کارجوموفقیت شغلی

بدون مدرک تحصیلی؛ شغل خوب و پردرآمدی داشته باشید.!

از کودکی این باور در ذهن ما گنجانده شده است که برای داشتن یک شغل خوب و پردرآمد باید مدارک بالای تحصیلی داشته باشیم. حتی زمانی‌که با افراد موفق در زمینه شغل مورد علاقه‌شان رو به رو شده ایم که تحصیلات عالی نداشته‌اند، باز هم نتوانسته‌ایم به راحتی بر این باور ذهنی غلبه کنیم و این افراد را یک استثنا به حساب آورده‌ایم، اما دنیای تکنولوژی و مهارت‌های امروزی ثابت کرده که برای داشتن موقعیت شغلی خوب و درآمد بالا، همیشه نیازی به مدرک تحصیلی نیست.
حال باید بدانیم چه مهارت‌هایی توانسته‌اند جایگزین تحصیلات دانشگاهی برای افرادی شوند که در کسب و کار خود موفق هستند و یا در شغل مورد علاقه‌شان، مشغول به فعالیت می‌باشند.

ارتباط مدرک تحصیلی با جایگاه شغلی

در سال‌های اخیر با افزایش ظرفیت پذیرش، تسهیل قبولی در دانشگاه‌ها و اوضاع بیکاری افرادی که با تحصیلات عالی، همچنان بیکار هستند و یا نتوانسته‌اند در شغل مورد علاقه و البته مرتیط با تحصیلات خود، مشغول به کار شوند، ضعف سیستم آموزشی ما بیش از پیش نمایان شده است.
به طوریکه افراد بسیاری درباره ورود به دانشگاه و داشتن مدارک تحصیلی عالیه برای یافتن شغلی مناسب و کسب درآمد بالا، دچار تردید شده‌اند و بسیاری نیز شرط داشتن شغل و درآمد مناسب را نه تنها داشتن مدرک تحصیلی نمی‌دانند، بلکه کسب مهارت‌های لازم در محیطی به غیر از محیط آکادمیک و دانشگاهی را پیشنهاد می‌دهند، اما اینکه چگونه می‌توان بدون مدرک تحصیلی شغلی خوبی به دست آورد، هنوز نیاز به بررسی و کارشناسی بسیاری دارد.

احتمالاً بارها آگهی‌های استخدام را دیده‌اید که مدرک تحصیلی برای آن‌ها در اولویت بوده است؛ اما با کمی بررسی بیشتر در آگهی‌های استخدامی در سال‌های اخیر، متوجه خواهید شد که شرط داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، در حال کمرنگ شدن است.
زیرا شغل‌هایی در دنیای سرعت و تکنولوژی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند که به مهارت  و تجربه افراد بیشتر از مدرک تحصیلی توجه می‌کنند. بنابراین اگر مدارک تحصیلی دانشگاهی ندارید و نگران شغل و آینده خود هستید، در این مقاله راهکارهایی ساده اما کاربردی برای اینکه بدون مدرک تحصیلی، شغل خوبی داشته باشید، ارائه شده است. با ما همراه باشید.

1. استعداد و علایق خود را بشناسید؛

شاید عامل اصلی در شکست شغلی درصد بالایی از افرادی که دارای مدرک تحصیلی هستند، عدم علاقه آنها به شغلی است که در آن مشغول به کار هستند. اکثر افرادی که به دانشگاه‌ها راه می‌یابند به اجبار انتخاب رشته کرده‌اند و بدون اینکه درصدی علاقه به رشته تحصیلی خود داشته باشند، سال‌هایی از عمر خود را بدون علاقه و انگیزه به عنوان دانشجو، طی کرده‌ و حتی در شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود نیز مشغول به کار شده‌اند.

این افراد بعد از سالها، بدون اینکه بدانند چرا از شغل خود لذت نمی‌برند و یا چرا پیشرفتی نمی‌کنند، همچنان به کار خود ادامه داده‌اند و یا از شغلی به شغل دیگر و از شرکتی به شرکت دیگر به امید موقعیت و درآمدی بهتر، جابجا شده‌اند، چه بسا اگر در همان ابتدا با تست‌های روانشناسی و شخصیت شناسی بسیار ساده، استعداد و علاقه خود را کشف می‌کردند، اینک به فردی موفق و خلاق در شغل مورد علاقه خود تبدیل می‌شدند.

افراد موفق در شغل و زندگی، با کشف استعداد خود و پرورش مهارت‌های مرتبط با آن، توانسته‌اند به جایگاه کنونی خود دست پیدا کنند و قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح نمایند. این افراد اعتقاد دارند انسان در کاری که به آن علاقه دارد به مراتب بهتر عمل می‌کند و از آن لذت می‌برد.

2. مهارت‌های لازم را کسب کنید؛

زمانیکه استعداد و علاقه خود را کشف کردید، باید به دنبال یادگیری مهارت‌های لازم برای انجام شغل مورد علاقه و مناسب تیپ شخصیتی خود باشید. در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت کنید. دوره‌های مهارت آموزی که آموزشگاه‌های آزاد عالی برگزار می‌کنند و یا دوره‌های آموزش بازاریابی دیجیتال و... بهترین دوره‌های مهارت‌ آموزی را برای ورود به مشاغل دنیای تکنولوژی، در اختیار شما قرار می‌دهند.

همچنین می‌توانید با افراد با تجربه و موفق که در زمینه شغلی مورد علاقه شما، مشغول به کار هستند به گفتگو بپردازید و از آنها درباره مهارت‌ها و شرایط مورد نیاز برای ورود به این مشاغل سوال کنید، این افراد میدانند که شکست چگونه باعث موفقیت می‌شود؟. هر چه اطلاعات‌ شما درباره شغل مورد علاقه و متناسب با استعداد شما بیشتر باشد، مسیر کوتاه‌تری را برای رسیدن به موفقیت شغلی، طی خواهید نمود.

3. با تکنولوژی‌های جدید آشنا شوید؛

دیگر روش‌های سنتی برای کسب و کارها چندان جوابگو نیست. تکنولوژی‌هایی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند که می‌توانند بسترهای مناسبی را برای مشاغل نوپا و استارتاپ‌ها ایجاد کنند. درباره مهارت‌های کامپیوتری و ‌اینترنت تا می‌توانید بیاموزید و اطلاعات کسب کنید و ارتباطات خود را به روز نگه دارید، زیرا مشاغل حوزه کامپیوتر، یکی از پردرآمدترین مشاغل در حال و آینده هستند. یادگیری فناوری‌های جدید، فرصت‌های شغلی را با درآمد بالا به شما معرفی می‌کنند.

4. از تجربه دیگران استفاده کنید؛

دنیای ارتباطات این سال‌ها به شدت قوی و گسترده شده است. از این بستر استفاده کنید و افراد با تجربه مرتبط با همان زمینه کاری را پیدا کنید. می‌توانید بر اساس اینکه به چه کارهایی علاقه دارید، گروه‌ها و انجمن‎های مرتبط همان حوزه را انتخاب کرده و با آن‌ها ارتباط بگیرید.
این افراد، می‌توانند تجارب خود را در اختیار شما بگذارند و به شما کمک کنند تا در مسیر صحیح موفقیت شغلی، گام بردارید. نباید منتظر بمانید تا همه چیز را خودتان از نو تجربه کنید، این تفکر با صرف زمان، انرژی و هزینه زیادی همراه خواهد بود، بنابراین از اطلاعات و تجارب دیگران، نهایت بهره را ببرید.

5. چه کسانی به مهارت‌های شما نیاز دارند؟!

حال که اطلاعات و حتی مهارت‌های لازم را برای شروع کار مورد علاقه‌تان به دست آوردید، اگر شرایط و سرمایه کافی برای راه‌اندازی کسب و کاری مستقل را ندارید، به دنبال کسانی باشید که به مهارت شما نیاز دارند و به دنبال استخدام افرادی مانند شما هستند.
نگران اینکه مدرک تحصیلی ندارید نباشید، زیرا امروزه صاحبان مشاغل، به جای اینکه به مدارک تحصیلی اهمیت دهند، شایسته سالاری را برای کارمندان خود در اولویت قرار می‌دهند. پس در صورتیکه فوت و فن کاری را به خوبی می‌دانید و به توانمندی‌های خود کاملاً اشراف دارید، کافیست به وبسایت‌های کاریابی همانند کارلیب مراجعه کنید و با توجه به شغل مورد علاقه خود، ابتدا یک رزومه حرفه‌ای بنویسید و آن برای کارفرمایان ارسال کنید.

6. کسب و کار خود را راه بیندازید؛

ممکن است جزو افرادی باشید که به استخدام شدن و کار برای دیگران علاقه‌ای نداشته باشید. بنابراین بهتر است کسب و کار خود را راه بیندازید.! بسته به این که چه کاری را مد نظر دارید، میزان سرمایه مورد نیاز برای این کار را پیش‌بینی کنید، با افراد با تجربه‌ و موفق در کسب و کارشان، ملاقات داشتید و از تجارب آنها بهره بگیرید و با اصول مدیریت و توسعه کسب و کارها آشنا شوید.
همچنین حتما این مورد را در نظر داشته باشید که سوددهی در کسب و کار خودتان به کمی زمان نیاز دارد و مانند استخدام شدن در یک شرکت، سر ماه به درآمد نمی‌رسید؛ اما روند رو به رشد و ترقی در کاری که برای خودتان است، مزیتی است که نمی‌توان از آن گذشت.

7. همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارید؛

به مهارت‌ها و اطلاعاتی که به دست آوردید اکتفا نکنید. بدانید که دنیا به سرعت در حال تغییر است و برای این که همیشه رشد و پیشرفت داشته باشید باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید. حتی زمانی که به ایده‌آل‌ها و اهداف کسب و کار خود دست یافتید، باز هم از آموختن و منطبق شدن با تغییرات جدید دست نکشید. در این صورت همیشه در حال رشد هستید و در دنیای رقابت، حیات خود را تضمین خواهید نمود.
در دوره‌های آموزشی جدید شرکت کنید، اگر کارمندانی دارید که با شما همکاری می‌کنند، به آموزش آن‌ها نیز اهمیت دهید، زیرا به این ترتیب بهره‌وری سازمان شما تضمین خواهد شد.

با مشاغل بدون نیاز به مدرک تحصیلی، آشنا شوید.

ممکن است ندانید در چه مشاغلی بدون داشتن مدرک تحصیلی و تنها با یادگیری مهارت و کسب تجربه، می‌توانید مشغول به کار شوید و حتی در آینده کسب و کاری مستقل برای خود راه اندازی کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با این مشاغل بیشتر آشنا شوید.

سهام‌دار بورس

بورس یکی از بازارهای سرمایه است که اگر بتوانید تبحر کافی و تجربه لازم را در آن به دست آورید، به سرعت می‌توانید درآمد خوبی نیز کسب کنید. امروزه آموزشگاه‌های زیادی وجود دارند که روش‌های تحلیل بازار سرمایه را به شما آموزش می‌دهند و کمک می‌کنند تا بتوانید از صفر تا صد بورس را فراگیرید. علاوه‌بر این با ورود به بازار بورس و فعالیت در این بازار، به مرور تجربه‌های بیشتری کسب کرده و می‌توانید به یک کارشناس و فعال بازار بورس خبره تبدیل ‌شوید.

تولیدکننده محتوا

از دیگر کارهایی که می‌توانید بدون داشتن مدرک تحصیلی انجام دهید، کار تولید محتوا برای سایت‌های اینترنتی است. یا شرکت در دوره تولید محتوا یا در مرحله پیشرفته‌تر آن یعنی شرکت در دوره استراتژی محتوا، می‌توانید حتی شرکت تولید محتوا راه انداخته و پروژه قبول کنید.


در این صورت تعدادی نویسنده استخدام می‌کنید و از توانایی آن‌ها در زمینه‌های مختلف مانند تألیف، ترجمه، نوشتن رپورتاژ آگهی و... بهره می‌برید. در غیر اینصورت در صورتیکه آموزش ببینید و مهارت نگارش محتوای اصولی و سئو شده را کسب کنید، می‌توانید کار تولید محتوا انجام دهید و به صورت دورکاری و فریلنسری مشغول به کار شوید.

برنامه‌نویسی و طراحی سایت

برنامه‌نویسی یکی از جالب‌ترین و پردرآمدترین کارهایی است که امروزه می‌توانید از آن درآمد کسب کنید. البته رشته‌های تحصیلی در این زمینه وجود دارند. ولی به علت اینکه تقاضا برای استخدام برنامه نویس و توسعه دهنده وردپرس، php و...، زیاد شده است، می‌توانید با یادگیری و دریافت آموزش‌های لازم، کار طراحی سایت و برنامه‌نویسی را به خوبی انجام دهید. همچنین اگر خلاقیت بالایی داشته باشید، این امکان برای شما فراهم می‌شود که اپلیکیشن‌های کاربردی و مورد نیاز شرکتها را طراحی کنید و بدین صورت با برنامه‌نویسی درآمد خوبی به دست آورید.

استخدام در استارتاپ‌ها

استارتاپ به کسب و کارهای نوپایی گفته می‌شود که با ایده‌های نو و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و با توجه به نیازهای جامعه، مسئله‌ای را حل می‌کنند. همین امر سبب شده تا گرایش به فعالیت و استخدام در مشاغل استارتاپی بیشتر شود. اگر خود نیز ایده‌ خوبی در سر دارید، می‌توانید جذب سرمایه کنید و یا حتی بدون سرمایه زیاد، ایده خود را عملی کرده و کسب و کاری استارتاپی راه بیندازید.

مشاغل تولیدی

تولیدی‌های مختلف بر اساس نیازهای جامعه شکل می‌گیرند. به‌هرحال شرایط اقتصادی در هر وضعیتی که باشد، برخی از نیازها همیشه وجود دارند و نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشیی کرد. پس تولید اقلام ضروری زندگی هیچ‌گاه از تب و تاب نمی‌افتد. به احتمال زیادی راه‌اندازی یک مرکز تولیدی، نیازمند سرمایه زیادی است، ولی می‌توانید با سرمایه‌گذاران شریک شوید و کار خود را شروع کنید. برای راه‌اندازی یک شرکت تولیدی می‌توانید روی تسهیلات تولید نیز حساب کنید.

برخی اوقات برای دریافت مجوز ممکن است مدرک تحصیلی نیاز داشته باشید که می‌توانید از کسانی که این مدرک را در اختیار دارند برای دریافت مجوز تولید استفاده کنید. بسته به شرایط موجود، نیازهای جامعه را بشناسید و از این طریق به راحتی شروع به تولید کنید. کشاورزی نیز بخشی از تولید محسوب می‌شود که کاری جذاب است. البته اگر می‌خواهید درآمد خوبی از این طریق داشته باشید، باید روش‌های جدید و کشاورزی مکانیزه را پیش گیرید تا سود بیشتری به دست آورید.

بازاریاب و مدیر فروش

اگر ارتباطات خوبی دارید و در این زمینه خوب عمل می‌کنید، قطعاً بازاریابی و شغل مدیریت فروش یک گزینه مناسب برای شماست. شبکه‌های اجتماعی، اینترنت، ارتباطات مجازی و ... مسیر را برای بازاریابی مؤثر و کارآمد مهیا کرده‌اند. پس ابزارهای بسیاری در اختیار دارید تا در کار تبلیغات و بازاریابی بدون نیاز به مدرک تحصیلی فعالیت کنید.
فقط می‌توانید از توانایی‌های خود در زمینه تولید محتوا بهره ببرید و با ایجاد محتواهای متنی، بصری و ویدیوها بخش فروش شرکت‌های بزرگ را به دست بگیرید و به راحتی درآمد بالایی کسب کنید. علاوه‌بر ارتباطات قوی، باید ترفندهای فروش بیشتر را فراگیرید و از آن‌ها بهره ببرید.

سخن آخر

اگر کسب و کار خود را دارید و می‌خواهید به عنوان کارفرما، نیروی کار مورد نیازتان را استخدام کنید یا مهارت خاصی دارید و میخواهید به کمک آن به عنوان کارجو، وارد بازار کار شوید، حتما با وبسایت پلتفرم استخدام آنلاین کارلیب به آدرس karlib.comمراجعه نمایید و از خدمات استخدامی این پلتفرم بهره بگیرید.

کارلیب به کسب و کار‌ها کمک می‌کند تا نیروی کار مورد نیاز خود را با درج آگهی استخدام، پیدا می‌کنند و به کارجویان نیز کمک می‌کند تا در مشاغل مورد نظر خود گزینش و استخدام ‌شوند. بنابراین چه کارفرما باشید و چه کارجو، نیاز به استخدام نیروی کار حرفه‌ای داشته باشید و یا خواستار شغلی مرتبط با مهارت خود باشید، در کارلیب به نیاز شما پاسخ داده خواهد شد.

 

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • صادق علیزاده
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • غلامحسین بهاور
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • یعقوب آزاد
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۵

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • مرتضی کمالی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۵

    احسنت عالی بود

  • اسماعیل زارع
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۰

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • غلامحسین طهماسبی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۰

    بی نظیر هستید

  • علی اکبر ابراهیمی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵

    چرا اینقد کم؟

  • غلامرضا جاوید
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵

    مطالب بی نظیر بود

  • رسول باستانی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۰

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • امین باستانی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • عباسعلی هامون
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۰

    شادکام و سلامت باشید