مسائل حقوقی کارجومسائل حقوقی کارفرما

بیمه بیکاری چیست؟ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

همیشه امکان دارد شرایطی پیش آید که مشاغل گوناگون به هم بریزند. همانند همه‌گیری کرونا که بر زندگی تمامی افراد دنیا تأثیر گذاشته است. این شرایط با ایجاد اختلال در شغل افراد و کاهش درآمد آن‌ها زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی و فردی متعددی می‌شوند.

سال‌ها است که تمهیدات مختلفی برای این شرایط اندیشیده شده است. به نوعی که با بروز شرایط خاص و مشکلات گوناگون، افراد کمتر در معرض کاهش درآمد و مشکلات مالی قرار گیرند. یکی از این تمهیدات، بیمه بیکاری است.
از آنجا که مفهوم بیمه بیکاری، تصویر درستی در اذهان جامعه ندارد، تصمیم گرفتیم در این نوشتار به تعریف آن و تمام آنچه نیاز دارید درباره بیمه بیکاری و مشمولان آن بدانید، بپردازیم.

بیمه بیکاری چیست؟

در کشور ما، بیمه بیکاری یعنی مبلغی که ماهانه به افرادی با شرایط خاص پرداخت می‌شود. این مبلغ از طرف بیمه تأمین اجتماعی پرداخت شده و به نسبت سابقه بیمه افراد و مدت زمان بیکاری آن‌ها، تغییر می‌کند، اما می‌توانیم نگاه کلی‌تری نیز به این مفهوم داشته باشیم و برای اینکه مفهوم بیمه بیکاری را بهتر درک کنیم، خوب است ابتدا کمی درباره قانون کار بدانیم.

قانون کار چیست؟

به طور کلی، قانون کار برای مشخص کردن مناسبات و روابط بین طرفین کار تصویب می‌شود. مانند هر اقدام و فعالیت دیگری، کار کردن نیز نیازمند چارچوب و اصول مشخصی است تا از بروز اختلاف در آن جلوگیری شود.

در قانون کار به تعریف جایگاه هر فرد و وظایف و مسئولیت‌های وی پرداخته شده است. از طرفی تمام اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد و شرایط کار و بیکاری در این قانون و همچنین تمام چارچوب‌ها و شرایط انعقاد قراردادهای کاری به گستردگی، ذکر شده است.

بیمه بیکاری طبق قانون کار در جمهوری اسلامی ایران 

قانون کار جمهوری اسلامی ایران در سال 1369 با تأیید سازمان تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است. در این قانون به تعریف مفاهیمی چون کارگر، کارفرما، کارگاه، قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و... پرداخته شده است.

ما برای تعریف بیکار و متعاقباً، بیمه بیکاری و مشمولان آن، نیاز به چارچوب مدون و مشخصی داریم. از طرفی پیش از ورود به هرگونه فعالیت و کاری باید قوانین مربوط به آن را دانسته و از شرایط آن آگاه باشیم. به همین منظور، خوب است نگاهی به این قانون و مفاد آن، درباره کسب و کار خود داشته باشید.

مشمولان بیمه بیکاری طبق قانون کار

جهت تعیین شرایط و اصول بیمه بیکاری نیز، قانونی تحت عنوان قانون بیمه بیکاری در سال یک هزار و سیصد و شصت و نه به تصویب رسیده است که ۱۴ ماده و ۲۱ تبصره دارد. در این قانون بیان شده:
بیکار، فردی است که شغل خود را به صورت غیر ارادی و بدون میل و اراده خود، از دست داده است.

طبق تعریف این قانون، تمامی افرادی که مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند، مشمول این بیمه نیز می‌شوند. البته، قانون تأمین اجتماعی، خود تابع قانون کار است. از طرفی افرادی نیز در این بین وجود دارند که شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند:

  • کسانی که بازنشسته بوده یا به طور کلی از کار افتاده هستند.
  • افرادی که مشاغل آزاد دارند.
  • افرادی که به صورت اختیاری بیمه ‌شده‌اند. (بیمه شدگان اختیاری)
  • اتباع خارجی.

طبق ماده ۳ قانون بیمه بیکاری، این بیمه یکی از انواع تسهیلات و شرایط حمایت سازمان تأمین اجتماعی است و این سازمان باید با دریافت حق بیمه مقرر شده، به بیمه‌شدگانی که طبق تعاریف مشخص شده، بیکار شده‌اند، این بیمه را پرداخت کند.

بیمه بیکاری

شرایط استفاده از بیمه بیکاری تامین اجتماعی

تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری، شرایط استفاده از بیمه بیکاری را بیان کرده‌اند، که طبق آن‌ها، افراد مشمول دریافت این بیمه هستند:

1. تغییر ساختار اقتصادی، واحد یا صنعت مربوطه.
به بیانی اگر این عامل موجب بیکاری بیمه‌شدگان شده باشد، این افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند. تشخیص این عامل برعهده وزارتخانه مربوطه و تأیید شورای عالی کار است.

2. بروز حادثه غیرمترقبه و طبیعی یا قهری مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی، جنگ و...
از شرایطی است که بیمه‌شدگان را مشمول دریافت این بیمه می‌کند. در این شرایط، فرد بیمه‌شده با معرفی واحد کار و امور اجتماعی مربوطه، می‌تواند از این تسهیلات بهره ببرد.

ماده 6 قانون بیمه بیکاری

شرایطی که بیمه‌شدگان در صورت برخورداری از آن‌ها مجاز به دریافت بیمه بیکاری تأمین اجتماعی هستند در ماده 6 قانون بیمه بیکاری به شرح زیر تعریف شده است:

الف) فرد بیمه‌شده، پیش از بیکار شدن، به میزان حداقل شش ماه پرداخت بیمه را در سابقه خود داشته باشد. افرادی که بنا به بروز حوادث غیر مترقبه مشمول این بیمه‌شده باشند، از این شرط مستثنی هستند.

ب) بیمه‌شده باید تا ۳۰ روز بعد از بیکاری نسبت به دریافت این بیمه اقدام کند.

ج) فرد بیکار وظیفه دارد در دوره‌های آموزشی و سوادآموزی اداره کار و امور اجتماعی، نهضت سواد آموزی یا سایر مراکز مربوطه که مورد تأیید وزارت کار و امور اجتماعی هستند، شرکت داشته باشد.
وی همچنین باید هر دو ماه یک بار، مدرک و گواهی مربوط به حضور در این دوره‌ها را به یکی از شعبه‌های بیمه تأمین اجتماعی تسلیم کند.

تبصره شرایط دریافت بیمه بیکاری

شرایط گرفتن بیمه بیکاری، دو تبصره دارد:

  1. تبصره شماره1:
    بیمه‌شدگانی که حین دریافت بیمه بیکاری، به شغلی مشغول می‌شوند که حقوق آن از مقرری و مزایای بیمه بیکاری کمتر است، ما‌به‌التفات این مبلغ را از حساب صندوق بیمه بیکاری دریافت خواهند داشت.
  2. تبصره شماره ۲:
    زمان دریافت بیمه بیکاری، جزو سابقه پرداخت حق بیمه، برای بیمه بازنشستگی، فوت یا از کارافتادگی، برای فرد محسوب خواهد شد.

مبلغ بیمه بیکاری

ماده 5 قانون بیمه بیکاری، به تشریح میزان مبلغ این بیمه پرداخته است. این ماده بیان می‌کند که حق بیمه بیکاری، به مقدار ۳ درصد از مزد بیمه‌شدگان است، که توسط کارفرما تأمین و پرداخت می‌شود. سایر شرایط مربوط به این ماده در تبصره‌ای بیان شده‌اند.

تبصره ماده 5

طبق تبصره ماده 5 قانون بیمه بیکاری، مزد مربوطه و روش تشخیص مبلغ آن برای تعیین بیمه بیکاری، همچنین نحوه وصول و دریافت بیمه، تکلیف طرفین، چگونگی رسیدگی به شکایات و اختلافات و باقی قوانین بر اساس آن ضوابطی که در قانون بیمه تامین اجتماعی ذکر شده‌اند، مشخص می‌شود.

مدت پرداخت بیمه بیکاری 

در ماده هفتم این قانون به بررسی مبلغ و نحوه پرداخت مقرری و همچنین تعداد دفعات مجاز صحبت شده است، همین منظور مفاهیم مهم در این زمینه را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد:

تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری

باید بگوییم که برای استفاده از این بیمه، هیچ محدودیتی نیست. به عبارتی، هیچ تعداد دفعات مجازی، مشخص نشده است. حداکثر زمانی که یک فرد می‌تواند این بیمه را دریافت کند، اما متغیر بوده و اندک است.
این مدت زمان با احتساب موارد مختلفی مشخص شده و برای افراد مجرد، حداکثر ۳۶ ماه و برای افراد متأهل، حداکثر ۵۰ ماه خواهد بود. شرح دقیق این مبلغ را در جدول زیر خواهید دید.

جدول بیمه بیکاری

این جدول برای مشخص کردن میزان پرداخت مقرری بیمه ایجاد شده است. به این منظور، مدت زمان سابقه بیمه فرد، مبنایی برای دریافت حق بیمه بیکاری برای او در نظر گرفته شده است. با مرور این جدول می‌توانید مدت زمان بیمه بیکاری و میزانی که مشمول دریافت مقرری هستید را طبق سابقه پرداخت بیمه خود حساب کنید:

  • مدت زمان سابقه بیمه از ۶ ماه تا ۲۴ ماه (مجردین به میزان ۶ ماه)، (متأهلین یا متکلفین به میزان ۱۲ ماه)
  • مدت زمان سابقه بیمه از ۲۵ ماه تا ۱۲۰ ماه (مجردین به میزان ۱۲ ماه)، (متأهلین یا متکلفین به میزان ۱۸ ماه)
  • مدت زمان سابقه بیمه از ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه (مجردین به میزان ۱۸ ماه)، (متأهلین یا متکلفین به میزان ۲۶ ماه)
  • مدت زمان سابقه بیمه از ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه (مجردین به میزان ۲۶ ماه)، (متأهلین یا متکلفین به میزان ۳۶ ماه)
  • مدت زمان سابقه بیمه از ۲۴۰ ماه به بالا (مجردین به میزان ۳۶ ماه)، (متأهلین یا متکلفین به میزان ۵۰ ماه)

تأثیر سن بر مدت زمان دریافت بیمه بیکاری

شرایط سنی تأثیرگذار بر زمان دریافت مقرری بیمه، در تبصره این ماده از قانون بیکاری ذکر شده است. به موجب این تبصره، افراد بیکار ۵۵ ساله یا بیشتر، تا زمانی که شغلی نیافته‌اند و تا رسیدن به سن بازنشستگی، همچنان مشمول دریافت این مقرری هستند.

مجموع دریافتی بیمه‌شدگان

مقدار مقرری روزانه بیمه‌شدگان طبق این قانون، باید معادل ۵۵ درصد از متوسط حقوق یا مزد روزانه، فرد باشد. برای افراد متأهل یا متکفل، تا حداکثر ۴ نفر، به میزان ۱۰ درصد حداقل دستمزد، به مبلغ مقرری، افزوده خواهد شد. به طور کلی، جمع مبلغ دریافتی بیمه‌شده نباید کمتر از حداقل دستمزد او و از ۸۰ درصد متوسط حقوق یا مزد او، افزون باشد.

بیمه بیکاری

شرایط دریافت بیمه بیکاری افراد تحت تکفل

افراد تحت تکفل که در قسمت قبل ذکر شدند، در صورتی مقرری به آن‌ها تعلق خواهد گرفت که یکی از مناسبات زیر را دارا باشند:

  1. همسر / شوهر یا زن.
  2. فرزندان دختر تا زمانی که ازدواج نکرده باشند و شغل و حرفه و درآمدی نداشته باشند.
  3. فرزندان پسر، که سنی کمتر از ۱۸ سال تمام داشته باشند یا مشتغل به تحصیل بوده یا به طور کلی از کار افتاده باشند. این از کار افتادگی باید به تشخیص پزشک معتمد تأمین اجتماعی، ثابت شده باشد.
  4. پدر و مادر. چنانچه پدر بیش از ۶۰ سال سن داشته یا همانند مورد قبل، با تشخیص پزشک معتمد سازمان تأمین اجتماعی، به طور کلی، از کار افتاده باشد. از طرفی معاش والدین باید به صورت انحصاری توسط فرد بیمه‌شده، تأمین بشود.
  5. خواهر و برادر فرد بیمه‌شده. البته چنانچه شرایط مربوط به فرزند دختر و پسر که در موارد ۲ و ۳ ذکر شد را داشته باشند.

شرایط فرزندان مشمولان بیمه بیکاری

همانطور که گفتیم، به ازای حداکثر ۴ نفر از افراد تحت تکلف، مقرری بیمه‌شده، ۱۰ درصد بیشتر می‌شود. این شرایط برای فرزندان کمی متفاوت است. یعنی اگر پدر و مادر هر دو، بیکار بوده و این بیمه را دریافت کنند، تنها مقرری یکی از آن‌ها به ازای فرزندان، افزایش خواهد داشت.

تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری 

قطعاً برای شما مهم است بدانید این مقرری دقیقاً در چه زمانی پرداخت خواهد شد. طبق آنچه بیان شده است، این مقرری بین روز ۱۰ تا ۱۵ هر ماه به حساب بیمه‌شدگان واریز خواهد شد.
بنابراین اگر در این مدت، پرداختی برای شما صورت نگرفت می‌توانید به شعبه بیمه تأمین اجتماعی مربوطه مراجعه کرده و مراتب را به اطلاع آن‌ها برسانید.

نحوه محاسبه مقرری بیمه بیکاری سازمان مردم نهاد

طبق آنچه گفتیم، برخی کلمات تخصصی مربوط به مقرری بیمه وجود دارند که در این قسمت نحوه محاسبه آن‌ها را بیان کرده‌ایم:

1. میزان متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده بیکار

این مبلغ برابر است با مجموع کل مبلغ دریافتی کل فرد بیمه‌شده که برای محاسبه مقرری بیمه‌شده، حق بیمه دریافت شده در آخرین نود روز پیش از بیکاری بر تعداد روزهای کار تقسیم می‌شود.

2. آخرین مزد

برای بیمه شدگانی که کارمزد می‌گیرند این مفهوم یعنی مجموع دریافتی کل فرد بیمه‌شده که در آن، حق بیمه دریافتی نود روز پیش از بیکاری بر عدد ۹۰ تقسیم می‌شود.
اگر بیمه‌شده کارمزدی، در این ۹۰ روز ذکر شده، غرامت دستمزد گرفته باشد، این مورد برای او به عنوان دستمزد بیکاری تعیین شده و در محاسبه مقرری او در نظر گرفته خواهد شد.

نکات کلی درباره بیمه بیکاری

  • مبلغ مقرری بیمه بیکاری از همان روز اول بیکاری فرد، قابل پرداخت بوده و برای دریافت مستمری جزئی مانعی ایجاد نمی‌کند.
  • این بیمه مانند سایر شرایط و مستمری‌های حمایتی سازمان تأمین اجتماعی، از پرداخت مالیات معاف است.
  • اگر متقاضی، حین کارآموزی خویش، کمک هزینه دریافت می‌کند، این مورد مانعی بر استفاده از بیمه بیکاری نخواهد بود.

برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟

طبق بند (ب) از ماده ۶ قانون جدید بیمه بیکاری، برای دریافت این بیمه باید تا حداکثر ۳۰ روز پس از بیکاری به اداره کار مراجعه کنید.
برای این کار باید به اداره کار، محل قرارگیری کارگاه موردنظر مراجعه کرده و فرم درخواست بیمه بیکاری را پر کنید و آمادگی خود برای اشتغال به فعالیتی تخصصی یا شبیه به آن را اطلاع دهید.

در واقع روند کار به این صورت است که پس از بیکار شدن به صورت غیر ارادی، باید تا ۳۰ روز به اداره کار مراجعه کرده و فرم پر کنید. پس از مهلت مقرر نیز می‌توانید تا سه ماه با داشتن عذر موجه به تشخیص هیأت حل اختلاف، همچنان جهت دریافت این بیمه، به مراکز مربوط، بروید.

بیمه بیکاری

روند دریافت بیمه بیکاری 

1. مراجعه به اداره کار

گام اول مراجعه متقاضی به اداره کار است. در این مرحله مشاوره تخصصی برای فرد انجام می‌شود که وی دریابد مشمول این بیمه خواهد بود یا نه. در این قسمت، وی با مشاهده شرایط احراز متوجه می‌شود که مشمول هست یا نه، اگر مشمول باشد مرحله بعدی پر کردن فرم شماره ۱ درخواست بیمه بیکاری است.

2. بررسی قرارداد بیمه شده

در این مرحله فرد یا قرارداد موقت داشته یا دائم که به نسبت آن شرایط وی تغییر خواهد کرد. برای مشمول با قرارداد موقت، اگر وی در اثنای قرارداد اخراج شده یا مدت قرارداد تمام شده باشد، طرح بیمه وی برای تشخیص به هیئت مربوطه ارسال می‌شود.

برای افرادی با قرارداد دائم، ابتدا متقاضی باید به اداره کار محل جهت طرح مشکل در مراجع حل اختلاف اقدام کند. اگر طرح صادره از این مرجع درباره بازگشت به کار، بله بود، فرد مشمول بیمه بیکاری نخواهد بود، اگر هم رای، نه بود، طرح برای تشخیص به هیأت مربوطه سپرده می‌شود.

3. معرفی بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی

پس از این مرحله، کیس موردنظر با فرم شماره ۳ به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شود. سپس متقاضی باید مشخصات فرم شماره ۴ را پر کند.
در مرحله بعدی برای برقراری بیمه بیکاری، سابقه بیمه متقاضی از سازمان تأمین اجتماعی استعلام می‌شود.

4. استعلام توسط واحد کار و آموزش

در این مرحله، فرم شماره ۵ که مربوط به حضور و غیاب توسط واحد کار است به فرد داده می‌شود. اگر فرد به موقع جهت حضور و غیاب در واحد کار حاضر شده باشد به واحد آموزش معرفی خواهد شد و در غیر این‌صورت، فرم ۱۰ که مربوط به قطع مقرری است به وی تحویل داده می‌شود.

تاثیر شرکت در دوره‌های آموزشی در بیمه بیکاری

پس از اینکه فرد به واحد آموزش ارجاع و معرفی شد یا در نهضت سوادآموزی ادامه خواهد داد، که مربوط به فرم ۷ است یا آموزش فنی و حرفه‌ای که مربوط به فرم ۶ می‌شود.
در این شرایط فرد یا در دوره‌ها شرکت خواهد کرد یا نه، که اگر شرکت نکند با فرم شماره ۱۰ که مربوط به قطع مقرری است رو به رو خواهد شد، اما اگر به صورت منظم در دوره‌ها شرکت کرده باشد، با فرم شماره ۸ جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری به صندوق مربوطه معرفی خواهد شد.

5. معرفی بیمه شده به مشاغل مناسب

پس از این، با فرم شماره ۹ وی را جهت اشتغال در مشاغل مناسب معرفی خواهند کرد و در اولویت قرار خواهند داد.
اگر وی شغل مربوط را قبول کند، تا زمان اشتغال در آن، مقرری دریافت خواهد کرد، اما اگر بیمه‌شده، شغل پیشنهادی را قبول نکند، بنا به موارد بیان شده، مقرری وی قطع خواهد شد.

بیمه بیکاری در چه شرایطی قطع می‌شود؟

این بیمه، طبق شرایطی به افراد تخصیص می‌یابد. از آنجایی که باید شرایط افراد را مدنظر داشته و مقرری مربوطه را به افراد نیازمند واقعی آن پرداخت کرد، در صورت بروز یکی از موارد زیر، پرداخت بیمه بیکاری قطع خواهد شد:

  • چنانچه بیمه‌شده، دوباره شغلی پیدا کند.
  • مهلت استفاده وی از بیمه بیکاری تمام شود.
  • وی ناچار به گذراندن دوره سربازی باشد (در مشمولان مجرد).
  • متقاضی، فوت شود.
  • بیمه‌شده به یک محکومیت کیفری دچار شود (بیمه‌شده مجرد)
  • اگر یکی از موارد، نهضت سوادآموزی یا اداره کار و امور اجتماعی مربوطه یا سایر مراکز مشخص شده از طرف وزارت کار و امور اجتماعی، گزارشی بدهند. گزارشی مبنی بر اعلام اینکه، بیمه‌شده، بدون داشتن عذر موجه در دوره‌های آموزشی شرکت نکرده و از حضور در این کلاس‌ها خودداری نموده است.
  • اگر فرد بیکار بیمه‌شده، شغلی متناسب با تخصص خود یا همانند آن را که به وی پیشنهاد شده، قبول نکند.
  • فرد بیمه‌شده، همراه با دریافت مقرری بیمه بیکاری، جهت دریافت مستمری بازنشستگان یا از کار افتادگان کلی نیز مشمول شود.
  • فرد بیمه‌شده، به روشی با دریافت دستمزد این ایام بیکاری، به کار مربوطه بازگردد.

چه زمانی بیمه‌شده باید مقرری دریافتی را باز پس دهد؟

طبق تبصره‌های ماده هشتم قانون مربوط به بیمه بیکاری، در شرایطی، فرد موظف است مقرری دریافتی را به سازمان تأمین اجتماعی، بگرداند. اول، هنگامی که مشخص شود بیکاری فرد، به میل و اراده خود او بوده است این شرایط پیش می‌آید.

از طرفی اگر فرد بیمه‌شده، به شغل مجددی مشغول شود اما آن را مخفی و کتمان کرده و به اطلاع مراکز ذی‌ربط نرسانده باشد باید مقرری دریافتی از زمان مشغول به کار شدن را به سازمان، مسترد کند. از طرفی افرادی که طبق مورد آخر قسمت قبلی، یعنی به روشی با دریافت مقرری به کار خود بازگشته‌اند نیز باید مبلغ یادشده را به سازمان بازگردانند.

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری 

برای ثبت نام جهت دریافت بیمه بیکاری، باید مدارک زیر را به اداره کار و تعاون تحویل دهید:

  • اصل مدرک و کپی از سال نهایی قرارداد کار یا رأیی که صادر شده است.
  • ۴ قطعه عکس ۳ در ۴ جدید از متقاضی.
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی متقاضی یا مدرک فنی وی.
  • اصل و یک سری کپی از تمامی صفحات شناسنامه متقاضی.
  • اصل و کپی کارت ملی.
  • اصل و کپی گواهی کارت شرکت.
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان.
  • کپی از برگ اول دفترچه بیمه.
  • همچنین، مراجعه به سایت مربوط به بیمه بیکاری و ثبت نام در آن.

همانطور که گفتیم باید برای ثبت نام جهت دریافت این بیمه به سایت بیمه بیکاری به آدرس bimehbikari.mcls.gov.ir مراجعه کنید. از طرفی تمامی اطلاعیه‌ها و اخبار به روز مربوط به این سازمان را می‌توانید در همین نشانی دریافت کنید.

با کارلیب، از حقوق خود آگاه شوید...

بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که به طور غیر ارادی و بدون میل خود شغل خویش را از دست داده باشند. از آنجایی که هر کار و فعالیت اجتماعی نیازمند چارچوب و قانون است، برای این مفهوم نیز، قانون بیمه بیکاری تصویب شده است. در این قانون به تعریف شرایط زیر پرداخته شده است و با مراجعه به این نوشتار می‌توانید تمام این مفاهیم را به صورت ساده و دسته‌بندی شده ببینید:

  • شمول یا عدم شمول این بیمه
  • تعریف مفاهیمی چون بیکار و بیمه بیکاری
  • اقدام جهت دریافت بیمه
  • شرایط احراز
  • روش و زمان پرداخت مقرری
  • نحوه محاسبه مبلغ مقرری
  • شرایط قطع مقرری
  • مدت زمان و تعداد دفعات استفاده از مقرری
  • مراکز مربوطه
  • و...

خواندن این مطلب به شما کمک کرد تا تشخیص دهید که آیا می‌توانید بیمه بیکاری را دریافت کنید؟ یا برای دریافت بیمه بیکاری باید به کجا مراجعه کرد؟ و چه روندی باید طی شود؟ و...
همچنین اگر به دنبال شغل متناسب با مهارت‌های خود هستید، کارلیب در کنار شما خواهد بود تا بهترین موقعیت‌های شغلی را مشاهده و در کمترین زمان ممکن استخدام شوید. با کارلیب، شغل رویایی خود را پیدا خواهید کرد و هرگز بیکار نمی‌مانید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • ساره مردمی
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶

    من به مدت دو سال توی یه شرکت خصوصی کار می‌کردم که بعد یه مدت تعدیل نیرو کردن و یه سری وعده دادن که شرایط خاص داریم و به زودی برمی‌گردین و این داستان‌ها می‌خواستم بدونم که الان می‌تونم برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنم؟ سوال دیگه‌ای هم‌ داشتم اینکه زمانی که از شرکتی بیمه بیکاری دریافت می‌کنم آیا حق استخدام‌ شدن در جایی رو که بیمه داره، ندارم یا دارم؟ مرسی از کارلیب و مطالب بسیار مفید

  • سمیه سرمایه دار
    ۰۲ دی ۱۳۹۹، ۰۶:۳۶

    سلام
    سال ۹۸ که استان گلستان سیل اومد. منم بیکار شدم البته شهر محل کارم فاصله داشت تا محل زندگیم. بهم گفتن که برو بیمه بیکاری بگیر. الان دیدم زدید که برای گرفتن بیمه بیکاری اگر تا ۳۰ روز بعد از بیکاری اقدام نشه دیگه این بیمه تعلق نمیگیره
    در حق ما اجحاف نیست به نظرتون؟ ما چند ماه درگیر بدبختی هامون بودیم. شما بگید ما میتونستیم تو اون شرایط بریم دنبال بیمه بیکاری؟!

  • امیرحسین اسماعیلی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • غلام جلالی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • وحید مدنی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰

    شادکام و سلامت باشید

  • ایمان حیاتی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۴۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • محمدعلی بیاتی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۰۰

    سایتتون محشرههههه

  • داوود سعادت
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • بهمن انصاری
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۲۵

    مرسی

  • محسن رحمانی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۴۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • عزیز کرمی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۰

    اکانت اینستا هم دارید؟