استخدام و منابع انسانیاستخدام، مصاحبه و رزومه

حسابداری چیست؟ چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم؟

این روزها هر شرکت و سازمانی به یک حسابدار برای بررسی وضعیت مالی و اقتصادی احتیاج دارد و حسابداران عضوی ضروری برای هر شرکت و سازمانی به حساب می‌آیند. شغل حسابداری مناسب افرادی است که دارای توان تحلیل بالایی بوده و از کار کردن با داده‌های مالی و ریاضی لذت می‌برند.
بنابراین اگر می‌توانید با اعداد کنار بیایید و برنامه‌ریزی کردن را دوست دارید، احتمالاً در این شغل موفق خواهید شد به شرطی که مهارت‌های لازم برای تصدی شغل حسابداری را کسب کنید. در این مقاله سعی کردیم اصول اولیۀ استخدام به‌عنوان حسابدار و وظایف و مهارت‌های لازم را شرح دهیم تا در مسیر یافتن شغل مناسب و مورد علاقه‌تان، راهنمایی جامع در اختیار داشته باشید.

شغل حسابداری و مهارت‎های مورد نیاز برای تصدی این شغل

شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که شغل حسابداری دقیقاً چیست؟ می‌توان به شکل ساده بیان کرد که حسابداران از دانش علمی و تجربی خود برای نظم بخشیدن به سوابق مالی و صورت‌حساب‌های سازمان استفاده می‌کنند. همچنین حسابداران سوابق مالی را با قوانین مالیاتی همگام ساخته و مدل سود و زیان کسب‌وکار را مشخص می‌کنند.

در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک‌تر یک حسابدار وظیفۀ انجام تمام مسائل مرتبط با بخش مالی را برعهده دارد. اما در شرکت‌های بزرگ حسابداران بخشی مجزا از سازمان را به خود اختصاص داده و هر یک از اعضای این بخش به شکل تخصصی در یکی از حیطه‌های مرتبط با وضعیت کسب‌وکار فعالیت می‌کنند.

برای موفقیت در شغل حسابداری، مهارت‌های متعددی موردنیاز است که شامل مهارت‌های تخصصی و همچنین مهارت‌های کلی ارتباطی می‌شود. در ادامه تعدادی از ضروری‌ترین توانایی‌های مرتبط با حسابداری را شرح خواهیم داد:

  • آشنایی با مسائل مالی
  • مهارت در گزارش‌دهی
  • قابلیت توجه به جزئیات
  • وقت‌شناسی
  • رازداری
  • توان مدیریت زمان
  • توان مدیریت داده‌های ورودی
  • مهارت در ریاضیات
  • دقت بالا
  • توان برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی
  • مهارت ارتباط
  • توان کار کردن با گروه
  • مهارت حل مسئله
  • ابتکار عمل

علاوه‌بر مهارت‌های ذکر شده، دارا بودن تخصص کافی و داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط برای موفقیت در شغل حسابداری حیاتی است. همچنین فرد باید بتواند با مدیران سازمان و مشتریان رابطه‌ای سالم برقرار کرده و توان انتقال اطلاعات به شکل قابل‌فهم و صریح را داشته باشد.

وظایف حسابداران

حسابداران دارای وظایفی کلیدی برای تیم مالی و کسب‌وکار هستند و مسئولیت‌های مختلفی را برعهده می‌گیرند:

  1. وظیفۀ اصلی حسابداران نگه‌داشتن آمار اصلی و اساسی سوابق مالی و اقتصادی شرکت است که شامل مخارج، سود خالص و افزایش ارزش سهام شرکت می‌شود.
  2. حسابداران به قوانین مالیاتی کاملاً آگاه هستند و اسناد و مدارک را بر اساس این قوانین تنظیم می‌کنند.
  3. وظیفۀ حسابداران این است که معاملات را به دقت ثبت کنند و اختلاف و بی‌نظمی را در پرونده‌ها و معاملات برطرف کنند. کنترل این معاملات معمولاً به وسیلۀ نرم‌افزارهای مختلف حسابداری ممکن می‌شود.
  4. حسابداران اغلب علاوه‌بر تجزیه‌وتحلیل سوابق و صورت‌های مالی، سایر وظایف مرتبط با امور مالی را نیزبرعهده دارند. سایر وظایف شغلی شامل نظارت بر کارآیی رویه‌های کنترل حسابداری یا برنامه‌های نرم‌افزاری است.
  5. حسابداران همچنین وظیفه دارند در مورد منابع و رویه‌های شرکت توصیه‌هایی را به قسمت‌های مختلف سازمان ارائه دهند. این توصیه‌ها به منظور ارائه راه‌حل‌ها برای نگرانی‌ها یا مشکلات مالی بالقوه است.
  6. در برخی موارد، حسابداران وظیفه تهیه و بررسی فاکتورهای مشتریان و فروشندگان را برای کمک به پرداخت به‌موقع برعهده دارند. متعادل کردن حقوق و دستمزد، تأیید قراردادها و سفارشات و وصول مطالبات ممکن است بخشی از وظایف حسابدار باشد. در سطوح بالاتر، حسابداران در برنامه‌ریزی بودجه شرکت و ایجاد مدل‌های مالی نقش دارند.
  7. علاوه‌بر این، حسابداران کل دارایی‌های شرکت، درآمد، هزینه‌های پیش‌بینی‌شده و بدهی‌های شرکت را برای دستیابی به کل تعهدات مالیاتی برای سال تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. با آماده سازی و تشکیل پرونده‌های مالیاتی شرکت و افراد، حسابداران می‌توانند تجزیه‌وتحلیل مفصلی ارائه دهند. پس از اتمام تجزیه‌وتحلیل، آنها توصیه‌هایی در مورد چگونگی کاهش کل بدهی‌های مالیاتی در آینده ارائه می‌دهند.

استخدام به‌عنوان حسابدار

اولین قدم برای استخدام، پیدا کردن شرکت‌های معروفی است که جایگاه خالی در قسمت حسابداری دارند. برای پیدا کردن آگهی‌های استخدامی بهترین راه این است که از اینترنت کمک بگیرید. با مراجعه به سایت کارلیب (karlib) به آدرسwww.karlib.com می‌توانید جایگاه‌های شغلی را مشاهده کنید. همچنین گروه کارلیب شما را در فرایند نوشتن رزومۀ مناسب یاری می‌کند. پس از پیدا کردن آگهی‌های استخدام متناسب با مهارت‌های شما، حالا باید برای نوشتن رزومه دست به کار شوید.

اگر رزومه و سوابق کاری شما برای شرکت کارفرما قابل قبول باشد، معمولاً مرحلۀ دوم مصاحبه شغلی اما به صورت تلفنی است. در این مرحله، از طرف شرکت موردبحث با شما تماس گرفته می‌شود تا توانایی‌های ذکر شده در رزومه تأیید شود. برخی از سازمان‌ها آزمون‌های استخدامی خاصی را نیز برگزار می‌کنند.
اگر از این مراحل سربلند بیرون بیایید، برای مصاحبۀ حضوری با کارفرما دعوت خواهید شد و طی گفتگویی مفصل، توانایی‌ها و دانش‌تان سنجیده خواهد شد. در مرحلۀ نهایی سازمان تصمیم می‌گیرد که آیا برای شغل حسابداری مناسب هستید یا خیر و نتیجه را به اطلاعتان خواهد رساند.

سوالات مصاحبه شغلی برای استخدام حسابدار 

در طول مرحلۀ مصاحبۀ حضوری، مدیران یا مسئولان منابع انسانی سؤالات مختلفی را برای آشنایی بیشتر با شما خواهند پرسید. بهتر است قبل از شرکت در این مرحله، آمادگی لازم را به دست آورید. در ادامه مجموعه سؤالات پرتکرار مربوط به مصاحبه حسابداری را معرفی خواهیم کرد:

1. تا به امروز با چه پلتفرم‌های حسابداری کار کرده‌اید؟

حسابداران با تجربه معمولاً با طیف وسیعی از پلتفرم‌های مرتبط آشنایی کافی دارند. در پاسخ به این سؤال باید تلاش کنید سوابق خود را به درستی شرح دهید و فرصت مناسبی خواهید داشت تا کمی از قابلیت‌های تخصصی خود بگویید. سعی کنید به شکل مشخص نام و ورژن نرم‌افزار یا پلتفرم مورد استفاده را ذکر کرده و ویژگی‌های مثبت یا منفی هر برنامه را به شکل مختصر توضیح دهید.

2. زمانی که وقت کمی دارید و باید چند پروژه را باهم پیش ببرید از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنید؟

بیشتر پروژه‌های حسابداری باید در مدت زمانی محدود انجام شوند و همچنین در برخی مواقع حسابداران باید روی چند پروژه به شکل هم‌زمان کار کنند. باید در پاسخ این پرسش مشخص کنید که چطور کارها را اولیت بندی می‌کنید و در موقعیت‌های استرس‌زا چطور می‌توانید شرایط را مدیریت کنید. برای مثال می‌توانید توضیح دهید که اول پروژه‌ای که کمترین زمان را دارد انجام خواهید داد و قسمت‌های دارای همپوشانی پروژه‌های مختلف را در کنار یکدیگر به اتمام می‌رسانید.

3. چطور به پرسش‌های مشتری که دانش تخصصی از حسابداری ندارد، پاسخ می‌دهید؟

ممکن است نیاز باشد حسابداران روند کار یا مفاهیم مختلف را برای مشتریان توضیح دهند. سعی کنید در پاسخ به این پرسش بر لزوم ساده‌سازی مفاهیم تأکید کنید. برای مثال می‌توانید به این اشاره کنید که با استفاده از نمودارها و تصاویر فهم مفاهیم را تسهیل خواهید کرد.

4. چطور دقت حسابداری را حفظ می‌کنید؟

گاهی یک مشکل کوچک می‌تواند ضرر زیادی برای سازمان و کسب‌وکار داشته باشد، مخصوصاً اگر آشکار نشود. بنابراین حسابداران باید با استفاده از روش‌های متعدد، به شکل منظم دقت حسابداری خود را حفظ کنند تا اشتباهات احتمالی مشخص شود.

5. آیا تا به حال به سازمان یا مشتریان کمک کرده‌اید که از منابع مالی خود بهتر استفاده کنند؟

حسابداران می‌توانند مخارج جانبی اضافی را در فرایند محاسبه دخل‌وخرج کسب‌وکارها پیدا کرده و راه‌حل‌های مختلفی برای کم کردن مخارج ارائه دهند. سعی کنید جواب‌تان را به شکل منطقی و تحلیلی ارائه کنید و مهارت‌های حل مسئلۀ خود را نشان دهید. علاوه‌بر سؤالات ذکر شده، ممکن است پرسش‌های زیر نیز پرسیده شوند:

  • چرا تصمیم گرفتید شغل حسابداری را انتخاب کنید؟
  • برای شغل حسابداری چه مهارت‌هایی موردنیاز است؟
  • چند نرم‌افزار حساب داری را نام ببرید؟
  • تفاوت بین حافظه‌های «SAP» و «ABAP» چیست؟
  • «TDS» چیست؟
  • هدف حسابداران چیست؟
  • تفاوت‌های اصلی حسابداری عمومی و شخصی چیست؟

حسابداری؛ شغلی کلیدی برای هر کسب‌وکاری

همان‌طور که بیان شد، حسابداری شغلی کلیدی برای کسب‌وکارهای مختلف است و شرکت‌های متعددی به دنبال استخدام حسابدار برای مجموعۀ خود هستند. از این رو می‌توانید با ثبت‌نام رایگان در سامانه کارلیب و کمک گرفتن از متخصصان این گروه، بهترین موقعیت‌های شغلی را بیابید. همچنین می‌توانید به آگهی‌های استخدامی شرکت‌های معتبر دسترسی پیدا کرده و شانس خود را برای همکاری با بهترین‌ها امتحان کنید. کافی است به وب‌سایت کارلیب مراجعه نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • سونیا صالحی
    ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۲۴

    میخواستم بدونم مهارت های حسابداری چیه و یه حسابدار چه وظایفی داره، رسیدم به مقاله شما. یه شرکت استخدام کارمند امور اداری زده بود ولی تو شرح وظایف زده بود آشنا به مهارتهای حسابداری . من نمیدونم حسابداری که تخصصیه چرا اورده تو شرح وظایف کارمند اداری؟!

  • علی بابایی
    ۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۹

    سلام. من امسال کنکور انسانی شرکت کردم و عمیقا به رشته حسابداری علاقه دارم‌. یعنی اگه یک کار باشه که از ته دل مشتاق به انجامش باشم حسابداریه. اما خانواده‌ام اصرار دارن که نه حسابداری اشباع شده چقدر حسابدار بیکار داریم و من هم تحت فشار خانواده رفتم یه رشته دیگه الان واقعا دلم گیر این رشته‌س. به نظر شما چطور خانواده‌ام رو قانع کنم و برم سراغ حسابداری؟

  • قاسم عسکری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • علی طالبی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۵

    دمتون گرم

  • نادر روزبه
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۵

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • حبیب خلیلی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • بهمن طباطبائی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۰

    مطالب بی نظیر بود

  • یوسف توفیق
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۰

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • رحیم سلیمانی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • مرتضی بهبهانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۱۵

    عاااااااااااالی بود

  • مجید بهمنی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۱۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟