توسعه کسب و کارمسائل حقوقی کارفرما

0 تا 100 ثبت شرکت

 تمامی کسب‌وکارها برای شروع فعالیت جدی و موفقیت‌آمیز خود نیازمند ثبت شرکت و برند تجاری خود هستند. در ایران نیز افراد با ثبت شرکت‌هایی مانند شرکت‌های دانش بنیان و...، کار خود را به صورت جدی و قانونی راه‌اندازی کرده و از مزایا و حمایت‌های دولتی در این زمینه بهرمند می‌شوند.
اگر شما نیز جزء افرادی هستید که مایل به ثبت شرکت با برنامه‌ ریزی‌ دقیق مالی و اهداف بلند مدت و موفقیت‌آمیز هستید، همراه ما باشید. زیرا در این مقاله صفر تا صد مراحل ثبت شرکت و نحوه‌ی آن را برای‌تان شرح می‌دهیم.

با ثبت شرکت خود این اطمینان را خواهید داشت که نام و عنوان شرکت یا موسسه شما تنها متعلق به شماست و تمامی حقوق مربوط به آن نیز به شما تعلق دارد و سایر شرکت‌ها و برندهای مختلف نمی‌توانند دخل و تصرفی در خدمات و یا کالاهای شما داشته باشند.
در ابتدا برای ثبت شرکت لازم و ضروری است که اطلاعات دقیقی در زمینه انواع شرکت‌ها داشته باشید و بارزترین ویژگی‌ها و مشخصات عمومی آن‌ها را بدانید، تا مناسب با اهداف و تخصص خود نسبت به ثبت و تاسیس آن شرکت اقدام نمایید. پس با این مقاله از تیم کارلیب همراه باشید.

انواع شرکت‌ها

شرکت‌های تجاری و مشخصات بارز و عمومی آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

1. شرکت سهامی عام

در  شرکت‌های سهامی عام حداقل شرکا باید پنج نفر باشند و حداقل سرمایه آن‌ها پانصد هزار تومان باشد و یک هیئت مدیره داشته باشد، که به میزان مبلغ اسمی سهام مشارکت داشته باشند.

 2. شرکت سهامی خاص

در این نوع از شرکت‌های سهامی خاص، حداقل شرکا سه نفر می‌باشند و حداقل سرمایه برای آن‌ها صد هزار تومان می‌باشد و حداقل هیئت مدیره یا مدیران نیز سه نفر می‌باشند که به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک مسئولیت خاص خود را دارند.

 3. شرکت با مسئولیت محدود

در این نوع شرکت‌ها حداقل شرکا در شرکت سهامی خاص دو نفر بوده و برای سرمایه‌گذاری نیز هیچ گونه محدودیت مالی وجود ندارد و حداقل هیئت مدیره نیز می‌تواند یک‌ نفر باشد و مسئولیت‌های افراد با توجه به سهم‌الشرکه تعیین می‌شود.

 4. شرکت تضامنی

در شرکت‌های تضامنی حداقل افراد شریک با هم، دو نفر بوده و هیچ گونه محدودیت در زمینه سرمایه ندارند. در این دسته از شرکت‌ها مدیریت به عهده یک نفر بوده و مسئولیت شرکا نیز نامحدود می‌باشد و می‌توان گفت که هر یک از شریک‌ها مسئولیت کامل دارند‌.

5. شرکت نسبی

در شرکت‌های نسبی که شرکا حداقل دو نفر می‌باشند، محدودیتی برای سرمایه گذاری وجود نداشته و یک نفر به عنوان هیئت مدیره انتخاب می‌شود و سایر شرکا نیز با توجه به سهم‌الشرکه در مسئولیت‌ها شریک می‌باشند.

6. شرکت مختلط سهامی

در این نوع از شرکت‌های مختلط سهامی حداقل شرکا دو نفر هستند و مثل سایر شرکت‌ها هیچ گونه محدودیتی در زمینه سرمایه گذاری وجود ندارد و مسئولیت‌های شرکای ضامن نیز نامحدود بوده و شرکای سهامی هم به میزان مبلغ اسمی هر شریک مسئول می‌باشند.

7. شرکت مختلط غیر سهامی

در این نوع شرکت نیز حداقل دو نفر شریک می‌باشند و ضمن اینکه محدودیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد شرکای ضامن نامحدود بوده و شرکای غیر سهامی به میزان سهمی که دارند شریک بوده و مسئولیت دارند.

8. شرکت تعاونی

در شرکت‌های تعاونی حداقل افرادی که می‌توانند مشارکت داشته باشند، هفت نفر می‌باشند و در زمینه سرمایه نیز محدودیتی ندارند و حداقل هیئت مدیره می‌تواند ۳ تا ۷ نفر و مسئولیت شرکا نیز در صورت سهامی بودن، به میزان مبلغ اسمی هر سهام‌دار و در صورتی که غیر سهامی باشند با توجه به تراضی شریکان در اساس‌نامه می‌باشد.

موارد گفته شده کلیه شرکت‌هایی بودند که می‌توانید با توجه به شرایط خود برای ثبت آن‌ها از طریق روش‌های الکترونیکی اقدام کنید. حال وقت مناسبی است برای بیان مراحل ثبت شرکت‌، با ما همراه باشید.

مراحل ثبت شرکت

گام اول: شریک‌ مناسب خود را پیدا کنید

شما به تنهایی نمی‌توانید برای خود شرکتی را تاسیس و ثبت کنید، همان‌طور که در معرفی انواع شرکت‌ها گفتیم  ‌اولین گام برای ثبت شرکت پیدا کردن شریک مناسب می‌باشد. حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت سهامی خاص و عام ۳ نفر و برای شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، دو نفر می‌باشد.

برای انتخاب شریک توجه داشته باشید که شخص مورد اطمینان و اعتمادی را به عنوان شریک خود انتخاب کنید. بهتر است در این زمینه افرادی که با کسب و کار و هدف شما آشنایی کامل دارند، در اولویت‌های اول انتخاب خود قرار دهید.

گام دوم: ثبت نام کردن در سامانه ثبت شرکت‌ها

برای این منظور به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری مراجعه کرده و سپس فرم مربوط به پذیرش تاسیس شرکت را با دقت کافی پر می‌کنید. در این مرحله که به عنوان اطلاعات متقاضی می‌باشد، باید تمامی مشخصات خود را وارد کنید و سپس مراحل بعدی را طی نمایید.

گام سوم: نام مناسبی برای شرکت خود انتخاب کنید

این مرحله را به عنوان نام‌های درخواستی باید تکمیل کنید. توجه داشته باشید که این مرحله بسیار اساسی و مهم می‌باشد. نام شرکت شما می‌تواند بر گرفته از نام برند باشد و درواقع هویت تجاری شماست، بنابراین باید کاملاً مناسب و درخور باشد.
برای ذکر اسامی منتخب شرکت به هیچ عنوان از کلمه "شرکت" استفاده نمی‌کنید . لازم به ذکر است که شما مجاز به انتخاب پنج اسم برای نام شرکت خود می‌باشید و در نهایت می‌توانید بهترین آن‌ها را برگزینید.

برای انتخاب نام شرکت محدودیت‌هایی نیز وجود دارد، توصیه می‌کنیم که قبل از انتخاب نام شرکت فرم باید‌ها و نبایدها و اطلاعات مربوط به توضیحات نام شرکت‌ها را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید. پس از وارد کردن نام شرکت کد پیگیری به شما داده می‌شود که به وسیله این کد می‌توانید وضعیت ثبت شرکت را در سامانه پیگیری کنید.

گام چهارم: تعیین کردن مدت فعالیت و موضوع فعالیت شرکت

در این مرحله که با عنوان مدت و موضوع فعالیت می‌باشد بایستی موضوع اصلی فعالیت شرکت و مدت زمان فعالیت را وارد کنید.
در این مرحله گزینه محدود و نامحدود پیش رویِ شما می‌باشد و بهتر است که قبل از انتخاب هر کدام از این مدت زمان‌ها، با شرکای خود مشورت نمایید تا در هیچ گونه مشکلی در  آینده نداشته باشید.

سپس باید به روی گزینه افزودن موضوع کلیک نمایید تا موضوع مربوط به فعالیت شرکت خود را وارد کنید. تعدادی موضوع در سامانه تعریف شده‌اند و شما نیز با توجه به زمینه فعالیت خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فعالیت‌ها نیازمند دریافت و اخذ مجوز می‌باشند و چنانچه اگر فعالیت مورد نظر شما در موارد سامانه وجود نداشت می‌توانید در قسمت شرح فعالیت، موضوع فعالیت خود را وارد کنید.

گام پنجم: آدرس شرکت خود را وارد کنید

عنوان این مرحله، اطلاعات مرکز اصلی می‌باشد و واضح و روشن می‌باشد که باید آدرس شرکت خود را وارد کنید. پس از اینکه کد پستی شرکت را وارد کردید، آدرس را به صورت کامل و دقیق در سطر زیرین ثبت می‌کنید.

برخی از افراد هنگام ثبت شرکت هنوز مکان مناسب برای شرکت را خریداری یا اجاره نکرده‌اند، در این صورت هیچ جای نگرانی وجود ندارد زیرا می‌توانید به این منظور آدرس و محل سکونت خود یا یکی از شرکای خود را وارد کنید که در این صورت کلیه مدارک از طرف سازمان ثبت شرکت برای آدرس وارد شده ارسال می‌شود.

گام ششم: تعیین سرمایه اولیه

گام ششم تحت عنوان سرمایه شخص حقوقی می‌باشد و در این مرحله شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، حداقل سرمایه مورد نظر خود را وارد می‌کنند و شرکت‌های سهامی نیز تعداد سهام و ارزش اسمی آن‌ها را ثبت می‌کنند.
توجه داشته باشید که حداقل سرمایه جهت تأسیس شرکت با مسئولیت محدود صد هزار تومان می‌باشد.

گام هفتم: ثبت نام شرکا

در این مرحله باید نام اشخاص و شریک‌های خود را وارد کنید و به این صورت می‌باشد که اسامی و شماره ملی اشخاص را وارد می‌کنید.
اگر تعداد شرکای شما بیشتر از ۱۵۰ نفر بود باید لیستی که در این قسمت موجود می‌باشد را از سایت دریافت کرده و سپس تکمیل کنید و با مدارک مورد نیاز برای شرکت پست کنید. برای اینکه بتوانید سایر مراحل ثبت شرکت را انجام دهید لازم است که حداقل نام یکی از شرکا را وارد کنید.

گام هشتم: سمت اشخاص را مشخص کنید

برای این منظور در قسمت سِمَت اشخاص، سِمَت مورد نظر افراد را به مانند مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و سایر سمت‌ها و هم‌چنین تاریخ شروع فعالیت اشخاص را ثبت می‌کنید.

گام نهم: سهام افراد را وارد کنید

پس از اینکه سمت اشخاص را وارد کردید باید میزان سهام و سرمایه شرکای خود را نیز وارد نمایید.

گام دهم: ارتباط بین اشخاص را شرح دهید

 

در این قسمت لازم می‌باشد که اطلاعات مربوط به نماینده شرکت و اختیارات و مسئولیت‌های آن‌ها را وارد نمایید.

گام یازدهم: شعب شرکت را ثبت کنید

چناچه می‌خواهید شرکت شما شعبه خاصی داشته باشد در این مرحله باید اطلاعات مربوط به شعب را وارد کنید، اگر چنین قصدی ندارید می‌توانید از این مرحله عبور کرده و چشم پوشی کنید.

گام دوازدهم‌: مشخص کردن روز سالی-مالی

در این قسمت لازم‌ است که روز و ماه سالی خود را وارد نمایید  و روزنامه شرکت یا موسسه خود را از لیست اسامی انتخاب کنید.

گام سیزدهم: متن صورت جلسه را وارد کنید

بر اساس توضیحات سایت در این فرم‌ باید صورت جلسه افراد مسئول، هیئت مدیره  و رکن اداره کننده با توجه به شخصیت حقوقی را به شرح مفصل تایپ و وارد کنید.

گام چهاردهم: ثبت تقاضا

حال وقت آن رسیده است که اظهارنامه یا تقاضانامه خود را در قسمت مربوطه ثبت کنید.

گام پانزدهم: اساسنامه را تکمیل کنید

حال باید با انتخاب دریافت متن اساسنامه اصلاحات لازم در کلیه مراحلی را که طی کرده‌اید، انجام دهید. توجه داشته باشید که این مرحله را با دقت به انجام برسانید، لازم به ذکر است که به قوانین ذکر شده در قسمت پایین نیز توجه کرده و آن‌ها را مطالعه کنید.

گام شانزدهم: تکمیل شرکت نامه

مشابه مرحله قبل  گزینه، دریافت متن شرکت نامه را انتخاب کرده و متنی که در قسمت پایینی ظاهر می‌شود مورد بازبینی و بررسی نهایی قرار داده و سپس تایید می‌کنید.

گام هفدهم: خلاصه تقاضانامه خود را تکمیل کنید

درست مشابه دو مرحله قبل اطلاعات مدارک شما در این مرحله باید کامل و دقیق باشد و قابلیت صدور آگهی نیز داشته باشند.

گام‌ هجدهم: مدارک خود را تکمیل کنید

برای ثبت شرکت به مدارک زیر نیاز دارید، حتما سعی در تکمیل این مدارک داشته باشید.

  1. دو نسخه از شرکت‌نامه تکمیل شده
  2. دو نسخه از تقاضانامه تکمیل شده
  3. دو نسخه از اساس‌نامه تکمیل شده
  4. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط برای موارد خاصی که نیاز به اخذ مجوز داشته باشد
  5. تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت و فتوکپی اصل شناسنامه تمامی شریک‌ها و مدیران هیئت نظارت (اگر تعداد شرکا بیشتر از ۱۲ نفر بود، هیئت نظارت نیز در نظر گرفته می‌شود.)
  6. اصل گواهی عدم سوءپیشینه اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل
  7. دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی شرکت‌
  8. اصل وکالت نامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل انجام شده باشد
  9. ارائه اقرارنامه مدیران و بازرسان

زمانی که تمامی مدارک گفته شده را تکمیل کنید می‌توانید تیک تأیید مدارک را انتخاب کرده و پذیرش نهایی را انتخاب کنید.

گام پایانی: پست کردن مدارک

پس از اینکه کلیه فرم‌های مربوطه را پر کردید، تمامی مدارک را شرکا باید امضا کنند  و برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال گردند.

با انجام کلیه گام‌های گفته شده تمامی مراحل ثبت شرکت را انجام داده‌اید و بعد از طی مدت زمانی خاص و بررسی‌های سامانه باید منتظر درخواست ثبت شرکت خود باشید که معمولا یکی با یکی از سه حالت زیر روبه رو خواهید شد.

پاسخ به درخواست ثبت شرکت

حالت اول: رد شدن پرونده

در صورتی که مدارک شما ناقص بوده و ایراداتی داشته باشند که قابل رفع کردن نباشند، درخواست شما رد می‌شود و شرکت شما قابلیت ثبت کردن ندارد‌. در این مواقع شما می‌توانید دوباره مراحل بالا را طی کنید و کد رهگیری جدید دریافت نمایید.

حالت دوم: ناقص بودن پرونده

اگر مدارک ‌شما نقص و ایرادی داشته باشند که قابل رفع کردن نیز هستند، شما طی ابلاغیه‌ای که برای‌تان ارسال می‌شود برای رفع این نواقص اقدام می‌کنید.

حالت سوم: صدور آگهی

در این صورت باید به شما تبریک بگوییم زیرا شرکت شما با موفقیت به ثبت رسیده است  و باید برای صدور آگهی اقدام کنید. برای این منظور لازم می‌باشد که به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت مراجعه کنید و امضای دفاتر را برای مدارک خود دریافت کنید.

در آخر به سایت روزنامه رسمی شرکت مراجعه کرده  و بعد از پرداختن هزینه‌های لازم و مربوطه، آگهی تاسیس شرکت خود را در روزنامه رسمی کل کشور درج می‌کنید. دقت داشته باشید که چند ماه پس از ثبت شرکت فرصت دارید که برای تشکیل پرونده مالیاتی شرکت اقدام کنید.

در ضمن برای دریافت اطلاعات کامل و پاسخ سوالات خود می‌توانید، نظرات و سوالات خود را در انتها برای کارشناسان و کاربران تیم کارلیب یادداشت کنید تا به بهترین شیوه ممکن شما را در این زمینه راهنمایی کنند.
هم‌چنین با مراجعه به سایت karlib.com می‌توانید دیگر مقالات آموزشی وبلاگ کارلیب در زمینه کسب‌وکار را نیز مطالعه کنید.

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • علی محمد توسلی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰

    خیلی عالی بود

  • کریم جمشیدی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۰

    سایتتون محشرههههه

  • محسن نعمتی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۴۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • علی اصغر علوی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • عیسی روزبه
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • یعقوب احمدیان
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • روح الله سهرابی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۰

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • نادر زنگنه
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۵

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • یوسف سلیمانی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۴۵

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • مجتبی شریفی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • محمدتقی
    ۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟