عمومی و اجتماعی

خانه هوشمند (Smart Home) چیست؟

تصور کنید خسته از سر کار بر می‌گردید و بسیار گرسنه هستید. هوا گرم است و سیستم خنک کننده اتوموبیل خراب شده است. دوست دارید زمانی که به خانه رسیدید چه چیزی آماده باشد؟ سیستم خنک کننده از قبل روشن باشد و غذا هم آماده باشد. این کامل‌ترین کاری است که یک خانه هوشمند در تعریف عامیانه انجام می‌دهد.

خانه هوشمند

خانه هوشمند (Smart Home) چیست؟

خانه هوشمند نوعی ساختمان هوشمند است که کنترل اجزای خانه را تحت یک مدیریت مرکزی نگه می‌دارد. نیاز به قهوه دارید؟ قبل از رسیدن شما آماده می‌شود. خانه باید جاروبرقی کشیده شود؟ نیازی نیست به خودتان زحمت بدهید. شما می‌توانید از این پس کنترل لوازم خانگی را در دست بگیرید تا علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی، ایمنی و آرامش در منزلتان بیشتر شود.

با فرآهم سازی بستر خانه هوشمند می‌توان کارهای سنتی بسیاری را به روش مدرن انجام داد. کارهایی که به دلیل مدرن شدن، مزایای بیشتری به شما ارائه می‌دهند. از جمله آن مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنترل هوشمند روشنایی
  2. کنترل هوشمند دما
  3. کنترل هوشمند پرده‌ها
  4. کنترل هوشمند امنیتی
  5. کنترل هوشمند سیستم اعلام حریق
  6. کنتنرل هوشمند سیستم غذای حیوانات و گیاهان

به طور کلی می‌توان خانه هوشمند را یک محصول کارا دانست. اگر هنوز هم فکر می­‌کنید که خانه هوشمند یک محصول لوکس و کم استفاده است؛ بهتر است دیگر ادامه ندهید. پکیج‌های خانه هوشمند به منظور ارائه این خدمات نیازمند بستر لازم و بستر نیز نیازمند تکنولوژی لازم است. در ادامه به بخشی از این بستر موردنیاز اشاره می‌کنیم.

تکنولوژی‌های اصلی بستر خانه هوشمند

1. اینترنت اشیا؛

خانه هوشمند از روندهای تکنولوژی بهره می‌برد. اما مهم‌ترین تکنولوژی که لازم است با آن آشنا باشید؛ تکنولوژی اینترنت اشیا است. همانطور که از نام آن پیداست، به اینترنت مورد استفاده اشیای پیرامون گفته می‌شود. قهوه‌ساز از اینترنت استفاده می‌کند تا دستور شما را دریافت کند و یک قهوه عالی برایتان آماده کند. سیستم سرمایشی نیز با استفاده از اینترنت می‌فهمد شما زمانی که به خانه رسیدید؛ نیاز به کولر دارید.

اینترنت اشیا یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی است که برای داشتن خانه هوشمند لازم است داشته باشید. اما پیاده‌سازی این بستر تنها چیزی نیست که اهمیت دارد. لوازم منزل شما نیز باید از این تکنولوژی پشتیبانی کنند. در غیر اینصورت بستر اینترنت اشیا بی‌فایده می‌شود.

2. لوازم هوشمند؛

در اولین گام باید ببینید کدام بخش از منزلتان را می‌خواهید هوشمند کنید. هزینه هوشمند‌سازی تمام بخش‌های خانه سرسام آور است. اما در صورتی که بخواهید از این تکنولوژی استفاده کنید می‌توانید گام به گام و آهسته پیش بروید. برای مثال اول به سراغ تعمین انرژی بروید. خانه را با پنل‌های خورشیدی مجهز کنید. این پنل‌ها می‌توانند انرژی بیشتری دریافت کرده و شما آن را به شرکت برق بفروشید.

در آخرین گام می‌توانید لوازم هوشمند خریداری کنید. توجه داشته باشید هماهنگ‌سازی این اشیا نیز از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است. بنابراین بهتر است به منظور هوشمند‌سازی منزل خود، از شرکت‌هایی که در این زمینه فعال و به شما مشاوره می‌دهند استفاده کنید. در ادامه مقاله بیشتر در این باره خواهیم گفت.

3. پروتکل‌های مورد استفاده؛

پروتکل به طور کلی به معنی زبان ارتباط کامپیوتر‌ها در شبکه است. می‌دانیم تمام لوازم خانگی که هوشمند می‌شوند؛ به نوعی شبیه به کامپیوتر‌ها می‌شوند. بنابراین برای ارتباط با یکدیگر به یک زبان مشترک نیاز دارند. پروتکل‌های بسیاری برای خانه‌های هوشمند در نظر گرفته شده است. اما انتخاب بهترین و مناسب‌ترین پروتکل باید توسط متخصص این کار انجام گیرد. تفاوت اصلی میان پروتکل‌های هوشمند‌سازی ساختمان استاندارد آن‌ها است. این استاندارد مشخص می‌کند رمزنگاری و به طور کلی انتقال اطلاعات به چه صورتی باشد.

زمانی که اطلاعات از محیط دریافت می‌­­شود؛ نیاز به پردازش و در نهایت انتقال به بخش عملگر دستگاه دارد. این کار به کمک پروتکل ها صورت می‌­گیرد. اما هیچ پردازشگری بدون داشتن اطلاعات درست نمی­‌تواند به خوبی پردازش کند. به همین منظور سنسورها یکی از مهم‌ترین بخش لوازم و اجزای خانه هوشمند به شمار می­‌روند.

4. سنسور‌ها؛

یکی از مهم‌ترین نقش‌های در خانه هوشمند، توسط سنسور‌ها انجام می‌گیرد. به شکلی که اگر سنسور نباشد؛ نمی‌توان یک خانه هوشمند راه‌اندازی کرد. به طور کلی می‌توان گفت سنسور‌ها کارهایی از قبیل دریافت اطلاعات دمایی، حرکتی و غیره را انجام می‌دهند. سنسورها اطلاعات را به بخش­‌های پردازشی خانه می­‌فرستند. در نهایت نوبت به اجرا می­­­‌رسد. اینجاست که نیاز به عملگر‌ها احساس می‌شود.

5. عملگر‌ها؛

اجرای کارهای موردنیاز شما توسط عملگرها صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید عملگرها درون لوازم هوشمند شما جای گرفته اند. در واقع تفاوت میان لوازم خانگی ساده و لوازم خانگی هوشمند در همین چیزهای جزئی است. عملگرها می‌توانند مدیریت سیستم منزل شما را در دست بگیرند. به شکلی که شما آن‌ها را برای انجام کار خاصی زمان‌بندی می‌کنید؛ دستگاه در زمان تعیین شده به کار می‌پردازد.

ارتباط میان سنسورها و عملگر‌ها یکی از مهم‌ترین مباحث هوشمند‌سازی ساختمان است. برای ارتباط میان این دستگاه‌ها نیز همچون دیگر دستگا‌های موجود در شبکه، نیاز به پروتکل ارتباطی خاص دستگاه‌ها داریم. این پروتکل­‌ها که در بخش­‌های قبلی به آن اشاره کردیم؛ نیازمند این هستند که بدانند کدام دستگاه موردنظر آنان است. برای مثال زمانی که می‌­خواهید بخاری روشن کنید؛ موسیقی نباید روشن شود! این کار راست کار آدرس‌­ها است.

6. آدرس؛

زمانی که می‌خواهید نامه بنویسید؛ چگونه آن را نگارش می‌کنید تا به مقصد برسد؟ اینجاست که نیاز به یک آدرس قابل فهم احساس می‌شود. در بستر شبکه نیز به طور کلی برای رسیدن به هر کامپیوتر یا دستگاه، نیازمند آدرس آن دستگاه هستیم. برای مثال تصور کنید می‌خواهید به سایت یاهو وصل شوید. لازم است آدرس «Yahoo.COM» را داشته باشید، اما این آدرس برای کامپیوتر‌ها قابل فهم نیست. بنابراین در هر نود (سیستم‌هایی که از شبکه استفاده می‌کنند.) یک سرویس ترجمه آدرس وجود دارد که آدرس‌هایی که شما وارد می‌کنید را به آدرس قابل فهم رایانه‌ها بدل می‌کند. یک خانه هوشمند تنها چیزی نیست که لازم دارید. بلکه یک ساختمان هوشمند می‌تواند کارآمدتر، گران‌تر و با صرفه‌تر باشد.

ساختمان هوشمند چیست؟

اگر تعریف خانه هوشمند را بسط و گسترش دهیم؛ به مبحثی به نام ساختمان هوشمند می‌رسیم. خانه هوشمند تنها بخشی از ساختمان هوشمند است. اگر شما مالک مثلا یک هتل باشید؛ لازم است از امکانات ساختمان هوشمند به جای خانه هوشمند به منظور هوشمند‌سازی استفاده کنید. توجه داشته باشید که عموماً هزینه یک ساختمان هوشمند بیشتر از یک خانه هوشمند است.

در واقع در ساختمان هوشمند شما مکان‌های بیشتری برای هوشمند‌سازی دارید که در خانه هوشمند نیستند. برای مثال زمانی که می‌خواهید یک ساختمان هوشمند داشته باشید؛ لازم است راهروها را نیز به سیستم روشنایی خودکار مجهز کنید. یک پارکینگ هوشمند، راهروهای دارای دوربین و… از مکان‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را در ساختمان هوشمند، هوشمند‌سازی کنید.

همانطور که گفته شد برای پیاده‌سازی یک خانه هوشمند لازم است ابتدا یک پروتکل یا روش ارتباطی میان لوازم ایجاد کنید. پروتکل‌های متفاوتی هست که می‌توان در این زمینه از آن‌ها استفاده کرد. برای استفاده از این پروتکل‌ها نیز لازم است از یک متخصص مشاوره بگیرید. توجه داشته باشید که اجرای این پروتکل‌ها برپایه دانش اینترنت اشیا صورت گیرد.

خانه هوشمند و ساختمان هوشمند دو مفهوم جدا از یکدیگر نیستند. بلکه یکی درون دیگری موجودیت می‌یابد. با وجود شباهت‌های بسیار، تفاوت‌های بسیاری دارند.

تفاوت خانه هوشمند و ساختمان هوشمند

«BMS» به انگلیسی «Building Management System» به معنی یک سیستم یکپارچه در کنترل و مانیتورینگ اجزای یک ساختمان است. این در حالی است که خانه هوشمند به بخشی از این سیستم دلالت دارد. این کار با یک مثال روشن‌تر می‌شود.

فرض کنید یک ساختمان هوشمند دارید. در این صورت می‌توانید در لابی ساختمان نیز کنترل دما، نور، امنیت و… را داشته باشید. این در حالی است که اگر یک خانه در آن ساختمان را هوشمند‌سازی کرده بودید؛ دیگر این امکان در ساختمان فرآهم نبود.

یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که یک خانه هوشمند با ساختمان هوشمند دارد این است که هزینه هوشمند‌سازی یک ساختمان بیش از یک خانه است. توجه داشته باشید که تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان بسیار بیشتر و بزرگ‌تر از تجهیزات هوشمند‌سازی یک خانه هستند.

برای مثال شما در یک خانه (به جز خانه‌های ویلایی) نیاز به کنترل هوشمند موتورخانه ندارید. اما در یک ساختمان هوشمند این یکی از ملزومات اصلی به شمار می‌رود. بنابراین کسی که می‌خواهد یک ساختمان هوشمند داشته باشد؛ باید با تفاوت لوازم هوشمند‌سازی ساختمان و لوازم هوشمند‌سازی منزل را بداند.

خانه هوشمند

انواع وسایل هوشمند‌سازی ساختمان

دسته‌بندی تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان بسیار متنوع و براساس المان‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. برای مثال این تجهیزات در انواع دسته‌بندی براساس نوع ارتباط، نوع کارکرد، عملکرد و غیره به فروش می‌رسند. در ادامه به برسی دسته‌بندی این تجهیزات براساس رسانه انتقال می‌پردازیم.

1. هوشمند‌سازی براساس رسانه انتقال؛

  • تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان بی‌سیم

چینش این تجهیزات براساس توپولوژی و روش خاصی صورت می‌گیرد. انتخاب این توپولوژی نیز برعهده مشاوره هوشمند‌سازی است. به طور کلی می‌توان گفت اکثر تجهیزات هوشمند‌سازی براساس توپولوژی ستاره کار می‌کنند. انتخاب این توپولوژی به دلیل نیاز تجهیزات به استفاده از اینترنت است.

در این نوع تجهیزات تمام دستگاه‌ها به یک دستگاه مرکزی و آن دستگاه نیز با واسطه به اینترنت متصل است. استفاده از واسط میان دستگاه اصلی و اینترنت به منظور افزایش امنیت صورت می‌گیرد. همچنین توان هر دو دستگاه را افزایش می‌دهد. این دو دستگاه باید زیر نظر مدیریت هوشمند ساختمان فعالیت کنند. شما می‌توانید این مدیریت را از طریق یک اپیکیشن ساده روی موبایل انجام دهید.

توجه داشته باشید که بستر استفاده از این دستگاه‌ها امواج رادیویی است. به این معنی که شما می‌توانید دستگاه‌ها را جا به جا کنید اما کمی نیز کاهش امنیت را خواهید داشت. تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان بی‌سیم از پروتکل‌های خاص خود پیروی می‌کنند.

برای مثال پروتکل «knx» یکی از پروتکل‌های معروف در این سری تجهیزات است که از استانداردهای بسیاری پیروی می‌کند. اما هر­چقدر هم که تلاش کنید؛ این دستگاه‌ها به دلیل استفاده از امواج برای انتقال اطلاعات، امنیت بالایی ندارند. این یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در شبکه سیمی دیگر با آن دست و پنجه نرم نمی‌­کنید.

  • تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان با سیم

بستر استفاده از این تجهیزات سیم است. در این دسته‌بندی از توپولوژی‌های متفاوت استفاده می‌شود اما بیشتر مشاوران هوشمند‌سازی ساختمان ترجیح می‌دهند از همان توپولوژی ستاره استفاده کنند.

استفاده از این تجهیزات نیازمند بازسازی کلی ساختمان است. البته شما می‌توانید زمانی که اقدام به ساخت ساختمان نموده‌اید این کار را انجام دهید. در این صورت زیبایی و هوشمندی را به ساختمان هدیه کرده‌اید. اما دقت داشته باشید که استفاده از تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان با سیم، هزینه بیشتری دارد. چراکه علاوه‌بر هزینه خرید دستگاه‌ها، هزینه خرید سیم نیز اضافه می‌شود.

دسته‌­بندی براساس رسانه انتقال در دنیای واقعی شناخته شده نیست. در واقع استفاده از بی­سیم یا دستگاه سیمی به عنوان یک ویژگی شناخته می­‌شود. دسته‌بندی این تجهیزات براساس هویت بسیار کاربردی­تر است.

2. تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان براساس هویت؛

زمانی که به بازار برای خرید تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان مراجعه می‌کنید، می‌توانید از این نام‌ها استفاده کنید. البته بهتر است این کار را به خبرگان این حرفه بسپارید.

  • پردازنده مرکزی ساختمان هوشمند

در هر کدام از تجهیزات کامپیوتری یک هسته هوشمند قرار گرفته است که به نوعی مغز آن سیستم به شمار می‌رود. در لوازم ساختمان هوشمند نیز هر کدام از دستگاه‌ها دارای یک هسته هستند که به کنترل اجزای دیگر می‌پردازد.
پردازنده‌های هوشمندی که در خانه‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند؛ عموما با هدف اجرای برنامه‌های از پیش تایین شده و کمک به برقراری ارتباط میان اجزا به کار گرفته می‌شوند. این پردازنده‌ها نیز با توجه به ویژگی‌های خاصی دسته‌بندی می‌شوند.

هیچ پردازنده­ای بدون اطلاعات خوب نمی­‌تواند کنترل خوبی روی اجزا و اجرای دستورات داشته باشد. در واقع اگر شما هیچ حسگر بیرونی (چشم، پوست و...) نداشتید؛ نمی­‌توانستید به خوبی برای کارهای روزانه تصمیم بگیرید. این کاری است که یک سنسور هوشمند برای شما انجام می‌­دهد.

  • سنسورهای هوشمند‌سازی ساختمان

آن‌ها همانند حواس پنج گانه عمل می‌کنند. در واقع سنسورها با جمع‌آوری اطلاعات از محیط، آن‌ها را به پردازنده مرکزی تحویل می‌دهند. نوع سنسور با توجه به خدمت موردنیاز انتخاب می‌شود.

در ادامه تعدادی از سنسورهای اصلی خانه هوشمند معرفی شده‌اند. بسیاری از دستگاه‌هایی که در خانه استفاده می‌کنید نیز به شکل سرخود دارای سنسور خاص خود هستند. برای مثال قهوه‌ساز شما می‌تواند دارای سنسور دما باشد. سنسورها در دنیای­ ما انواع متفاوتی دارند. از جمله آن‌ها می­‌توان به «TIP، PIR، RF» و... اشاره کرد.

  • سنسور «TIP»:

این سنسور به منظور اندازه‌گیری دما و حرکت استفاده می‌شود. این سنسور برای کنترل هوشمند موتورخانه و کنترل هوشمند امنیتی ضروری است. سنسور «TIP» با استفاده از امواج مادون قرمز کار می‌کند و تنها به شکل بی‌سیم در بازار ایران موجود است.

  • سنسور «PIR»:

این سنسور به عنوان پرکاربردترین سنسور در میان تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان شناخته می‌شود. کاربردهای گسترده موجب شده است تا زمانی که نیاز به هر خدمتی داشتیم؛ از این سنسور استفاده کنیم. از جمله این خدمات می‌توان به سیستم امنیتی هوشمند، سیستم روشنایی هوشمند، سیستم کنترل دما و… اشاره کرد.

  • سنسور مگنت درب و پنجره:

از معدود سنسورهایی است که به کنترل تجهیزات عادی منزل می‌پردازد. همانطور که از نام آن پیداست، این سنسور به برسی باز یا بسته بودن پنجره می‌پردازد.

  • سنسور «RF»:

از جمله محبوب‌ترین سنسورها می‌توان به این سنسور اشاره کرد. مهم‌ترین قابلیت این سنسور اجرای دستورات باز و بسته کردن برای درب‌های ساختمان است. در صورتی که با یک مشاوره هوشمند‌سازی مشورت کرده باشید و پیش فاکتور گرفته باشید می‌بینید این سنسور جزء جدایی نا پذیر طراحی خانه هوشمند شما به شمار می‌رود.

  • پنل دیواری:

از دیگر تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان است که امروز کاربرد وسیع‌تری پیدا کرده است. آن‌ها را به شکل‌هایی می‌سازند که علاوه‌بر کارایی، زیبایی ساختمان شما نیز حفظ شود. بسیاری از این پنل‌ها قابلیت اتصال به تجهیزات دیگر را ندارند و به منظور کنترل نور و دما به کار می‌روند. امروزه پنل‌هایی ساخته شده که از گذشته کاربردی‌تر هستند. برای مثال پنل­­‌هایی هستند که کار سیستم صوتی ساختمان هوشمند شما را نیز انجام می‌­دهند.

  • تجهیزات سیستم صوتی خانه هوشمند

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های یک خانه هوشمند سیستم صوتی آن است. تجهیزات خاصی برای این سیستم‌ها استفاده می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به بلند‌گوهای داخل دیوار اشاره کرد. همچنین سیستم روشنایی نیز امروزه قابلیت پشتیبانی از سیستم هوشمند صوتی را داراست.

تجهیزاتی که در هماهنگ­‌سازی دستگاه­‌ها استفاده می‌شوند باید دارای کارت شبکه باشند. کارت شبکه ارتباط میان تمام این دستگاه­‌ها و سنسور­ها را برقرار می‌کند. درون کارت­ شبکه کارهای مختلفی انجام می‌گیرد. در واقع از نظر سازمان استاندارد جهانی هر کارت­ شبکه باید بتواند هفت لایه مجازی درون خود داشته باشد که هر کدام مسئول انجام کاری است. یکی دیگر از انواع دسته‌­بندی براساس لایه عملکرد صورت می‌­گیرد.

4. لوازم هوشمند‌سازی ساختمان براساس لایه عملکرد؛

نوع دیگری از دسته‌بندی وسایل هوشمند‌سازی، دسته‌بندی آن‌ها با استفاده از لایه‌های شبکه است. شبکه‌های کامپیوتری براساس استاندارد «TCP/IP» بر هفت لایه استوار هستند. پایین‌ترین لایه به نام لایه فیزیکی و بالاترین لایه به نام اپیکیشن شناخته می‌شود.

نوع دیگری از لایه‌بندی لوازم خانه هوشمند است که تنها سه لایه دارد. در این سه لایه نیز پایین‌ترین فیزیکی و بالاترین کاربری یا همان اپیکیشن است. لایه بالاتر توسط مدیریت هوشمند ساختمان هدایت و لایه پایین‌تر نیز بستر فیزیکی تجهیزات است. در این بخش از مقاله به دسته‌بندی‌های متفاوت لوازم خانه هوشمند پرداخته شد.

اما زمانی که به بازار می‌روید؛ با نام‌هایی مواجه می‌شوید که نمی‌توان آن‌ها را در این دسته‌بندی‌ها شناسایی کرد. برای این کار لازم است از یک مشاوره هوشمند‌سازی استفاده کنید. نمونه‌ای از این نام‌ها را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

  • کلیدهای لمسی هوشمند
  • رله‌های هوشمند
  • عملگرهای هوشمند
  • کنترلر پرده برقی
  • کنترلر شیر برقی
  • ترموستات هوشمند
  • کنترل تردد هوشمند
  • سنسورهای هوشمند
  • درب پارکینگ هوشمند
  • آیفون هوشمند
  • سیستم امنیتی هوشمند

توجه داشته باشید که این تجهیزات در لایه فیزیکی خریداری می‌شوند. هر کدام از آن‌ها نیز دارای یک اپیکیشن کاربردی هستند. با توجه به اینکه تلفن همراه نباید این همه اپیکیشن در خود داشته باشد؛ فردی که طراحی خانه هوشمند شما را برعهده دارد؛ تمام این اپیکیشن‌ها را با استفاده از علم برنامه نویسی، در قالب یک برنامه کاربردی به شما ارائه می‌کند.

این برنامه‌ها و دستگاه‌ها عموماً از برق استفاده می‌کنند. بنابراین در خانه هوشمند اگر برق نباشد؛ عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد. بسیاری از افرادی که خانه یا ساختمان هوشمند دارند ترجیح می­‌دهند برق سبز داشته باشند.

خانه هوشمند

برق خانه هوشمند و ویژگی‌های آن

خانه‌های هوشمند نیاز مبرمی به برق دارند. برقی پایدار، با نویز کم و با ولتاژ مناسب. به همین منظور در خانه‌های هوشمند استفاده از دستگاه‌های محافظ قوی لازم و ضروری است.

برق خانه‌های هوشمند عموماً از طریق اینترنت تعمین می‌شود. یادتان هست گفتیم از دو دستگاه واسط میان خانه هوشمند و اینترنت استفاده می‌شود؟ این دستگاه‌های واسط به منظور تعمین برق دستگاه‌ها بود. این کار علاوه‌بر اینکه هزینه تولید دستگاه‌ها را کاهش داده است؛ از تجمع بیش از اندازه سیم‌ها جلوگیری کرده است.

هیچ کس دوست ندارد دکوراسیون خانه‌‌اش توسط سیم‌های زشت و زیاد خراب شود! این سیم‌ها مشکلاتی دیگری هم برای افراد خاص داشته است. چه بسیار نابینایانی که این سیم‌ها موجب شده تا زمین بخورند.

مزایای خانه هوشمند

خانه هوشمند برای چه کسانی مفید است؟ پاسخ این سوال مبتنی بر قشر خاصی نیست. دیر نیست که روزی تمام مردم در خانه‌های هوشمند زندگی کنند. خانه‌هایی که دیگر نیاز به محافظت یا تمیز کاری ندارند. در این میان افرادی هستند که استفاده از خانه‌های هوشمند بیشتر به نفع آنان است.

افرادی که از معلولیت‌های جسمی رنج می‌برند در این خانه‌ها راحتتر زندگی می‌کنند. افرادی که نابینا شده‌‌اند؛ افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند؛ افرادی که لازم است وضعیت سلامتی آنان همیشه تحت مراقبت باشد؛ کودکان کم سن و… همه از افرادی هستند که تکنولوژی خانه هوشمند به کار آنان آمده است.

هوشمند‌سازی ساختمان علمی بود که بسیاری از کارهای انسان را راحت‌تر و سریع‌تر کرد. از این تکنولوژی نه تنها در خانه‌های هوشمند بلکه در دیگر مکان‌ها نیز استفاده شده است. از جمله مکان‌هایی که بستر ساختمان هوشمند را می‌توان در آن‌ها پیاده‌سازی کرد می‌توان به بیمارستان هوشمند، پارکینگ هوشمند، مرکز خرید هوشمند، مراکز ترابری هوشمند و هر دفتر کار یا محل‌های صنعتی اشاره کرد.

در این ساختمان‌ها می‌توان از یک تکنولوژی دیگر در کنار ساختمان هوشمند بهره برد. تکنولوژی واقعیت افزوده می‌تواند کارایی این مکان‌ها را بهبود بخشد. تصور کنید یک پزشک در اتاق عمل در حال انجام یک عمل مشکل است. تمام تمرکز او روی بیمار و زندگی اوست. وی نمی‌تواند همزمان مراقب اتفاقات دیگری که ممکن است روی دهد باشد. به همین دلیل از یک عینک دارای تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده می‌کند تا به او هشدار‌های لازم را بدهد.

تکنولوژی واقعیت افزوده

واقعیت افزوده در واقع یک تکنولوژی است که اشیای دیگر را به محیط دیداری شما اضافه می‌کند. برای مثال پزشک در اتاق عمل نمی‌تواند در همان لحظه به کتابخانه رفته و مطلبی که در این باره لازم دارد را دریابد. با استفاده از این تکنولوژی خطاهای انسانی پزشکی نیز کاهش می‌یابد.در خانه هوشمند نیز اوضاع همینطور است. تصور کنید می‌خواهید مبلمان منزل را تغییر دهید. می‌توانید از این تکنولوژی استفاده کنید تا دکور منزلتان از بین نرود!

چنانچه به دنبال ایجاد تغییر در سبک و روش زندگی خود هستید، خانه هوشمند می‌تواند ایده جذابی برای شما باشد. عموما تجهیزات ساختمان هوشمند در کنار کارایی از طراحی زیبایی نیز برخوردارند که می‌توانند به دکوراسیون داخلی خانه شما جانی دوباره ببخشند. بنابراین اگر به دنبال ایجاد یک تغییر جذاب با هزینه پایین در سبک زندگی خود هستید، تیم کارلیب خانه هوشمند را به شما پیشنهاد می‌دهد.

ذهن انسان علاوه‌بر اینکه محدود است توانایی‌های بسیاری دارد. زمانی‌که بیاموزیم از تمام توان ذهنی خود استفاده کنیم؛ می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم. خانه هوشمند یعنی آرامش هوشمند و آرامش هوشمند نیز به معنی ذهنی بازتر و آماده به کارتر است. البته این تنها زمانی ممکن است که بدانیم کار طراحی ساختمان هوشمند را به دست چه کسی بسپاریم.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • جلال فتحی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • سیدمحمد سهرابی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۰

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • محمد فراهانی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۰۵

    دمتون گرم

  • امید رمضانی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰

    با اجازتون بازنشر شد

  • حسینعلی شمس
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵

    چه سایت قشنگی دارین

  • غلامعلی رضوی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۲۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • هادی حقیقی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • یوسف قاسمی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۴۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • اکبر جلیلی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۴۰

    خیلی عالی بود

  • بهرام افشار
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۵

    محتوا خوبی بود

  • احمد لطفی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم