استخدام و منابع انسانیکارجوکارفرماموفقیت شغلی

کارآموزی چیست؟ چه تاثیری بر آینده شغلی‌ ما دارد؟

اگر به دقت به افرادی که به دنبال کار می‌گردند توجه کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که عده زیادی از افرادی که در پیدا کردن شغل مورد نظر خود ناموفق بوده‌اند را کسانی تشکیل می‌دهند که بیشتر وقت‌شان را صرف درس خواندن و گذراندن واحدهای درسی تئوری کرده و در هیچ دوره کارآموزی و کسب مهارتی شرکت نکرده‌اند، نتیجه‌ی چنین کاری این است که این افراد با بازار کار واقعی نا آشنا هستند و علت عدم کارآموزی و همکاری نکردن با کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که اقدام به استخدام کارآموز می‌کنند هیچ مهارت کاری را به صورت عملی کسب نکرده‌اند!

بسیاری از شرکت‌های معتبر در ابتدا با عنوان استخدام کارآموز اقدام به جذب نیرو می‌کنند

کارآموزی چیست؟

بر اساس تعریف ویکی‌پدیا، کارآموزی یک نظام آموزشی است که در آن به کارآموز با توجه به مهارت مورد نیاز او آموزش داده می‌شود. در کشور ما، ایران، دانشجویان می‌توانند با ثبت نام در سامانه ملی کارورزی و معرفی یک مرکز کارآموزی، چند واحد درسی را در قالب کارآموزی گذرانده و با تکمیل فرم کارآموزی و ارائه گزارش کارآموزی که به تایید استاد کارآموز، سرپرست و مرکز کارآموزی رسیده باشد این واحد‌ها را بگذراند. همچنین سایر افراد نیز می‌توانند در دوره‌های کارآموزی شرکت کرده و مهارت‌های علمی و عملی خود را افزایش دهند، اما اهمیت کارآموزی چیست؟

اهمیت کارآموزی و گزارش آن

امروزه یکی از بحران‌های جدی که جوامع، دولت‌ها و افراد را به خود مشغول کرده بحران بیکاری افراد است. در کشور ما نیز این بحران یکی از مسئله‌های مهمی است که تعداد زیادی از مردم درگیر آن هستند. طبق آمار موجود بسیاری از افرادی که دوران تحصیل را به پایان رسانده و اصطلاحاً فارغ‌التحصیل می‌شوند به این مشکل بزرگ بر می‌خورند که کاری مرتبط با رشته تحصیلی و درآمد موردنظرشان پیدا نمی‌کنند. وقتی که پای صحبت این افراد می‌نشینیم متوجه این مطلب می‌شویم که به عقیده آنان اکثر افرادی که پس از پایان تحصیلات وارد بازار کار و دارای شغل مورد نظر خود می‌شوند از مزایای خاصی مانند داشتن ارتباط با افراد ذی‌نفوذ بهره‌مند بوده اند و یا در بهترین حالت افراد خوش شانسی بودند که توانسته اند شغلی آبرومند برای خود دست و پا کنند.

این افراد انتظار دارند صرفاً با فارغ‌التحصیل شدن در یک رشته سریعاً جذب بازار کار شده و شغل مورد نظر خود را بیابد. در صورتی که واقعیت به شکل دیگری رقم می‌خورد و اکثر شرکت‌ها و کارگاه‌ها افرادی را برای استخدام انتخاب می‌کنند که در یک دوره آموزشی علاوه بر گذراندن واحدهای درسی مهارت خاصی را آموخته و با فضای بازار کار آشنا شده‌اند، اما آیا به راستی این مطلب درست است؟ ابتدا باید بگوییم که منکر وجود ارتباط‌های اینچنینی و موثر بودن آن در استخدام افراد مخصوصاً در شرکت‌های معتبر نیستیم، اما آیا همه موضوع همین است؟ خیر! همه ماجرا این نیست!!

چند سالی است که در سراسر دنیا و همچنین در کشور ما شرکت‌هایی که قصد استخدام افراد را دارند بیشتر از آنکه به مدرک تحصیلی فرد توجه داشته باشند به مهارت‌های او توجه می‌کنند و استخدام خود را بر این اساس انجام می‌دهند. چندی پیش شرکت معتبر تسلا در آگهی استخدام خود نوشت که برای استخدام در این شرکت، داشتن مدرک تحصیلی اهمیتی ندارد و این شرکت فردی را استخدام می‌کند که بتواند در آزمون عملی آن‌ها موفق شود!

در چنین حالتی در نظر بگیرید، شخصی که در حوزه‌ای مرتبط و در شرکتی معتبر دوره کارآموزی پرباری را گذرانده و در فضای کسب و کار در قالب کارآموزی آموخته‌های تئوری خود را در قالب عمل پیاده سازی کرده است تا چه حد شانس انتخاب شدن و استخدام شدن در شرکتی در حد و اندازه تسلا را دارد و در مقابل، شخصی که صرفا به تحصیل تئوری بسنده کرده و در هیچ دوره کارآموزی شرکت ننموده  چه شانسی دارد؟

لذا هر فرد برای به دست آوردن شغل دلخواه می‌بایست در هنگام تحصیل و یا پس از آن در دوره‌های کارآموزی شرکت نموده و با مهارت‌هایی که در این دوره می‌آموزد خود را در هنگام استخدام از دیگر افراد متمایز کند و شانس استخدام را افزایش دهد. ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌های معتبر در ابتدا با عنوان استخدام کارآموز اقدام به جذب نیرو کرده و در ادامه با بررسی بیلان کاری، گزارش کارآموزی و مواردی از این دست، شخص کارآموز را استخدام دائم می‌کنند.

هر فرد برای به دست آوردن شغل دلخواه می‌بایست در هنگام تحصیل و یا پس از آن در دوره‌های کارآموزی شرکت نموده و با مهارت‌هایی که در این دوره می‌آموزد خود را در هنگام استخدام از دیگر افراد متمایز کند

گزارش کارآموزی

یکی از مسائل مهم که افراد کارآموز می‌بایست توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند این است که پس از انجام ثبت نام در سامانه ملی کارورزی و تکمیل فرم کارآموزی، در هنگامی که وارد دوره کارآموزی می‌شوند توانایی این را داشته باشند که گزارش کارآموزی خود را به صورت دقیق و جامع آماده و ارائه نمایند.

بسیار دیده شده کارآموزانی که زحمت زیادی در دوره کارآموزی کشیده آمد اما به علت عدم تسلط در نوشتن صحیح و کامل گزارش کار کارآموزی بسیاری از زحمات آنها نادیده گرفته شده و یا اینکه به چشم نیامده است.
برای اینکه کارآموز بتواند گزارش کارآموزی استاندارد و کاملی را تهیه کرده و به سرپرست کارآموزی و یا استاد کارآموز ارائه کند لازم است که نمونه گزارش کارآموزی دیگر افراد را با دقت بررسی کرده و حتی قبل از شروع دوره کارآموزی چندین نمونه گزارش کارآموزی آماده نماید.

شخصی که به این شیوه توانایی خود را در ارائه گزارش کار کارآموزی، فرم کارآموزی و دیگر موارد بالاببرد،یقینا می‌تواند در نشان دادن استعدادها و امور انجام شده خود به استاد کارآموز و دیگر افراد بسیار موفق تر از دیگران باشد. برای دیدن نمونه گزارش کارآموزی یک جستجوی ساده کافیست و شما را با انواع مختلف فرم کارآموزی روبرو می‌نماید.

قرارداد کار آزمایشی چیست و چه تفاوتی با  کارآموزی دارد؟

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره نمود که بسیاری از افراد قرارداد کارآموزی را با قرارداد کار آزمایشی اشتباه می‌گیرند، در صورتی که این دو مقوله‌های کاملاً جدا از یکدیگر می‌باشند. قرارداد کار آزمایشی، قراردادی است که در ابتدای استخدام، معمولاً کارفرما این درخواست را مطرح می‌نماید که فرد مدت زمان مشخصی را به صورت آزمایشی در مجموعه مشغول به کار شود. این کار به این دلیل انجام می‌شود که شرکت یا کارگاه بتواند مهارت و دیگر توانایی‌های کارمند یا کارگر را بسنجد و با توجه به این توانایی‌ها اقدام به همکاری یا عدم همکاری با او نماید.

مدت قرارداد کار آزمایشی معمولاً یک ماه است است که در برخی مشاغل این مدت به سه ماه افزایش می‌یابد. مدت زمان قرارداد کار آزمایشی نمی‌تواند از سه ماه بیشتر باشد.
در مدت  قرارداد کار آزمایشی، حقوق و مزایا به صورت کامل به کارمند و یا کارگر تعلق می‌گیرد و در صورتی که کارفرما قبل از پایان مدت قرارداد کار آزمایشی اقدام به اخراج کارگر یا کارمند کند موظف است که حقوق و مزایای کل دوره این قرارداد را به او پرداخت کند و چنانچه قطع همکاری از طرف کارگر یا کارمند باشد فقط به میزان مدتی که مشغول به کار بوده است حقوق و مزایا دریافت می‌کند.
قرارداد کار آزمایشی می‌تواند به صورت قراردادی مستقل و یا بخشی از قرارداد کاری تنظیم گردد. بنابراین کارآموزی و کار آزمایشی دو مقوله کاملاً جدا از یکدیگر بوده که گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود.

انواع قرارداد کارآموزی

1. کارآموزی توأم با کار

رایج ترین نوع کارآموزی، قرارداد کارآموزی توام با کار است که طی آن کارآموز موظف می‌شود ساعاتی در روز را (از ۶ ساعت در روز تجاوز نمی‌کند) در یک مجموعه حضور داشته و ضمن انجام امور محوله، مهارت و دانش عملی خود را افزایش دهد. کارآموزی یکی از راهکارهای ساده برای دستیابی به موفقیت شغلی است.

2. کارآموزی افراد شاغل

در این نوع کارآموزی، افراد شاغل برای افزایش مهارت خود به مراکز کارآموزی مراجعه نموده در دوره‌های آن‌ها شرکت می‌کنند. در این حالت افراد شرکت کننده در طول دوره، روابط استخدامی شان با مجموعه قطع نشده و از مزایای نقدی و غیر نقدی شغل خود بهره‌مند شده و همچنین حقوق و مزایای این افراد در دوره کارآموزی نسبت به قبل از آن کمتر نخواهد بود.

3. کارآموزی افراد غیر شاغل

در این نوع از قرارداد، افراد حسب علاقه خود به مراکز کارآموزی مراجعه کرده و درخواست شرکت در دوره‌ها را ثبت می‌کنند. این افراد موظف به پرداخت شهریه و هزینه دوره بوده و مجموعه برگزار کننده دوره آموزشی نیز موظف است که تجهیزات و سایر لوازم کارآموزی را فراهم و آموزش‌های مقتضی را ارائه نماید. شایان ذکر است که در هر نوع از این دوره‌ها، دوطرفه موظف به تنظیم قرارداد کارآموزی می‌باشند و این امر موجب می‌شود که حقی از طرفین ضایع نشده و به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

نمونه فرم استخدام کارآموز

بسمه تعالی

این قرارداد منطبق با قانون کار جمهوری اسلامی ایران میان کارفرما/ یا نماینده قانونی ایشان و کارگر منعقد می‌گردد.

1- مشخصات طرفین:

1-1- کارفرما/ نماینده قانونی کارفرما

آقا/خانم/شرکت ......... فرزند ....... شماره شناسنامه(ش.ش) ............ شماره ثبت ........... به نشانی ..........................کد پستی ......... .

2-1- کارگر/کارمند

آقا / خانم .......... فرزند ......... متولد .......... شماره شناسنامه(ش.ش) ........... شماره ملّی ........... میزان تحصیلات ............. نوع و میزان مهارت .............. به نشانی .................. کد پستی ............. .

2-نوع قرارداد:

  • قرارداد غیرموقت یا دائمی
  • قرارداد موقت یا مدت معین
  • قرارداد معین
  • قرارداد آزمایشی
  • قرارداد آموزشی

3- نوع کار یا حرفه یا حجم کار یا وظیفه‌ای که کارگر/کارمند به آن اشتغال می‌یابد:

1-3- کارآموز متعهد می‌گردد که در تمامی ایام و ساعات مقرر شده در ماده 7، در محل کارگاه حضور داشته باشد.
2-3- کارآموز متعهد می‌گردد برنامه‌های آموزشی، توأم با کار را که از طرف کارفرما ارائه می‌شود، انجام دهد.
3-3- کارآموز متعهد می‌گردد، آیین نامه‌های انضباطی و ایمنی کارآموزی توأم با کار را که به امضاء طرفین رسیده است و ضمیمه این قرارداد می‌باشد، دقیقاً رعایت نماید.
4-3- با وجود علم و اطلاع نسبت به آیین نامه‌های انضباطی و ایمنی، در صورت قصور از جانب کارآموز، مسئولیت صرفاً متوجه ایشان می‌باش.
5-3- کارآموز متعهد می‌گردد که پس از سپری نمودن دوره کارآموزی و قبولی در آزمون‌های مربوطه به مدت .... برای شرکت .... فعالیت نماید.
6-3- در صورت پیش آمد غیرمترقبه یا بیماری، کارآموز متعهد می‌گردد ظرف مدت زمان ...... مراتب را به کارفرما اطلاع داده و مدارک بیماری یا معذوریت خود را بعد از حضور در محل کارگاه به ایشان ارائه نماید.

4- محل انجام کار:

محل کارگاه به آدرس .............. می‌باشد.

5- تاریخ انعقاد قرارداد:

.................................................

6- مدت قرارداد:

.........................

7- ساعات کار:

.........................

( میزان ساعات کار و زمان شروع و خاتمه آن صرفاً با رضایت طرفین تعیین می‌گردد. ساعات کار نمی‌تواند بیش از میزان مندرج در قانون کار تعیین شود اما کم تر از آن مجاز است).

8- حق السعی:

1-8- مزد ثابت/مبنا روزانه/ ساعتی ................................... ریال (حقوق ماهیانه ................... ریال).
2-8- پاداش افزایش تولید و بهره‌وری در حرفه تخصصی با عنایت به تخصص کارگر/کارمند ..............................ریال که طبق توافق طرفین قابل پرداخت است.
3-8- شرح سایر مزایا و امتیازات ................................................... .

9- حقوق و مزایا به صورت هفتگی/ماهیانه کارگر/کارمند به حساب شماره ............... شعبه ........................... توسط کارفرما یا نماینده قانونی ایشان پرداخت می‌گردد.

10- بیمه:

به موجب شماره بیمه ....... کارگر در تاریخ ....... تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت.
(به موجب ماده 148 قانون کار، کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی و یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه نماید).

11- عیدی و پاداش سالانه:

به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار – مصوب ۱۳۷۰/۱۲/۶ مجلس شورای اسلامی- به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تا سقف نود روز روزانه قانونی کارگران) به عنوان عیدی و پاداش سالانه به کارگر پرداخت می‌شود. کار کم تر از یک سال تمام میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت محاسبه خواهد شد.

12- حق سنوات یا مزایای پایان کار:

به هنگام فسخ یا خاتمه کار حق سنوات بر اساس نسبت کارکرد کارگر پرداخت می‌شود.

13- شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد کارآموزی:

به موجب این قرارداد به موجب موارد ذیل هر یک از طرفین قادر به فسخ قرارداد می‌باشند و در غیر این صورت طرف فسخ کننده می‌بایست وجه التزام به مبلغ ...... پرداخت نماید.

14- سایر موضوعات مندرج در قانون کار و مقررات تبعی از جمله استحقاقی، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه عائله مندی نسبت به این قرارداد اعمال خواهد شد.

15- این قرارداد در ..... نسخه و ..... صفحه تنظیم می‌شود که یک نسخه نزد کارفرما، یک نسخه نزد کارگر، و نسخه‌های دیگر در اختیار ..... قرار خواهد گرفت.
 
محل امضاء و اثر انگشت کارفرما/یا نماینده قانونی                                            محل امضاء و اثر انگشت کارآموز

نمونه قرارداد کارآموزی در استارتاپ‌ها

به موجب بند ب ماده 112 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و ماده 8 دستورالعمل شرایط پذیرش، حقوق و تکالیف دوره کارآموزی توأم با کار که به اختصار «دستورالعمل» خوانده می‌شود، قرارداد حاضر مابین استارتاپ.... یا کارفرما و کارآموز به منظور کارآموزی توأم با کار منعقد می‌شود.

ماده یکم: مشخصات طرفین قرارداد

الف- مشخصات کارفرما

آقا/ خانم/ شرکت ......... به مدیریت/ نمایندگی ...... به شماره ملّی/ شماره ثبتی ...... به نشانی ........ شماره تلفن ثابت ....... و شماره همراه ....... به عنوان کارفرما می‌باشد.
ب- کارآموز
آقا/ خانم ........ فرزند ...... به شماره شناسنامه ...... شماره ملّی ......  صادره از ...... به نشانی ........ شماره تلفن ثابت ....... و شماره همراه ....... به عنوان کارآموز توأم با کار می‌باشد.

ماده دوم: موضوع و مدت قرارداد

موضوع قرارداد حاضر عبارت است از فعالیت شخص کارآموز در محیط کسب و کار استارتاپی با محوریت آموزش توأم با کار برنامه نویسی نرم افزار ...... می‌باشد.
مدت قرارداد حاضر مطابق با استاندارد آموزشی که توسط سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور تهیه شده است، ..... ماه که از تاریخ ..../..../.... لغایت .../..../.... می‌باشد.

ماده سوم: هزینه کارآموزی و دستمزد کار

کار آموز موظف است برای کارآموزی در مدت تعیین شده مبلغ ...... ریال بابت شهریه آموزش پرداخت کند که بنا بر کارآموزی توأم با کار، از قِبل کار خویش به طور متناوب ماهیانه مبلغ ...... ریال بعنوان دستمزد کار دریافت می‌کند که بخشی از این دستمزد صرف شهریه کارآموزی ایشان می‌شود.

ماده چهارم: ساعات کارآموزی

کار روزانه که توأم با یادگیری و آموزش آن است، در روزهای عادی از ساعت ..... آغاز و تا ساعت ..... ادامه دارد.
روزهای پنج شنبه، جمعه و ایام تعطیل کارآموز الزامی به حضور در شرکت را ندارد.
کارآموز در هر ماه به نسبت سایر پرسنل استارتاپ مستحق ..... روز مرخصی استحقاقی می‌باشد.

ماده پنجم: تعهدات کارآموز

1- کارآموز متعهد می‌گردد که مطابق با ماده 4، در روزها و ساعاتی که تعیین گردیده، حضوری مستمر داشته باشد؛
2- کارآموز متعهد می‌گردد برنامه آموزشی کارآموزی توأم با کار که از سوی کارفرما ارائه می‌شود را تماماً انجام دهد و اعتراضی به آن نداشته باشد؛
3- در صورتی که حادثه‌ای پیش بینی نشده و غیرمترقبه از قبیل بیماری، گرفتاری شخصی و... پیش آید و کارآموز قادر به حضور در محل استارتاپ نباشد، ملزم است ظرف روز جاری مراتب را به اطلاع کارفرما رساند. سپس پس از مرتفع شدن آن مسئله، مدارک و مستنداتی دال بر اثبات مدعای خویش را به کارفرما ارائه دهد؛
4- کارآموز ملزم است آیین نامه و قوانین و مقررات داخلی استارتاپ را پیش از امضای قرارداد حاضر کاملاً مطالعه نماید و نسبت به رعایت مفاد آن کوشا باشد؛
5- در صورتی که کارآموز نسبت به یادگیری مطالب و اطلاعات آموزشی رغبتی نشان ندهد و در زمان‌های تعیین شده حضوری مستمر نداشته باشد، نه تنها دستمزدی از قِبل کار خویش دریافت نمی‌کند بلکه می‌بایست شهریه آموزشی پرداخت نماید.

ماده ششم: تعهدات کارفرما

1- کارفرما متعهد می‌گردد نسبت به آموزش توأم با کار کارآموز مطابق با ماده 2 این قرارداد اقدام مقتضی داشته باشد؛
2- کارفرما ملزم است در مدتی که کارآموز در کنار یادگیری و آموزش به فعالیت کاری مشغول است، ایشان را بیمه نماید؛
3- دستمزد مشخص شده کارآموز، پس از کسر شهریه دوره‌های آموزشی ایشان تعیین می‌گردد و بصورت ماهیانه یا هفتگی پرداخت می‌گردد؛
4- کارفرما متعهد می‌گردد که کلیه دستورالعمل‌های حفاظتی فنی و بهداشتی، و کلیه آیین نامه ها، قوانین و مقررات شرکت را به هنگام انعقاد قرارداد حاضر به سمع و نظر کارآموز برساند تا ایشان با علم و اطلاع کامل نسبت به آن‌ها اقدام به امضای قرارداد نماید. هر گونه جهل و ابهام نسبت به آن قوانین و دستورالعمل‌ها پس از امضای قرارداد از سوی کارآموز پذیرفتنی نیست.

ماده هفتم: شرایط خاتمه یا فسخ قرارداد

الف- مدت انجام قرارداد کارآموزی توأم با کار به اتمام برسد.
ب- فوت کارآموز
پ- از کارافتادگی و ناتوانی جسمی کارآموز
ت- به وجود آمدن شرایط فورس ماژور و ناتوانی شخصی در ادامه همکاری با کارفرما

ماده هشتم: جبران خسارت

کارآموز نسبت به این قرارداد تعهد می‌نماید که کلیه خسارت و زیان‌هایی را که به موجب عدم رعایت مفاد این قرارداد من جمله تعهدات ذیل مواد 5 و 6 متوجه کارفرما شود، به هر نحوی جبران نماید. ارزیابی و تقویم خسارات بر عهده کارشناس مالی استارتاپ بوده و ایشان هر مبلغی را نسبت به جبران خسارت وارده تعیین نماید، کارآموز حق اعتراض به آن نخواهد داشت. البته جدای از جبران خسارات فوق، ایشان ملزم می‌گردد در صورت نقض تعهدات پذیرفته شده مندرج در این قرارداد، مبلغ ........ ریال از بابت وجه التزام نیز پرداخت نماید.

ماده نهم: حل و فصل اختلافات

اختلافات ناشی از قرارداد حاضر، ابتدائاً از طریق سازش بین طرفین حل و فصل خواهد شد. در صورتی که سازش برقرار نشد، اختلاف فی مابین از طریق مراجع حل و فصل اختلافات قانون کار پیگیری خواهد شد.
البته داوری حرفه‌ای و سازمانی یکی از مراکز داوری از جمله مرکز داوری اتاق بازرگانی یا کانون وکلای مرکز برای حل و فصل اختلاف و حکمیت پیشنهاد می‌شود.

ماده دهم: نُسخ قرارداد

قرارداد حاضر در .... نسخه و دوازده ماده با اعتبار واحد هر نسخه تنظیم شده و برای طرفین آن لازم الاجراست.

تقویت مهارت‌های شغلی و تضمین آینده کاری با کارآموزی؛

با توجه به شرایط جامعه امروزی کارآموزی همراه با تحصیل امری بسیار مهم و حیاتی در تضمین آینده کاری و یافتن شغل مورد علاقه افراد می‌باشد.
توصیه می‌شود که افرادی که در حال تحصیل هستند همزمان با تحصیلات، در دوره‌های کارآموزی شرکت کرده و مهارت‌های عملی را به همراه مهارت‌های علمی و تئوری افزایش دهند و به این وسیله شانس خود را برای یافتن شغل مورد نظر و دور ماندن از بحران بیکاری بالا برند.

علی پوربفرانی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • امیر سلطانی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۵

    علیرضا جان عالی بود

  • اسدالله صدیق
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • حبیب الله دهقانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • غلام آشوری
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۳۵

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • نادر کمالی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۰

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • عبدالله سالاری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۱۵

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • بهروز سلطانی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۵

    محتوا خوبی بود

  • مرتضی رحیمی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۵

    دمتون گرم

  • ایمان قشقایی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۲۰

    ایولا

  • میثم بیاتی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۰

    مطالب بی نظیر بود

  • میر
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم