مسائل حقوقی کارجو

اصول نوشتن استعفا نامه

اصول نوشتن استعفا نامه

شما هم ممکن است در دوران کاری خود در موقعیتی قرار بگیرید که بنا به دلایل مختلف بخواهید از کارتان استعفا دهید. در این زمینه ممکن است سوالاتی برایتان پیش آید که چطور این کار را انجام دهید؟ چرا و چطور باید نامه استعفا را نوشت؟ و...

باید بدانید که استعفا دادن هم مانند هرکار دیگری قواعد خود را دارد که یکی از قواعد و مراحل آن، نوشتن نامه استعفا است. در این مقاله تمام آنچه که برای نوشتن صحیح متن استعفا نامه نیاز دارید، گفته شده است.

نامه استعفا

ضرورت و اهمیت نوشتن نامه استعفا 

هنگامی که استعفا نامه را ‌می‌نویسیم باید به خوبی در مورد استعفا فکر کرده باشیم، سپس تصمیم قطعی را بگیریم.

استعفا دادن علل متعددی دارد که ‌می‌تواند شامل فشار کاری، استرس بالای کار، تغییر شغل و یافتن شغل بهتر با درآمد بهتر، دلایل شخصی یا هر چیز دیگری باشد.

پس از اینکه فرد مطمئن شد ‌می‌خواهد استعفا دهد و کار را ترک کند، باید این موضوع را به کارفرمای خود اطلاع دهد. نامه استعفا باعث ‌می‌شود خروج از شرکت، رسمی شود.

البته ممکن است مضطرب باشید و بخواهید که سریع با نوشتن یک نامه استعفا کار را ترک کنید، اما به یاد داشته باشید این کار اصولی دارد پس با مدیریت استرس خود در ادامه با ما همراه باشید.

استعفا، تهدید یا فرصت؟

استعفا دادن هم مانند سایر کارها راه و روش مخصوص خود را دارد که افراد حرفه‌ای در این مورد به گونه‌ای متفاوت عمل ‌می‌کنند. همانطور که گفتیم درخواست استعفا ‌می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در برخی موارد ‌می‌توان این ترک شغل را فرصتی برای پیشرفت دانست.

انتخاب روش اشتباه در متن استعفا نامه و روند درخواست استعفای شما ممکن است منجر به پریشانی شود در صورتی که پیشبرد این موضوع با روش مناسب ‌می‌تواند شما را برای موفقیت آماده کند.

در ابتدا باید بدانید که هدف نامه استعفا این نیست که فقط کارفرما آگاه شود. فرد ‌می‌تواند از این نامه برای ایجاد روابط و نوشتن یک یادداشت مثبت استفاده کند.

نوشتن استعفا نامه یک حرکت حرفه‌ای است. شما با انجام این کار به صورت رسمی مجموعه یا مدیر شرکت را در جریان ترک کار قرار ‌می‌دهید و آن‌ها فرصت دارند در این بازه زمانی جایگزینی برای مسئولیت‌های شما پیدا کنند.

همچنین قبل از نوشتن استعفا نامه و برای اینکه رئیس از استعفای ناگهانی شما شوکه نشود، ‌می‌توانید یک جلسه خصوصی با وی بگذارید، در صورت راحتی ‌می‌توانید دلایلتان را توضیح دهید و سپس از طریق نامه یا ایمیل این تصمیم را رسمی کنید.

اهمیت متن استعفا نامه اداری را به یاد داشته باشید زیرا اگر بخواهیم نامه ما اثر مثبتی داشته باشد و نتیجه دلخواه را از آن بگیریم، باید نامه واضحی بنویسیم که نظر مخاطب را نیز جلب کند.

کسانی که با نگارش این نوع نامه‌ها آشنا نیستند نمی‌توانند نتیجه مطلوبی دریافت کنند. در متن استعفا نامه اداری باید طبق اصول نامه نگاری اداری کار کنیم و تمام موارد لازم را رعایت کنیم. یکی از مواردی که در روند استعفا باید مدنظر قرار دهید تایم یا یادداشت دو هفته است که در ادامه آن را توضیح ‌می‌دهیم.

یادداشت "دو هفته" چیست؟

یادداشت دو هفته در اصل همان استعفا نامه است. این نامه صورت رسمی شده قصد ترک کار شما است و شما اعلام ‌می‌کنید که فقط دو هفته دیگر وظیفه این شغل را بر عهده دارید. بر این اساس شما آخرین روز کارتان را حداقل دو هفته و حداکثر یک ماه دیگر مشخص کرده‌اید.

دو هفته اخطار برای کار، زمان استانداردی است، اما شرایط را نیز بسنجید. گاهی لازم است همه جوانب را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ممکن است قرارداد کاری یا توافق‌نامه‌ای داشته باشید که نشان دهد چه مدت باید صرف آن شود؛ بنابراین بهتر است به آن وفادار بمانید. همچنین در مواردی ممکن است ماندن فط یک گزینه نباشد و دلایلی وجود داشته باشد که از ظرف ریاست شرکت به دو هفته اخطار توجه نشود.

شما برای درخواست استعفا دلایل متعددی ممکن است داشته باشید که ‌می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. از کار خود متنفرید
  2. نفرت از رئیس‌تان
  3. دلایل مالی
  4. دلایل شخصی
  5. تغییر شغل
  6. ایجاد تغییر در زندگی
  7. و...

با وجود همه این‌ها و هر دلیلی که ممکن است داشته باشید، صبر کنید تا شغل جدید خود را آغاز کنید سپس درخواست استعفا خود را رسمی کنید. البته در این میان درنظر داشته باشید که تنفر شغلی شما دلیل خوبی برای استعفا محسوب نمی‌شود مگر اینکه در کنار آن شغل دیگری نیز داشته باشید.

ممکن است شرایطی خارج از کنترل را تجربه کنید که درخواست استعفا تنها گزینه پیش روی شما باشد. باید بدانید که چگونه با در نظر گرفتن شرایطی که دارید، خیلی شیک و باکلاس استعفا دهید. علاوه بر استعفا نامه و اخطار دو هفته، کارهای دیگری هم وجود دارد که باید قبل از ترک شغل خود انجام دهید.

پرسشنامه محیط کار

نکات مهم قبل از نوشتن نامه استعفا 

باز هم بر این موضوع تاکید ‌می‌کنیم که قبل از درخواست استعفا، مطمئن شوید که آماده رفتن و ترک شغلتان هستید. کارهایی که ‌می‌توانید قبل از رفتن انجام دهید شامل موارد زیر ‌می‌شود:

1. میز و کامپیوتر خود را با آرامش و بدون عجله تمیز کنید.

پرونده‌هایی را که ‌می‌خواهید در جای دیگر به صورت آنلاین یا آفلاین ذخیره و کپی کنید. به دلیل اینکه ممکن است بعد از درخواست استعفا به کامپیوترتان دسترسی نداشته باشید، یک نسخه از تمام چیزهایی که نیاز دارید را قبل از نوشتن نامه استعفا کپی کنید.

2. قبل از درخواست استعفا یک چک لیست تهیه کنید.

وقتی قرار است از شغلتان استعفا دهید مهم است یک چک لیست تهیه کنید و آن‌ها را یررسی کنید.

  • مزایا
  • تعطیلات اضافی
  • برنامه‌های بازنشستگی
  • مراجع ذیصلاح احتمالی

و همه چیزهایی که به نظرتان در امور مالی مهم است را بخاطر چک حقوقی، بررسی کنید. این چک لیست را پرینت بگیرید تا مطمئن شوید تمام جزئیاتی را که باید برای آخرین باری که کارتان را ترک ‌می‌کنید، پوشش داده باشید.

3. خداحافظی با همکارانتان را فراموش نکنید.

زمانی را برای نوشتن یک ایمیل شخصی صرف کنید یا برای همکارانی که از شما حمایت کرده‌اند و کسانی که دوست دارید در آینده نیز با آن‌ها در ارتباط باشید، یادداشتی به مضمون خداحافظی بگذارید.

4. برای مصاحبه خروج خود را آماده کنید.

ممکن است از طرف شرکت از شما خواسته شود که قبل از استعفای کامل و ترک شغل، در یک مصاحبه شرکت کنید. در این مصاحبه بررسی‌هایی انجام ‌می‌شود که بهتر است از قبل در مورد سوالات آن و دلایل درخواست استعفا و روند کاری خود، به طور کامل آماده باشید و در صورت لزوم مطالعه کرده باشید.

نامه استعفا

روش‌های طرح درخواست استعفا 

وقتی فرد تصمیم ‌می‌گیرد که شغل خود را رها کند، از بابت اینکه به رئیس چه چیزی بگوید چندان اطمینان ندارد. در اینباره به طور خلاصه ‌می‌گوییم که بهترین راهکار داشتن صداقت است.

اگر راه اشتباهی را برای درخواست استعفا انتخاب کنید، ممکن است آسیب ببینید. در این قسمت 4 روشی که ‌می‌توان درخواست استعفا را به گوش رئیس رساند برای شما آورده‌ایم:

1. درخواست استعفا پشت تلفن

در ابتدا باید بدانید که این روش بهترین راه ترک شغل نیست اما اگر قادر به استعفای حضوری نیستید ‌می‌تواند جزو گزینه‌های انتخابی شما باشد. البته در این باره دقت کنید که حتما از روش استعفای رسمی و محترمانه پشت تلفن آگاه باشید.

2. درخواست استعفا از طریق ایمیل

باز هم تاکید ‌می‌کنیم که بهترین روش این است که شخصا استعفا دهید اما اگر شرایطی دارید که از بازگشتتان به محل کار جلوگیری ‌می‌کند و یا هر دلیل دیگری که ممکن است داشته باشید، ‌می‌توانید با رعایت اصول نوشتن درخواست استعفا، آن درخواست را برای رئیستان ایمیل کنید.

3. استعفای شخصی

همانطور که قبلا گفته‌ایم، این روش درخواست استعفا ‌می‌تواند بهترین روشی باشد که درخواست خود را به اطلاع رئیستان برسانید.

4. نوشتن استعفا نامه

نوشتن نامه استعفا پایه اصلی استعفا محسوب ‌می‌شود و شما با هر روشی که استعفا دهید، نیاز است نامه استعفا را برای پرونده کاری خود به دست رئیس برسانید.

در ابتدا باید بدانید که نوشتن این نامه اصولی دارد و شما هرچه بهتر این کار را انجام دهید، وجه حرفه‌ای شغل خود را بالاتر برده‌اید. در ادامه این مقاله روش نوشتن نامه استعفا و چند نمونه نامه استعفای مختلف برایتان قرار داده‌ایم.

روش نوشتن متن نامه استعفا

متن استعفا نامه یکی از مهم‌ترین مسائل در روند درخواست استعفا است. متن استعفا نامه شما باید مؤدبانه و صریح باشد.

تاثیر متن استعفا نامه به اندازه‌ای است که حتی ممکن است مدیر منابع انسانی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد و این کار مزایایی برایتان داشته باشد.

به عنوان مثال پیشنهاد کاری دیگری به شما داده شود که در آینده در صورت تمایل دوباره به آن شرکت برگردید.

در این میان در نظر داشته باشید که در نامه استعفایی که ‌می‌نویسید نه تنها باید مدیرتان را در جریان زمان خروج از کار قرار دهید، بلکه بهتر است در صورت نیاز، منابع انسانی شرکت را هم در جریان این موضوع قرار دهید. از آنجا که نامه استعفا باید مختصر و مفید باشد در ادامه ارکان اصلی که در متن استعفا نامه اداری باید رعایت کنید در اختیار شما قرار داده‌ایم.

ارکان اصلی متن استعفا نامه اداری

  • موضوع نامه:
    نامه‌های اداری همیشه باید عنوان داشته باشند. مثلا درخواست قطع همکاری یا درخواست استعفا.
  • مخاطب:
    در متن استعفا نامه اداری باید دقت داشته باشید که نام و سمت گیرنده نامه مشخص باشد. در نمونه متن استعفا نامه محترمانه معمولا مخاطب، مدیر شما ‌می‌باشد، اما ممکن است مخاطب دیگری مانند تیم یا واحد منابع انسانی نیز باشد. بهتر است بدانید که این روزها ابتدا به صورت شفاهی درخواست استعفا برای مدیر مطرح ‌می‌شود و سپس مخاطب نامه استعفا را منابع انسانی قرار ‌می‌دهند.
  • اعلامیه استعفا:
    در متن استعفا نامه باید تعارفات کنار گذاشته شود و اولین جمله درخواست استعفای شما را کاملا واضح بیان کند.
  • تارخ ترک شغل:
    یکی از موارد ضروری در نامه، نوشتن تاریخ خروج از شرکت است. این کار به مدیر منابع انسانی این اجازه را ‌می‌دهد که بتواند زودتر تصمیم بگیرد و جایگزینی برای شما در آن سمت پیدا کند.
  • دلایل استعفا:
    اول از همه باید بدانید که نامه استعفا به طور معمول روش مناسبی برای بیان ابراز نارضایتی شما نیست و این موارد را باید شفاهی به مدیرتان ابراز کنید بنابراین این گزینه اختیاری است و ‌می‌تواند شامل مواردی از جمله نارضایتی از محل کار، پیدا کردن کار جدید یا دلایل شخصی باشد.
  • ابراز تشکر:
    می‌توانید استعفا نامه را با قدردانی بابت اینکه فرصت کار کردن در این شرکت به شما داده شده و همچنین آرزوی موفقیت برای آینده شرکت فعلی، به پایان برسانید.
  • امضا:
    در پایانِ نامه، حتما نام و نام خانوادگی و تاریخ روزی که ‌می‌خواهید نامه را ارسال کنید، بنویسید و امضا کنید.

تا اینجا تمام مواردی که شما در متن استعفا نامه اداری نیاز دارید بیان کنید، آورده شده است. در ادامه چندین مورد از نمونه متن استعفا نامه محترمانه برای شما آورده شده است که ‌می‌توانید از آن‌ها برای درخواست استعفا استفاده کنید.

نامه استعفا

نمونه متن استعفا نامه محترمانه

اکنون زمان آن است که چندین نمونه نامه استعفا را بررسی کنید تا به خوبی متوجه شوید که این نامه چه اجزایی می تواند داشته باشد و نگارش آن به چه شکلی صحیح تر است.

با ما همراه باشید و هر 4 نمونه نامه استعفا زیر را به دقت بررسی کنید.

نمونه 1

بسمه تعالی
مدیریت محترم شرکت ….
جناب آقای ….
سلام علیکم

احتراما به استحضار جنابعالی ‌می‌رساند اینجانب …. فرزند ….. به شماره پرسنلی …. با سمت …. بنا به دلایلی که در ادامه ذکر می‌گردد از تاریخ …. خواهان استعفا از این شرکت ‌می‌باشم.
لذا خواهشمندم در صورت موافقت دستور فرمایید اقدامات لازم در این زمینه مبذول گردد.
ذکر دلایل …..
با تشکر از جنابعالی و کلیه همکاران

نام و نام خانوادگی
امضاء

نمونه 2

جناب آقای مهندس ….
معاونت محترم …..

با احترام اینجانب ….. مدیر عامل شرکت … ضمن قدردانی و تشکر از زحمات جنابعالی و اعضای هیئت مدیره به دلیل برخی از مشکلات اینجانب قادر به همکاری در این پست نمی‌باشم.
پیشاپیش از لطف و عنایت جنابعالی نهایت سپاسگذاری را دارم و همچنین از مساعدت‌ها و زحمات شما تشکر ‌می‌کنم.

با سپاس فراوان
نام ونام خانوادگی
امضاء

نمونه 3

بسمه تعالی
مدیرعامل محترم….
جناب آقای ….
موضوع: درخواست استعفا از شرکت
با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار مقام محترم ‌می‌رساند اینجانب …. به شماره کارمندی …. به شماره شناسنامه …. از تاریخ …. در این شرکت با سمت … در واحد …. مشغول به کار ‌می‌باشم و به دلایل شخصی تقاضای استعفای خود را از تاریخ … به حضور محترم اعلام ‌می‌کنم.
در این مدت از بسیاری از آموزش‌ها بهره‌مند شده‌ام و امیدوارم همکاری اینجانب برای این سازمان مثمر ثمر بوده.
لذا خواهشمند است در صورت موافقت دستورات لازم را به اداره کارکنان اعلام دارید. همچنین در صورت آموزش به فرد جدید در این شغل اعلام آمادگی ‌می‌کنم.
از توجه و حسن نظر جنابعالی نهایت تشکر و قدردانی را دارم و برای شما آرزوی توفیق روز افزون را از درگاه خداوند خواستارم.

با تشکر
نام و نام خانوادگی
امضاء

نمونه 4

مدیریت محترم شرکت ............
با سلام و ادب

احتراماً اینجانب ...... پرسنل این شرکت از تاریخ ............ به بعد به دلایل شخصی قادر به همکاری با این شرکت محترم نمی‌باشم. لذا بدینوسیله استعفای خود را کتبا به مدیریت محترم اعلام ‌می‌نمایم.
مراتب جهت اطلاع و اقدام لازم حضورتان ارسال می‌گردد.

با تشکر
نام و نام خانوادگی
امضاء

در پایان...

وقتی ‌می‌خواهید شغل خود را ترک کنید، نباید فقط به آن لحظه فکر کنید. آینده نگری ‌می‌تواند همیشه و در همه موارد به شما کمک کند. نوشتن یک استعفا نامه محترمانه و حرفه‌ای ‌می‌تواند نتایجی بهتر از آنچه که فکر ‌می‌کنید برای شما داشته باشد پس آن را دست کم نگیرید.

افراد حرفه‌ای و موفق از شکست هراسی ندارند و با آن مواجه می‌شوند، اما به منظور حرکت به سمت موقعیت بهتر برای دستیابی به اهداف والاتر.

آرمینا رستمی کیا
۳۹ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مسلم حاجیان
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۰

    سلام
    ممنون میشم اگر نحوه نوشتن نامه اداری اصولی رو هم به اشتراک بگذارید. سپاس

  • پوریا رجایی
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۳

    سلام
    من کارآموز یک شرکت تولید اسانس های شیمیایی هستم، طبق صحبت شفاهی با کارفرما قرار بر شش ماه کارآموزی داشتیم، اما با توجه به قبولی من در آزمون دکترا، امکان ادامه برای من نیست؟ آبا بهتر هست نمونه نامه استفعا اداری برای کارفرما بنویسم؟ اصلاً با توجه به صحبت ابتدایی ما، چنین کاری اخلاقی هست؟

    • مائده عابدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸

      سلام بهتر بود، قبل از شروع فعالیت به عنوان کارآموز حتی، این مورد را با کارفرما در میان می گذاشتید. درضمن از آنجایی که شما کارآموز هستید و احتمالاً به عنوان عضو رسمی نیستید، شاید نیازی به نامه استعفا اداری نباشد. به هر حال به قوانین و شرایط کاری سازمانی که کار می کنید برمی گردد، اما در هر صورت بهتر است قبل از هر اقدامی شفاهاً با کارفرما صحبت کنید و او را در جریان تصمیمتان بگذارید.

  • ساره بیات
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۹

    ممنون ازتون
    طبق نمونه نامه استعفا ، متن استعفای اداری رو نوشتم
    متن استعفای اداری که من میخواستم خودم بنویسم خیلی طولانی میشد. تازه کلی هم گلایه کردم از مدیرعامل و کارمندها 🙁
    دیدم کاملا اشتباه بوده اصلا داستان بنویسم و هرچی نامه استعفا اداری کوتاه تر بهتر

  • عرفان حقیقتیان
    ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹

    سلام
    خواستم تشکر کنم بابت مقالات آموزشی سایت کارلیب. متأسفانه من به علت عدم آگاهی از شرایط و چگونگی نوشتن نامه استعفا اداری با یک اقدام نامناسب شغلم رو از دست دادم. در واقع قصد استعفا نداشتم، اما کارفرما تمام زحمات من رو نادیده گرفت و بلافاصله متن استعفا من رو تأیید کردند. امیدوارم بتونم شغل مناسبم رو مجدد پیدا کنم.

    • مائده عابدی
      ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۸

      سلام و عرض ادب
      متأسفیم که این شرایط برای شما پیش آمده است. این یک واقعیت هست که خیلی از وقایع به علت عدم آگاهی درست ما اتفاق می افتد که شاید خیلی از موارد جبران ناپذیر باشند، اما خبر خوب برای شما اینکه اصلاً نگران نباشید چون پلتفرم کاریابی کارلیب اینجاست تا با مقالات آموزشی به بالا بردن سطح آگاهی تان کمک کند، از طرفی شما را با کارفرماهای زیادی آشنا می کند تا بتوانید مجدداً شغل مورد نظرتان را پیدا کنید.

  • شاهین نقوی
    ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳

    سلام. من سرچ کردم برای نامه استعفا اداری و به مقاله شما رسیدم چون میخوام استعفا بدم از کارم
    از روی نمونه نامه استعفا که توی مقاله تون بود متن استعفای اداری خودم رو نوشتم و ارائه دادم
    الان مدیر عامل استعفای منو قبول نمیکنه
    من حتی بهشون تعهد ندارم و داره زور میگه. راه قانونی وجود داره؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸

      سلام جناب نقوی
      ما دقیقا دلیل عدم پذیرش نامه استعفای اداری شما توسط مدیرعامل رو نمیدونیم. در همین مقاله هم شرایط لازم برای ارائه درخواست ذکر شده. اگر فکر میکنید در حال تضیع حقوق قانونی شما هستند میتونید اقدام قانونی کنید.
      پیشنهاد میکنیم مقاله “راهنمای کامل نحوه شکایت کارگر از کارفرما” از وبلاگ کارلیب رو مطالعه بفرمایید. راهگشا خواهد بود.
      موید باشید

  • مرجان بهمنیار
    ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۱

    سلام
    من کارمند شرکتی هستم که اخیراً به خاطر یکسری شرایط نامه استعفا اداری نوشته بودم، اما تا قبل از اون این مقاله رو ندیده بودم و متأسفانه متن استعفا خوبی ننوشتم، اما خداروشکر کارفرمای خوب و موجهی دارم، اول که نحوه نوشتن نمونه نامه استعفا رو بهم یادآوری کردن و دوم اینکه گفتن من یکسری شرایط رو نادیده گرفته بودم و با خوندن نامه شما یه تلنگری بهم وارد شد و از این به بعد لحاظ می کنم. با نامه استعفا من هم موافقت نشد و از این بابت خوشحالم ????

  • مرجان بهمنیار
    ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۴

    سلام
    من کارمند شرکتی هستم که اخیراً به خاطر یکسری شرایط نامه استعفا اداری نوشته بودم، اما تا قبل از اون این مقاله رو ندیده بودم و متأسفانه متن استعفا خوبی ننوشتم، اما خداروشکر کارفرمای خوب و موجهی دارم، اول که نحوه نوشتن نمونه نامه استعفا رو بهم یادآوری کردن و دوم اینکه گفتن من یکسری شرایط رو نادیده گرفته بودم و با خوندن نامه شما یه تلنگری بهم وارد شد و از این به بعد لحاظ می کنم. با نامه استعفا من هم موافقت نشد و از این بابت خوشحالم ????

    • مائده عابدی
      ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰

      سلام خانم بهمنیار عزیز
      کارلیب خیلی خوشحال هست که کارفرما هایی با چنین سطح از آگاهی هستند و کارمندان شون رو به جای تنبیه یا هر گونه توبیخی به موقع راهنمایی می کنن و کاملاً انتقادپذیر هستند، چون در بعضی موارد ما انسان ها متوجه اشتباهاتمون نمیشیم و نیاز داریم کسی بهمون متذکر بشه. قدر شغل تون و کارفمای خوبتون رو بدونید.

  • مهوش فرخ زاده
    ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۶

    سلام
    من هفته پیش از رو همین مقاله و با توجه به نکاتی که گفته شده بود، متن استعفای اداری خودم رو نوشتم و برای مدیریت شرکت مون ارسال کردم، اما با چنان برخورد بدی از سمت مدیرم مواجه شدم که آبروم رفت. من که از نمونه نامه استعفا شما الگوبرداری کرده بودم!!! الان تکلیف من چیه که نتونستم از اون جهنم راحت بشم تازه از چاله افتادم تو چاه :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(

    • مائده عابدی
      ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳

      سلام و عرض ادب
      متأسفیم از این بابت، اما این مقاله، یکسری شرایط کلی هست که برای همه سازمانها با شرایط یکسان در نظر گرفته شده. ما از محیط و شرایط حاکم بر سازمان شما اطلاع نداریم، این شمایید که باید نکات مقاله را با سازمان تان مطابقت دهید و سپس اقدام کنید. خانم فرخ زاده عزیز شما به نظر به خاطر محیط کارتان مضطرب هستید و به ابتدای مقاله هم دقت نکرده اید که اگر مضطرب هستید و بخواهید که سریع با نوشتن یک نامه استعفا کار را ترک کنید، لطفاً کمی دست نگه دارید. البته هنوز هم دیر نشده است ابتدا به مدیریت استرس تان کمک می کنیم تا بتوانید مجدد اقدام کنید????

  • علی براهیمی اصل
    ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۵

    سلام من می خوام یه نمونه نامه استعفا اماده کنم، داشتم سرچ می کردم به مقاله سایت شما رسیدم. چقدر دنگ و فنگ داره!!! مصاحبه خروج دیگه چیه!!!! یه نامه استعفای اداری می خوایم بنویسیم، اینقدر باید طرفمون رو توجیه کنیم؟ اصلاً به نظر من آدم باید حتی تو متن استعفای اداری هم خودش باشه. همین

    • مائده عابدی
      ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۴۹

      علی عزیز سلام
      کارلیب با نظر شما موافق نیست، همان طور که در اول مقاله نوشتن متن نامه استعفا اشاره شده است، هر کاری به مقدماتی احتیاج دارد تا بتوانیم آن را به یک فرصت خوب تبدیل کنیم! شما اگر خودتان کارفرما بودید و کارمندتان متن استعفا اداری اش را روی میز می گذاشت، بدون هیچ توضیحی از او قبول می کردید؟ قطعاً خیر، کاری به توضیحات مسائل شخصی نداریم، اما حداقل از روند کاری او باید مطلع باشید (این همان مصاحبه خروج است). در ضمن با این کار هم به خودتان و هم رئیس تان احترام گذاشته اید.

  • زهرا سعیدینا
    ۰۲ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۴

    من هفته پیش نامه استعفا اداری خودم رو تحویل مدیریت کارگاهی که کار می کردم دادم و خوش بختانه موافقت شد. اما خداحافظی با همکاران رو از همه نکاتی که گفتید فاکتور گرفتم. من به خاطر مشکلی که با همکارام داشتم اصلاً دارم از این محیط میرم. محیط کار آدم خیلی موثره توی کیفیت و کمیت کار، حتی روحیه آدم. برا همین متن استعفا اداری اقدام کردم

    • مائده عابدی
      ۰۲ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۴۸

      سلام و وقت بخیر از اینکه از مشکلات محل کارتان راحت شدید و با نامه استعفا اداری شما موافقت شده است خوش حالیم، اما امیدواریم به زودی کار مورد نظرتان را پیدا کنید. در این مسیر می توانید روی کمک پلتفرم کاریابی کارلیب حساب کنید. و نکته دیگر اینکه بهتر بود با همکاران تان در حد یک یادداشت کوچک هم خداحافظی می کردید. هیچ گاه اجازه ندهید مشکلات کهنه شوند و برای بهبود روابط کاری تان تلاش کنید.

  • B.H
    ۰۳ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸

    کلاً پروسه نوشتن نامه اداری چقدررر سخته مخصوصا اگه نامه استعفا اداری باشه. ما درسته فارسی زبان هستیم اما اگه یه کاغذ و قلم جلوی هر کس بذارید نمیتونه حتی متن استعفا اداری تنظیم کنه. بازم دم شما گرم از این آموزشا می ذارید تا جلوی مدیر شرکتمون بی آبرو نشیم. والا

    • مائده عابدی
      ۰۳ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۰۰

      سلام و عرض ادب، بله متاسفانه نوشتن این گونه نامه ها یک یا دوبار در دوران تحصیل به ما آموزش داده می شود و تمام، اما خب در ادامه با توجه به مسیر شغلی، هر کس باید به دنبال یادگیری آنچه نیاز دارد برود. تیم کارلیب هم به همین هدف مقالات متعددی را در زمینه توسعه فردی و همین طور توسعه کسب و کار ارائه کرده است ????

  • پریناز
    ۰۴ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۲۶

    من اول کار رو متوجه نشدم، یعنی قبل اینکه ما برای نامه استعفا اداری اقدام کنیم، باید شفاهاً مدیرمون رو در جریان بگذاریم؟ خب اینکه همون اول ممکنه مخالفت کنه و ما فرصت رو از دست بدیم؟ من کلی نمونه نامه استعفا آماده کردم خبً حالا چیکار کنم کارلیب؟

    • مائده عابدی
      ۰۴ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۵۳

      سلام و وقت بخیر، بله بهتر است هر دلیلی برای نوشتن نامه استعفا اداری دارید با کافرما مطرح کنید. این کار برای این است که رئیس از استعفای ناگهانی شما شوکه نشود، ‌می‌توانید یک جلسه خصوصی با وی بگذارید، در صورت راحتی ‌می‌توانید دلایلتان را توضیح دهید و سپس از طریق نامه یا ایمیل این تصمیم را رسمی کنید.

  • صادق باستانی زاده
    ۰۶ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶

    سلام من میخوام نامه استعفا اداری بنویسم اما می ترسم واقعیت. از شغلی که الان دارم راضی نیستم و می خوام برم دنبال کاری که درسش رو خوندم. الان حقوق اینام اوکیه فقط حس می کنم با این کاری که الان دارم شش سال وقتمو تلف کردم و درس خوندم. به نظرتون واسه نوشتن نمونه نامه استعفا اقدام کنم؟

    • مائده عابدی
      ۰۶ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۰۴

      سلام وقتتون بخیر
      هنگامی که نامه استعفا اداری را ‌می ‌نویسیم باید به خوبی در مورد استعفا فکر کرده باشیم، سپس تصمیم قطعی را بگیریم. استعفا دادن هر علتی مثل یافتن شغل بهتر با درآمد بهتر و … باشد ، باید فکر شده عمل کرد تا مبادا متضرر شوید. پس از اینکه فرد مطمئن شد ‌می‌خواهد استعفا دهد و کار را ترک کند، باید این موضوع را به کارفرمای خود اطلاع دهد. نامه استعفا باعث ‌می‌شود خروج از شرکت، رسمی شود. بنابراین کارلیب پیشنهاد می کند، ابتدا کار جدیدی که مد نظر دارید پیدا کنید و سپس برای نوشتن نامه استعفا اداری اقدام کنید. برای این کار می توانید روی کمک پلتفرم کاریابی کارلیب حساب کنید.

  • علی رستگار
    ۰۷ دی ۱۳۹۹، ۰۶:۵۷

    سلام. اینکه گفتید یه کپی از همه کارها و پرونده هایی که باید داشته باشیم رو برداریم واقعاً درسته. من این کار رو نکردم وقتی نامه استعفا اداری تحویل دادم و بعد کارفرمام برام دردسر درست کرد و منم مدرکی دستم نبود تا یکسریش رو حداقل اثبات کنم. آدم نباید بی گدار برای نوشتن نامه استعفا اداری اقدام کنه واقعاً !!!

    • مائده عابدی
      ۰۷ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۲۷

      سلام و وقت بخیر واقعاً از پیشامد چنین مشکلی برای شما متأسفیم. واقعیت این است که نباید چنین اتفاقی بیافتد و کارفرمای شما و کارفرماهای بسیاری گاهی نیز کمی بی انصافی می کنند. امیدوارم در محل کار جدیدتان هیچ گاه با مشکلی رو به رو نشوید. از کارلیب به شما نصیحت که همیشه حتی برای نمونه کار هم که شده است، یک کپی از تمام کارهایتان داشته باشید. روز ی به کاران می آید.

  • ذبیح الله عسگراولادی
    ۰۸ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۲۱

    هیچ وقت فکر نمی کردم بخوام نحوه نوشتن نامه استعفا اداری رو سرچ کنم و یاد بگیرم، هیچ وقت!!! اونم وقتی که پذیرش تحصیلی من از یه دانشگاه خوب و معتبر اومده???? نامه استعفاء اداری از خوش حالی ندیده بودم. خوش حالم واقعاً و ممنونم از بابت مقاله خوبتون که کامل و واضح توضیح دادید و متن نامه استعفاء اداری هم برامون نمونه گذاشتید. خسته نباشید.

    • مائده عابدی
      ۰۹ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۴۲

      آقای عسگراولادی سلام
      کارلیب واقعاً از شنیدن این خبر خوش حال شد و خوش حال تر این که شادی نوشتن نامه استعفاء اداری تون رو با ما در میان گذاشتید. امیدوارم مسیر شغلی آینده شما مثل مسیر تحصیلی تان درخشان و پر نور باشد.

  • فائزه اسدی نیا
    ۰۹ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۰۵

    سلام کارلیب
    جایی از متن اشاره کردید برای اینکه مدیر شوکه نشه، قبل از نوشتن نامه استعفا باهاش جلسه بگذاریم و بگیم! خب، همون جا دیگه میگیم بهش. چه کاریه الکی باز متن نامه استعفا اداری تنظیم کنیم؟ بذاریم فقط یه بار شوکه بشه، بس هست براش. ما هم الکی به دردسر نم یافتیم.

    • مائده عابدی
      ۰۹ دی ۱۳۹۹، ۲۱:۰۷

      دوست عزیز سلام
      کارلیب با نظر شما موافق نیست. جلسه خصوصی قبل از ارائه درخواست افزایش حقوق، برای احترام به کارفرما و خودتان است. در صورت موافقت یا هر پیشامد دیگری، نامه استعفا نیز مانند هر پروسه اداری دیگری باید روند اداری خودش را تکمیل کند. این درست نیست هر کس اراده کرد، از شرکت برود و کارش را رها کند. شما به دیگر نکات نوشتن نامه استعفا دقت نکرده اید!! هر شرکتی برای خود برنامه ریزی هایی دارد که برای رسیدن به آنها و نهایتاً هدف، روی حضور شما حساب باز کرده است.

  • حسنی بهاری
    ۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۳۳

    سلام من واقعیت می خوام نامه اداری استعفا بنویسم. اما دلیل اصلیم اینه که از کارفرمام و اخلاق هاشون در محیط کار خوشم نمیاد و به نظرم هر چیزی جای خودش رو داره. ولی خب نمی تونم که این رو در نامه بنویسم. اصل صداقتی که نوشتید زیر سوال میره. اشکالی نداره؟

    • مائده عابدی
      ۱۱ دی ۱۳۹۹، ۲۱:۲۸

      سلام دوست عزیز
      کارلیب هم چنان بر اصل صداقت تاکید می کند. بهتر است متن نامه استعفا اداری تان را تنطیم کنید و خیلی مودبانه و با رعایت احترام علت نارضایتی خودتان از محل کار را شرح دهید. شاید همین نامه استعفا اداری تلنگری بر رفتار مدیرتان شود تا رفتارشان را اصلاح کنند و شما مجبور به ترک محل کارتان نشوید.

  • فاطمه علی پور
    ۱۲ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵

    سلام
    من توی یه شرکت تولیدی لوازم آرایش به عنوان کارآموز مشغول به کار هستم، یه سری صحبت شفاهی با کارفرمام داشتم قبل شروعِ کار و قرار بر شش ماه کارآموزی بود، اما من می خوام دکترا شرکت کنم و ادامه تحصیل بدم، امکان ادامه برای من نیست وقتی همچین قراری گذاشتیم؟ بهتر نیست نمونه نامه استفعا اداری برای کارفرمام بنویسم؟ به خاطر صحبتای ابتدایی مون، هم چنین کاری اخلاقی هست؟ درسته به نظرتون؟

    • مائده عابدی
      ۱۲ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۳۸

      سلام دوست عزیز
      از نظر کارلیب بهتر بود، قبل از شروع فعالیت به عنوان کارآموز حتی، این مورد را با کارفرما در میان می¬گذاشتید. درضمن از آنجایی که شما کارآموز هستید و احتمالاً به عنوان عضو رسمی نیستید، شاید نیازی به نامه استعفا اداری نباشد. به هر حال به قوانین و شرایط کاری سازمانی که کار می¬کنید برمی¬گردد، اما در هر صورت بهتر است قبل از هر اقدامی شفاهاض با کارفرما صحبت کنید و او را در جریان تصمیم¬تان بگذارید

  • sama. p
    ۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۴۵

    خواستم تشکر کنم بابت مقالات آموزشی سایت کارلیب. باید یه خبر بد بدم بهتون و اون این که من به علت عدم آگاهی از شرایط و چگونگی نوشتن نامه استعفا اداری با یک اقدام نا درست شغل خودم رو از دست دادم. نمی خواستم استعفا بدماااااا، اما کارفرما زحماتی منو نادیده گرفت و بلافاصله متن استعفا من رو تأیید کرد رفت پی کارش. امیدوارم بتونم شغل مناسبم رو مجدد پیدا کنم.

    • مائده عابدی
      ۱۳ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۱۴

      سلام و عرض ادب
      متأسفیم که این شرایط برای شما پیش آمده است. این یک واقعیت هست که خیلی از وقایع به علت عدم آگاهی درست ما اتفاق می افتد که شاید خیلی از موارد جبران ناپذیر باشند، اما خبر خوب برای شما اینکه اصلاً نگران نباشید چون پلتفرم کاریابی کارلیب اینجاست تا با مقالات آموزشی به بالا بردن سطح آگاهی تان کمک کند، از طرفی شما را با کارفرماهای زیادی آشنا می کند تا بتوانید مجدداً شغل مورد نظرتان را پیدا کنید.

  • فاطمه جوان
    ۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴

    سلام من اخیراً به خاطر یکسری شرایط نامه استعفا اداری نوشتم، اما تا قبل از اون این مقاله رو ندیده بودم و خب متن استعفا خوبی هم ننوشتم. اما باز جای شکرش باقی بود که حداقل کارفرمام میدونست من ناشی ام تو این چیا، اول که بهم گفت این بار که گذشت اما برو نحوه نوشتن نامه استعفا اداری رو یاد بگیر. دومم که باهاش موافقت کرد و برام آرزوی موفقت کرد. دمش گرم

    • مائده عابدی
      ۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۱۲

      سلام دوست عزیز
      کارلیب خیلی خوشحال هست که کارفرما هایی با چنین سطح از آگاهی هستند و کارمندان شون رو به جای تنبیه یا هر گونه توبیخی به موقع راهنمایی می کنن و کاملاً انتقادپذیر هستند، چون در بعضی موارد ما انسان ها متوجه اشتباهاتمون نمیشیم و نیاز داریم کسی بهمون متذکر بشه.

  • صمد
    ۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۱۷

    سلام من چند وقت پیش برا اپلای اقدام کردم و با استادمم هم صحبت کرده بود اونور و همه چی اوکی بود و اونم اوکی بود واقعاً برای کار و اینکه دانشجوش بشم. منم پاشدم نامه استعفا اداری نوشتم و مدیرمم قبول کرد و خب چون می دونست می خوام برم و شرایط برام بهتره. اما الان که جوابش اومده موافقت نشده و منم کارمو از دست دادم ☹ نمی دونم با چه رویی برگردم شرکت مون اصن اگه کسیو جای من استخدام نکرده باشننن!!!!

    • مائده عابدی
      ۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۱۴

      سلام دوست عزیز
      کارلیب واقعاً از شنیدن این خبر متأسف شد، اما خب شاید شما هم نباید عجولانه برای ارسال نامه استخدام اداری تصمیم می گرفتید. الان هم دیر نشده و جای نگرانی نیست. با مدیرتان صحبت کنید و شرایط را برایش بازگو کنید. اگر شانس برگشت نداشتید می توانید روی کمک پلتفرم کاریابی کارلیب حساب کنید. ما در خدمتیم تا شغل مناسب را برای شما پیدا کنیم.