بازاریابی و فروش

کسب درآمد با سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

کارآفرینانی که یک کسب‌وکار پررونق را اداره می‌کنند؛ به خوبی می‌دانند که برای رشد آن باید فعالیت‌های جانبی را نیز در برنامه خود قرار دهند. یکی از روش‌های موثر برای تکمیل رشد کسب‌وکار، بهره‌گیری از فضای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ است. یکی از ابزارهای موثر در فرآیند بازاریابی دیجیتال، بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ است که ارزش بیشتری به مشتریان و طرفداران دائمی ارائه می‌کند.

بازاریابی وابسته یک روش فروش آنلاین است که به صاحب کالا اجازه می‌دهد تا فروش خود را به کمک یک بازاریاب وابسته افزایش دهد. افرادی که از بازاریابی وابسته استفاده می‌کنند، درصدی از فروش محصولات را به دست می‌آورند. در این مطلب قصد داریم به صورت کامل به تشریح فرآیند افیلیت مارکتینگ به عنوان یکی از روش‌های سودمند کسب درآمد بپردازیم.

همکاری در فروش

همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

حتما تا کنون تبلیغات دیجی‌کالا را در صفحات مختلف دیده‌اید. آیا تا کنون فکر کرده‌اید که سازوکار این تبلیغات چیست؟ شما از طریق تبلیغ محصولات دیجی‌کالا به فروش آن‌ها کمک کرده و از این طریق پورسانت دریافت می‌کنید.
این روش که با نام همکاری در فروش (Affiliate marketing) شناخته می‌شود یکی از روش‌های درآمدزایی از طریق بازاریابی دیجیتال است. به بیانی دیگر، بازاریابی شرکت‌های وابسته شامل ارجاع محصول یا خدمات یا به اشتراک‌گذاری آن در فضاهای مجازی است.

افیلیت مارکتینگ برای چه کسانی مناسب است؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) یک راه درآمد مازاد برای کسانی که دارای وبسایت‌های پرترافیک یا دارای صفحات اجتماعی با تعداد فالور بالا هستند مناسب می‌باشد.
آن‌ها با به اشتراک‌گذاری بنر محصولات برندها در سایت و صفحات اجتماعی‌ خود از طریق لینک منحصر بفردی که در اختیارشان قرار می‌گیرد کسب درآمد می‌کنند. همچنین شما می‌توانید به عنوان یک شغل پاره‌وقت به آن بنگرید و از طریق همکاری در فروش، با دورکاری به کسب درآمد برسید. در هر صورت قبل از این که بیش از اندازه درباره بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش هیجان‌زده شوید؛ باید بدانید که بازاریابی شرکت‌های بزرگ، مبتنی بر اعتماد است.
هرچند که ظاهراً تعداد بی‌شماری از محصولات و خدمات برای تبلیغ وجود دارد و شما می‌توانید آزادانه هر یک را تبلیغ کنید، اما بهتر است برای موفق شدن در فرآیند همکاری در فروش، کالایی را انتخاب کنید که در آن تخصص داشته و به آن علاقه دارید. هم‌چنین قبل از شروع کار، بهتر است با مهم‌ترین مزایا و معایب این کار نیز آشنا شوید تا احاطه بیشتری بر جوانب گوناگون آن داشته باشید.

سیستم بازاریابی همکاری در فروش

به سیستمی گفته می‌شود که به واسطۀ آن یک بازاریاب فروش مجازی یا یک وبسایت برای یک تولیدکننده یا خرده فروش تبلیغ می‌کند و در ازای هر فروش، یا هدایت هر سرنخ بازاریابی به سمت تولید کننده، پاداش خود را دریافت می‌کند. به این پاداش به اصطلاح (پرداخت به ازای عمل) گفته می‌شود.
اگر شما نیز دارنده یک فروشگاه اینترنتی هستید می‌توانید خریداران خود را تشویق کنید که از طریق همکاری در فروش، محصولات شما را به دیگران معرفی کرده و بفروشند.

پورسانت بازاریابانی در فرآیند همکاری در فروش 

هم‌چنین شما می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی خود با سایر برندها همکاری کرده و محصولات آن‌ها را به سایرین معرفی کنید تا پورسانت دریافت کنید. فرد بازاریاب که در فرآیند فروش همکاری می‌کنند، از طریق سه روش حقوق دریافت می‌کنند:

  1. هزینه در ازای هر کلیک:
    اگر هدف از همکاری در فروش افزایش ترافیک سایت باشد آن‌گاه بازاریاب باید اشخاص را به سمت سایت فروشنده هدایت کرده و آن‌ها تشویق کند تا بر روی لینک کلیک کنند.
  2. هزینه به ازای هر فرآیند:
    در این روش، فرد با جذب مخاطبین بالقوه و دعوت آن‌ها به ثبت‌نام در سایت یا عضویت در خبرنامه، پورسانت دریافت می‌کند. یعنی در این مدل یک فرآیند اتفاق می‌افتد که با تشویق هر فرد برای انجام آن فرآیند، هزینه پرداخت می‌شود.
  3. پرداخت به ازای هر فروش:
    در این مدل فرد با فروش هر محصول، درصد خود را دریافت خواهد کرد.

همکاری در فروش چیست؟ +(بهترین سیستم همکاری در فروش برای کسب درآمد)

مزایای همکاری در فروش

1. عدم نیاز به سرمایه؛

همکاری در فروش نیاز به هیچ سرمایه اولیه ندارد و تنها تلاش شما در این راستا اهمیت دارد. اگر شما یک موبایل در دسترس داشته باشید به راحتی می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی در فروش محصولات شرکت‌ها همکاری کرده و بعد از مدتی به درآمد بالایی برسید.

2. عدم ارتباط مستقیم با خریدار؛

یکی از مزایای بزرگ این شیوه، عدم برخورد با مشتری و خریدار است. اگر در فرآیند خرید مشکلی پیش بیاید شما مسئولیتی در این قبال نداشته و هیچ شکایت حقوقی از شما صورت نخواهد گرفت بلکه فروشنده آن محصول باید پاسخ‌گو باشد.

3. یک استراتژی برای گسترش کسب‌وکار؛

اگر شما هم علاقه‌مندید که محصولات خود را به دامنه گسترده‌تری از اشخاص معرفی کنید یکی از فدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی همکاری در فروش است.
شما با این شیوه و بدون صرف هزینه می‌توانید محصولات خود را تبلیغ کرده و نرخ بازدید از وبسایتتان را افزایش دهید. از این طریق نوعی برندسازی برای شما رخ داد و نرخ فروش و سوددهی در کوتاه مدت و بلند مدت افزایش پیدا خواهد کرد.

همکاری در فروش

معایب همکاری در فروش

1. عدم صداقت؛

گاهی اوقات بازاریابان برای یک کلیک، به هزاران دروغ متوسل شده و ممکن است با این کار مخاطب دچار دلسردی شود. در این سیستم حتی ممکن است مشتریان خود را به دلیل نارضایتی و جعل اسناد از دست بدهید.

2. فقط یکبار کلیک؛

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بازاریابان ایجاد دردسر کند این است که پورسانت فقط به ازای یکبار کلیک دریافت می‌شود و اگر مجددا همان شخص بر روی لینک کلیک کند، دیگر پولی برای شما در نظر گرفته نخواهد شد. با این حساب شما به صورت مداوم باید به دنبال مشتریان جدید باشید.

3. عدم نظارت بر کیفیت کالاها؛

بازاریابی که با یک مجموعه اینترنتی همکاری می‌کند هیچ نظارتی بر کیفیت یا اصل بودن محصولات نداشته و فقط برای فروش، آن را تبلیغ می‌کند و حتی ممکن است به دروغ به آن‌ها برچسب اصل بودن بزند.
این کار در مرحله اول باعث آسیب زدن به خود بازاریاب شده و در مرحله دوم برند را نابود می‌کند. بهتر است اگر از این شیوه برای کسب درآمد استفاده می‌کنید از اصل بودن کالاهای شرکت یا فروشگاه اطمینان کسب کنید.

سوالات متداول درباره همکاری در فروش

اکنون که با مفاهیم مقدماتی افیلیت مارکتینگ آشنا شدیم، به دو پرسش مهمی می‍پردازیم که ممکن است هم اکنون نیز ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد.

همکاری در فروش را از کجا شروع کنم؟

هنگامی که می‌خواهید در سیستم همکاری در فروش شرکت کنید؛ مهم‌ترین معیاری که باید به آن توجه داشته باشید این است که محصول باید مطابق با سلیقه مخاطبان شما باشد.
بهتر است در ابتدا از خود بپرسید آیا این چیزی است که مخاطب هدف شما آن را با ارزش می‌داند؟ آیا با حوزه تخصص شما سازگاری دارد؟
به عنوان مثال یک وبلاگ نویس غذا، محصولات زیبایی را تبلیغ نمی‌کند. بلکه معرفی و تبلیغ طیف گسترده‌ای از محصولات دیگر مانند ظروف پخت‌وپز، بسته‌های غذایی یا چاشنی‌ها منطقی‌تر خواهد بود.

همچنین اطمینان حاصل کنید که محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنید برای بستری که در آن تبلیغ می‌کنید مناسب است. به عنوان مثال دکوراسیون منزل و لباس به خوبی برای پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام با محتوای تصویری انطباق یافته‌اند؛ مناسب است. یا اگر کالاهایی مانند نرم افزار یا وسایل هوشمند را تبلیغ می‌کنید؛ بهتر است از پلتفرم‌هایی مانند وبلاگ یا یوتیوب استفاده کنید که به شما امکان می‌دهند تا محتوای بیشتری را درباره محصول ارائه دهید.

بهترین برنامه‌های همکاری در فروش کدامند؟

اگر فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید در بازاریابی شرکت‌های وابسته شرکت کنید، چند گزینه پیش رو دارید. اولین راه آسان برای یافتن سیستم‌های همکاری در فروش استفاده از فضای اینترنت است.
در ادامه برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های همکاری در فروش را در سراسر دنیا به شما معرفی می‌کنیم.

  1. AffiliateNetwork
  2. AvantLink
  3. CJ by Conversant
  4. ClickBank
  5. FlexOffers
  6. LinkConnector
  7. RevenueWire
  8. ShareASale

گزینه دیگر برای یافتن سیستم‌های همکاری در فروش، سایت محصولات و خدماتی است که مشتری دائم آن‌ها هستید و مایلید ببینید که آیا آن‌ها برنامه همکاری در فروش دارند یا خیر. برخی از شرکت‌های بزرگ مانند آمازون یا دیجی کالا، برنامه‌های همکاری در فروش را ارائه می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید از یک روش مستقیم‌تر برای همکاری در فروش استفاده کنید. می‌توانید با صاحب یک محصول عالی که به فروش آن اطمینان دارید تماس بگیرید و ببینید که آیا آن‌ها مایل هستند که یک سیستم بازاریابی وابسته را اجرا کنند یا خیر. اگر این کار در برنامه‌شان نباشد، به احتمال زیاد از قرارداد بستن با شما استقبال می‌کنند یا ممکن است کد تخفیف ویژه‌ای را برای اشتراک‌گذاری به شما پیشنهاد دهند.

همکاری در فروش

بهترین سیستم‌های همکاری در فروش 

1. همکاری در فروش انواع محصولات؛

شرکت‌های بزرگی مانند آمازون از سیستم همکاری در فروش به صورت گسترده بهره می‌گیرند. این شرکت در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت بین ۱ تا ۱۰ درصد از سود حاصل از فروش خود را به تولیدکنندگان و بقیه را به بازاریاب پرداخت کند و همین روش منجر به درآمدزایی بسیاری برای آن‌ها گردید.

بعد از موفقیت‌های شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، بسیاری از کسب‌وکارها در اقصا نقاط دنیا از آن‌ها الگو‌برداری کردند و این روش را برای بازاریابی آنلاین خود به کار گرفتند. از جمله این فروشگاه‌های اینترنتی دیجی کالا بود.
تیم دیجی‌کالا بعد از اینکه چندین سال به عنوان یک فروشگاه اینترنتی معمولی فعالیت داشت، تصمیم به راه‌اندازی سیستم همکاری در فروش گرفت.
یکی از مزیت‌های سیستم همکاری در فروش دیجی‌کالا این است که شما می‌توانید قبل از شروع به کار، تعداد کلیک‌ها، نرخ تبدیل، میانگین قیمت فروش و درصد کمیسیون را به صورت فرضی انتخاب کنید تا ببینید در این شرایط چه مقدار درآمد خواهید داشت.

دیجی کالا تمامی تصاویر توضیحات و لینک مربوط به محصولات را در اختیار شما می‌گذارد و در صورتی که شخصی از طریق لینک شما خرید کند و تا هفت روز آن را پس ندهد؛ دیجی کالا کمیسیون را به حساب بانکی شما واریز خواهد کرد.
سیستم همکاری در فروش دیجی‌کالا به شما امکان می‌دهد که برای گروهی از محصولات و یا یک محصول لینک اختصاصی دریافت کنید. شما می‌توانید این لینک را در وبسایت خود و یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. درصد پورسانت‌ها از ۲ درصد تا ۱۰ درصد متغیر است.

میهن استور و وب سایت سبزگستر نیز مشابه دیجی کالا عمل می‌کنند و از جمله مجموعه‌های ایرانی هستند که پلان‌های افیلیت مارکتینگ خوبی را برای بازاریابان وابسته ارائه می‌کند.

2. همکاری در فروش محصولات سینمایی؛

جالب است بدانید که سیستم همکاری در فروش به دنیای فیلم و موسیقی نیز کمک کرد تا از فروش غیرقانونی محصولات سینمایی و فرهنگی جلوگیری شود.
مجموعه‌های دانلود فیلم و سریال در ایران نیز از سیستم همکاری در فروش استفاده می‌کنند. در گذشته بسیاری از سایت‌های دانلود فیلم، لینک را به صورت رایگان و غیرقانونی منتشر می‌کردند، اما برای اولین بار شرکت تصویر گستر پاسارگاد تصمیم گرفت که علاوه‌بر فروش فیزیکی، نسخه دانلودی را نیز منتشر کند و سایت‌های واسط فروش برای دانلود قانونی فیلم و سریال با همکاری رسانه‌های توزیع در نمایش خانگی به راه افتادند.
شما نیز امروز می‌توانید لینک اختصاصی مربوط به خود را از این سایت‌ها دریافت کنید و آن را در وبلاگ شخصی یا رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید.

3. همکاری در فروش آلبوم‌های موسیقی؛

پس از موفقیت در فروش محصولات سینمایی، وب‌سایت بیپ‌تونز با راه‌اندازی سیستم همکاری در فروش، پای آلبوم‌های موسیقی را هم به دانلود قانونی باز کرد و اکنون همانند سینما؛ شاهد دانلود قانونی آلبوم‌های موسیقی در کشور هستیم.

کسب درآمد با سیستم همکاری در فروش اینترنتی

بازاریابی وابسته یک مثلث بین فروشنده کالا خریدار و شخص وابسته ایجاد می‌کند که در این میان تمامی فرآیندهای بازاریابی محصول و معرفی آن به مخاطب را فرد وابسته انجام می‌دهد و به محض فروش رفتن محصول، درصدی از آن را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند.
در واقع افراد با بازاریابی واسطه‌ای که برای کسب و کارها انجام می‌دهند، با کار در منزل یا محل کار، درآمدی عالی از اینترنت کسب می‌کنند.

همکاری در فروش (Affiliate marketing) یک روش کسب درآمد اینترنتی است که هم فروشنده و هم همکار در فروش را به سود می‌رساند، یعنی یک رابطه برد برد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • آرمان آیینی
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶

    سلام. از تیم خوب کارلیب بسیار سپاس گزارم بابت مطالب مفید و خوب‌‌‌. ما یک کسب و کاری رو به تازگی شروع کردیم و سایتمون زیاد بازدید نداره یعنی بیشتر بازاریابی ما از طریق اینستاگرام هستش می‌خواستم سوال کنم که آیا تیم‌کارلیب دوره‌های آموزشی برای بهبود روش‌های بازاریابی و افزایش بازدید و مشتری برگزار نمی‌کنه‌؟ درصورت برگزاری ممنون میشم اگه اطلاع رسانی کنید. سپاس فراوان????????

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۶

      سلام جناب آقای آیینی
      برای شرکت در دوره‌های آموزش روش‌های بازاریابی و افزایش فروش، میتونید به وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ نوین به آدرس http://www.novin.com مراجعه کنید. در بخش آکادمی تمامی آموزش ها قابل مشاهده هستند.

      همچنین برای بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی علی الخصوص اینستاگرام ؛ میتونید به پلتفرم دیدوگرام به آدرس http://www.didogram.com مراجعه کنید.

  • ساحل نامی
    ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۱

    سلام
    میخوام تو همکاری در فروش یا افیلیت دیجی کالا شرکت کنم؟ کسی تجربه همکاری در فروش با دیجی کالا داره؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳

      برای همکاری در فروش یا افیلیت دیجی کالا به آدرس http://www.digikala.com/mag/affiliate مراجعه کنید. کامل راهنمایی شدید که ابزارهای لازم برای راه اندازی کسب و کارهای افیلیت چی هستن و چطور میتونید در این بخش، همکاری کنید.

  • یدالله گودرزی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵

    بیشتری بنویسین لطفا

  • اسماعیل فرد
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵

    متشکرم

  • هادی نجفی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • عبدالحسین فرهادی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۱۵

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • قاسم کلباسی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۴۵

    احسنت عالی بود

  • قربانعلی علیزاده
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • حبیب الله آزاد
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۵

    شادکام و سلامت باشید