عمومی و اجتماعی

طرح ترافیک تهران؛ از ضرورت تا اجرا

در حال حاضر یکی از مشکلات برجسته‌ای که ساکنین کلان‌شهرها و شهرهای پرجمعیت را آزار می‌دهد، آلودگی هوا و ترافیک بسیار سنگین است که کیفیت زندگی در چنین شهرهایی را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.
شاید بتوان گفت که تهران به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای پرجمعیت ایران، به شدت از آلودگی هوا و ترافیک سنگین شهری رنج می‌برد و ساکنین آن همه‌روزه با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تا جایی که آلودگی هوا در پایتخت در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن قرار گرفته و شهر در هاله‌ای از دود پنهان شده، طرح ترافیک تهران یکی از راهکارهای اساسی در پایین آوردن آلودگی هوا است. البته امروزه علاوه بر تهران، در شهرهای کوچک نیز شاهد ترافیک‌های سنگین هستیم که نگرانی‌ها را افزایش داده است.

در ادامه ابتدا به راهکارهای پلیس‌راه و ترافیک در راستای رفع مشکلات ناشی از ترافیک‌های سنگین و تاریخچه طرح ترافیک تهران می‌پردازیم. پس از آن نقشه ترافیک تهران و همچنین نقشه طرح‌ترافیک تهران را موردبررسی قرار می‌دهیم. سپس نحوه ثبت‌نام طرح ترافیک تهران و قیمت جریمه طرح ترافیک را مرور می‌کنیم. در پایان نیز مهم‌ترین نکات در رزرو طرح را مطرح می‌کنیم.

تاریخچه طرح ترافیک شهری

راهکارهای کاهش ترافیک شهری از ابتدا تا کنون

در پی مشکلات جدی و پیامدهای ناشی از ترافیک‌های سنگین در سطح شهر، پلیس‌راه و ترافیک به فکر ارائه راهکاری برای کاهش ترافیک مسیرهای پرترافیک در سطح شهر افتاد تا مشکلات مربوط به رفت‌وآمد شهروندان در سطح شهر کاهش پیدا کند. مسئولین برای حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک سنگین کلان‌شهرها و شهرهای پرجمعیت، راهکارهای مختلفی مطرح و اجرا کردند.

برای مثال، تعطیلی مدارس، توقف فعالیت برخی از کارخانه‌ها، ایجاد ممنوعیت در تردد کامیون‌ها، برخورد با خودروهای دودزا که نقش مهمی در تولید آلودگی هوا ایفا می‌کنند و همچنین طراحی و اجرای قانون طرح ترافیک، از جمله تدابیری بوده‌اند که مسئولین در راستای کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک شهری اندیشیده‌اند.

در این میان عواملی مانند افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل‌نقلیه و افزایش تأخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر مواردی بوده‌اند که طرح اجرای دوباره طرح‌های ترافیکی را رقم زده‌اند.

به‌طور کلی، در این طرح محدوده‌هایی برای ورود و خروج وسایل نقلیه در برخی از ساعات شبانه‌روز تعیین‌شده است. بر اساس این طرح اگر فردی بخواهد با وسیله‌نقلیه خود در این محدوده‌ها رفت‌وآمد کند، باید در طرح ترافیک ثبت‌نام کند.
همچنین وسایل‌نقلیه‌ای که بدون مجوز به این محدوده‌ها وارد می‌شوند، مشمول جریمه طرح ترافیک می‌شوند. در این شرایط، بسیاری از افراد به مترو و سایر وسایل نقلیه روی می‌آورند.

لازم به ذکر است که همه افراد صاحب وسایل‌نقلیه مجوز ثبت‌نام طرح ترافیک را ندارند و تنها قشر خاصی از شهروندان می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند.
برای مثال، پزشکان، وکلا، خبرنگاران و غیره، افرادی از این قبیل هستند، اما طرح ترافیک تهران به‌عنوان یک راهکار برای کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا، در طی سال‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شد که در ادامه تاریخچه آن را مرور خواهیم کرد.

تاریخچه طرح ترافیک تهران

طرح‌ترافیک تهران مراحل زیادی را پشت سر گذاشت تا به شکل امروزی تبدیل شود که از مهم‌ترین تغییرات آن می‌توان به طرح زوج و فرد و همچنین کنترل ترافیک شهری از طریق دوربین‌های کنترلی اشاره کرد.

گام اول اجرای طرح ترافیک

این طرح در تهران سابقه طولانی دارد که اولین مرحله آن در شهریور سال ۱۳۵۸ اجرا شد. در این گام از اجرای طرح ترافیک شهری، مسیری به طول ۳۰۲۸۰ در تهران به اتوبوس‌های درون‌شهری اختصاص یافت.
در گام بعدی طرح ترافیک تهران، تصمیم بر آن بود که در ساعات مشخصی، از ورود خودروهای تک‌سرنشین به برخی از محدوده‌های خاص شهر جلوگیری شود؛ اما این اجرای این طرح با شکست مواجه شد.

پس از آن در گام‌های سوم، چهارم و پنجم که در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ اجرا شدند، برای عبور و مرور خودروها در مرکز شهر محدودیت‌هایی اعمال شده و جریمه طرح ترافیک نیز در این قانون در نظر گرفته شد. هرچند که با عملیاتی کردن این طرح‌، نتیجه قابل‌توجه و چشم‌گیری حاصل نشد.

سپس در گام‌های ششم و هفتم، شاهد تغییرات دیگری در طرح ترافیک شهری تهران بودیم. به‌طوری که ساعات طرح ترافیک تا حدودی کاهش پیدا کرد و همچنین برای نخستین بار، طرح محدودیت رفت‌وآمد در ساعات طرح ترافیک برای وانت‌بار نیز در نظر گرفته شد. بر اساس این قانون جدید، وانت‌بارهای دارای مجوز تردد سالیانه مجوز ورود به محدوده‌های مشمول طرح ترافیک را دریافت می‌کردند.

در مرحله هشتم طرح ترافیک تهران، قانونی وضع شد که بر اساس آن کلیه وسایل نقلیه سنگین اجازه ورود به محدوده‌های مشمول طرح ترافیک را در ساعات ۶ تا ۲۱ نداشتند.

گام دوم اجرای طرح ترافیک

در گام بعدی که در سال ۱۳۷۰ اجرا شد، مجوز رفت‌وآمد وسایل نقلیه دولتی در محدوده‌های مشمول طرح ترافیک شهری صادر شد. سپس در مرحله دهم، در نقشه ترافیک ایران شاهد تغییرات گسترده‌تری بودیم. همچنین ساعات رفت‌وآمد در محدوده‌های طرح ترافیک، دستخوش تغییراتی شد و از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۷ عصر تعیین شد.

گام‌های بعدی اجرای طرح ترافیک تهران

در گام دوازدهم طرح ترافیک تهران، آرم‌هایی را در نظر گرفتند که با استفاده از آن، صاحبان وسایل نقلیه می‌توانستند به‌صورت روزانه در محدوده‌های موردنظر رفت‌وآمد کنند.

در مرحله سیزدهم طرح ترافیک شهری، شاهد آن بودیم که صدور مجوز طرح‌ترافیک تهران با نظارت شورای عالی هماهنگی ترافیک با حوزه ستادی و عملکردی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران انجام می‌شد.

در مرحله چهاردهم از طرح ترافیک تهران که در سال ۱۳۷۹ صورت گرفت، نقشه ترافیک تهران برای محدوده طرح ترافیک گسترش پیدا کرد. در گام پانزدهم نیز مجوز و سهمیه رفت‌وآمد گروه‌های خاص در محدوده طرح‌ترافیک تهران افزایش پیدا کرد و این مجوز با گروه‌های بیشتری ارائه شد.

اجرای مرحله شانزدهم طرح ترافیک تهران هم‌زمان با افزایش شدید آلودگی هوا در تهران صورت گرفت. از این‌رو طرح زوج و فرد در محدوده‌های ترافیکی تهران در آذرماه سال ۱۳۸۴ اجرا شد که بر اساس آن، در برخی از روزهای هفته خودروهای پلاک زوج و در سایر روزهای هفته تنها خودروهای پلاک فرد حق رفت‌وآمد در محدوده‌های مشمول طرح ترافیکی را داشتند.

محدوده ترافیکی تهران از شمال به اتوبان رسالت، از غرب به اتوبان چمران و نواب، از جنوب به بزرگراه بعثت و از شرق به بزرگراه امام علی (ع) می‌رسید. محدوده زمانی اجرای طرح زوج و فرد از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ بود که در روزهای پنجشنبه این محدوده به ساعات ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ کاهش می‌یافت؛ بنابراین خودروهایی که در این محدوده از زمان بدون مجوز تردد در محدوده ترافیکی رفت‌وآمد می‌کردند، مشمول دریافت جریمه طرح ترافیک شهری می‌شدند.

در گام هفدهم طرح ترافیک تهران، طرح زوج و فرد در روزهای پنجشنبه لغو شد. با این وجود در گام بعدی که در سال ۱۳۸۵ عملیاتی شد، طرح زوج و فرد در محدوده‌های ترافیک شهری در روزهای پنجشنبه دوباره اجرا شد.

دوربین کنترلی

کنترل محدوده طرح ترافیک تهران از طریق دوربین‌های کنترلی

سپس در سال ۱۳۹۴ تمامی دوربین‌های طرح ترافیک فعال شدند. در این گام که نوزدهمین مرحله از طرح ترافیک در تهران بود، مأموران راهنمایی و رانندگی در ورودی‌های محدوده تعریف‌شده با متخلفان برخورد کرده و از طریق جریمه طرح ترافیک، صاحبان وسایل نقلیه را ملزم به اجرای طرح ترافیک می‌کردند.

در واقع در گام نوزدهم تمامی آرم‌های طرح ترافیک حذف شدند و کنترل محدوده طرح ترافیک از طریق دوربین‌های کنترلی صورت می‌گرفت.

طرح ترافیکی شهری که در مرحله بیستم اجرای طرح ترافیک شهری که در سال ۱۳۹۸ عملیاتی شد، در سال ۱۳۹۹ نیز با تغییراتی در حال اجرا است. در طرح ترافیک ۱۳۹۹ ماهیت و محدوده طرح ترافیک سال ۱۳۹۸ حفظ‌شده و تنها در قیمت و اجرای طرح تغییراتی شاهد هستیم. در ادامه هر آنچه باید درباره طرح ترافیک تهران در سال ۱۳۹۹ بدانید، بررسی می‌کنیم.

طرح‌های ترافیک تهران در سال ۱۳۹۹

در طرح ترافیک شهری تهران در سال ۱۳۹۹ شاهد تغییراتی در مقایسه با طرح سال ۱۳۹۸ هستیم که سؤالات بسیاری برای شهروندان تهران ایجاد کرده است. در این بخش قصد داریم تغییرات و هرآن‌چه باید درباره طرح ترافیک تهران در سال ۱۳۹۹ بدانید، بررسی کنیم تا سؤالات ساکنین شهروندان تهران در محدوده طرح ترافیک و همچنین افرادی که تردد بسیاری در محدوده طرح ترافیک تهران دارند، به‌خوبی پاسخ دهیم.

در فروردین سال جاری تصمیم بر آن بود که طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران عملیاتی شود؛ اما با توجه به شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا در کشور، با ابلاغ وزیر بهداشت و ستاد مقابله با بیماری کرونا اجرای این طرح به حالت تعلیق درآمد. پس از آن‌که اجرای طرح‌ترافیک تهران به پیشنهاد ستاد استانی مقابله با کرونا به تعلیق درآمده بود، از تاریخ یکم شهریور با اعمال تغییراتی، دوباره از سر گرفته شد.

تغییرات طرح ترافیک

1. تغییرات طرح ترافیک تهران در زمان شیوع بیماری کرونا

بر اساس آنچه اعلام شد، محدوده ساعت شروع اجرای طرح ترافیک از ساعت ۸ صبح، به ساعت 8:30 تغییر پیدا کرد تا با توجه به تغییراتی که در ساعات کار اداره‌ها شاهد بودیم، شاغلین نیازی به پرداخت عوارض نداشته باشند.

علاوه بر این اولین خروج مجاز در محدوده ترافیکی (یک‌بار خروج از طرح) از ساعت ۱۴ به 14:30 تغییر پیدا کرد.  با این وجود ساعت پایان طرح‌ترافیک تهران در روزهای عادی همچنان ساعت ۱۶ باقی‌مانده است.

بر اساس آنچه اعلام شده است، طرح ترافیک تهران در سال ۱۳۹۹ در تمامی روزهای هفته به‌غیراز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی اجرا می‌شود. همچنین طرح کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم طرح ترافیکی) در روزهای پنجشنبه نیز در محدوده ساعات ۸:۳۰ تا ۱۳ عملیاتی می‌شود و تنها در تعطیلات رسمی اجرایی نخواهد شد.

بنابراین به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که با توجه به شیوع بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی طرح‌های ترافیکی پایتخت از ساعات ۸:۳۰ تا ۱۶ عملیاتی می‌شوند و یک‌بار خروج از هر دو طرح کنترل ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا پس از ساعت ۱۴:۳۰ آزاد اعلام شده است. در روزهای پنجشنبه نیز طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده ساعات ۸:۳۰ تا ۱۳ اجرایی می‌شود.

2. طرح کاهش آلودگی هوا

در طرح ترافیک تهران ۹۹ ماهیت و محدوده طرح دستخوش هیچ تغییری نشده و تنها قیمت و اجرای طرح تغییر کرده است. در سال ۱۳۹۸ طرح ترافیکی زوج و فرد حذف شد و طرح کاهش آلودگی هوا جایگزین آن شد.
بر اساس این طرح، هر خودرویی که پلاک تهران دارد، فارغ از آن‌که پلاکش زوج یا فرد باشد، تنها می‌تواند در هر فصل به مدت ۲۰ روز به‌صورت رایگان در محدوده طرح رفت‌وآمد داشته باشد و در صورتی که بیشتر از این میزان در محدوده ترافیکی تردد کند، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

همچنین در مورد دارندگان خودروهای شهرستان‌ها نیز قوانینی وضع شد که بر اساس آن، صاحبان وسایل نقلیه در هر فصل مجاز به تردد حداکثر به مدت ۱۵ روز در محدوده طرح ترافیکی هستند. همچنین با توجه به نصب دوربین برای ثبت تردد وسایل نقلیه، جریمه متخلفین طرح ترافیکی به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد.

باید توجه داشته باشید، در صورتی که دارندگان وسایل نقلیه بیش از حد مجاز در محدوده‌های ترافیکی تردد کرده و مشمول پرداخت جریمه شده باشند، به مدت یک ماه فرصت دارند تا عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنند. در غیر این صورت، خاطیان مشمول جریمه طرح ترافیک از سوی پلیس راهور ناجا خواهند شد.

3. تسهیلات ساکنین محدوده‌های مشمول طرح ترافیک

ساکنین محدوده‌های مشمول طرح ترافیک تهران علاوه بر ترافیک شدید، از محدودیت‌های رفت‌وآمد نیز به شدت رنج می‌برند. از این‌رو به‌منظور سهولت در رفت‌وآمد ساکنین محدوده‌های شامل طرح ترافیک شهری، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تسهیلات و تمهیداتی در نظر گرفته است.

برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک، پرداخت عوارض طرح ترافیک یا آلودگی هوا با تخفیف ۵۰ درصدی صورت می‌گیرد. همچنین تغییرات محدوده ترافیکی زوج و فرد نیز همچون گذشته شامل یک‌بار خروج رایگان از طرح در ۲ ساعت ابتدایی طرح و یک‌بار خروج رایگان از طرح در ۲ ساعت پایانی طرح برای ساکنین این محدوده‌ها می‌شود. در واقع ساکنین این محدوده‌ها لازم است مشخصات محل سکونت و خودروی خود را در سامانه mytehran.ir ثبت کنند تا از تسهیلات مربوطه استفاده کنند.

مدارک موردنیاز برای ثبت محل سکونت در این سامانه شامل اطلاعات ملک شامل شماره بلوک، شماره ملک، شماره آپارتمان، تصویری از سند مالکیت ملک و همچنین تصویری از قبوض عوارض شهرداری است. در صورتی که ملک کاربران اجاره‌ای باشد، باید اجاره‌نامه در این سامانه ثبت شود.

نرخ طرح ترافیک تهران در سال ۹۹

همان‌طور که اعلام شده است، نرخ طرح‌ترافیک تهران سال ۱۳۹۹ با توجه به عوامل مختلفی مانند معاینه فنی خودرو، محل سکونت، زمان تردد و زمان ورود و خروج در محدوده تعیین می‌شود و متغیر خواهد بود. در ادامه نرخ طرح ترافیک تهران در سال ۱۳۹۹ را مرور می‌کنیم.

بیش از یک‌بار تردد در محدوده‌های مشمول طرح ترافیک تهران

در صورتی که یک وسیله نقلیه دارای معاینه فنی برتر باشد و در محدوده ساعات ۱۰ تا ۱۶ در طرح حضور داشته باشد، عوارض پرداختی در محدوده طرح ترافیک به‌صورت روزانه معادل ۱۶۴ هزار و ۶۴۰ ریال و عوارض پرداختی در محدوده کنترل آلودگی هوا ۸۲ هزار و ۳۲۰ ریال محاسبه خواهد شد.

همچنین برای وسایل نقلیه‌ای که دارای معاینه فنی برتر هستند، در صورتی که قبل از ساعت ۱۰ به طرح وارد و بعد از ساعت ۱۶ از طرح خارج شوند، عوارض پرداختی در محدوده طرح ترافیک به‌صورت روزانه معادل ۲۳۵ هزار و ۲۰۰ ریال و عوارض پرداختی در محدوده کنترل آلودگی هوا معادل ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ ریال به‌صورت روزانه محاسبه می‌شود.

در صورتی که وسایل نقلیه قبل از ساعت ۱۰ به محدوده وارد و بعد از ساعت ۱۶ از آن خارج شوند، با احتساب معاینه فنی برتر، تعرفه طرح برای آن‌ها در محدوده حلقه اول (تعداد ترددهای مجاز رایگان برای هر وسیله نقلیه در هر فصل در طرح ترافیکی) ۳۵۲ هزار و ۸۰۰ ریال و در محدوده حلقه دوم طرح ترافیکی (طرح کنترل آلودگی هوا) ۱۷۶ هزار و ۴۰۰ ریال خواهد بود.

در صورتی که وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی برتر باشند، نرخ طرح ترافیک تهران برای محدوده حلقه اول معادل ۵۰۴ هزار ریال و در محدوده حلقه دوم ۲۵۲ هزار ریال محاسبه می‌شود. عوارض ترافیکی تردد خودروها در محدوده ساعات ۱۰ تا ۱۶، برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر معادل ۲۳۵ هزار و ۲۰۰ ریال در حلقه اول طرح ترافیکی و ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ ریال در حلقه دوم طرح ترافیکی و برای خودروهای فاقد معاینه فنی برتر معادل ۲۳۶ هزار ریال در حلقه اول طرح ترافیکی و ۱۶۸ هزار ریال در حلقه دوم طرح ترافیکی محاسبه خواهد شد.

یک‌بار تردد در محدوده‌های مشمول طرح ترافیک تهران

اما عوارض طرح ترافیکی برای وسایل نقلیه‌ای که تنها یک‌بار در طول روز به محدوده طرح ترافیک تهران وارد شده یا از آن خارج می‌شوند، به‌صورت متفاوت محاسبه می‌شود. در واقع، اگر خودرویی دارای معاینه فنی برتر بوده و پیش از ساعت ۱۰ از محدوده خارج یا به آن وارد شود، عوارض ترافیکی در محدوده حلقه اول معادل ۲۳۵ هزار و ۲۰۰ ریال و در محدوده حلقه دوم ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ ریال محاسبه خواهد شد.

همچنین اگر خودرویی فاقد معاینه فنی برتر بوده و پیش از ساعت ۱۰ از محدوده خارج یا به آن وارد شود، هزینه عوارض ترافیکی معادل ۲۳۶ هزار ریال در محدوده حلقه اول و ۱۶۸ هزار ریال در محدوده حلقه دوم باید پرداخت شود.

همچنین اگر تردد خودروها در محدوده ساعات ۱۰ تا ۱۶ صورت بگیرد، در صورت داشتن طرح معاینه فنی برتر، در محدوده حلقه اول طرح ترافیکی ۱۶۴ هزار و ۶۴۰ ریال و در محدوده حلقه دوم طرح ترافیکی ۸۲ هزار و ۳۲۰ ریال باید به‌عنوان عوارض ترافیکی پرداخت شود.

وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی برتر نیز این مبلغ معادل ۲۳۵ هزار و ۲۰۰ ریال در محدوده حلقه اول طرح ترافیک و ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ ریال در محدوده حلقه دوم طرح ترافیک خواهد بود.

در شرایطی که خودروها پس از ساعت ۱۶ تردد کرده باشند، عوارض ترافیکی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر برابر ۲۳۵ هزار و ۲۰۰ ریال در محدوده حلقه اول طرح ترافیک و ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ ریال در محدوده حلقه دوم طرح ترافیک محاسبه خواهد شد.

خودروهای فاقد معاینه فنی برتر نیز به ازای یک‌بار تردد در محدوده حلقه اول طرح ترافیک معادل ۳۳۶ هزار ریال و در محدوده حلقه دوم طرح ترافیک معادل ۱۶۸ هزار ریال باید پرداخت کنند.

 

بر اساس طرح ترافیک تهران، مالکان وسایل نقلیه‌ای که دارای معاینه فنی برتر باشند، تخفیف ۳۰ درصدی در عوارض ترافیکی برخوردار خواهند بود. البته شایان ذکر است که نرخ تعرفه عوارض ترافیکی نیز برای خودروهای داری معاینه فنی برتر افزایش یافته است.

در واقع خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند، ۱۳.۵ درصد و خودروهای دارای معاینه فنی عادی ۲۱ درصد افزایش تعرفه عوارض طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا را در مقایسه با سال گذشته تجربه می‌کنند.

۲۰ روز تردد رایگان در طرح ترافیک تهران

همان‌طور که پیش‌تر مطرح کردیم، خودروهای پلاک تهران به مدت ۲۰ روز و خودروهای پلاک شهرستان‌ها به مدت ۱۵ روز می‌توانند در هر فصل به‌صورت رایگان در محدوده‌های طرح ترافیکی رفت‌وآمد کنند.

در رابطه با دارندگان خودروهایی که از روزهای تردد رایگان خود در این محدوده‌ها استفاده نکرده باشند، نیازی به رزرو طرح ندارند؛ اما پس از آن برای ورود به محدوده‌های ترافیکی باید از طریق سامانه my.tehran.ir اقدام به رزرو طرح برای پلاک خود کنند.

نکته قابل‌توجه در رابطه با رزرو طرح ترافیک تهران آن است که امکان رزرو سالیانه برای طرح ترافیک ۱۳۹۹ وجود ندارد و حداکثر می‌توان به‌صورت هفتگی برای رزرو طرح ترافیکی اقدام نمود. دارندگان خودروها می‌توانند از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه در هر هفته، اقدام به روز طرح ترافیک به‌صورت هفتگی برای هفته آینده خود کنند.

در صورتی که دارندگان خودروها اقدام به رزرو طرح کرده‌اند، ملزم هستند از طرح استفاده کنند؛ اما اگر این طرح رزرو شده بدون استفاده باقی بماند، حتما جریمه خواهید شد. به‌منظور جلوگیری از خسارات مالی دارندگان خودروها، افراد باید تا ساعت ۶ صبح  رزرو طرح را لغو کنند. در غیر این صورت باید مبلغ ۵۶۰۰ تومان از سهمیه روزانه خود را به‌عنوان جریمه پرداخت کنند.

حداقل موجودی برای رزرو طرح ترافیک به‌صورت روزانه 50400 تومان و برای رزرو طرح کنترل ترافیک هوا به‌صورت روزانه 25200 تومان اعلام شده است. نرخ طرح ترافیک با توجه به داشتن معاینه فنی برتر و ساعات تردد در محدوده‌های ترافیکی حلقه اول و دوم در سال ۹۹ متفاوت از این میزان است، باقی‌مانده رقم پرداخت‌شده به‌حساب شهروندان باز می‌گردد.

رانندگانی که قصد دارند با شارژ کیف پول خود هزینه رزرو طرح ترافیک را پرداخت کنند، از تخفیف ۲۰ درصدی در محاسبه عوارض طرح ترافیک برخوردار خواهند بود.  این تخفیف ۲۰ درصدی شامل فرصت یک‌ماهه برای پرداخت عوارض و دریافت تخفیف نخواهند بود.

 

سهیلا حیدریان
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • پرویز معصومی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۰

    بی نظیر هستید

  • ابوالفضل خسروی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • روح الله طباطبائی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۲۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • جمشید رجبی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • یعقوب بهبهانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۰

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • حسن بیگی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • جعفر بخشی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • مرتضی طالب زاده
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۴۰

    afarin matlab khobi bood

  • علی اصغر بهرامی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵

    منابع این مطلب کجاست؟

  • روح الله اسلامی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۰

    چرا اینقد زیاد؟

  • اصغر سلطانی
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۰۰

    مطلب خوبی بود همکار گرامی