اصول مدیریت کسب و کار

کاربرد هرم مدیریت استراتژیک در دستیابی به اهداف سازمانی

مدیریت استراتژیک به شما این فرصت را می‌دهد تا با تصمیم‌گیری‌های درست، زمینه را برای موفقیت سازمان فراهم آورید. هرم مدیریت استراتژی سبب می‌شود تا یک برنامه‌ ریزی زودهنگام برای دستیابی به اهداف بلند مدت داشته باشید. استفاده از این تکنیک به شما می‌آموزد انجام چه کارهایی برای رسیدن به موفقیت ضروری است و انجام چه کارهایی صرفا زمان و هزینه را هدر می‌دهند.
چنانچه قصد دارید، کاری جدید را آغاز کنید، لازم است با مدیریت استراتژی و مسائل مربوط به آن آشنا شوید. در این صورت بیش از هر زمان دیگری طعم موفقیت را خواهید چشید. با استفاده از آن، قادر خواهید بود تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و در راستای اهداف خود از آن بهره ببرید.

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک چیست؟

از مدیریت استراتژیک به عنوان مدیریت راهبردی نیز یاد می‌شود. با استفاده از آن قادر خواهید بود، مسائل و مشکلات مربوط به سازمان را بررسی و آنالیز نمایید.
این امر به شما فرصت می‌دهد تا منابع داخلی و خارجی سازمان را شناسایی و کنترل نمایید. در طی آن به بررسی فاکتورهایی نظیر:
میزان دارایی سازمان، سیاست‌های آن، اهداف بلند مدت و تعیین ماموریت‌ها پرداخته خواهد شد.

در تعریفی دیگر می‌توان گفت مدیریت استراتژیک یا راهبردی، تکنیکی است که با استفاده از آن می‌توان سازمان را با تغییرات بازار همگام کرد. همچنین مدیریت راهبردی به شما کمک خواهد کرد تا توان رقابتی خود را در سطح بالایی نگه دارید.

تاریخچه مدیریت استراتژیک

تاریخچه مدیریت استراتژی زمانی شکل گرفت که صاحبان صنایع بزرگ، در پی راهی برای استفاده بهینه از زمان و پول افتادند. شاید قبل از آن واژه استراتژی بیشتر در میدان‌هایی نبرد مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما بعدها با انقلاب صنعتی این تفکر بوجود آمد که از مفهوم استراتژی در صنعت نیز استفاده شود. به این ترتیب، تصویر روشنی از نیروی کار انسانی، مهارت‌های آن‌ها، فرصت‌ها، مشکلات، تهدید‌ها و نقاط قوت وجود خواهد داشت.

با استفاده از آن به شیوه‌ایی موثر می‌توان در هزینه و زمان صرف‌جویی کرد و در بازار رقابتی از حریفان پیشی گرفت. در این راستا شرکت‌های بزرگی مانند جنرال الکتریک برای این مفهوم ارزش بیشتری قائل شدند. پس از آن محققان دانشگاهی، تحقیقات ویژه‌ایی در این زمینه انجام داده و در نهایت مدیریت استراتژی را به عنوان یکی از اصول مدیریتی معرفی کردند. در حال حاضر باید گفت، هیچ مدیر حرفه‌ایی را پیدا نخواهید کرد که نسبت به این تکنیک ناآشنا باشد. بدون در نظر گرفتن آن نمی‌توانید با تغییرات بازار همگام شده و رشد داشته باشید.

مزایای مدیریت استراتژیک

از مهم‌ترین مزایای مدیریت استراتژیک این است که از شما یک مدیر منفعل نمی‌سازد. با استفاده از آن، دقیقا می‌دانید که برای آینده چه می‌خواهید و برای رسیدن به آن باید چه شیوه‌ای را در نظر بگیرید. با توجه با مدیریت راهبردی، این فرصت را خواهید داشت تا با شیوه‌ای خلاقانه برای رسیدن به برنامه‌های بلند مدت خود اقدام نمایید.
به این ترتیب دیگر در برابر کنش‌ها، تنها واکنش انجام نمی‌دهید، بلکه می‌توانید اعمال نفوذ کرده و سرنوشت خود و سازمان را با تصمیم درست مشخص نمایید. این امر سبب می‌شود تا با شیوه‌ای منطقی و منظم فعالیت‌های سازمان را هدایت کنید.

با پیاده‌سازی تکنیک مدیریت استراتژیک، مدیران و کارکنان بیشتر درگیر مسائل سازمان شده و نسبت به انجام تعهدات خود بیشتر احساس مسئولیت خواهند کرد. این امر باعث افزایش تفاهم بین کارکنان و مدیران خواهد شد.
مدیریت راهبردی، فرصت تفویض اختیار را فراهم خواهد کرد. به این ترتیب پرسنل، بیش از هر زمان دیگری سعی می‌کنند در حل مشکلات سازمان تلاش نمایند. این امر فرصت تصمیم‌گیری‌های مشارکتی را افزایش می‌دهد. با استفاده از مدیریت استراتژیک، اولویت‌بندی‌ها مشخص خواهد شد و توان مقابله با تغییرات بازار و کسب و کار افزایش می‌یابد.

ترسیم هرم مدیریت استراتژیک

هرم مدیریت استراتژیک دارای چندین لایه است که در ادامه آن‌ها را برایتان شرح داده‌ایم:

1. چشم‌انداز؛

لایه بیانیه ماموریت و چشم انداز، در راس هرم قرار دارد. در این سطح مشخص می‌شود که سازمان تلاش می‌کند به چه اهدافی در بلند مدت برسد. در طی آن میزان توانایی و قابلیت‌های سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

2. ماموریت؛

در این لایه مشخص می‌شود که سازمان باید دقیقا چه اقداماتی را در برنامه کاری خود داشته باشد. در این مرحله توضیح داده می‌شود که اصلا چرا سازمان مذکور باید فعالیت داشته باشد.

3. تعیین اهداف؛

منظور از برنامه‌ریزی در مدیریت راهبردی این است که به اهداف از پیش تعیین شده، رسید. با مدیریت برنامه ریزی و توجه به آن، مسیر حرکت فعالیت‌های سازمان نیز مشخص خواهد شد.

4. تعیین اهداف عینی؛

در این لایه سعی می‌شود تا با استفاده از اعداد و ارقام، اقدام به بررسی کمی اهداف نمود.

5. استراتژی؛

با استفاده از آن، مشخص می‌شود که سازمان برای انجام ماموریت‌های خویش و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، باید چه رویکردی داشته باشد.

6. تاکتیک؛

در این سطح مشخص می‌شود که از چه ابزار‌هایی برای رسیدن به اهداف سازمانی باید استفاده نمود. این مرحله مشخص می‌کند که چگونه باید از زیرساخت‌ها و منابع بهره برد.

7. برنامه‌های عملیاتی؛

در سطح آخر این هرم, برنامه‌ عملیاتی وجود دارد و اجرایی شدن آن منجر به تحقق اهداف خواهد شد.

مدیریت استراتژیک

انواع مدل‌های مدیریت استراتژیک

وقتی صحبت از مدل‌های مدیریت راهبردی می‌شود، یعنی مدیران سازمان به دنبال یافت یافتن استراتژی‌های مناسب هستند و همانطور که ذکر شد، می‌خواهند چگونگی رسیدن به اهداف را بررسی کنند.
این مدل‌ها به مدیران کمک می‌کنند تا اجزای مختلف سازمان را به‌گونه‌ایی مناسب و متناسب در کنار یکدیگر قرار داده تا در نهایت استراتژی مناسب مشخص شود. برای این منظور مدل‌های مختلفی از مدیریت راهبردی وجود دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدل مدیریت استراتژیک اندروز
  2. مدل مدیریتی راهبردی پیرسو رابینسون
  3. مدل مدیریت دیوید
  4. مک میلان و تامپوئه
  5. مدل ویلن و هانگر
  6. مدل مدیریت موردن
  7. مدل راهبردی تامپسون و مارتین
  8. مدل مدیریتی هیت، ایرلند و هاسکینسون
  9. مدل جانسون، ویتینگتون و اسکولز
  10. مدل مدیریتی هیل و جونز
  11. مدل مدیریتی راتائرمل

شاید با بررسی این مدل‌ها با لایه و فاکتورهای متفاوتی مواجه شوید، اما در همه آن‌ها سه مرحله اصلی وجود دارد: تدوین و جمع‌آوری، اجرا و کنترل استراتژی.

مراحل اجرای مدیریت استراتژیک

برای مدیریت استراتژیک می‌توان چهار مرحله در نظر گرفت که در زیر آن‌ها را برایتان شرح داده‌ایم:

1. آنالیز وضعیت و بررسی‌های محیطی:

منظور از بررسی محیطی همان «Initial Analysis» است. در طی به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته می‌شود.
با بررسی و تجزیه و تحلیل آن‌ها، اطلاعات لازم برای رسیدن با اهداف تعیین شده، فراهم خواهد شد. در طی آن عوامل تاثیرگذار داخلی و خارجی شناسایی می‌شود. با ارزیابی مستمر آن‌ها، تلاش می‌شود تا فعالیت‌های سازمان به صورت هدفمند پیش روند.

2. تدوین و تعیین استراتژی:

مرحله بعدی مربوط به تدوین و تعیین استراتژی «strategy Formulation» است.
در طی آن استراتژی‌های کاربردی شناسایی خواهند شد. سپس با استفاده از مدل‌های مدیریت، موثرترین آن‌ها انتخاب می‌شوند.

3. پیاده‎سازی و اجرای استراتژی:

پس از تعیین استراتژی، وارد مرحله اجرایی «strategy Implementation» خواهید شد.
در این مرحله همانطور که از نام آن پیدا است باید برای پیاده‌سازی استراتژی انتخاب شده، تلاش نمایید. این امر می‌تواند شامل مدیریت منابع انسانی، توزیع منابع، تصمیم‌گیری تعیین ساختار سازمان باشد.

4. ارزیابی و کنترل:

در مرحله آخر باید اقدام به ارزیابی و کنترل «strategy and evaluation» استراتژی اجرا شده نمایید. در طی آن باید عوامل خارجی و داخلی را بررسی کرده، عملکرد را تحلیل کنید و اقدامات اصلاحی لازم را اجرایی نمایید.

برنامه ريزی استراتژيک و تفاوت آن با مدیریت استراتژیک

برای برنامه‌ریزی استراتژیک، تعاریف مختلفی وجود دارد. برخی آن را یک ابزار مدیریتی می‌دانند که به کمک آن، شرکت‌های می‌توانند فعالیت خود را هدفمند آغاز کرده، پیش ببرند و به مقصد برسانند. برنامه‌ریزی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا توان رقابتی خود را حفظ نمایند.
بسیاری از محققان از آن به عنوان راه‌حلی برای ایجاد یک مدل سازی از شرایط واقعی یاد می‌کنند. در طی آن با استفاده از تحلیل و بررسی داده‌ها، می‌توان استراتژی سازمان را کنترل کرد و برای بهبود آن اقدامات لازم را انجام داد.

مدیریت استراتژیک

تفاوت مدیریت استراتژیک و برنامه‌ریزی استراتژیک

افراد زیادی برنامه‌ریزی استراتژیک را با مدیریت راهبردی یکسان می‌دانند. در واقع باید گفت آن‌ها مفاهیم یکسان و مشابهی را پوشش می‌دهند.
استفاده از اصطلاح مدیریت استراتژیک در محیط‌های دانشگاهی و تحقیقی رایج‌تر است. با این حال برخی از محققان، اعتقاد دارند که آن‌ها مفاهیم جداگانه‌ایی هستند.

به طور کلی می‌توان گفت مدیریت راهبردی، مفهومی وسیع‌تر از برنامه‌ریزی دارد. در واقع باید گفت، برنامه‌ریزی استراتژیک زیر مجموعه‌ایی از آن است.
وقتی صحبت از برنامه‌ریزی می‌شود یعنی تلاشی مداوم در حال جریان است. این تلاش‌ها منجر به شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به اهداف هستند. تمرکز آن به طور ویژه بر آینده بوده و به فکر تحقق اهداف بلند مدت سازمان است.

مدیریت استراتژیک؛ کمک در جهت دستیابی به اهداف سازمانی

به طور کلی اگر قصد فعالیت در رشته‌های مدیریت را دارید باید دارای توانایی بالایی در تصمیم‌گیری داشته باشید. رهبری کردن و استفاده از توانایی و مهارت پرسنل از دیگر مهارت‌هایی است که برای رشته مدیریت لازم است. باید بدانید که فعالیت در این رشته به این معنا نیست که دیگران در پشت سر قرار دهید، بلکه باید یاد بگیرید چگونه دوشادوش آن‌ها حرکت کرده با مدیریت منابع انسانی، در جهت دستیابی به اهداف سازمان حرکت کنید.
بدین منظور لازم است روابط عمومی بالایی داشته باشید، مهارت تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات خود را بالا ببرید، فن بیان، در مذاکرات و مصاحبه‌ها را بیاموزید و بر برنامه‌ریزی آینده و تعیین اهداف با توجه به پتانسیل سازمان متمرکز شوید.
همچنین کارلیب با برگزاری آزمون‌های استخدامی مختص پنل کارفرمایان، این امکان را فراهم می‌کند تا در کمترین زمان ممکن نیروهای کار مناسب با مهارت‌های مورد نیاز سمت سازمانی مدنظر خود را گزینش کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • طاهر طاهرزاده اصل
    ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۴

    اگر مدیریت استراتژیک در سازمانها و کسب و کارها نهادینه بشه، مطمئنا پیشرفت قابل توجهی در امورشون حاصل میشه. در حال حاضر در کشور ما این نوع مدیریت امور مغفول مانده به طوریکه تصمیمات درون سازمانی و مدیریتی، تصمیمات سلیقه ای و البته کوتاه مدت هست.
    در صورتیکه در اصول مدیریت استراتژیک باید برنامه های بلند مدت اجرایی و به صورت مقطعی همین برنامه ها ارزیابی بشن. چون ما برنامه ریزی تعاملی و مبتنی بر پیش بینی رو داریم در این نوع مدیریت
    پیشرفت کشورهای جهان سوم در گرو این نوع مدیریت هست

  • احسان آخوندی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰

    خیلی خوب بود

  • مجید نامور
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۰

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • نادر لطفی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۱۰

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • اصغر زندی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • عبدالله روحانی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۰

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • بهنام رحیمی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۲۰

    چرا اینقد کم؟

  • سیدحسین شریفی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰

    ایولا

  • محمدرضا بهاور
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • ابوالفضل رحمانیان
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • اسماعیل بهبهانی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۰

    خیلی خوشحالم که هستین