اصول مدیریت کسب و کارکارفرما

مدیر موفق کیست؟ چگونه مدیر موفقی باشیم؟

مدیر موفق کیست؟ چگونه مدیر موفقی باشیم؟

‌حتماً تا به حال تجربه کار با مجموعه‌های مختلف را داشت­ه­­­‌اید و می­‌دانید که مهم­­ ترین عامل موفقیت هر مجموعه به مدیریت آن برمی‌­­گردد. مدیر بودن و از همه مهم‌­­تر یک مدیر موفق بودن کار ساده‌­­ای نیست. چون اصولاً کسی نیست که بر نحوه کار آنها نظارت داشته باشد و آنها نمی­­‌دانند که آیا عملکرد موفقی داشته­­‌اند یا خیر؟!

از طرفی یک مدیر نمی‌­تواند مستقیماً از کارمندانش درباره نحوه مدیریتش سوال بپرسد، اما می­­‌تواند نظرسنجی بگذارد و یا حتی به راحتی از بازخورد کارمندان متوجه شود. خیلی از مواقع یک مجموعه به‌خاطر عدم مدیریت صحیح، کارمندان با تجربه‌اش را از دست می­­‌دهد و خب ضرر بزرگی برای مجموعه خواهد بود.

فراموش نکنید که یک مدیر موفق تقریباً 80% از برنامه‌ریزی کاری خودش را براساس قابلیت‌ها و توانایی‌های کارکنانش و هم­­چنین ارزش­­‌های مجموعه‌اش انجام می‌دهد، گرچه همیشه هم اجرا نمی‌‌شوند، اما مهم این است که همه برای یک هدف واحد کار می‌کنند. پس این مدیر است که باید بتواند با مدیریت درست تیمی موفق و با انگیزه بسازد.

به همین دلیل ما می‌خواهیم در این مقاله از وبلاگ کارلیب به شما نکاتی را آموزش دهیم تا یاد بگیرید "مدیر موفق کیست؟" و "چگونه می‌توان مدیر موفقی بود؟"تا اگر مدیریت و رهبری یک تیم را برعهده دارید به راحتی بتوانید عملکردتان را بررسی و ارزیابی نمایید و متوجه شوید تا چه حد موفق عمل کرده‌­­اید.

مدیر موفق کیست؟

"برایان تریسی" در پاسخ به این سوال می­­‌گوید: «کسی­ که با عملکرد صحیح و اصولی، بهترین نتایج را برای سازمانش به ارمغان می‌آورد.»
هم­‌چنین او در ادامه می­­‌گوید: «مدیر موفق به نحوی از توانایی­­‌های کارکنانش استفاده می­­‌کند که آن­ها نهایت تعلق و تعهد را به سازمان داشته باشند.»

پس اساسی­­‌ترین رکن موفقیت یک مجموعه به مدیریت آن برمی­­‌گردد و مدیر موفق کسی است که با دانش مدیریتی خود، بر اساس سبک جدیدی متناسب با فعالیت­­‌های مجموعه­‌اش کار کند به‌طوری که همگی شاهد تحولات و تغییرات مثبت در کل مجموعه شوند.
کسی در این راه موفق است که به‌جای استفاده از 99% توان یک نفر، 1% از توانایی چندین کارمند را به کار گیرد یعنی به کارایی و نتیجه‌­­ای که قرار است بگیرد، فکر کند، آن هم با کمترین خستگی و حتی هزینه، اما آنچه مهم است یک مدیر موفق باید بررسی کند که این نوع سبک تا چه حد مجموعه‌­اش را برای رسیدن به اهداف کمک می‌کند و آیا اثربخش بوده است یا خیر؟! پس باید بفهمیم چگونه می‌­­توانیم یک مدیر موفق باشیم؟ و اینکه یک مدیر موفق چه ویژگی­­‌هایی دارد.

ویژگی‌های بارز مدیران موفق

اینکه شما با کارمندان‌تان به خوبی برخورد می­­‌کنید و آنها را راهنمایی می­­‌کنید، می‌­­تواند شما را به مدیر خوبی تبدیل کند اما برای مدیر موفق بودن، کافی نیست و باید خصوصیات دیگری هم داشته باشید.
این خصوصیات به شما کمک می­­‌کند تا خودتان را از نو بسازید، زیرا مدیری که احساس مسئولیت در قبال وظایفش ندارد، نتیجه تمام اقداماتش به شکست می­‌رسد در حالی که یک مدیر موفق تنها هدفش یک تیم موفق و یک نتیجه خوب است، اما خب چنین شخصی چه ویژگی­‌هایی باید داشته باشد؟

1. موفقیت مجموعه را سهم همه کارمندان می‌داند؛

وقتی یک شرکت، سازمان و یا اداره به موفقیتی دست پیدا می­‌کند قطعاً از تلاش تک­‌تک اعضای آن بوده است نه فقط یک نفر، شاید کسی به واسطه مسئولیتی که داشته است،نقش پررنگ‌تری داشته است، اما مهم این است که این موفقیت را دسته جمعی جشن بگیرند.
مهم‌­ترین ویژگی که یک مدیر موفق می­­‌تواند داشته باشد این است که در توجه به کارمندانش سخاوتمند باشد و آنها را رأس کارش ببیند. یک مدیر مستبد و خودرأی پایان خوبی برای خودش و تیمی که دارد رقم نمی‌­­زند.

2. با علاقه کار می‌کند و نه از سر اجبار؛

هر چقدر شما به انجام یک کار علاقه داشته باشید، اما آن کار با روحیات شما سنخیت نداشته باشد، موفق نخواهید شد. یک مدیر موفق عاشق کارش است و سعی می­­‌کند مدام خود را در این زمینه آپدیت نگه دارد و مجموعه‌اش را مجهز کند. مطمئن باشید این علاقه به کارمندان تان نیز سرایت می‌کند.

3. اهل مطالعه است؛

آیا این درست است که یک گرافیست مدیریت یک شرکت الکترونیکی را برعهده بگیرد.! قطعاً خیر، هر کاری دانش و تخصص خودش را می­‌طلبد تا با استفاده از آن مهارت‌­­های جدیدی را نیز کسب کند و پایه­­‌های مدیریتی­‌اش را تقویت کند. هر چه دانش بیشتری داشته باشید، کارمندان هم بیشتر به شما اعتماد می­‌کنند.

4. آرامش دارد و مضطرب نیست؛

ممکن است بعضی مواقع مشکلی در محیط کار پیش آید که آرامش افراد به­ هم بریزد، در چنین شرایطی شاید مدیریت مجموعه هم دچار تشویش شود، اما او تنها کسی است که باید شرایط را تحت کنترل بگیرد و آرامش را به محیط برگرداند.
فراموش نکنید به ­عنوان مدیر, حق ندارید زمانی که فشار بر روی شما است استراحت کنید . توانایی حفظ آرامش و انجام اقدامات لازم برای یک مدیر موفق ضروری است.

5. اهل عمل است؛

یک مدیر موفق در درجه اول باید قوانین و ارزش­­‌هایی که برای دیگران تعریف می­‌کند را خودش رعایت کند تا دیگران هم آن را جدی بگیرند. مدیر خوب خودش را از کارمندان جدا نمی‌­­بیند و باید بداند هر آنچه که هست برای همه مجموعه خواهد بود. کارمندان وقتی به یک مدیر خوب اعتماد می‌کنند کهمی­­‌ دانند شفافیت و درستی ذاتی دارد.

6. خوش بین است و امیدوار؛

آیا شما به عنوان یک مدیر امیدوارانه به آینده نگاه می­­‌کنید؟ شرایط سخت و طاقت ­فرسا همیشه بوده و هست مهم دید ما به آنهاست. یک مدیر موفق هم وظیفه دارد خوش ­بین باشد و به اطرافیانش روحیه بدهد و کاری کند کارمندانش با تمام سختی­­‌ها فقط به نتیجه کار فکر کنند.
این ویژگی مدیر، تأثیر زیادی بر فعالیت مجموعه خواهد گذاشت. در واقع نگرش مثبت شما می­‌تواند الهام‌بخش باشد و کمک کند کارمندان احساس خوبی در مورد انجام کارها داشته باشند.

7. رهبری تیم را به خوبی بلد است؛

یک مدیر موفق باید بداند فقط و فقط به خاطر هدایت مجموعه به این سِمت رسیده است و باید بتواند آن را کنترل کند. او باید تلاش کند تا تیم منسجمی داشته باشد و همگی تحت راهنمایی‌های او به رشد کاری و فکری برسند.
در نظر داشته باشید برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق باید بتوانید خوب سازماندهی کنید . از پیگیری پروژه‌ها گرفته، تا پیگیری کارمندان و وظایفی که باید انجام دهند، به ­گونه ­­ای که هدف اصلی کار، اولویت همه شما باشد.

8. انگیزه بالایی دارد؛

مهم­­ترین عامل رسیدن به هدف انگیزه است. یک مدیر موفق و خوب حتماً باید از مسئولیتی که قبول کرده است هدف داشته باشد و همان انگیزه‌­­ای می ­شود برای تلاش بیشتر. اگر مدیر نتواند به خودش انگیزه بدهد، نمی‌تواند به دیگران منتقل کند. خودانگیزی یا تواناییِ انگیزه دادن به خود و پذیرفتن وظایفی که باید انجام دهد، از خصوصیات یک مدیر موفق است.

9. منطقی است؛

منطقی بودن یعنی از هرکس اندازه وظیفه‌ای که به او محول شده است انتظار داشته باشید. قطعاً شما به عنوان مدیر رزومه کارمندتان را خوانده‌­­اید و استخدام کرده­­‌اید.
پس لطفاً انتظارات منطقی و در حد توانایی­­‌های او داشته باشید. اگر می‌­­دانید مثلاً  کار کردن با یک نرم ­­افزار خاص می­­‌تواند به کیفیت کارش کمک کند برای او آموزش بگذارید. البته قبل از هرچیر به کارمندتان یاد دهید تا با مطالعه دانش خودش را به‌روز کند.

10. کیفیت برای او مهم‌تر از کمیت است؛

به خودتان و کارمندان­­‌تان یاد دهید که هوشمندانه کار کردن نتیجه بهتری می‌­­دهد تا اینکه سخت کار کنید و دست ­آخر به آنچه که باید نرسید. نتیجه مهم­­ترین بخش انجام هر کاری است.
سعی کنید  روند پیشرفت پروژه‌ها، کارمندان و وظایف‌شان را پیگیری کنید تا در جریان اموری قرار بگیرید که باید در کسب‌وکارتان به آنها رسیدگی شود نه اینکه درگیر مسائل حاشیه شوید.

ده ویژگی برتر یک مدیر موفق را با تیم کارلیب بررسی کردیم اما فقط داشتن ویژگی­­‌های بالا کافی است؟ نه. باید تمام این ویژگی‌ها را به کار بگیریم تا بتوانیم به یک مدیر موفق تبدیل شویم.

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

مدیریت یک هنر است و مدیر یک مجموعه هنرمند است. یعنی چه؟ یعنی یک مدیر موفق بودن کار سختی نیست فقط کافی است رازهایی را بدانید و به آنها عمل کنید. می­­­­‌گوییم هنرمند چون باید با ویژگی­­­­‌ها، مهارت و توانایی و دانشی که دارد به اداره امور مجموعه‌­­­اش بپردازد.

اصولی که در ادامه به آنها اشاره می­­­‌کنیم به شما کمک می‌کند اگر مدیر یک مجموعه کوچک و یا بزرگ هستید و یا حتی اگر قرار است در آینده مدیر شوید، چگونه به بهترین نحو وظایف خود را انجام دهید و بازخوردهای خوبی را شاهد باشید. در واقع اصول زیر به شما کمک می­­­‌کند تا خصوصیات یک مدیر خوب را عملی کنید.

اصل اول: افراد متخصص و متعهد را استخدام کنیم؛

یک مدیر موفق نماینده یک مجموعه موفق و کاربلد است. یعنی در درجه اول شما به عنوان مدیر باید به دنبال افراد کاری، متخصص و متعهد باشید و به آنها به چشم یک سرمایه نگاه کنید. کسی­­­ که متعهد به کارش باشد، آن را جدی می­­­‌گیرد و پیشرفت خودش را پیشرفت مجموعه می‌­­­بیند. سعی کنید برای استخدام افراد، هوش هیجانی آن‌ها را بسنجید.!

همچنین مدیر موفق سعی می­‌کند دانش خود را به روز نگه دارد و تمام تلاشش را به ­کار گیرد، اما همه این­ها به توجهی که از سمت مدیر دریافت می­­­‌کند، برمی­­­‌گردد. همه این­­ها کنار هم، بقا و پیشرفت مجموعه را به دنبال دارد.

اصل دوم: با کارمندان خود همچون یک دوست برخورد کنیم؛

یک مدیر موفق باید خودش را همانند سایر کارمندان بداند. اگر خوب هستید، با تجربه هستید، باهوش هستید و یا هر چه، کارمندان شما هم هستند. پس به دنبال یک ویژگی نباشید تا با استفاده از آن به کارمندان خود زور بگوئید. یادتان باشد شما فقط مسئولیت سنگین­­­­‌تری دارید و این تنها برتری شماست نه چیز دیگری.

اصل سوم: بهترین‌ها را برای کارمندان فراهم کنیم؛

همیشه بهترین گزینه­­­‌ها را انتخاب کنید. از کارمند گرفته تا محیط کار و دانش و تخصص مدیریتی. چرا؟ زیرا همیشه بهترین­­­‌ها و با کیفیت­­­‌ترین‌­­­ها به ما انگیزه می­­­‌دهند و از طرفی رسیدن به هدف را آسان­‌تر. همه چیز باید با روحیات شما یکی باشد تا بتوانید بهترین­­‌ها را به کار بگیرید. پس در انتخاب پست‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود، دقت کنید.

اصل چهارم: محیط کاری مثبت و انگیزشی ایجاد کنیم؛

یک مدیر موفق مجموعه‌­­ای را فراهم می­­ کند تا همه کارمندان با هر سمتی از روی علاقه و تعهد به کار حاضر شوند نه اینکه اگر روزی مدیر نباشد، خوش­حال از عدم حضور او، نیمی از کارها نصفه رها شوند. شما باید کاری کنید که این حرفه­­‌ای بودن در کار در وجود همه حتی خودتان هم نهادینه شود و همه به وجود هم افتخار کنند.

اصل پنجم: تشویق کارمندان را فراموش نکنیم؛

تشویق را فراموش نکنید. این در ذات آدمی است که پس از اتمام هرکاری دوست دارد با تأئید طرف مقابلش رو­به­­ رو شود که در اینجا بر عهده مدیر است. حتی اگر کاستی­­‌ای هم وجود داشت باز هم سیاست­­ های تشویقی را فراموش نکنید. از همه مهم ­­تر همواره اهداف و ارزش­­ های مجموعه­­ تان را به آنها یادآوری کنید تا بدانند تلاشی که می­­‌کنند بیهوده نیست و چقدر می­­‌توانید مفید باشد.

اصل ششم: روابط عمومی و فن بیان خود را تقویت کنیم؛

به عنوان یک مدیر خوب، سعی کنید روابط عمومی بالایی داشته باشید و فن بیان­­‌تان را نیز تقویت کنید. این کار به شما کمک می­­‌کند تا ارتباط خوبی با دیگر همکاران­‌تان داشته باشید و بتوانید مفاهیم را به سادگی به آنها منتقل کنید تا مبادا ابهامی پیش آید و در نتیجه کار اثر بگذارد.
علاوه بر آن، شما با این مهارت می­­‌توانید روابط صمیمان‌­­تری با کارمندان خود داشته باشید و در کنار حرمتی که برای­تان قائل می‌شوند، محیط خونگرمی داشته باشید. فقط کافی است خود را برتر از آنها نبینید و همیشه برای پیشرفت شغلی، مهارت‌های خود را بالا ببرید.

اصل هفتم: راهی برای ایجاد تعامل با کارمندان پیدا کنیم؛

به تفریح و مرخصی هم فکر کنید. بله! درست است برای کارمندان­‌تان مرخصی در نظر بگیرید و یا حتی یک سفر دسته جمعی یکی دو روزه با همکاران­­‌تان داشته باشید تا تعامل بین‌ت­ان افزایش پیدا کند و با روحیات هم بیشتر آشنا شوید.

اصل هشتم: انتقادپذیر باشیم؛

سعی کنید انتقاد پذیر باشید تا کارمندان با شما صادق باشند. یادتان نرود کارمندان از شما الگوبرداری می­­‌کنند. پس بهتر است همیشه مطالعه کنید و با پایه و اساس صحبت کنید.
قطعاً یک مدیر به­­ روز و با تجربه، موفق ­تر از کسی است که بی‌پایه و اساس صحبت می­­‌کند. منظور این نیست که جدی و خشک باشید، نه! اتفاقاً بالعکس شوخ­­ طبع و خوش ­­اخلاق باشید اما محترم. شما هرگونه رفتار کنید، کارمندتان نیز همان­­ گونه رفتار می­­‌کند.

اصل نهم: آینده‌نگر باشید؛

تمام تلاش­­تان را بکار گیرید تا وقتی پروژه‌­­ای به کارمندان‌تان می‌سپارید، هر آنچه از تمهیدات اولیه که به کیفیت کار و همین­­طور حال خوب"شان کمک می­­‌کند را فراهم کنید.
این وظیفه شماست که به عنوان یک مدیر موفق، مسائل و مشکلاتی که ممکن است پیش آید را پیش ­­بینی کنید و آمادگی برخورد با آنها را داشته باشید. قطعاً نتیجه خوبی خواهید گرفت.

اصل دهم: ارزیابی عملکرد کارکنان و تجزیه تحلیل امور را فراموش نکنید؛

به عنوان نکته پایانی باید بگوئیم سعی کنید تیمی که با آن کار می­­‌کنید را زیر نظر داشته باشید و تجزیه تحلیل کنید. با این کار متوجه خواهید شد که تیم­­تان در چه زمینه‌ای قوی و در چه زمینه‌­­ای نیاز به تقویت دارد؟ آیا نیازی به آموزش مهارت خاصی هست یا نه؟ هر کس در چه زمینه­­‌ای متخصص‌تر است؟ و... که جواب همه این سوالات به ارتقاء سطح کیفی و کمی کار شما کمک می­­‌کند. بنابراین برای افزایش بازدهی کارمندان تمام تلاش خود را بکار بگیرید.

مجموع تمام این اصول و نکاتی که گفتیم، تنها چند نکته از هزاران نکته­­‌ای است که به شما کمک می­­‌کند، مدیر موفقی باشید. فقط کافی است به آنها عمل کنید و در روابط با کارمندان­­‌تان این اصول را به کار گیرید.

با کارلیب؛ مدیر موفقی شوید.

فراموش نکنید که یک مدیر موفق، یک شبه به چنین جایگاهی نرسیده است. تمام آنچه که گفته شد مهارت است و مهارت هم اکتسابی است.  شما به ‌راحتی با کمی تکرار و تمرین و استفاده از دیگر مقالات آموزشی وبلاگ کارلیب می­‌توانید این ترفندهای مدیریتی را یاد بگیرید و به مدیری تبدیل شوید که بهترین‌­­ها نتایج را برای سازمان خویش، رقم می‌زند.

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • رسول راستاد
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۵

    دمتون گرم

  • حبیب الله تقوی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۰

    حرف نداشت👌🏻

  • محمدرضا عزیزی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۵

    چرا اینقد کم؟

  • علی محمد لطفی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۳۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • غلامعلی میری
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • مهرداد روزبه
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۵۵

    شادکام و سلامت باشید

  • بهزاد ملکی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵

    خیلی خوشحالم که هستین

  • ناصر ناصری
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۵

    علیرضا جان عالی بود

  • ابوالفضل مجیدی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۵

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • جعفر پارسا
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۵

    aaaaliii bood

  • کاظم نادری
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۵

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟