اصول مدیریت کسب و کارتوسعه کسب و کار

MBA چیست؟ با مدرک MBA چگونه وارد بازار کار شویم؟

ما اصطلاح "MBA" را همیشه می‌شنویم. حتما افراد زیادی را دیده‌اید که بعد از اتمام تحصیلات خود در مقطع کارشناسی، به دنبال ادامه تحصیل در رشته MBA هستند. اما آیا گرفتن مدرک MBA واقعا ارزش دارد؟! اگر در حال آماده شدن برای ورود به دنیای رقابتی تجارت امروز هستید، اعتقاد داریم که چنین است؛ چرا که MBA می‌تواند مزایای فراوانی را به شما ارائه دهد. ولی MBA به معنای واقعی چیست و چه کاری می‌تواند برای حرفه شما انجام دهد؟ در این مقاله از تیم کارلیب، ما به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

در پایان این مقاله، شما قادر خواهید بود که تشخیص دهید آیا این رشته مناسب شما هست یا نه و اگر چنین است با مدرک آن چه کاری می‌توانید انجام دهید و وارد چه زمینه‌های شغلی شوید.

MBA چیست؟

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (Master of Business Administration) که در ایران با عنوان مدیریت ارشد کسب‌وکار نیز شناخته می‌شود، یک مدرک معتبر بین‌المللی است که برای توسعه مهارت‌های مدیریتی مورد نیاز در مشاغل و مدیریت طراحی شده است. ارزش MBA اما به دنیای تجارت محدود نمی‌شود. MBA می‌تواند برای کسانی که حرفه مدیریتی را در بخش دولتی، صنعت خصوصی و سایر بخش‌ها دنبال می‌کنند، مفید باشد.

اکثر دوره‌های MBA شامل یک برنامه درسی اصلی از موضوعاتی مانند حسابداری، اقتصاد، بازاریابی و عملیات و همچنین دوره‌های انتخابی است که به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد تا منافع شخصی یا شغلی خود را دنبال کنند. در حالی که ممکن است حتی بدون مدرک پیشرفته به جایگاه مدیریت ارتقا پیدا کنید، فارغ‌التحصیلان رشته MBA می‌توانند رهبران برتر تیم‌ها و سازمان‌های خود باشند.

با وجود این که بسیاری از مدیران برجسته بازرگانی دارای مدرک MBA هستند، این مدرک یک بلیط طلایی برای شهرت یا ثروت نیست!! به گفته کارشناسان MBA، برتری در تجارت مستلزم ابتکار، خلاقیت و تلاش است، صرف نظر از میزان تحصیلات هر فرد!حال بهتر است با تاریخچه این رشته و نحوه پیدایش آن آشنا شویم.

تاریخچه MBA

MBA یک مدرک بازرگانی پیشرفته شناخته شده در سطح بین‌المللی با سابقه مربوط به قرن نوزدهم است. در سال 1881 میلادی، جوزف وارتون دانشکده تجارت وارتون را در دانشگاه پنسیلوانیا تأسیس کرد.

وارتون به عنوان یک صنعت‌گر و کارآفرین، برنامه‌ای را پیش‌بینی کرد که می‌تواند فارغ‌التحصیلانی را که ستون‌های ایالت محسوب می‌شوند، تربیت کند.
تقریباً یک قرن بعد در سال 1979 میلادی، دانشکده تجارت وارتون بیش از 230 شرکت‌کننده در سال و دانشگاه‌های فیلادلفیا و سانفرانسیسکو را آموزش داد.
در سال 2012، وارتون با ارائه دوره‌ها و گواهینامه‌های رایگان به بیش از 100،000 زبان آموز در 50 دوره، بهترین مدرسه تجارت در Coursera بود.

در ایران نیز شروع رسمی ورود این رشته بعد از انقلاب، در سال 1378 با تاسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف توسط دکتر مشایخی و دوستان بوده است.
بر اساس گفته‌های دکتر علینقی مشایخی، رییس دانشکده مدیریت و اقتصاد، رشته MBA در ابتدا برای دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی مثل برق، مکانیک و... در نظر گرفته شد؛ زیرا این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیل شدن یا شغل شایسته خود را پیدا نمی‌کردند و یا اگر در جایگاه مناسب قرار می‌گرفتند، مهارت لازم برای رهبری سازمان و مدیریت پروژه‌ها را نداشتند. پیش از ورود به این رشته، ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام نوع MBA متناسب با سطح فعلی تجربه، شرایط زندگی و اهداف فردی و حرفه‌ای شماست.

کدام دوره MBA مناسب شماست؟

دوره‌های MBA تحت دسته‌های اصلی زیر قرار می‌گیرند:

MBA تمام وقت

MBA تمام وقت، به داوطلبانی با دو تا هفت سال سابقه کار اختصاص دارد و معمولاً دانشجویان مجبور به ترک شغل خود می‌شوند و وقت خود را کاملاً به تحصیل اختصاص می‌دهند. دوره‌های MBA تمام وقت به طور معمول دو سال طول می‌کشد. برخی از دوره‌های MBA تمام وقت، دانشجویان را ملزم به گذراندن دوره کارآموزی تابستانی بین دو سال تحصیلی می‌کنند. بعضی اوقات، این کارآموزی بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان به یک شغل برای آن‌ها تبدیل می‌شود.

سال دوم برنامه MBA تمام وقت، اغلب به دوره‌های انتخابی اختصاص دارد. در اروپا و همچنین انگلیس و برخی دیگر از نقاط جهان، دوره‌های MBA تمام وقت معمولاً فقط یک سال به طول می‌انجامد.
در حالی که این دوره‌های یک ساله معمولاً به دانشجویان اجازه نمی‌دهد دوره کارآموزی را بگذرانند. برخی از آن‌ها پروژه‌های مشاوره‌ای را به عنوان جایگزین کارآموزی ارائه می‌دهند. بسیاری از دانشجویان از دوره‌های MBA تمام وقت برای ایجاد تغییرات شغلی قابل توجه، مانند تغییر از یک صنعت به صنعت دیگر یا از یک کشور به کشور دیگر، استفاده می‌کنند.

MBA نیمه وقت

MBA نیمه وقت برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که شغل خود را ترک کنند. دانشجویانی که یک دوره نیمه وقت MBA را انتخاب می‌کنند، می‌توانند در حالی که به دنبال گرفتن مدرک هستند نیز کار کنند، به این معنی که این گزینه انعطاف پذیرتر از یک دوره MBA تمام وقت دو ساله است.
برخی از دوره‌های نیمه وقت MBA انعطاف‌پذیر هستند و بسته به مدت زمانی که دانشجویان به تحصیل خود اختصاص می‌دهند، می‌توانند از دو سال تا هفت سال (یا بیشتر) ادامه داشته باشند.
بسیاری از مراکز آموزشی این امکان را به دانشجویان می‌دهند که بسته به برنامه و شرایط خود، شب‌ها یا آخر هفته‌ها دوره‌های خود را بگذرانند. فارغ‌التحصیلان دوره‌های MBA نیمه وقت معمولاً نمی‌توانند همان تحرک (امکان جابجایی) شغلی را که یک برنامه MBA تمام وقت ارائه می‌دهد، داشته باشند.

MBA اجرایی (EMBA)

برخلاف MBA نیمه وقت و MBA تمام وقت، MBA اجرایی برای نوع خاصی از افراد حرفه‌ای‌ آماده شده است؛ برای نمونه، کسانی که تجربه رهبری قابل توجهی دارند. دانشجویان این دوره‌ها معمولاً حداقل هفت تا ده سال سابقه کار دارند. EMBAها نیز به صورت نیمه وقت و با گزینه‌های برنامه‌ریزی مختلف انجام می‌شوند.
برخی از مراکز آموزشی کلاس‌های آخر هفته، برخی دیگر عصرها و برخی دیگر گزینه‌های برنامه‌ریزی مدولار مانند یک هفته در ماه را ارائه می‌دهند. این دوره‌ها معمولاً بین 16 تا 22 ماه طول می‌کشد.

MBA آنلاین

MBA آنلاین گزینه‌ای مناسب برای دانشجویانی است که از نظر جغرافیایی و برنامه‌ریزی درسی به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارند. مدرک دوره‌های آنلاین MBA معادل مدرک دوره‌های MBA حضوری است، پس جای نگرانی نیست. مدرک دانشجویان ابن دوره‌ها معمولاً نشان‌دهنده این نیست که آن‌ها دوره‌های خود را بصورت آنلاین دنبال کرده‌اند.
بسیاری از دوره‌های آنلاین MBA به دانشجویان امکان می‌دهد که دروس خود را در زمان مورد نظر خود به اتمام برسانند. این دوره‌ها به طور معمول به اندازه سه تا چهار سال مطالعه نیمه وقت طول می‌کشد، اگرچه برخی از آن‌ها می‌توانند در مدت زمان کمتری تکمیل شوند.
در بسیاری از دوره‌های آنلاین، کلاس‌ها به صورت غیر همزمان، یعنی از طریق سخنرانی‌های از قبل ضبط شده و موارد مشابه برگزار می‌شوند. اگرچه برخی از دوره‌ها، سخنرانی‌های بدون درنگ (همزمان) ارائه می‌دهند. این کلاس‌ها دانش‌آموزان را ملزم می‌کند تا در زمان‌های مشخصی آنلاین باشند.

MBA ترکیبی

می‌توان MBA ترکیبی را، ترکیبی از MBA آنلاین و MBA نیمه وقت دانست که در اصل متشکل از دوره‌های مطالعه آنلاین و جلسات حضوری است. مانند MBA آنلاین و MBA نیمه وقت، این دوره‌ها برای افراد حرفه‌ای مناسب است که تمایلی به ترک کار خود برای تحصیل ندارند. این دوره‌ها غالباً شامل چندین کارگاه حضوری در هر ترم به علاوه انجام کارهای آنلاین و بحث در مجامع الکترونیکی است.

MBA بین المللی

MBA جهانی / بین‌المللی یک دسته جداگانه رسمی نیست؛ اما برای بسیاری از دوره‌های MBA به طور فزاینده‌ای رایج است. این دوره‌ها درصد بالاتری از دانشجویان و اساتید بین‌المللی را نسبت به دوره‌های معمولی جذب می‌کنند و همچنین بحث خود را بر روی شیوه‌های تجاری هر یک از کشورها متمرکز نمی‌کنند.
اکثرا دانشجویانی به سمت این دوره‌ها می‌روند که در مشاغل بین‌المللی به دنبال کار هستند. در ادامه نگاهی به محبوب‌ترین گرایش‌های تخصصی رشته MBA می‌اندازید.

یادگیری در کوچینگ

گرایش‌های تخصصی رشته MBA 

انواع گرایش‌های MBA عبارت است از:

1. مدیریت عمومی

از بین تمام برنامه‌های تخصصی MBA، مدیریت عمومی به طور مداوم یکی از محبوب‌ترین هاست. دانشجویان مدیریت عمومی، مهارت‌ها و دیدگاه‌های مختلف مدیریتی را می‌آموزند که می‌تواند در سازمان‌های هر صنعتی، از منابع انسانی و بازاریابی گرفته تا سیستم‌ها به کار رود.

2. مدیریت بین المللی

MBA تخصصی در مدیریت بین المللی برای دانشجویان بازرگانی که قصد یا اشتیاق به کار در خارج از کشور یا در شرکت‌های چند ملیتی پس از فارغ‌التحصیلی را دارند، مناسب است. شما مهارت‌های حیاتی مالی، استراتژی، عملیات و... را در یک زمینه بین‌المللی یاد خواهید گرفت که شما را برای تجارت با مردم و سازمان‌ها در سراسر جهان آماده می‌کند.

3. مدیریت استراتژی

یکی دیگر از برنامه‌های تخصصی محبوب MBA، استراتژی است که بینشی در مورد چگونگی تصمیم‌گیری موفق در تجارت ارائه می‌دهد. شما در مورد توسعه کسب ‌و کار، مشاوره، مدیریت ریسک و برنامه‌ ریزی، مهارت‌های قابل استفاده در صنایع را یاد خواهید گرفت.

4. مشاوره کسب و کار

مشاوره مدیریتی یکی از مهارت‌های بسیار مورد توجه در دنیای تجارت است. MBA تخصصی در مشاوره، به دانشجویان بازرگانی این توانایی را می‌دهد تا پس از فارغ‌التحصیلی وارد یک صنعت پردرآمد شوند و به مشتریان در مدیریت موفقیت‌آمیزتر شرکت‌های خود کمک کنند.

5. مدیریت مالی

برای دانشجویان بازرگانی که ترجیح می‌دهند روی امور مالی تمرکز کنند، MBA تخصصی در مدیریت امور مالی می‌تواند یک انتخاب عالی باشد و در جهت ارتقا هوش مالی به شما کمک کند.
بسیاری از بانکداران سطح بالا، کنترل‌کنندگان مالی، افسران ارشد مالی و مدیران مالی در زمینه امور مالی تخصص دارند. در این برنامه تخصصی شما آمار، تجزیه و تحلیل، حسابداری و موارد دیگر را مطالعه خواهید کرد.

6. مدیریت کارآفرینی

آیا برای برپایی استارت آپ خود به کمک نیاز دارید؟ یک MBA تخصصی در کارآفرینی تجربه مدیریت حیاتی و توسعه تجارت و همچنین مهارت‌هایی را که کارآفرینان برای ایده‌پردازی و تأمین بودجه لازم دارند، ارائه می‌دهد.

7. بازاریابی

اگر بازاریابی و تبلیغات بیشتر سبک شماست، یک دوره MBA تخصصی در گرایش بازاریابی را برای خود در نظر بگیرید. در این گرایش تخصصی شما می‌آموزید که چگونه محصولات و خدمات را تبلیغ کنید، کمپین‌های بازاریابی را طراحی و اجرا کنید و با مشتریان ارتباط برقرار کنید؛ مهارت‌هایی که می‌توانند در نقش‌های بازاریابی و فروش در شرکت‌های B2C و B2B اعمال شوند.

8. مدیریت پروژه

MBA تخصصی در مدیریت عملیات بر روی برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت تولید برای به حداکثر رساندن کارآیی متمرکز است. اگر به مدیریت زنجیره تأمین یا تدارکات علاقه‌مند هستید، این تخصص را در نظر بگیرید.

9. مدیریت فناوری اطلاعات

MBA تخصصی در فناوری اطلاعات یا مدیریت فناوری، فارغ التحصیلان MBA را با UX، طراحی و جریان فناوری اطلاعات آشنا می‌کند. اگر می‌خواهید نحوه انتقال داده‌ها در داخل شرکت‌ها، بین شرکت‌ها و دنیا را مدیریت کنید، این تخصص را در نظر بگیرید. اکنون ممکن است با خود فکر کنید که چرا این رشته تا این اندازه محبوب است و دلیل گرایش افراد به این رشته چیست؟

چرا MBA؟

در اینجا به پنج تا از رایج‌ترین دلایلی که مردم تصمیم به ادامه تحصیل در رشته MBA می‌گیرند، اشاره می‌کنیم:

MBA .1 می‌تواند باعث پیشرفت شغلی شما شود

یکی از رایج‌ترین دلایل انتخاب MBA برای بسیاری از افراد این است که می‌تواند به آن‌ها در رسیدن به مرحله بعدی در حرفه‌شان کمک کند. گاهی اوقات  افراد پس از مدت زمان مشخصی کار، به این نتیجه می‌رسند که در حرفه خود به سطح مشخصی رسیده‌اند و اکنون برای رسیدن به موقعیت‌های سطح مدیریت به چیز دیگری نیاز دارند. MBA می‌تواند مهارت‌های تجاری خاصی را به مجموعه توانایی‌های شما، مانند رهبری یا تفکر استراتژیک اضافه کند که این اثر مثبتی به هنگام تقاضای شما برای موقعیت‌های مدیریتی یا ارتقا قدرت دارد.

MBA. 2 به شما این امکان را می‌دهد تا با مردم آشنا شوید

چیزی که شما می‌دانید مهم نیست، بلکه آن کسی که می‌شناسید است که اهمیت دارد!!! اگر در رشته MBA تحصیل کنید، می‌توانید با افراد زیادی ملاقات کنید، چرا که توسط استادان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان از سراسر جهان احاطه خواهید شد. کارآموزی که یکی از اجزای مورد نیاز بسیاری از گرایش‌های MBA است، راهی برای جلب توجه و ورود به شرکت‌ها و صنایعی است که به آن‌ها علاقه دارید و فراتر از آن، بیشتر مدارس بازرگانی از برنامه‌هایی مانند پنل و میکسر پشتیبانی می‌کنند، جایی که می‌توانید با افراد از دنیای تجارت و فراتر از آن ملاقات کنید.
علاوه بر این، بسیاری از دپارتمان‌های خدمات شغلی مدارس بازرگانی میزبان رویدادهای شبکه‌ای هستند، جایی که کارفرمایان بالقوه می‌آیند و خود را به شما و دانش آموزان شما معرفی می‌کنند. هنگامی که پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار می‌گردید، تمام این‌ها دارایی‌های بسیار ارزشمندی خواهد بود.

MBA. 3 می‌تواند به شما کمک کند تا درباره سایر صنایع، اطلاعات کسب کنید

دانشجویانی که می‌خواهند جایگاه خود را از یک صنعت به صنعت دیگر تغییر دهند، متوجه می‌شوند که MBA می‌تواند به آن‌ها در کسب اطلاعات خاصی که ممکن است برای صنعت جدید لازم باشد، کمک کند. به عنوان مثال، تغییر از بخش خرده‌ فروشی به بخش انرژی ممکن است نیاز به دانش خاصی در مورد مسائل نظارتی یا سیاست انرژی داشته باشد.
به همین ترتیب، تغییر از یک حوزه عملکردی، مانند فناوری اطلاعات (IT)، به حوزه دیگر، مانند بازاریابی، ممکن است به طرز تفکر دیگری در مورد تجارت نیاز داشته باشد. در نتیجه، برخی از دانشجویان دریافتند که یک برنامه تخصصی MBA می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا این شکاف‌ها را برطرف کنند.

4. یک برنامه آموزشی MBA می‌تواند به شما کمک کند تا به مکان جدیدی بروید

MBA می‌تواند راه خوبی برای انتقال شما به یک شهر دیگر یا حتی یک کشور دیگر باشد. فقط یک یا دو سال حضور در یک مکان جدید می‌تواند به شما یاری دهد تا شرکت‌هایی را که قصد کار در آن‌ها را دارید، پیدا کنید و جلساتی را با کارفرمایان بالقوه ترتیب دهید. در واقع بسیاری از دانشجویان، گرایش MBA خود را بر اساس موقعیت مکانی، با نگاه طولانی مدت به ماندن و کار پس از فارغ‌التحصیلی انتخاب می‌کنند.

MBA. 5 می‌تواند منجر به کسب درآمد بیشتر شود

نکته نهایی این است که یک دوره MBA خوب می‌تواند باعث رشد چشمگیری در حقوق شما شود. در واقع یکی از فاکتورهای مهم در ارزیابی کیفیت مراکز ارائه ‌دهنده دوره‎های MBA  افزایش حقوق است.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، اغلب دانشجویان آینده‌نگر، به دنبال تحصیل در رشته MBA هستند. اگر برای شما این سوال ایجاد شده که با مدرک MBA چه کارهایی می‌توانید انجام دهید و در چه زمینه‌هایی می‌توانید فعالیت کنید، در ادامه مطلب به پاسخ سوال خود خواهید رسید.

با  مدرک MBA چگونه وارد بازار کار شویم؟

MBA فارغ التحصیلان را برای کار در همه زمینه‌های تجاری آماده می‌کند. برنامه آموزشی در یک دوره عادی MBA، یک آموزش میان رشته‌ای در زمینه حسابداری، امور مالی، اقتصاد، کارآفرینی، ارتباطات رهبری، بازاریابی و رفتار سازمانی را ارائه می‌دهد.
دانشجویان دارای این مدرک تجاری، مهارت‌های حرفه‌ای لازم را دارند تا به عنوان مدیران بازاریابی، مدیران مالی، مدیران عملیات بازرگانی و مدیران خدمات پزشکی و بهداشتی کار کنند.

برنامه‌های آنلاین MBA، همچنین گرایش‌های خاصی را به دانشجویان ارائه داده و این فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا در گرایش مخصوص خود تخصص لازم را  به دست آورند و توانایی خود را در بازاریابی بهبود بخشند. هماطور که قبل‌تر گفتیم، گرایش‌های معمول شامل مدیریت نوآوری و کارآفرینی، مدیریت بین‌المللی، فناوری اطلاعات، مدیریت عملیات، بازاریابی، مدیریت مالی و غیره است.
همه دوره‌های آنلاین MBA، تخصص یا گواهینامه ارائه نمی‌دهند. در بسیاری از مراکز آموزشی، برنامه‌های کلی ارائه شده که در آن‌ها دوره‌های تجاری سنتی به همراه کارآموزی است تا تجربه عملی را برای دانشجویان فراهم کنند.

فارغ‌التحصیلان MBA در چه زمینه‌هایی کار می‌کنند؟

آیا شما به این نتیجه رسیده‌اید که تحصیلات عالی خود را ادامه دهید و MBA را دنبال کنید؟ شاید شما می‌خواهید مهارت‌های جدید کسب و کار را به دست آورید، شاید بخواهید حرفه خود را که در حال شکوفایی است به سمت شرکت‌های نوپا، کارآفرینی یا حوزه دیگری از تجارت سوق دهید. شاید شما بخواهید پس از فارغ‌التحصیلی درآمد بیشتری کسب کنید.

پس اکنون، زمان شروع روند درخواست است. شما باید زمان زیادی را برای جمع‌آوری مدارک خود برای دادن درخواست‌نامه به مراکز ارائه‌دهنده دوره‌های MBA صرف کنید و مطمئن شوید که تمام تلاش خود را برای بهترین کاندیدا بودن انجام می‌دهید، اما خبر خوب این است که بسیاری از دوره‌های MBA، حتی دوره‌هایی که در سراسر جهان برگزار می‌شوند، معمولاً الزامات مشابهی دارند. ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید این الزامات چیست؟

آیا شرایط لازم برای تحصیل در رشته MBA را داریم؟

مدارس بازرگانی به دنبال مجموعه خاصی از پیش‌نیازها از نامزدهای MBA خود هستند. اول از همه، ضروری است که شما یک مدرک کارشناسی از یک دانشگاه معتبر داشته باشید. در وهله دوم، شما به نمرات آزمون‌های استانداردشده، یا GRE Graduate Record Examination یا تست GMAT که مخفف Graduate Management Admission Test است، نیاز دارید.
اکثر مراکز آموزشی GRE یا GMAT را می‌پذیرند؛ اما بیشتر آن‌ها از شما می‌خواهند که در پنج سال گذشته در این آزمون شرکت کرده باشید. بسیاری از این مراکز، محدوده نمرات مورد نیاز در این آزمون‌ها را برای پذیرفته شدن در کلاس‌های خود مشخص می‌کنند.

متقاضیانی که از کشوری غیر انگلیسی زبان برای این رشته درخواست می‌کنند، معمولاً باید یک آزمون استاندارد برای اثبات مهارت انگلیسی مانند TOEFL یا IELTS را نیز پشت سر بگذارند. حتی مدارس خارج از انگلیسی زبان، مانند مدرسه تجارت دانشگاه مانهایم (the University of Mannheim's Mannheim) در آلمان و مدرسه تجارت بین المللی China Europe (China Europe International Business School) در شانگهای، به مهارت انگلیسی نیاز دارند.

در آخر، شما به سابقه کار نیاز خواهید داشت. برخی از دوره‌های MBA به دو سال تجربه کاری مرتبط نیاز دارند. سایر دوره‌های MBA، مانند دوره‌های ارائه شده در دانشگاه استنفورد، حداقل شرط کاری ندارند؛ اما حتی برای این دوره‌ها بیشتر متقاضیان پذیرفته شده حداقل دو سال سابقه کار دارند.
برای دانشجویانی که می‌خواهند برای MBA اقدام کنند، برخی از مدارس پذیرش‌هایی را منوط به گذراندن حداقل دو سال سابقه کار متقاضی قبل از تحصیل در دوره MBA صادر می‌کنند. در حال حاضر در ایران نیز دانشگاه‌های زیادی این رشته را تدریس می‌کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. دانشگاه صنعتی شریف
  2. دانشگاه امیر کبیر
  3. دانشگاه تهران
  4. دانشگاه شهید بهشتی
  5. دانشگاه علامه طباطبایی
  6. دانشگاه خوارزمی
  7. دانشگاه علم و صنعت
  8. دانشگاه خواجه نصیر
  9. دانشگاه مال اشتر
  10. دانشگاه الزهرا
  11. دانشگاه تبریز
  12. دانشگاه کاشان
  13. دانشگاه کردستان
  14. دانشگاه سمنان
  15. دانشگاه مازندران
  16. دانشگاه هرمزگان

این رشته صرفا در دانشگاه‌های سراسری تدریس نمی‌شود؛ در سال‌های اخیر دانشگاه‌های آزاد زیادی هم این رشته را تدریس می‌کنند. بسیاری از متخصصان، گرفتن مدرک پیشرفته‌ای را به عنوان گام بعدی در مسیر شغلی خود در نظر دارند.
برای افراد حرفه‌ای در زمینه بازرگانی که دوره MBA را گذرانده‌اند، ادامه حرکت با کسب مدرک دکترای مدیریت بازرگانی (DBA) ممکن است مفید باشد. برخی از فراگیران مشتاق ممکن است بپرسند تفاوت MBA با DBA چیست؟ برای مقایسه این دو مدرک به موارد زیر توجه کنید:

MBA با DBA چه تفاوت‌هایی دارد؟

  • مدرک MBA معمولاً توسط متخصصان جاه طلب کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌خواهند با درک بهتر و به کار بردن تئوری‌های مدیریتی موجود تجارت، شغل خود را پیش ببرند.
  • مدرک DBA به متخصصان این امکان را می‌دهد تا با توسعه و استفاده از نظریه‌ها و روش‌های جدید، حرفه خود را گسترش دهند.

به عبارت دیگر، فراگیران MBA بیشتر وقت خود را صرف یادگیری تئوری‌ها و گرایش‌های تجارت موجود می‌کنند. از طریق خواندن مقالات موجود در مجلات و کتب درسی، آن‌ها با تجزیه و تحلیل داده‌ها، مدیریت تنوع، جهانی‌سازی، فناوری و پیش‌بینی آشنا می‌شوند. بر اساس شرایط و روند فعلی کسب و کار، فراگیران MBA به عنوان متخصصان خبره و بسیار آگاه ظاهر می‌شوند که می‌توانند تیم‌ها و سازمان‌ها را به سمت اثربخشی، کارآیی و موفقیت شغلی سوق دهند.

فراگیران DBA با انجام تحقیقات، مجموعه دانش خود را در رشته خود گسترش می‌دهند. تغییرات سیاسی-جغرافیایی، اقتصادی، مصرفی، حقوقی، سیاسی، جهانی و جمعیتی به این معنی است که آنچه دیروز موفقیت‌آمیز بود ممکن است فردا دیگر به همان خوبی عمل نکند. فراگیران مقطع دکترا با انتقاد از نشریات و مجلات، تعیین می‌کنند که آیا با نتیجه‌گیری نویسندگان موافق هستند یا مخالف.
از طریق این فرآیند، فراگیران DBA صدای خود را به گوش دیگران می‌رسانند و در نهایت بر اساس فرضیه‌های تحقیق شده خود، نشریات علمی می‌نویسند. هدف، ایجاد جرقه‌ای برای پیشرفت جدیدی است که در سراسر دنیای تجارت طنین‌انداز می‌شود و احتمالاً منجر به تغییرات جدید و اساسی در نحوه کار سازمان‌ها خواهد شد.

MBA تضمین پیروزی در دنیای رقابت کسب و کارها

در این مقاله، به تعریف رشته MBA پرداختیم، انواع دوره‌ها و گرایش‌های آن را بررسی کردیم و ارزش و کاربرد این مدرک را در کسب و کار رقابتی امروز توضیح دادیم. همچنین تفاوت بین دو رشته  MBA و DBA را برای شما بیان کردیم. اکنون که اطلاعات بیشتری در ارتباط با این رشته کسب کرده‌اید، وقت آن است که سفر تحصیلی خود را در رشته MBA آغاز کنید.

امیدواریم این مقاله از وبلاگ کارلیب برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم دیدگاه و نظرات خود را در انتهای این مقاله با ما در میان بگذارید.

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • بهروز سلیمی
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۰۷

    سلام
    ممنون از محتوای بسیار عالی تون
    ممنون میشم در معرفی شغل ها ، کد بیمه آنها را قید کنید شغلی مثل مدیریت محصول و امثالهم در تعریف کد بیمه ای کمی ابهام دارند شاید به این طریق محتوای بسیار وزین شما یکتا تر و ارزش پیشنهادی متمایز تری پیدا کند
    سپاس

  • یوسف خلیلی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۰

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • ابوالقاسم گلپایگانی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • علی طباطبائی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۲۰

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • پرویز بختیاری
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • موسی امیدی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • عبدالرضا شفیعی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۵۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • محسن شاکری
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۵۰

    محتوا خوبی بود

  • ابوالفضل همت
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۰۵

    خیلی عالی بود

  • بهنام نقدی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵

    چقد خوبین شما

  • پرویز فاظلی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۵

    چه سایت قشنگی دارین