موفقیت شغلی

راهکار‌های ساده برای دستیابی به موفقیت شغلی

راهکار‌های ساده برای دستیابی به موفقیت شغلی

واژه "موفقیت" در فرهنگ لغت، به معنی "دستیابی به هدفی خاص" است. موفقیت از جمله موضوعات محبوب و پرطرفدار در تمامی جنبه‌های زندگی است و کمتر کسی را می‌توان یافت که به آن علاقه‌ای نداشته باشد. موفقیت در تمامی عرصه‌های زندگی تعریف می‌شود و یکی از مهمترین دغدغه‌ افراد در طول زندگی دستیابی به موفقیت است.
استخدام در موقعیت شغلی موردعلاقه و پیشرفت شغلی، داشتن روابط سالم و خوب، تحصیل در رشته مورد علاقه، کسب نمره قابل‌قبول در یک امتحان خاص، خوش‌بختی و حس خوب در زندگی مشترک، افراد طالب آن هستند و در صورت دستیابی به این موقعیت‌ها، خود را فردی موفق می‌دانند. در واقع، فرد موفق هدف از پیش تعریف شده‌ای دارد. او در راه تحقق این هدف، نهایت تلاش و کوشش آن را به کار می‌گیرد و از نتیجه‌ای که به دست می‌آورد، خوشحال و راضی خواهد بود.
همه‌ی ما در زندگی روزمره خود، حتی در پیش پا افتاده‌ترین مسائل، دغدغه موفقیت داریم و کمتر کسی را می‌توان یافت که به موفقیت علاقه‌ای نداشته باشد، اما با توجه به گستره موفقیت در ابعاد و جنبه‌های مختلف زندگی، ما می‌خواهیم موفقیت در یکی از جنبه‌های بسیار مهم زندگی فردی و اجتماعی، یعنی موفقیت شغلی را در این مطلب مورد بررسی قرار دهیم.

موفقیت شغلی چیست؟

موفقیت شغلی برای افراد مختلف می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. چرا که انتظارات، علایق و خواسته‌های افراد با یکدیگر متفاوت است و دستیابی به همین انتظارات و علایق است که موفقیت شغلی را برای آن‌ها رقم می‌زند.
برای مثال، برای برخی از افراد اعتبار شغلی می‌تواند تعریف آن‌ها از موفقیت شغلی باشد. برای عده‌ای دیگر سطح درآمد مورد انتظار آن‌ها می‌تواند موفقیت شغلی آن‌ها را رقم بزند.

بعضی از افراد موفقیت شغلی خود را در فعالیت در شغل موردعلاقه خود می‌بینند و فارغ از درآمد یا اعتبار شغلی، تنها فعالیت در حرفه‌ای که به آن علاقه دارند کامیابی و رضایت شغلی آن‌ها را به همراه دارد. برای عده‌ای دیگر موقعیت شغلی بالاتر می‌تواند موفقیت شغلی آن‌ها را تعریف کند. به همین دلیل نمی‌توان یک تعریف کلی از موفقیت شغلی ارائه کرد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، پیش از تعریف موفقیت در هر یک از جنبه‌های زندگی، باید هدف و مقصد مور نظر را مشخص کرد. بنابراین شما باید پیش از تعریف موفقیت شغلی از دیدگاه خودتان، ابتدا اهداف، انتظارات و علایق خود از شغل موردنظرتان را مشخص کنید و ببینید که چه دستاوردهایی در موقعیت شغلی‌تان، شما را خشنود می‌کند. آیا درآمد اولین و مهم‌ترین هدف شما در شغل موردنظرتان است؟ یا فعالیت در حرفه و کسب‌وکار موردعلاقه‌‌تان را مهم‌ترین دستاورد شغلی برای خود می‌دانید؟

اگر سعی دارید بدانید آیا در عرصه شغلی فرد موفقی هستید یا خیر، باید پیش از هر چیزی به این سوالات پاسخ بدهید و با تعیین اهداف و معیارهای شغلی مورد نظر خود، موفقیت شغلی را برای خودتان تعریف کنید. به این ترتیب می‌توانید ببینید که آیا واقعا در زمینه شغلی فرد موفقی هستید یا خیر.

موفقیت شغلی چگونه بدست می‌آید؟

در ژوئن سال ۲۰۱۶ یک نظرسنجی با عنوان "اسرار موفقیت شغلی در خاورمیانه و آفریقای شمالی" توسط وب‌سایت Bayt.com انجام شد. در پایان این نظرسنجی عوامل موثر بر موفقیت عنوان شدند. بیشتر شرکت‌کنندگان معتقد بودند که خلاقیت، ابتکار و پیشتازی مهمترین عوامل موفقیت شغلی محسوب می‌شوند.
در واقع نظرات شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، که همگی در حرفه خود موفق بودند، بیانگر ارتباط نزدیک این عوامل در موفقیت شغلی آن‌ها بودند. در این میان، یک‌چهارم شرکت‌کنندگان بیان کردند که موفقیت شغلی آن‌ها حاصل عشق و علاقه آن‌ها به کسب‌وکارشان است و تنها ۵.۶ درصد از این افراد عواملی مانند ثروت و دارایی را عامل موفقیت شغلی خود مطرح کردند. براساس نتایج نظرسنجی "اسرار موفقیت شغلی در خاورمیانه و آفریقای شمالی"، مهم‌ترین عوامل موفقیت شغلی، به ترتیب زیر عنوان شد.

1. سخت‌کوشی

شما برای موفقیت شغلی باید عاشق هدف خود باشید و تمام توجه و تمرکز خود را برای آن صرف کنید. به زبان ساده‌تر، در مسیر موفقیت شغلی باید به قدری برای رسیدن به هدف خود عطش داشته باشید که حتی اگر همه‌ی دنیا را در مقابل خود دیدید، باز هم دست از تلاش نکشید و سست نشوید.
بخش زیادی از شرکت‌کنندگان نظرسنجی یادشده سخت‌کوشی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عناصر موفقیت در مسیر شغلی عنوان کردند و تنها عده محدودی از آن‌ها از هوش و شانس به‌عنوان عوامل موثر در موفقیت یاد کردند.

سخت‌کوشی به معنی آن نیست که کورکورانه و بدون آینده‌نگری قدم بردارید و بدون در نظر گرفتن عواقب این مسیر، تنها خودتان را به موانع بکوبید! سخت‌کوشی یعنی بدون هیچ‌گونه تردیدی، در مسیر تحقق اهداف و رویای خود گام بردارید وهر آن‌چه را که در این مسیر لازم و ضروری می‌بینید، انجام بدهید و در عین حال سعی کنید که نسبت به عوامل دیگر منعطف باشید.
فرد سخت‌کوش نیز مانند همه‌ی مردم دارای نقطه ضعف‌هایی هستند. اما آن‌ها به خوبی نقاط ضعف خود را می‌دانند و آن‌ها را کتمان نمی‌کنند. بلکه می‌کوشند که با پشتکار و تلاش، نقاط ضعف خود را برطرف کنند و همین کلید موفقیت آن‌ها خواهد بود.

2. روند منظم و در نظر گرفتن اولویت‌ها

برنامه‌ریزی و تشخیص درست اولویت‌ها به شما کمک می‌کنند که به‌صورت منظم و در مسیر درست حرکت کنید و بیشترین کارایی را داشته باشید. انتخاب صحیح اولویت‌ها اشتیاق و سرعت موفقیت شما را در موقعیت شغلی‌تان افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است که پیوسته در حرکت باشید و از مسیر اصلی خود منحرف نشوید و مطمئن شوید که روند منظمی در کسب‌وکار خود داشته باشید.

3. خلاقیت، انعطاف‌پذیری و روحیه پیشتازی در عرصه شغلی

یکی از ویژگی‌هایی که شما را در عرصه شغلی و در مسیر رسیدن به اهداف‌تان از دیگران متمایز می‌کند، خلاقیت، انعطاف‌پذیری و پیشتازی است. یک فرد خلاق می‌تواند در موقعیت‌های حساس و ویژّه، راهکارهای متفاوت و منحصر به‌فردی از خود ابداع کند که به ذهن کمتر کسی خطور می‌کند. این افراد معمولا با استخدام در استارتاپ‌ها، ایده های خود را عملی می‌کنند.

همچنین انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند که بتوانید در شرایط مختلف به‌گونه‌ای خود را با محیط سازگار کنید که بهترین بهره‌وری را داشته باشید. علاوه بر این، تجربه نشان می‌دهد که کارآفرینان و کسب‌وکارهایی که در عرضه شغلی خود پیشگام و پیشتاز هستند، دستاوردها و موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند.
روحیه پیشتازی به شما کمک می‌کند که همیش یک قدم از سایر رقبای خود جلو باشید و همین می‌تواند کلید پیشرفت و موفقیت شما باشد. بنابراین اگر موفقیت شغلی از دغدغه‌های شماست، ضروری است که خلاقیت، انعطاف‌پذیری و روحیه پیشتازی خود را در عرصه شغلی افزایش بدهید.

4. برنامه‌ریزی

در میان عوامل موثر در موفقیت شغلی، برنامه ‌ریزی عاملی بود که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان نظرسنجی به آن اشاره کردند. فرض کنید که اهداف، انتظارات و علایق خود را در رابطه با موقعیت شغلی و کسب‌وکار مورد نظر خود مشخص کردید. برای رسیدن به تمامی این اهداف لازم است که برنامه‌ریزی داشته باشید. شما نمی‌توانید بدون برنامه و بدون نقشه راه به موفقیت حتمی دست پیدا کنید. با این کار تنها وقت، انرژی و سرمایه خود را هدر می‌دهید.
بنابراین باید تمامی احتمالات، موانع و ابزارهای خود را ارزیابی کنید و با یک برنامه ریزی واضح و مشخص، مرحله به مرحله در راستای رسیدن به اهداف شغلی خود گام بردارید. گام‌های سنجیده و حرکت طبق برنامه میزان بازده شما را افزایش داده و عملکرد شما را بهبود می‌بخشد.

5. پایبندی به اصول اخلاقی و درستکاری

پایبندی به اصول اخلاقی و درستکاری عاملی است که نه‌تنها در موفقیت شغلی، بلکه برای موفقیت در تمامی عرصه‌های زندگی لازم و ضروری است و بدون آن نمی‌توان انتظار پیشرفت و موفقیت داشت.
توجه به مسئولیت‌های اخلاقی و حرکت در مسیر درستکاری تاثیر بسزایی در شکل‌گیری ارتباطات درست و قدرتمند دارد که یکی دیگر از عوامل مهم برای موفقیت شغلی محسوب می‌شود. روابط صحیح با افراد توانمند بر پایه اعتماد، مسئولیت ‌پذیری، صداقت و احترام شکل می‌گیرد. بنابراین لازم است که به اصول مدیریت اخلاقی و حفظ روحیه درستکاری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

6. شبکه‌سازی و حفظ روابط

تعداد بسیار زیادی از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی معتقد بودند که شبکه‌سازی و حفظ روابط عامل حساس و تعیین‌کننده‌ای در موفقیت شغلی آن‌ها داشته است. افراد حرفه‌ای و زیرک می‌دانند که تک‌روی و عدم رعایت اصول ارتباطی مانع موفقیت در کسب‌وکار می‌شود. آن‌ها برای شکل‌گیری ارتباطات و توسعه آن، تلاش می‌کنند و وقت و انرژی لازم را برای آن صرف می‌کنند.
چراکه داشتن شبکه ارتباطی با افراد معتمد و توانمند می‌تواند مسیر موفقیت را تا حد زیادی هموارتر کند. البته همان‌طور که گفتیم، باید توجه داشته باشید که شبکه ارتباطی قوی و گسترده نیازمند اعتماد، صداقت، درستکاری و همچنین ارزش‌های مشترک است.

افرادی که برای به واسطه قدرت و زور دیگران را از سر راه خود کنار می‌زنند، در نهایت گرفتار ناامیدی شده و به موفقیتی نخواهند رسید. اگر تنها برای «برنده شدن» در سیسات‌های سازمانی سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید بدانید که تا موفقیت فاصله بسیار زیادی دارید و چه بسا که به آن دست پیدا نخواهید کرد!
یک‌پنجم شرکت‌کنندگان این نظرسنجی معتقد بودند که عدم پایبندی به اصول اخلاقی و صداقت، زبان‌بارترین اشتباعات شغلی به شمار می‌روند و منجر به دور شدن از مسیر موفقیت شغلی خواهند شد.

7. مطالعه مداوم و اطلاعات و دانش به‌روز

مطالعه مداوم و پیوسته در موفقیت شغلی افراد بسیار تاثیرگذار است. پیگیری و مطالعه منابع تخصصی شغلی، جدیدترین مقالات پژوهشی و رویدادهای علمی در مجلات و نشریات تخصصی در پیشرفت شغلی و موفقیت کسب‌وکار شما بسیار موثر و حائز اهمیت است. با این کار شما می‌توانید از رقبای شغلی خود پیشی بگیرید و در مسیر پیشرفت خود گام بردارید.
آلوین تافلِر (Alvin Toffler)، نویسنده و آینده‌پژوه آمریکایی، یک تعریف زیبا از افراد بی‌سواد ارائه کرده است: «بی‌سوادان قرن بیست‌ویکم کسانی نیستند که توانایی خواندن و نوشتن ندارند، بلکه کسانی هستند که نمی‌توانند یاد بگیرند، آموخته‌های قبلی را دور بریزند و مجددا برای یادگیری اقدام کنند.»

کسب دانش و یادگیری هر دو نقش تاثیرگذاری در موفقیت شغلی ایفا می‌کنند. از نقطه نظر شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، برترین منابع آموزشی برای تحصیل و پیشرفت شغلی به‌صورت زیر هستند.

  • دروس دانشگاهی و دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و تخصصی
  • کلاس‌های مجازی و دروس آنلاین
  • کتاب‌‌ها
  • وب‌سایت‌های تخصصی کسب‌وکارها
  • انجمن‌ها یا تالارهای گفت‌وگوی آنلاین
  • همایش‌ها و کنفرانس‌های مرتبط با حوزه شغلی شما
  • مجلات و نشریات تخصصیِ حوزه‌ی کسب‌وکار

اما ممکن است به هر دلیلی نتوانید در کلاس‌های حضوری، کنفرانس‌ها و همایش‌ها شرکت کنید. در این شرایط کلاس‌های مجازی و دروس مجازی بسیار کمک‌کننده و مفید خواهند بود.
علاوه بر این، عضویت در انجمن‌ها و تالارهای گفتگو باعث استمرار و افزایش علاقه و تقویت دانش شما در حرفه خودتان می‌شود. برای مثال، بسیاری از مدیران و کارمندان در گروه‌های تخصصی مرتبط با حرفه خود عضو می‌شوند و در گفتگوهای فنی یا تجربی شرکت می‌کنند و به این ترتیب با تبادل دانش خود، از آموخته‌های سایر کاربران نیز بهره می‌برند. این موضوع می‌تواند در افزایش میزان علاقه و کشش شما به تخصص کاری‌تان نیز بسیار مفید باشد.

در میان نتایج این نظرسنجی، عوامل دیگری نیز برای موفقیت در مسیر شغلی مطرح شدند که در میان پاسخ‌ها کمتر به آن‌ها پرداخته شده بود. اما با این حال، همچنان حائز اهمیت هستند و لازم است که به آن‌ها توجه داشته باشید.
تعداد کمی از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی وب‌سایت Bayt.com، استخدام افراد توانمند را عامل تعیین‌کننده‌ای در موفقیت کسب‌وکار عنوان کردند. عده‌ای نیز اشاره کردند که ریسک‌پذیری و داشتن شجاعت و جسارت برای پیشرفت و موفقیت کسب‌وکار ضروری هستند و کمک شایانی به سرعت پیشرفت شغلی افراد می‌کنند. بعضی دیگر نیز سحرخیزی را به‌عنوان ملزومات کامیابی و موفقیت شغلی مطرح کردند.

راهکارهای مهم برای دستیابی به موفقیت شغلی

برای موفقیت در مسیر شغلی، تکنیک‌ها و مهارت‌های گوناگونی وجود دارند که هر چه بیشتر بر آن‌ها مسلط باشید، عملکرد بهتری در عرصه شغلی خواهید داشت. در این بخش فهرستی از کارهای مهمی که باید برای موفقیت شغلی انجام دهید را به شما معرفی می‌کنیم. در پایان این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که کدامیک را به لیست خودتان اضافه کنید و کدامیک را از لیست حذف کنید.

۱. باید بدانید که چه کاری قرار است انجام دهید؛

شما باید تعریف واضح و دقیقی از علایق و توانمندی‌های خود داشته باشید تا بتوانید در زمان کوتاه، به خوبی خودتان را معرفی کنید. بعضی از فرصت‌ها بسیار سریع و در زمان غیرقابل انتظار برای شما اتفاق می‌افتند که شما باید برای آن‌ها آمادگی کامل داشته باشید. در این شرایط شما باید بتوانید در مدت زمان کوتاه و به بهترین شکل ممکن، خودتان را معرفی کنید و این فرصت‌ها را به یک موقعیت شغلی مناسب تبدیل کنید.

۲. نقاط قوت خود را بشناسید؛

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که شما در انجام چه کارهای فوق‌العاده هستید؟ آیا توانایی‌های خود را بررسی کرده‌اید؟ زمانی که این سوال را از افراد موفق بپرسید، به راحتی و تنها با گفتن چند کلمه کلیدی، می‌توانند نقاط قوت خود را بشمارند و درباره آن‌ها توضیح دهند. بنابراین باید لیستی از نقاط قوت و توانایی‌های با‌لقوه خود تهیه کنید.

۳. نقاط ضعف خود را بشناسید؛

اگر چه استفاده از نقاط قوت کمک زیادی به موفقیت و پیشرفت شغلی شما می‌کند، اما نقاط ضعف نیز بی‌فایده نیستند! همه افراد به‌صورت طبیعی در انجام بعضی کارها بسیار موفق هستند و در انجام بعضی دیگر از کارها توانایی و مهارت کافی ندارند.
این دسته کارها نباید روحیه شما را تضعیف کنند و خبر خوب برای شما این است که شما می‌توانید با شناخت نقاط ضعف خود، آن‌ها را به نقطه قوت خود تبدیل کنید، اما اگر هنوز نقاط ضعف خود را نمی‌شناسید، یعنی هنوز خودتان را به درستی نمی‌شناسید، خوش‌بختانه تکنیک‌ها و مهارت‌های بسیار مفیدی وجود دارند که شما با آگاهی از آن‌ها می‌توانید نقاط ضعف خود را بشناسید و آن‌ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.

۴. یاد بگیرید تقسیم کار کنید؛

یاد بگیرید که تقسیم کار کنید و در انجام کارهای خود از دیگران کمک بگیرید. هیچ کسی در دنیا قادر نیست همه کارها را خودش به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام بدهد. این موضوع زمانی که در مسیر شغلی در حال تلاش و فعالیت هستید، بیشتر نمود پیدا می‌کند. شما باید تشخیص بدهید که کدام یک از کارها را خوداتان باید انجام بدهید و کدام بخش از فعالیت خود را می‌توانید به کارمندان، همکاران، شرکای تجاری و سایر افراد بسپارید.

۵. محدودیت‌ها و خطوط قرمزها را مشخص کنید؛

شما در طول زندگی و مسیر شغلی خود با پیشنهادات و فرصت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که نمی‌توانید به همه آن‌ها پاسخ مثبت بدهید. برای اینکه بتوانید به‌صورت هوشمند و هدفمند از میان فرصت‌ها و پیشنهادات موجود بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید، باید محدودیت‌ها و خطوط قرمز اهداف شغلی خود را بشناسید. اینکار به شما کمک می‌کند که گزینه‌های به‌ظاهر خوبی را که برای شما مناسب نیستند، کنار بگذارید و فکر و انرژی خود را صرف گزینه‌های مناسب‌تر کنید.

۶. کاری را انتخاب کنید که برای شما جذاب و هیجان‌انگیز باشد؛

یکی از لذت‌های مسیر شغلی آن است که کاری را انجام بدهید که به آن علاقه دارید و برای شما لذت‌بخش است. این کار اشتیاق و هیجان شما را برای تلاش بیشتر و ادامه مسیر چندبرابر می‌کند. پس اگر می‌خواهید که دستاوردها و اهداف شغلی، شما را خوش‌حال کند و به موفقیت شغلی برسید، بهتر است ریسک کنید و کسب‌وکاری را برای خود انتخاب کنید که وقتی از آن یاد می‌کنید، برق اشتیاق و هیجان در چشمان شما بدرخشد و احساس رضایت و خوش‌بختی کنید. برای این کار باید از نقاط ضعف و نقاط قوت خود کمک بگیرید.

۷. از اشتباهات خود درس بگیرید؛

همه افراد، از کارآفرینان موفق گرفته تا یک کارمند ساده، همه در مسیر شغلی خود اشتباهاتی را انجام داده‌اند، اما افراد موفق اشتباهاتی را که در گذشته انجام داده‌اند را بررسی می‌کنند و از آن‌ها برای تغییر و هموار کردن مسیر موفقیت درس می‌گیرند. شاید گفتن آن ساده باشد، اما عمل به آن به همین سادگی‌‌ها هم نیست.!
بسیاری از افراد هستند که اشتباهات خود را بررسی نمی‌کنند تا در آینده آن‌ها را مرتکب نشوند. بررسی اشتباهات و موانعی که در مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف خود با آن‌ها رو‌به‌رو شده‌اید، خرد و دانش تجزیه و تحلیل شرایط و تصمیمات مناسب را در شما ایجاد می‌کند. زمانی که شما از اشتباهات خود درس بگیرید، می‌توانید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید.

۸. توانمندی‌های خود را توسعه دهید؛

یادگیری مهارت‌های جدید یکی از عوامل کلیدی در پیشرفت و موفقیت شغلی به شمار می‌رود. اما به همین میزان، گسترش محدوده توانمندی‌ها می‌تواند در دستاوردها و اهداف شما تاثیرگذار باشد.
برای مثال، اگر شما یاد گرفته‌اید که یک رویداد یا کمپین ۲۰ نفره را مدیریت و کنترل کنید، به زودی زمان آن می‌رسد که تلاش کنید مدیریت یک رویداد ۱۰۰ نفره را بر عهده بگیرید. تا زمانی که برای گسترش محدوده توانمندی‌های خود دست به تلاش نزنید، نمی‌توانید مهارت‌های خود را افزایش بدهید.

۹. از منطقه امن خود خارج شوید؛

شما برای موفقیت بیشتر باید از منطقه امن خود خارج شوید. ببینید که از انجام چه کاری می‌ترسید و برای افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های خود، به سراغ آن‌ها بروید. برای مثال، اگر از صحبت کردن در جمع می‌ترسید، باید حتما آن را انجام بدهید و تجربه کنید.
اگرچه سخنرانی در جمع برای همه افراد راحت نیست و این موضوع به شما کمک می‌کند که برای انجام آن تلاش کنید تا جزو افرادی باشید که می‌توانند به خوبی در جمع سخنرانی کنند. حتی انجام دادن کارهایی که از آن‌ها واهمه دارید، گاهی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

۱۰. از شنیدن انتقادات دیگران استقبال کنید؛

از انتقاداتی که به عملکرد شما وارد می‌شود استقبال کنید و به چشم بازخورد به آن‌ها نگان کنید. در واقع بازخورد تحلیل عملکرد و رفتار شما از دیدگا دیگران است و می‌توانید با بررسی آن‌ها به نکات مثبت و کمک‌کننده‌ای دست پیدا کنید. حتی بازخوردهای مغرضانه یا بازخوردهایی که به روش نامناسب به شما منتقل می‌شوند نیز می‌توانند بسیار موثر و مفید باشند. همه چیز کاملا به روش برخورد شما با این بازخوردها و انتقادات بستگی دارد.

۱۱. واکنش مناسب نشان دهید؛

سعی کنید نظرات و پیشنهادات خود را در شرایط لازم و مناسب و به‌صورت صحیح به همکاران یا حتی مدیرتان ارائه کنید. در واقع یکی از مهارت‌های شکل‌گیری ارتباط صحیح و انتقال حس اعتماد و صداقت، آن است که اگر فکر کردید که نظر شما می‌تواند عملکرد همکار یا حتی مدیر و کارفرمای شما را بهبود ببخشد، به‌طرز صحیحی عکس العمل نشان دهید.

ممکن است مدیر یا کارفرمای شما به‌گونه‌ای رفتار کند که انگیزه تیمی و هماهنگی افراد را از بین ببرد و شاید خودش متوجه چنین رفتاری نباشد. در این شرایط واکنش مناسب و صحیح از جانب شما می‌تواند وضعیت را تغییر داده و بهبود بخشد.
لزومی ندارد که از انتقاد کردن برای تغییر و بهبود شرایط بترسید.! چراکه تکنیک‌ها و مهارت‌های مختلفی در این رابطه وجود دارند که شما می‌توانید با زیرکی از آن‌ها برای انتقاد استفاده کنید. البته باید حواستان باشد که اینکار را در شرایط مناسب و به‌طورز صحیحی انجام بدهید.

۱۲. یاد بگیرید که "نه" بگویید؛

واژه دو حرفی «نه» یکی از سخت‌ترین و دشوارترین واژه‌های دستور زبان است و «نه گفتن» یکی از مشکلات و دغدغه‌های بسیاری از ما محسوب می‌شود. اما مهارت و توانایی در «نه گفتن» در موقعیت مناسب و به‌صورت صحیح می‌تواند در موفقیت شما تاثیر زیادی داشته باشد. شما باید در تمام مراحل شغلی خود بدانید که به کدام درخواست‌ها و پیشنهادات جواب مثبت بدهید و به کدام یک از آن‌ها «نه» بگویید.

۱۳. شبکه‌ای از افراد مورداعتماد و صادق تشکیل دهید؛

مبحث شبکه‌سازی یکی از موضوعات کلیدی و داغ دنیای کسب‌وکار به شمار می‌رود. این روزها با افزایش و توسعه استارت‌آپ‌ها، موضوع شبکه‌سازی نیز تا حد زیادی موردتوجه قرار گرفته است.
شبکه‌سازی، ارتباط با افراد موفق و قدرتمند، تبادل هدفمند کارت ویزیت با دیگران و سایر فعالیت‌ها برای شکل‌گیری ارتباطات گسترده و قوی یکی از عوامل موفقیت همه‌ی کسب‌وکارها محسوب می‌شود و این شبکه‌ها مهم‌ترین سرمایه افراد و کسب‌وکار آن‌ها هستند. اما باید توجه داشته باشید که در این حوزه نباید زیاده‌روی کنید.

اگرچه ساخت شبکه اجتماعی گسترده و هدفمند بسیار سودمند است، اما در مرحله بعدی شما باید بتوانید این ارتباطات را حفظ کرده و بهبود ببخشید. در واقع هدف از شکل‌گیری ارتباطات با افراد موفق، مورداعتماد و صادق این است که در مسیر شغلی خود بتوانید از کمک‌ها و حمایت‌های آن‌ها بهره ببرید. بنابراین حفظ و تقویت ارتباطات به اندازه شبکه‌سازی اهمیت دارد.

۱۴. با افراد صاحب‌نظر و موفق مشورت کنید؛

یکی از موارد موثر در موفقیت شغلی این است که با افراد صاحب‌نظر و مناسب در حوزه کاری خود مشورت بگیرید و از توصیه‌ها، پیشنهادات و تجربیات آن‌ها استفاده کنید. افراد مختلفی می‌توانند مشاور و الهام‌بخش شما در حوزه تخصصی و حرفه‌تان باشند.
برای مثال می‌توانید از تجربیات و توصیه‌های مدیر، همکار یا حتی مادرتان استفاده کنید. به هر حال شما تصمیم‌گیرنده نهایی هستید و تنها باید از این نظرات برای تصمیم‌گیری نهایی الهام بگیرید.

۱۵. لینکدین خود را حرفه‌ای بسازید؛

شبکه اجتماعی لینکدین، محیطی حرفه‌ای برای متخصصین و مشاغل مختلف فراهم کرده که کاربران می‌توانند با ساخت حساب کاربری و تشکیل یک پروفایل حرفه‌ای، از آن برای گسترش ارتباطات و توسعه کسب‌وکار خود بهره بگیرند.
در واقع اگر افراد حرفه‌ای بخواهند درباره تخصص‌ها و مهارت‌های شما بیشتر بدانند، حتما به حساب کاربری شما در لینکدین مراجعه می‌کنند. بنابراین به‌عنوان یک متخصص باید یک پروفایل لینکدین حرفه‌ای برای خود بسازید تا مهارت و حرفه خود را به بهترین شکل به مخاطبانتان معرفی کنید.

۱۶. عملکرد و دستاوردهای خود را ثبت کنید؛

لازم است که برای پیشرفت و توسعه کسب‌وکار خود، عملکرد و دستاوردهای خود را در یک نسخه فیزیکی یا دیجیتالی ثبت کنید. برای مثال، شما می‌توانید مقالاتی را که نوشته‌اید، کمپین‌هایی را که شرکت کرده‌اید، گزارش سالانه عملکرد و اطلاعات مفیدی از این دست را ثبت کنید.
یکی از راهکارهای بسیار مناسب این است که اطلاعات این‌چنینی را در وب‌سایت شخصی خود ثبت و به‌روزرسانی کنید و در جلسات و ملاقات‌هایتان دیگران را به وب‌سایت خود ارجاع دهید.

۱۷. فروشنده خوبی باشید؛

زمانی که شما در یک کسب‌وکار مشغول به کار می‌شوید یا به استخدام یک شرکت در می‌آیید، در واقع خدمات خود را به فروش می‌گذارید. اگر شما تکنیک‌های فروش را بلد نباشید یا به عبارتی، فروشنده نباشید، نمی‌توانید مهارت‌ها، تخصص و خدمات خود را بفروشید.! پس یکی دیگر از مهارت‌هایی که برای موفقیت در کسب‌وکار خود نیاز دارید، آن است که یاد بگیرید چگونه در زمان کوتاه و به‌طور موثری خدمات خود را بفروشید.

 

۱۸. تکنیک‌های مذاکره را یاد بگیرید؛

مذاکره یکی از مهارت‌هایی است که شما می‌توانید آن چه را که می‌خواهید با گفتگو به‌دست آورید. مذاکره تکنیک‌ها و روش‌های گوناگونی دارد. هرچه دانش و اطلاعات بیشتر در زمینه مذاکره داشته باشید، احتمال موفقیت شما در یک گفتگو و مذاکره بیشتر خواهد بود.

البته روش دیگری که می‌توانید برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهید به کار بگیرید، جنگیدن است! پس یا مهارت‌های مذاکره را فرا بگیرید یا برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهید، بجنگید.

۱۹. شرایط را به نفع خود، تغییر دهید؛

ممکن است در مسیر شغلی خود در شرایطی قرار بگیرید که روش کار، مسئولیت‌ها یا در مجموع شرایط را دوست نداشته باشید. در چنین شرایطی یا باید تسلیم اوضاع شوید و آن را تحمل کنید، یا می‌توانید به‌صورت منطقی و معقول، با روش‌های مناسب شرایط را تغییر بدهید. اگر می‌خواهید که شرایط را تغییر بدهید، باید مهارت و تکنیک‌های مدیریت را یاد بگیرید.

۲۰. ایمیل‌های حرفه‌ای و تاثیرگذار ارسال کنید؛

این روزها ارسال ایمیل یا ایمیل مارکتینگ به یکی از روش‌های موثر برای برقراری ارتباط و توسعه کسب‌وکارها تبدیل شده است. ایمیل به نوبه خود ابزار مذاکره و گفتگو نیز به شمار می‌رود. اما برای استفاده از چنین ابزاری که لحن، تن صدا و مدل گفتار شما را به مخاطب منتقل نمی‌کند، باید دانش و مهارت کافی داشته باشید تا احتمال درک اشتباه را در آن کاهش بدهید.
بنابراین باید بیاموزید که ایمیل‌های حرفه‌ای ایجاد کنید تا به اهداف خود برسید. توانایی ساخت ایمیل‌های حرفه‌ای مهارت خاص و منحصر به‌فردی است که می‌تواند در شکل‌گیری و گسترش ارتباطات قوی و توسعه کسب‌وکار شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

۲۱. آداب و رفتار اجتماعی صحیح را بیاموزید؛

دست دادن در ملاقات‌ها و جلسات، مانند بسیاری از رفتارهای اجتماعی دیگر آداب و روش‌هایی دارد که باید بدانید. البته شاید این آموزش مختص دیپلمات‌ها باشد، ولی یاد گرفتن روش صحیح دست دادن در ملاقات‌ها و حلسات به مدیران و کارآفرینان به‌شدت توصیه می‌شود. دست دادن با آداب مناسب و به روش صحیح در اولین ملاقات می‌توان تصویر مطلوب و خوبی از شما در ذهن مخاطب ایجاد کند.

۲۲. از یک سیستم یادآوری وظایف برای مدیریت کارها استفاده کنید؛

همه ما تجربه نوشتن وظایف و کارها را در دفترچه یادداشت خود داریم. این روزها با پیشرفت فناوری و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، نرم‌افزارهای دسکتاپ و بسیاری از برنامه‌های تحت وب، امکان آن فراهم شده که وظایف و کارهای خود را در چنین نرم‌افزارهایی ثبت کنیم تا در واقع لازم برای ما یادآور شوند.
هریک از این برنامه‌های یادآور و برنامه‌ریزی امکانات و ویژگی‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. شما باید برنامه مناسب خودتان را برای یادداشت وظایف و یادآوری آن‌ها انتخاب کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید.

۲۳. میزان انرژی و ساعت بیولوژیک بدن خود را تنظیم کنید؛

شما برای آنکه بتوانید بیشترین بازده را داشته باشید و بهترین نتیجه را از تلاش‌های خود دریافت کنید، بهتر است میزان انرژی و ساعت بیولوژیک بدن خود را بدانید. برای مثال، برخی از افراد در ساعت‌های صبح هوشیارتر و پرانرژی‌تر هستند. عده‌ای دیگر ممکن است وسط روز، عصرها یا حتی نیمه‌شب‌ها میزان انرژی آن‌ها در بیشترین سطح ممکن قرار داشته باشد.
شما با دانستن ساعت بیولوژیک بدن خود می‌توانید برنامه زندگی‌تان را مطابق آن تنظیم کنید و ساعت مناسبی را برای انجام کارهای مختلف در نظر بگیرید و به این ترتیب بیشتر بازده و بهترین عملکرد را در طول روز داشته باشید.

۲۴. خواب منظم داشته باشید؛

خواب منظم به حافظه و سطح انرژی شما کمک زیادی می‌کند. باید میزان ساعت خواب موردنیاز بدن خود را بدانید و خود را مقید کنید که در ساعات منظمی و به میزان کافی بخوابید. در واقع باید برنامه‌ای منظم و مناسبی برای خواب خود تنظیم کنید تا به میزان کافی انرژی و تمرکز برای انجام کارهای خود داشته باشید.

۲۵. استرس خود را مدیریت کنید؛

یکی از مشکلات افراد در حوزه کسب‌وکار آن است که حرفه یا محیط کاری آن‌ها بیش از حد استرس‌زا است. فارغ از هر معیار و ملاکی که برای شما در انتخاب حرفه و محیط کاری اهمیت دارد، باید توجه داشته باشید که استرس و فشار بیش‌ازحد منجر به کاهش بازده شما می‌شود.
در محیط پر از استرس شما نمی‌توانید بر روی اهداف خود تمرکز و برای آن‌ها تلاش کنید. اما با این وجود، چه کارمند باشید یا مدیر بخشی از کسب‌وکار، یا حتی مدیرکل باشید، در همه مقاطع کاری حتما استرس بخشی از فرآیندکاری شما خواهد بود. پس بهتر است که یاد بگیرید استرس خود را مدیریت کنید تا بتوانید تمرکز کنید و بهترین عملکرد و بازده را داشته باشید.

۲۶. بیش ‌از ‌حد و بی‌دلیل عذرخواهی نکنید؛

عذرخواهی در شرایط لازم رفتار پسندیده و مودبانه‌ای است و نشان از روحیه بالا و شخصیت متعالی شما دارد، اما باید توجه داشته باشید که بی‌دلیل و بیش ‌از حد عذرخواهی نکنید.
عذرخواهی‌های زیاد و بی‌مورد یا عذرخواهی برای اتفاقی که خارج از کنترل شما بوده، استباطی جز مهارت کم، غیرحرفه‌ای بودن و اعتماد به نفس پایین را در پی نخواهد داشت. باید یاد بگیرید که تنها در شرایطی عذرخواهی کنید که بتوانید اوضاع و شرایط را تا حد زیادی تغییر داده و بهبود ببخشید.

۲۷. موفقیت‌های خود را بپذیرید؛

یکی از عواملی که میل و اشتیاق شما را برای تلاش بیشتر و موفقیت‌های روزافزون دوچندان می‌کند، این است که موفقیت‌ها و دستاوردهای خود را بپذیرید. سندرم ایمپاستر (impostor syndrome) یک اختلال روانی است که در آن افراد نمی‌توانند دستاوردها و موفقیت‌های خود را بپذیرند.
در چنین شرایطی، اگرچه همه دلایل و شواهد بیانگر آن است که فرد با تلاش خود به موفقیت دست یافته است، اما آن‌ها تصور می‌کنند که لیاقت این موفقیت را ندارند و تلاش‌های خود را نادیده می‌گیرند.
این افراد فکر می‌کنند که خوش‌شانسی یا زمان‌بندی دلیل موفقیت آن‌ها است و هوش و استعداد و زحمات خود را نمی‌پذیرند. اگر شما هم به این اختلال مبتلا هستید، حتما بر آن غلبه کنید. باید بپذیرید که شما لایق موفقیت‌ها و دستاوردها خود هستید و هوش، استعداد و تلاش‌های شما عامل اصلی دستاوردهای شما هستند.

۲۸. برای خود شغل جایگزین در نظر بگیرید؛

آیا تا به حال به این موضع اندیشیده‌اید که اگر کارتان را از دست بدهید، به چه کاری مشغول خواهید شد؟ ممکن است به هر دلیلی، غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی روزی شغل خود را از دست بدهید. پس همیشه باید برای چنین روزی آماده باشید و از پیش یک برنامه جایگزین اضطراری برای خود در نظر بگیرید.

۲۹. در کنار کار اصلی خود، پروژه کاری دیگری نیز بپذیرید؛

یکی از مواردی که به موفقیت و پیشرفت شما کمک می‌کند، آن است که در کنار حرفه و شغل اصلی خود، پروژه‌های دیگری نیز در دست داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید در زمینه تخصصی خودتان مشاوره بدهید یا یک پروژه مرتبط با مهارت‌های خود در کنار کار اصلی در حال انجام داشته باشید و بر روی آن نیز تمرکز کنید.
اینکار علاوه بر این که درآمد شما را افزایش می‌دهد، سبب بالا رفتن تجربه و روحیه شما شده، بنابراین میل و اشتیاق بیشتری برای کار و استفاده از تخصص خود خواهید داشت، اما باید توجه داشته باشید که خودتان را بیش ‌از حد تحت فشار قرار ندهید، چراکه فشار کاری و استرس و تنش‌های شغلی، شما را خسته و دلسرد می‌کنند و درنهایت از مسیر پیشرفت و موفقیت دور می‌شوید.

۳۰. برای دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنید؛

همه ما پس از سال‌ها کار و تلاش و کسب موفقیت‌های شغلی، روزی بازنشسته می‌شویم و از نتیجه تلاش‌های خود استفاده خواهیم کرد. شاید معتقد باشید که نیازی نیست در همان مراحل اولیه مسیر شغلی خود به دوران بازنشستگی فکر کنید یا برای آن برنامه‌ریزی کنید، اما حتما باید برای آن دوران سرمایه‌گذاری کنید. شما می‌توانید از ابزارهای مالی مختلف برای سرمایه‌گذاری دوران بازنشستگی خود بهره بگیرید. برای مثال، صندوق‌های بانشستگی، بیمه عمر، سپرده‌های بلندمدت می‌توانند به شما برای سرمایه‌گذاری دوران بازنشستگی کمک کنند.

۳۱. مهارت‌های خود را به‌روز کنید؛

جهان پیوسته در حال تغییر و رشد است. شما برای آن که در شغل و حرفه خود به‌روز باشید، باید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را توسعه بدهید و به‌روز رسانی کنید.
هر چه اطلاعات، دانش و مهارت‌های شما بیشتر و به‌روزتر باشد، ارزش شما در جایگاه شغلی موردنظرتان بیشتر خواهد بود. در واقع شما با این کار روی خودتان سرمایه‌گذاری می‌کنید.

۳۲. در فعالیت‌های غیرانتفاعی و خیرخواهانه شرکت کنید؛

لذت شرکت در فعالیت‌های خیرخواهانه و غیرانتفاعی بر هیچکس پوشیده نیست.! بنابراین می‌توانید توانمندی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای خود را در فعالیت‌های خیریه و اجتماعی به‌کار بگیرید و سهم خود را به هم‌نوعان و جهان ادا کنید. با این کار حال بهتری خواهید داشت.

۳۳. بدانید چه چیزهایی را نمی‌خواهید؛

گاهی فهمیدن آن که دقیقا چه چیزی را می‌خواهید، سخت و دشوار است. در این شرایط دانستن این که چه چیز‌هایی را نمی‌خواهید، به شما در حل مسئله کمک شایانی می‌کند. آیا کار در شرکت‌های دولتی را دوست ندارید؟ آیا ترجیح می‌دهید که در محیط‌های پر از هیجان و پر رفت‌وآمد کار کنید؟ آیا موقعیت شغلی بهتری می‌خواهید؟ شناخت این موضوعات به شما کمک می‌کند که گزینه‌هایی را که دلخواه شما نیستند حذف کنید. به این ترتیب لیستی از آن چه دوست دارید خواهید داشت و می‌توانید در میان گزینه‌های باقی‌مانده انتخاب شایسته‌تر و بهتری داشته باشید.

۳۴. لیست اهداف شغلی خود را به روز کنید؛

زمانیکه شما اهدافی را برای خود مشخص می‌کنید، طبیعی است که روزی آن‌ها را محقق کنید. اما پس از آنکه به اهداف خود رسیدید، چه می‌کنید؟ برنامه شما پس از تحقق اهداف‌تان چیست؟ آیا تصمیم دارید که متوقف شوید؟ یا تصمیم دارید ادامه دهید و موفقیت‌های بیشتری را در کارنامه خود ثبت کنید؟

یکی از ویژگی‌های افراد موفق آن است که پس از رسیدن به یک هدف، متوقف نمیشوند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. آن‌‌ها پیوسته در حرکت به سمت اهداف جدیدتر و موفقیت‌های بیشتر هستند. بنابراین لازم است که پس از رسیدن به هر یک از اهداف خود، هدف بعدی خود را تعیین کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم، شما برای آنکه در کسب‌وکار خود به موفقیت برسید و در زمینه شغلی خود رضایت داشته باشید، ابتدا باید موفقیت را از دیدگاه خودتان تعریف کنید. شناخت شخصیت، مهارت‌ها، نقاط ضعف و قوت و بسیاری از موارد دیگری که توضیح دادیم، کمک شایانی به تعریف موفقیت از دیدگاه شما می‌کند. اما در پایان قصد داریم پلتفرم کاریابی آنلاین کارلیب را به شما معرفی کنیم تا موقعیت‌های شغلی متناسب با مهارت و تخصص شما را در محیطی حرفه‌ای به شما معرفی می‌کند.

شما در سامانه استخدام و کاریابی آنلاین کارلیب می‌توانید به‌صورت حرفه‌ای و در کمترین زمان ممکن موقعیت‌های شغلی مناسب خود را یافته و در محیطی حرفه‌ای و مطمئن مشغول به کار شوید.

محیط کاربری وبسایت کارلیب به‌گونه‌ای طراحی شده است که آگهی‌های استخدام را برای به صورت مجزا برای هریک از زمینه‌های شغلی برای کارجویان نمایش می‌دهد و به این ترتیب روند جذب نیرو و استخدام با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌گیرد. همچنین می‌توانید به وبلاگ کارلیب مراجعه کنید و از مطالب مفید این بخش برای افزایش مهارت‌های فردی، اجتماعی و شغلی خود بهره بگیرید.

فاطمه ولی محمدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • نادر تابش
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۰

    مرسی

  • بهروز قنبری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • بهزاد باقری
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۵

    ایولا

  • ابوالفضل حجتی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۵

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • مهرداد غلامی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۵

    مطالب بی نظیر بود

  • پرویز بهرامی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۰

    aaaaliii bood

  • مهرداد مددی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۵

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • علی اکبر ابراهیمی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۵

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • عبدالله باستانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۰۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • محمدرضا کرمانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۰

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • غلامحسین زنگنه
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۰۵

    چه مطلب خوبی