عمومی و اجتماعیموفقیت شغلی

فنگ شویی در محیط کار

فنگ شویی در محیط کار

تا به حال این تجربه را داشته­‌اید که یک تغییر دکور ساده، چه تأثیر مثبتی بر روحیه ما می­‌گذارد؟ این کار هر چقدر هم ساده و همراه با کم‌ترین تغییرات باشد، انگیزه ما در انجام کارها و حتی امورات روزمره را دو چندان می­‌کند.
حال اگر علمی­‌تر و بر اساس قوانینی که برای آن وجود دارد، انجام شود، قطعاً نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. از جمله این قوانین؛ فنگ شویی است. یک فلسفه و فن باستانی در چین که برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان­‌ها، چه تجاری و چه مسکونی، به کار می­‌رود.

فنگ­ شویی به ما کمک می­‌کند تا ارتباط بین وضعیت محیط زندگی و چگونگی قرار گرفتن وسایل در آن محیط را، حتی محل کار، بهتر بشناسیم و چیدمان مناسب­‌تری ارائه دهیم. با این کار، جنبه­‌های مثبت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف می‌­کنیم. پس فنگ ­شویی و اثرات آن بر محیط اطراف را نباید دست کم گرفت. با این مقاله از تیم کارلیب همراه باشید تا با مفهوم درست فنگ­ شویی و اثرات آن بر زندگی شغلی و محیط کار، به خوبی آشنا شویم.

فنگ شویی در محیط کار

فنگ ­شویی چیست؟

فنگ ­شویی یک هنر متافیزیک چینی است و در لغت به معنای آب و باد است، علمی که مناسب‌­ترین چیدمان را ارائه می­‌دهد تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد.

مهم‌­ترین اصل در فنگ ­شویی این است که باید از هر گونه بی نظمی و انباشتگی پرهیز شود ولی در مقابل از رنگ‌­های مناسب و خطوط منحنی در جا و مکان مناسب استفاده شود.
ممکن است تا به اینجا این سوال برای‌تان پیش آید که ارتباط بین معنای لغوی فنگ­ شویی و تعریف آن چیست؟ در پاسخ باید بگوئیم که عناصر طبیعی در فنگ­ شویی نقش مهمی دارند که شامل: آب، باد، خاک، آتش و چوب است.
به این معنا که با حرکت باد و آب و کاربرد صحیح این عناصر طبیعی، انرژی خوبی در محیط زندگی ما جریان پیدا می‌­کند. اما اینکه مبدأ تمام این صحبت­‌ها کجاست، به افسانه فنگ ­شو برمی‌­گردد که در ادامه به اختصار درباره آن صحبت می‌­کنیم.

افسانه فنگ­ شو چیست؟

تاریخچه فنگ­ شویی به قرن دوم قبل از میلاد برمی­‌گردد، که در طول سال­‌های متمادی توسط افراد با عقاید مختلف به شکل­‌های مختلف ظهور کرد تا نهایتاً حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط حکیم لائو تسه بنیانگذار تانونیسم تدوین شد. فنگ ­شویی مجموعه­‌ای از اطلاعات بود که به شیوه سنتی و سینه به سینه از استاد به شاگرد انتقال یافت که در دوره‌­ای از تاریخ رونق می­‌گرفت و گاه به فراموشی سپرده می­‌شد، اما در این بین، طی قرون ۷ تا ۱۰ میلادی به اوج خود رسید و پیروان بیشماری را شیفته خود ساخت، که منجر به شکل ­گیری مکتب اول شد.
مکتبی که در آن  حکیم فرزانه یانگ یون سونگ، در کتابی به نام طبیعت زیبا و دلفریب ،کاملاً منسجم به بررسی جزئیات تشکیل دهنده ساختار طبیعت و مناظر آن پرداخت. این کتاب به مرجع دانش فنگ شویی مشهور است و جهان را براساس فرم و شکل توصیف می­‌کند.

در ادامه، مکتب دوم شکل گرفت. مکتبی که پیروان آن سیستمی با توجه به قطب‌نما و جهات اصلی و فرعی بنا کردند که به روش فوکین معروف است. جهان امروز از شرق تا غرب، از تلفیق این دو مکتب برای تحلیل شکل انرژی، کیفیت زمین و سازه، چشم انداز اطراف یک خانه، بررسی جهت ­گیری ناهموار‌‌ی‌­ها، آ‌ب‌­های جاری و راکد اطراف استفاده نمود. تا به اینجا سخنی از افسانه فنگ شو به میان نیامده بود و همه چیز را بر اساس واقعیت می‌پنداشتند. تا زمان ظهور مکتب سوم.

با پیدایش مکتب سوم، عده زیادی بر این باور بودند که فنگ شویی مجموعه ای از قواعد عامیانه و سنتی است که ریشه در افسانه‌های کهن چینی و اسطوره‌ها دارد اما مبتنی بر عقل سلیم و دلایل منطقی است.
به همین دلیل، عده‌ای این بخش از دانش فنگ شویی را تخیلات فانتزی می­‌دانستند، که به افسانه فنگ شو معروف شد، زیرا با توجه به مد و سلیقه مردمان در هر عصر و دوره‎ای قابل تغییر بوده است. اما  آنچه از تمام این ایام برای آیندگان یادگار ماند و بیشتر مورد توجه قرار گرفت، جدول فنگ شویی بود.

جدول فنگ شویی

جدول فنگ شویی

جدول فنگ شویی (جدول لوشو) یک ابزار باستانی بود که جهت ایجاد شادی و تعادل توسط استادان فنگ شویی در چین باستان کشف شد و مورد استفاده قرار گرفت. این جدول به تنهایی کمکی به اجرای فنگ شویی در محیط زندگی یا محل کارتان نمی‌­کرد، بلکه باید به صورت یک ساختار جهت تحلیل بناها استفاده می‌شد.

در این جدول، شماره 5 در مرکز قرار دارد و اعداد فرد در حاشیه هستند و چهار عدد زوج 2،4،6،8 در چهار گوشه مربع قرار دارند، که با پنج عدد فرد 1،3،5،7،9 تشکیل یک مربع می‌دهند. هر کدام از این اعداد نماد یکی از عناصر طبیعی هستند و ویژگی­‌های خاصی مثل رنگ، جهت، جایگاه، اعضای خانواده، فصل، احساس، ذهن، ارگان­های بدن و ... دارند، که به سادگی نباید از آنها گذشت.

این اعداد و ارقام سرشار از رمز و رازهایی هستند که خاصیت­‌های متفاوتی دارند یا بیانگر کیفیت خاصی از انرژی هستند. برای مثال عدد 9 عنصری است که انرژی بسیار قوی را در بر می‌گیرد و بیانگر عنصر آتش است، اما در مقابل عدد 1 انرژی بسیار پایینی دارد و بیانگر عنصر آب است. در جدول فنگ شویی، آنها بسیار مهم هستند و الگوهای خاصی برای استفاده دارند. در ضمن هر کدام نماد اسطوره‌­هایی هستند که برخواسته از باورها و اشکال سماوی مربوط به نجوم چینی است. اما آیا همه این باورها بر مبنای واقعیت است؟

آیا افسانه فنگ شو واقعیت دارد؟

در پاسخ به این سوال با توجه به نظر یک کارشناس فنگ شو باید گفت، بله! اگر با جزئیات بیشتری به بررسی تاریخ فنگ شویی بپردازید، متوجه می‌شوید که برای ایجاد تغییرات مناسب در یک پروژه می‌توان با تعدادی وسایل با قیمت خوب و عناصر متعادل کننده محیط، انرژی منفی را به انرژی مثبت و سازنده تبدیل کرد، بدون نیاز به تغییر در ساخت و حتی مصالح ساختمانی. رشته­‌های طراحی و دکوراتوری داخلی نیز، از جمله دانش­‌هایی است که پابه پای معماری، ساختمان­‌سازی و شهرسازی با کمک قوانین فنگ شویی، آن هم با کم‌ترین هزینه بهترین فرم‌­های انرژی را در فضا ایجاد کرد و چهره زیباتر و جذاب­‌تری به آنها بخشید.

جالب اینجاست که فنگ شویی هیچ محدودیتی برای نوع فضا و کاربرد آن ندارد، مسکونی، تجاری و ... که برای هر کدام قوانین خاص خود را دارد. از جمله مواردی که در ادامه در مورد آن بحث می‌­کنیم فنگ شویی در محیط کار و اثرات بر زندگی شغلی است.

اگر دلیل انتخاب این بحث را می­‌پرسید، باید بگوئیم که امروزه با توجه به شرایط اقتصادی، کار جایگاه مهمی در زندگی هر کسی دارد، زیرا درآمد حاصل از آن نقش مهمی در گذران زندگی ایفا می­‌کند. در این بین هم هستند کسانی که هنوز به موفقیتی که باید دست پیدا نکرده­‌اند و سردرگم‌­اند. در حالی که با دانستن اصول فنگ ­شویی و قوانین آن می‌­توانید اوضاع را بهبود ببخشید.

فنگ شویی

راهکارهای کسب موفقیت شغلی با فنگ شویی

از همین ابتدا اشاره کنم که منظور از فنگ شویی کاربرد مبلمان و دکوراسیون سخت، پیچیده و پر هزینه نیست، بلکه سعی می­‌کنیم با همان وسایلی که در اختیار داریم، جریان انرژی محیط را بالا ببریم. فنگ شویی شغل نیز تلاش می­‌کند محیطی آرام، شاد و پر درآمد به همراه افزایش و تقویت جریان انرژی‌های مثبت در محل کار داشته باشید. چگونه؟ با رعایت چند نکته ساده:

1- پاکسازی و مرتب کردن محل کار است

این نکته به معنای تمیز کردن محیط کار خود از هرگونه گرد و غبار و انباشتگی‌های بی‌مورد است. در واقع شما باید با تمیز کردن هر گونه کثیفی که هر روز در برابرتان هستند، شروع به کار کنید. با این کار ابتدا ذهن‌تان را آزاد می‌کنید و بار احساسی­‌تان سبک می‌شود و پس، سر زنده و خوش­بین‌تر می‌شوید. چرا؟ زیرا به‌طور طبیعی هر گونه کثیفی و شلوغی باعث می‌شود انرژی نتواند آزادانه و به‌طور کامل جریان داشته باشد.

2- حذف وسایل غیر ضروری از میز کار

فنگ شویی میزکار نیز از اصول اولیه علم فنگ شویی است. این کار باعث می‌شود حس خوبی داشته باشید و گرفتن بار انرژی‌های مثبت را برای شما فراهم خواهد نمود.

3- بررسی شیر آب به ‌طور مرتب

چکه کردن آب از علائم اسراف است. وقتی ‌چنین وضعیتی برای آب پیش بیاید، وضعیت مالی شما را منعکس می‌کند، پس، برای افزایش درآمد و ثروت حتماً آن را چک کنید و در صورت لزوم تعمیر نمائید.
حتی اگر وسیله برقی خرابی در محیط کار دارید مثل ساعت­، لامپ سوخته، باتری‌­های استفاده شده و کم عمر و... ، آن را نیز تعمیر کنید. زیرا وسایل الکترونیکی خراب و نیمه سوز بخش زیادی از انرژی‌ها را صرف خود می‌کنند و تمرکز انرژی‌ها برای جذب شادی، ثروت و سرمایه در محیط را از بین می‌برند.

4- اهمیت دادان به موقعیت قرارگیری اشیا در محیط کار

برای مثال اگر رئیس یا مدیرعامل شرکت هستید موقعیت میز کار، نشان‌دهنده موقعیت فرماندهی شما است پس باید طوری باشد که دیدی مستقیم نسبت به درب اتاق داشته باشید. البته طوری ننشینید که درب ورودی مستقیماً رو به شما باشد زیرا در چنین حالتی جریان بسیار زیادی از انرژی درب به‌طور مستقیم به شما برخورد می­‌کند که ممکن است خودش، اثرات منفی را به دنبال داشته باشد.

5- کاربرد عناصر طبیعی پنج گانه در دکوراسیون

همانطور که قبلاً اشاره شد، عناصر طبیعی پنج گانه نقش مهمی در فنگ شویی دارند. اما مهم‌­تر از آن چگونگی کاربرد این عناصر در محیط کار است، و از آن مهم‌تر این است که این پنج عنصر در تعادل باشند. چرا؟ به این خاطر که وقتی‌ عناصر در تعادل باشند زندگی‌ شما نیز متعادل خواهد بود.

اگر با یک مثال بخواهیم توضیح دهیم، وقتی‌ شما در یک محیط بسیار روشن (عنصر آتش) با مقدار زیادی از رنگ‌های روشن به همراه فلزات که در ساخت کمدها، کابینت‌ها، کامپیوتر، فکس و ... استفاده ‌شده سروکار دارید باید با به کارگیری سایر عناصر، تعادل را برقرار کنید. شما می‌توانید از تعدادی گیاه (عنصر چوب)، رنگ‌های خاکی برای عنصر خاک و یک آکواریوم و یا آب‌نما برای عنصر آب استفاده کنید.

تمام این نکات از اصول اولیه فنگ شویی هستند که باید در محیط کار به آنها دقت کرد، اما در کنار اینها بهتر است نکاتی هم در مورد نحوه چیدمان دکور محیط کار، دفتر کار و حتی میز کار بدانیم تا نهایت انرژی را در محیط جاری کنیم.

فنگ شویی در چیدمان محیط کار

فنگ شویی در چیدمان محیط کار

با توجه به همه آنچه تا به اینجا گفته شد، هر چیز در فضایی که در آن کار می‌کنید اتفاق می‌افتد، در واقع متاثر از دیوارها، اشیاء و مبلمان آن فضا است. پس چیدمان باید به گونه‌­ای باشد که نتیجه نهایی خلاص شدن از شر انرژی منفی باشد.

به بیان دیگر ممکن است با یک چیدمان اشتباه، انرژی بیش از حد مورد نیاز، در اتاق کار ذخیره شود که منجر به بروز احساسات و افکار منفی می‌شود. بنابراین با رعایت چند نکته در چیدمان، موفقیت و ثروت را به سمت خود دعوت می­‌کنید.

1. ورودی اتاق­تان را هوشمندانه طراحی کنید.

ورودی اتاق یکی از اصول فنگ شویی است که به شدت مورد توجه قرار دارد، زیرا محل وارد شدن انرژی به یک دفتر کار از طریق درب اتاق است که در فنگ شویی به mouth of chi معروف است. درب­‌های فلزی بیشتر مورد توجه هستند، به این خاطر که، درب‌های فلزی به منزله نگهبان اتاق شناخته شده‌­اند و انرژی بد را در خود حفظ می‌کنند. نکته قابل توجه این که، درب‌ها همواره بایستی باز باشند؛ انگار که منتظر آمدن موفقیت و ثروت به درون اتاق هستید.

2. فنگ شویی میز کار را جدی بگیرید.

فنگ شویی میز کار

میز کار منبع انرژی کاری شما است و مکانی است که تمام تمرکز و انرژی را برای به دست آوردن بهترین نتیجه به کار می‌­برید. اگر اصول فنگ شویی میزکار را جدی بگیرید، شاهد جریان یافتن یک انرژی عظیم و هماهنگ در دفتر کارتان هستید که به خودی خود باعث موفقیت بیشتر کسب و کار شما خواهد شد. مهم‌­تر از محل قرارگیری میز کار، وسایلی است که روی آن قرار می­‌دهید.

برای چیدمان میز کار این نکته را در نظر داشته باشید که هرگز میز کارتان را طوری قرار ندهید که با نشستن روی صندلی‌تان، پشتتان به پنجره باشد. در ضمن، بهتر است صندلی‌تان پشت به در نباشد تا از ورود و خروج افراد نیز آگاه باشید.

بهترین موقعیت برای قرار گیری میز این است که پشت شما به دیوار و نگاه‌تان به سمت درب ورودی دفتر کارتان باشد. شما با استفاده از این تکنیک فنگ شویی راه ورود موفقیت، پیشرفت و ثروت را به اتاق خود باز می‌کنید.

3. از آثار هنری استفاده کنید.

از دیگر اصول فنگ شویی، کاربرد عکس‌ها و تابلوهای هنری است. البته هنگام انتخاب عکس، پوستر، تابلو، مجسمه و ... بهتر است به سمبل‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. نکته‌­ای که هست، نباید آنچه انتخاب می­‌کنید یادآور صحنه‌های ناراحت‌کننده و افسرده، مانند جنگ، تنهایی، چهره غم‌انگیز و اسکلت و امثال این‌ها باشند.

همین‌­طور عکس حیوانات، در واقع تصاویر مورد استفاده نباید شامل حیوانات وحشی گرسنه، مانند شیر یا ببری با دهان باز یا کوسه و … باشد. از عکس حیوانات مرده هم به هیچ عنوان استفاده نکنید. تصاویر یادآور طبیعت بسیار توصیه می‌­شود، به شرطی که آن منظره آرامش‌بخش و لطیف باشد.
برای مثال نمایش دریای طوفانی نیز توصیه نمی‌شود. در مورد استفاده از هنر مدرن هم لازم است ابتدا تأثیر آن را بر روی خود در نظر بگیرید.

4. صندلی مناسب انتخاب کنید.

صندلی دفتر کار باید نهایت راحتی و آسایش را برای شما فراهم کند. صندلی‌های سخت و غیر ارگونومیک خستگی جسمی و نهایتاً صدمات جبران‌ناپذیری به ستون فقرات وارد می‌آورند. علاوه بر آن شما نیاز به نگه‌ داشتن پشت و تیکه دادن دارید، پس باید راحتی را کاملاً حس کنید. برای راحتی بیشتر می‌­توانید از بالشتک‌های آناتومیک استفاده کنید.

5. تأثیر رنگ­‌ها در فنگ شویی را از یاد نبرید.

بر اساس اصول فنگ شویی رنگ اتاق کار نقش زیادی در رفتار و خلق‌وخوی افراد ایفا می‌کند. رنگ­‌هایی که موجب رونق کار می­‌شود، رنگ زرد، سبز، آبی، صورتی، قهوه­ای و سفید است که هر کدام نتایج مثبتی را به ارمغان می‌­آورند.

اگر کمی جزئی­‌تر نگاه کنیم، رنگ زرد باعث می­‌شود انسان در حالت خوش‌بینانه و منطقی تصمیم‌گیری کند. رنگ سبز  روح و روان آدمی را نوازش می‌دهد و آزادی و تعادل را به محیط کار هدیه می­‌دهد. رنگ آبی، نماد صلح است و صبوری را به همراه دارد.

رنگ صورتی هم از رنگ­‌های شاد است و حس عاشقانه را در آدمی تقویت می‌کند. رنگ قهوه‌ای منجر به ثبات انرژی محیط می‌­شود و در عین ظرافت احساس ایمنی را به مخاطب می‌­دهد. رنگ سفید نمادی برای شروع تازه و خلوصی بی‌نظیر در انجام کار است. به شرطی که به اندازه به کار رود، زیرا استفاده بیش از حد از آن می‌تواند حس سردی و بی‌روحی را انتقال دهد.

6. استفاده از گیاهان را فراموش نکنید.

استفاده از گیاهان در فنگ شویی

گیاهان در محیط داخلی انرژی مثبت را به دفتر شما انتقال می‌دهند. بهتر است از گیاهانی استفاه کنید که شکل آن‌ها گرد است. این گیاهان انرژی زندگی را به خاطر رشدی که دارند، در محیط ایجاد می‌کنند. از کاربرد گل­‌های مصنوعی هم به شدت خودداری کنید.

کاربرد گیاهان اگر در کنار نور مناسب اتاق باشد، تأثیر شگرفی دارد، یک فضای مثبت و سرشار از آرامش. پس از به کار بردن پرده‌­های با رنگ تیره که مانع از ورود نور می‌­شوند، هم خودداری کنید.

همه این­ها باعث جذب موفقیت و ثروت به سمت شما می­‌شود، اما این اصول تنها به محل کار ختم نمی­‌شود. فنگ شویی محدودیتی ندارد، از محل زندگی گرفته تا حتی کیف پول شما. درست است! فنگ شویی کیف پول نیز می‌­تواند به سادگی در جذب ثروت به شما کمک کند. چگونه؟

فنگ شویی کیف پول

کیف پول نباید به گونه‌­ای باشد که شما 20 دقیقه از زمان­تان را صرف پیدا کردن پول یا هر وسیله دیگری بکنید. پس اولین نکته تمیز کردن و تمیز نگه داشتن کیف پول است.
رنگ، سایز و شکل هندسی آن نیز مهم است و باید متناسب با نیاز خودتان انتخاب شود تا مبادا سایز بزرگ آن باعث تجمع وسایل غیر ضروری شود. توصیه شده که اهداف مالی‌­تان را بر روی کاغذ قرمز با خودکار مشکی بنویسید و داخل کیف پول­‌تان بگذارید تا گردش مالی و جذب ثروت­‌تان افزایش پیدا کند. حتماً امتحان کنید.

فنگ شویی شغل­تان را به کارلیب بسپارید.!

کم­ترین توصیه­‌ای که یادآور می­‌شویم این است که این برای یکبار هم که شده است جهت بهبود شرایط مالی و جذب ثروت از اصول فنگ شویی استفاده کنید تا تأثیر آن را بر زندگی شغلی­‌تان ببینید.
از آنجا که این مسائل امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، تیم وبلاگ کارلیب تصمیم گرفت تا با مقالات آموزشی، شما را در جریان قرار دهد، در این مسیر کمک کند و شغل مناسب­‌تان را پیشنهاد دهد.
کافی است در جهت تغییر نگرش­‌تان تلاش کنید و به سایت karlib.com مراجعه کنید.

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • احمد شکری
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۲۵

    ممنون از این مقاله کاربردی

  • پرویز اکبری
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۰

    چه مطلب خوبی

  • موسی همدانی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۰

    چرا اینقد کم؟

  • اکبر زارع
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۲۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • حبیب الله مقدم
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۵۰

    دستخوش

  • نادر همدانی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • محمدحسین داوودی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • مهرداد خمسه
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۵۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • رامین حاجی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۵

    Awli bood

  • حبیب الله خادمی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۵

    سایتتون محشرههههه

  • عباسعلی زاهدی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید