استخدام، مصاحبه و رزومهکارجو

با شرایط استخدام در شرکت مایکروسافت (Microsoft) آشنا شوید.

با شرایط استخدام در شرکت مایکروسافت (Microsoft) آشنا شوید.

از اوایل دهۀ نود میلادی و شروع عصر جدید فناوری، نام کمپانی مایکروسافت در بین غول‌های برتر حوزۀ فنّاوری می‌درخشد. اما علاوه‌بر این، بهتر است بدانید که این شرکت معتبر یکی از بهترین محیط‌های کاری جهان را نیز برای کارکنان فراهم کرده است.

میکروسافت (Microsoft) امسال برای چهارمین سال متوالی توسط وب‌سایت‌های برتر، عنوان "بهترین محل کار در جهان" را از آن خود کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هشتادوهشت درصد از کارکنان این شرکت، مایکروسافت را بهترین محل کار دانسته و به دیگران پیشنهاد می‌کنند کار در این کمپانی را تجربه کنند.
اما راه ورود به این کمپانی بین‌المللی ممکن است کمی پر پیچ‌وخم می‌باشد و اگر متقاضی استخدام شدن در مایکروسافت هستید، بهتر است قبل از برداشتن قدم اول اطلاعات مفیدی درباره فرایند استخدام کسب کنید.

آشنایی با شرکت مایکروسافت

در گام اول به نظر می‌رسد بهتر است اطلاعات جامعی درباره تاریخچه و هدف شرکت مایکروسافت داشته باشید. این کمپانی در سال 1975 توسط بیل گیتس و پائول آلن با هدف ساخت نرم‌افزارهای مخصوص Altiar» 8800» که یکی از اولین کامپیوترهای شخصی جهان بود، تأسیس شد.

در سال 1985 این شرکت موفق شد سیستمی مدیریت کننده را طراحی کند که نام مایکروسافت را به‌سرعت سر زبان‌ها انداخت. احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که سیستم طراحی شده نسخۀ اولیۀ «Windows» بود.

در حال حاضر مایکروسافت یکی از اصلی‌ترین بازیگران صحنۀ فنّاوری جهانی بوده و احتمالاً همۀ ما نسخه‌ای از ویندوز را بر روی کامپیوترهای شخصی‌مان داریم. مایکروسافت بیش از 130 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و در کشورهای مختلفی مانند هند، چین، استرالیا، ژاپن و سنگاپور شعبه‌های متعددی را تأسیس کرده است.

مهارت‌های مهم برای استخدام

برای دنبال کردن رویای استخدام در مایکروسافت، لازم نیست که حتماً در حیطۀ فنّاوری فعالیت داشته باشید. موقعیت‌های کاری متعددی در حیطه‌های منابع انسانی، مالی، تجاری، فروش، قانونی و پژوهشی در این شرکت وجود دارد، اما برای عضویت در گروه بزرگ مایکروسافت از شما انتظار می‌رود مهارت‌های زیر را دارا باشید:

توانایی برقراری ارتباط

توان ارتباط برقرار کردن با دیگران معمولاً یکی از مهارت‌هایی از است برای تمام مشاغل به آن نیاز خواهید داشت. بهتر است علاوه‌بر تقویت توانایی‌های کلامی، مهارت ارتباط نوشتاری را نیز تقویت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم رزومه‌تان رو دوباره بررسی کنید و اشتباه‌های نگارشی آن را رفع کنید. می‌توانید یک‌بار رزومه را بلند بخوانید تا ببینید آیا جملاتتان ارتباط معنایی دارند یا خیر. همچنین روی مهارت نوشتن ایمیل‌های رسمی یا توانایی صحبت کردن با تلفن کار کنید.

مهارت حل مسئله

فردی که ‌بتواند راه‌حل‌های کاربردی و خلاقانه برای مشکلات ارائه دهد، ارزش خود را برای کمپانی اثبات کرده است. می‌توانید در قسمت‌هایی از رزومه‌تان به این توانایی اشاره کنید. همچنین در طول مصاحبه از فرصت‌ها استفاده کرده و مثال‌هایی از مشکلات و راه‌حل‌هایی که برای آن‌ها داشته‌اید ارائه دهید.

توان کنار آمدن با چالش‌ها

فهمیدن این که چرا مدیران مایکروسافت به دنبال افرادی هستند که می‌توانند با چالش‌ها دست‌وپنجه نرم کنند سخت نیست؛ زیرا تقریباً تمام موقعیت‌های کاری چالش‌برانگیز هستند. می‌توانید توانایی سروکار داشتن با چالش‌ها را در مصاحبه نشان دهید.
مثلاً موقعیت چالش‌برانگیزی از محیط‌های کاری قبلی‌تان را مثال زده و با رویکردی مثبت به توضیح راه‌حل‌تان برای مقابله با آن بپردازید. علاوه‌بر این، مهارت‌های دیگری نیز وجود دارند که دارای اهمیت فراوان هستند:

  • توانایی گوش دادن فعال
  • توان انجام کار تیمی
  • مهارت کار با کامپیوتر
  • مهارت رهبری و مدیریت
  • توانایی تصمیم‌گیری

استخدام در شرکت مایکروسافت

مایکروسافت یک محیط کاری ایده­‌آل برای افرادی است که به کاری که انجام می‌دهند علاقه دارند و دوست دارند تأثیرگذار و متفاوت باشند.
محیط کاری این شرکت ماشینی نیست و برای کارکنان آزادی عمل زیادی را فراهم می‌کند. اگر خلاق هستید و دوست دارید با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شوید، شرکت مایکروسافت بهترین محل کار برایتان خواهد بود.

تقاضای استخدام

برای درخواست کار در مایکروسافت فقط لازم است وارد وب‌سایت شرکت مایکروسافت شده و در قسمت استخدام، تقاضاهای کاری موجود را مشاهده کنید.
اگر شغل موردنظرتان را در لیست مشاغل موجود در سایت پیدا کردید، روی گزینۀ Apply now کلیک کنید. در این بخش احتمال دارد نیاز باشد بسته به شغلی که انتخاب کرده‌اید، مهارت‌ها یا مدارک مختلفی را بارگذاری کنید، اما معمولاً برای تمام مشاغل از شما خواسته می‌شود یک نسخه از رزومۀ خود را نیز آپلود نمایید.

اطلاعات شما وارد سامانۀ استخدامی مایکروسافت شده و اگر شرایط شما با شغل موردنظرتان همخوانی داشت، با شما تماس گرفته می‌شود. حتی اگر برای شغل موردنظرتان انتخاب نشوید، اطلاعات‌تان در سامانه حفظ خواهد شد. بنابراین ممکن است در آینده کمپانی مایکروسافت برای مشاغل مشابه با شما تماس برقرار کند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه در گوگل (Google) استخدام شویم؟

بر اساس آمارهای رسمی، مایکروسافت سالانه 15 تا 20 هزار نیروی جدید استخدام کرده و میلیون‌ها تقاضای کاری دریافت می‌کند. بنابراین بهتر است رزومه‌تان را به شکلی بنویسید که نظر تیم منابع انسانی را به خود جلب کند.
نوشتن مهارت‌ها و وظایف کاری پیشین به تنهایی کافی نیست. بهتر است بر روی دستاوردهای خاصی که در محیط‌های کاری قبلی خود به دست آورده‌اید تمرکز کنید.

اگر پروژه‌ای را با موفقیت انجام داده‌اید، می‌توانید مدارک آن را نیز همراه با رزومه خود ارسال کنید. در زمان نوشتن رزومه توجه داشته باشید که نیاز است اطلاعات را به شکل خلاصه ثبت کنید. با این روش می‌توان مطمئن بود که اطلاعات اصلی موردتوجه قرار خواهد گرفت.
علاوه‌بر این‌ها، مایکروسافت به متقاضیان اجازه می‌دهد همراه با رزومه خود یک نامۀ انگیزشی نیز برای گروه منابع انسانی ارسال نمایند. نوشتن این نامه اختیاری است اما می‌تواند شانس استخدام شدن شما را افزایش دهد.

مصاحبه

معمولاً اولین مصاحبۀ شغلی شما با یکی از اعضای منابع انسانی خواهد بود و شما برای قبول شدن در این مرحله از مصاحبه باید او را تحت تأثیر قرار دهید. برای اینکه بتوانید خودتان را به شکلی متفاوت از دیگران نشان دهید، قبل از مصاحبه حتماً درباره شغلی که تقاضای استخدام در آن را دارید اطلاعات جامعی به دست آورید.

نیاز است دقیقاً بدانید که جایگاه شغلی موردنظرتان در مایکروسافت چطور به هدف اصلی شرکت کمک می‌کند. همچنین می‌توانید سؤالاتی درباره شغل موردنظرتان و محیط کاری مرتبط با آن آماده کرده و آن‌ها را از مصاحبه‌کننده بپرسید. سؤالاتی که در طول مصاحبه از شما پرسیده می‌شود بسته به شغل درخواستی‌تان متفاوت خواهد بود با این حال برخی از سؤالاتی که در طول مصاحبه مایکروسافت رایج هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درباره موقعیتی که در شرایط تیمی سختی قرار داشته‌اید توضیح دهید.
  • اگر استخدام شوید در طول 30، 60 و 90 روز چه تأثیری روی شرکت خواهید داشت؟
  • چطور کارها را به نتیجه می‌رسانید؟
  • وسیلۀ الکترونیکی موردعلاقه‌تان چیست؟
  • چه پیشنهادهایی برای بخش مشتریان دارید؟

برای آشنایی با مراحل نوشتن رزومه‌ای حرفه‌ای و مشاهدۀ سؤالات تخصصی مصاحبه برای هر رشته می‌توانید از گروه کارلیب کمک بگیرید. متخصصان این گروه شما را در راه یافتن شغل موردنظرتان همراهی خواهند کرد.
همچنین در وب‌سایت کارلیب می‌توانید اطلاعات مرتبط با مشاغل مرتبط و آگهی‌های استخدامی آن‌ها را مطالعه کنید تا با مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای شغل موردنظرتان آشنا شوید. کافی است برای دسترسی به خدمات، به آدرس www.karlib.com مراجعه نمایید.

آزمون‌های مایکروسافت

بر اساس جایگاه شغلی که برای استخدام در آن اقدام کرده‌اید، ممکن است از شما یک آزمون تخصصی نیز گرفته شود. اما به طور کلی برای ثابت کردن مهارت‌هایتان درباره هرکدام مثالی از محیط کاری قبلی خود آماده کنید. ت

وجه داشته باشید که هدف مصاحبه‌کننده این است که با فرآیند مغزی‌تان آشنا شوید و به توانایی به کلام درآوردن افکارتان نیز توجه خواهد کرد.
اگر برای شغل‌های مرتبط با فنّاوری درخواست داده‌اید، احتمالاً از شما خواسته می‌شود کد بنویسید یا نمونه‌های کاری قبلی خود را ارائه دهید. اگر از این مرحله سربلند بیرون بیایید، مایکروسافت با شما قراردادی کاری منعقد خواهد کرد.

چند توصیه‌ ضروری

برای موفقیت در فرآیند استخدام مایکروسافت، بهتر است توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

1. روراست باشید؛

سعی کنید خود واقعی‌تان را نشان دهید و از چیزی که هستید خجالت نکشید. تلاش داشته باشید که در طول مصاحبه سریع فکر کنید و واضح‌ترین و واقعی‌ترین پاسخ‌ها را ارائه دهید. زیرا با این روش به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهید که توان رشد و پیشرفت را دارا هستید و از اشتباه کردن نمی‌ترسید.

2. نمونه کارهایتان را چک کنید؛

معمولاً از شما نمونه کاری مشابه و مرتبط با موقعیت کاری موردنظرتان خواسته می‌شود. بهتر است نمونه‌های کاری که قصد دارید به مصاحبه‌کنندگان ارائه دهید را قبل از مصاحبه دوباره بررسی کنید تا اشکالات احتمالی که از چشمتان دور مانده‌اند، تصحیح شوند.

3. بهترین نسخۀ خودتان باشید؛

مصاحبه بهترین فرصت برای این است که مهارت‌هایتان را به رخ بکشید. پس در فرآیند پاسخ دادن به این توجه داشته باشید که علاوه‌بر محتوا، مصاحبه‌کنندگان به خلاقیت، نوآوری و نحوۀ ارائۀ کلامی پاسخ‌هایتان نیز توجه می‌کنند. (توانایی‌هایی که باید در طی مصاحبه نشان دهید شامل حل مسئله، توانایی‌های تخصصی، علاقه به آموختن، علاقه به فنّاوری و ریسک‌پذیری هستند.)

سخن آخر

خبر خوب این است که احتمالاً همیشه می‌توانید برای کار در مایکروسافت درخواست دهید زیرا این شرکت به شکل مداوم کارمندان جدید را به مجموعۀ خود اضافه می‌کند. اما برای موفقیت در فرآیند استخدام، بهتر است به نکاتی که ذکر شد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

از آنجایی که داشتن سابقه کاری مرتبط در شرکت‌های معتبر ایرانی می‌تواند شانس استخدام‌تان در مایکروسافت را افزایش دهد، توصیه می‌کنیم با مراجعه به وب‌سایت کارلیب، آگهی‌های استخدام بزرگ‌ترین شرکت‌ها را در نظر بگیرید. همچنین با عضویت رایگان در این مجموعه، می‌توانید در مسیر دستیابی به شغل موردنظرتان از خدمات گروه کارلیب استفاده کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۲ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • محمد
    ۰۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۳۰

    باید به زبان انگیلیسی مسلط باشیم؟

    • یکی
      ۰۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۵۸

      نه پس می خوای فارسی حرف بزنی

      • ها
        ۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۰۹

        من که خیلی استفاده کردم . اطلاعاتت کامل بود

      • ashkanabbassi.ch
        ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۵۷

        سلام ، میخواستم بدونم چطوری میشه به شرکت مایکروسافت ایمیل زد یا با آن ها در تماس بود ، بلآخره اگه نظری یا چیزی راجب به ویندوز و سرویس هایی که میدن داشتیم ، نظرمون رو به آن ها بگیم ، راستی مطلبتون هم خیلی خوب بود و به آدم انگیزه داد و اینکه خواهشاً راهنمایی کنید در مورد سوالم ، موفق و سربلند باشید.

    • پیشتیبان
      ۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۵

      بله ۱۰۰%

      • حسن
        ۰۷ دی ۱۴۰۰، ۰۶:۳۴

        سلام چگونه میتونم عضو مایکروسافت شوم؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۷:۳۶

      حتما شرایط احراز شغل را بررسی بفرمایید
      یکی از مهارتهای مهم برای افراد، یادگیری زبان دوم است. توصیه میکنیم این مهارت را یاد بگیرید

  • محمد
    ۰۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳

    سلام وب سایت شما عالی هست

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۷:۳۵

      سلام. نظر لطف شماست . تمام تلاش ما رضایت کاربران است

  • Venus_2006
    ۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۴

    عالی کاملا مفید بود

  • علیرضا
    ۲۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۲۸

    عالی زیبا رضایت بخش خیلی ممنون بابت سایت خوبتون????????????

  • حسین
    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۰۴:۰۵

    سلام خسته نباشید یک سوال دارم میشه با رشته علوم انسانی برای استخدام شرکت مایکروسافت اقدام کنم ، لیسانس برای مهندسی نرم افزار