استخدام و منابع انسانیاستخدام، مصاحبه و رزومه

خبرنگار کیست؟ و چگونه استخدام می‌شود؟

خبرنگار یکی از هیجان‌انگیزترین مشاغل دنیا به نظر می‌رسد، این که در حساس‌ترین زمان‌ها در حال تهیه گزارش از اشخاص و مقامات و سلبریتی‌ها باشید برای هرکسی اغواکننده است، اما این شغل از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و برای ورود به دنیای خبرنگاران و استخدام در شغل خبرنگاری باید مراحل زیادی را پشت سر گذاشت.
و حالا اگر شما هم از علاقمندان به حرفه خبرنگاری هستید و این سوال در ذهن شما ایجاد شده که استخدام خبرنگار چگونه انجام می‌شود؟ یا چگونه می‌توان به عنوان خبرنگار استخدام شد؟ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

خبرنگار

خبرنگار کیست؟

در ابتدا باید توضیح دهیم که روزنامه‌نگاری یا خبرنگاری دو حیطه شغلی متفاوت، اما بسیار نزدیک به هم هستند که برخی وظایف جزئی، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

روزنامه‌نگار همانطور که از نامش پیدا است در صورت تهیه خبر باید آن را به مرحله نگارش در آورده و برای چاپ آماده کند، در حالی که خبرنگار ممکن است علاوه‌بر فعالیت در زمینه چاپ اخبار، با رسانه‌های دیداری و شنیداری نیز همکاری داشته باشد. بنابراین علاوه‌بر نگارش اخبار کار تهیه گزارشات تصویری یا رادیویی نیز برعهده خبرنگاران است.
در تعریف خبرنگاری در ویکی پدیا آمده است: "خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذراندن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه بر گردن او می‌گذارد، وظیفه به دست آوردن، آماده کردن، گردآوری و سامان دادن اخبار و انتقال آن‌ها به مخاطب توسط یکی از وسایل ارتباط جمعی شامل مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌ها را دارد."

مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل خبرنگاری

خبرنگاری از جمله مشاغلی است که طرفداران زیادی دارد، در حال حاضر برای خبرنگار شدن نیازی به مدرک تحصیلی مرتبط نیست، اگرچه رشته خبرنگاری به عنوان یک رشته مستقل در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، اما کارت خبرنگاری با گذراندن دوره‌های آموزشی و کلاس‌های مهارتی، صرف نظر از عنوان مدرک تحصیلی، قابل دریافت است.
برای این که یک خبرنگار موفق باشید باید مهارت‌های زیر را داشته باشید، هرچه توانایی شما در این عرصه بیشتر باشد، مطمئنا زودتر به موفقیت مورد انتظارتان دست پیدا می‌کنید:

1. دسترسی کامل به منابع اطلاعاتی موثق:
هرچه منابع بیشتری در اختیار خبرنگار باشد، مطمئنا خبرهای بیشتری در حوزه‌های متفاوت در اختیار خواهد داشت.

2. مهارت تحقیق و جستجو:
برای داشتن خبرهای موثق و دست اول خبرنگار باید بتواند تحقیق و پژوهش‌های موثری انجام دهد.

3. آشنایی با رایانه و نرم افزارهای مورد نیاز:
هرچه میزان مهارت‌های کاربردی در زمینه کامپیوتر و اینترنت بیشتر باشد خبرنگار برای تهیه گزارشات اصولی و استاندارد توان و ابزار بیشتری در اختیار خواهد داشت.

4. دارا بودن دایره لغات وسیع

5. خلاقیت در تهیه گزارش و اخبار

6. نکته سنجی و ریزبینی

7. اطلاعات عمومی بالا و به روز

8. فن‌بیان قوی:
یک خبرنگار کاربلد و حرفه‌ای باید بسیار روان و واضح صحبت کند، بتواند افراد را به چالش کشیده و سوالات ذهنی مخاطب در حوزه مورد نظر را پیش‌بینی کرده تا بتواند با فن بیان قوی اطلاعات مورد نظر مخاطب را در گزارش تهیه کند.

9. تسلط به زبان‌های بین المللی:
این مهارت راه‌های ارتباط با منابع خبری خارج از کشور را برای خبرنگاران باز می‌کند.

10. صبر و شکیبایی بالا

11. رعایت بی‌طرفی در تهیه گزارشات و اخبار

12. روحیه پرسشگری بالا

13. شناخت کامل خبرگزاری‌های مشهور و چارچوب فعالیت‌ آن‌ها:
این مسئله به تجزیه و تحلیل خبرها و مقاصدی که پشت برخی از این اخبار پنهان می‌شود کمک بسیاری می‌کند.

بسیاری از این مهارت‌ها با مطالعه زیاد و شرکت در کلاس‌های آموزشی قابل کسب است، اگرچه خلاقیت و استعداد ذاتی برای خبرنگاری می‌تواند جسارت مورد نیاز این شغل را برای شخص فراهم کند.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خبرنگاری مسئولیت ‌پذیری و وقت‌شناسی است، چرا که بسیاری از اخبار و گزارشات تاریخ انقضا دارند و اگر در زمان مقتضی موفق به تهیه آن‌ها نشوید دیگر یک خبر سوخته محسوب شده و ارزش خبری نخواهد داشت.

تحصیلات مرتبط برای استخدام خبرنگار

در حال حاضر خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، مطبوعات، کانال‌ها و صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی و رسانه ملی برای تامین منابع انسانی مورد نیاز خود خبرنگار استخدام می‌کنند، همانطور که اشاره کردیم برای دستیابی به این شغل در کنار علاقه زیاد، باید مهارت‌ها و تخصص لازم را نیز کسب کنید، شرکت در کلاس‌های آموزشی خبرنگاری و همچنین تحصیل در این رشته در دانشگاه می‌تواند قدم اول شما برای رسیدن به رویای خبرنگاری باشد.
مطمئنا در صورتی که تخصص لازم را داشته و رزومه حرفه‌ای مهیا کنید، می‌توانید با خبرگزاری‌های مشهور، شبکه‌های معتبر خبری و همچنین مطبوعات همکاری کنید.

اکثر خبرنگاران در رشته‌هایی مثل علوم سیاسی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی، علوم اقتصادی و فلسفه و امثال آن تحصیل می‌کنند. در هر صورت معمولا هنگام استخدام کلاس‌های مهارتی لازم جهت آشنایی با وظایف خبرنگاری و اصول گزارش نویسی و امثال آن برگزار می‌شود.

درآمد شغل خبرنگاری

باید بگوییم به نسبت وظایف و خطراتی که در شغل خبرنگاری وجود دارد، درآمد این شغل نسبت به سایر مشاغل کمتر از حد تصور است و البته ارتباط مستقیمی با تجربه و سابقه کار و البته حوزه فعالیتی خبرنگار دارد.
برای مثال برخی از خبرنگاران برای انجام گزارشات مجبور به سفرهای ماموریتی هستند که در این صورت در کنار درآمد ثابتی که دارند حق ماموریت هم دریافت می‌کنند، همچنین بسیاری از خبرنگاران به صورت حق التحریری کار می‌کنند و در ازای فروش گزارشات‌شان به منابع مختلف خبری کسب درآمد می‌کنند، بنابراین نمی‌توان یک میزان ثابت درآمدی برای این شغل تعریف کرد.

این که شما به عنوان یک خبرنگار رسمی یا خبرنگار مستقل، خبرنگار یا روزنامه حق التحریر و یا خبرنگار در حوزه‌های مخصوص خبری فعالیت کنید روی درآمد شما تاثیر مستقیم خواهد داشت.
اگر می‌خواهید درآمد مناسبی در این حوزه کسب کنید بهتر است که مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در این زمینه ارتقاء دهید تا بتوانید رزومه کاری مناسبی داشته باشید.

فراموش نکنید که خبرنگاری یک شغل کاملا پرمتقاضی است، بنابراین در رقابت تصاحب رده شغلی افرادی موفق هستند که بتوانند رزومه کاری قوی‌تری تهیه کنند.
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید آینده شغلی و بازار کار خبرنگاری است. این که چه شرایطی به عنوان یک خبرنگار در انتظار شما خواهد بود.

خبرنگار

بازار کار و آینده شغلی خبرنگاری

در ابتدا باید بگوییم برای موفقیت در شغل خبرنگاری نباید عجله کرد، شما ابتدا باید کار را با یک گروه کوچک و محلی آغاز کنید.
همانطور که در قسمت‌های قبل هم توضیح دادیم یک رزومه قوی شانس شما را برای استخدام و پیشرفت سریع بیشتر می‌کند، بنابراین سعی کنید تا می‌توانید تجربه و مهارت کسب کرده و رزومه خود را پربارتر کنید.

بازار کار خبرنگاری چشم‌انداز مثبتی دارد، چراکه رسانه‌های خبری در حوزه‌های مختلف فعال هستند و مطمئنا برای هر بخش به خبرنگاران مجزا و متخصص احتیاج است.
بنابراین می‌توان گفت فرصت شغلی مناسب در آینده بسیار زیاد است و این مهارت و کارایی شما خواهد بود که باعث می‌شود بتوانید به رویای خبرنگاری در یک حوزه خبری معتبر برسید، اما برای این که یک خبرنگار مشهور و قابل باشید باید با خطرات این حوزه نیز آشنایی داشته باشید.

خطرات شغل خبرنگاری

شما به عنوان یک خبرنگار ممکن است به مناطق جنگی، بحران‌زده، حادثه خیز مثل مناطق سیل یا زلزله‌زده اعزام شوید، بنابراین باید آمادگی لازم برای مواجه و مدیریت بحران داشته باشید.
گاهی اوقات خبرنگاران به دلیل تهیه گزارش و خبر در مورد گروه‌های خاص سیاسی و یا گروه‌های مافیایی حوزه قاچاق کالا یا مواد مخدر در معرض خطرات گوناگونی مثل تهدید، ارعاب و گاهی حتی ضرب و شتم و اخراج از سمت شغلی قرار می‌گیرند، به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که خبرنگاران به هیچ گروه سیاسی وابستگی و گرایش نداشته و همیشه سعی کنند گزارشاتی کاملا غیرمغرضانه و صرفا خبری ارائه دهند.
در هر صورت خبرنگاری، شغل پر خطری است و همیشه چالش‌های مخصوص به خود را پیش رو دارد، پس اگر به خبرنگاری علاقه زیادی دارید خود را برای رویارویی با روزهای سخت هم آماده کنید.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم با توجه به وظایف و خطراتی که در این شغل شریف وجود دارد، انتظارات درآمدی نسبت به سایر مشاغل باید پایین‌تر باشد.
به ویژه در ایران خبرنگاران از درآمد و مزایای زیادی برخوردار نیستند و این شغل صرفا به عنوان یک رده شغلی سازمانی دارای پایه حقوق وزارت کار است. ضمن این که مسئولیت سنگینی برعهده یک خبرنگار نهاده شده و از او انتظار می‌رود بهترین گزارش و خبرهای ممکن را ارائه کند.

استخدام خبرنگار حرفه‌ای با کارلیب

همانگونه که مطالعه فرمودید، خبرنگاری شغلی است که نیازمند مهارت‌های خاص و توانایی‌های تخصصی است.
بنابراین باید با انگیزه و علاقه زیاد در این راه قدم گذاشت و دوره‌های آموزشی، تحصیلات مرتبط و صبر و سختکوشی برای رسیدن به هدف را در نظر داشته باشید.

فراموش نکنید که خبرنگاری در ایران باید در چارچوب‌های مشخصی انجام گیرد و این شغل ممکن است خطرات و چالش‌های زیادی را به عنوان یک خبرنگار پیش روی شما قرار دهد.
بنابراین اگر انگیزه و علاقه لازم در این زمینه را دارید و فردی ریسک‌پذیر و با روحیه کاری تیمی بالایی هستید می‌توانید در این شغل به موفقیت برسید.

کارفرمایان نیز در جست و جوی افرادی هستند که بیش از هرچیز دارای طبعی کنجکاو، علاقه و انرژی بالا باشند و از امور جاری جامعه آگاه باشند. اگر دست به قلم دارید و نویسنده خوبی هم هستید که شرایط کاملا به نفع شما خواهد بود. بیشتر خبرنگاران کار خود را به صورت کارآموزی از سطوح پايین و با دستمزد کم شروع می‌کنند.

در هر صورت اگر علاقمند هستید که به عنوان خبرنگار استخدام و مشغول به کار شوید و یا به عنوان کارفرما به دنبال یافتن خبرنگار مبتدی و یا حرفه‌ای هستید، کارلیب بهترین بستر تعاملات کارآمد را برای کارجویان و کارفرمایان فراهم آورده است. کافیست به وبسایت کارلیب به آدرس karlib.com مراجعه نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • خلیل ناصری
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۰

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • داوود کشاورز
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • هادی دستغیب
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۰۰

    سلام عالی بود

  • سیدحسین رفیعی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵

    دمتون گرم

  • رضا مرتضوی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۴۵

    ایولا

  • عباسعلی حیدری
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۵

    منابع این مطلب کجاست؟

  • مسلم سعیدی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵

    متشکرم

  • سعید ترابی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • سیدمحمد قاضی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • مسعود میرزایی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۰۵

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • روح الله پناهی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۳۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟