عمومی و اجتماعی

افسردگی چیست؟ چگونه متوجه شویم افسرده‌ایم؟

برای تمامی افراد پیش آمده است که گاهی در جریان زندگی احساس ناراحتی، بدبختی، خستگی و افسردگی می‌کنند. همچنین به مراتب از زبان دوستان و یا آشنایان خود شنیده‌ایم که می‌گویند "افسرده شدم" یا "به شدت احساس افسردگی می‌کنم" در بیشتر مواقع این احساس ناخوشایند افسردگی نمی‌باشد و بعد از چند روز و نهایتا دو هفته، خود به خود از بین رفته و رفع می‌شود. در صورتی که احساس افسردگی بعد از مدت زمان طولانی در وجود شخص باقی بماند، ممکن است شخص به صورت جدی دچار این بیماری شده باشد.

ما امروز تصمیم گرفته‌ایم که در این مقاله افسردگی، علائم آن و نحوه‌ی درمان این اختلال را برای شما عزیزان شرح دهیم. اگر احساس می‌کنید خودتان یا یکی از افراد نزدیک به شما دچار این بیماری و اختلال شده‌اند‌ همراه ما باشید تا اطلاعات دقیقی در این زمینه به دست آورید و بدانید که در این مواقع باید چگونه رفتار کنید.

افسردگی

افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که باعث ایجاد احساس غم، اندوه و ناراحتی در شخص می‌شود. اگر این بیماری در زمان مناسب تشخیص داده شود به مراتب مراحل درمان آن ساده‌تر بوده و در کوتاه مدت وضعیت روانی شخص بیمار بهبود می‌یابد.

لازم به ذکر است که اگر بیماری روحی و اختلالات افسردگی تشخیص داده نشود و یا بیمار در برابر درمان مقاومت کند، پس از مدتی ممکن است پیامدهای خطرناک و فاجعه‌باری را به دنبال داشته باشد. این بیماری مانند سایر امراض و بیماری‌ها علائم خاصی دارد و بهتر است که با مشاهده این علائم افراد به دنبال درمان بوده و سعی در رفع این اختلال داشته باشند. در ادامه علائم و نشانه‌های آن را برایتان شرح می‌دهیم.

علائم اختلالات روانی و افسردگی

مشخصات و علائم این اختلال در افراد مختلف متنوع می‌باشد، اما معمولا افراد به طور همزمان برخی از این علائم را دارند. این علائم عبارت اند از:

1. تغییر ساعات خواب؛

شخصی که دچار این بیماری می‌شود، در اغلب موارد دارای ساعات خواب نامتعادل می‌باشد. به عنوان مثال یا از بی‌خوابی رنج می‌برد و نمی‌تواند در شبانه روز به مانند فرد سالم ۶ تا ۸ ساعت بخوابد و یا بیش از حد می‌خوابد.
افرادی که افسردگی حاد دارند، ضمن اینکه شب‌ها بسیار دیر وقت به خواب می‌روند، صبح زود نیز از خواب بیدار می‌شوند. بنابراین اگر احساس کردید که الگوی خواب منظمی ندارید، این نشانه را به عنوان یک هشدار خطر جدی بگیرید و به دنبال سایر علائم در رفتار خود باشید.

2. تغییر در اشتها؛

فردی که از بیماری افسردگی رنج می‌برد معمولا اشتهای نرمالی نداشته و در بیشتر مواقع دچار پرخوری یا بی‌اشتهایی می‌شود. یکی از علائم مشهودی که در افراد افسرده قابل شناسایی است، چاقی یا لاغری مفرط می‌باشد.

3. کاهش قدرت تمرکز؛

شخصی که مبتلا به بیماری افسردگی است، قدرت تمرکز بالایی نداشته و نمی‌تواند در شرایط عادی تصمیم‌گیری کند و مثلا اگر درخواستی از او داشته باشید، تردید را در چشم‌هایش مشاهده می‌کنید. به عنوان مثال اگر بیمار دانش‌آموز باشد، قدرت چندانی برای تمرکز و حل مسائل ریاضی ندارد و فعالیت ذهنی او تا حدودی مختل می‌شود و در نتیجه افت شدید تحصیلی می‌کند.

4. خستگی و کمبود انرژی؛

بیمار مبتلا به افسردگی همیشه احساس خستگی می‌کند و تمایل چندانی به ورزش و قدم زدن ندارد، اگر با او مسیری را هم قدم شوید، متوجه کند حرکت کردن و خستگی او می‌شوید.

5. بی‌علاقگی؛

افراد مبتلا به اختلال افسردگی نسبت به انجام فعالیت و کارهای روزانه خود علاقه‌ای نشان نداده و سعی می‌کنند که از زیر دوش مسئولیت‌های خود شانه خالی کنند.
مثلا در زندگی زناشویی تمایلات جنسی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد، یا علاقه‌ای به حضور در مهمانی و جشن‌ها ندارند.

6. کمبود اعتماد به نفس؛

نداشتن اعتماد به نفس و کاهش آن از دیگر علائم افسردگی است.‌ افراد در این شرایط معمولا خود را بازنده و ناکام تصور می‌کنند. مثلا احساس می‌کنند بسیار زشت یا چاق هستند و در رفتار اجتماعی خود نیز احساس گناه و درماندگی شدید دارند.
به محض اینکه بحثی پیش می‌آید شروع به عذرخواهی کرده و خود را مقصر می‌پندارند. لازم به ذکر است که این علائم نسبی می‌باشد و ممکن است شخصی در زمان بروز این بیماری به شدت پرخاشگر شود و دیگران را مقصر مشکلات خود بداند.

7. تغییر در حرکات فیزیکی؛

گاهی اوقات ممکن است قدرت جسمانی شخص مبتلا به افسردگی تحلیل رفته و قادر به انجام برخی از کارها نباشد. در برخی موارد نیز حرکات جسمی شخص دچار تغییراتی می‌شود، مثلا صبح زود از خواب بیدار شده و شروع به قدم زدن طولانی مدت در اتاق می‌کند.
گاهی نیز شخص به صورت خمیده و با شانه‌های افتاده قدم برمی‌دارد. اگر به وضعیت جسمانی و رفتار فیزیکی شخص بیمار توجه داشته باشید، متوجه این قبیل از علائم فیزیکی می‌شوید.

8. دردهای جسمانی؛

بعضی از افراد افسرده همواره از دردهای جسمانی مانند، میگرن، سردرد و یا مشکلات معده رنج می‌برند و بیشتر مواقع از دردهای جسمانی خود گله می‌کنند.

9. ناامیدی؛

شخص افسرده همیشه ناامید است و امیدی به بهبود اوضاع خود ندارد. زمانی که با شخص افسرده شروع به گفت وگو می‌کنید، متوجه می‌شوید که به شدت منفی نگر است و در مواقع بسیار حاد افکار خودکشی‌گرایانه‌ای دارد.
اگر از علائم نام برده در خود و یا افراد نزدیک به خود تان مواردی را به صورت حاد مشاهده می‌کنید، بهتر است که برای پیشگیری و درمان آن اقدام کنید، تا به صورت دقیق منشاء این بیماری ریشه یابی شده و قابل کنترل و درمان باشد.

اشخاص معمولا بنا به دلایلی دچار بیماری افسردگی می‌شوند، در ادامه دلایل و عواملی که منجر به این بیماری می‌شود را برایتان بیان می‌کنیم.

افسردگی

عوامل بروز افسردگی

افسردگی همواره یک دلیل ثابت و قطعی ندارد و ممکن است بر اثر بیماری جسمی و یا مشکلات ناشی از سختی و ناملایمات زندگی بروز پیدا کند اما 5 مورد از شایع‌ترین عوامل این اختلال به شرح زیر می‌باشد:

1. تروما و ضربه روحی:

برخی از افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، در دوران کودکی و یا بزرگسالی خود دچار ترما و ضربه روحی می‌شوند. مثلا این ضربه روحی می‌تواند طلاق پدر و مادر یا خود شخص و یا حتی تجاوز در سنین پایین باشد زیرا که از شیوه‌های خودمراقبتی آگاه نبوده است.

2. زمینه ژنیتیکی:

بیماری‌های روحی نیز گاهی به مانند بیماری‌های جسمی، جنبه‌ ژنیتیکی دارند. در این موارد افراد به صورت موروثی گرایشات و افکار خودکشی‌گرایانه داشته و می‌توان گفت در ژن‌ خود افسردگی خفیفی دارند که در شرایط و موقعیت‌های مختلف بروز و گسترش می‌یاید.

3. شرایط دشوار زندگی:

گاهی اوقات افراد به دلیل شرایط و سختی‌های زندگی دچار افسردگی می‌شوند به عنوان مثال دانش‌آموزانی که به زودی کنکور دارند.
لازم به ذکر است که طی آزمایشات و بررسی‌های صورت گرفته اکثر افرادی که در زندگی شرایط سخت و دشوار دارند، مانند افراد بی‌خانمان و کارتن خواب هم از این اختلال رنج می‌برند.

4. استعمال مواد مخدر:

استفاده از مواد مخدر و اعتیاد یکی از متداول‌ترین عوامل بیماری افسردگی است و معمولا افرادی که مبتلا به بیماری اعتیاد هستند، افسردگی نیز دارند و باید تحت درمان قرار بگیرند.

5. سایر دلایل و شرایط پزشکی:

برخی از شرایط و دلایل پزشکی نیز عامل افسردگی است، مثلا اختلال خواب، دردهای مزمن، اضطراب و بیش فعالی موجب بروز افسردگی در افراد می‌شود.
این بیماری نیز مانند سایر بیماری‌های جسمی یا روحی انواع مختلف و درجه‌های متفاوتی دارد و پس از اینکه شخص عوامل افسردگی خود را شناسایی کرد، لازم و ضروری است که نوع اختلال خود را تشخیص بدهد. برای کسب اطلاعات دقیق از انواع بیماری‌های افسردگی همراه ما باشید.

انواع افسردگی‌

این بیماری با توجه به ساختار و ویژگی‌هایی که دارند به موارد زیر تقسیم می‌شود:

1. افسردگی عمده و اساسی؛

افسردگی اساسی یکی از بارزترین بیماری‌های افسردگی است و شخص بیمار اکثر نشانه‌های بیماری افسردگی نظیر بی‌خوابی، چاقی یا لاغری مفرط، افکار مربوط به مرگ و خودکشی، کاهش توانایی تفکر و تمرکز و سایر نشانه‌ها را داشته و بسیار شبیه به بیماران مالیخولیایی می‌باشد.

2. افسردگی خویی؛

نشانه‌های این مدل از افسردگی به شدت شبیه به افسردگی اساسی است و معمولا دوره این بیماری دو سال طول می‌کشد. در افسردگی خویی شخص به صورت کلی ناتوان نشده و زندگیش مختل نمی‌شود اما مثل یک انسانی عادی نبوده و کیفیت زندگی او کاهش می‌یابد، مثلا در شغل خود ارتقا و پیشرفتی نداشته و ثابت باقی می‌ماند.

3. اختلال ملال پیش از قاعدگی؛

معمولا بانوان در دوران قاعدگی دچار اختلالات و تحریک پذیری‌های خلق و خویی می‌شوند. این اختلالات به صورت جدی نبوده و در بیشتر مواقع نیاز به درمان ندارد و به مرور زمان پس از اتمام دوران قاعدگی رفع می‌شود.

4. افسردگی پس از زایمان؛

برخی از بانوان پس از زایمان به دلیل تغییراتی که در هورمون‌هایشان ایجاد می‌شود، دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند که معمولا با اضطرابی همراه است.
لازم به ذکر است که افسردگی زایمان فقط مخصوص خانم‌ها نبوده و جالب است بدانید که در برخی مواقع آقایان نیز به دلیل تغییراتی و رویارویی با وظایف و مسئولیت‌های جدید، پس از پدر شدن به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند. این نوع از افسردگی مقطعی بوده و به سرعت قابل بهبود و درمان می‌باشد.

5. بی‌نظمی خلقی اخلال گرانه؛

این نوع از افسردگی معمولا در کودکان و نوجوانان شایع می‌باشد و از علائم آن می‌توان به پرخاشگری در مدرسه و شیطنت‌های بیش از حد در مکان‌های مختلف اشاره کرد که خوشبختانه قابل کنترل و درمان می‌باشد.

6. افسردگی سایکوتیک؛

در این نوع از افسردگی با علائمی مشابه افسردگی اساسی و عمده سرو کار دارید، با این تفاوت که شخص گاهی دچار هذیان گویی و توهم نیز می‌شود و کم کم ارتباط خود را با اطرافیان کم کرده و شروع به صحبت با افراد خیالی می‌کند. افسردگی سایکوتیک از نوع حاد و پیشرفته افسردگی می‌باشد.

7. افسردگی فصلی؛

در برخی از فصل‌های سال که نور طبیعی خورشید کاهش می‌یابد این نوع از افسردگی در افراد شیوع پیدا می‌کند و معمولا در فصل‌های بهار یا تابستان مشاهده می‌شود.

8. افسردگی ناشی از مصرف دارو؛

مصرف برخی از داروهای شیمیایی نیز منجر به بروز افسردگی می‌شود و بهتر است که حدالامکان از مصرف این قبیل داروها پرهیز شود و در صورت استفاده حتما با پزشک مربوطه مشورت صورت گیرد.
افرادی که علائم افسردگی را در خود یا افراد نزدیک به خود احساس می‌کنند باید هرچه زودتر نسبت به درمان اقدام کنند و پس از تشخیص نوع افسردگی درمان روند بیماری و اختلال روانی را به شدت جدی بگیرند.
برای درمان اختلالات روانی و افسردگی راهکار و درمان‌های متفاوتی وجود دارد.‌ این روش‌های درمانی شامل موارد زیر می‌شوند.

افسردگی

4 روش‌ درمان افسردگی

هر چقدر که میزان افسردگی حادتر و شدیدتر باشد باید درمان آن بیشتر جدی گرفته شود و به یکی از روش‌های که ارائه می‌دهیم، روند درمان طی شود تا بیمار به صورت کامل سلامت روانی خود را به دست آورد.

1. پیدا کردن درمانگر مناسب:

قبل از هر اقدامی باید یک روانشناس و یا روانپزشک باتجربه برای روند درمان بیمار انتخاب کنید تا هرچه زودتر پروسه درمان را شروع کنید. شخصی که به عنوان درمانگر انتخاب می‌کنید، باید متخصص در این زمینه بوده و با علم و دانش کافی نسبت به درمان بیمار اقدام کند.

2. درمان گروهی افسردگی:

گاهی اوقات روش‌های درمانی گروهی باعث رشد نزولی افسردگی شده و روند پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد. نشست‌های درمانی گروهی معمولا یک ساعته بوده و به صورت گفت و گو بین افراد و شخص درمانگر می‌باشد.
در این روش افراد با گفت و گوهای گروهی از تجربیات مشابه دیگر بیماران برای بهبود سلامتی خود استفاده می‌کنند و معمولا تاثیر بسزایی بر روحیه شخص بیمار دارد.

3. درمان با دارو:

این روش از درمان مورد پسند برخی از افراد نمی‌باشد، اما باید گفت که در بعضی موارد بهترین راه درمان، مصرف مواد دارویی است، اگرچه این فرمول در مورد تمامی بیماران و نوع افسردگی‌ها ثابت نمی‌باشد.
مصرف داروی ضدافسردگی می‌توانند موجب کاهش پیشرفت بیماری شده و شخص بیمار را به زندگی عادی خود بازگردانند اما توجه به دوز و درجه داروهای ضدافسردگی بسیار مهم و قابل توجه می‌باشد.

4. ایجاد تغییرات در سبک زندگی:

با ایجاد تغییرات کوچک اما موثر می‌توان سبک زندگی را به سمت و سویی برد که به دور از هر گونه افسردگی و افکار پوچ باشد.
به عنوان مثال ورزش مداوم باعث می‌شود شخصی که دچار این بیماری است اندروفین بدن خود را تقویت کرده و حس خوبی دریافت کند. توصیه می‌کنیم برای پیشگری از ابتلا به این بیماری همواره ورزش کنید و از غذاهای سالم و مغذی تغذیه کنید.

درمان دائم افسردگی؛ با کاهش اضطراب و استرس روزانه

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد و همواره به دور از افسردگی و اختلالات روانی، زندگی مطلوبی داشته باشید. با رعایت و توجه به نکات گفته شده می‌توانید بهترین عکس‌العمل را در مواجه با افسردگی داشته باشید و همواره در سلامت روحی به زندگی خود ادامه دهید.
بدانید که با تنظیم درست ساعت خواب و خواب کافی می‌توانید ضامن سلامت جسمی و روانی خود باشید و ضمن کاهش اضطراب و استرس برای همیشه از افسردگی به دور باشید.

به نظر شما اختلالات افسردگی تا چه حد بر عدم موفقیت شغلی تاثیرگذار هستند؟
نظرات و تجربیات شخصی خود را با تیم کارلیب مطرح نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • الهه مرادی
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۴۱

    چقدر مفید.مرسی????

  • زهرا علیزاده
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۴۲

    تلنگری بود که به سلامت روانی و جسیم بیشتر اهمیت بدم. ممنون از تیم کارلیب

  • مهسا منصوری
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۷

    سلام
    ممنون از مطالب مفید وب سایتتون
    اما چطور متوجه بشیم این افسردگی ناشی از اختلالاتی مثل اختلال دوقطبی نیست؟

  • لیلا
    ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۹

    امیدوارم اینکه حس میکنم این علائم رو دارم عادی باشه????????‍♀️

  • هانیه
    ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۰

    خیلی کاربردی بود. ممنون از مقاله‌ی خوبتون.

  • حسن نادری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۵

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • خلیل بردبار
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۱۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • بهرام فاطمی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۰۵

    احسنت عالی بود

  • احسان سعیدی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۲۵

    دستخوش

  • عباسعلی باستانی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۵۵

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • پرویز قشقایی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۱۵

    حرف نداشت👌🏻