استخدام و منابع انسانیکارفرما

بهترین تست‌های روانشناسی برای مصاحبه استخدامی

بهترین تست‌های روانشناسی برای مصاحبه استخدامی

اگر جزو آن دسته از کارفرماهایی هستید که تا به حال استفاده از تست‌های روانشناسی در مصاحبه استخدامی را جدی نگرفته‌اید یا از وجود چنین تست‌هایی آگاهی نداشتید باید بدانید که ابزار بسیار سودمندی را جهت استخدام نیروی کار حرفه‌ای نادیده گرفته‌اید.

تست‌های روانشناسی چیزهای زیادی را درباره شخصیت کارجویان،  آشکار می‌کنند. مثلا این تست‌ها به شما خواهند گفت که شخص مورد نظرتان شخصیتی درونگرا داشته و در گروه افراد خلاق قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم تا در ادامه طی یک مطلب اختصاصی به معرفی بهترین تست‌های روانشناسی برای مصاحبه استخدامی بپردازیم.

دلیل اهمیت تست‌های روانشناسی در استخدام چیست؟

مهارت‌ها آموختنی هستند پس شخصیت‌ها را استخدام کنید؛ این یک جمله معروف در حوزه کسب و کار است که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا آن را در استخدام‌های خود به کار گرفته‌اند. این جمله نشان دهنده میزان اهمیت شخصیت شناسی در هنگام استخدام افراد جدید است. اما دلیل این میزان اهمیت تست‌های روانشناسی چیست؟

تجربه ثابت کرده که قرار گرفتن یک کارمند در موقعیتی متناقض با ویژگی‌های شخصیتی او باعث پایین آمدن راندمان کاری و همچنین کم رنگ شدن تعاملات وی خواهد شد. پس بسیار مهم است که در انتخاب افراد برای یک موقعیت شغلی به میزان تناسب شخصیت او با شغل مورد نظر توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در جهان در مصاحبه شغلی از این تست‌ها برای شناخت شخصیت افراد متقاضی کار، استفاده می‌کنند.

کدام تست‌ها برای مصاحبه استخدامی موثرتر هستند؟

خوشبختانه تست‌های روانشناسی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای استخدام کارمندان جدید خود استفاده کنید. این تست‌ها در سرتاسر دنیا به عنوان تست‌های استاندارد مصاحبه استخدامی پذیرفته شده و در کشورمان نیز چند سالی است که مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته است.
بهتر است کم کم به سراغ معرفی بهترین تست های روانشناسی برای مصاحبه استخدامی برویم.

1. تست شخصیت شناسی مایرز بریگز؛

تست روانشناسی مایرز بریگز یک از معروف‌ترین تست‌های روانشناسی است که برای شناخت شخصیت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست که تحت عنوان MBTI نیز شناخته می‌شود به شما کمک می‌کند تا با ویژگی‌های شخصیتی کارمندان خود آشنایی بیشتری پیدا کنید. اگر دلتان می‌خواهد که بدانید کارمندان شما چطور با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند استفاده از تست مایرز بریگز بهترین گزینه خواهد بود.

این تست علاوه‌بر مشخص کردن سبک افراد در تعاملات اجتماعی موارد دیگری مانند نحوه جمع آوری اطلاعات و همچنین ارزیابی و تصمیم گیری افراد را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های برتر جهان از تست شخصیت شناسی مایرز بریگز استفاده می‌کنند و از نتایج این تست کمک می‌گیرند تا بهترین افراد را برای موقعیت‌های شغلی مختلف خود استخدام کنند.

تست MBTI افراد را از چهار جنبه شامل موارد زیر مورد بررسی قرار داده و در نهایت مشخص می‌کند که هر شخصی به کدام یک از گروه‌های شخصیتی تعلق دارد:

  • برون‌گرا یا درون‌گرا
  • شهودی یا حسی
  • ادارکی یا قضاوتی
  • احساسی یا منطقی

همچنین بر اساس این تست، تیپ شخصیتی افراد مختلف نیز مشخص خواهد شد و افراد بر اساس تیپ شخصیتی خود در 16 دسته مختلف قرار خواهند گرفت.‌ دقت داشته باشید که هیچ یک از این تیپ‌های شخصیتی به معنای برتری یک شخص بر شخص دیگر نیست و تمامی این تیپ‌های شخصیتی دارای ارزشی یکسان هستند، اما این تیپ‌بندی کمک می‌کند تا با عوامل محرک هر تیپ شخصیتی آشنا شده و رفتار افراد را در شرایط مختلف پیش‌بینی کنید.

2. تست لنگرگاه‌های شغلی؛

تست لنگرگاه‌های شغلی از دیگر تست‌های روانشناسی معروف در حوزه کار و استخدام محسوب می‌شود. این تست به افراد کمک می‌کند تا انتظارات خود را از شغل مورد نظرشان دریافته و در نتیجه مسیر شغلی بهتری را انتخاب کنند.
شما به عنوان کارفرما می‌توانید با گرفتن این تست از کارجویان متوجه شوید که آن‌ها در چه حوزه‌هایی مهارت و استعداد دارند و چه چیزهایی باعث ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود. ضمن این که با نوع نگرش کارجو و ارزش‌هایی که برای او مهم هستند آشنا خواهید شد. تست لنگرگاه‌های شغلی در پایان، گرایش‌های شغلی افراد را به شما نشان خواهد داد. این گرایش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • گرایش مدیریت
  • گرایش ثبات و امنیت
  • گرایش فنی و تخصصی
  • گرایش چالش و رقابت
  • گرایش سبک زندگی
  • گرایش خلاقیت و کارآفرینی
  • گرایش خدمت و تعهد
  • گرایش آزادی و استقلال عمل

انجام این تست ارزش‌های درونی هر فرد را در ارتباط با تعیین مسیر شغلی نشان داده و مشخص می‌کند که او در چه نوع مشاغلی سطح رضایت بالاتری خواهد داشت. به طور کلی کاربردهای تست لنگرگاه‌های شغلی برای بخش منابع انسانی یک شرکت یا سازمان شامل 2 مورد اساسی زیر می‌شود:

الف) استخدام:

تست لنگرگاه‌های شغلی به تعریف درست موقعیت‌های شغلی مختلف و همچنین مشخص کردن مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز برای آن شغل کمک می‌کند. از این تست حتی می‌توان در نوشتن آگهی استخدامی نیز استفاده کرد و به عنوان مثال نوع نوشتن آگهی شغلی به گونه‌ای باشد که افرادی با گرایش‌های خاص اقدام به ارسال رزومه خود کنند. ضمن این که از سوالات این تست می‌توان در مصاحبه استخدامی نیز استفاده کرد و افراد مصاحبه شونده را با شایستگی‌های مورد نیاز با آن شغل مطابقت داد.

ب) برنامه‌ریزی برای بهبود عملکرد کارکنان:

از تست لنگرگاه‌های شغلی می‌توان برای شناخت بهتر نقاط قوت افراد و همچنین گرایشات آن‌ها استفاده کرد. در صورتی که افراد بر اساس ارزش‌ها و شایستگی‌های خود در یک موقعیت شغلی قرار بگیرند مطمئنا سطح رضایت آن‌ها بالاتر رفته و عملکرد آن‌ها بهبود خواهد یافت.

3. پرسشنامه شخصیت شغلی SHL؛

پرسشنامه شخصیت شغلی SHL بدین منظور طراحی شده تا تصویری از برخی رفتارهای کارمندان ارائه دهد. در این آزمون، افراد از سه جنبه شامل طرز فکر، احساسات و نحوه ارتباط با دیگران مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
در پایان این آزمون می‌توانید نقاط ضعف و قوت متقاضیان را مشاهده کرده و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نمایید. در حال حاضر این تست جزو مراحل استخدام افراد در بسیاری از شرکت‌های جهان بوده و از شهرت زیادی بین کارفرمایان برخوردار است. مزیت اصلی تست SHL این است که می‌توان با یک روش کم هزینه و کارآمد اقدام به فیلتر کردن کارجویان نمود.

کاربردهای اصلی تست شخصیت شغلی SHL شامل:

  • بعد رفتاری: برای تشخیص میزان انطباق افراد با موقعیت شغلی
  • بعد شخصیتی: برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت و آمادگی افراد برای کار از طریق سنجش دانش و ظرفیت آن‌ها
  • توانایی: سنجش توانایی و منطق افراد در مواجهه با اطلاعات مختلف و پیش‌بینی موفقیت آن‌ها در این کار

4. تست پروفایل دیسک DISC؛

تست پروفایل دیسک یکی از بهترین ابزارهای شخصیت شناسی در مصاحبه استخدامی محسوب می‌شود. این تست کمک می‌کند تا علاوه‌بر ویژگی‌های شخصیتی افراد از انگیزه‌ها و اولویت‌های آن‌ها نیز با خبر شویم. از تست دیسک در سرتاسر جهان به منظور پیش‌بینی رفتار کارکنان در شرایط متفاوت و همچنین محیط‌های شغلی گوناگون استفاده می‌شود.
نتیجه این تست روانشناسی، افراد را در تیپ‌های شخصیتی مختلف دسته‌بندی کرده و به کارفرما کمک می‌کند تا آن‌ها را بر اساس سبک رفتار حرفه‌ای در تیم‌های کاری مختلف قرار دهد. کاربرد اصلی در رابطه با نتایج این تست، مشخص کردن شخصیت افراد است که شامل یکی از موارد زیر می‌شود:

  • ثابت قدم
  • تسلط‌گرا
  • وظیفه شناس
  • دارای نفوذ کلام

5. آزمون هالند؛

آزمون یا تست هالند نیز یکی از تست‌های روانشناسی مورد استفاده در زمینه استعدادیابی و سنجش تمایلات شغلی است. این تست که به آزمون رغبت سنج هالند نیز مشهور است برای پی‌بردن به اشتیاق افراد در رابطه با مشاغل مختلف استفاده می‌شود.
جان هالند آمریکایی این تست را بر مبنای تئوری انتخاب شغل با توجه به تیپ شخصیتی طراحی کرد زیرا معتقد بود که افراد بهترین کارایی خود را زمانی نشان خواهند داد که در محیطی متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و علایق‌شان قرار بگیرند. در پایان این تست، افراد در تیپ‌های شخصیتی مختلفی قرار خواهند گرفت که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • واقع‌گرا و عمل‌گرا
  • جستجوگر و تحلیل‌گر
  • هنری
  • اجتماعی
  • رقابت طلب و جسور
  • اصول‌گرا و قراردادی

با انجام تست هالند می‌توانید کارجویان را از دو جنبه اصلی روانشناسی و جامعه شناسی مورد ارزیابی قرار داده و رفتارهای آن‌ها را در محیط‌های گوناگون پیش‌بینی نمایید. ضمن این که این کار شما را با تیپ شغلی مورد علاقه افراد و ترجیحات آن‌ها در محیط کار بیشتر آشنا خواهد کرد. در نهایت می‌توانید کارجویان را بر اساس سه تیپ شخصیتی که بیشترین امتیاز را در آن‌ها کسب کرده‌اند دسته‌بندی نمایید و میزان تطابق آن‌ها با موقعیت شغلی مورد نظرتان را ارزیابی کنید.

6. تست شخصیت شناسی نئو NEO_FFI؛

تست شخصیت شناسی نئو NEO_FFI که تحت عنوان پرسشنامه سنجش صفات پنج‌گانه شخصیتی نیز شناخته می‌شود از جمله مهم‌ترین ابزارهای روانشناسی است که به منظور پیش‌بینی رشد حرفه‌ای کارمندان و نحوه عملکرد کاری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انجام این تست روانشناسی در مصاحبه استخدامی میزان تاثیر هر یک از عوامل 5 گانه در موفقیت شغلی وی را مشخص خواهد کرد. وضعیت شخص در هر یک از این عوامل به کارفرما کمک خواهد کرد تا میزان تناسب او را با موقعیت شغلی مد‌نظرش پیش‌بینی کند. خروجی این آزمون نشان می‌دهد که شما با کدام یک از شخصیت‌های زیر مواجه هستید:

  • زودرنج
  • سازگار
  • برونگرا
  • وظیفه‌شناس
  • علاقه‌مند به تجربه‌های جدید

7. پرسشنامه شخصیتی هوگان؛

پرسشنامه شخصیتی هوگان از دیگر تست‌های روانشناسی است که در برای پیش‌بینی عملکرد شغلی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تست معیارهای شغلی مختلف مانند قابلیت اطمینان، تحمل فشار و استرس، ارائه خدمات، پتانسیل فروش و توان مدیریتی بررسی خواهند شد.
شما به عنوان یک کارفرما براساس نتایج این تست می‌توانید بفهمید که عملکرد متقاضیان یک موقعیت شغلی در شرایط خاص چطور خواهد بود. این آزمون توسط بسیاری از متخصصان حوزه منابع انسانی مورد تایید قرار گرفته و از آن در مصاحبه‌های استخدامی بهره گرفته می‌شود.

هفت مقیاس اصلی سنجش پرسشنامه شخصیتی هوگان شامل:

  • سازگاری: بررسی واکنش افراد در شرایط پر استرس کاری
  • جاه طلبی: سنجش قاطعیت و توانایی رهبری افراد به ویژه مدیران
  • اجتماعی بودن: سنجش توانایی افراد در تعامل با دیگران و نحوه برخورد با آن‌ها
  • حساسیت بین فردی: سنجش مهارت افراد در حرف زدن و میزان کاریزمای آن‌ها
  • قابل اعتماد بودن: سنجش میزان وجدان کاری افراد و وفاداری آن‌ها به سازمان
  • کنجکاوی و پیگیری: سنجش تفکر راهبردی افراد و میزان آینده‌نگری آن‌ها
  • یادگیری: سنجش میزان تمایل افراد به یادگیری هر چه بیشتر

8. تست هوش هیجانی؛

هوش هیجانی از جمله موضوعاتی است که به ویژه در سالیان اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. افرادی که هوش هیجانی یا EQ بالایی دارند می‌توانند در موقعیت‌های مختلف تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشند.
هوش هیجانی برعکس IQ قابل توسعه بوده و می‌تواند موفقیت‌های افراد را در زندگی شخصی و شغلی رقم بزند. بنابراین تست هوش هیجانی یکی دیگر از تست‌هایی است که می‌توانید برای استخدام کارمندان خود از آن استفاده کنید.

از کدام تست روانشناسی برای مصاحبه استخدامی استفاده کنیم؟

تست‌های معرفی شده جزو بهترین تست‌های روانشناسی برای مصاحبه استخدامی به شمار می‌روند و استفاده از هر کدام می‌تواند مزایایی را داشته باشد. اما برای انتخاب تست مورد نظر خود جهت استخدام کارمندان خود باید به شرایط کسب و کار خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. دقت به موارد زیر می‌تواند در انتخاب بهترین تست روانشناسی برای استخدام کمک‌تان کند:

  • فرهنگ و ارزش‌های سازمانی
  • ویژگی‌های موقعیت شغلی مورد نظر
  • مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای آن موقعیت شغلی
  • چالش‌های موجود در کار
  • محیط و فضای کار
  • نحوه ارتباطات و تعاملات موجود در آن موقعیت شغلی
  • انتظارات موجود در رابطه با نیروی جذب شده و نوع مسیر شغلی وی

در آخر باید گفت...

ضمن اینکه می‌توانید از ترکیب دو یا چند تست مختلف نیز به منظور استخدام بهترین کارمندان استفاده کنید. به عنوان مثال اگر به دنبال یک کارشناس فروش هستید می‌توانید از تست مایرز بریگز و هالند برای تیپ‌بندی شخصیتی افراد استفاده کنید. طبیعتا افرادی که اجتماعی‌تر و خوش مشرب‌تر باشند افراد مناسب‌تری برای انجام کار فروش هستند. همچنین می‌توانید از پرسشنامه SHL و هوگان برای سنجش توانایی‌های افراد و انطباق آن با شغل کارشناس فروش کمک بگیرید. این پرسش نامه‌های توانایی و مهارت افراد را در زمینه تعامل با دیگران مشخص می‌کنند.

استفاده از تست‌های روانشناسی برای مصاحبه استخدامی به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند شخصیت شناسی و سنجش شایستگی‌های افراد را با دقت بیشتری طی کنید و درصد خطا در انتخاب نیروی مناسب را پایین بیاورید. در کنار این تست‌ها اجرای یک آزمون تخصصی نیز می‌تواند به عنوان مکمل بسیار خوبی برای استخدام کارمندان جدید عمل کند.
مجموعه کارلیب به عنوان یک سامانه استخدامی آنلاین این فرصت را برای شما فراهم کرده تا ضمن انتشار آگهی شغلی خود از امکان برگزاری آزمون تخصصی نیز بهره‌مند شوید. برای استفاده از امکانات کارلیب می‌توانید به سایت karlib.com مراجعه نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مهران گلپایگانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۲۰

    چقد خوبین شما

  • احمد رنجبر
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۵

    سایتتون محشرههههه

  • غلامرضا کمالی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۰۵

    خیلی عالی بود

  • قاسم حجتی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۳۰

    مطالب بی نظیر بود

  • عزیز فرهادی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۲۵

    خیلی خوشحالم که هستین

  • بهنام آذری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • اصغر عبدی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۰

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • عزیز تبریزی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۵

    احسنت عالی بود

  • صادق یوسفی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • سعید داوودی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • امید صدیق
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره