استخدام و منابع انسانی

UX designer کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

UX designer کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

UX designer که اصطلاحا به آن طراح تجربه‌کاربری گفته می‎شود، تلاش می‎کند تا مخاطب حس خوبی نسبت به استفاده از خدمات و محصولات داشته باشد. در نتیجه تجربه‌های موفق و به یاد ماندنی مخاطب باعث می‌شود برای استفاده دوباره از خدمات و یا کالا تشویق به مراجعه مجدد و یا ماندن طولانی مدت در سایت شود.

«UX designer» یا طراح تجربه‌کاربری سعی ‎کند از نگاه و دید مخاطب به محصول و خدمات نگاه کند و تمرکزش روی خلق تجربه‌های شیرین‌تر برای کاربران باشد. در ادامه به این پرسش‌ها که طراح تجربه‌کاربری کیست؟ و مسئولیت‌هایی که برای آن تعریف می‎شود چیست؟ پاسخ داده می‌شود.

طراح تجربه‌کاربری

UX چیست؟ UX designer (طراح تجربه کاربری) کیست؟

UX دیزاینر عنوان شغلی است که احتمالا این روزها خیلی زیاد آن را می‌شنوید. UX مخفف عبارت User Experience و به معنای تجربه کاربر است و طراح تجربه کاربری یا همان UX Designers تلاش می‌کند تا بهترین سناریو برای آشنایی یک کاربر با یک محصول و یا خدمات را ایجاد نمایند.

اگر UX تجربه‌ای باشد که کاربر در زمان کار با محصول دارد، طراحی تجربه کاربری فرآیندی است که از طریق آن طراح سعی می‌کند تشخیص دهد تجربه‌ای که به وجود می‌آید چیست؟
به طور کلی ux یک دید کلی حاکم بر پروژه است و در تمامی مراحل تولید محصول، از طراحی تا پیاده سازی، نقشی موثر دارد و UX Designer باید با توجه به شناخت و مهارتی که در این زمینه طراحی تجربه کاربری دارد، متناسب با هر پروژه یک روند جدید و خلاقانه و متناسب با خواست اکثریت کاربران طراحی و پیاده سازی کند.

UX Designers، مشکلات کاربر را در مواجهه با سوژه مورد نظر، چه از نظر کلامی و لغتی و چه از نظر محل قرار گیری موارد و زیبایی شناختی و… مورد بررسی قرار می‌دهد و در پی حل آن‌ها است تا به بهترین تجربه کاری کاربر (Best User Experience) دست پیدا کند. طراحان تجربه کاربری دائم از خود می‌پرسند:
"آیا وب‌سایت چیز درخوری دارد که به من ارزش دهد؟" و "آیا استفاده از وبسایت برای مخاطبان و کاربران ساده است؟" یا "آیا استفاده از آن برای کاربران خوشایند است و رضایت آنها را جلب می‌کند؟"
پاسخ به این سوالات، یعنی طراح کاملا به اهمیت تعامل و ایجاد ارتباط موثر با کاربر خود پی‌برده‌ و به طور کلی می‌داند گرچه به طور مجازی در ارتباط با دیگران هستیم، اما در یک جاده دو طرفه قرار داریم.
مخاطبان تنها زمانی از تجربه استفاده از سیستم‌هایی مانند وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‎ها رضایت خواهند داشت که به نوعی کاربرپسند باشند.

به همین دلیل طراحان تجربه‌کاربری سعی می‎کنند میان کاربر، خدمات و کالا تعامل بوجود آورند. آن‌ها شیوه تعامل افراد با یک محصول مشخص را بررسی می‌کنند و به دنبال روش‌هایی برای شهودی و سرراست‌تر ساختن این تعاملات به وجود می‌آورند.

چرا باید UX designer استخدام کنیم؟

قبل از اینکه بدانید چرا باید به فکر استخدام UX designer باشید، لازم است تا کمی بیشتر با آن آشنا شوید. طراح تجربه‌کاربری جنبه‎ های مختلفی از علوم مانند: روانشناسی، بازاریابی، تجارت، طراحی و فناوری را در خود دارد.

شاید این مهارت در سال‎های اخیر بیشتر به گوش رسیده باشد، اما باید گفت که سابقه آن به اوایل دهه 90 باز می‌گردد.
در همان زمان نیز سعی بر این بود تا هنگام تولید کالا، به این موضوع پی‌برده شود که مصرف کننده دقیقا چه حسی از داشتن کالای مورد نظر دارد. اصطلاح طراح تجربه‌کاربری از همان زمان ابداع شد و کم‌کم بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

صاحبان مشاغل بزرگ و معتبر دریافتند برای اینکه بتوانند با رقیبان سرسخت خود مقابله کنند و یک پله بالاتر از آن‌ها قرار گیرند، لازم است که به فکر استخدام UX designer باشند تا بتوانند براساس تجربه واقعی مشتری خدمات و کالای خود را طراحی کرده و ارائه دهند. به این ترتیب آن‌ها می‎دانند که دقیقا به چه تغییراتی نیاز دارند و چقدر باید برای داشتن و حفظ مشتری سرمایه‌گذاری نمایند.
غول‌های بزرگ صنعتی و تجاری به خوبی دریافتند که تجربه خوب خرید محصولات آن‌ها، شیوه‎ایی موثر برای رونق کسب و کار است، به همین دلیل در سیاست کاری خود به دنبال طراح تجربه‌کاربری توانمندی هستند که با دانش و مهارت خود اطلاعات خوبی از حس و سلیقه مشتری در اختیار آن‌ها قرار دهند.

طراح تجربه‌کاربری

شرح وظایف و مهارت‎های UX designer 

وظایف UX designer چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به طور خلاصه گفت: بستگی دارد. مسئولیت‌هایی که برای یک UX designer تعریف می‎شود از شرکتی به شرکت دیگر، متفاوت خواهد بود.
گاهی اوقات به عنوان طراح تجربه‌کاربری تنها برای یک شرکت کار کنید، اما وظایف شما از پروژه‎ایی به پروژه دیگر متفاوت است. با این حال می‎توان در این راستا به نکات و عملکردهای کلی و مشترکی نیز اشاره کرد.

1. تحقیقات بازار

برای اینکه بتوانید به عنوان یک طراح تجربه‌کاربری در شرکتی شروع به فعالیت نمایید لازم است درباره محصولات تحقیقات انجام دهید.
این تحقیقات شامل جمع‌آوری و بررسی اطلاعات در زمینه کاربر و بازار است. در واقع باید گفت اگر می‎خواهید به عنوان طراح تجربه‌کاربری استخدام شوید، این مهارت نقطه شروع حرکت شما خواهد بود که باید بتوانید به نحو موثری از عهده آن برآیید.

از تحقیقات درباره محصول، به عنوان ابتدایی‎ترین و در عین‌حال مهم‌ترین وظایف طراح تجربه‌کاربری یاد می‎شود. سایر فعالیت‌ها براساس اطلاعاتی است که در این مرحله گردآوری می‎شوند. در واقع به این ترتیب از فرض‌ها و احتمالات صرف‌نظر شده و بر اساس اطلاعات موثق و معتبر راه ادامه داده می‌شود.

چرا تحقیقات بازار برای UX designer مهم است؟

با استفاده از طراح تجربه‌کاربری می‌تواند اهداف، رفتار، نیاز و انگیزه‎های کاربر را شناسایی کند. تحقیقات بازار به او کمک می‎کند تا استانداردهای لازم در صنعت و تجارت مورد نظر را به خوبی درک کند. به این ترتیب به خوبی می‎تواند نیازهای منطقه‎ایی کاربران را تشخیص دهد.
همچنین این امر سبب می‌شود تا کالا و خدمات دقیقا براساس نیاز مخاطب هدف، طراحی و ساخته شود. به این ترتیب دیگر نیازی به روش‌های قدیمی و پرهزینه آزمون و خطا نخواهد بود.

تصور کنید شما به عنوان فعال اقتصادی و با کمک طراح تجربه‌کاربری بر اساس تقاضا، سرمایه‎گذاری کرده‎اید. در این شرایط چه سود قابل ملاحظه‎ایی دریافت خواهد شد و در عین‌حال جلوی بسیاری از هزینه‎های بی‎مورد گرفته می‌شود. همچنین تحقیقات بازار سبب می‎شود تا درک درستی از اولویت‎بندی‌های خدمات و محصول مورد نظر را داشته باشید.

UX designer چگونه باید تحقیقات بازار انجام دهد؟

یک طراح تجربه‌کاربری می‎تواند از طریق کانال‎های زیر اقدام به جمع‎آوری اطلاعات بازار نماید:

  • تحلیل‎های رقابتی
  • انجام مصاحبه و گفتگوهای شخصی ذینفعان و کاربران
  • استفاده از نظرسنجی‎هایی که به صورت آنلاین انجام می‎شود.
  • با بررسی گروه‌های هدف

داده‌های جمع‌آوری شده تحلیل و به اطلاعات کمی و کیفی تبدیل خواهد شد. از این اطلاعات ارزشمند برای تصمیم‌گیری استفاده می‌شود.

طراح تجربه‌کاربری

مهارت‌ها و وظایف یک طراح تجربه‌کاربری می‌تواند در هر شرکت یا پروژه متفاوت باشد. اما برخی از مهارت‌های کلی وجود دارد که از یک UX designer انتظار می‌رود آن‌ها را بلد باشد.

2. خلق شخصیت و سناریو؛

پس از اینکه داده‎ها به اطلاعات تبدیل شد، طراح تجربه‌کاربری باید براساس آن‌ها گروه‎های کلیدی و هدف را شناسایی کند. اصطلاحا گفته می‎شود باید توانایی خلق پرسونا را داشته باشد. در واقع پرسونا، یک هویت ساختگی است که از آن برای شناسایی گروه‎های هدف استفاده خواهد شد.

در واقع خلق شخصیت، بازتابی از مشتریان شما هستند. آن‌ها نماینده واقعی از مشتریان و رفتارهای آن‌ها به‎شمار می‎آیند. بنابراین گمان نکنید چون خیالی هستند، ارزشمند نخواهند بود. هدف از ایجاد شخصیت‌ها انعکاس الگوهایی است که طراح تجربه‌کاربری در کاربران خود (یا کاربران احتمالی) شناسایی کرده‌اند.

پس اینکه توانستید از اطلاعات استفاده کنید و پرسونا را خلق کنید، نوبت آن رسیده که به فکر سناریو باشید. سناریو همان روایتی است که توصیفی دقیق از رفتار پرسونا در یک روز را نشان می‎دهد. در طی آن بررسی می‎شود که مثلا وب‌سایت و یا مطالب آن متناسب با نیاز کاربر و زندگی او است یا خیر؟ آیا محصول و خدمات ارائه شده منجر به ایجاد تعامل می‎شود؟

3. معماری اطلاعات IA؛

پس ازاینکه به عنوان یک طراح تجربه‌کاربری تحقیقات بازار را انجام داده و اقدام به خلق شخصیت‌ها و سناریو نمودید، زمان آن فرا رسیده است به سراغ معماری اطلاعات (Information Architecture) بروید.
وقتی صحبت از معماری اطلاعات می‌شود، یعنی باید به دنبال ایجاد ساختاری برای وب‌سایت، برنامه یا محصول باشید که به کاربران امکان می‌دهد بفهمند در کجا هستند و اطلاعات مورد نظرشان در ارتباط با موقعیت فعلی آن‌ها چگونه است؟

معماری اطلاعات منجر به ایجاد پیمایش «navigation»، سلسله مراتب و طبقه‌بندی می‌شود. به عنوان مثال، وقتی به عنوان یک طراح تجربه‌کاربری یک منوی سطح بالا را ترسیم می‌کنید تا به کاربران در درک مکان خود در یک سایت کمک کند، در واقع در حال تمرین معماری اطلاعات هستید.

4. ایجاد قاب (وایرفریم)؛

از دیگر وظایف طراح تجربه‌کاربری این است که توانایی ایجاد وایرفریم «Wireframes» را داشته باشد. از این مرحله به عنوان گامی اساسی در طراحی یک محصول و یا سایت یاد می‎شود.
در این مرحله در واقع نمای ظاهری یک سایت و یا اپلیکیشن تعیین خواهد شد. به این ترتیب افرادی که به هر نحوی با پروژه و طراحی سایت مرتبط هستند، بر روی ساختار کلی و ویژه‎ایی متمرکز خواهند شد.

ویژگی‎های وایرفریم

از جمله ویژگی‎های وایرفریم به موارد زیر اشاره شده است:

  • وایرفرم‌ها به عنوان ستون اصلی طرح هستند و به عنوان یک الگوی راهنما برای توسعه طرح مورد استفاده قرار می‎گیرند. و به طور کلی نمایشی از محصول نهایی هستند.
  • قاب‌ها باید به سرعت ایجاد شوند و طراحان UX باید اهداف UI را به شکل ساده‌ای در این وایرفم‌ها منعکس کنند.
  • با اینکه ممکن است به طراحان UX برای جمع آوری بازخورد طراحی در جستجوهای اولیه کمک کنند، از وایرفریم به ندرت برای تست محصول و خدمات استفاده خواهد شد.

5. نمونه‌سازی اولیه؛

نمونه‌سازی اولیه به شما کمک می‎کند تا نحوه تعامل محصول و خدمات با کاربر را به خوبی درک کنید. با طراحی نمونه اولیه این امکان برای طراح وجود خواهد داشت تا به بررسی راه‎حل‎های خود در زمینه‎ایی که فعالیت دارد، بپردازد.
این امر باعث کاهش هزینه شکست نیز خواهد شد. در واقع بوسیله آن می‎توانید قبل از ارائه محصول نهایی، به نقاط ضعف خود پی‌ببرید.

پس از آن UX designer باید اقدام به تست محصول نماید تا بتواند مشکلات احتمالی را کشف کرده و اقدام به رفع آن‌ها نماید. رعایت این نکات سبب می‌شود تا تبدیل به طراح تجربه‌کاربری حرفه‌ایی شوید.

به کمک کارلیب؛ UX designer حرفه‌ای استخدام کنید.

طراح تجربه کاربری (UX designer) فردی می باشد که ذوق و علاقه یا احساسات مخاطبین را در خصوص استفاده از محصول را آنالیز و بررسی می نماید. به طور کلی وظایف طراح UX به شرح زیر می‌باشد:
۱- انجام تحقیقات
۲-آنالیز یافته‌ها
۳-آگاه کردن اعضای تیم توسعه از یافته ها و اهداف خود
۴- نظارت بر توسعه پروژه‌ها برای اطمینان از پیاده سازی یافته‌ها

حالا که با وظایف UX designer آشنا شدید و به ضرورت وجود یک طراح تجربه کاربری در مجموعه خود پی بردید، اگر به دنبال استخدام UX designer حرفه‌ای هستید، کافیست در پلتفرم کارلیب به عنوان کارفرما ثبت نام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین طراحان تجربه کاربری و کارجویان این موقعیت شغلی دست یابید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • اسماعیل مرادی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۵

    نویسنده این متن کیه؟

  • علی اکبر حسین زاده
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۵

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • مجتبی شکری
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • شهرام فرد
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۴۵

    چرا اینقد کم؟

  • سیدمحمد راد
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۲۵

    این مطلب حرف نداشت

  • رحیم افتخاری
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۲۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • محسن رحیمی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۲۰

    با اجازتون بازنشر شد

  • ابراهیم کلباسی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۲۵

    متشکرم

  • جلال مستوفی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۵

    احسنت عالی بود

  • ابوالفضل اسدی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۳۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • رضا بختیاری
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰

    محتوا خوبی بود