استخدام، مصاحبه و رزومهکارجو

چگونه وارد بازار کار مهندسی عمران شویم؟

ساختمان‌ها عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان شده‌اند و در هر شهری که زندگی کنیم، ناگزیر با این غول‌های سنگی روبه‌رو خواهیم شد. علاوه‌بر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، محیط‌های کاری، کتابخانه‌ها، ایستگاه‌های مترو، مراکز خرید و... همگی سازه‌هایی هستند که توسط مهندسان عمران طراحی و ساخته شده‌اند.

عمران در واقع هنر ساخت‌وساز تمدن است. بنابراین اگر طرفدار خلاقیت و خلق کردن هستید، مهندس عمران، شغلی ایده‌‌آل برای‌تان خواهد بود.
همچنین با توجه به بازار رقابتی این روزها، ممکن است به نظر برسد که پیدا کردن شغلی مناسب به‌عنوان مهندس عمران و یا حتی مهندس معمار بسیار دشوار باشد، اما اگر اصول استخدام را بدانید خواهید توانست موقعیت شغلی دلخواه‌تان را به دست بیاورید. در ادامه راهنمایی کامل استخدام به ‌عنوان مهندس عمران را ارائه خواهیم داد.

مهندسی عمران کیست؟

پیش از اینکه به توضیحات بیشتری دربارۀ شغل مهندسی عمران و راهکارهای مفید برای پیدا کردن بهترین شغل در این حیطه بپردازیم، بهتر است توضیح کوتاهی درباره رشتۀ مهندسی عمران ارائه کنیم. اگر برای‌تان سؤال پیش آمده است که به چه کسی مهندس عمران گفته می‌شود، پاسخ کوتاه این است که مهندس عمران کسی است که از دانش خود برای بهبود زیرساخت‌ها و تأسیسات مشترکی که نیازهای اساسی بشر را برآورده می‌نمایند، استفاده می‌کند.

یک مهندس عمران در ساخت‌وساز عمومی مانند جاده‌ها، پل‌ها، سدها، تونل‌ها، ساختمان‌ها، فرودگاه‌ها، سیستم‌های آب و فاضلاب و سایر پروژه‌های بزرگ زیرساختی وظیفۀ طراحی و نظارت را بر‌عهده دارد.
زمانی که درباره ساخت‌وساز مهندسی صحبت می‌شود، ساختمان‌ها و پل‌ها اغلب اولین سازه‌هایی هستند که به ذهن خطور می‌کنند، زیرا آشکارترین خلاقیت‌های مهندسی هستند.
اما مهندسین عمران مسئولیت ساخت سازه‌های مهندسی کمتر برجسته را نیز بر‌عهده دارند. هر بار که یک شیر آب را باز می‌کنیم، بدون این که فکر کنیم در حال استفاده از نتیجۀ کاری یک مهندس عمران هستیم زیرا در بسیاری از موارد مهندسان با طراحی سیستم‌های تخصصی، آب را از منابع کوهستانی که گاهی صدها کیلومتر با ما فاصله دارند، به شهر می‌آورند.

شرح وظایف مهندس عمران 

یکی از دانش‌های ضروری برای کاریابی در زمینه مهندسی عمران این است که بدانیم دقیقاً چه وظایفی در حیطۀ این جایگاه شغلی قرار داشته و کارفرمایان از مهندسان عمران چه انتظاراتی دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین وظایف یک متخصص عمران را ذکر خواهیم کرد.

  • برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، گزارش‌های میدانی، نقشه‌ها و داده‌های دیگر را برای برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌ها تجزیه‌وتحلیل می‌کند.
  • هزینه‌های ساخت‌وساز، مقررات دولتی، خطرات احتمالی زیست‌محیطی و سایر عوامل را در طی مراحل برنامه‌ریزی و تحلیل ریسک یک پروژه در نظر می‌گیرد.
  • تأیید و ارسال برنامه‌های مجوز به سازمان‌های محلی، استانی و کشوری و همچنین تأیید پروژه‌هایی که مطابق مقررات مختلف هستند را انجام می‌دهد.
  • بر نتایج آزمایش خاک برای تعیین کفایت و استحکام پایه‌ها نظارت دارد.
  • نتایج آزمایشات روی مصالح ساختمانی مانند بتن، چوب، آسفالت یا فولاد را با هدف استفاده در پروژه‌های خاص تجزیه‌وتحلیل می‌کند.
  • برای تعیین امکان‌سنجی اقتصادی پروژه، برآورد هزینه را برای مواد، تجهیزات یا نیروی کار انجام می‌دهد.
  • برای برنامه‌ریزی و طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل، سیستم‌های هیدرولیک و سازه‌ها مطابق با استانداردهای صنعت و دولت از نرم‌افزارهای طراحی استفاده می‌کند.
  • بر انجام عملیات ساختمانی، طرح‌بندی سایت، نقاط مرجع و ارتفاعات برای راهنمایی ساخت‌وساز نظارت می‌کند.
  • مدیریت تعمیر، نگهداری و جایگزینی زیرساخت‌های عمومی و خصوصی را بر‌عهده دارد.

مهندسان عمران همچنین وظیفه دارند یافته‌های خود را در مورد موضوعاتی از قبیل تأثیرات زیست‌محیطی و یا تغییرات ساختمانی در اختیار عموم قرار دهند. بسیاری از مهندسان عمران دارای موقعیت‌های نظارتی یا اداری از جمله سرپرستی یک سایت ساخت‌وساز، مهندسی شهری، مدیریت امور عمومی و مدیریت شهری هستند. به‌عنوان سرپرست، آن‌ها وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که از شیوه‌های کار ایمن در اماکن ساختمانی پیروی می‌شود. سایر مهندسین عمران در زمینه طراحی، ساخت، تحقیق و تدریس فعالیت می‌کنند.

مهارت‌های مورد نیاز مهندسان عمران

برای موفقیت در شغل مهندسی عمران نیاز است مهارت‌های مختلفی را در خودتان تقویت کنید تا بتوانید به بهترین شکل از عهدۀ وظایفی که بر دوشتان گذاشته می‌شود برآمده و به‌صورت مناسب با چالش‌ها روبه‌رو شوید. تعدادی از مهارت‌های اساسی برای پیشرفت در این جایگاه کاری شامل موارد ذیل هستند:

1. مهارت تصمیم‌گیری

مهندسین عمران غالباً باید بین اهداف متعدد و متناقضی مانند تعیین امکان‌سنجی برنامه‌ها با توجه به هزینه‌های مالی و نگرانی‌های ایمنی تعادل برقرار کنند. برنامه‌ریزان شهری و منطقه‌ای اغلب برای مشاوره در مورد این موضوعات به مهندسین عمران مراجعه می‌کنند. مهندسان عمران باید بتوانند بر اساس بهترین روش‌ها، دانش فنی و تجربیات خود تصمیمات خوبی بگیرند.

2. مهارت رهبری

مهندسان عمران مسئولیت نهایی پروژه‌هایی را که مدیریت می‌کنند یا تحقیقاتی را که انجام می‌دهند، بر‌عهده می‌گیرند. بنابراین، آن‌ها باید بتوانند برنامه‌ریزان، نقشه‌برداران، مدیران ساخت‌وساز، تکنسین‌های مهندسی عمران و دیگر افراد دخیل در یک طرح را هماهنگ کنند.

3. مهارت ریاضی

مهندسین عمران از اصول حساب، مثلثات و سایر مباحث پیشرفته در ریاضیات برای تجزیه‌وتحلیل، طراحی و عیب‌یابی در کار خود استفاده می‌کنند.

4. مهارت سازمان‌دهی

فقط مهندسان دارای مجوز می‌توانند اسناد طراحی پروژه‌های زیربنایی را امضا کنند. این شرط باعث می‌شود که مهندسان عمران بتوانند با پیشرفت پروژه، کار را در محل بررسی و ارزیابی کنند. همچنین آن‌ها غالباً چندین پروژه را هم‌زمان انجام می‌دهند و بنابراین باید بتوانند نیازهای زمانی را متعادل کنند و به طور مؤثر منابع را برحسب نیاز هر پروژه تقسیم کنند.

5. مهارت حل مسئله

مهندسان عمران در بالاترین سطح برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌ها یا تحقیقات چندجانبه فعالیت می‌کنند. آن‌ها باید بتوانند از مهارت و آموزش خود استفاده کنند تا راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه، ایمن و کارآمد را توسعه دهند.

6. مهارت ارتباط

مهندسان عمران باید گزارشات و برنامه‌هایی را به مخاطبان که افرادی با پیش‌زمینه‌ها و دانش فنی متفاوت هستند، ارائه دهند. این امر به توانایی صحبت صریح و مکالمه با افراد در جایگاه‌های مختلف و مهارت ترجمه مهندسی و علم به مفاهیم آسان برای درک نیاز دارد. همچنین باید توانایی داشته باشند تا گزارش‌هایی را بنویسند که واضح، مختصر و قابل‌درک برای کسانی که سابقه فنی یا علمی کمی دارند باشد.

استخدام شدن به عنوان مهندس عمران

در مسیر استخدام شدن به‌عنوان یک مهندس عمران، گام‌هایی اساسی وجود دارد که برای دستیابی به بهترین جایگاه شغلی اساسی هستند.
جستجو برای سازمان و شغل رؤیایی‌تان است. بهتر است آگهی‌های استخدام حوزۀ مهندسی عمران را به دقت بررسی کنید و از بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

یکی از بهترین پایگاه‌ها برای دسترسی به آگهی‌های استخدام شرکت‌های معتبر در حیطه‌های مختلف، وب‌سایت کارلیب است.
می‌توانید به مراجعه به آدرس karlib.com به صورت رایگان به بانک گسترده‌ای از موقعیت‌های شغلی دست پیدا کنید. کافی است جایگاه شغلی موردنظرتان را انتخاب کرده و مکان جغرافیایی زندگی‌تان را نیز مشخص کنید.

پس از بررسی آگهی‌ها و انتخاب بهترین گزینه‌ها، نوبت به ارتباط برقرار کردن با شرکت‌های مورد نظرتان می‌رسد. معمولاً شرکت‌ها برای بررسی سابقه و توانایی‌های شما در مرحله اول رزومه‌­ شما را بررسی خواهد کرد.
بنابراین مهم است که در نوشتن رزومه دقت کنید. اگر کارفرما از اطلاعات ارائه شدۀ اولیۀ شما راضی باشد، برای آشنایی بیشتر با توانایی‌های‌تان مصاحبه‌ شغلی حضوری برایتان در نظر می‌گیرد.

سؤالات رایج در مصاحبه شغلی استخدام مهندس عمران

در طی مصاحبه، کارفرما برای بررسی مهارت‌ها و توانایی‌های‌تان در حیطه‌های تخصصی و اجتماعی مجموعه سؤالاتی را از شما خواهد پرسید. سؤالاتی که در ادامه می‌آیند، نمونه‌های رایجی از سؤالات مصاحبۀ شغلی برای استخدام مهندسی عمران هستند.

1. چرا تصمیم گرفتید شغل مهندسی عمران را انتخاب کنید؟

این پرسش موقعیت مناسبی برایتان فراهم می‌کند تا میزان علاقه‌تان را به رشته مهندسی عمران نشان دهید و پاسخ آن شخصی است. کارفرما قصد دارد با پرسیدن این سؤال متوجه شود شما چقدر برای انجام کاری که متقاضی آن هستید، انگیزه درونی دارید.

2. چرا شرکت ما را برای کار انتخاب کرده‌اید؟

بهتر است قبل از رفتن به جلسه مصاحبه درباره شرکتی که قصد کار کردن در آن را دارید کمی اطلاعات به دست آوردید تا در صورتی که این سؤال از شما پرسیده شد، بتوانید پاسخی مناسب ارائه دهید.
نقاط قوت و نکات متمایزکننده شرکت از بقیۀ کسب‌وکارهای رقیب را لیست کنید و سعی کنید در پاسخ‌تان به زمینۀ کاری خاص شرکت نیز اشاره‌ای داشته باشید.

3. به نظرتان یک مهندس عمران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کارفرمایان این پرسش را با این هدف می‌پرسند که میزان دانش شما دربارۀ وظایف شغل یک مهندس عمران را بفهمند. بهتر است علاوه‌بر ویژگی‌ها و دانش تخصصی، به مهارت‌های جانبی دیگری مانند توانایی مدیریت موقعیت و مهارت حل مسئله نیز بپردازید.

4. آیا می‌توانید مراحل مختلفی را که در فرآیند بتن‌ریزی وجود دارد ذکر کنید؟

مراحل اصلی درگیر در فرآیند بتن‌ریزی به شرح زیر است:

  • دسته بندی
  • مخلوط کردن
  • حمل و قرار دادن بتن
  • فشرده سازی

معمولاً در طول مصاحبه سؤالاتی درباره دانش علمی رشتۀ عمران از شما پرسیده خواهد شد. این سؤال هم نمونه‌ای از پرسش‌های تخصصی است که بر دانش ساخت‌وساز شما تمرکز دارد.

5. چطور با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید؟

مشتریان پروژه‌های عمرانی افرادی هستند که مدل رفتاری و انتظاراتی منحصر به‌فرد دارند. بنابراین کارفرمایان از مهندسان عمران انتظار دارند که بتوانند با افراد مختلف ارتباط برقرار کنند. در پاسخ به این پرسش علاوه‌بر تأکید بر داشتن رابطه‌ای مثبت و توجه به نیازهای مشتری، می‌توانید به مهارت‌هایی مانند گوش دادن فعال و مذاکرۀ صحیح نیز اشاره کنید.

6. بزرگ‌ترین چالش رشته مهندسی عمران چیست؟

هر شغلی دارای چالش‌هایی مختص به خود است بنابراین بهتر است در پاسخ به این سؤال وجود چالش‌ها را به رسمیت بشناسید.
می‌توانید به جدیدترین تکنولوژی و پیشرفت‌های عمرانی اشاره کنید تا کارفرما متوجه به روز بودن اطلاعات‌تان شود. همچنین به شکل کوتاه توضیحاتی درباره راه‌حل‌های‌تان برای چالش‌های ذکر شده ارائه کنید. علاوه‌بر سؤالاتی که ذکر شد، مجموعه پرسش‌های زیر نیز از جمله سؤالات پرتکرار مصاحبات هستند:

  • به نظر شما اولین اولویت یک مهندس عمران چه باید باشد؟
  • عوامل خطرزای موجود در یک محیط ساختمانی را ذکر کنید؟
  • بتن تقویت‌شده چیست؟
  • برخی از نرم‌افزارهای کمک‌کننده در زمینه عمران را نام ببرید.
  • سوابق کاری‌تان در زمینه عمران چه بوده است؟
  • هدف شخصی زندگی‌تان چیست؟
  • امیدوارید این موقعیت شغلی برایتان چه دستاوردهایی داشته باشد؟

با کارلیب؛ در شغل مورد علاقه‌تان استخدام شوید.

اگر مهارتهای مورد نیاز برای استخدام به عنوان مهندس عمران را دارید، وقت آن است که به سایت کارلیب مراجعه کنید و با مشاهده جدیدترین آگهی‌های استخدام مهندس عمران، رزومه خود را ارسال کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن در بهترین شرکت‌های ساختمانی و عمران استخدام شوید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • رامین صدر
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۰۸

    سلام دانشگاه ال طاها غیرانتفاعی تهران خوبه یا بد ی ذره توضیح میدید؟

  • مرتضی واعظی
    ۰۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰۴:۳۴

    پر قدرت اومدین تا ریاضی بعد که نوبت انسانی شد بی حال و خیلی خلاصه

  • محمد فتحی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • اسماعیل عبدی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵

    حرف نداشت👌🏻

  • شهرام صادقی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • امین فراهانی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۵

    afarin matlab khobi bood

  • علیرضا اسلامی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • موسی سرمد
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

    با اجازتون بازنشر شد

  • امید مرادی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۰

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • حامد سبحانی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • محمود فلاح
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟