موفقیت شغلی

برای پیشرفت شغلی، مهارت‌های خود را بالا ببرید.

اگر بخواهید مسیر شغلی درستی را طراحی و پیاده سازی کنید باید تلاش کنید و مهارتهای فردی و اجتماعی زیادی را در خود تقویت کنید. زیرا  موفقیت شغلی مانند هر دستاورد دیگری به آسانی به دست نمی‌آید و برای دستیابی به آن، هوش و استعداد به تنهایی کافی نیست و در دنیای تجارت امروز، که دنیای سرعت، رقابت و ارتباطات است، به چیزهایی فراتر از آن‌ها نیاز دارید.
در واقع حالا شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که برای پیشرفت در شغل فعلی یا برنده شدن در بازار رقابت استخدام در یک شرکت معتبر باید به سلاح مهارت‌های متعدد، مجهز باشید تا بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.

بی‌شک شناخت مهارت‌های خود نقش موثری در دستیابی به اهداف مورد نظر در زندگی هر یک از ما ایفا می‌کند. برای آن که بتوانیم در این رابطه به نتیجه مطلوب و مورد نظر دست پیدا کنیم ابتدا لازم است تعریف درستی از واژه مهارت داشته باشیم.
در  ادامه علاوه‌بر تعریف مهارت و ویژگی‌های آن برای پیدا کردن شغلی معتبر به ۱۰ مورد از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مهارت‌های لازم برای استخدام اشاره کرده‌ایم، پس اگر می‌خواهید بعد از فارغ‌التحصیلی سریع در شغل مورد نظر خود مشغول به کار شوید، این مقاله مخصوص شماست.

مهارت چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟

واژه مهارت به اندازه‌ای در گفته‌ها و نوشته‌های ما به کار می‌رود که سبب شده است ما کمتر به معنا و مفهوم حقیقی مهارت و تعریف درستی از آن فکر کنیم. این در حالی است که غالبا واژه‌هایی که به‌شکلی گسترده و فراگیر در زندگی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر از واژه‌های دیگر نیازمند آن هستند که تعریف دقیق و درستی از آن‌ها صورت گیرد.

علت این امر نیز آن است که امکان دارد به اشتباه فرض را بر این بگذاریم که معنا و مفهومی که از این واژه‌ها در ذهن همه ما وجود دارد مشابه و یا کاملا یکسان است. بنابراین شایسته است که تعریف مناسبی از مهارت را به‌صورتی شفاف و گویا به عمل آوریم تا به‌ روشنی مشخص شود که در رابطه با چه موضوعی می‌خواهیم صحبت کنیم.

واقعیت امر آن است که به‌دلیل تنوع بالایی که در زمینه دسته‌بندی انواع مهارت‌ها وجود دارد ارائه یک تعریف دقیق از واژه مهارت که بتوان آن را در تمامی موارد به کار برد کاری سخت و ناممکن به نظر می‌رسد. اما اگر بخواهیم تعریفی از این واژه که ویژگی‌های مهمی از آن را شامل می‌شود ارائه دهیم می‌توان گفت مهارت به ‌مفهوم دارا بودن قابلیتی است که به‌واسطه آن بتوان با اطمینان معین و صرف کمترین میزان از انرژی و زمان کاری را به نتیجه رساند.

تعریف دیگری که در این مجال می‌توان به آن اشاره داشت آن است که مهارت عبارت است از عملی که ۳ عامل زمان، انرژی و عملکرد در آن ایفاگر نقش هستند.
با تامل در چنین تعریفی از واژه مهارت به این نکته می‌رسیم که به‌منظور کسب یک مهارت در زندگی خود نیازمند آن هستیم به تمرین و تجربه بپردازیم. در واقع می‌توان گفت هر عملی که قادر باشیم در آن به تمرین و تجربه بپردازیم مهارت گفته می‌شود.

مولفه‌های تشکیل دهنده مهارت‌ها

برای کسب مهارت در هر زمینه‌ای می‌بایست ویژگی‌ها و خصوصیات آن یا به بیان دیگر عناصر تشکیل دهنده آن را در نظر داشته باشیم. شایان ذکر است که این ویژگی‌ها در زمان آموزش هر مهارت جدیدی به شکلی ناخودآگاه تعلیم داده می‌شوند.
از این نقطه نظر باید گفت مهارت‌ها دارای ویژگی‌های گوناگونی هستند و به همین جهت آشنایی با این ویژگی‌ها می‌تواند نقش بسزایی در شناخت مهارت‌ها برای ما داشته باشد. ویژگی‌های چندگانه مهارت‌ها شامل موارد زیر است:

1. علم و دانش؛

اولین ویژگی که یک مهارت از آن برخوردار می‌باشد علم است. مفهوم این جمله آن است که ما برای انجام هر کار و فعالیتی می‌بایست علم و دانش مربوط به آن را دارا باشیم و شناخت کلی از ماهیت آنچه را که می‌خواهیم بدانیم، کسب نماییم.

2. تجربه؛

دومین ویژگی مهارت‌ها داشتن تجربه است. این جمله به آن مفهوم است که می‌بایست در زمان انجام هر کار و بهره‌گیری از مهارت خود علم و دانشی را که داریم مورد استفاده قرار دهیم و بر اثر تکرار، اشتباهات و خطاهای مربوط به رفتارهای خود را به حداقل میزان ممکن برسانیم.

سوالی که در این رابطه ممکن است مطرح شود آن است که چگونه می‌توان در ارتباط با عملی که هیچ تجربه‌ای در مورد آن نداریم میزان خطاها را کاهش داد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت شخص اندیشمند از تجربه‌های دیگران بهره می‌برد. با شنیدن این پاسخ متوجه می‌شویم که می‌توان به‌واسطه بهره‌گیری از تجارب دیگران برای دستیابی به مهارت در یک زمینه بخصوص اقدام نمود.

3. سرعت؛

سومین ویژگی مهارت که در اینجا باید به آن اشاره کرد برخورداری از سرعت است. برخورداری از سرعت مناسب برای انجام یک مهارت به این مفهوم است که در استفاده از زمان و انرژی صرفه‌جویی داشته باشیم.

4. دقت؛

خصوصیت چهارم یک مهارت دقت است. دقت نشان‌دهنده آن است که ما در انجام یک کار توجه و تمرکز لازم را داریم. در واقع دقت به کیفیت انجام یک کار اشاره دارد.

5. علاقه و گرایش؛

ویژگی پنجم مهارت، داشتن علاقه و گرایش است. این خصوصیت به داشتن انگیزه به‌منظور کسب یک مهارت، تمرین و ادامه‌دادن کار اشاره می‌کند. علاقه و گرایش سبب ایجاد خلاقیت و توسعه مهارت‌ها در وجود ما می‌شود.

6. آرامش؛

ویژگی ششم مهارت که از اهمیت بالایی نیز برخوردار می‌باشد داشتن آرامش است. این نکته موضوعی بدیهی است که شخصی که در وضعیت آرامش قرار دارد می‌تواند به‌شکلی ماهرانه عمل کند، به‌خوبی تصمیم بگیرد، به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند و به‌صورت کلی در مسائل گوناگون به‌نحوی قدرتمندانه و با بهره‌مندی از حس توانمندی بالا اقدام به انجام کارها نماید.
با دقت در این ویژگی‌ها پی می‌بریم که رد پای این خصوصیات را می‌توان در مهارت‌های گوناگونی که در هر یک از ما وجود دارد پیدا کرد و این مساله ما را در شناخت مهارت‌های خود یاری می‌رساند.

نکته بارزی که در تمامی این مهارت‌ها به چشم می‌خورد آن است که همه آن‌ها در یک سیر نامحسوس از وضعیت ارادی به وضعیت غیر ارادی تغییر می‌کنند. در واقع در روزهای اولی که در حال تلاش برای کسب یک مهارت خاص هستیم ذهن خودآگاه ما مسئول انجام کار است اما به‌تدریج کار به‌شکلی ناخودآگاه انجام می‌گیرد. به تعبیر زیباتر یعنی از حالت کوششی به حالت جوششی مبدل می‌شود.

به‌طور مثال اولین باری که قلم را به دست می‌گیریم و قصد آن را داریم که چیزی بر‌روی کاغذ بنویسیم دستمان دچار لرزش می‌شود، خط‌ها کج و نامرتب می‌شوند و پیوسته به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم بهتر بنویسیم، اما به‌تدریج و با گذشت زمان و افزایش سطح سوادمان به جای این که لازم باشد به چگونه نوشتن فکر کنیم به محتوای نوشته‌های خود می‌اندیشیم.
در واقع با ادامه‌دادن تمرین و تکرار می‌توان کم‌کم به مهارت مورد نظر تسلط پیدا کرد به گونه‌ای که قادر به کسب تجربه احساسی بالاتر از اراده و قدرت خواهیم بود.

گام‌ به گام تا شناخت مهارت‌های فردی

اگر قصد داشته باشیم کاری را شروع کنیم به‌طور مثال کسب‌و‌کار جدیدی راه بیندازیم می‌بایست توجه کافی به این نکته داشته باشیم که شناخت مهارت‌های فردی سبب می‌شود بدانیم در چه کارهایی مهارت داریم و انجام چه اموری برای ما معقول و مناسب خواهد بود.

به‌منظور شناخت مهارت‌های خود می‌بایست چند مرحله را به‌دقت پشت سر بگذاریم تا به نتیجه‌ای مطلوب در شناسایی مهارت‌هایی که در ما وجود دارد دست پیدا کنیم. گام‌های لازم جهت شناخت مهارت‌های خود شامل موارد زیر می‌باشد:

1. تجربیات خلاقانه؛

به‌دست‌آوردن تجربیات خلاقانه به‌طور مثال انجام فعالیت‌های هنری از جمله نقاشی‌کردن می‌تواند کمک خوبی برای ما به‌منظور شناخت مهارت‌های خود قلمداد گردد.
می‌توانیم چند ابزار ساده برای نقاشی تهیه کرده و از طریق مشاهده انواع مختلفی از فیلم‌های آموزشی که در این زمینه تهیه می‌شوند تجربیات جدیدی را در این رابطه به دست آوریم.

2. تجربیات فنی؛

اقدام به کسب تجربیات تازه در زمینه کارهای فنی نیز از دیگر اموری است که می‌تواند در جریان شناخت مهارت‌های خود ما را همراهی کند. به‌طور مثال می‌توانیم به کمک آموزش‌های ساده‌ای که در فضای اینترنت موجود است اقدام به راه‌اندازی یک وب‌سایت کنیم.

3. تجربیات تجاری؛

در زمینه کسب تجربیات تجاری به‌منظور شناخت مهارت‌های خود دوره‌های آموزشی مفیدی وجود دارد که به‌صورت کاربردی و به دو شکل رایگان و غیر رایگان فعالیت می‌کنند. باید توجه داشت که امکان دارد به‌موجب شرکت در این دوره‌ها خیلی زود متوجه شویم استعدادی در رابطه با این گونه امور نداریم.

4. تجربیات مالی؛

از جمله اقداماتی که می‌توان به‌منظور کسب تجربیات تازه و در نتیجه شناخت مهارت‌های خود به عمل آورد انجام فعالیت‌هایی در زمینه امور مالی است.
جالب است بدانید که در رابطه با اقدام به فعالیت‌های مرتبط با امور مالی ما حتی این امکان را داریم که با انجام سرمایه‌گذاری در حد مبالغ ناچیز و کم به تجربیات مفیدی در این زمینه دست پیدا کنیم و از این طریق گامی مهم و موثر به‌منظور شناخت مهارت‌های خود برداریم.

۱۰ مهارت شغلی مهم که باید بلد باشیم

1. انعطاف‌پذیری شناختی؛

انعطاف‌پذیری شناختی شامل مواردی مثل خلاقیت، استدلال منطقی و حساسیت نسبت به مسائل است. این بدان معناست که برای پیدا کردن شغل و کار مناسب خود باید قادر به انطباق‌پذیری باشید و همچنین چگونگی برقراری ارتباط را بلد باشید.

این توانایی از جمله بهترین مهارت‌های برای یادگیری است در کنار سایر مهارت‌ها از جمله مهارت‌های فنی است. کارفرمایان می‌خواهند مطمئن شوند که شما به همه افراد با یک زبان سخن نمی‌گویید، با کسانی که نسبت به شما انتقاد دارند صحبت می‌کنید، عمیقا گوش می‌کنید و با هر کس به همان صورت که باید و لازم است ارتباط برقرار می‌کنید.

2. مهارت‌های مذاکره و گفتگو؛

برای پیدا کردن شغل مناسب از جمله بهترین مهارت‌ها مهارت‌های مذاکره و گفتگو است که حتما باید آن‌ها را تقویت کنید. در مشاغل مرتبط با کامپیوتر و ریاضی این مهارت شامل مطالبه و توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و نیز توسعه نرم‌افزار هم می‌شود.
در مشاغل هنری و کارهای مرتبط با طراحی از جمله طراحان تجاری و صنعتی این توانایی باید مهارت‌های مذاکره و گفتگو رنگ و بوی انتقادی هم داشته باشد.

3. تشخیص به موقع یاری رسانی و کمک؛

این مهارت به چه معناست؟ برای پیدا کردن شغل مناسب باید راه‌های کمک به دیگران را بلد باشید. در کارهای تیمی چقدر به همکاران و روسای خود کمک می‌کنید؟ اصلا در زمینه این مهارت برای همکاران و مدیران خود شناخته شده هستید؟

4. توانایی قضاوت و تصمیم‌گیری؛

همان‌طور که تمامی سازمان‌ها در حال جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های بیشتر هستند و در این زمینه با هم رقابت دارند، نیاز بزرگ‌تر آن‌ها استخدام اشخاصی است که توانایی تجزیه و تحلیل این داده‌ها را داشته باشند و هوشمندانه تصمیم‌گیری کنند.
علاوه‌بر این قدرت قضاوت صحیح یک مهارت دیگر برای پیدا کردن یک شغل مناسب است. قدرت قضاوت شامل این مسئله هم می‌شود که بدانید از شرکت همکار چگونه سهام بخرید یا یک پیشنهاد خوب و قوی به مدیرتان بدهید حتی اگر این کارها شما را زیاد در نزد همکاران‌تان محبوب نکند.

5. هوش هیجانی؛

آن‌چه مسلم این است که ربات‌ها توانایی این را دارند که ساعت‌ها بدون چشمداشت کار کنند. اما قطعا نمی‌توانند یا دست کم تا این لحظه این توانایی را به دست نیاورده‌اند که با انسان‌ها تعامل داشته باشند. اغلب کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که هوش هیجانی بالایی داشته باشند، توانایی تشخیص واکنش دیگران را داشته باشند و از تاثیر خود بر دیگران آگاه باشند.

پس برای پیدا کردن یک شغل مناسب حتما هوش هیجانی خود را تقویت کنید.

برای اغلب مدیران هوش هیجانی بالا بسیار اهمیت دارد و توصیه می‌کنند برای استخدام افراد، هوش هیجانی آن‌ها را بسنجید.!

که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خواندن هیجانات و حالات انسان‌ها
  • نمایش و ابراز هیجان‌ها
  • درک هیجان‌ها
  • مدیریت هیجان‌ها

هوش هیجانی (EQ) به ما می‌گوید که همه چیز را در IQ و بهره هوشی خلاصه نکنید. فاکتورهای دیگری نیز در موفقیت دخیل هستند.

6. قدرت انطباق و هماهنگی با دیگران؛

این مهارت تحت چارچوب مهارت‌های اجتماعی شما قرار می‌گیرد. این توانایی شامل داشتن حس همکاری، سازگاری در ارتباط با دیگران و حساس بودن به نیازهای دیگران است.

7. مدیریت افراد؛

اگر برای پیدا کردن شغل مناسب خود در حال تقویت مهارت‌های شغلی لازم برای استخدام هستید باید بدانید که یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها توانایی مدیریت افراد است. اما مدیریت افراد دقیقا و تلویحا به چه معناست؟
توانایی تهییج و ترغیب افراد، توسعه استعدادها و مهارت‌های کارکنان و توانایی انتخاب بهترین افراد برای کار است. این توانایی به ویژه برای مدیران رسانه‌ها و کسانی که در صنعت انرژی مشغول به کار هستند بسیار حیاتی است.

8. خلاقیت؛

در سال ۲۰۱۵ «خلاقیت» در رده دهم این لیست قرار داشت و حالا به رده سوم صعود کرده است. چرا؟ چون در حال حاضر کارفرمایان تشنه استخدام افرادی هستند که خلاقیت داشته باشند. در حال حاضر ما لحظه به لحظه توسط تکنولوژی‌های جدید بمباران می‌شویم.
پس کارفرمایان به افراد خلاقی نیاز دارند که بتوانند از فناوری‌های و تکنولوژی‌های جدید سر در بیاورند، آن‌ها را به کار ببرند و از این فناوری‌های برای تولید خدمات و محصولات جدید استفاده کنند. اگر در حال تقویت مهارت‌های شغلی خود برای استخدام در آینده هستید، سعی کنید قوه تخیل خود را هم تقویت کنید.

9. تفکر انتقادی؛

با افزایش اتوماسیون و پیشرفت دستگاه‌های خودکار نیاز به افرادی که توانایی به کارگیری منطق و استدلال را داشته باشند روز به روز بیشتر می‌شود. این یک بخش قضیه است چون ماشین‌ها هم باید به صورت اخلاقی و بهینه هدایت شوند.
اگر به دنبال پیدا کردن شغل مناسب خود می‌گردید باید بدانید که در حال حاضر کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که تفکر انتقادی داشته باشند، افرادی که توانایی ارزیابی استفاده یا سوءاستفاده از قدرت تکنولوژی را داشته باشند و از آن‌ها در جهت منافع شرکت، افراد و آینده استفاده کنند.

تفکر انتقادی به معنای فرایند آگاهانه از پردازش اطلاعات به شیوه‌ای موثر است تا شما بتوانید چیزها را بهتر بفهمید و تصمیم‌های بهتری بگیرید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید. مهارت تفکر انتقادی نیازمند این است که شما از ابزارهای عقلانی گوناگون برای تنوع بخشیدن به اطلاعات استفاده کنید.

10. توانایی حل مسئله؛

فناوری می‌تواند زندگی بشر را ساده‌تر کند اما در عین حال توانایی پیچیده‌تر کردن روال زندگی انسان را هم دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از تکنولوژی‌های پوشیدنی برای کمک به مسیریابی جهت حرکت پرستاران و پزشکان در یک بیمارستان استفاده کنید تا ببینید چگونه می‌توانید کارهای بیشتر و مفیدتری در جهت ارائه خدمات به بیماران انجام دهید. اما مسئله اینجاست که استفاده از این فناوری پیشرفته بدون تجزیه و تحلیل انسانی و انجام یک گفتگوی دقیق و هوشمندانه با پرستاران، پزشکان و بیماران و مشخص کردن جزییات شاید حتی مرتکب اشتباهات خطرناک شوید.
در این صورت به جای کمک و ارائه خدمات بیشتر کارها را سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهید کرد. افراد در تمام مشاغل و صنایع باید قدرت و توانایی حل مسائل پیچیده را به عنوان یک مهارت اصلی داشته باشند.

سخن آخر

نکته‌ی مهم در مورد این مهارت‌ها این است که همه‌ی آن‌ها به انتخاب ما بستگی دارند و ربطی به ژنتیک، تحصیلات، دودمان و نژاد ما ندارند. آن‌ها فقط به انتخاب انسان وابسته‌اند. ما انتخاب می‌کنیم که حرفه‌ای باشیم، قابل اعتماد باشیم، به جزئیات توجه کنیم و مهارت‌های ارتباطیِ کتبی یا شفاهی خود را ارتقا دهیم.

با این انتخاب‌ها هرگز در طول دوره‌ی کاری خود، نگران به دست آوردن شغلی عالی نخواهید بود و در مقابل، با انتخاب نکردن این موارد، همواره با کشمکشی پر از تلخی و ناامیدی روبه‌رو خواهید بود. حالا انتخاب با شماست.

همچنین سایت کارلیب این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با کارفرمایان متعددی در ارتباط باشید و در یافتن شغل متناسب با مهارت‌های خود، سریع‌تر عمل کنید. با مراجعه به سامانه آنلاین استخدام کارلیب به آدرس karlib.com می‌توانید علاوه‌بر انتشار رزومه خود از ابزار آزمون استخدامی و تستهای روانشناسی این وبسایت استفاده کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • شهرام مرادی
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷

    من به کار برنامه نویسی خیلی علاقه دارم و یه جورایی مهارت‌های اولیه برای اینکار رو هم دارم. امّا مهارت‌های فردیم به قدری نیستش که بتونم مسئولیت پروژه و کاری رو به عهده بگیرم و از طرفی چون‌ علاقه مندن دوست دارم مهارت‌ها و دانش خودم رو‌ افزایش بدم. به نظر شما کارآموزی تو این زمینه مناسب تره یا شرکت در کلاس‌های آموزشی برنامه ریزی؟ کارآموزی و کارورزی آیا جزء سابقه و رزومه به حساب میاد؟

  • کاظم نوروزی
    ۰۶ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۴۱

    بسیار مقاله مفید،تشکر میکنم از شما.
    اگر مربوط به ترفیع معلومات کلی داشته باشید برایم ارسال کنید،چون موضوع پایان نامه من اهمیت سیستم ترفیع میباشد.

  • عبدالله امیری
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

    حساب توییتری هم دارید؟

  • جمشید جوادی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • بهمن سعیدی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۱۰

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • رامین سرمد
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۰

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • محمدحسن طالب زاده
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • شفیعی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • رحیم جلالی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۵

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • عبدالهی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • جعفر میر
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۰

    خیلی عالی بود