را انجام دهید و برای شما مفید باشد.

4.  حجم کارهای زیادی در برنامه گنجانده شده‌اند.

گاهی طوری برای یک روز برنامه می‌ریزیم که نمی‌توانیم آن را در یک یا حتی دو روز انجام دهیم.! یعنی تمام کارهای هفته قبل و بعد را در یک روز می‌گنجانیم.
خب طبیعی است که زمانی برنامه را سنگین می‌ریزیم دیگر توان و امیدی برای انجام آن‌ها نداریم. پس به برنامه خود برگردید، آن را دوباره مرور کنید تا برنامه‌ای عملی بنویسید.

در پایان باید گفت ...

برای برنامه‌ریزی روزانه باید بدانید که چه فعالیت‌هایی قرار است انجام دهید و چه کارهایی کمک می‌کنند تا از نظر روحی، جسمی ‌و دستیابی به موفقیت شغلی، بهترین باشید.
ما در این مقاله به شما کمک کردیم که بتوانید بهترین برنامه روزانه را بنویسید. با بررسی این ایده‌ها می‌توانید بهترین خود باشید. همچنین می‌توانید از سایر مقالات آموزشی وبلاگ کارلیب در زمینه مدیریت زمان و استراتژی‌های برنامه‌ریزی استفاده کنید.

آرزو ارجمندزاده
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • صونا آیلین
    ۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۵۴

    من همیشه برنامه ریزی میکنیم و رو ورق میارم ولی اجرایی نمیکنم..میترسم برنامه هام پیش نره. این نرم افزارهای برنامه ریزی رو زانه رو حالا میخوام امتحان کنم. نتیجه رو بهتون اطلاع میدم…در ضمن وبلاگتون مطالب خوبی داره… تشکر تشکر

  • نگین فرجام
    ۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۵۸

    سلام وقت بخیر خسته نباشید ممنونم بابت جمع‌آوری این مطالب فوق‌العاده ارزشمند.واقعا برنامه ریزی اشفتگی ذهن رو کم میکنه من خودم قبل از برنامه ریزی به هیچ کاری نمیرسیدم اما تو فوربز و دانشگاه کسب‌وکار برنامه تو دو رو دیدم که باعث شد تو گوشی تایپ کنم و همیشه جلو چشمام باشه

  • ابوالقاسم محمدی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • حیدر محمد
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۰۵

    دستخوش

  • ناصر نعمت زاده
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۰

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • غلامرضا تابش
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۰۵

    aaaaliii bood

  • رمضان ایزدی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۰

    Awli bood

  • حسن رحمانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵

    این مطلب حرف نداشت

  • محمدتقی هاشمی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۵

    منابع این مطلب کجاست؟

  • جمشید اصغری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • بهمن رحمانی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۱۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم