موفقیت شغلی

برای پیشرفت شغلی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای پیشرفت شغلی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

همه ما تمایل داریم در تمام جنبه‌های زندگی‌مان پیشرفت کنیم. ماندن در یک سطح، باب میل هیچ کسی نیست.! به خصوص پیشرفت شغلی که به صورت مستقیم دیگر بخش‌های زندگی‌مان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. شاید در حال حاضر از شغلتان راضی باشید، اما انسان روحیه‌ای کمال‌گرا دارد و باید دائم به سمت بهتر شدن پیش برود. رضایت شغلی در گرو امید به آینده کاری‌ است. به همین علت است که ارتقا شغلی به شما انگیزه می‌دهد و شما را برای ادامه کار مشتاق‌تر می‌سازد.

اینکه دوست دارید در شغلتان پیشرفت کنید، امری بدیهی است، اما دست‌یابی به آن ممکن است آنقدرها هم که تصور می‌کنید ساده نباشد. توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه به داشته‌هایتان قانع نباشید و همیشه به فکر پیشرفت باشید و از شغلتان لذت ببرید. ولی چگونه می‌توان در مسیر کاری سریع‌تر پیشرفت کرد؟! تکنیک‌هایی وجود دارد که این مسیر را برایتان هموارتر می‌کند. با ما همراه باشید تا تمام این تکنیک ها را بیاموزید.

ممکن است تصور کنید اگر سخت کار کنید حتما در شغل خود پیشرفت می‌کنید و به اهداف خود دست می‌یابید، ولی باید بدانید که گاهی اوقات افراد با سرعت زیاد اما در جهتی کاملاً اشتباه حرکت می‌کنند.! پس اگر می‌خواهید برای پیشرفت شغلی در مسیری درست گام بردارید، باید هوشمندانه عمل کنید. کارلیب در ادامه تکنیک‌های ساده‌ای را به شما آموزش می‌دهد تا پیشرفت و آینده کاری‌تان را تضمین کنید.

شخصیت فردی و موفقیت شغلی

افراد موفق معتقدند هر چه از نظر شخصیتی سطح بالاتری داشته باشید، از نظر شغلی و درآمدی نیز پیشرفت بیشتری خواهید داشت. پس باید ابتدا روی شخصیت‌تان کار کنید.
شخصیت شناسی ابعاد مختلفی دارد که برخی از آن‌ها مستقیماً به شغل‌تان مربوط می‌شوند. به عنوان مثال تعهد و مسئولیت‌پذیری، نظم، صداقت در کار و... که در نحوه انجام کار مؤثرند. در ادامه ابعاد شخصیتی را که برای موفقیت شغلی باید به آن‌ها توجه داشته باشید، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. نقاط قوت خود را بشناسید؛

هر کسی نقاط قوتی دارد که گاهی اوقات خودش نیز از آن‌ها بی‌خبر است.! سعی کنید خودتان را کشف کنید، بدانید در چه زمینه‌ای قدرتمند عمل می‌کنید، چه نقاط قوتی دارید و در چه مسائلی به خوبی ظاهر می‌شوید. ممکن است نقاط قوتتان ارزش‌هایی مانند صداقت، نکته‌سنجی، آرامش و... باشد.
نقاط قوت خود را در یک دفترچه بنویسید و هر گاه مورد جدیدی را کشف کردید به آن اضافه کنید. اینکار باعث می‌شود تا اعتماد به نفستان بالا رفته و روز به روز در کارتان پیشرفت کنید. همچنین ممکن است مهارت خاصی داشته باشید که شما را در انجام بهتر کارها یاری کند. در این صورت با تمرکز بر روی آن مهارت، سریع‌تر به پیشرفت شغلی دست پیدا خواهید کرد.

2. روی نقاط ضعفتان کار کنید؛

هیچ انسانی کامل نیست؛ در کنار نقاط قوتتان، قطعاً نقاط ضعفی هم دارید. آن‌ها را نیز بررسی کنید و سعی کنید آنها را به نقلط قوت تبدیل کنید تا از نظر شخصیتی ارتقا یابید. همانند نقاط قوتتان، ممکن است نقاط ضعفتان نیز برایتان ناشناخته باشند. با پیدا کردن آن‌ها ناراحت نشوید. با کشف نقاط ضعف خود، بدانید که نصف راه را رفته‌اید و می‌توانید روی این خصوصیات کار کنید تا آن‌ها را به بعد شخصیتی مثبت خود تبدیل کنید. به عنوان مثال اگر فرد بی دقتی هستید، با تمرین تمرکز، دقت خود را بالا ببرید.

3. انتقادپذیر باشید؛

یکی از راه‌های شناخت نقاط ضعف خود، انتقاداتی است که از دیگران دریافت می‌کنید. هر چند ممکن است گاهی اوقات این انتقادات به نظرتان غیرمنصفانه باشند، اما سعی کنید روحیه انتقادپذیری علی الخصوص در محیط کار را در خود تقویت کنید و از انتقادات در جهت مثبت بهره ببرید.
انتقادات را بشنوید حتی از کسانی که در سطح پایین تری از شما قرار دارند و روی تمام انتقادات عادلانه و بدون هیچگونه پیش قضاوتی، فکر کنید و تصمیم بگیرید چگونه می‌توانید بهتر عمل کنید. همکارانتان باید بدانند که شما از انتقاد گریزان نیستید تا در صورت لزوم ایراد کارتان را به شما گوشزد کنند.

4. نه گفتن را یاد بگیرید؛

نه گفتن یک مهارت است که فراگیری آن در هر جنبه‌ای از زندگی می‌تواند مؤثر باشد. همیشه پیشنهادات و خواسته‌های اطرافیان منطقی و مناسب نیست. افرادی که قدرت "نه" گفتن ندارند، به راحتی در دام افراد سودجو افتاده و دائماً دچار مشکل می‌شوند. از اینرو یادگیری این مهارت باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی در برابر خواسته‌های غیرمنطقی دیگران بایستید. حتی ممکن است گاهی اوقات نیاز باشد به مدیرتان "نه" بگویید، البته این "نه" گفتن باید توام با احترام باشد.

5. استرس خود را مدیریت کنید؛

استرس همیشه هم چیز بدی نیست.!! افراد بی خیال و کسانی‌که احساس مسئولیت کافی ندارند، معمولاً استرسشان به مراتب کمتر از دیگران است. این افراد کارهای خود را به موقع تحویل نمی‌دهند و برایشان تفاوتی ندارد که پیشرفت شغلی داشته باشند یا خیر. اما افراد مسئولیت‌پذیر و کسانی‌که می‌دانند باید در مقابل مسئولیت‌های کاری پاسخگو باشند، معمولا استرس بالایی دارند.
باید دقت داشت که هنگامی‌که سطح استرس از حدی بالاتر می‌رود، کارایی‌ مغز به مراتب کاهش پیدا می‌کند. در این مواقع ممکن است نتوانید به درستی فکر کنید و تصمیم‌گیری درستی نیز داشته باشید. بنابراین استرس باید توسط افراد مدیریت شود تا به سلامت فردی و شغلی، آسیب نرساند.

6. به سلامت روحی و جسمی خود اهمیت دهید؛

سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنید و به آن اهمیت دهید. هنگامی که بیمار هستید یا از نظر روحی شرایط مساعدی ندارید، به راحتی نمی‌توانید تمرکز خود را روی کارتان بگذارید. شاید نیاز باشد زمان بیشتری استراحت کنید یا پیگیر امور پزشکی و درمانی خود شوید. با مراقبت از سلامت جسمی و روانتان می‌تواند زمینه را برای پیشرفت کاری‌تان فراهم کند و عملکرد بهتری در کارهایتان داشته باشید.
سعی کنید استراحت کافی داشته باشید. بعد از یک تا دو ساعت کار کردن، استراحتی ده دقیقه‌ای به خود دهید یا یک میان وعده سالم بخورید. انرژی خود را در سطح بالا نگهدارید تا کارایی‌تان نیز بالا باشد.

7. تمرکز خود را بالا ببرید؛

سعی کنید هر کاری را که انجام می‌دهید با تمرکز کامل باشد. تمام چیزهایی را که سبب حواس‌پرتی و کاهش تمرکزتان می‌شود، از محیط کارتان دور کنید. در زمان کار تلفن همراه خود را سایلنت کنید و حتی درب اتاق را ببندید. در اینصورت کاری که انجام می‌دهید در زمان کمتر و با دقت بیشتری انجام می‌گیرد. تمرکز باعث افزایش کارایی‌تان می‌شود و در رشد و پیشرفت شغلی‌تان بسیار موثر خواهد بود.

8.  اعتماد به نفس داشته باشید؛

قطعاً هر کسی توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند فردی خاص و منحصر به فرد باشد. شما در هر شرایطی که باشید، هنوز هم جامعه، شرکت، خانواده و... به شما نیاز دارند. پس همیشه ارزشمند هستید. اگر این گونه فکر کنید، اعتماد به نفس‌تان بالا رفته و هنگام تصمیم‌گیری در کارهایتان بهتر عمل می‌کنید، زیرا معتقدید که در هر شرایطی عملکرد خوبی نیز از خود نشان خواهید داد.

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند هر چند مهارت‌های شغلی زیادی داشته باشند، باز هم خوب عمل نمی‌کنند زیرا به عملکرد خود اطمینان ندارند. پس با اعتماد به نفس عمل کنید و از توانمندی‌های خود نهایت بهره را ببرید. راهکارهای افزایش اعتماد به نفس را فراگیرید، با هر موفقیتی خود را ستایش کنید، روی نقاط مثبت‌تان تمرکز کنید، هر بار که مسئولیت‌تان را به نحو احسن انجام می‌دهید به خود افتخار کنید و تا جایی که می‌توانید از سرزنش کردن خود دوری کنید.

برنامه‌ریزی، نظم و موفقیت شغلی

برنامه‌ریزی جزئی جدانشدنی از زندگی افراد موفق است. برنامه‌ریزی می‌تواند کوتاه مدت و دراز مدت و در زمینه‌ مالی، انجام کارها و مسئولیت‌ها و... باشد. با برنامه ریزی صحیح و اولویت بندی کارها، مطمئنا با تسلط و تمرکز کافی آنها را به نحو احسن به انجام خواهید رساند.

9. برای انجام کارهای روزانه‌، برنامه‌ریزی داشته باشید؛

شرح وظایف روزانه خود را بدانید و برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید از شب قبل لیست کارهای فردا را تنظیم کنید و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. در این صورت می‌دانید هر کدام چقدر زمان نیاز دارند. به‌جز برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، برای بلندمدت به صورت هفتگی، ماهانه و حتی طولانی مدت نیز برنامه‌ریزی کنید.

10. جزئیات دقیق کارتان را بدانید؛

وظایف خود را با نهایت دقت و تمرکز بر جزئیات انجام دهید. کارهای خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا دقت خود را بالا ببرید. هنگامیکه استخدام می‌شوید، از مدیرتان تمام جزئیات و شرح وظایف خود را بپرسید. برای انجام وظایف خود به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برنامه‌ریزی کنید.

11. زمانی را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید؛

برای اینکه در شغلتان پیشرفت کنید، فقط به کار کردن نیاز ندارید.! بهتر است زمانی را هم به استراحت اختصاص دهید. برای عملکرد بهینه در کارتان به انرژی نیاز دارید و تفریح و استراحت به راحتی می‌تواند انرژی لازم را در شما تامین کند. روزهایی را برای تفریح در نظر بگیرید تا خستگی کار از جسم و روحتان بیرون رود و برای روزهای کاری آینده با انرژی بیشتری آماده شوید.

12. محیط اطراف خود را مرتب نگه دارید؛

مرتب بودن محیط اطرافتان باعث می‌شود تا آرامش روحی بیشتری داشته باشید و ذهنتان هم با نظم بیشتری تمرکز کرده و بازدهی بیشتری داشته باشد. از اینرو هر روز محیط اطراف خود را مرتب کنید. میز کار و کشو میز خود را منظم نگه دارید تا در صورت نیاز به مدارک و اسناد به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا وقت خود را برای پیدا کردن مدارک هدر ندهید.

13. صبح زود از خواب بیدار شوید؛

اگر صبح زود از خواب بیدار شوید، علاوه بر این که وقت زیادی برای انجام کارهایتان دارید، سرحال و شاداب نیز هستید. از نظر علمی بیداری در صبح باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که کارایی فرد را افزایش می‌دهد. همچنین قدرت تفکر و تمرکز را نیز افزایش می‌دهد.
سعی کنید صبح زود از خواب بیدار شوید، ورزش کنید و صبحانه مقوی و پر انرژی بخورید. سپس برای کار روزانه‌تان برنامه‌ریزی کنید و روزی پربار را برای خود رقم بزنید. هنگامیکه از اول صبح عملکرد خوبی نداریم، ذهن به سمت تنبلی و کاهش عملکرد پیش می‌رود. از این رو بهتر است که از همان اول صبح ذهن خود را روی فعالیت‌های مثبت و انگیزه‌بخش تنظیم کنید.

14. عملکرد خود را بررسی و ارزیابی کنید؛

اگر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید، می‌دانید در هر زمان باید در چه مرحله‌ای از کار باشید. همچنین اگر اهدافی را برای خود تعیین کرده‌اید، بهتر است هر چند وقت یک بار تغییرات ایجاد شده را بررسی کنید. بهتر است برای این منظور نمودار، اطلاعات و کاربرگ‌هایی را تنظیم کنید که به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تغییرات کارتان را به شما نشان دهد.
این کار سبب می‌شود تا در صورت رشد منفی بتوانید ایرادات را سریع‌تر پیدا کرده و آن‌ها را رفع کنید. همچنین رشد مثبت باعث می‌شود تا فعالیت‌های پیشرفت دهنده را تقویت کنید و از پیشرفت شغلی خود مطمئن شوید.

یاد بگیرید و اطلاعاتتان را به روز کنید.

علم به سرعت رشد می‌کند. شما هم برای این که در کسب و کارتان پیشرفت داشته باشید و از رقبا عقب نمانید، باید دائم در حال یادگیری و افزایش اطلاعات و علم خود باشید. بدین منظور منابع زیادی در دسترس دارید که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

15. از شکست‌ها، درس بگیرید؛

مشکلات و شکستها همیشه هم بد نیستند، شکست‌ها باعث موفقیت می‌شوند و گاهی همین مشکلات می‌توانند تجاربی عمیق را برای شما به ارمغان آورند. تجارب افراد حاصل مقابله با شکست‌ها و مشکلات هستند.
پس تجربه‌های شما بهترین منبع اطلاعاتی هستند که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کرده در مسیر پیشرفت شغلی از آنها بهره بگیرید. حتی می‌توانید راهکارهایی را که در گذشته برای حل مشکلات به کار گرفته‌اید و نتیجه مناسبی از آنها بدست آمده را در یک دفترچه لیست کنید و با بررسی و بازنگری مجدداً از آنها استفاده کنید.

16. با افراد با تجربه صحبت کنید؛

اگر بخواهید تمام مسائل کاری و زندگی‌تان را خودتان تجربه کنید، قطعاً به زمان و صرف هزینه بسیاری نیاز دارد. پس آزموده را آزمودن خطاست و باید در کنار تجاربی که خود در کار کسب می‌کنید از تجارب دیگران نیز استفاده کنید. این تجارب منابع اطلاعاتی مفیدی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا بدون هزینه و زمان، در مسیر شغلی خود سریع‌تر پیشرفت کنید.

17. از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره ببرید؛

همان‌طور که گفته شد علم روز به روز پیشرفت می‌کند و تکنولوژی‌های نوین باعث شده‌اند تا بتوانید موجی از اطلاعات را در اطراف خود داشته باشید. امروزه به کمک اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید منابع غنی از علوم موجود برای کسب و کارتان را در دسترس داشته باشید.
نرم‌افزارهای مربوط به کارتان را فراگیرید و از آن‌ها بهره ببرید. این کار باعث افزایش دقت، بهره‌وری و کاهش زمان صرف شده در کارتان می‌شود. روی هم رفته می‌توانید فردی مؤثرتر در بازه زمانی کمتری شوید.

18. فروش را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید؛

منظور از فروش معرفی و عرضه محصول، خدمات و ایده‌تان است. در هر شغلی که هستید، باید مهارت‌ فروش محصولات و خدمات را به خوبی بلد باشید. راهکارهای حرفه‌ای فروش در این مواقع به کمکتان می‌آیند.
با فراگیری این راهکارها بازاریابی و فروش خوبی نیز خواهید داشت، مشتریان جدید پیدا می‌کنید و یاد می‌گیرید چگونه مشتریان قدیمی خود را نگه ‌دارید. قطعاً فروش بیشتر سبب ارتقا و پیشرفت شغلی‌تان خواهد شد.

19. آموزش ببینید؛

فقط خود را محدود به آموزش‌های شرکت و گروه کاری‌تان نکنید. در دوره‌های آموزشی مرتبط با زمینه شغلی‌تان شرکت کنید. هزینه‌ای که برای ارتقاء مهارت و اطلاعاتتان صرف می‌کنید، به مرور چندین برابر به شما بازمی‌گردد، بنابراین همیشه به دنبال فراگیری ابعاد جدیدی از حوزه کاری‌تان باشید.
حتی ممکن است یادگیری برخی مهارت‌ها به صورت مستقیم به شغلتان مربوط نشود، اما سبب می‌شود تا سطح دانسته‌هایتان بالا رود و به مرور فردی فعال‌تر و مطلع‌تر جلوه کنید. این خصوصیت سبب جلب اعتماد مدیر و پیشرفت شغلی شما خواهد شد.

20. رزومه‌ای قوی تهیه کنید؛

از همان ابتدا که کار خود را شروع می‌کنید، رزومه‌ای قوی از فعالیت کاری خود تهیه کنید. مهارت‌ها و فعالیت‌های خود را یادداشت کنید و روز به روز رزومه‌تان را پربارتر کنید. از کارهای جدید استقبال کنید تا تجربیات بیشتری به دست آورید. در این صورت می‌توانید به راحتی برای دستیابی به مشاغل سطح بالاتر خود را آماده کنید.
برای شرکت‌های بزرگ‌تر رزومه ارسال کنید و به یک کار قانع نباشید. در این صورت راه را برای پیشرفت خود باز می‌کنید و موقعیت‌های شغلی بهتر را از دست نمی‌دهید. سعی کنید همیشه کنار کار اصلی‌تان، منبع درآمد دیگر نیز داشته باشید. حتی می‌توانید به صورت فریلنسری شغل دومی نیز داشته باشید.

21. فنون مذاکره را فراگیرید؛

گاهی اوقات نیاز است که از کارتان دفاع کنیدو یا برای فروش محصولاتتان، با افرادی مذاکره کنید، اما مذاکره کردن اصولی دارد که نیاز است آنها را فرابگیرید. همیشه منتظر ننشینید که دیگران برای شما تصمیم بگیرند، گاهی اوقات با آن‌ها مذاکره کنید و امتیازهایی را از آنِ خود کنید. مذاکره یعنی امتیاز دادن و امتیاز گرفتن، بنابراین باید بدانید در مقابل امتیازاتی که می‌دهید، چه چیزهایی دست می‌آورید و ارزیابی و بررسی درستی داشته باشید.

22. مهارت حل مسئله را جدی بگیرید؛

احتمالاً در برخی مواقع، کارها آن‌گونه که دوست دارید پیش نمی‌روند. پس بهتر است مسیری که طی شده را بررسی و مشکلات را پیدا کرده، ریشه‌یابی کنید و راه‌حل‌هایی را برای از بین بردن در نظر بگیرید. برای اینکار می‌توانید از تجربیات دیگران بهره ببرید، مطالعه کنید و در نهایت بهترین راه‌حل را پیدا کنید.

23. بحران‌ها را پیش‌بینی کنید؛

در کنار حل مشکلات به وجود آمده باید بحران‌ها و مشکلاتی که در آینده امکان دارد رخ دهند نیز پیش‌بینی کنید و از همین حالا به فکر راه‌حل برای آن‌ها باشید تا در زمان مواجه شدن با برخی مشکلات با داشتن راه حل‌های از پیش تعیین شده، عملکرد مناسبی نیز داشته باشید. آنچه باعث پیشرفت شغلی‌تان می‌شود تا حدود زیادی به عملکرد شما در زمان مواجهه با مشکلات برمی‌گردد.

 آینده‌نگر باشید و به مسائل مالی اهمیت دهید.

قصد شما از پیشرفت شغلی، بیشتر به منظور افزایش درآمدتان است. پس خودتان نیز باید در این زمینه خوب عمل کنید و برنامه‌ریزی‌های مالی منظم و دقیقی داشته باشید؛ اما چگونه می‌توان نظم مالی را در شغل و زندگی برقرار نمود؟! با آینده نگری و اهمیت دادن به مسائل مالی.

24. جایگزین شغلی در نظر بگیرید؛

بدانید که شرایط همیشه یکنواخت پیش نخواهد رفت، همان‌قدر که ممکن است شرایط بهتر شود، ممکن است شرایط به سمت بدتر شدن هم پیش رود. پس آینده‌نگر باشید و به این مسئله فکر کنید که در صورت از دست دادن شغل کنونی‌تان، چه جایگزینی برای آن می‌توانید داشته باشید. اگر کتاب "چه کسی پنیر مرا جابجا کرد" را بخوانید در این زمینه کمک شایانی به شما خواهد کرد. حتی بهتر است برای شروع یک کار جدید سرمایه‌گذاری تا به یکباره با مشکلات غیرمنتظره مواجه نشوید.

25. برای دخل و خرجتان، فرم حسابداری تنظیم کنید؛

چه صاحب کسب و کار خودتان باشید و چه کارمند یک شرکت، باید حسابدار خودتان باشید. امروزه به کمک نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید دخل و خرجتان را تنظیم کنید و برنامه‌ریزی دقیقی برای این منظور داشته باشید. بدانید چقدر درآمد دارید و چگونه باید آن را خرج ‌کنید تا به مشکل مالی برنخورید. ممکن است برای پیشرفت شغلی خود نیاز به شرکت در دوره‌های آموزشی و حتی سرمایه‌گذاری داشته باشید. پس باید درآمد خود را مدیریت کنید و این هزینه‌ها را از پیش در نظر بگیرید.

26. پس‌انداز کنید؛

افراد موفق همیشه پیشنهاد می‌کنند، همیشه پس‌انداز داشته باشید. هنگامی‌که مبلغی را به عنوان پس‌انداز و اندخته داشته باشید، احساس بهتری دارید و نگران حوادث غیرمنتظره نخواهید بود. پس همواره درصدی از درآمدتان را به عنوان پس‌انداز کنار بگذارید. این پس انداز می‌تواند برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز و یا سرمایه‌گذاری مسیر شغلی در آینده صرف شود.

27. سرمایه‌گذاری کنید؛

پولدار بودن به داشتن حساب‌های بانکی زیاد نیست؛ همان‌طور که می‌بینید روز به روز ارزش پول ملی کاهش می‌یابد و این امر باعث می‌شود تا ارزش پولی که در بانک دارید کم شود. پس بهتر است همواره سرمایه‌گذاری کنید.
مبلغی را که مازاد بر خرج ماهانه‌تان است در پروژه‌های بزرگ و کوچک سرمایه‌گذاری کنید. یک سقف برای پس‌انداز خود در نظر بگیرید و هنگامی که از آن بالاتر رفتید، در کارهای پرسود و حتی راه اندازی شغل مورد علاقه خود، سرمایه‌گذاری کنید.

با عشق و علاقه کار کنید.

اگر با عشق و علاقه کار کنید و از کارتان لذت ببرید، سریع‌تر در کارتان پیشرفت می‌کنید؛ زیرا روحیه خوب، سبب افزایش بازدهی و عملکردتان می‌شود و دیگران برای همراه شدن با شما مشتاق خواهند بود.

28. کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید؛

از ابتدا وارد کسب و کاری شوید که به آن علاقه دارید. اگر در کارتان عشق و علاقه وجود نداشته باشد، هر چه تلاش کنید، یا پیشرفت‌تان بسیار کند است و یا حتی ممکن است پیشرفتی در مسر شغلی‌تان احساس نکنید.

جنبه‌های مثبت کارتان را پیدا کنید و دائم آن را در ذهن خود مرور کنید. این کار سبب می‌شود تا روز به روز علاقه بیشتری به کسب و کار خود نشان دهید و انگیزه‌تان برای کار کردن مضاعف شود.

29. چارچوب اخلاقی داشته باشید؛

کارتان را شرافتمندانه انجام دهید. برای خودتان چارچوب تعیین کنید و به آن پایبند باشید. هر چه این چارچوب‌ها اخلاقی‌تر باشد، حس اعتماد نسبت به شما در محل کار و همکارانتان بیشتر شده و این امر رضایت و پیشرفت شغلی‌تان را تضمین خواهد نمود. بدانید وظایف شما چیست و تا کجا می‌توانید پای خود را دراز کنید و محدوده‌تان کجاست. اگر بخواهید بدون هیچ خط قرمزی کار کنید، ممکن است نه تنها از نظر روحی آسیب ببینید بلکه مشکلات حقوقی نیز برای خود به وجود آورید.

30. بیش از توانایی‌تان، مسئولیت نپذیرید؛

هر کسی توانمندی‌هایی دارد و تا حدی می‌تواند برای انجام کار انرژی صرف کند. هنگامیکه با تعداد زیادی پروژه روبرو می‌شوید، احتمالاً وسوسه خواهید شد که همه آن‌ها را قبول کنید و پول زیادی به دست آورید؛ اما بهتر است این کار را نکنید. اول برنامه‌ریزی لازم را داشته باشید و ببینید در بهترین شرایط موجود چه تعداد کار می‌توانید انجام دهید. سپس به اندازه توانایی و زمان خود کار تحویل بگیرید. کار زیاد با عملکرد نامناسب برابر خواهد بود و به این ترتیب اعتماد کارفرمایان را از دست خواهید داد.

31. به شغل خود افتخار کنید؛

شغل یکی از جنبه‌های مهم زندگی هر کسی محسوب می‌شود. احتمالاً مجبور هستید بارها در جمع‌های خانوادگی و دوستانه در مورد کارتان صحبت کنید. پس باید شغل‌تان را طوری انتخاب کنید که همیشه از صحبت کردن درباره آن لذت ببرید و به خدماتی که ارائه می‌دهید، افتخار کنید. اگر شغلتان افتخار آفرین باشد، پیشرفت در آن نیز برایتان دست یافتنی‌تر خواهد بود؛ زیرا حس خوبی نسبت به آن دارید و حس خوب راه را برای موفقیت در مسیر شغلی، هموارتر می‌سازد.

32. به خودتان پاداش دهید؛

شما فردی ارزشمند هستید.! احتمالاً بارها و بارها موفقیت‌های شغلی داشته‌اید که دیگران از شما تقدیر کرده‌اند، اما بهتر است خودتان نیز از خودتان تشکر کنید. نه تنها تشکر زبانی و ذهنی را انجام دهید بلکه پاداشی نیز برای خود تعیین کنید. به عنوان مثال وسیله‌ای که دوست دارید و مدت‌هاست آرزوی داشتن آن را داشتید را بخرید و به خودتان هدیه دهید. مدل گوشی‌تان را عوض کنید، خود را به یک رستوران دعوت کنید و... . جایزه دادن به خودتان باعث می‌شود تا برای رشد و پیشرفت بیشتر، انگیزه کافی داشته باشید.

33. آینده شغلی خود را تصویر کنید؛

انسان به سمت پیشرفت میل دارد، پس همیشه آینده‌ای بهتر را برای خود تصور کنید. ذهن نمی‌تواند تخیلات و واقعیت را از هم تشخیص دهد و احساس خوبی که هنگام فر کردن به شغل مورد علاقه‌تان دارید، به صورتی باشد که با واقعیت تفاوتی ندارد. از طرفی این احساس خوب سبب جذب موقعیت شغلی بهتر نیز خواهد شد. در اوقات فراغت، قبل از خواب و پس از بیداری نقش بازی کنید. هرگاه تنها هستید تصور کنید ارتقا شغلی پیدا کرده‌اید و در حال انجام دادن کارهایی هستید که دوست دارید زودتر به آن‌ها دست‌یابید.

34. قانع نباشید.!

دنیا نامحدود است و امکانات زیادی در آن وجود دارد که ممکن است هیچ‌گاه نتوانید آن را تصور کنید. پس بهتر است به کم قانع نباشید. اهداف شغلی خود را ارتقا دهید تا بتوانید پیشرفت شغلی داشته باشید. همیشه در فکر پیشرفت باشید. روحیه کمال‌گرایی را در خود حفظ و تقویت کنید تا دائم رو به ترقی باشید. برخی اوقات داشتن موقعیت خوب شما را از این مهم دور می‌کند؛ اما باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که باز هم می‌توانید پیشرفت کنید و خدمات بهتری را به جامعه ارائه دهید.

ارتباطات خود را تقویت کنید.

ارتباط خوب با کسانی که به نحوی به شغل‌تان مربوط می‌شوند، می‌تواند در پیشرفت شغلی‌تان مؤثر باشد. شما در جامعه‌ای از افراد مختلف زندگی می‌کنید. پس باید ارتباطاتی خوب و مؤثر با افراد مختلف داشته باشید. در اینصورت موانع و مشکلات احتمالی پیش آمده در مسیر شغلی‌تان را بهتر می‌توانید مرتفع سازید. در این میان افرادی هستند که باید انرژی بیشتری را صرف ارتباط با آن‌ها کرده و روابط خود را تقویت کنید.

35. با همکارانتان محترمانه برخورد کنید؛

هیچگاه محیط کاری خود را متشنج نکنید. همیشه نسبت به دیگران احترام قائل باشید و برای تخریب دیگران، از کلمات و الفاظ زشت و زننده استفاده نکنید و همیشه حفظ آرامش و امنیت محیط کاری در اولویت کارهایتان باشد. یک مدیر موفق و البته سیاست‌مدار سعی می‌کند کارمندانی را در سمت‌های شغلی بالا قرار دهد که ادب و احترام را سرلوحه رفتار خود قرار می‌دهند. پس اگر به دنبال پیشرفت شغلی هستید، ادب و احترام را در برابر دیگران فراموش نکنید.

36. صداقت را سرلوحه کار‌تان قرار دهید؛

داشتن صداقت مساوی با اعتماد و معتبر بودن شماست. اگر صادقانه کار کنید، حتی در صورتی که منافعی کوتاه‌مدت را از دست دهید، در طولانی مدت پیشرفتی غیر قابل انکار خواهید داشت. به یاد داشته باشید ناظر همیشگی وجود دارد که کارهای شما را با تمام جزئیات رصد می‌کند. پس در هر کاری صادق باشید. ممکن است مدیر یا همکارانتان متوجه نشوند ولی دنیا شما را به سمت پیشرفت هل می‌دهد. به گونه‌ای که خودتان هم متعجب خواهید شد. از طرفی اعتماد دیگران را هم به دنبال دارد.

37. مدیرتان را راضی نگه دارید؛

اگر یک کارمند هستید، راضی نگه داشتن مدیرتان همیشه اهمیت دارد تا بتوانید به مراتب بالاتر صعود کنید. البته به یاد داشته باشید این کار را به چه قیمتی انجام می‌دهید. هنگامی که مسئولیت‌تان را به خوبی انجام می‌دهید و از نظر شخصیتی نیز فردی مناسب هستید، قطعاً مدیر از شما راضی خواهد بود. فردی باشید که نتوانند به راحتی جایگزینی برایتان پیدا کنند. آن‌قدر خود را ارتقا دهید که یکه‌تاز میدان باشید.

38. از دیگران کمک بگیرید؛

تا جایی که می‌توانید کارهایتان را به خوبی انجام دهید؛ اما از دیگران هم در مواقع لزوم کمک بگیرید. این کار زیر پا گذاشتن غرورتان نیست بلکه نشان می‌دهد اعتماد به نفس کافی دارید که کمبودهای خود را بپذیرید.
قطعاً تخصص شما در هر کاری کامل نیست و همیشه افرادی هستند که بتوانند به شما کمک کنند. پس بهتر است هنگام مواجه شدن با مشکلات به راحتی از افراد صاحب‌نظر و با تجربه کمک بگیرید.

سخن آخر

نکاتی که در این مقاله عنوان شد، به شما کمک می‌کند تا در شغلتان پیشرفت کنید، اما به همین چند نکته اکتفا نکنید و اطلاعات خود را در زمینه پیشرفت در کسب و کارتان افزایش دهید و از دیگران برای انجام پروژه‌هایتان کمک بگیرید و دائماً با همکارانتان در تعامل باشید.

کارلیب این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با کارفرمایان متعددی در ارتباط باشید و در جستجو و یافتن شغل مورد علاقه و متناسب با مهارت‌های خود، سریع‌تر عمل کنید.
همچنین مقالات موجود وبلاگ کارلیب نیز در مسیر موفقیت و ارتقا شغلی به شما کمک کرده و راهکارهایی اساسی را در این زمینه ارائه می‌دهند.

 

 

فاطمه ولی محمدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • قربانعلی نظری
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۵

    متشکرم

  • علیرضا سلیمانی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۰

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • اسماعیل شیرازی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۳۵

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • مهرداد بیگی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۰

    چقد خوبین شما

  • علی اکبر محرابی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۰

    عاااااااااااالی بود

  • اسدالله گنجی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • غلامعلی همت
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۰

    خیلی خوب بود

  • رسول علوی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۲۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • کریم نظری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۰۵

    احسنت عالی بود

  • میلاد بابایی
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • علی محمد حبیبی
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۲۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟