استخدام و منابع انسانی

آشنایی با شغل مدیر عامل و نحوه استخدام او

آشنایی با شغل مدیر عامل و نحوه استخدام او

مدیر عامل یا مدیر ارشد اجرایی یکی از سمت‌های شغلی با موقعیت اجتماعی مناسب و جایگاه بالا است. وقتی یک کسب و کار جدید شروع می‌شود و یا یک شرکت به ثبت رسیده و فعالیتش را آغاز می‌کند، وجود یک مدیر اجرایی برای سازمان‌دهی به مجموعه و کنترل شرایط، برای رسیدن به اهداف شرکت و همچنین پیاده‌سازی تفکرات و برنامه‌های رئیس یا هیئت رئیسه بسیار لازم و ضروری است.
در این مقاله قصد داریم به شرح وظایف و تمامی نکات مهم مربوط به رده شغلی مدیر عامل از جمله مهارت‌های مورد نیاز، قراداد کاری، تحصیلات مورد نیاز و... بپردازیم.

مدیر عامل

مدیر عامل کیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی ارائه دهیم باید بگوییم مدیر عامل یا (Chief Executive Officer) یا (CEO) در یک شرکت، تقریبا مسئول همه چیز است.
در تعریف دقیق‌تر این رده شغلی، باید گفت مدیر عامل بالاترین مدیر اجرایی در یک کسب و کار است.

او در واقع رابط میان هیئت رئیسه شرکت و دیگر اعضای آن است، معمولا مدیر اجرایی یکی از اعضای هیئت مدیره است و گاهی ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل یک نفر هستند. با این حساب باید گفت مدیر اجرایی کسی است که نظارت و مسئولیت تمام اجزا و بخش‌های سازمان را بر عهده دارد.
بنابراین باید گفت مدیر عامل در واقع همان رئیس و یا مدیر اجرایی یک شرکت است. داشتن مدیر اجرایی برای شرکت‌های سهامی خاص و عام الزامی است و طبق قانون "مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که هیئت مدیره به او می‌دهند، نماینده شرکت محسوب شده و حق امضا دارد."
البته باید گفت شرح وظایف مدیر اجرایی قابلیت محدود شدن و یا توسعه پیدا کردن خواهد داشت و مطابق با آنچه در قرارداد کاری او ذکر می‌شود خواهد بود.

نحوۀ انتخاب مدیر عامل

همانطور که اشاره کرده‌ایم، مدیر عامل نقش ارتباطی میان هیئت مدیره و سایر اعضا و بخش‌های سازمان دارد. این شخص توسط هیئت مدیره و سهام‌داران از میان اعضای هیئت مدیره و یا خارج از آن تعیین می‌شود.
طبق قانون در صورتی که مدیر اجرایی از میان اعضای هیئت مدیره انتخاب شود، مدت زمان مدیریت او نباید بیش از مدت زمان فعالیتش در هیئت مدیره باشد.
نقش اصلی مدیر اجرایی در شرکت‌های بزرگ پیش برد استراتژی‌ها و ارتباطات در سطح بالای مدیریتی است، اما در شرکت‌های کوچک‌تر معمولا مدیر اجرایی حتی در امور روزانه شرکت نیز مداخله دارد.

شرح وظایف مدیر عامل

نقش مدیر عامل بسته به نوع فعالیت و استراتژی شرکت‌ها و همچنین با توجه به اندازه و توسعه سازمان در شرکت‌های گوناگون متفاوت است.
در حالت کلی در شرکت‌های کوچک مدیر اجرایی نقش بیشتری خواهد داشت و حتی ممکن است در مسائلی مثل استخدام کارمندان نیز دخالت داشته باشد، در حالی که در شرکت‌های بزرگتر معمولا مدیر اجرایی تنها با استراتژی‌های سطح بالا سروکار دارد و مدیریت بخش‌های کوچکتر شرکت به مدیران هر بخش سپرده می‌شود.
در واقع مسئولیت‌ها و وظایف مدیر اجرایی بستگی به نوع سازمان، محصول و اهداف آن شرکت خواهد داشت. در واقع باید گفت مهم‌ترین وظایف مدیر عامل در یک کسب و کار به شرح زیر است:

  1. اجرای مصوبات هیئت مدیره
  2. تصویب احکام انتصابی رده‌های شغلی مختلف در شرکت
  3. ارائه مشاوره و راهنمایی به هیئت مدیره
  4. بازنگری روش‌های اجرایی و نظام‌نامه کیفیت شرکت
  5. هدایت و رهبری مجموعه در راستای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در چارچوب خط مشی شرکت
  6. کنترل و نظارت و بررسی انجام وظایف واحدهای مختلف شرکتی
  7. نظارت دقیق بر تهیه و تنظیم گزارشات مالی و عملکرد سالانه شرکت، ترازنامه، حساب سود و زین و حساب‌های مالی و ارائه گزارش در مورد آن‌ها به هیئت مدیره
  8. تامین منابع مورد نیاز شرکت از جمله نیروی انسانی و یا تجهیزات
  9. ارتباط نزدیک با منابع انسانی شرکت و تصمیم‌گیری در مورد نحوه استخدام، میزان حقوق و نحوه پرداخت حقوق و دستمزد
  10. آنالیز و بررسی موفقیت شرکت در دستیابی به اهداف
  11. ایجاد فضای توسعه، پیشرفت و یادگیری مهارت‌ها برای تمام افراد و رده‌های شغلی مختلف در سازمان

ارتباط مدیر عامل با سایر اعضای شرکت

بین مدیر عامل یک شرکت و سایر اعضا یک رابطه دو طرفه برقرار است. در واقع مدیر اجرایی علاوه‌بر این که نماینده و وکیل شرکت است، یکی از کارمندان شرکت نیز محسوب می‌شود. از طرفی وظایف مدیر اجرایی باعث می‌شود تا نقش‌های مختلفی در ارتباط با سایر اعضای شرکت داشته باشد.

بسته به شرح وظایفی که در چارچوب یک سازمان برای مدیر اجرایی آن تعریف می‌شود، ارتباط میان این رده شغلی و سایر اعضا مشخص می‌شود، حتی گاهی ارتباط با مشتریان و افراد خارج از شرکت نیز در حیطه وظایف مدیر اجرایی تعریف می‌شود.
این ارتباط باید به صورت راهبردی و به منظور تامین اهداف شرکت یا سازمان و در راستای اجرای استراتژی‌های کلی تدوین شده توسط شخص مدیر عامل و یا هیئت مدیره باشد.

مدیر عامل

مهارت‌های مورد نیاز برای مدیر عامل

اگرچه در شرکت‌های بزرگ ریز وظایف مدیر اجرایی مشخص است و او می‌تواند با توجه به نقشی که هیئت مدیره برای او تعریف می‌کند به وظایف خود رسیدگی کند، در شرکت‌های کوچکتر معمولا وظایف شخص مدیر اجرایی، پیچیده‌تر و بیشتر می‌شود.
بنابراین یک مدیر اجرایی موفق باید مهارت‌های بسیاری داشته باشد تا بتواند به عنوان یک فرد تاثیرگذار در سازمان نقش مهمی در پیشبرد اهداف کلی شرکت داشته باشد. در این بخش به برخی مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر اجرایی موفق اشاره خواهیم کرد.

1. قدرت ریسک‌پذیری بالا؛

گاهی نیاز است که مدیر عامل در مورد برخی تصمیم‌ها به‌ویژه در سطح کلان قدرت ریسک‌پذیری داشته باشد تا بتواند در شرایط حساس به نفع شرکت و در راستای سوددهی آن اقدام کند.

2. شناخت فرصت‌های پیش روی سازمان؛

مدیر عامل موفق باید فرصت‌های پیش روی شرکت و سازمان را شناسایی کرده و با توجه به نیرویی که در اختیار دارد بهترین بهره را از این فرصت‌ها ببرد.

3. دارای تفکر سیستمی؛

مهارت تفکر سیستمی یعنی مدیر عامل بتواند به عنوان یک رهبر، سازمان را در پیشبرد اهداف و چشم اندازهای تعیین شده از سوی هیئت مدیره هدایت کند.

4. دارای تفکر استراتژیک؛

مدیر عامل موفق کسی است که بتواند برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و با توجه به موقعتی و شرایط شرکت ارائه کرده و آن‌ها را به خوبی اجرا کند و در موقع مقتضی قدرت تغییر در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد.

5. قدرت شناخت و تحلیل بازار؛

یکی از مسائلی که به موفقیت مدیر عامل کمک می‌کند، قدرت آنالیز بازار و همچنین ارائه برنامه‌های کاربردی متناسب با شرایط بازار است.

6. مدیریت و توسعه منابع انسانی؛

مدیر عامل باید توانایی رهبری و هدایت تمام نیروهای سازمانی به سمت اهداف از پیش تعیین شده را داشته باشد. ارتباط با اعضای درون سازمان و همچنین توسعه منابع انسانی از نظر یادگیری و آموزش از جمله مهارت‌هایی است که مدیر عامل باید داشته باشد.

7. قدرت تصمیم‌گیری بالا؛

گاهی نیاز است که متناسب با شرایط فعلی سازمان تمام اهداف و مسیرهای رسیدن به آن‌ها تغییر کند، مدیر عامل در صورتی که قدرت تصمیم‌گیری بالا و به موقعی داشته باشد می‌تواند در شرایط حساس و بحرانی، سازمان را از رویارویی با مشکلات نجات دهد.

8. توانایی حل مسئله؛

بعد از تصمیم‌گیری در مورد مسائل بزرگ و کوچک در سازمان، عملیاتی کردن آن‌ها حرف اول را می‌زند، از آنجایی که مدیر عامل یک مدیر اجرایی است باید این مهارت را داشته باشد که تصمیم‌گیری را از مرحله بالقوه بودن سریعا به مرحله بالفعل بودن هدایت کند.

9. قدرت برنامه‌ریزی و اجرا؛

مهم‌ترین شاخصه یک مدیر عامل برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند و همچنین قدرت بالا در به اجرا گذاشتن برنامه‌ها است.

10. دارای مهارت‌های ارتباطی بالا؛

همانطور که اشاره کرده‌ایم مدیر عامل رابط میان هیئت مدیره، نماینده شرکت و همچنین پل ارتباطی میان کارمندان و مسئولین رده بالا و گاهی افراد خارج از سازمان است.
بنابراین انتظار می‌رود چنین شخصی دارای مهارت‌های ارتباطی مناسب باشد تا بتواند به درستی اعضای سازمان را در مسیر رسیدن به اهداف شرکت هدایت کند.

درآمد مدیر عامل

در مورد این که یک مدیر عامل چقدر حقوق و مزایا دارد، بستگی به وظایفی دارد که برای او تعریف می‌شود، همانطور که گفتیم پیچیدگی وظایف و نقش‌های مختلف این رده سازمانی باعث می‌شود تا از نظر مسئولیت‌های شغلی و همچنین در نظر گرفتن حقوق، پاداش و مزایا نتوان به یک میزان معین اشاره داشت.

دستیار مدیر عامل کیست؟ چه وظایفی دارد؟

همانگونه که مشاهده کردید مدیر اجرایی یک رده سازمانی با مشغله کاری زیاد است، به ویژه در شرکت‌های کوچک ممکن است مدیر اجرایی مجبور باشد بسیاری از وظایف سازمانی را خود به عهده بگیرد، در این صورت است که استخدام دستیار مدیر عامل می‌تواند به او در رسیدن به اهداف شرکت بسیار کمک کند.
درواقع دستیار مدیر عامل از نظر مهارتی و توانایی همپای مدیر عامل خواهد بود و می‌توان گفت تمامی وظایفی که برای مدیر اجرایی تعریف کرده‌ایم در مورد دستیار وی نیز صادق است. شرح وظایف یک دستیار مدیر عامل می‌تواند به صورت زیر خلاصه شود:

  1. اطلاع کامل از برنامه‌های کاری و شخصی مدیر عامل و ارتباط با تمامی کارمندان سازمانی مرتبط با او
  2. سازماندهی امور روزانه مدیر عامل و برنامه‌ریزی برای ملاقات‌ها و مذاکرات و جلسات او
  3. مدیریت و نظارت بر امور افراد داخل سازمانی و ارتباط میان آنان و شخص مدیر عامل
  4. تهیه گزارشات و صورتجلسات مورد نیاز برای بررسی توسط مدیر عامل

چگونگی استخدام مدیر عامل

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کرده‌ایم معمولا در شرکت‌های سهامی مدیر عامل یکی از اعضای هیئت مدیره است، اما در شرکت‌هایی با مسئولیت محدود می‌توان یک فرد خارج از سازمان را به عنوان مدیر اجرایی استخدام کرد.
البته باید توجه داشت که در شرکت‌های سهامی برخی افراد نمی‌توانند به عنوان مدیر اجرایی انتخاب شوند. این افراد شامل موارد زیر است:

  1. افراد با سابقه ورشکستگی مالی
  2. افراد مجرم در حال گذراندن دوره محکومیت
  3. افرادی که در شرکت‌های دیگر سمت مدیر عاملی دارند.

از نظر مدرک تحصیلی باید گفت از منظر قانونی هیچ تعریفی برای میزان تحصیلات مدیر اجرایی و رشته تحصیلی او ارائه نشده است، اما برخی از رشته‌های دانشگاهی مثل مدیریت در زیرشاخه‌های مختلف، اقتصاد و ارتباطات می‌تواند یک امتیاز مثبت برای شخصی که قرار است به عنوان مدیر اجرایی انتخاب شود محسوب شود.

مدیر عامل

چگونگی قرارداد کاری مدیر عامل

برای این که کار مدیر عامل یا مدیر عامل اجرایی و وظایف او از منظر قانونی مورد تایید قرار گیرد، قرارداد کار میان مدیر اجرایی و هیئت مدیره تنظیم می‌شود.
در واقع باید گفت قرارداد مدیر عامل بین یک شخص حقیقی به عنوان مدیر عامل در شرکت و یک سازمان منعقد می‌شود که شامل شرح وظایف و خدمات مدیر اجرایی و تعهدات شرکت مقابل خواهد بود.

معمولا قرارداد کاری مدیر اجرایی با نام قرارداد خدمت مدیران و یا قرارداد خدمت مدیر اجرایی نیز شناخته می‌شود. این قرارداد معمولا تفاهم نامی است که میان صاحب یک کسب و کار یا اعضای هیئت مدیره یک سازمان و نهاد، با یک شخص حقیقی با عنوان شغلی مدیر اجرایی منعقد می‌شود. این قرارداد باید شامل موارد مهمی از قبیل اطلاعات طرفین قرارداد، شرح وظایف و تعهدات، مبلغ قرارداد و اطلاعاتی از این دست باشد.

بد نیست بدانید از نظر قانون کار قرارداد مدیر اجرایی با یک شرکت، تابع قوانین کار نیست و مسئولیت مدیر اجرایی در مقابل شرکت مشابه مسئولیت‌های وکیل در مقابل موکل شکل می‌گیرد. به همین دلیل نیز ماهیت قرارداد کاری مدیر اجرایی با سایر قراردادهای استخدامی کمی متفاوت است.
از آنجایی که اختیارات مدیر اجرایی را هیئت مدیره مشخص می‌کند، می‌توان این اختیارات را وسیع یا محدود کرد و مطمئنا این اختیارات و وظایف در قرارداد کاری مدیر اجرایی وارد خواهد شد.
در قرارداد کار مدیر اجرایی به مسائلی نظیر وظایف، اختیارات، ساعت کاری، تعهدات و همچنین مزایا و شرایط نصب، شرایط عزل، حق الزحمه، مدت زمان انتصاب و حق امضای او پرداخته می‌شود.

در کارلیب؛ به عنوان مدیر عامل استخدام شوید.

تا اینجا با شرح وظایف و مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر عامل یا دستیار او آشنا شدید، حال سوال اینجاست که برای رسیدن به این سمت شغلی از کجا باید شروع کرد؟

اگر به دنبال استخدام شدن به عنوان مدیر عامل یا دستیار مدیر عامل در یک شرکت یا سازمان معتبر هستید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت کارلیب، بخش آگهی‌های استخدام در کارلیب، شغل مورد نظر خود را به راحتی بیابید.
در کارلیب تعامل دو طرفه‌ای میان کارجو و کارفرما ایجاد می‌شود تا کارجویان بتوانند با توجه به علاقمندی‌ها و توانایی‌های فرصت‌های شغلی را بررسی و با کارفرما در ارتباط مستقیم باشند و در نهایت در صورت داشتن توانایی، استخدام شوند.

 

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • احمد باهنر
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

    عاااااااااااالی بود

  • یدالله قربانی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • حمیدرضا صمدی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۴۰

    چقد خوبین شما

  • بهرام نیشابوری
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • مرتضی بابایی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۰

    چه مطلب خوبی

  • موسی علوی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۵

    Awli bood

  • روح الله طالبی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • روح الله ملک
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۰

    دمتون گرم

  • حیدر اسدی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • حسینعلی ذاکری
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۵۰

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • صادق نعمت زاده
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید