مسائل حقوقی کارجومسائل حقوقی کارفرما

نحوه مشاهده و استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی

نحوه مشاهده و استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی

در جوامع امروزی بیشتر مشاغل و حوزه‌های کاری تحت پوشش بیمه می‌باشند و معمولا افراد سعی بر این دارند که در این دسته از مشاغل، مشغول به کار شوند تا آینده شغلی آن‌ها تامین شده و بتوانند از تسهیلات بیمه تامین اجتماعی بهرمند شوند.

افراد شاغل پس از مدتی که در شرکت یا ارگان‌های خصوصی و دولتی مشغول به کار می‌شوند، باید سابقۀ بیمه خود را بررسی و مشاهده نمایند تا مطمئن شوند، کارفرما حق بیمه آن‌ها ‌را به صورت کامل پرداخت می‌کند یا خیر؟
برای اینکه اطلاعات دقیقی در زمینه سابقۀ بیمه و شیوۀ استعلام آن به دست آورید، توصیه می‌کنیم‌ تا پایان این مقاله همراه ما باشید، تا پرسش تمامی سوالات خود را دریافت نمایید و به راحتی بتوانید از سوابق بیمه خود مطلع شوید.

سابقۀ بیمه

سابقۀ بیمه

به مدت زمانی که شخص توسط کارفرما و یا به صورت خویش‌فرما بیمه شده است، سابقۀ بیمه گفته می‌شود. برخی از افراد سابقۀ بیمه را با سوابق کاری اشتباه می‌گیرند در صورتی که سوابق بیمه و سوابق کاری اگرچه با هم در ارتباط هستند اما دو مقولۀ متفاوت می‌باشند.
سابقه کاری معمولا مربوط به بیمه‌های اجباری مشاغل می‌باشد و معمولا شخص تحت نظر ارگان و یا شرکتی که در آن کار می‌کند بیمه می‌شود و به اندازۀ سابقه کاری خود نیز سابقۀ بیمه دارد. اما سابقۀ بیمه را می‌توان به هر طریقی ایجاد کرد.

به عنوان مثال با بیمه‌های اجباری و یا بیمه‌ تامین اجتماعی خویش‌فرما و در بیشتر مواقع افراد برای اینکه در دوران بازنشستگی از حق بیمه و حقوق بازنشستگی بهرمند شوند و یا خدمات درمانی دریافت کنند، برای بیمه خود اقدام می‌کند. در ادامه برایتان خواهیم گفت که چگونه سوابق بیمه خود را مشاهده کرده و استعلام دقیقی از آن بگیرید.

نحوه استعلام سوابق بیمه

در گذشته افراد برای اینکه اطلاعات دقیقی از سابقۀ بیمه تامین اجتماعی خود به دست آورند مجبور بودند، به صورت حضوری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و پیگیر سوابق بیمه شوند.
در حال حاضر افراد به دلیل مشغله‌های کاری و سایر مشکلات از روش‌های اینترنتی برای پیگیری سوابق بیمه تامین اجتماعی می‌کنند‌.‌ برای استعلام دقیق سوابق بیمه می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید.

1. مراجعه به سایت بیمه تامین اجتماعی 

برای مشاهدۀ سابقۀ بیمه از طریق سایت سوابق بیمه در ابتدا باید در سایت بیمه تامین اجتماعی نام نویسی کنید. پس از ثبت نام در سایت بیمه تامین اجتماعی مراحل زیر را طی می‌کنید‌:

  • برای اینکه به صفحۀ مشاهده بیمه ورود کنید در مرورگر خود آدرس tamin.ir را وارد کرده و سپس جست و جو می‌کنید.
  • یک صفحه باز می‌شود که دو کادر قابل مشاهده می‌باشد.
    در کادرها باید کدملی و گذرواژه خود را وارد کنید و گزینه ورود را انتخاب کنید.
  • با وارد کردن اطلاعات خواسته شده به صفحۀ کاربری خود وارد می‌شوید و برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی از قسمت بیمه شدگان "سوابق تلفیقی" را انتخاب می‌کنید.
  • در این مرحله سوابق بیمه شما قابل مشاهده می‌باشد و می‌توانید آن را به صورت فایل ذخیره کرده و با انتخاب گزینه سبز زیر جدول سابقۀ بیمه خود را دانلود کنید.

2. استعلام از طریق کد دستوری «USSD» 

با استفاده از کد دستوری «USSD» گوشی‌های همراه نیز به راحتی می‌توان از تاریخ و میزان حق بیمه واریزی توسط کارفرمایان اطلاع دقیقی یافت.
لازم به ذکر است اگر می‌خواهید از طریق کد دستوری «USSD» استعلام دقیقی از سابقۀ بیمه خود بگیرید، باید حتما با شماره تلفنی که در سامانه تامین اجتماعی ثبت شده است، اقدام کنید.
اگر با شماره دیگری نسبت به استعلام سابقۀ بیمه اقدام کنید، قادر به دریافت سوابق بیمه خود نخواهید بود. برای استعلام از این طریق باید مراحل زیر را اجرا نمایید.

  • برای استعلام با تمامی اپراتورها کد دستوری #1420*4* را شماره‌گیری می‌کنید. سپس برای استعلام گزینه یک را وارد می‌کنید. (گزینه یک، استعلام می‌باشد.)
  • برای دریافت سابقۀ بیمه یکی از گزینه‌های قابل مشاهده را انتخاب می‌کنید (این گزینه‌ها شامل آخرین سابقه، آخرین مستمری، استحقاق درمان و رابطه بیمه‌ای می‌باشد) شما در این مرحله باید گزینه یک، مشاهده آخرین سابقۀ بیمه را انتخاب ‌کنید.
  • حال با وارد کردن کد‌ملی خود می‌توانید آخرین وضعیت سابقۀ بیمه خود را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که کد دستوری «USSD» صرفا برای استعلام سابقۀ بیمه نبوده و از این طریق می‌توانید سایر خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی من جمله پرداخت حق بیمه، دریافت اپلیکیشن، دریافت فیش مستمری و... را نیز انجام دهید.

3. نصب اپیکیشن رسمی سازمان تامین اجتماعی

برای استعلام سوابق بیمه از این طریق کافی است که اپیکیشن همراه من بیمه تامین اجتماعی را به روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. با استفاده از اپیکیشن رسمی همراه من می‌توانید کلیۀ خدمات غیرحضوری را انجام دهید.
لازم به ذکر است که برای نصب این اپیکیشن ضروری است که در سامانه sabeghe.tamin.ir ثبت نام کرده باشید. از طریق اپیکیشن همراه من به موارد زیر می‌توانید به راحتی دسترسی داشته باشید.

  • استعلام مستمری بگیران به همراه نمایش آخرین فیش مستمری
  • استعلام از میزان بدهی‌های کارفرمایان به صورت براورد قطعی
  • نمایش اطلاعات مربوط به مکان مراکز سازمان تامین اجتماعی
  • جست و جوی مراکز تامین اجتماعی
  • دریافت خبرهای مربوط به سازمان تامین اجتماعی
  • و...

4. استعلام از سوابق بیمه تامین اجتماعی به صورت حضوری

گاهی اوقات نیز ممکن است که دسترسی به اینترنت نداشته باشید، بدین منظور برای انجام برخی از کارهای مربوط به بیمه به عنوان مثال پرداخت بیمه، یا دریافت سوابق بیمه مجبور می‌شوید که به صورت حضوری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید. توجه داشته باشید که برای مراجعه حضوری حتما کارت ملی و دفترچه بیمه خود را همراه داشته باشید.
شما عزیزان می‌توانید با انتخاب هر کدام از این روش‌های گفته شده نسبت به دریافت سوابق بیمه خود اقدام نماید. در ادامه برایتان نکات مهمی را خواهیم گفت که برای دریافت سوابق بیمه باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

سابقۀ بیمه

نکات مهم جهت دریافت سوابق بیمه

  1. اگر سابقه خدمت نظام وظیفه و سربازی دارید، یا در شرکت و ارگانی به مدت چند سال مشغول به کار بودید و کارفرما بیمه شما را پرداخت نکرده است می‌توانید برای افزایش سابقۀ بیمه خود اقدام کنید.
  2. در صورتی که سابقۀ بیمه‌تان کمتر از ده سال باشد، زمانی که به سن بازنشستگی برسید، می‌توانید برای خرید سابقۀ بیمه و افزایش آن اقدام کنید.
  3. اگر در شرکت و یا کارگاهی مشغول به کار بوده‌اید و کارفرما حق بیمه شما را به صورت کامل پرداخت نکرده‌ است، می‌توانید با شکایت و پیگیری از طریق قانون نسبت به افزایش سابقۀ بیمه خود به صورت کامل اقدام نمایید.
  4. در برخی از موارد سوابق بیمه اشخاص به دلیل مشغول به کار بودن در موقعیت‌های شغلی متفاوت گسسته می‌باشد، برای دریافت حق بیمه به صورت کامل، لازم می‌باشد که شخص تمامی سوابق خود را از شعب مختلف جمع‌آوری کرده و سوابق خود را تکمیل نماید.
  5. توصیه می‌کنیم در زمانی که مشغول به کار هستید هر از چند گاهی نسبت به استعلام سابقۀ بیمه خود اقدام کنید، تا مطمئن شوید که کارفرما حق بیمه شما را به صورت کامل پرداخت می‌کند.

امیدواریم که مطالعه این مقاله برایتان مفید بوده باشد، همچنین کارلیب تمامی تلاش خود را می‌کند تا اطلاعات دقیقی درباره مشاغل و شرایط کاری من جمله قوانین وزارت کار، حقوق و دستمزد و نحوه عقد انواع قرارداد کاری در اختیار کارجویان و کارفرمایان قرار دهد تا اختلافات کاری به حداقل ممکن برسند.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • ایمان محبت دوست
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۳۴

    بسیار عالی با این روش‌ها مجبور به مراجعه حضوری نداریم

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۶

      برای استعلام سوابق بیمه ؛ کد دستوری #۱۴۲۰*۴* را شماره‌گیری کنید و بعد گزینه ۱ را وارد می‌کنید. (گزینه ۱، مربوط به استعلام است.)

      کد دستوری «USSD» صرفا برای استعلام سابقۀ بیمه نبوده و از این طریق می‌توانید از سایر خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی من جمله پرداخت حق بیمه، دریافت اپلیکیشن، دریافت فیش مستمری و… را استفاده کنید.

  • ناصر رضوانی
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۳۵

    سابقه بیمه من زیر ده سال هستش میشه با خدمت سربازی به ۱۰سال برسه و بیمه بشم؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۵۶

      طبق ماده ۹۵ قانون تأمین اجتماعی خدمت وظیفه مشمولان قانون کار پس از پایان خدمت و اشتغال مجدد در موسسات مشمول قانون کار جزء سوابق پرداخت حق‌بیمه منظور خواهد شد.
      در سال ۸۳ در مجلس تبصره‌ای به ماده ۱۴ قانون کار اضافه ش که بر مبنای آن هیئت دولت تصویب کرد مدت سربازی به عنوان سابقه تأمین اجتماعی در نظر گرفته شود.

  • نازی اصحاب یمین
    ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۱

    سلام. من برای استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد دستوری که گفته بودید اقدام کردم. ممنون. خیلی کارمو راه انداخت. ولی وقتی استعلام سوابق بیمه م رو گرفتم دیدم کارفرما چندماه برام بیمه رد نکرده. الان نیاز به مشاوره دارم. چطوری میتونم مشاوره بیمه تامین اجتماعی بگیرم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  • رحیم ملک
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • محمد حاجی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۰

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • بهمن شمس
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۵

    خیلی خوشحالم که هستین

  • رحیم شریف
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۰

    مرسی

  • جعفر سلطانی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • ابوالقاسم جنتی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم