استخدام و منابع انسانیاستخدام، مصاحبه و رزومه

مزایا و معایب دورکاری کارمندان

حتما اصطلاح دورکاری یا telecommuting را شنیده‌اید، اما در ادامه بیشتر با این مبحث آشنا خواهید شد. تصور کنید که لپ‌تاپ خود را هرروز سر ساعت هشت روشن می‌کنید و انگار همان درب اتوماتیک شرکت است که به رویتان باز می‌شود. وارد نرم‌افزار کار خود شده رمز و نام کاربری خود را وارد می‌کنید. مثل اینکه پشت میز خود در فضای کاری قرار می‌گیرید و یک روز کاری را آغاز می‌کنید.
شرکت شما در واقع همان لپ‌تاپ شما است که از صدها کارمند دورکار تشکیل‌شده است. روزهای کاری برای کارمندان دورکار تفاوتی چندانی با کارمندان حضوری ندارد. کارمندان دورکار نیز علی‌رغم فاصله‌های بسیار زیاد و کار از راه دور؛ همچنان جلسات تیمی، وقفه‌های ناهار، گفتگوهای دوستانه و سایر موارد را نیز انجام می‌دهند. دورکاری و مزایا و معایبی دارد که در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم. آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود ۸۰ درصد مشاغل در آینده به‌صورت دورکاری صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل بهتر است که با جوانب دورکاری و کار از راه دور بیشتر آشنا شویم.

وقت آزاد

دورکاری چیست؟

دورکاری به هر نوع فعالیتی گفته می‌شود که می‌توان آن را در هر مکانی (معمولاً خانه) انجام داده و دسترسی به انواع منابع و ابزارهای موردنیاز فرد را فراهم می‌کند. امروزه در بسیاری از موارد، دورکاری به معنای کار کردن به‌صورت آنلاین است.
به‌عبارت‌دیگر، افراد فعالیت‌های خود را با استفاده از نرم‌افزارها، ابزارها و برنامه‌هایی انجام می‌دهند که از طریق اینترنت قابل‌ دسترس هستند. این نوع فعالیت، به کار یا ارتباط از راه دور نیز شناخته می‌شود. تمامی این اصطلاحات معنای یکسانی دارند.

اگر شغلی مستقل از مکان باشد به معنای این است که برای انجام آن نیازی به حضور فیزیکی در یک محل مشخص نیست. با پیشرفت‌های عصر دیجیتال؛ اکنون می‌توانید پروژه‌ها را با موفقیت به اتمام برسانید و با تیم خود یا حتی مدیریت از راه دور گروهتان؛ بدون حضور در یک اتاق یا حتی یک شهر ارتباط برقرار کنید. به بیانی دیگر به جای اینکه روزانه به دفتر کاری خود یا یک اتاقک تاریک بروید؛ می‌توانید تا زمانی که لپ‌تاپ اینترنت پر سرعت داشته باشید از هر جایی دورکاری کنید.

تاریخچه دورکاری

در سال 1973 ایده دورکاری توسط "جک نیلز" (Jack Nilles)، مهندس سابق ناسا، آغاز شد. واژه "دورکاری" (telecommuting) توسط او ابداع شد. در آن زمان، "نیلز" از راه دور بر روی یک سیستم ارتباطی پیچیده ناسا کار می‌کرد. او به مردم گفت که آنچه انجام می‌دهد "Telecommuting" است و این عبارت به وجود آمد.

"نیلز" دورکاری را به‌عنوان یک جایگزین برای حمل‌ونقل و پاسخ ابتکاری به ترافیک پیشنهاد کرد. در حال حاضر از نیلز به‌عنوان پدر دورکاری یاد می‌شود. "نیلز" دورکاری را به‌عنوان وسیله‌ای برای حفاظت از انرژی و سبک زندگی مدرن معرفی کرد. مطالعات پیشگام نیلز او را در سال 1973 و 1974 هدایت کرد تا اولین آزمایش‌های دورکاری را انجام دهد. کار او جهانیان را متقاعد کرد که دورکاری به‌عنوان یک جایگزین برای رفت‌وآمد سنتی به محل کار است.

تصویب قانون هوای پاک در سال 1990، دورکاری را به‌عنوان راهی برای انطباق با تقاضاهای دولتی هدایت کرد تا کارفرمایان زمان رفت‌وآمد کارمندان را کاهش دهند. با طرح ابتکاری دورکاری که در سال 1996 به اجرا درآمد، دولت فدرال حمایت خود را از افزایش فرصت‌های دورکاری به‌ویژه در میان کارکنان خود تائید کرد.
بیشتر مردم در سراسر دنیا به اینترنت پرسرعت و کامپیوتر دسترسی دارند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند در زمان‌های مختلف با سایر افراد در مکان‌های مختلف ارتباط داشته باشند. کار کردن از خانه به‌عنوان یک روش کلیدی برای افزایش تعداد افرادی است که قادر به کار کردن هستند.

تحولات دورکاری در ایران

تحولاتی که فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنهادها، سازمان‌ها و مؤسسات مختلف ایجاد کرده است، مستقیماً بر کار و زندگی شخصی و اجتماعی کارکنان و مردم (جامعه) تأثیر گذاشته است. یکی از این تأثیرات، پیدایش یک الگوی روش انجام کار مبتنی بر رایانه، به نام دورکاری است. دورکاری ازجمله پیامدهای تحولات و تغییرات عصر اطلاعات بر سازمان‌ها است .

دورکاری؛ یک روش و سبک انجام کار است که سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند خدمات ارتباطی رایانه‌ای مانند اینترانت (Intranet) و اینترنت با استفاده از تجهیزات IT مانند PC, Laptop, Cell Phone و... با کارکنان دور کار خود در ارتباط باشند و همچنین به آن‌ها اجازه دهند تمام یا قسمتی از کارشان را خارج از محل سازمان یا شرکت خود انجام دهند.

در ایران دورکاری کمتر از ده سال، سن دارد و این شیوه کار در این زمان کوتاه ظرفیت خود را برای ترسیم مجدد مرزهای جغرافیایی و سازمانی سنتی شرکت‌های متمرکزشده به‌طور چشمگیری نشان داده است. با فراهم شدن بستر تکنولوژی و اجرای طرح دورکاری، فرصت‌هایی در سطح ملی نمایان می‌شود که استفاده از آن به نوعی برای جامعه ما به ضرورت تبدیل شده است.

با اجرای طرح دورکاری، مشکل آلودگی محیط‌زیست در شهرهای بزرگ نظیر تهران که در ۱۳۸۹ باعث تعطیلی ادارات و شرکت‌ها شد، کاهش می‌یابد. همچنین باعث کاهش حجم ترافیک در سطح شهر شده و علاوه بر اتلاف گسترده منابع، به هدرروی روزانه و مستمر وقت کارکنان در مسیر رفت‌و‌آمد به محل کار می‌انجامد. از دیگر وظایف دولت‌ها، عدالت در فراهم‌سازی فرصت‌های شغلی است. توسعه این‌گونه مشاغل، علاوه‌بر اینکه مانعی در برابر مهاجرت بی‌رویه به شهرهای بزرگ می‌شود، به تمرکززدایی در این شهرها انجامیده و برای افراد معلول نیز فرصت‌های شغلی مناسب فراهم می‌سازد.

انواع دورکاری

به طور کلی انواع دورکاری را می‌توان در هفت طبقه زیر دسته‌بندی کرد:

1. دورکاری به صورت تمام وقت

کارمند تمام یا تقریباً همه وظایف را خارج از دفتر انجام می‌دهد. از دورکاری تمام وقت با عنوان full-time نیز عنوان می‌شود. در میان انواع دورکاری، دورکاری تمام وقت رایج‌ترین نوع آن است. در مشاغل کاملاً دور کار فرد تنها از خانه یا هر محلی که به ابزارهای موردنیاز دسترسی دارد فعالیت خود را انجام داده و هرگز به مکان فیزیکی شرکت یا سازمان خود مراجعه نمی‌کند. رواج این نوع دورکاری روزبه‌روز در حال افزایش است زیرا شرکت‌ها دریافته‌اند که اگر یک موقعیت کاری را به متقاضیان ساکن در هر مکانی پیشنهاد دهند، به مهارت‌ها و استعدادهای بیشتری دست می‌یابند.

2. دورکاری پاره‌وقت یا انعطاف‌پذیر

دورکاری پاره ‌وقت به این معنی است که کارمند وظایف خارج از دفتر را به‌طور منظم و با برنامه ‌ریزی که از قبل شده انجام می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، کارمند ممکن است یک یا چند روز در هفته، هر دو هفته یک‌بار یا چند روز در ماه دورکاری کند. شغل‌های انعطاف‌پذیر فعالیت‌هایی هستند که از نظر برنامه زمانی، محل کار یا هر دوی آن‌ها انعطاف‌پذیر می‌باشند. در صورتی که یک شغل از نظر محل کار انعطاف‌پذیر باشد به این معناست که فرد تنها اجازه کار از راه دور را داشته یا می‌تواند زمان کمتری را در محل فیزیکی شرکت سپری کند.
شغل انعطاف‌پذیر درواقع به شما امکان می‌دهد که آزادی بیشتری در رابطه با زمان و میزان کار خود داشته باشید و بتوانید سایر عناصر زندگی خود را اولویت‌بندی کنید. به‌عنوان‌مثال اگر مادر هستید؛ می‌توانید تمرکز خود را بر روی فرزند پروری خود بگذارید.

3. دورکاری موقعیتی

دورکاری موقعیتی به این معنی است که کارمند در شرایط یا موقعیت پیش‌آمده مجبور به دورکاری شود. این نوع کار از راه دور ممکن است در صورت بروز مشکل پزشکی، آب و هوایی یا شرایطی خطرناک اتفاق بیفتد. این نوع شرایط باعث می‌شوند که کارمندان در شرایط و روشی ایمن به محل کار نروند و مجبور باشند که دورکاری کنند یا در مواردی که افراد برای پروژه‌‌ای مهم نیاز دارند تا تمرکز زیادی داشته باشند دورکاری کارمندان در ایام کرونا یک نمونه خوب برای این نوع دورکاری به شمار می‌رود.

4. خویش فرما (فریلنسری)

خویش فرمایی یک موقعیت شغلی است که شرکت به جای استخدام فرد با او قرارداد می‌بندد. موقعیت‌های خویش فرمایی اغلب مستقل از مکان هستند. طبق تعریف، خویش‌فرما ساعات کاری و قیمت‌گذاری خدمات را خود تعیین می‌کند.. مشاغلی از قبلی طراحان گرافیک یا تولیدکنندگان محتوا در این دسته قرار می‌گیرد. فریلنسر، برخلاف کارمند دور کار، برای یک مشتری یا مشتریان متفاوت کار می‌کند، درحالی‌که کارمند دور کار برای کارفرما یا کارفرمایان به انجام وظایف می‌پردازد.

5. کسب ‌و کار آنلاین

کسب‌وکار آنلاین به طور ذاتی امکان دورکاری را فراهم کرده و هر فرد می‌تواند کسب ‌و کار آنلاین خود را راه‌اندازی کند. به‌عنوان جدیدترین نوع در انواع دورکاری ، کارآفرینان آنلاین می‌توانند کسب‌وکار خود را بر اساس شغل خویش فرمایی سابق خود یا پاسخ به یک نیاز بازار طراحی کنند.

6. دورکاری با موبایل

کار از راه دور با تلفن‌های همراه نوع دیگری از تکامل مشاغل می‌باشد که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند نمایندگان فروش، بازرسان یا مهندسین تعمیرات و نگهداری واجد شرایط کاربرد داشته باشد. فناوری‌های جدید، به‌ویژه توسعه تجهیزات قابل‌حمل مانند کامپیوترهای نوت بوک، تلفن همراه، دستگاه فکس قابل‌حمل، تحرک و انعطاف‌پذیری را به شکلی منحصر به فرد بهبود بخشیده‌اند و امکان افزایش عملکرد کار حرفه‌ای، فنی و مدیریتی را می‌توان داشت.

7. دورکاری مشاغل خدماتی

مشاغل خدماتی شکلی  دیگر از کار از راه دور هست که در سایت‌ها یا مراکز ریموتی انجام می‌شود. در بسیاری از شرکت‌های بزرگ شاهد رشد سریع این مراکز تخصصی در زمینه‌های مختلف از قبیل خدمات مشتریان، رزرو بلیت‌های هواپیمایی، بانکداری مجازی و تلفنی و سفارش پست و... هستیم. این مراکز به‌صورت جداگانه یا تحت کنترل مستقیم کارفرما کار می‌کنند.

مزایا و معایب دورکاری برای کارمندان و کارفرمایان

دورکاری برای دو طرف کارمندان و کارفرمایان مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای دورکاری کارمندان

1. دوستی با محیط‌ زیست

یکی از مهم‌ترین مزایای دورکاری، تأمین و ایجاد محیط سالم است. برخی کشورها، با وضع مالیات تحت عنوان "مالیات سبز"،  مردم را تشویق به دورکاری و پشتیبانی از دورکاران می‌کنند. مالیات سبز، در تشویق کارکنان به کار در خانه کمک فراوان کرده است.

2. افزایش گستره اشتغال و فرصت‌های کاری

کارکنان دورکار می‌توانند محل فعالیت‌های شغلی خود را در محل زندگی‌شان (خانه ،محله، منطقه محل سکونت) انتخاب نموده و زمان بیشتری را صرف کارهای درآمدزای دیگر (مشهور به شغل دوم) کنند.

3. دسترسی به کار برای افراد با مشکلات خاص

دورکاری می‌تواند امکان دسترسی به کار، آموزش و ارتباطات اجتماعی را برای افرادی که دارای مشکلات جسمی و حتی روحی هستند، فراهم کند. برای این‌گونه افراد سفر به محل کار یا انجام عادی کار در محل کار آن‌هم به‌صورت پنج روز کاری در هفته یا 9 ساعت کار در روز، بسیار مشکل و طاقت‌فرسا است. این درحالی‌که است که در منزل با سرپرستی پدر، مادر، سرپرست، پرستار و ...  از عهده انجام کار و وظایف بر خواهند.

4. حفظ سلامتی

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که برخی از افراد وسواس‌هایی در زمینه بهداشت پیدا کنند. با تداوم این روند به همه مشاغل ثابت شد که تا حد امکان و به‌منظور رعایت سلامتی باید تا حد امکان مشاغل را به‌صورت دورکاری ادامه داد. به‌احتمال‌زیاد بعد از اتمام این همه‌گیری نیز مشاغل دورکاری به‌منظور رعایت بهداشت تداوم پیدا کند. از سویی دیگر؛ داشتن رژیم غذایی سالم با دورکاری (از طریق دسترسی به آشپزخانه مجهز) ساده‌تر است و زمان بیشتری برای فعالیت ورزشی در بین ساعات کاری دارید. درنتیجه دیرتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوید.

5. تعادل میان کار و زندگی

کار کردن در خانه و مسئولیت‌های اداری که باید در خانه به آن‌ها رسیدگی شود، زمان‌بندی قابل‌تغییر و انعطاف‌پذیری دارند. این مورد باعث می‌شود که کارکنان بتوانند روزِ کاری خود را هر زمان که می‌خواهند شروع و تمام کنند. البته واضح است که اگر کارشان را زودتر تمام کنند، نتایج بهتری به دست می‌آورند و بهره‌وری بیشتر هم دارن، اما گاهی زنان خانه‌دار و کسانی که فرزند کوچکی دارند و زمانی که مسئله رسیدگی به نیازهای زندگی شخصی در میان باشد، این کنترل بر برنامه کاری، بسیار ارزشمند است.
به این صورت که وقتی کسی در خانه کار می‌کند، کارهایی مانند ایجاد تعادل در برنامه‌های مدرسه کودکتان، ملاقات‌های پزشکی، انجام‌دادن کارهای دیگران، رسیدگی به تکالیف کودکان و انجام کارهای خانه کمی راحت‌تر انجام می‌شوند‎.‎

6. صرفه‌جویی در هزینه‎‌‎ها

کسانی که در خانه کار می‌کنند، سالانه مبلغ زیادی صرفه‌جویی می‌کنند. با کار کردن از خانه می‌توان هزینه‌هایی مانند هزینه بنزین، استهلاک اتومبیل، حمل‌ونقل، پارکینگ، خرید لباس‌های جداگانه برای محل‌ کار، صرف ناهار در بیرون از خانه و غیره را کاهش داد یا از فهرست هزینه‌های خود حذف کرد. وقتی این صرفه‌جویی‌ها روی‌هم جمع شوند، باعث می‌شوند که پول کمتری از حساب بانکی‌تان برداشت شود‎.‎

استقلال مکانی در حریم خصوصی

یکی از مزایای کار کردن از خانه دسترسی به طیف وسیع‌تری از فرصت‌های شغلی‌ای است که محدود به موقعیت‌های جغرافیایی نیستند. این مزیت به‌ویژه برای جویندگان کاری مفید است که در مناطق روستایی و شهرهای کوچکی زندگی می‌کنند که در آن‌ها موقعیت‌های شغلی زیادی وجود ندارد.

نداشتن محل ‌کار مشخص یعنی کارکنانی که تمام ‌وقت دور کار هستند، می‌توانند در هرجایی که می‌خواهند زندگی کنند، به هرکجا که می‌خواهند سفر کنند و درعین‌حال شغل مشخصی نیز داشته باشند. افرادی که شغل یکی از اعضای خانواده‌شان به‌گونه‌ای است که باید مرتب جابه‌جا شوند (مثل همسران و فرزندان نظامیان) نیز می‌توانند از مزایای دورکاری برخوردار شوند؛ چون می‌توانند از هر جایی که هستند کار کنند و دیگر مجبور نیستند با هر جابه‌جایی در یک شرکت جدید، همه‌چیز را از اول شروع کنند‎.‎

معایب دورکاری کارمندان

_ احساس انزوا و ناراحتی

کارمندان دورکار بعد از مدتی دوری از فضای کاری و همکاران؛ ممکن است دچار انزوا و ناراحتی شوند. برخی از افراد اجتماعی و برون‌گرا حتی ممکن است دچار افسردگی‌های حاد یا خفیف گردند. بهتر است مدیران مجموعه‌ها امکانات رفاهی و مشاوره‌ای را برای رفع این مشکلات فراهم کنند.

_ عدم وجود فضای مناسب برای کار 

ممکن است فضای مناسب برای کار کردن نداشته باشید. مثلاً فضای خانه‌تان به اندازه‌ی کافی مناسب نباشد یا صدای تلویزیون، رفت‌وآمد اعضای خانواده و مهمانان و حتی رویدادهای بیرون از خانه روی کار شما تأثیر بگذارند. این عوامل می‌تواند بهره‌وری کارمندان را کاهش دهد.

_ عدم نظارت بر ساعات کاری

به دلیل آنکه دور از محیط کار هستید ممکن است مدیرتان درباره کار و شیوه‌ پر کردن ساعات کارکرد شما دچار شبه شود و اختلافاتی در این حوزه به وجود بیاید.

_ از دست دادن فرصت‌های اجتماعی

یکی دیگر از معایب دورکاری؛ این است که در اجتماع حضور نخواهید داشت و افراد دیگر کمتر درباره‎ شما می‌‎دانند و فرصت ساختن روابط جدید را به مرور از دست می‎‌دهید. از سویی دیگر؛ ممکن است درباره‌ی اخبار سودمندی در محیط شرکت گفتگو شود و شما از آن بی‎ خبر باشید یا اینکه همکاران خیلی دیر به فکر اطلاع‌رسانی به شما بیافتند.

مزایای دورکاری برای کارفرمایان

1. افزایش بهره‌وری کارکنان

دورکاری یعنی کارکنان می‌توانند در هنگامی که بیشترین بهره‌وری را دارند به فعالیت بپردازند. برخی از افراد در هنگام صبح، برخی در عصر و برخی هم در هنگام شب، بهره‌وری و کارایی بیشتری دارند و برخی هم ترکیبی از این ساعت‌ها را مدنظر دارند. هر کارمند با انجام دورکاری می‌تواند فعالیت‌های کاری را در بهترین زمان ممکن برای خودش انجام دهد که باعث افزایش بهره‌وری کاری او می‌شود. در اینجا هر کارمند با استفاده از نقاط قوت خودش به فعالیت بهینه روی می‌آورد.

یکی از هزاران دست‌‌آورد ویروس کرونا این بود که باعث شد بسیاری از مشاغل، در سراسر جهان، به‌صورت دورکاری فعالیت‌های خود را انجام دهند. این عامل برای دورکاری فرصتی تاریخی ایجاد کرد. با گسترش دورکاری خیلی از افراد و کارفرمایان متوجه شدند که وقتی کارکنان در محیط اداری نیستند، می‌توانند بهره‌وری و تمرکز بیشتری نسبت به وقتی که در محیط کار هستند، داشته باشند و حتی قادرند بیشتر از قبل، کار کنند. بنابراین کارفرمایان به اثرگذاری دورکاری پی بردند.

2. کاهش هزینه‌ها

خرید یا اجاره دفاتر کاری و همچنین تهیه تجهیزات دفتری و اداری در اکثر مواقع بسیار گران تمام می‌شود. تیم‌های کاملاً دور کار این هزینه‌ها را به صفر می‌رسانند. هزینه‌های تجهیزات سنگین اداری به همراه هزینه‌های رفت‌وآمد به محل کار، سرسام آور هستند. جالب اینکه در طول همه‌گیری ویروس کرونا، کارفرمایان در آمریکا با فراهم‌کردن امکان دورکاری برای کارکنان، در روز بیش از ۳۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌کنند. اگر شرکت‌های موفق جهان، دورکاری را به رویه‌ای بلندمدت تبدیل کنند، این مزیت اقتصادیِ قابل‌توجه می‌تواند ادامه پیدا کند‎.‎

معایب دورکاری برای کارفرمایان

_ انتخاب افراد نامناسب و مشکلات ارتباطی

دورکاری در کنار تمام مزایایش در صورت اشتباه در انتخاب نیروی انسانی مناسب، مشاغل و یا فقدان سیستمی مناسب می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. گاهی ایجاد ارتباط با کارمندانی که در راه دور هستند، هزینه‌هایی سنگین دارد. در شرایطی کنترل و هدایت کارمندان به سختی انجام می‎‌شود و گاهی هم نگرانی برای درز اطلاعات و منتشر شدن رازهای سازمانی وجود دارد.

_ کاهش نظارت

مشکل اصلی که مشاغل با ارتباط از راه دور دارند، عدم نظارت است. روش های بسیار اندکی برای تضمین ساعت‌های کار کارکنان وجود دارد، که برای برخی از مشاغل خطرناک است. عدم نظارت همچنین می‌تواند منجر به افت کیفیت کار شود.

_ کاهش تعهد سازمانی در کارکنان دورکار

اگر کارکنان شما دور کار باشند برایشان دشوارتر خواهد بود تا احساس کنند جزئی از یک گروه هستند، این امر می‌تواند به اخلاق کاری و تعهد به کسب‌وکاری که در آن مشغول به کارند لطمه بزند.

_ مشکلات ارتباطی

حتی با تکنولوژی مدرن مانند تلفن، برنامه‌های ویدئویی و نرم‌افزار پیام‌رسانی فوری، ممکن است مفهوم پیام آن‌گونه که باید منتقل نشود. برخی از مشاغل ممکن است دریابند که تکیه بر فناوری برای برقراری ارتباط با کارمندانشان متناسب با اهداف آن‌ها نیست.

پردرآمدترین مشاغل دورکار 

1. طراحی گرافیک

طراحی گرافیک، هنر قرار دادن تصاویر، متن و دیگر رسانه‌‌ها در کنار هم برای ایجاد یک محتوای بصری تاثیرگذار است. این روزها مشاغل طراحی گرافیک تقاضای بالایی دارند و طراحان در حال حاضر فرصت‌‌های کاری زیادی دارند و در زمینه‌‌های مختلفی مانند طراحی وبسایت، لوگو، انیمیشن و تبلیغات می‌توانند فعالیت کنند. طراحان گرافیک به راحتی می‌توانند به‌صورت دورکاری فعالیت نمایند و درآمد بالایی داشته باشند.

2. بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال طیف وسیعی از فعالیت‌‌های بازاریابی آنلاین را در برمی‌گیرد. با گسترش استفاده از رسانه‌‌های اجتماعی مردم زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌‌کنند و صاحبان کسب‌وکارها به دنبال افزایش تعامل خود با کاربران هستند و به همین علت برای این کار به دنبال متخصصانی هستند که در این زمینه دانش و تجربه لازم را داشته باشند و بتواند کسب‌وکار آنلاین آن‌ها را گسترش داده و تمهیداتی برای جذب مشتریان بیشتر فراهم کنند.

3. توسعه ‌دهنده وب و نرم‌افزار

امروزه تقریبا همه کسب‌وکارها می‌‌خواهند برای تعامل بیشتر با مشتریان خود یک وب سایت و یا یک اپلیکیشن داشته باشند؛ اما بسیاری از آنان دانش و تخصص لازم در این زمینه را ندارند و به دنبال استخدام افرادی هستند که این کار را به آنان بسپارند. برای اینکه یک توسعه‌دهنده وب و نرم‌افزار باشید باید با دانش و فناوری روز آشنا باشید و مهارت‌‌های لازم را در زمینه برنامه‌‌های نرم‌افزاری و کاربردی وب و زبان‌‌های برنامه نویسی مانند HTML ،Ruby ،C++ ،PHP ،JAVA و ... ارتقا دهید.

4. ترجمه متون

از آنجا که اینترنت هرروز افراد بیشتری را در سراسر جهان به یکدیگر متصل می‌‌کند، مهارت‌‌های ترجمه تقاضای زیادی خواهند داشت. به همین علت خدمات ترجمه یکی از سریع‌ترین صنایع در حال رشد است. اگر شما غیر از زبان مادری خود با زبان یا زبان‌‌های دیگری آشنا هستید پس می‌‌توانید به راحتی در منزل دورکاری خود را آغاز کنید.

5. وبلاگ نویسی و تولید محتوا

دانش SEO از مهم‌‌ترین مهارت‌‌هایی است که امروزه به خاطر افزایش استفاده از اینترنت به‌صورت آنلاین موردنیاز است. همانطور که وب سایت‌های بیشتری ایجاد می‌‌شوند، مالکان آن‌ها نیز باید اقدامات لازم برای باقی ماندن در بالای نتایج صفحات موتورهای جستجو را انجام دهند. به این ترتیب، آن‌ها نیازمند افراد و متخصصینی در زمینه تولید محتوا و SEO هستند. تولیدکنندگان محتوا نحوه استفاده از کلمات کلیدی در محتوا را درک کرده و مقالاتی را می‌‌نویسند که حاوی کلمات کلیدی هستند که مردم به دنبال جستجوی آن‌ها هستند.

6. عکاسی

عکاسی نیز از مشاغلی است که به شما این فرصت را می‌‌دهد که هم بتوانید به صوررت مستقل و آزاد فعالیت کنید و هم علایق و خواسته‌‌های خود را دنبال کنید. عکاسی از انواع مراسم‌ها، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی صنعتی، عکاسی پرتره و پرسنلی، فرصت‌‌های مناسبی را برای کسب درآمد در اختیار شما قرار می‌‌دهند.

7. مشاوره و آموزش

اگر در زمینه رشته تحصیلی دانشگاهی خود تجربه و مهارت لازم را دارید و می‌‌توانید به دیگران برای انجام پروژه‌‌های درسی مشاوره و یا آموزش دهید، به راحتی می‌‌توانید به‌صورت دورکاری و آنلاین درآمد کسب کنید. برای این امر کافی است که اطلاعات خود را در زمینه رشته تخصصی خود به‌روز نگه دارید و به نرم‌افزارهای موردنیاز رشته خود تسلط داشته باشید. مشاوره و آموزش آنلاین حتی برای افرادی که بازنشسته شده‌‌اند نیز می‌تواند منبع مناسبی برای کسب درآمد باشد. زیرا این افراد از دانش و تجربه بالایی برخوردار هستند و به راحتی می‌توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود درآمد کسب کنند.

تأثیر کرونا بر دورکاری و بهره‌وری بیشتر کارمندان

با شیوع ویروس کرونا در حال حاضر بیش از نیمی از کارمندان آمریکایی، در خانه کار می‌کنند. بدیهی است که برخی از کارها را نمی‌توان در خانه انجام داد؛ اما شیوع این ویروس روند را به سمت دورکاری هدایت کرد. احتمال می‌رود که برای بلند مدت، دورکاری برای بسیاری از مشاغل ثابت مانده و حتی مشاغل جدیدتری به‌صورت دورکاری ایجاد شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشاغل حوزه فناوری، تکنولوژی، بازاریابی و مدیریت معمولاً علاقه بیشتری به مشاغل دورکاری دارند.

با شیوع ویروس کرونا، سرمایه‌ گذاری در صنایعی مشاغلی که امکان دورکاری در آن‌ها وجود دارد، بسیار افزایش یافت و افراد بیشتری یاد گرفتند که چگونه از فناوری و تکنولوژی برای انجام مشاغل خود استفاده کنند. درنتیجه این تغییرات ممکن است حتی بعد از اتمام ویروس کرونا نیز مشاغل دور کار تداوم خود را حفظ کند. مردم عادت‌های خود را تغییر می‌دهند و برخی از این عادت‌ها طی زمان باقی می‌ماند. شاید دورکاری نیز در دسته آن عادت‌هایی باشد که در آینده نیز باقی خواهد ماند.

مزایا و معایب گوناگون برای دورکاری وجود دارد ازیک‌طرف کارمندان کار در خانه را ترجیح می‌دهند و به افراد به‌ویژه زنان خانه‌دار کمک می‌کند تا نقش‌های خانوادگی خود را متعادل سازند. حتی ممکن است باعث بهره‌وری بیشتر نیز شود، اما از سوی دیگر مدیریت کارمندان دور کار ممکن است دشوار باشد؛ انزوای شغلی می‌تواند اثرات منفی و روحیه شخص داشته باشد و بهره‌وری سیستم را کاهش دهد.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن؛ تعصب شدیدی بر روی مشاغل دور کار وجود داشت. افراد به‌اشتباه تصور می‌کردند که دورکاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود و امکآن ‌هماهنگی کارها وجود نخواهد داشت. اما اکنون با همه‌گیری این ویروس اغلب مشاغل اثبات شد که دورکاری علاوه بر محدودیت‌هایی که به وجود می‌آورد، می‌تواند از بسیاری از جهات مفید نیز واقع شود. بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک و بعد از تولید واکسن مشاغل دور کار نیز تداوم پیداکرده و حتی گسترش یابند.

دورکاری به هر نوع فعالیتی گفته می‌شود که می‌توان آن را در هر مکانی (معمولاً خانه) انجام داده و دسترسی به انواع منابع و ابزارهای موردنیاز فرد را فراهم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ۷۷ درصد از کارمندان دور کار، بهره‌وری بیشتری را گزارش می‌دهند که بخشی از آن به دلیل این است که آن‌ها با حواس‌پرتی کمتری روبرو شده و با تمرکز بیشتری به کار می‌پردازند.  طبق گزارشات، در چند ماه اخیر که تعداد کارمندان دورکار به‌صورت چشمگیری افزایش‌یافته است؛ مطالعات اثبات می‌کند که شرکت‌ها نتایج مثبتی را در عملکرد خود مشاهده کردند.

فاطمه ولی محمدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مسعود امین
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • حبیب محمدی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • علی اکبر تابش
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • کریم آزادی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰

    شادکام و سلامت باشید

  • محسن ملکی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • غلامحسین رستمی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • صادق اکبری
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵

    چقد خوبین شما

  • یوسف قاضی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۰

    aaaaliii bood

  • حامد فرد
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۰

    Awli bood

  • احمد قهرمانی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • عزیز ذولفقاری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۴۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید