عمومی و اجتماعی

شرکت دانش بنیان چیست؟ چگونه شرکت دانش بنیان ثبت کنیم؟

شرکت دانش بنیان چیست؟ چگونه شرکت دانش بنیان ثبت کنیم؟

همۀ شما بارها نام شرکت‌ دانش بنیان را شنیده‌اید و حتی ممکن است اطلاعات جزئی و یا دقیقی در این زمینه داشته باشید. شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بر پایه دانش و علم شکل گرفته‌اند و چرخۀ اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
اگر به دنبال اطلاعات دقیق و جامع در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و نحوۀ ثبت شرکت دانش بنیان می‌باشید، توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت نمایید.

شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت‌های دانش بنیان، به شرکت‌هایی خصوصی و یا موسسات تعاونی گفته می‌شود که به جهت توسعه ثروت و کسب درآمد از علم و دانش خود بهره گرفته و اهداف خود را بر محور دانش و آگاهی دنبال می‌کنند و در واقع اهداف و دانش علمی خود را تجاری‌سازی می‌کنند.
شرکت‌های دانش بنیان به خوبی دانش و مهارت ویژه خود را شناخته و بر موضوع مربوطه تسلط کامل دارند. اگر بخواهیم یک تعریف اقتصادی جامع از شرکت‌های دانش بنیان برایتان ارائه بدهیم، باید بگوییم:

شرکت‌های دانش بنیان مراکز علمی مهمی هستند که با همکاری افراد تحصیلکرده و متخصص به عنوان سهامدار، در موسسات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت‌های درآمدزا و با صرفۀ اقتصادی در زمینه تولید دارند.
در شرکت‌های دانش بنیان در واقع سرمایه‌گذاران و سهامداران، افراد متخصص و مبتکران می‌باشند و دارایی و اموال معنوی آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

  1. نرم‌افزارها
  2. حق اختراع
  3. طرح‌های صنعتی
  4. ایده‌های متفکرانه
  5. دانش فنی
  6. و سایر موارد

بر اساس آیین نامه سال ۱۳۹۶ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات تازه تاسیس، دانش بنیان به تصویب هیئت وزیران رسید و از آن تاریخ به بعد شرکت‌های دانش بنیان شاهد نگاه و توجه ویژه بوده‌اند.

اهداف شرکت‌های‌ دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان نیز مانند سایر موسسات و شرکت‌های دیگر اهدافی را دنبال می‌کنند. در ادامه این اهداف را برایتان شرح می‌دهیم.

  1. فراهم کردن زمینه مناسب جهت بهره‌مندی از تمامی توان و دانش علمی دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی به کمک اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور.
  2. تجاری کردن نتایج تحقیقات علمی دانشگاهی و کسب درآمد و پول‌زایی از این طریق.
  3. تشویق افراد دانشگاهی و نخبه‌ها برای تولید منبع درآمد و افزایش حقوق برای دانشجویان و اعضای علمی دانشگاه‌.
  4. ایجاد تغییر و تحول در نتایج اجتماعی با وجود افراد سرشناس و محترم علمی در این زمینه.

انواع شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌‌های دانش بنیان به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  1. شرکت دانش بنیان خصوصی
    شرکت‌هایی که افراد هیئت علمی دانشگاهی در آن سهیم می‌باشند و میزان سهام دانشگاه کمتر از نصف سهام شرکت می‌باشد.
    در اینصورت شرکت دانش بنیان خصوصی محسوب می‌شود و باید طبق مقررات تجارت و بازرگانی در اداره مربوط به ثبت شرکت‌ها، ثبت گردد.
  2. شرکت دانش بنیان دولتی
    موسسات و شرکت‌هایی که سهام دانشگاه، بالای ۵۰ درصد می‌باشد و شرکت دولتی محسوب می‌شود.

چه در شرکت‌های دانش بنیان دولتی و چه در شرکت‌های دانش بنیان خصوصی اصلی‌ترین رکن موسسه‌ها، سرویس‌های علمی، مهندسی و پژوهشی می‌باشد‌. شرکت‌های دانش بنیان با توجه به اهدافی که دارند، انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می‌باشند.

انواع شرکت‌های دانش بنیان بر اساس اهداف

1. شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع ۱:

این شرکت دانش بنیان به شرکتی گفته می‌شود که هیچ گونه دستاورد مالی کسب نکرده است و فاقد اظهار نامه مالیاتی می‌باشد. این شرکت‌ها موظف هستند که محصولات خود را به مرحله تولید برسانند و تولیدات آن‌ها نیز باید سطح فن آوری بسیار بالایی داشته باشند تا بتوانند در دسته شرکت‌های دانش بنیان سطح اول قرار بگیرند.

2. شرکت دانش بنیان نوپا نوع ۲:

این دسته از شرکت‌های دانش بنیان نیز درست مشابه نوع اول هیچ گونه دستاورد مالی ندارند و هم چنین فاقد اظهارنامه مالیاتی هستند. محصولات این شرکت‌ها نیز باید به مرحله تولید رسیده و حداقل نمونه آزمایشگاهی آن‌ها تولید شود و سطح دست‌یابی به فناوری بالا داشته باشد تا امکان دریافت سطح دوم شرکت دانش بنیان را کسب نماید.

3. شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع ۱:

این شرکت‌های دانش بنیان معمولا در آخرین اظهارنامه مالیاتی خود بیشتر از یک چهارم درصد از درآمدشان مکتوب شده است و محصولات خود را به مرحله تولید می‌رسانند تا مشمول دریافت خدمات دانش بنیان شوند.

4. شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع ۲:

این دسته از شرکت‌های دانش بنیان، خود شامل سه دسته زیر می‌شوند:

  • شرکت‌هایی که محصولات خود را به تولید رسانده‌اند و به سطح تکنولوژی بالایی دست پیدا کرده‌اند و شامل خدمات دانش بنیان می‌شوند.
  • شرکت‌های دانش بنیانی که فعالیت‌های مهندسی و پیمانکاری دارند و در کمترین مقدار ممکن، ده درصد کار را، معیارهای شرکت دانش بنیان تشکیل داده است.
  • شرکت‌هایی که محصولات خود را به تولید رسانده‌اند و محصولات آن‌ها سطح تکنولوژی بالایی داشته و شامل خدمات شرکت‌های دانش بنیان سطح دو می‌شود.

5. شرکت‌های دانش بنیان نرم و هویت ساز:

شرکت‌های دانش بنیانی که دارای محصولات با فناوری و تکنولوژی بالایی بوده و مقدار دقیقی از مسائل فنی و مالی آن‌ها همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

6. شرکت‌های دانش بنیان فرآیندی و خدماتی:

این دسته از شرکت‌های دانش بنیان با بهره‌گیری از وسایل و امکانات و مسیرهایی از طرف شرکت‌های دانش بنیان به تایید رسیده و دارای مجوز رسمی و آیین نامه ارزیابی دانش بنیان می‌باشند و کالا و خدماتی غیر دانش بنیان تولید می‌کنند. لازم به ذکر است که این گونه از شرکت‌ها می‌توانند مشمول خدمات شرکت‌های دانش بنیان نوع دوم شوند.

شرکت دانش بنیان

حوزه‌های فعالیت شرکت دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان با توجه به قرار گرفتن در دسته خصوصی و دولتی، حوزه‌های فعالیتی ویژه‌ای دارند‌ که عبارت‌اند از:

  1. ارائه پژوهشات کارآمد
  2. انجام خدمات اختصاصی علمی، پژوهشی و مشاوره‌ای
  3. ساخت و تولید کالا با تکنولوژی و فناوری‌های نوین
  4. ارائه سرویس‌های نظارتی به روی پژوهش‌ها
  5. گسترش کارآفرینی و فعالیت‌هایی در این زمینه
  6. فعالیت و ارائه خدماتی که موجب ارتقای کالا می‌شود.
  7. مقدمه‌سازی و قدم گذاشتن در کسب و کارها و بازارهای جهانی
  8. برنامه ‌ریزی برای طرح‌های ارزشمند برای گسترش کارآفرینی در رده‌های محلی، استانی و کشوری

 ویژگی‌های شرکت‌ دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و هر چه این ویژگی‌ها در شرکت و موسسه دانش بنیان قوی‌تر باشد به معنای قدرت و اعتبار شرکت می‌باشد.
در ادامه ویژگی‌های شرکت دانش بنیان را برایتان شرح می‌دهیم تا برای رسیدن به این مشخصات و ویژگی‌ها تلاش بیشتری کنید.

1. قدرت خلق ایده‌های جدید؛

همانطور که می‌دانیم پایداری و ماندگاری شرکت دانش بنیان وابسته به علم و دانش می‌باشد و هر چه میزان نوآوری و خلق ایده‌های جدید برای بهبود تولیدات بیشتر باشد، شرکت نیز به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شود.
شرکت‌های دانش بنیان باید جهت تولید ایده‌های نوین و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی شرایط قانونی را برای خلق و ورود ایده‌های نوین و جدید در نظر بگیرند و تمامی تمرکز خود را به روی گسترش و پر و بال دادن به این ایده‌ها بگذارند.

2. پایداری و مقاومت در مقابل تحولات جهانی؛

روند پیشرفت تکنولوژی سیر صعودی دارد و شرکت‌های دانش بنیان و افراد فعال در این دسته مشاغل نیز باید همگام با تکنولوژی و دانش روز پیشرفت کنند و محصولی که تولید می‌کنند محدودیت نداشته و قابل عرضه در بازار جهانی باشد.

3. توسعه منابع انسانی؛

شرکت‌های دانش بنیان صرفا هدف تولید نداشته و آموزش و تولید دو رکن هم جهت با هم می‌باشند و باید قادر به پروش ایده‌های نوین و افراد با دانش لازم و کافی باشند تا به صورت گروهی برای موفقیت‌های بزرگ تلاش کنند.

4. نوآوری و توسعه شرکت؛

توسعه و وسعت بخشیدن به شرکت دانش بنیان وابستگی شدیدی به نوآوری و خلق ایده‌های بکر و جدید دارد.‌ تیم مشغول به کار در شرکت دانش بنیان همواره باید طبق شاخص‌های نوآوری و تحقیق و پژوهش، پیشرفت رو به جلو داشته باشند.

5. محیط اقتصادی و تجاری؛

یک شرکت دانش بنیان نمونه باید بودجه مورد نیاز کار خود را در اختیار داشته باشد و برای ادامه فعالیت و بقای خود کسب درآمد داشته و ثروت آفرینی کند و وابستگی چندانی در زمینه مالی نداشته باشد. از الزامات اساسی برای موفقیت شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به وجود محیط‌هایی مناسب جهت فعالیت‌های تجاری و اقتصادی اشاره کرد. شرکت‌های دانش بنیان نیز مانند سایر شرکت‌های خصوصی و دولتی تهسیلات و مزایایی دارد. با مطالعه مطالب زیر متوجه این تسهیلات می‌شوید.

تسهیلات و مزایای شرکت دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان این امکان را دارند که به مدت پانزده سال معاف از پرداخت مالیات، عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی شوند. لازم به ذکر است که می‌توانند از تسهیلات کم بهره نیز استفاده کنند و به این منظور صندوق‌های نوآوری و شکوفایی زیادی تاسیس شده‌اند که این تسهیلات را ارائه می‌دهند.
شرکت‌های دانش بنیان برای استقرار در پارک‌های علم و فناوری نیز در اولویت می‌باشند و در صورتی که سهام مراکز دولتی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مورد واگذاری قرار بگیرد، شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه در اولویت هستند.
شما نیز اگر از علاقمندان به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان می‌باشید، می‌توانید به روش زیر نسبت به تاسیس شرکت دانش بنیان اقدام کنید.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان لازم است که گام‌های زیر را اجرایی کنید.

1. تولید ایده منحصر به فرد و پردازش ایده:

تیم شما با توجه به دانش، تفکر و مهارت ویژه خود باید یک ایده منحصر به فرد را تولید و پردازش کند و لازم است که تمامی بررسی‌های لازم برای خوب بودن این ایده در این گام انجام شود و کلیه‌ی ظرفیت‌های مربوط به آن سنجیده شود.

2. ایده خود را به نمونه واقعی تبدیل کنید:

در این ‌گام باید یک الگو و نمونه از ایده خود تهیه کنید تا پژوهش‌های شرکت جنبه عملی گرفته و صرفا تئوری نباشد. در این گام باید شرکت خود را ادارات ثبت اسناد، برای ارتباط بین سهامدارن ثبت کنید و امکان سنجش آن را برای سهامدارانی که قرار است سرمایه‌گذاری لازم برای ایده‌تان را انجام دهند، فراهم کنید و سپس بعد از تایید و توجیه سهامداران برای مجوز ثبت اختراع اقدام نمایید. لازم به ذکر است که قادر به استفاده از تسهیلات دولتی نیز خواهید بود.

3. نمونه و الگوی خود را تبدیل به محصول تجاری کنید:

بعد از طی دو گام قبل نوبت به تجاری‌سازی ایده و کسب و کارتان می‌رسد و حال باید با توجه به دانش خود ایده‌تان را وارد بازار تجاری کنید. در این زمینه می‌توانید از روش‌های نوین بازاریابی و تبلیغات بهره بگیرید تا ایده و محصول شما دیده شود.

گام‌های گفته شده، نحوۀ ثبت شرکت دانش بنیان بود. اما گاهی ممکن است شما شرکتی داشته باشید و قصد تبدیل شرکت خود به موسسه و شرکت دانش بنیان را داشته باشید. در ادامه برایتان خواهیم گفت در این صورت چه اقداماتی را انجام دهید.

حل مسئله

نحوۀ تبدیل یک شرکت معمولی به شرکت دانش بنیان کردن

مرحله اول:

در ابتدا باید وارد سامانه دانش بنیان شوید‌، به این منظور به پورتال daneshbonyan.isti.ir مراجعه می‌کنید و سپس با انتخاب ثبت شرکت دانش بنیان و یا با ورود مستقیم از لینک reg.daneshbonyan.ir می‌توانید در سایت ثبت نام کنید. توصیه می‌کنیم که قبل از ثبت اطلاعات کلیۀ آیین نامه و مقررات مربوطه را مطالعه کنید.

مرحله دوم:

شرکتی که برای اولین بار به عنوان شرکت دانش بنیان ثبت می‌شود، لازم است که در سامانه با ذکر تمامی اطلاعات و جزییات دقیق ثبت شود.

مرحله سوم:

در این قسمت از نوار ابزار بالا فیلد "ثبت اطلاعات" را انتخاب می‌کنید و اطلاعات شرکت خود را ثبت می‌کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات را کاملا درست و با دقت بسیار وارد کنید.

مرحله چهارم:

کلیه‌ی اطلاعاتی که وارد سایت کرده‌اید بررسی و تکمیل نمایید. متقاصی ثبت شرکت باید در هفت بخش مشخصات کلی اطلاعات هیئت مدیره، سهامداران، مجوزها، استانداردها و منابع انسانی را تکمیل و وارد نماید‌ و سپس تمامی اطلاعات را ذخیره کند.

مرحله پنجم:

پس از طی مراحل قبل نوبت به درخواست بررسی شرکت دانش بنیان می‌باشد و وقتی اسناد خود را بارگذاری کردید در صورت تایید درخواست رسید پذیرش برایتان ارسال می‌شود.

مرحله ششم:

درخواست شما در این مرحله برای بررسی و تشخیص صلاحیت ارسال می‌شود و در کارگاه ارزیابی و تشخیص صلاحیت، دبیر گروه درخواست شما را مورد بررسی قرار می‌دهد تا مورد تایید گروه قرار بگیرد.

مرحله آخر:

پس از طی تمامی مراحل در انتها جمع‌بندی ارزیابی و بررسی‌ها توسط کارشناسی کارگروه، بیان شده و از طریق سامانه ارائه داده می‌شود، در صورت رد صلاحیت نیز شما حق اعتراض دارید.

امیدواریم که این مقاله از وبلاگ کارلیب برایتان مفید بوده باشد و در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و نخوه ثبت آنها اطلاعات مناسبی را کسب کرده باشید. کارلیب سعی دارد که اطلاعات دقیق و جامعی در زمینه مشاغل و توسعه کسب و کارها در اختیار شما، کاربر گرامی این پلتفرم کاریابی آنلاین بگذارد. در هر صورت اگر علاقمند به استخدام در شرکت دانش بنیان هستید، کارلیب شما را یاری خواهد کرد.
همچنین اگر تجربه‌ای در زمینه ثبت شرکت‌های دانش بنیان و یا نحوه فعالیت آنها دارید، دیدگاه خود را در انتهای همین مقاله برای ما ارسال نمایید، مشتاقانه منتظر شما هستیم.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • محسن طباطبایی
    ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳

    طبق راهنمایی ها ثبت کردیم ولی بعد از تائید، یک سری مدارک اظهارنامه مالیاتی و اسناد مدارک بیمه کارکنان از ما خواستند. امیدوارم به جای تسهیل روند شرکتهای دانش بنیان ، نیان مالیات هنگفت ببندند به شرکت

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۵۳

      از مزایای شرکتهای دانش بنیان اینه که به مدت پانزده سال معاف از پرداخت مالیات، عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی هستند. اگر با مدارک مالی معتبر (اظهار نامه مالیاتی و…) ثابت کنید که درآمد سالانه شرکت شما کمتر از یه مقداری هست – مراجعه به شرایط استفاده از تسهیلات معافیتهای مالیاتی- شما به عنوان شرکت دانش بنیان معاف از مالیات معرفی خواهید شد. مدارکی هم که از شما خواستن برای همین موضوعه

  • بهرام گودرزی
    ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶

    کسی تجربه ثبت نام داره ؟ شنیدم فقط میخوان اطلاعات شرکتها رو جمع کنن و هیچ تسهیلاتی نداره اینکار.
    اگر کسی تجربه دانش بنیان شدن داره بگه لطفا

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۵۰

      سلام
      مزایای دانش بنیان به شرح زیر هست:
      ۱. به مدت پانزده سال معاف از پرداخت مالیات، عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی شوند.
      ۲. می‌توانند از تسهیلات کم بهره نیز استفاده کنند و به این منظور صندوق‌های نوآوری و شکوفایی زیادی تاسیس شده‌اند که این تسهیلات را ارائه می‌دهند.
      ۳. شرکت‌های دانش بنیان برای استقرار در پارک‌های علم و فناوری در اولویت می‌باشند
      ۳. در صورتی که سهام مراکز دولتی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مورد واگذاری قرار بگیرد، شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه در اولویت هستند.

  • مسلم حاجیان
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۰۹

    با سلام
    ممنون از این بابت مطالب مفید وب سایت کارلیب، فقط اینکه امکان داره درمورد به طور کلی در مورد نحوه ثبت شرکت های دیگه هم من رو راهنمایی کنید؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۴۸

      سلام
      لطفا به مقاله “۰ تا ۱۰۰ ثبت شرکت” از وبلاگ کارلیب مراجعه کنید.

  • الهه مرادی
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۰

    چه مدت طول میکشه تا شرکت ثبت بشه؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۴۶

      سلام خانم مرادی
      بعد از اینکه تمام مدارک لازم برای دانش بنیان شدن رو ارائه دادید، ارزیاب مدارک رو بررسی میکنه و مراحل بررسی تا حصول نتیجه در پروفایل شما قابل مشاهده س. بدون نقص مدارک و طی مراحل ارزیابی بدون هیچ مانعی و… حدود ۲-۳ ماه طول میکشه این پروسه.

  • لیلا
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۱

    مطالب کاربردی و خوبی بود چیزای جامع و کاملی نوشته شده بود

  • حامد سعادت
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۰

    این مطلب حرف نداشت

  • فرهاد نقدی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰

    نویسنده این متن کیه؟