عمومی و اجتماعی

آشنایی با فیشینگ و نحوه تشخیص کلاهبرداری‌های اینترنتی

در چند سال اخیر، اینترنت و فضای مجازی، بخش بزرگی از زندگی انسان­‌ها را به خود اختصاص داده است، به گونه­‌ای که اکثر عملیات­‌های بانکی و پرداخت­‌های آنلاین نظیر خریدهای روزانه، انتقال وجه، پرداخت قبوض، بیمه و... با وجود اینترنت و به کمک اپلیکیشن‌­ها به سادگی و خیلی راحت انجام می‌­شود، اما همه چیز به همین سادگی نیست.
شاید خیال‌مان از بابت رفت‌وآمدهای بی‌­مورد و همین‌­طور آلودگی هوا راحت شود، ولی بهتر است بدانید استفاده از اینترنت در این راه، به همان اندازه می‌تواند خطرآفرین باشد، آن هم به خاطر حملات فیشینگ.

حملاتی که به سبب استفاده روزافزون از اینترنت برای انجام کارهای مالی، فرصت‌های زیادی را در اختیار کلاهبرداران اینترنتی (فیشرها) قرار می‌­دهد آن هم هنگام خرید اینترنتی و استفاده از درگاه های پرداخت جعلی. ممکن این واژه را زیاد نشنیده باشید، اما نگران نباشید، تنها با رعایت نکات ایمنی می­‌توانید این خطرات احتمالی را کاهش دهید. پس با این مقاله از تیم کارلیب همراه باشید تا یاد بگیریم فیشینگ چیست؟ و چگونه فیشینگ را به موقع تشخیص دهیم؟ تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ یا هک فیشینگ (Phishing) مخفف Password Harvesting Fishing به معنای شکار کردن گذر واژه کاربر و تلاش برای به دست ‌آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، اطلاعات حساب بانکی (شماره 16 رقمی کارت بانکی، شماره حساب، رمز دوم، CVV2) و… از طریق جعل آدرس یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و… است.

هدف اصلی حملات فیشینگ به دست‌ آوردن اطلاعات شخصی است. فیشینگ‌ها معمولاً با جعل یک وب­‌سایت که از نظر ظاهری با دیگر وب­‌سایت­‌ها تفاوتی ندارد، ایمیل، پیامک یا تماس گول­‌زننده و حتی در شبکه‌های مجازی انجام می‌­شود.
برای مثال ممکن است روزانه با پیام­‌های تبلیغاتی رو­به­‌رو شوید که وسوسه کننده باشند و به شما این وعده را بدهد که تنها با یک کلیک شارژ 10000 تومانی نصیب‌­تان می‌­شود. این در حالی است که شما با همان کلیک ساده وارد صفحه پرداختی می‌شوید که مشابه دیگر صفحات قانونی طراحی شده است و با وارد کردن اطلاعات حساب­‌تان، در واقع آنها را در اختیار فیشرها قرار داده­‌اید.
متأسفانه بعد از مدت کوتاهی، حساب شما خالی می‌­شود. زیرا اطلاعات­‌تان را در یک صفحه تقلبی وارد کرده‌­اید. بنابراین باید همیشه مراقب باشید و انواع فیشینگ را بشناسید.

انواع فیشینگ

بر اساس اینکه فیشرها برای کلاهبرداری از چه طریقی اقدام کنند، فیشینگ انواع مختلفی دارد، اما نقطه مشترک همه آنها، دسترسی به اطلاعات بانکی شما از طریق روش­‌های مختلف مهندسی اجتماعی است. مهندسی اجتماعی در حوزه­ فیشینگ مانند ایمیل، پیامک، تماس تلفنی، ربات تلگرام  و ... است. برخی از رایج‌­ترین­‌ها عبارت است از:

1. فیشینگ با ایمیل­‌های وسوسه کننده

در این روش، فیشر ایمیلی از طرف یک شرکت معتبر و معروف، بانک شما و ... ارسال می­‌کند و با دلایل قانع کننده‌­ای از شما می‌­خواهد اطلاعات بانکی‌­تان را ارسال کنید. آیا می‌­دانید سیستم‌­های مالی و بانکی، هیچ‌­گاه مجاز به فرستادن چنین ایمیل‌هایی نیستند؟ شما حتی نباید اطلاعاتی مانند رمز دوم کارت‌­تان را در اختیار کارمند بانک قرار دهید.

2. فیشینگ با تماس­‌های تلفنی

هکرها در این روش با شما تماس می‌­گیرند و خودشان را نماینده یک شرکت یا سازمان معتبر معرفی می­‌کنند. ممکن است به بهانه‌­های مختلف مثل یک آفِر ویژه یا حتی برنده شدن جایزه‌­ای با مبلغ بالا از شما اطلاعات حساب بانکی بخواهند (فیشر بانک). اینجاست که باید هوشیار باشید و هرگز گول این افراد را نخوردید.

3. فیشینگ با پیام­‌های کوتاه

فیشرها در این روش پیا­م­‌هایی با مضمون به مشکل خوردن حساب بانکی­‌تان یا حتی همان برنده شدن جایزه، سعی در وسوسه کردن­ شما دارند تا با شماره تلفن پیوست شده تماس بگیرید (یک سرویس تلفنی جعلی). در ادامه هم مثل همه موارد از شما اطلاعات بانکی می‌­خواهند.

نکته‌­ای که باید حتماً به آن دقت داشته باشید این است که برای واریز هر گونه وجه به حساب شما، چه از طریق بانک یا هر سازمان معتبر دیگر، نیازی به رمز بانکی شما نیست!

4. فیشینگ با طراحی صفحات تقلبی

در این روش، فیشر، صفحاتی مشابه یا درگاه­‌های پرداخت آنلاین قانونی طراحی می­‌کند و با یک پیشنهاد عجیب و وسوسه کننده، شما را به سمت آن صفحه می­‌کشاند تا عملیات انتقال وجه را انجام دهید. به محض ورود شما، این اطلاعات به صورت خودکار برای فیشر ارسال می‌­شود و او قادر است در اولین فرصت حساب شما را تمام و کمال خالی کند!

روش تشخیص یک درگاه پرداخت امن از یک درگاه تقلبی، آدرس یا لینک آن است. امن‌ترین درگاه، درگاه پرداخت بانک مرکزی به آدرس https://xxx.shaparak.ir است. در کنار این آدرس باید اسامی یکی از شرکت‌­های پرداخت یار مجاز باشد، مثل آسان پرداخت پرشین، الکترونیک کارت دماوند، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک پاسارگارد، پرداخت نوین آریا، فن­ آوا کارت و ... .

5. فیشینگ با عابر بانک (ATM) یا دستگاه‌­های POS

متأسفانه برخی از فیشرها، به کمک دستگاه­‌های (POS (point of sale و حتی ATM، کارت استفاده کنندگان را کپی می­‌کنند و به بهانه فروش محصول، از رمز مشتری مطلع می‌­شوند.
در ادامه هم آنها، به راحتی با در دست داشتن اطلاعاتی از جمله رمز کارت شما، حساب­‌تان را خالی می­‌کنند (فیشر کارت بانکی)! به همین دلیل است که تحت هر شرایطی رمز کارت باید توسط صاحب کارت وارد شود.

6. فیشینگ با ربات­‌های تلگرامی

این روزها ربات‌های تلگرام سرعت بسیاری از کارها را برای ما دوچندان کرده‌­اند. شرکت‌های معتبر زیادی هم از این بستر برای ارائه خدمات کمک گرفته‌­اند، اما بهتر است بدانید ربات­‌های تلگرام بستر مناسبی برای انتقال وجه نیستند. زیرا در موارد بسیاری به بهانه انتقال وجه، دریافت خدمات، خرید محصول یا حتی پست‌های وسوسه انگیز اطلاعات بانکی حساب و یا کارت بانکی شخص را سرقت می­‌کردند. می‌­توانید برای مشاهده نمونه کلاهبرداری­‌ها به سایت پلیس فتا مراجعه کنید.

7. فیشینگ با نرم­‌افزارهای تقلبی

نرم‌­افزارهای تقلبی یا بهتر است بگوییم بدافزارهای آلوده که کافی است روی دستگاه شخص نصب شوند. پس از آن، فیشر مطلع می‌­شود و با دسترسی به سیستم شخصی شما، اطلاعات­‌تان را هک می­‌کند.علاوه بر آن، از نرم‌افزارهایی که حاوی لینک یک صفحه تقلبی هستند نیز برای انجام فیشینگ استفاده می‌شود.
این نرم‌افزار­های جنجالی اغلب با عناوین مستهجن عرضه می­‌شوند. معمولاً قربانی، پس از نصب این بدافزارها، اقدام به پرداخت مبلغ خدمات در داخل نرم‌افزار می‌کند، و اطلاعات کارت‌بانکی خود را در اختیار فیشر گذاشته است.

8. فیشینگ با اپلیکیشن­‌های اندورید

مراقب باشید اپلیکیشن­‌های تلفن همراه­‌تان را از هر سایتی دانلود نکنید، زیرا اپلیکیشن­‌های نامعتبر راه خوبی در اختیار فیشرها گذاشته‌­اند تا بتوانند خیلی راحت از اطلاعات حساب شما، سواستفاده کنند. از هر سایتی برای دانلود استفاده می­‌کنید، حتماً نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) آن را چک کنید.

9. اسپیر فیشینگ (Spear phishing)

اسپیر فیشینگ یا فیشینگ هدف‌دار، زمانی است که هکر، فرد یا افراد خاصی را مورد حمله قرار دهد. در این روش هکر سعی می­‌کند ابتدا با چند پیام یا تماس، اعتماد طرف مقابل را جلب کند تا بتواند به اطلاعات آنها دست پیدا کند.

10. فارمینگ (Pharming)

در حمله فیشینگ به صورت فارمینگ، مجرمان سایبری، فایل‌های هاست یک وب‌سایت یا سامانه نام دامنه (DNS) آن‌ را به صورت نامحسوس تغییر می‌­دهند. به این ترتیب وقتی کاربران برای ورود آدرس درست سایت را وارد می‌کنند، بدون این‌که متوجه شوند به یک صفحه تقلبی منتقل می‌شوند و با وارد کردن اطلاعات، هکر به آنها دسترسی پیدا می‌کند. می‌­توان گفت فارمینگ یکی از خطرناک‌ترین روش‌های فیشینگ است زیرا آدرس سایت به درستی وارد شده و امکان تشخیص درست توسط کاربر وجود ندارد.

11. فیشینگ با نتایج جستجو در گوگل

در این روش فیشر، یک وب­سایت جعلی مشابه با وب­سایت اصلی طراحی می­‌کند و آن را با استفاده از روش­‌های سئو یا تبلیغات در موتورهای جستجو، در نتایج بالا می­‌آورد. کاربر هم بدون اینکه اطلاع داشته باشد، روی لینک اول کلیک می­‌کند و اطلاعات خود را در وب­سایت جعلی وارد می­‌کند. گرچه موتور جستجویی مثل گوگل با فیشینگ مقابله می‌­کند اما در بعضی موارد آنقدر سایت­‌های جعلی، حرفه‌­ای طراحی شده اند که گوگل هم به مشکل می­‌خورد.

12. فیشینگ با آدرس صفحات تقلبی

در این روش، خلاف روش­‌هایی که تا به الان گفته شد، هکر از اشتباه شما سو استفاده می‌کند. به این صورت که ممکن است به هر دلیلی، آدرس سایت مورد نظرتان را اشتباه تایپ کنید. هکر نیز از یک آدرس مشابه با سایت اصلی استفاده می­‌کند تا کاربری که اشتباه کرده است به دام بیفتد.
برای مثال بعضی اسامی سایت­‌ها شامل حرف m  است، هکر نیز در آدرس تقلبی از ترکیب حروف r , n در کنار هم استفاده می­‌کند. اگر کمی دقت کنید وقتی این دو حرف در کنار هم قرار بگیرند  rn شبیه به m به نظر می‌­آیند!

13. فیشینگ با شبکه بی سیم یا وایرلس

در این روش که به روش دوقلوهای شر یا Evil Twins نیز معروف است، فیشر یک شبکه وایرلس ساختگی در مکان­‌های عمومی مثل فرودگاه، هتل، کافی‌شاپ و ...ایجاد می­‌کند. به محض اتصال قربانی به شبکه جعلی، فیشر سعی می‌کند رمزهای عبور و یا سایر اطلاعات مرتبط با کارت اعتباری او را ثبت و ضبط کند.

14. فیشینگ با دستورات جاوا اسکریپت

یکی از روش‌های فیشینگ استفاده از دستورات جاوا اسکریپت است. در این روش نوار آدرس را اصلاح می­‌کنند و تغییر می‌­دهد. این کار با قرار دادن تصویر یک آدرس اینترنتی قانونی در نوار آدرس یا بستن نوار آدرس اصلی و باز کردن یک نوار آدرس جدید که حاوی آدرس اینترنتی قانونی است، انجام می‌شود.

فیشر در این روش به راحتی می‌تواند از نقایص موجود در برنامه جاوا اسکریپت یک سایت معتبر و قانونی علیه قربانیان خود استفاده کند. این نوع حمله‌ها که به کراس سایت اسکریپتینگ معروف شناخته شده هستند، سخت و پیچیده‌­اند، زیرا قربانی را به صفحه اینترنتی ثبت‌نام خدمات بانکی متعلق به خود ارجاع می‌دهند، صفحه‌ای که در آن‌همه چیز از آدرس سایت گرفته تا گواهی امنیتی، درست و صحیح به نظر می‌رسند.
این کار حقه‌ای برای به ثمر رساندن سرقت و انجام دادن حمله است. کشف این حمله برای افرادی که دانش و تخصص لازم را ندارند، کار بسیار سختی است.

15. فیشینگ با روش نفوذهای امنیتی

از دیگر حملات فیشینگ ایجاد صفحه وب‌سایتی جدید در وب‌سایت شما است. در این حمله یک هکر به یکی از حفره‌های امنیتی موجود در سایت شما نفوذ می‌­کند.
سپس صفحه جدیدی دقیقاً مشابه با صفحه ورود به یک بانک در وب‌سایت شما ایجاد کرده و از کاربران اطلاعات بانکی و تجاری را می‌خواهد.
کاربر نیز، اطلاعات حساب خود را از طریق وب‌سایت شما وارد کرده و این اطلاعات برای هکر ارسال خواهد شد. درنهایت با شکایت کاربران، هیچ آثاری از هکر باقی نمانده و همه به وب‌سایت شما مشکوک خواهند بود.

برای از کار انداختن تکنیک‌ها و برنامه‌هایی که وب‌سایت‌ها را با هدف پیدا کردن متون و علائم مرتبط با فیشینگ اسکن و بررسی می‌کنند، فیشرها به‌ تازگی شروع به استفاده از وب‌سایت‌هایی کرده‌اند که با برنامه‌های فلش ساخته‌شده‌اند.
این‌گونه سایت‌ها بسیار واقعی به نظر می‌رسند، اما درواقع در آن‌ها متون و علائم مرتبط با فیشینگ پشت ظاهر برنامه‌های فلش پنهان ‌شده‌اند. متأسفانه همانطور که خواندید، روش‌­های فیشینگ به حدی زیاد و متنوع است که شاید ما را به عنوان کاربر از انجام کارهای آنلاین پشیمان کند، نباید صورت مسأله را پاک کرد. زیرا دنیا در حال پیشرفت به سمت مجازی شدن است و هیچ راه فراری از آن نیست. پس بهتر است با آموزش فیشینگ و روش‌­های تشخیص آن به موقع خطر را شناسایی کنیم.

روش­‌های شناسایی و جلوگیری از حملات فیشینگ

از جمله راهکارهایی که ­می­‌توان تا حدودی از فیشینگ در اینترنت جلوگیری کرد و از اطلاعات خود محافظت کرد شامل:

1. بررسی آدرس درگاه پرداخت بانک

زمانی که قصد پرداخت هزینه بابت استفاده از یک نرم‌افزار یا خرید محصول را به صورت آنلاین دارید، وقتی به درگاه پرداخت هدایت شدید باید آدرس اینترنتی آن را به دقت بررسی کنید. در آدرس اینترنتی حتماً به دنبال غلط‌های املایی و کلمات نامفهوم بگردید، هم­چنین شروع آدرس لینک را بررسی کرده که با عبارت https آغاز گردد.

2. بررسی محتوا، آدرس فرستنده و لینک‌های موجود در ایمیل

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، جعل ایمیل یکی از روش‌های فیشینگ اینترنتی است و متخلفین از ایمیل‌هایی با شباهت زیاد به ایمیل‌های اصلی و یا لینک­‌های مخرب در ایمیل‌ها جهت سرقت اطلاعات بانکی استفاده می­‌کنند. فروش اینترنتی امروزه از طریق ایمیل بسیار رایج است و حتماً باید برای جلوگیری از آن آدرس ایمیل محتوا و لینک موجود در آن را بررسی کرد.

3. رفرش کردن صفحه درگاه پرداخت بانک‌­ها

دوباره اجرا کردن یا رفرش کردن صفحه درگاه پرداخت راه‌های جلوگیری از فیشینگ است. معمولاً با این کار باید اعداد و ارقام موجود در قسمت شماره گیری شماره حساب تغییر کند. در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاد، این صفحه جعلی است.

4. خرید از وب سایت­‌های معتبر

تمام وب­سایت‌های معتبر توسط پلیس فتا تایید شده و در سیستم الکترونیکی ایران به ثبت رسیده‌­اند دارای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) هستند که با کلیک بر روی آنها باید تمامی مشخصات وب سایت برای شما به نمایش در بیاید.

5. آپدیت به موقع نرم‌­افزارها

آپدیت نرم‌­افزار ها از بهترین راه­‌های جلوگیری از فروش اینترنتی است، زیرا با این کار اطلاعات امنیتی نرم افزار به روز رسانی می­شود. در نتیجه نرم­‌افزار در برابر هک و ویروس­‌های مخرب از اطلاعات محافظت می‌شود.

6. دانلود نرم‌افزار از فروشگاه‌­های معتبر

بهترین کار این است که برای دانلود نرم افزار از فروشگاه‌های معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور اقدام کنید و در گوشی خود نصب کنید.

7. استفاده از رمز عبور معتبر و دو مرحله‌­ای

استفاده از رمز عبور معتبر و قابل اطمینان احتمال فیشینگ را تا حد زیادی کاهش می­‌دهد. برای این کار بهتر است از اعداد و حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید. رمز دوم­‌های دو مرحله‌­ای که در آنها از ارسال کد تایید هویت استفاده می­‌شود نیز بهترین راه برای افزایش امنیت اطلاعات و جلوگیری از فیشینگ است.

8. عدم پاسخ به تماس­‌های مشکوک

بهتر است تا حد امکان به شماره های ناشناس پاسخ ندهید هم‌­چنین نوع شماره را بررسی کرده تا اگر تفاوتی با شماره های واقعی داشت، آنها را بلاک کنید.

با آگاهی از این روش‌­ها تا حد زیادی از فیشینگ جلوگیری می­‌شود، اما با این حال، این احتمال وجود دارد که هر کدام از ما در دام فیشرها گرفتار شویم. در چنین موقعیتی چه باید کرد؟

اقدامات بعد از فیشینگ

اگر تحت هر شرایطی متوجه حملات فیشینگ شدید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. قطع دسترسی‌ها
  1. سریعاً سایت خود را از حالت آنلاین خارج کنید تا کاربران دسترسی به محتواهای وب‌سایت نداشته باشند
  2. تشخیص عامل ایجاد نا امنی
  3. بعد از تشخیص نوع آلودگی و رفع آن باید عامل ایجاد این آلودگی را پیدا کنید.
    زیرا اگر برطرف نشود وب‌سایت شما در آینده نیز با راه‌اندازی مجدد هک خواهد شد.
  4. کامپیوترهای مدیران وب‌سایت نیز باید با Antivirus و AntiMalware اسکن شوند.
  5. به هیچ عنوان از پسوردهای ضعیف استفاده نکنید.
  6. تمامی ابزارها را سر موقع به‌روزرسانی کنید تا خطاهای امنیتی مرورگر سیستم‌عامل و CMS ها از بین برود .
  7. وب‌سایت خود را از عدم احتمال وجود SQL injection که نوعی از نفوذ به بانک اطلاعاتی به‌وسیله کدها  و Redirect ها بررسی کنید .
  8. پاک‌سازی و رفع فایل‌های آلوده، به این صورت که تمامی موارد مشکوک را پاک‌کرده و از فایل‌ها نسخه Backup تهیه کنید سپس تمامی پسوردها را تغییر دهید.

فیشینگ همیشه در کمین شماست.!

یک لحظه غفلت در بررسی یک ایمیل یا آدرس یک وب‌سایت و یا نصب یک نرم‌افزار آلوده به بدافزار می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه‌ تمام زندگی و یا سرقت تمام اطلاعات حساس شما شود، پس آن را جدی بگیرید.
تیم کارلیب نیز با توجه با افزایش آمار کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ بر آن شد تا یکی از مقالات آموزشی وبلاگ خود را به این موضوع اختصاص دهد. اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید تا افراد در دام افراد سودجو نیفتند. ضمناً اگر تجربه ای در این زمینه دارید میتوانید در قسمت نظرات، با ما و کاربران وبلاگ کارلیب در میان بگذارید.

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مهسا منصوری
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۹

    سلام
    ممنون از مطلب خوبتون، فقط اینکه وقتی سایت های معتبر خرید و فروش اینترنتی، به مناسبت های مختلفی مثل بلک فرایدی، تخفیف های دروغین میذارند هم نوعی فیشینگ محسوب میشه؟ با وجود صفحات پرداخت مطمئن منظورم هست.
    سپاس

    • فاطمه ولی محمدی
      ۰۴ دی ۱۳۹۹، ۰۷:۵۲

      سلام دوست عزیز
      اگر در خرید اینترنتی و استفاده از درگاه های پرداخت جعلی، از حساب شما پولی برداشت شده که در اثر بدست آوردن اطلاعات کارت بانکی شما بوده این مورد فیشینگ به حساب میاد. وگرنه بلک فرایدی و تخفیف های دروغین و… به نوعی بازاریابی دروغین محسوب میشه و پس از مدتی هم عدم اطمینان مشتری رو در پی داره.
      امیدواریم با درایت کافی، هیچ وقت درگیر کلاهبرداری اینترنتی نشید

  • سهیلا سارانی
    ۰۴ دی ۱۳۹۹، ۰۷:۵۵

    هر روز برای من پیامک میاد که شما برنده ۲۰۶ شدید و… مثلا ۵۰۰ هزار تومن بریزید تا خودرو رو بهتون تحویل بدیم
    یا شماره کارت میخوان که یه مبلغی رو به حسابمون بریزن. میشه به اینها اعتماد کرد آیا؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۰۴ دی ۱۳۹۹، ۰۸:۰۱

      این پیامکها و تماس ها به منظور دریافت اطلاعات کارت بانکی شما و در نهایت انجام کلاهبرداری اینترنتی هست. به هیچ عنوان بدون تحقیق و بررسی به این پیام ها و تماس ها اعتماد نکنید. راه های فیشینگ زیاد هست

  • محمود نامور
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • علی محمد زمانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • رامین شمس
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۵۰

    خیلی عالی بود

  • محمدحسن یزدانی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰

    مرسی

  • مهدی نهاوندی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۵۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • مهران علیپور
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • غلام امامی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۵

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟