بازاریابی و فروشتوسعه کسب و کار

رزومه شرکت چیست؟ چگونه رزومه شرکت بنویسیم؟

رزومه شرکت چیست؟ چگونه رزومه شرکت بنویسیم؟

همۀ ما تا به حال با واژه رزومه برخورد داشته‌ایم و تقریباً می‌دانیم که رزومه چیست؟ و چگونه نوشته می‌شود اما رزومه شرکت، اصطلاحی است که کمتر دربارۀ آن شنیده‌ایم و برای بازار رقابتی مدرن، یک مدرک اساسی و ضروری به حساب می‌آید.
رزومه شرکت، لیستی کوتاه از اطلاعات یک کسب‌وکار خاص است که با هدف معرفی خدمات و تمرکز بر فعالیت آن، نوشته می‌شود. از آنجایی که نگارش رزومه شرکت سازوکاری متفاوت از نوشتن رزومه شخصی دارد، ممکن است موجب سردرگمی بسیاری از افراد شود، اما اگر اصول اصلی نگارش آن را یاد بگیرید به‌سادگی و در کمترین زمان می‌توان یک رزومه مناسب را پایه‌ریزی کرد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم گام‌های ساده و کلیدی برای نوشتن یک رزومه مناسب برای کسب‌وکارتان را معرفی کنیم.

رزومه شرکت چیست؟

پیش از هر چیز لازم است مشخص کنیم رزومه شرکت دقیقاً به چه معنا است. رزومه‌های شرکت اغلب پروفایل‌های کسب‌وکارها هستند که در موقعیت‌های مختلف اطلاعات اساسی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند. معمولاً رزومه شرکت‌ها را می‌توانید در سایت آن‌ها مشاهده کنید.
مانند رزومه‌های شخصی، این مدارک نیز از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده‌اند و هدف اصلی آن‌ها معرفی یک کسب‌وکار به شکل مختصر و واضح است. معمولاً برای بازاریابی، تبلیغات و تعامل با مشتریان، داشتن یک رزومه شرکت حرفه‌ای می‌تواند کمک‌کننده باشد. یک رزومه شرکت حرفه‌ای معمولاً دارای قسمت‌های مختلفی است:

  1. لوگو و نام کامل شرکت
  2. اطلاعات تماس
  3. تاریخچه تأسیس
  4. اهداف سازمانی اساسی
  5. لیست کالاها یا خدمات شرکت
  6. معرفی اعضای اصلی در چارت سازمانی
  7. افتخارات

راهنمای نوشتن رزومۀ مناسب برای شرکت

رزومه شرکت بازتابی از اهداف و هویت تجاری کسب‌وکارتان است. گروه کارلیب می‌تواند اطلاعات ضروری را در رابطه با نگارش این مدرک در اختیارتان قرار دهد، بنابراین کافی است برای دریافت خدمات در سایت گروه تخصصی استخدام کارلیب karlib ثبت‌نام کنید. معمولاً نیاز است در محتوای رزومه‌ای که برای شرکتتان می‌نویسید، این اطلاعات را ثبت کنید:

1. اطلاعات اصلی شرکت را بنویسید.

نام شرکت خود را بنویسید و در بالای رزومه شرکت، لوگو را قرار دهید. فراموش نکنید که جزئیات مشخصات هیئت‌مدیرۀ شرکت، به‌عنوان مثال مدیرعامل را نیز اضافه کنید. آدرس پستی، ایمیل، شماره تلفن شرکت و پیوندهای رسانه‌های اجتماعی را نیز برای برقراری ارتباط در بالای رزومه بنویسید.

2. عنوان مناسبی انتخاب کنید.

برای قسمت‌های مختلف رزومه­‌تان عناوین مناسبی را در نظر بگیرید. می‌توانید علاوه‌بر معرفی شرکت قسمت‌هایی با عناوینی مانند خدمات و کالاها، دستاوردهای کلیدی، جوایز، تیم کاری، تاریخچه و هدف و بیانیه ماموریت و چشم انداز شرکت را نیز به رزومه اضافه نمایید. با توجه به نقاط قوتی که کسب‌وکارتان دارد می‌توانید بخش‌هایی را به رزومه اضافه کنید تا بر ویژگی‌های مثبت شرکت‌تان توجه بیشتری شود.

3. درباره کالا یا خدمتی که ارائه می‌کنید، بنویسید.

یک لیست کوتاه از کالاها و سرویس‌هایی که ارائه می‌کنید را بنویسید و درباره هرکدام توضیح کوتاهی را اضافه کنید. شرح دهید که محصول یا خدمتی خاص چطور می‌تواند برای مشتری مفید باشد و چه مشکلاتی را می‌تواند حل کند.

4. دستاوردها و جوایز شرکت را ذکر کنید.

بهتر است لیستی از موفقیت‌های کسب‌وکارتان را نیز در رزومه شرکت بنویسید. نوشتن این قسمت باعث اعتباربخشی به برند و کسب‌وکارتان خواهد شد. همچنین می‌تواند موجب افزایش اعتماد مشتریان شود.

5. اعضای اصلی شرکت را معرفی کنید.

اعضای اصلی شرکتتان را با عنوان کردن نام، تحصیلات، سمت و وظایف، تخصص و مهارت‌هایی که دارند، معرفی کنید. اگر سابقه کاری خوبی دارند یا مدت زیادی است که با شرکت شما همکاری می‌کنند، آن را به‌عنوان یکی از افتخارات شرکت بنویسید.

5. خلاصه‌ای از تاریخچه و اهداف شرکت را اضافه کنید.

از این بخش می‌توانید برای متمایز کردن خودتان از شرکت‌های رقیب استفاده کنید. اگر بخش اهداف شرکت به خوبی نوشته شود، می‌تواند توجه خواننده را جلب نماید و تأثیر مثبتی بر معرفی کسب‌وکار داشته باشد.

6. لینک وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شرکت‌تان را درج کنید.

حتماً آدرس کامل اینترنتی وب‌سایت شرکت را در رزومه بنویسید تا مشتری بتواند اطلاعات جامع‌تری درباره شما کسب کرده و به شکل آنلاین با شما ارتباط برقرار کند.

رعایت اصول رزومه نویسی

الف: از فونت‌های رایج و رسمی استفاده کنید؛

اساسی‌ترین قاعده‌ای که برای نوشتن رزومه شرکت باید رعایت کنید این است که تا حد ممکن رزومه‌تان را ساده بنویسید. از فونت‌های رایج و رسمی استفاده کنید و حواستان باشد که اندازۀ کلمات را به شکلی انتخاب نمایید که خواندن جملات آسان باشد. همچنین مهم است که تا حد امکان رزومه را به شکل کوتاه نگارش کنید.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند رزومۀ مناسب باید تنها یک صفحه باشد، اما با وجود اینکه اندازه رزومه دارای اهمیت است، در صورتی که اطلاعات زیادی وجود دارد، می‌توانید تعداد صفحات را افزایش دهید. همچنین می‌توانید اطلاعات کلی را ارائه کرده و برای توضیحات بیشتر خواننده را به لینک وب‌سایت یا آدرس شبکه‌های اجتماعی خود راهنمایی کنید.

ب: خلاقیت به خرج دهید؛

مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که در نوشتن یک رزومه خلاقیت به خرج دهید. با افزودن عکس می‌توانید به جذابیت رزومه بی‌افزایید. همچنین در نظر داشته باشید که هر قسمت رزومه کوتاه باشد. از نوشتن متن‌های طولانی پرهیز کنید و جملات کوتاه به کار ببرید. با این ترفند خواننده می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر دریافت کند.
از کلمات تخصصی و جملات پیچیده کمتر استفاده کنید تا طیف وسیع‌تری از افراد بتوانند اطلاعات ارائه شده را متوجه شوند.

ج: صحت اطلاعات رزومه را مجدد بررسی کنید؛

علاوه‌بر این، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که باید در رزومه روراست باشید و اطلاعات درست و دقیقی را به مخاطبتان ارائه دهید. در طول نوشتن رزومه شرکت بهتر است حواستان به نکاتی که در ادامه ذکر کرده‌ایم نیز باشد:

  • اطمینان حاصل کنید که طراحی کلی رزومه، با برند و شرکتتان همخوانی داشته باشد.
  • از کلیدواژه‌های مرتبط استفاده کنید. واژه‌هایی که مردم در اینترنت و موتورهای جستجو برای دسترسی به خدمات یا کالاهای مشابه استفاده می‌کنند را پیدا کرده و در طول متن از آن‌ها بهره ببرید.
  • سعی کنید اصول نگارشی را به‌درستی رعایت نمایید.
  • زمانی که در حال ارائۀ جزئیات هستید، ترتیب زمانی را رعایت کنید.
  • از زبان رسمی و حرفه‌ای استفاده کنید.
  • از کلیشه‌ها پرهیز کنید و سعی کنید در نوشتن خلاقیت به خرج دهید.

در پایان...

برای معرفی کسب‌وکارتان، داشتن رزومه شرکت ضروری به نظر می‌رسد. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حرفه‌ای به وب‌سایت karlib.com مراجعه نمایید.
در وب‌سایت کارلیب انواع مختلف رزومه‌های شرکت و سازمان‌های معتبر موجود است. همچنین این گروه به شما در نوشتن رزومه حرفه‌ای کمک خواهند کرد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مونا صفرزاد
    ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۹

    نوشتن رزومه شرکتی به عهده کیه؟ منظورم اینه که چه کسی در شرکت مسئول نوشتن و تهیه رزومه شرکتی هست؟

  • حبیب الله عسکری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • کریم بهشتی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۰

    مطالب بی نظیر بود

  • عبدالرضا جاوید
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۰

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • سعید حسین زاده
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۰۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • محمدحسین جلیلی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۵

    چه مطلب خوبی

  • ابوالقاسم سعادت
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۰

    منابع این مطلب کجاست؟

  • رامین گودرزی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۵

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • محمدرضا مستوفی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۲۵

    متشکرم

  • مهرداد شکری
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰

    چرا اینقد زیاد؟

  • محمد وکیلی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۰

    خیلی عالی بود