استخدام و منابع انسانی

در مصاحبه شغلی چه سوالاتی باید از کارجو بپرسید؟

به عنوان کارفرما، شاید فکر کنید که در یک مصاحبه شغلی، یک سری سئوالات از کارجو و فرد دعوت شونده به مصاحبه، می‌پرسید و یک سری پاسخ ها دریافت می کنید و تمام!
اما واقعیت این است که هدایت جریان مصاحبه شغلی در یک مسیر درست به این آسانی هم نیست. اشتباه برخی کارفرمایان این است که مصاحبه را یک بازی یک طرفه می‌دانند و در واقع مصاحبه را با بازجویی اشتباه می‌گیرند!

در حالی‌که باید مصاحبه را مانند یک مسابقه پینگ پنگ در نظر بگیرید که حالت رفت و برگشتی دارد و به کارجو نیز اجازه دهید که سئوالات خود را در رابطه با کار و حقوق و ... از شما بپرسد.
بنابراین شما هم به عنوان مصاحبه‌کننده، باید خود را برای انجام یک مصاحبه حرفه‌ای آماده کنید. به نظر شما در یک مصاحبه شغلی، چه سئوالاتی باید از کارجو پرسیده شود؟

چه مهارتی در شما سبب شده تا خود را گزینه مناسبی برای این موقعیت شغلی بدانید؟

با پرسیدن این سوال در وهله اول با توانایی‌ها و مهارت‌های شخص آشنا خواهید شد که مهم‌ترین موضوع در استخدام است.
علاوه بر این، پرسیدن چنین سئوالی این فرصت را به شما می‌دهد تا میزان درک شخص متقاضی کار را درباره آن موقعیت شغلی و وظایف مربوط به آن مورد سنجش قرار دهید.

به عنوان مثال ممکن است کارجو درباره یکی از مهارت‌های چشمگیر و خاص خود صحبت کند، در حالی‌که این مهارت ارتباط چندانی با موقعیت شغلی مورد نظر شما نداشته باشد.
این مورد را باید به عنوان یک پرچم قرمز در استخدام چنین شخصی در نظر بگیرید.

چرا و با چه هدفی به دنبال این شغل هستید؟

پرسیدن این سئوال ضمن آشکار نمودن میزان هدفمند بودن شخص در زندگی خود، به لحاظ پیش بینی روند و آینده کاری که شخص در مجموعه شما خواهد داشت نیز مفید است. اما چگونه؟!

این سئوال به شما کمک خواهد کرد که متوجه شوید کارجو تمایل دارد چه مدت در شرکت شما حضور داشته باشد و ماندگاری او در این کار تا چه اندازه است.
ضمن این‌که پاسخ این سوال می‌تواند تا حد زیادی به روشن شدن این موضوع که کارجو قصد دارد در این شغل تا چه حدی پیشرفت کند و چه مهارت‌های جدیدی نیز کسب کند، کمک بسیاری خواهد نمود.

نقاط قوت و ضعف شما چیست؟

این سئوال، کلی است، اما اهمیت زیادی در شناخت شخصیت کارجو خواهد داشت و به نوعی به شما می‌گوید که با چه نوع کاراکتری مواجه هستید.

در صورتی‌که شخصیت و نقاط قوت شخص، همسو با اهداف و ارزش‌های سازمان باشد، مطمئن خواهید بود که کارجو بازدهی خوبی خواهد داشت. اما نقاط ضعف کارجو اهمیت بیشتری داشته و اطلاعات مهم تری را به شما خواهد داد. چرا؟!

زیرا معمولا افراد در هنگام صحبت کردن در مورد نقاط ضعف خود تا حدی دچار احساسات شده و ممکن است اصطلاحا پته خود را روی آب بریزند.!
مثلا در خلال گفتگوها درباره نقاط قوت و ضعف شخص، ممکن است متوجه شوید با کسی رو به رو هستید که خیلی زود عصبانی می‌شود و همین مورد، یک امتیاز کاملا منفی برای استخدام شخص به ویژه در موقعیت‌های شغلی است که ارتباط مستقیم با مشتری دارند.

دوست دارید در چه محیطی کاری فعالیت کنید؟

مطمئنا کارجو در جلسه مصاحبه خود، هنوز شناخت چندانی از محیط و فضای کاری شرکت شما ندارد. بنابراین پرسیدن این سئوال می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید آیا محیط و فضای کاری مورد علاقه کارجو با فضای کاری فعلی شما، سازگاری دارد یا خیر.

به عنوان مثال ممکن است کارجو جزو آن دسته از افرادی باشد که به کار کردن در یک محیط شلوغ و پر رفت و آمد عادت نداشته باشد، در حالی که محل کار شما همواره شلوغ و پر سر و صداست.
در این صورت احتمال این‌که بهره‌وری چنین شخصی در محیط کاری و شغل مورد نظر شما پایین بیاید، زیاد خواهد بود.

چگونه با چالش‌ها و بحران‌های محیط کار مواجه می‌شوید؟

پرسیدن این سئوال به ویژه در صورتی‌که کسب و کار شما با چالش‌های مختلفی (تعطیلی‌‌های موقت، قطعی اینترنت، کاهش درآمد و...) دست و پنجه نرم می‌کندريال بسیار مفید خواهد بود.

ممکن است در آینده چالش‌ها و موانع گوناگونی در رابطه با موقعیت شغلی مورد نظر شما ایجاد شود، بنابراین مهم است که بدانید شخصی که می‌خواهید استخدام کنید، چطور با مسائل مختلف مواجه می‌شود.
مثلا می‌توانید درباره مهم‌ترین چالش‌های شخص در زندگی شخصی و کاری وی در گذشته بپرسید و این که چگونه توانسته بر آنها غلبه نماید.

چرا می‌خواهید در این شرکت مشغول به کار شوید؟

مهم است که از انگیزه اصلی کارجو برای کار در شرکت خودتان آگاه شوید. انگیزه شخص برای کار کردن در شرکت شما ممکن است مسائل مالی، نزدیک بودن به محل سکونت، شهرت برند تجاری شما و هر چیز دیگری باشد.

اما مطمئنا اگر متوجه شوید که انگیزه اصلی شخص از کار کردن در شرکت شما علاقه وی به حوزه کاری و فعالیت شماست، این مورد یکی از نکات مثبت در رابطه با کارجو خواهد بود، زیرا این انگیزه سبب خواهد شد تا شخص با علاقه و تلاش بیشتری وظایف خود را انجام دهد.

ضمن این‌که با طرح چنین سوال دیگر، متوجه خواهید شد که آیا متقاضی قبل از مصاحبه، درباره شرکت شما تحقیق کرده است یا خیر؟!

علت قطع همکاری شما با شرکت قبلی چه بوده است؟

این سئوال در ابتدا به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید شخص کارجو تا چه حد توان کنار آمدن با مشکلات و فشارهای کاری را دارد و حد تحمل او برای ادامه همکاری با شرکت در چه اندازه‌ای است.

نکته دوم درباره این سوال، به نحوه نگرش کارجو مربوط می‌شود. در صورتی که شخص کارجو در برابر چنین سئوالی عصبی شده و شروع به بدگویی از کارفرمای قبلی کند، این موضوع نشانه خوبی نخواهد بود و باید به عنوان یک چراغ قرمز در نظر گرفته شود.

البته قرار نیست که حتما قطع همکاری شخص با شرکت قبلی به دلیل وجود مشکلی باشد، بلکه ممکن است دلایل مختلفی نظیر تعدیل نیرو و بسیاری از دلایل موجه و قانونی دیگر باشد. به هر ترتیب دانستن این موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی جهت استخدام کارجو، به شما کمک خواهد کرد.

در صورتی‌که با سیاست‌های شرکت و مدیران خود، مخالف باشید، مخالفت خود را چگونه بیان می‌کنید؟

وجود اختلاف سلیقه در هر کاری بسیار عادی است ولی این مورد، چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و بدون اتخاذ سیاست‌های رفتاری مناسب در جهت حل اختلافات، ممکن است مشکلات لاینحلی در شرکت به وجود آید.

اما آنچه که اهمیت دارد، نحوه برخورد افراد با این موضوعاتی است که با آنها مخالف هستند. با پرسیدن این سئوال، ضمن آگاهی از عکس العمل شخص در این موقعیت، از میزان اطاعت و دستورپذیری وی نیز اطلاع پیدا می‌کنید.
قطعا هیچ کارفرمایی، تمایل به داشتن کارمندی ندارد که به محض مواجه شدن با سیاست‌ها یا دستوراتی که مخالف نظر و میل اواست، از کوره در رفته و حاضر به انجام وظایف محوله نباشد.

اگر متوجه شوید که همکار شما اشتباهی را مرتکب شده که به زیان مجموعه است، عکس العمل شما چیست؟

این سئوال نیز از جمله سئوالات رفتاری در مصاحبه است که میزان وظیفه شناسی و حس مسئولیت‌پذیری شخص را مشخص خواهد کرد.

چراکه بین کارمندی که در برابر اشتباهی که صورت گرفته یا در حال انجام است، بی تفاوت عبور کرده و خود را درگیر نکند، هرچند که بداند این مسئله به زیان شرکت است یا کارمندی که احساس وظیفه کرده و در پی حل مشکل برآید، تفاوت بسیاری خواهد بود.

علاوه بر این با پرسیدن این سئوال متوجه خواهید شد که کارمند شما تا چه اندازه از همکاران خود حمایت می‌کند. آیا از همان ابتدا که متوجه اشتباه همکار خود شد، این موضوع را به مدیران اطلاع می‌دهد و یا ابتدا با خود شخص خاطی، صحبت کرده و جلوی اشتباه را می‌گیرد؟!

تفریح و سرگرمی شما چیست؟

فهمیدن این‌که شخص کارجو زمان فراغت خود را چگونه و با انجام چه کارهایی می‌گذارند از این بابت اهمیت دارد که متوجه شوید او از چه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی برخوردار است و نحوه تعامل وی با اطرافیان و همکارانش چگونه خواهد بود.

ضمن این‌که با توجه به علایق کارجو میتوانید به ابعاد شخصیتی وی نیز پی برده و نحوه محول نمودن وظایف به او را راحت‌تر پیش برده و بازخورد بهتری نیز داشته باشید.

سخن آخر...

درست است که سئوالات مذکور بهترین سئوالات استخدامی است که می‌توانید در جلسه مصاحبه از کارجو بپرسید، اما این نکته را فراموش نکنید که :

مهم‌تر از سئوالاتی که آماده کرده‌ اید، مسئله مهارت و توانایی شما به عنوان مصاحبه کننده، برای کنار هم قرار دادن پاسخ سوالات، تحلیل و ارزیابی آنها و دستیابی به نتیجه‌ای منطقی و همسو با اهداف سازمانی‌تان است. اما چگونه باید این کار انجام شود؟!

می‌توانید از کارلیب کمک بگیرید. کارلیب به عنوان یک استارت آپ حوزه خدمات استخدام آنلاین، ضمن انتشار آگهی‌های استخدام و نیازمندی‌های شرکت شما، امکان برگزاری آزمون جهت ارزیابی کارجویان را نیز فراهم کرده است.

کافیست وارد سایت کارلیب به ادرس karlib.com شوید و پس از ثبت نام در سایت، نسبت به درج آگهی استخدام خود را اقدام نمایید، تا شاهد تحولات شگرفی در منابع انسانی ارزشمند در شرکت خود باشید.

 

واحد محتوا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • محمدتقی رهنما
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۳۵

    سلام و احترام
    ممنون مطلب ارایه شده با موضوع ” در مصاحبه شغلی چه سوالات از کارفرما بپرسیم؟” که بیشتر سوالات ذکر شده در متن از جنس شناخت از موقعیت سازمان است؛ که البته بستگی دارد که از یک کارشناس پرسید شود و یا از خود کارفرما و یا مدیران ارشد سازمان که در حالت دوم تعدد زیاد این سوالات هم از حوصله کارفرما و مدیران ارشد شرکت خارج است و هم امتیاز مناسبی برای مصاحبه شونده بالاخص جهت منصدگری سمت های میانی و ارشد سازمان نمی باشد.

    یادمان بأشد که کارفرما هم همانند یک مشتری نیازی دارد که یا آشکارند همانند: اینکه ما برای توسعه بازارهای صادراتی نیاز به یک مدیر صادرات داریم .
    اما این کارفرما نیازهایی هم دارد که پنهان می بأشد مثلا: نمی دانم چرا در حوزه کشورهای منطقه منا و آسه-آن در طَی سالهای اخیر با توجه به هزینه کرد فراوان،هنوز دستاورد مناسبی نداشته ایم؟ این مثال یک نیاز پنهان است که کشف آن احتیاج به سوالاتی از جنس کشف مشکلات دارد نه جنس سوالات موقیعت .! لذا پیشنهاد میشود که بخشی از سوالات خود را به مشکلات کارفرما هم اختصاص دهید .
    ارادتمند

  • نادر کلانتری
    ۰۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰۱:۴۹

    مقاله شما خیلی خوب بود ازنظرمن….ممنون ازشما

  • جعفر کلانتری
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵

    مطالب بی نظیر بود

  • حیدر نوروزی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۱۰

    خیلی سایت خوبی دارین

  • داوود رضایی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • میلاد ترابی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۵۰

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • حمیدرضا خسروی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • آخوندی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۲۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • مهدی یزدانی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • عبدالله میرزایی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۵

    دستخوش

  • بهروز انتظامی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۲۵

    خیلی عالی بود