استخدام، مصاحبه و رزومه

برنامه نویسی چیست؟ چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی شویم؟

برنامه نویسی چیست؟ چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی شویم؟

اگر هم اکنون قادر به خواندن این خطوط هستید، باید بدانید این ویژگی را مدیون برنامه نویسی کامپیوتر هستید. طبق تعریفی که در ادامه این نوشتار خواهد آمد، متوجه می‌شویم که برنامه نویسی تا چه حد در زندگی امروز اهمیت دارد و به چه میزان در اطراف ما نفوذ کرده است.

برنامه نویسی از مشاغل روی بورس و داغ این روزها است. شغلی که بسیار جای پیشرفت دارد و نقشی اساسی در پیشبرد فعالیت‌های مختلف زندگی مدرن ایفا می‌کند. اگر شما هم به این کار جذاب علاقه‌مند هستید و می‌خواهید وارد بازار کار این رشته شوید، تعلل نکرده و باقی این نوشتار را مطالعه کنید.

برنامه نویسی چیست؟ چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی شویم؟

برنامه نویسی چیست؟

در یک تعریف ساده، برنامه نویسی یعنی شما به عنوان یک برنامه نویس، سیستم را قادر می‌سازید تا مسائل را حل کند. دو نکته مهم در این تعریف وجود دارد:

  • شما: بدون وجود برنامه نویس، یک سیستم عملاً بی‌مصرف است.
  • توانایی حل مسئله: هر سیستمی برای حل یک مشکل ساخته شده است. روند کاری سیستم‌هایی مثل رایانه، پیچیده است، اما معمایی و مرموز نه. این سیستم‌ها ساخته شده‌اند تا کارها ساده‌تر پیش بروند.

برنامه نویسی کاری خلاقانه است. هیچ روش درست یا غلطی برای حل مسئله وجود ندارد؛ همانطور که هیچ روش درست یا غلطی برای نقاشی کشیدن نیست.
گزینه‌های مختلفی وجود دارند که باید انجام شوند، ممکن است یک راه برای انجام آن‌ها از دیگری بهتر باشد، اما این به معنای آن نیست که روش دیگر کاملاً غلط است. احتمالات فقط توسط تخیل شما محدود می‌شوند. از این رو، برنامه نویسی شغل جذابی است.

برنامه نویس کیست؟

کسی که مفاهیم را به واقعیت تبدیل می‌کند.
بعد از اینکه یک توسعه‌دهنده یک برنامه نرم‌افزاری اساسی ایجاد کرد، یک برنامه نویس دستورالعمل‌ها یا کدهایی که برای عملکرد آن برنامه هستند را ایجاد می‌کند.
برنامه نویسان، نرم‌افزارهای مختلفی را برای اجرا در رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند طراحی و پیاده سازی می‌کنند.

زبان‌های برنامه نویسی

متأسفانه رایانه‌ها زبان‌هایی مانند انگلیسی یا اسپانیایی را نمی‌فهمند، بنابراین ما برای کار با آن‌ها باید از زبانی استفاده کنیم که آن را متوجه ‌شوند. به تعریفی دیگر، زبان برنامه نویسی راهی برای بیان یک کار فراهم می‌کند تا بتواند توسط رایانه درک و اجرا شود.

زبان‌های برنامه نویسی مختلفی وجود دارند که هرکدام شایستگی‌های خاص خود را دارا هستند و هر زبان برای کار خاصی مناسب‌تر است. از این روی، نمی‌شود گفت بهترین زبان برنامه نویسی، کدام است. زبان‌هایی که برای کار با رایانه مورداستفاده قرار می‌گیرند، از نظر نزدیکی با زبان انسان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • زبان‌های سطح بالا که به زبان انسان شباهت بیشتری دارند.
  • زبان‌های سطح میانی.
  • زبان‌های سطح پایین که به زبان ماشین یا ۰ و ۱ نزدیک هستند.

از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی می‌شود، پایتون، جاوا، C، C++ را نام برد. برای ورود به شغل برنامه نویسی، بهتر است با چند زبان به طور کلی آشنا بوده و حداقل یکی را به طور حرفه‌ای دنبال کنید. شغل برنامه نویسی از تنوع و انعطاف بالایی برخوردار بوده و طرفداران بسیاری دارد.

اسکریپت

ممکن است در زمینه زبان‌های برنامه نویسی، با کلمه اسکریپت آشنا شده باشید و ندانید که اسکریپت چیست. در برنامه نویسی رایانه‌ای، اسکریپت یک برنامه یا دنباله‌ای از دستورالعمل‌ها است که به جای پردازنده رایانه‌ای (مانند یک برنامه کامپایلر) توسط برنامه دیگری تفسیر یا اجرا می‌شود.
از اسکریپت‌ها به عنوان جایگزینی برای سلسله کدهای تکراری استفاده می‌شود. زبان‌های اسکریپتی، حین نوشته شدن تفسیر می‌شوند و نیازی به کامپایل ندارند. به همین دلیل سرعت آن‌ها در برابر سایر زبان‌ها بیشتر است. پایتون، perl، جاوا اسکریپت و... از انواع این زبان‌ها هستند.

برنامه نویسی چیست؟ چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی شویم؟

چگونه برنامه نویس شویم؟

بسیاری از برنامه نویسان رایانه به عنوان علاقه‌مندان خودآموز کار خود را آغاز می‌کنند. با این حال اگر به فکر ورود به بازار کار برنامه نویسی هستید، بهتر است از ابتدا طبق یک برنامه مدون پیش بروید:

1. آموزش و دریافت مدرک؛

با اینکه تجربه مهم‌ترین گزینه در شغل برنامه نویسی است اما به عنوان یک تازه کار در این زمینه، بهتر است مدرکی برای ارائه داشته باشید. می‌توانید دوره‌های فنی و حرفه‌ای آزاد را بگذرانید یا حتی پیش‌تر، وارد هنرستان شده و در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای، به صورت عملی، این رشته را فرا بگیرید.
داشتن مدارک از سایر دانشگاه‌های مرتبط هم، درواقع کلید ورود به یک موقعیت شغلی مناسب است. از طرفی این روش، به شما کمک می‌کند میزان علاقه خود به برنامه نویسی را دریافته و درباره ادامه این مسیر به طور علمی و مستند، تصمیم بگیرید. اگر هم علاقه‌مند به کار در صنعتی خاص مانند پزشکی هستید می‌توانید دوره‌های پیش زمینه لازم این گزینه‌ها را نیز بگذرانید تا اطلاعات کافی کسب کنید.

2. تعیین هدف؛

همانطور که گفتیم، تحصیل در رشته رایانه و برنامه نویسی به شما کمک می‌کند، علاقه خود را پیدا کنید.
شغل برنامه نویسی شامل قسمت‌ها و وظایف مختلفی است. مثلاً به طور کلی دو نوع برنامه نویس نرم افزار و برنامه نویس سیستمی داریم.
برنامه نویسی وب، برنامه نویسی فرانت‌اند و بک‌اند، برنامه نویسی بازی‌ها، برنامه نویسی گوشی‌های هوشمند و... هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. با مطالعه و تحقیق می‌توانید گزینه‌های مناسب و مورد علاقه خود را پیدا کنید.

یک لیست از این گزینه‌ها نوشته و ضعف‌ها و نقاط قوت هریک را در آن بگنجانید. این روش به شما کمک می‌کند دیدگاهی کلی درباره هر گزینه پیدا کنید. سپس خواهید توانست علاقه خود را مشخص کرده و در این زمینه هدف‌گذاری کنید و پیش بروید. به این شکل به صورت منظم و ساماندهی شده قدم به دنیای برنامه نویسی گذاشته‌اید، در حالی که دقیقاً می‌دانید می‌خواهید چه کار کنید.

3. مداومت در یادگیری؛

از آنجا که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است، کارگزاران این حوزه نیز باید مطابق جریان پیش رفته و به‌روز باشند. هیچ گاه یادگیری را متوقف نکنید. به عنوان یک برنامه نویس، باید مدام در حال آزمون و خطا و کسب تجربه باشید.
از طرفی حضور در کلاس‌های آموزشی پیشرفته گزینه مناسبی برای افزایش دانش در زمینه زبان موردنظر و نسخه‌های به‌روزتر آن است.
باید تلاش کنید که همگام با تکنولوژی پیش بروید و سرعت خود را با سرعت آن تطبیق دهید. پیشرفت همیشه خوب است، شما می‌توانید توانایی‌های خود را تا حد یک تحلیل‌گر سیسم، توسعه‌دهنده نرم‌افزار یا مدیر سیستم‌های اطلاعاتی بالا ببرید.

برنامه نویسی چیست؟ چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی شویم؟

چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی شویم؟

اکنون که فرآیند آموزش برنامه نویسی و ورود به این وادی را فرا گرفتیم، وقت یافتن شغل مناسب است. استخدام برنامه نویس در ایران به دو شیوه انجام می‌شود:

شما به عنوان یک برنامه نویس، باید ابتدا نحوه کار و شیوه مناسب کاری برای خود را پیدا کنید. ابتدا تصمیم بگیرید که در چه زمینه‌ای قصد فعالیت دارید. سپس می‌توانید با پاسخ به سوال‌هایی مانند لیست زیر، درباره خود و شغل آینده‌تان، بهتر تصمیم بگیرید:

  • چه مقدار وقت می‌توانم برای این شغل بگذارم؟
  • می‌خواهم چه مقدار درآمدی داشته باشم؟
  • چه روزهایی از هفته و تا چه ساعتی می‌توانم کار کنم؟
  • آیا امکان همکاری با گروه را دارم؟
  • آیا می‌خواهم به طور مستمر این مسیر را ادامه دهم یا موقت؟
  • توانایی‌های من برای کار در چه زمینه و چه شرکت‌هایی مناسب هستند؟

بسته به نیاز خود، لیستی این چنینی بسازید و به هر سوال به درستی پاسخ دهید. از طرفی نکات دیگری هم هستند که رعایت آن‌ها در یافتن شغل مناسب و استخدام به عنوان برنامه نویس، به شما کمک می‌کند:

  • حضور در برنامه‌ها و کنفرانس‌های مرتبط.
  • کد نویسی در سایت‌های متن باز مانند گیت‌هاب.
  • ساختن یک رزومه کامل.
  • افزایش ارتباط با افراد موفق در این زمینه.
  • بهبود اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی و معرفی مهارت‌ها در این بستر.
  • و...

استخدام برنامه نویس به صورت تمام وقت

اگر به طور جدی به برنامه نویس شدن فکر می‌کنید، این گزینه برای شما مناسب خواهد بود. شرکت‌های مختلف، چه در زمینه تکنولوژی و چه در سایر صنایع، به برنامه نویسان نیاز دارند.
کار به عنوان یک برنامه نویس تمام وقت به ویژه در یک شرکت یا گروه تخصصی نرم افزار به شما کمک می‌کند تجربیات خود را افزایش داده و بیشتر پیشرفت کنید.

در این شغل، شما کارمند به حساب می‌آیید و می‌توانید در سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دولتی و خصوصی مشغول شوید. از مزایای این شغل، درآمد ثابت و بیمه و پاداش است.
از طرفی استخدام به عنوان برنامه نویس تمام وقت سخت است و معمولاً به رزومه پر و پیمان و سابقه کار نیاز دارد. درآمد برنامه نویسی تمام وقت بین ۲ تا ۸ میلیون تومان در ماه متغیر است.

استخدام برنامه نویس به صورت دورکاری

برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند خودشان امور را در دست داشته باشند. این افراد برنامه نویسی را به صورت پروژه‌ای در کارهای فریلنسری یا دورکاری قبول می‌کنند. اگر درگیر تحصیل یا شغل دیگری هستید یا برنامه نویسی شغل موقت شما است می‌توانید از این روش بهره ببرید.

البته اگر کار در خانه و به دور از مناسبات اجتماعی را ترجیح می‌دهید نیز فریلنسری برای شما بسیار مناسب است. از مزایای این روش کار کردن این است که نیازی نیست رزومه خیلی برجسته‌ای داشته باشید، در واقع با انجام این پروژه‌ها می‌توانید برای خود رزومه جمع کنید.
از طرفی اینگونه کارها معمولاً به سابقه کار هم نیاز ندارند. شما می‌توانید زمینه کاری موردنظر خود را انتخاب کرده و در آن مشغول به کار شوید. امروزه سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای برقراری ارتباط بین صاحب‌کاران و فریلنس‌ها ایجاد شده‌اند.

برنامه نویسان فریلنس به طور متوسط بین ۱ تا یک و نیم میلیون تومان در ماه درآمد دارند، اما این درآمد نیز وابسته به میزان کاری که انجام می‌دهند و توافق با صاحب پروژه است. اگر به صورت دورکاری فعالیت می‌کنید، احتمالاً مزایایی نظیر بیمه و... را نخواهید داشت.

برنامه نویسی چیست؟ چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی شویم؟

عوامل مؤثر در درآمد شغل برنامه نویسی

تمام آنچه درباره درآمد و روش کار در زمینه برنامه نویسی گفتیم، به طور کلی بود. از آنجایی که برنامه نویسی شاخه‌ها و مسیرهای مختلفی دارد، عوامل متعددی بر درآمد و روش انجام این شغل تأثیر می‌گذارند:

1. زبان برنامه نویسی

همانطور که پیش از این گفتیم، زبان‌های برنامه نویسی متنوع هستند. برخی از زبان‌ها به دلیل استفاده گسترده در صنایع مختلف، بازار کار بهتر و حقوق بیشتری دارند.
برخی دیگر ممکن است سخت بوده و متخصص کمتری داشته باشند و در نتیجه درآمد بیشتری عاید برنامه نویس کنند. اگر درآمد برای شما از علاقه شخصی مهم‌تر است، می‌توانید سمت زبان جاوا بروید، که حقوق بیشتری به نسبت سایر زبان‌ها دارد.

2. محل کار

همانطور که می‌دانید، درآمد بسیاری از مشاغل در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر است.
علت این امر، بالا بودن مخارج زندگی در این شهرها و بعضاً وجود فرصت‌های شغلی یکتا است که ممکن است در برخی شهرها وجود نداشته باشند.

در مورد برنامه نویسی، اگر به دنبال استخدام تمام وقت هستید، تهران بهترین موقعیت برای شما است. پس از آن مشهد، رشت، اصفهان، تبریز، یعنی شهرهای بزرگ و پرجمعیت مناسب هستند. اگر هم فریلنسر باشید، فرقی نمی‌کند کجا ساکن هستید، می‌توانید از هر شهر و هر مکانی پروژه قبول کرده و درآمد کسب کنید.
همچنین سازمان، مؤسسه، اداره، شرکت یا استارت‌آپی که در آن کار می‌کنید نیز بر میزان درآمد شما مؤثر خواهد بود. درباره سازمان‌های دولتی و خصوصی تحقیق کنید تا متوجه شوید در کدام گزینه درآمد بیشتری برای تخصص شما وجود دارد.

3. مهارت و تخصص

در هر دو روش دورکاری و استخدام تمام وقت، داشتن تجربه و مهارت شما را متمایز کرده و شرایط شغلتان را بهبود می‌بخشد. در ابتدای مسیر ممکن است درآمد چندانی نداشته باشید یا از پست خود در محل کار راضی نباشید، اما به مرور زمان اوضاع بهتر خواهد شد و البته که این بهبود اوضاع به خود شما بستگی دارد. هرچه بیشتر تلاش کنید و مهارت بیشتری کسب کنید، اوضاع شغلی بهتری خواهید داشت.

با کارلیب، وارد بازار کار برنامه نویسی شوید.

همین حالا می‌توانید در کارلیب ثبت نام کنید و از میان آگهی استخدام بهترین شرکت‌ها، شغل رویایی خود را انتخاب کرده و رزومه خود را ارسال کنید.
اگر تمایل دارید به صورت دورکاری، تمام وقت و یا پاره وقت کسب درآمد کنید، کافیست با توجه به مهارت‌های خود به صفحه اصلی کارلیب سری بزنید، تا در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌های ارتباطی با کارفرمایان را یافته و با آنها ارتباط بگیرید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • کدرلایف
    ۱۶ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۰۹

    ممنون از این مقاله کاربردی

  • عیسی جنتی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۵۰

    محتوا خوبی بود

  • میثم خمسه
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۲۰

    با اجازتون بازنشر شد

  • یوسف افشار
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵

    متشکرم

  • جمشید کلباسی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۰

    حرف نداشت👌🏻

  • جعفر تبریزی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰

    خیلی خوب بود

  • امین موسوی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰

    چرا اینقد زیاد؟

  • داوود بابایی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۰

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • علی محمد صدیق
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۵

    عاااااااااااالی بود

  • یعقوب بختیاری
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • نادر قاضی
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!