استخدام، مصاحبه و رزومهعمومی و اجتماعی

0 تا 100 آزمون نظام مهندسی

0 تا 100 آزمون نظام مهندسی

تا به حال به ادامه تحصیل در رشته­‌های مهندسی فکر کرده­‌اید؟ آیا می­‌دانید برای کار در این رشته‌­ها به اخذ پروانه اشتغال به کار نیاز دارید؟ پروانه کاری که شرط دریافت آن قبولی در آزمونی به نام آزمون نظام مهندسی است.

از سال 1374 با تأسیس سازمان نظام مهندسی با هدف تأمین زمینه مشارکت وسیع‌­تر مهندسان در انتظام امور حرفه‌ای خود، این آزمون شکل جدی‌­تری به خود گرفت. قطعاً طبیعی بود که با شکل گرفتن چنین تشکیلاتی، باید علاوه بر داشتن شرایط کافی، مسیری را نیز طی کرد تا بتوان به پروانه اشتغال دست پیدا کرد. علاوه بر این، با قبولی در آزمون نظام مهندسی، مزایای فراوان دیگری هم نصیب مهندسان می‌شود و فرصت‌های شغلی زیادی برای آنان فراهم خواهد شد.

بنابراین، آزمون نظام مهندسی و قبولی در آن، تأثیر زیادی بر آینده شغلی مهندسان می‌­گذارد که لازم است برای قبولی اطلاعات کافی در مورد نظام مهندسی، آزمون، منابع آن، شرایط شرکت در آزمون، مواد امتحانی آزمون و روش مطالعه برای قبولی در آزمون را بدانند. پس با این مقاله از تیم کارلیب همراه باشید.

آشنایی با آزمون نظام مهندسی

سازمان نظام مهندسی کشور هر سال در دو تاریخ آزمون­‌های نظام مهندسی را در 7 رشته عمران، معماری، مکانیک، نقشه کشی، برق، ترافیک و شهرسازی برگزار می­‌کند.

آزمونی با 60 سوال تستی که معمولاً زمان ثبت نام آزمون­ نظام مهندسی در ماه­‌های مهر و اسفند و زمان برگزاری آن حدود دو ماه پس از ثبت نام خواهد بود.

در سازمان نظام مهندسی، پایین‌ترین درجه پروانه اشتغال به کار، پایه ۳ نام دارد. مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده 11 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی، می­‌توانند پس از گذشت ۴ سال از پایه ۳ به پایه ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به پایه ۱  و نهایتاً "ارشد" ارتقا پیدا کنند.

در واقع جهت ارتقای پایه‌ها، مهندسان باید دوره‌هایی را در مراکز معرفی شده از طرف سازمان نظام مهندسی، بگذرانند و بعد از گذراندن دوره پایه­‌ها ارتقا پیدا خواهد کرد. علاوه بر این گرایش­‌های مختلف هر کدام از رشته­‌هایی که نام برده شد، می­‌توانند در آزمون شرکت کنند.

گرایش‌­های آزمون نظام مهندسی

گرایش‌های این آزمون بسته به رشته انتخابی شما متفاوت خواهد بود و خبر خوب اینکه می‌­توانید در یک یا چندین گرایش به طور هم­زمان شرکت کنید، اما بهتر است در هر نوبت از آزمون برگزاری نظام مهندسی، در یکی از بخش‌های آزمون (طراحی، نظارت و اجرا) شرکت کنید تا با تمرکز بالا بتوانید در آزمون قبول شوید. گرایش‌های هر رشته شامل:

1. مهندسی معماری

  • آزمون نظام مهندسی معماری نظارت
  •  آزمون نظام مهندسی معماری اجرا
  • آزمون نظام مهندسی معماری طراحی

2. مهندسی عمران

  • آزمون نظام مهندسی عمران نظارت
  •  آزمون نظام مهندسی عمران اجرا
  •  آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات

 3. مهندسی تاسیسات مکانیکی

  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی نظارت
  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی طراحی

4. مهندسی تاسیسات برق

  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت
  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی

5. مهندسی شهرسازی

  • آزمون نظام مهندسی شهرسازی

6. مهندسی نقشه برداری

  • آزمون نظام مهندسی نقشه‌برداری

7. مهندسی ترافیک

  • آزمون نظام مهندسی ترافیک

هر کدام از گرایش­‌های نام برده، تنها زمانی اجازه شرکت در آزمون را دارند که مدارک شرکت در آزمون نظام مهندسی را داشته باشند.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

مدارک لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی که در دفترچه ثبت­‌نام آزمون نظام مهندسی نیز آورده شده است، شامل:

1. مدارک تحصیلی لازم برای ثبت‌­نام آزمون نظام مهندسی:

  • آزمون ورود به مهندسان حرفه­‌ای: حداقل مدرک کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم

مدرک تحصیلی

سابقه کار

کارشناسی

3 سال

کارشناسی ارشد

2 سال

دکتری

1 سال

 

  • آزمون ورود به حرفه معماران تجربی: مدرک دیپلم فنی­‌حرفه‌­ای و یا سایر موارد

پروانه اشتغال

سابقه تجربی لازم حداقل شرط سنی لازم

مدرک

پایه 1

18 سال

36 سال

دیپلم فنی

پایه 2

12 سال

30 سال

دیپلم فنی

پایه 3 7 سال 25 سال

دیپلم فنی

پایه 1 19سال 37 سال

سایر موارد

پایه 2

13 سال

31 سال

سایر موارد

پایه 3

8 سال 26 سال

سایر موارد

 

  • آزمون ورود به حرفه کاردان­ی‌ حرفه‌­ای: مدرک کاردانی مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و یا سایر وزرات­خانه‌­ها و موسسات دولتی

مدرک تحصیلی

سابقه کار

مدرک کاردانی مورد تأیید وزارت علوم

5 سال

مدرک کاردانی مورد تأیید سایر وزارت­خانه‌­ها

6 سال

 

2. در صورت عدم مطابقت رشته فارغ‌­التحصیلی داوطلب با رشته آزمون، سنوات کاردانی او برای آزمون نظام مهندسی محاسبه نخواهد شد.

3. سوابق کاردانی برای آزمون نظام مهندسی در صورت هم رشته بودن با رشته آزمون، از تاریخ اخذ مدرک کاردانی تا زمان اخذ مدرک مهندسی به ازای هر پنج سال کامل یک سال و حداکثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد (به جز رشته عمران (محاسبات) و معماری (طراحی)).

4. داوطلبانی که کارت پایان و یا معافیت از خدمت سربازی خود را دریافت نکرده باشند، تا 4 سال بعد فرصت دارد که پروانه اصلی اشتغال به کار خود را دریافت کند، بنابراین در این مدت باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کند.

5. ثبت نام آزمون­‌های نظام مهندسی در هر یک از صلاحیت‌­های محاسبات، نظارت و اجرا (برای رشته عمران) و صلاحیت­‌های طراحی، نظارت و اجرا (برای رشته معماری) بصورت مجزا بوده و بصورت مستقل برگزار می­‌گردد.
طبق روال هر سال، آزمون نظارت و اجرا به ترتیب در نوبت صبح و بعد از ظهر روز اول و آزمون محاسبات و طراحی صبح روز دوم برگزار می‌­گردد.

علاوه بر این شرایط، آزمون نظام مهندسی در شرایط ویژه­ای برگزار خواهد که که دانستن آنها برای داوطلبان شرکت در آزمون، ضروری است.

شرایط برگزاری آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی از جمله آزمون­‌هایی است که به صورت جزوه باز یا کتاب باز برگزار می­‌شود و داوطلبان می­‌توانند منابع آزمون را همراه خود داشته باشند. این کار محدودیتی ندارد و شما می‌توانید به هر تعدادی که لازم می‌دانید با خود، کتاب، جزوه، خلاصه‌ و ...، به همراه داشته باشید.
هم­چنین همراه داشتن ماشین حساب نیز اختیاری است، اما مجاز به داشتن موبایل، تبلت و لپ تاپ در روز آزمون نیستید. مهارت شما در این آزمون در پاسخ گویی در زمان محدود به سوالاتی است که قطعاً جواب آن­ها در منابع موجود است.

کافی است تسلط لازم بر جزوات و کتاب­‌ها را داشته باشید تا هنگام آزمون با دیدن صورت سوال، متوجه محل پاسخ آن در منابعی دارید، شوید. در این صورت وقت زیادی برای جستجو صرف نخواهید کرد و وقت برای سوال‌های دیگر هم باقی می­‌ماند.
در کنار همه این موارد، بهتر است نکاتی را هم مبنی بر چگونگی قبولی در آزمون­‌های نظام مهندسی بدانید تا راحت­‌تر با آن برخورد کنید.

چگونگی قبولی در آزمون نظام مهندسی

  • برگ برنده این آزمون در دست کسانی است که سرعت عملکرد بهتری دارند، در واقع این عامل، تأثیر زیادی بر قبولی شما می­‌گذارد.
    زیرا همانطور که گفته شد، این آزمون، کتاب باز است و منابع در دست اکثریت داوطلبان هست، آنچه اهمیت دارد پیدا کردن سریع پاسخ سوالات و وارد کردن آنها در پاسخ‌­نامه است.

بنابراین بهتر است قبل از هر چیز اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، زیرا کمک می­‌کند تا بتوانید آن اطلاعات و مهارت­‌هایی که شاید ماه­‌ها برای­‌شان تلاش کرده‌­اید را به نحو احسن بر سر جلسه آزمون استفاده کنید.

مهارت‌های مورد نیاز در آزمون را در خود تقویت کنید، چگونه؟ حداقل دو هفته قبل از آزمون نظارت و اجرا و حداقل یک ماه پیش از آزمون محاسبات هر روز و به صورت پیوسته، نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی دوره‌­های پیشین را در زمان مقرر پاسخ دهید و تلاش کنید نمره حد نساب قبولی را کسب کنید. با این کار ضمن کسب مهارت در مدیریت زمان، با مواد آزمون نظام مهندسی هم آشنا خواهید شد.

استفاده از کلید واژه را فراموش نکنید. چگونه؟ به این صورت که کلمات کلیدی را در کلید واژه جستجو ­کنید و صفحه مربوط به مبحث مربوط به کلید واژه را مشخص کنید. در ادامه با مراجعه به این صفحه و خواندن اطلاعات مربوط به آن کلیدواژه جواب سوال مورد نظرتان را پیدا می­‌کنید. بهتر است که چند خط بالاتر و پایین تر از آن مبحث را نیز مطالعه کنید، زیرا در مواردی ممکن است مطلبی در قالب تبصره یا نکته آورده شده باشد و از چشم شما دور مانده باشد. با این کار درصد خطای شما به صورت چشمگیری کاهش پیدا می­‌کند.

حتماً فکری به حال نحوه‌­ی قرار دادن کتاب­‌ها و منابع در روز برگزاری آزمون باشید. پیشنهاد کارلیب این است که یک جعبه میوه و یا یک ساک ورزشی با خودتان به محل برگزاری آزمون نظام مهندسی ببرید و کتاب‌ها را از قسمت شیرازه مرتب قرار دهید تا سرعت دسترسی شما به منابع در هنگام برگزاری آزمون راحت­‌تر شود. با این کار می‌­توانید بخش زیادی از وقت خودتان را برای حل سوالات بیشتر بهینه­‌سازی کنید.

مدیریت زمان را فراموش نکنید. شما باید بتوانید به حداقل 30 تا 35 سوال از 60 سوال موجود در آزمون پاسخ دهید. بنابراین بهتر است در آزمون نظارت و اجرا، سوالات محاسباتی را حل نکنید، زیرا در آزمون نظارت و اجرا یک سری سوالات محاسباتی مثل تحلیل سازه، بتن، فولاد و موارد دیگر وجود دارد که حتی اگر شما نحوه محاسبه آن­ها را بدانید توصیه می‌شود وقت خود را صرف انجام این محاسبات نکنید. بهتر است ابتدا به سراغ سوالات غیرمحاسباتی بروید، زیرا این امکان وجود دارد که برای سایر سوالات که ممکن است راحت­‌تر از سوالات محاسباتی باشند، وقت کافی باقی نماند.

حتماً نباید هر 60 سوال را پاسخ دهید! بهتر است در کنار سوالاتی که نسبت به پاسخ آن شک و تردید دارید، یک علامت دایره قرار دهید و در کنار سوالات محاسباتی، یک علامت ضربدر قرار دهید و از آن سوالات به سرعت بگذرید. در پایان، زمانی که هر 60 سوال به صورت کامل تجزیه و تحلیل شدند، مجدداً به سراغ سوالاتی بروید که علامت دایره دارند و به پاسخ آن­ها برسید. با این کار هم، زمان خود را مدیریت کرده‌­اید و هم وقت برای تجزیه و تحلیل کلیه سوال­‌ها داشته‌اید. علاوه بر این با استرس کمتری به سراغ سوالات شک‌­دار می­‌روید که ممکن است بتوانید عملکرد بهتری در پاسخگویی به این دسته از سوالات نیز داشته باشید.

توصیه جدی این است که حتماً همزمان با پیدا کردن پاسخ سوالات آزمون نظام مهندسی، آنها را وارد برگه پاسخ‌­نامه کنید. در غیر این صورت مرتکب یکی از بزرگترین اشتباهات در آزمون نظام مهندسی شده­‌اید.
این کار از آن جهت اشتباه است که ممکن است شما در آخر، وقت کافی برای وارد کردن جواب سوالات‌تان به برگه پاسخ‌نامه را نداشته باشید و تمام زحمات‌تان هدر رود و یا این که به خاطر استرس کمبود وقت با سرعت بالایی نسبت به وارد کردن جواب سوالات اقدام کنید که ممکن است بی دقتی­‌هایی پیش بیاید و شما گزینه‌­ای را به اشتباه به جای گزینه درست انتخاب کنید.

آزمون نظام مهندسی در همه گرایش‌ها به جز معماری در قالب 60 سوال تستی برگزار می‌­شود. کافی است به 50 درصد از سوالات پاسخ صحیح بدهید تا نمره قبولی را کسب کنید.
برای کسب این حد قبولی در نظر بگیرید که شما 30 سوال از 60 سوال را به درستی پاسخ داده­‌اید، در این صورت شما 50 درصد را کسب کرد­ه­‌اید و قطعاً در این آزمون قبول می‌شوید، اما نکته اینجاست که حتماً این 30 سوال درست باشند، زیرا حتی اگر یکی از این 30 سوال هم اشتباه باشد نمره شما به زیر 50 می رود و حد قبولی را از دست می‌دهید.
به همین دلیل کارلیب توصیه می­‌کند که میزانی خطا را نیز در نظر بگیرید و برای این که از قبولی خود اطمینان خاطر داشته باشید 35 سوال از 60 سوال را پاسخ دهید. در این صورت حتی اگر دو سوال را هم اشتباه وارد کرده باشید باز هم قبولی شما صد در صد است. مگر این که تعداد جواب نادرست شما بیشتر از دو سوال باشد.

فراموش نکنید که آزمون نظام مهندسی نمره منفی دارد. بنابراین تا زمانی که درباره جواب یک سوال اطمینان کافی ندارید، از وارد کردن پاسخ در برگه پاسخ‌نامه جداً خودداری کنید. زیرا اگر اشتباه باشد با نمره منفی باعث می‌شود پاسخ‌های درست شما نیز هدر رود.

زمان پاسخگویی به سوالات برای آزمون نظارت و اجرا ۱۵۰ دقیقه و برای آزمون محاسبات ۲۱۰ دقیقه است. طبق آمار، درصد قبولی داوطلبان در آزمون نظارت و اجرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آزمون محاسبات ۳ تا ۵ درصد است. اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی نیز به مدت ۴ سال است و بعد از آن باید برای تمدید پروانه نظام مهندسی اقدام کنید.

با توجه به آنچه از شرایط قبولی در آزمون متوجه شدید، حتماً به این نتیجه رسیده‌­اید که قبولی در آزمون نظام مهندسی، کار ساده‌­ای نیست. درست است که به صورت کتاب باز برگزار می‌­شود، اما باید منابع آزمون را به خوبی بدانید تا مبادا موردی فراموش شود.

منابع آزمون نظام مهندسی

رشته معماری

  1. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه‌های اجرایی آن
  2. مبحث دوم (آئین نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و شیوه‌نامه آن)
  3. مبحث سوم (حفاظت ساختمان­ها در مقابل حریق)
  4. مبحث چهارم ( الزامات عمومی ساختمان)
  5. مبحث پنجم ( مصالح و فراورده‌های ساختمانی)
  6. مبحث هشتم (طرح و اجرای ساختمان­‌های با مصالح بنایی)
  7. مبحث نهم (طرح و اجرای ساختمان­‌های بتن‌آرمه) – فصول اول تا نهم
  8. مبحث دوازدهم ( ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا )
  9. مبحث پانزدهم (آسانسورها و پله های برقی )
  10. مبحث هجدهم ( عایق‌بندی و تنظیم صدا)
  11. مبحث نوزدهم (صرفه‌جوئی در مصرف انرژی)
  12. مبحث بیستم (علائم و تابلوها)
  13. راهنمای صرفه جویی در مصرف انرژی
  14. راهنمای جوش و اتصالات جوشی درساختمان­‌های فولادی ( بخش‌های نظارت و اجرا )
  15. مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری
  16. مسائل مکانیکی و برقی در ساختمان
  17. طرح معماری
  18. جزئیات ساختمان (ترسیمی)
  19. روش‌ها و مسائل اجرایی

رشته عمران ( محاسبات )

  1. اصول و مبانی بارگذاری ساختمان و مبحث ششم
  2. اصول و مبانی تحلیل سازه‌ها
  3. اصول و مبانی مکانیک خاک و مهندسی پی و مبحث هفتم
  4. اصول و مبانی طراحی و اجرای ساختمان‌ها با مصالح بنایی و مبحث هشتم
  5. اصول و مبانی طراحی و اجرای ساختمان­‌های بتنی و مبحث نهم
  6. اصول و مبانی طراحی و اجرای ساختمان­‌های فولادی و مبحث دهم

رشته عمران ( نظارت )

  1. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
  2. مبحث دوم ( نظامات اداری)
  3. مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌های ساختمانی)
  4. مبحث ششم (بارهای وارد بر ساختمان)
  5. مبحث هفتم (پی و پی‌سازی)
  6. مبحث هشتم (طرح و اجرای ساختمان­‌های با مصالح بنایی)
  7. مبحث نهم (طرح و اجرای ساختمان‌­های بتن آرمه) مصوب ۱۳۸۸و تکنولوژی بتن
  8. مبحث دهم (طرح و اجرای ساختمان­‌های فولادی)
  9. مبحث یازدهم (اجرای صنعتی ساختمان­‌ها)
  10. مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)
  11. راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان­‌های فولادی ( بخش‌های نظارت و اجرا )
  12. تحلیل سازه‌ها و طراحی سازه‌های فولادی و بتنی (در حد اطلاعات دانشگاهی و کلی)
  13. روش­‌ها و جزئیات اجرایی ساختمان

رشته تاسیسات برقی

  1. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه‌های اجرایی آن
  2. مبحث دوم ( آئین‌نامه ماده۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و شیوه‌نامه آن)
  3. مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)
  4. مبحث سیزدهم (طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان‌­ها)
  5. مبحث پانزدهم (آسانسورها و پله‌های برقی)
  6. راهنمای مبحث سیزدهم (طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان­‌ها)
  7. طرح و اجرای تأسیسات برقی

رشته تاسیسات مکانیکی

  1. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه‌های اجرایی آن
  2. مبحث دوم ( آئین‌نامه ماده۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و شیوه‌نامه آن)
  3. مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)
  4. مبحث چهاردهم (تأسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع)
  5. مبحث پانزدهم (آسانسورها و پله‌های برقی)
  6. مبحث شانزدهم (تأسیسات بهداشتی)
  7. مبحث هفدهم (تأسیسات لوله‌کشی و تجهیزات گاز طبیعی ساختمان­‌ها)
  8. مبحث نوزدهم (صرفه جویی در مصرف انرژی)
  9. طرح و اجرای تأسیسات مکانیکی

رشته شهرسازی

  1. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه‌های اجرایی آن
  2. مبحث دوم (نظامات اداری)
  3. مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان)
  4. مبحث بیستم (علائم و تابلوها)
  5. حقوق، قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به شهرسازی کشور
  6. اطلاعات تکنیکی لازم در زمینه نقشه‌کِشی و آمار

رشته نقشه برداری

  1. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه‌های اجرایی آن
  2. مبحث دوم (آئین‌نامه ماده۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و شیوه‌نامه آن)
  3. مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)
  4. دستورالعمل‌های تیپ نقشه‌برداری
  5. متره و برآورد کارهای نقشه‌برداری
  6. نقشه‌برداری عمومی
  7. کاربرد روش­‌ها و دستگاه­‌های نقشه‌برداری در ساختمان‌سازی و شهرسازی
  8. کاربرد عکس‌های هوایی و اطلاعات ماهواره‌ای در صنعت ساختمان‌سازی
  9. تعیین موقعیت املاک
  10. گرایش­‌های، میکروژئودزی (جهت رفتارسنجی و کنترل سازه‌های سنگین)، فتوگرامتری (کاربردی)، هیدروگرافی سیستم‌­های اطلاعات جغرافیایی (GIS,LIS)

رشته ترافیک

  1. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه‌های اجرایی آن
  2. مبحث دوم ( آئین‌نامه ماده۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و شیوه‌نامه آن)
  3. آئین‌نامه طراحی راههای شهری، مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری
  4. اطلاعات لازم در مورد مطالعات ترابری و طرح‌های ساماندهی ترافیک
  5. طراحی جزئیات فنی و مهندسی معابر و تقاطع‌ها

بعد از شناسایی منابع آزمون نظام مهندسی، بهتر است طبق یک روش مطالعاتی صحیح برای منابع آزمون پیش بروید تا به مشکلی برخورد نکنید. چگونه؟

روش مطالعه برای آزمون­ نظام مهندسی

درست است که هرکس روش مطالعه مخصوص به خودش را دارد، اما نکاتی که در ادامه متذکر می­‌شویم، می­‌تواند روند مطالعه شما را سریع­‌تر کند. این روش­‌ها شامل:

1. بر روی تمام منابع یک مرور کلی داشته باشید

منظور از مرور کلی این است که یک نگاه جامع، اما با تمرکز تمام بر روی تمام مباحث مهم داشته باشید. می‌­گوییم مباحث مهم، زیرا بعضی از مباحث هستند که ارزش یک‌بار خواندن هم ندارند و تنها خواندن تیتر آنها از فهرست کفایت می­‌کند.

برای این کار بهتر است یک یا چند ماژیک‌­های مخصوص هایلایت را در دسترس داشته باشید، به گونه‌­ای که هر رنگ برای‌­تان معنای خاصی داشته باشد.  هم­چنین بهتر است از خودکارهای رنگی هم برای نوشتن نکات در حاشیه جزوات استفاده کنید.

2. آزمون­های سال­‌های قبل را مبحث به مبحث مطالعه کنید

بعد از مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی، بهتر است به سراغ نمونه سوالات آزمون­‌های سال­های قبل بروید. پیشنهاد کارلیب این است که این کار را مبحث به مبحث انجام دهید. به این صورت که با مطالعه مبحث شماره 4 به سراغ نمونه تست­‌های همین مبحث در سال­‌های گذشته بروید.

این کار به شما کمک می­‌کند مطالبی که خوانده­‌اید بهتر در ذهن‌­تان ثبت شود. برای بار اول نیازی نیست، زمان بگیرید، زیرا در حال کسب مهارت هستید. نگران هم نباشید، سرعت عمل با تکرار و تمرین به دست می­‌آید. نکته دیگر اینکه اگر پاسخ سوال را نمی‌­دانید، همان لحظه جواب صحیح را چک کنید، کامل یاد بگیرید و سپس به سراغ سوالات بعدی بروید.

3. خودتان را بیازمایید

پس از مطالعه تمامی مباحث و همین­طور نمونه سوالات سال­‌های گذشته، از خودتان یک آزمون کامل بگیرید و این بار مدیریت زمان را هم در نظر داشته باشید. کاملاً طبیعی است که در اولین آزمون­‌ها به مشکل برخورد کنید. کافی است کمی تمرین و ممارست داشته باشید.

4. تکنیک‌­های مدیریت زمان را یاد بگیرید

با توجه به نکاتی که در مبحث چگونگی قبولی در آزمون نظام مهندسی بیان شد، بهتر است سوالات وقت­‌گیر را شناسایی کنید. هم­چنین به خودتان اسراحت دهید. چگونه؟ همان­طور که گفته شد، به یک باره پاسخ تمام سوالات را وارد پاسخ‌­نامه نکنید، زیرا درصد خطای شما بالا می­‌رود.

برای این کار پیشنهاد می‌­شود، بعد از پاسخ دهی به هر 10 سوال از آزمون نظام مهندسی ،جواب­‌ها را وارد برگه پاسخ­‌نامه کنید. با این کار هم در زمان صرفه­‌جویی می­‌شود و هم حداقل 1 دقیقه مغز شما استراحت می­‌کند.

بعد از مرور تمام این نکات و دستیابی به آمادگی لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، باید برای ثبت­‌نام اقدام کنید. برای ثبت‌­نام باید حتماً به عضویت سازمان نظام مهندس در بیایید که بهتر است قبل از هر چیز با شرایط عضویت آشنا شوید.

شرایط عضویت در سازمان نظام مهندسی

برای عضویت در سازمان نظام مهندسی می­‌توانید به سازمان نظام مهندسی محل زندگی خود مراجعه کنید و با پرداخت حق عضویت نظام مهندسی، آن را ثبت کنید. برای عضویت لزوماً نباید در آزمون پذیرفته شده باشید.

در ضمن، تعرفه نظام مهندسی در استان­‌های مختلف متفاوت است. شرایط عضویت نیز برای اشخاص حقیقی و حقوقی شامل:

مدارک لازم جهت عضویت در سازمان نظام مهندسی

1. تکمیل کاربرگ درخواست عضویت در سازمان نظام مهندسی
2. اصل و تصویر شناسنامه
3. اصل و تصویر کارت ملّی
4. اصل و تصویر مدارک تحصیلی معتبر
5. دو قطعه عکس 3x4 رنگی با زمینه روشن
6. اصل و تصویر فیش واریزی

شرایط دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی

دریافت پروانه اشتغال به کار نیازمند موفقیت در آزمون ورود به حرفه مهندسی و ارائه مدرک در صورت موفقیت در آزمون است.

ثبت‌­نام در آزمون نظام مهندسی

با توجه به نکاتی که تا به اینجا گفته شد، داوطلبانی که به لحاظ مقطع تحصیلی و رشته، مجاز به ثبت‌­نام هستند، برای این­کار چه در نوبت اول یا دوم، باید اطلاعات خواسته شده را در فرم ثبت­‌نام در سایت سازمان نظام مهندسی inbr.ir وارد کنند.
تنها مدرکی که نیاز به آپلود دارد، عکس 4×3 داوطلب است. دیگر مدارک لازم برای ثبت‌­نام شامل:

  1. اطلاعات فردی (نام، نام­ خانوادگی، نام­ پدر)
  2. اطلاعات شناسایی ( شماره شناسنامه، کد ملی، سال تولد و جنسیت)
  3. شماره عضویت در سازمان نظام مهندسی
  4. اطلاعات تحصیلی (رشته تحصیلی، مقطع، دانشگاه، زمان فارغ­‌التحصیلی)
  5. اطلاعات تماس (شماره تماس ثابت، شماره همراه، ایمیل)
  6. اطلاعات محل سکونت ( استان، شهر + آدرس دقیق)
  7. برای داوطلبان آقا: کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت

در انتها، فرم نام‌­نویسی را مجدداً چک کنید، زیرا هر گونه مغایرت در اطلاعات وارد شده، به منزله لغو قبولی شما در آزمون خواهد بود.
در ادامه با شرکت در آزمون، باید منتظر اعلام نتایج آزمون باشید و در صورت قبولی برای گرفتن پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی و همین­طور مهر نظام مهندسی اقدام نمایید.

شرایط گرفتن مهر نظام مهندسی

  1. داشتن مدرک فارغ التحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و معماران تجربی در رشته‌­های مجاز شرکت در آزمون نظام مهندسی
  2. قبولی در آزمون نظام مهندسی
  3. داشتن سنوات سابقه کاری حرفه­‌ای حداقل برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

با دریافت مهر نظام مهندسی مزایایی شامل حال مهندسان خواهد شد، از جمله:

  • کسب اعتبار شغلی و امکان استفاده از مزایای پروانه اشتغال اصناف
  • امکان بهره مندی از سیستم ارجاع کار سازمان نظام مهندسی استان
  • امکان ارتقای شغلی بر حسب تجربه و شرکت در دوره های آموزشی سازمان نظام مهندسی

با وجود تمام این مزایا، سازمان نظام مهندسی کشور، شرایط را فراهم کرده است تا تمامی مهندسان بتوانند از مزایای آن بهره ببرند و کارهای خود را آسان­‌تر از قبل انجام دهند و آن آماده­‌سازی بستری به نام سامانه ساجام نظام مهندسی است.

ساجام نظام مهندسی

ساجام، کارتابل الکترونیکی مهندسین است که از جمله ویژگی­‌های آن:

  1. تسریع در امور مهندسین (ثبت درخواست‌­ها، نامه­‌ها و آرشیوسازی اطلاعات)
  2. دسترسی سریع به اطلاعات
  3. نظارت و دقت (جهت جلوگیری از تخلف و فساد اداری)
  4. ثبت اثر انگشت مهندسین ( شناسایی و تعیین هویت مهندسین از طریق اثر انگشت جهت تعهد)

کافی است برای ورود به کارتابل الکترونیکی از طریق نام کاربری و رمز عبوری که از طریق پیام کوتاه ارسال می­‌شود، اقدام نمایید.

با آزمون نظام مهندسی یک قدم به شغل آینده‌­ نزدیک­ می‌­شوید

قبولی در آزمون نظام مهندسی هم سخت است و هم آسان، اما بهتر است بدانید قبول نشدن به معنای پایان کار نیست. ناامید نشوید و دوباره تلاش کنید. حتماً موفق خواهید شد. با موفقیت در این آزمون بدانید که تازه شروع کار شما است و باید به دنبال شغل مناسب باشید.

تیم کارلیب به عنوان یک پلتفرم کاریابی اینجاست تا شما را در  پیدا کردن شغل مورد نظرتان کمک کند. کافیست برای نوشتن رزومه حرفه‌ای اقدام و به سایت ­karlib.com مراجعه کنید.

 

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • غلامعلی صمدی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۲۰

    مطلب به درد بخوری بود

  • سیدحسین حمیدی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • هادی قاضی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۵

    خیلی عالی بود

  • سیدعلی زاهدی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۵

    این مطلب حرف نداشت

  • سیدمحمد مومنی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۰

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • اسماعیل عبادی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • عزیز مهدوی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۳۵

    نویسنده این متن کیه؟

  • موسی میرزایی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۲۵

    چرا اینقد کم؟

  • کریم اسلامی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • محمدحسن قنبری
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۰

    ایولا

  • سیدعلی قادری
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۱۵

    چرا اینقد زیاد؟