توسعه کسب و کار

چگونه سرمایه گذاری هوشمندانه داشته باشیم

دریافت سود خوب هدف تمام سرمایه گذاری‌ها است، اما یک سرمایه گذار خوب چه کسی است؟ اینکه کسی بتواند از سرمایه گذاری ، سود به دست بیاورد لزوماً به این معنی نیست که او سرمایه گذار خوبی است.
بلکه می‌تواند به این معنی باشد که فردی که سرمایه گذاری انجام داده است؛ نوعی سرمایه ‌گذاری هوشمندانه انجام داده است. در این راستا سوالاتی همچون سرمایه ‌گذاری هوشمندانه چیست؟ یا چگونه سرمایه گذاری پر سود داشته باشیم؟ ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری هوشمندانه چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت سرمایه گذاری به این معنی است که ارزش امروز را فدای سود و ارزش افزوده بیشتر در آینده کنیم. اما سرمایه‌گذاری هوشمندانه به نوعی از سرمایه گذاری گفته می‌شود که کاملا حساب شده باشد.

منظور از حساب شده یعنی اینکه سرمایه‌گذار باید نظارت دقیق و کاملی بر میزان و نحوه کار پول سرمایه گذاری شده داشته باشد. به همین دلیل است که در ابتدا گفتیم اینکه کسی سود به دست بیاورد لزوماً به این معنی نیست که سرمایه گذار خوبی است. بلکه ممکن است شما سرمایه خود را در اختیار دیگری قرار داده باشید تا او برایتان سود‌سازی کند.

این کار علاوه‌بر اینکه اصلا سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای نیست؛ باعث می‌شود شما از سود بزرگتر بی‌بهره بمانید. سود بزرگ‌تر همان آموزشی است که از چالش‌های مالی به دست می‌آید. در واقع سرمایه‌گذاری هوشمندانه یکی از بزرگترین راه‌ها برای افزایش هوش مالی به شمار می‌رود.

یک سرمایه گذاری پر سود آرزوی همه ماست. به همین دلیل است که صف شرکت‌های بیمه بسیار طولانی است. به همین دلیل است که بازار بورس وجود دارد. به همین دلیل است که طلا و ارز خریداری می‌کنیم، اما تا زمانی که نیاموزیم سرمایه‌گذاری هوشمندانه چطور انجام می‌شود و آن را آموزش نبینیم؛ نمی‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. در نتیجه همه ما نیاز داریم سرمایه‌گذاری هوشمندانه پر سود را بیاموزیم و راهکارهای جذب سرمایه در کسب و کارها را بشناسیم.

سرمایه‌ گذاری هوشمندانه، تضمین سرمایه گذاری پر سود

یک سرمایه گذاری پر سود ممکن نیست مگر اینکه سود آن را یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه تضمین کرده باشد. به این معنی که سرمایه‌گذاریی پر سود و مناسب است که هوشمندانه انجام گرفته باشد.
المان‌های بسیاری است که به شما کمک می‌کند به سود مناسب، اما پایدار برسید. پس قبل از اینکه مهم‌ترین المان­‌های یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه را بدانید؛ باید تفاوت میان سرمایه گذاری و پس‌­انداز را درک کنید.

سرمایه گذاری و پس‌انداز دو لبه یک قیچی

بگذارید در ابتدا تفاوت میان سرمایه گذاری و پس‌­انداز را برسی کنیم. در واقع پس‌­انداز به پولی گفته می‌شود که کنار گذاشته و برای اهداف کوتاه مدت کاربرد دارد. اهداف پس‌­انداز لزوما بزرگ نیستند. برای مثال شما می‌توانید برای خرید ماشین یا یک کتاب تازه منتشر شده پس­‌انداز کنید. در بحث پس‌ انداز شما نیاز به ریسک ‌پذیری ندارید. این در حالی است که سرمایه گذاری مفهومی متفاوت دارد.

سرمایه گذاری آن هم از نوع هوشمندانه برای اهداف بزرگ و جسورانه به کار می‌رود. زمان استفاده از سرمایه گذاری کمی زیاد است. به شکلی که هدف سرمایه گذاری عموماً بیشتر از دو سال است. مهم‌ترین تفاوت سرمایه گذاری و پس­‌انداز نیز در ریسک آن‌ها است. اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید بهتر است به فکر سرمایه گذاری نباشید و با همان پس‌­انداز کردن آینده خود را بسازید.

بازار سرمایه با کسی شوخی ندارد. ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهید، اما در کنار اینکه این بازار خطرناک است؛ سود زیادی هم عایدتان می‌کند. در واقع بازار سرمایه از طمع شما استفاده می‌کند.
بنابراین باید به اوضاع روانی و شرایط خود توجه بسیاری داشته باشید. پس­‌انداز با ریسک کم می‌تواند در کنار سرمایه گذاری کولاک کند. به این کار، کار کردن پول هم گفته می‌شود.

کار کردن پول زمانی خوب است که بدانید از نظر مالی در کجا قرار دارید. زمانی می­‌فهمید که بدانید بدهی‌­ها و درآمدهای شما چه ویژگی‌­هایی دارند. به طور کلی می‌توان گفت یکی از مهم‌­ترین المان­‌های شروع یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه، ایجاد نظم مالی است.

نظم مالی قبل از سرمایه گذاری

دید کلی و جزئی داشته باشید. تمام حساب‌های مالی و هر چیزی که ممکن است به سرمایه گذاری شما کمک کند را در نظر بگرید. در این راستا توصیه می‌شود یک خانم و آقا به همراه هم کار کنند. چرا که از نظر علمی ثابت شده است بانوان دید ریزبینانه و آقایان دید کلی دارند.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید سنجیده شود بازار است. یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه مستلزم صرف زمان، هزینه و دقت بالایی است. بنابراین قبل از اینکه وارد بازی بازار شوید؛ تمام جوانب آن را برسی کنید.
مشورت با فردی که در بازار موردنظر تجربیات موفق یا متوسطی داشته است می‌تواند ایده خوبی باشد. توجه داشته باشید که افرادی که در بازار موردنظر فعالیت کرده، اما موفق نبوده‌اند؛ گزینه خوبی برای مشورت نیستند. چرا که این افراد اگر بیل زن بودند؛ باغچه خود را بیل می‌زدند!

در صورتی که در کتاب‌ها و سایت‌های آموزشی گشتی بزنید؛ متوجه می‌شوید بسیاری از آن‌ها توصیه می‌کنند قبل از ورود به بازار سرمایه بدهی‌های خود را صاف کنید. توصیه ما نصف، نصف است! توصیه می‌شود کمی هم بدهی داشته باشید تا فشار به طور کامل از رویتان برداشته نشود.
آن هم به این دلیل است که انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشید. به همین شکل توصیه می‌کنیم کمی از بدهی‌هایتان کاهش دهید. آن هم به این دلیل است که اگر زیان کردید؛ توان سرپا شدن داشته باشید. این کار همچنین می‌تواند به شما کمک کند دلیل سرمایه گذاری خود را بیابید.

زمانی که نظم مالی ایجاد کردید و بخشی از بدهی‌های خود را صاف کردید؛ تازه اولین گام را برداشته‌­اید. هدف همیشه روشن‌گر راه است. چه هدف شما بلند­مدت باشد و چه به اهداف کوتاه­ مدت فکر کرده باشید. هدفتان را با سوال "چرا می­‌خواهید سرمایه‌گذاری هوشمندانه انجام دهید؟" بهتر خواهید شناخت.

سرمایه گذاری

اهمیت سرمایه گذاری هوشمندانه

حتما به سرعت پاسخ می‌دهید می‌خواهم سرمایه‌دار شوم تا ثروت به دست بیاورم! اما این تنها بخشی از کار است. اهدافی که شما دارید باید ویژگی‌های بسیاری داشته باشند. در واقع هدف سرمایه‌دار شدن کمی ناپخته است! ویژگی‌های اهداف سرمایه‌گذاری هوشمندانه عبارتند از:
• بیان دقیق
• شفافیت ارائه
• واقع بینانه بودن
• دارای زمان و مکان قابل اندازه‌گیری
• روشن ساختن اهداف کوچکتر در مسیر رسیدن به هدف اولیه

انتخاب هدف و اینکه چرا می‌خواهید سرمایه گذاری کنید بسیار مهم است. چراکه در هر چیزی هدف شماست که تعیین می‌کند به کدام جهت نگاه کنید. هدف تعیین می‌کند مسیر آینده باید به چه شکلی باشد. بنابراین به انتخاب هدف بها دهید. اوست که مرکز توجه شما را مشخص می‌کند.

اهداف زمانی کارآمد می‌­شوند که در راه آن‌ها قدم بردارید. اولین گام برای شروع قدم زدن در راه موفقیت، تمرکز کردن روی هدف و کارهایی است که باید انجام دهید.

تمرکز متمرکز؛

اگر می‌خواهید بدانید چگونه سرمایه‌دار خواهیم شد؟ ؛ لازم است بدانید بر چه چیزی باید تمرکز کنید. این تنها هدف سرمایه‌دار شدن نیست که از اهمیت برخوردار است. شما باید تفکر گسترده‌تری داشته باشید. به این معنی که باید به چیزی بیشتر از نوک دماغتان نگاه کنید.

یکی از اشتباهات رایج در دنیای سرمایه گذاری این است که تنها به هدف سرمایه‌دار شدن توجه می‌شود. این تمرکز نادرست هدف شما را تحت تاثیر قرار می‌­دهد. همچنین موجب می‌شود مهم‌ترین قانون بازار سرمایه یعنی برسی بازار قبل از وارد شدن به آن را از یاد ببرید.

بیاموزید قبل از بازار سرمایه باید روی خودتان تمرکز کنید. فردی که به فکر کمال شخصی نباشد؛ نمی‌تواند به خوبی سرمایه گذاری انجام دهد. بنابراین سعی کنید روی صفات خوب و مناسب سرمایه گذاری تمرکز کنید. مهم‌­ترین صفاتی هم که شما را برای سرمایه‌دار شدن آماده می‌کند؛ زرنگ و باهوش بودن است.

باهوش، زرنگ و گوش به زنگ برنده است؛

فردی می‌تواند به اهداف خود برسد که باهوش، زرنگ و گوش به زنگ باشد. همیشه سعی کنید این خصوصیات را در خود پرورش دهید. به خصوص در بازارهای کشورهای با اقتصاد ضعیف همچون ایران همیشه باید از خودتان بپرسید بهترین سرمایه گذاری در ایران چیست؟ برای پاسخ به این سوال نیز باید باهوش مالی آشنا و از آن استفاده کنید؛ زرنگ باشید و زودتر از دیگران اقدام کنید؛ گوش به زنگ باشید و به موقع از بازار وارد یا خارج شوید.

در واقع هوش مالی به شما می‌گوید بهترین سرمایه گذاری در کدام بازار انجام می‌گیرد. زرنگ بودن به شما کمک می‌کند سریع‌تر اطلاعات را کامل کرده و وارد بازار شوید. گوش به زنگ بودن نیز به شما در یافتن سیگنال‌های مثبت و منفی بازار کمک می‌کند. بنابراین برای اینکه بدانید بهترین بازار سرمایه گذاری کدام بازار است؛ نیاز به هر سه این صفات دارید.

حال فرض می‌کنیم شما هدف دارید و آماده شروع کار هستید. مهم­‌ترین سوال این است که در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟ بهتر است قبل از پرسیدن این سوال غر زدن را کنار بگذارید. در ایران هم می‌توان سرمایه گذاری کرد به شرطی که بدانید کدام بازار بهترین است.

بهترین راه سرمایه گذاری در ایران

راه‌های متعددی برای سرمایه گذاری وجود دارد. در کشوری مثل ایران که مشکلات اقتصادی بی‌داد می‌کنند اینکه بدانید در کدام بازار سرمایه گذاری کنید؛ کار نسبتا مشکلی است. در ادامه به برسی مشکلات و مزایای چند بازار عمده در ایران می‌پردازیم تا بتوانید بهترین را برگزینید.

بازار بورس؛

این بازار به برسی زیادی نیاز دارد. آن هم به این معنی است که نیاز به آموزش بسیاری دارد! به همین دلیل ممکن است قبل از سرمایه گذاری زمان زیادی از شما بگیرد. پولی که از این بازار به دست می‌آید؛ اگرچه از سوی مراجع تقلید حلال اعلام شده است، اما به دلیل اینکه پول پشتوانه، کار یا جسم ارزشمندی ندارد؛ کمی شبهه‌ناک به نظر می‌رسد. همچنین سرمایه گذاری در این بازار به دلیل اینکه ممکن است به سمت تولید هدایت نشود؛ می‌تواند در مقیاس کلان مشکل‌ساز باشد.

بازار بورس سود بالایی دارد. به همین نسبت زیان زیادی نیز ممکن است متحمل شوید. یکی از مهم‌ترین مزایای این بازار این است که می‌توان در زمان استراحت و به عنوان کار دوم آن را انجام داد.
روش‌های ایجاد پول و به دست آوردن سود در این بازار متنوع است. به شکلی که حتی از آموزش بورس نیز می‌توان درآمد به دست آورد. با این تفاسیر می‌توان گفت پاسخ سوال بهترین سرمایه گذاری در ایران چیست؟ بازار بورس نیست!

بازار ارز؛

این بازار معمولا در کشورهایی رونق دارد که از نظر توسعه اسلامی کمی عقب افتاده‌تر هستند. اگر به دید کلان به این بازار نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این بازار نباید موردتوجه قرار گیرد. چراکه ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد.
ابزار سنجش ارزش پول ملی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور قطع می‌توان گفت این ابزار دلار نیست! نوسانات غیرقابل پیش‌بینی و وابستگی به عوامل سیاسی اجتماعی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب می‌شود توصیه کنیم از این بازار دوری کنید.

البته بازار بورس نیز وابستگی بسیاری به شرایط سیاسی­ اقتصادی دارد. با توجه به این دو بازار می‌توان نتیجه گرفت بازاری مناسب است که بیشتر نوسانات آن روی فرهنگ جامعه متمرکز باشد.
کمتر بازاری در دنیا هست که بتوان سرمایه گذاری مطمئن که بر پایه فرهنگ جامعه باشد را روی آن انجام داد. دقت داشته باشید به طور کلی می‌توان گفت بازاری مناسب است که بازار آن از نظر توسعه اسلامی پیشرفته باشد. باید گفت این حتی بازار مسکن نیز این ویژگی را ندارد!

بازار طلا و مسکن؛

اینکه مسکن به عنوان یک سرمایه مطرح باشد؛ کاملا اشتباه است. در واقع دلیل افزایش قیمت سرسام آور خانه نیز همینطور است. از سوی دیگر مسکن می‌تواند بازار مناسبی در ایران به شمار رود چرا که علاوه‌بر سودی که می‌تواند برساند، در آینده و در صورت ایجاد مشکلات مالی می‌توان از آن بهره برد. البته این در صورتی است که کمی منصفانه برخورد کنید.

بازار طلا از قدیمی‌ترین بازارها به شمار می‌رود. در واقع می‌توان گفت یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که امروز هوشمندانه به نظر می‌رسد همین بازار طلا است. منظور از بازار طلا، سکه نیست. بلکه طلایی که به عنوان زینت برای بانوان استفاده می‌شود ملاک است. نوسانات این بازار در کل متوسط است. بنابراین برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت گزینه مناسبی است.

بازارهای دیگری هم هست که می‌توانید در شرایط اقتصادی امروز به آن‌ها مراجعه کنید. اما اگر به دنبال اهداف معنوی در کنار اهداف مالی باشید؛ توصیه می‌شود سرمایه را به سمت صنعت هدایت کنید. سرمایه‌هایی که در صنعت هست عموما از ریسک کمتر و پایداری بیشتری برخوردار هستند.

روش‌های این سرمایه‌گذاری‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به شکلی که اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه داشته باشید؛ باید با توجه به این روش‌ها اقدام کنید. برای مثال در بازار بورس هم می‌توان در تالار معاملات به خرید و فروش پرداخت، هم با استفاده از سرمایه گذاری آنلاین این کار را در منزل انجام داد.

سرمایه گذاری آنلاین

در واقع می‌توان گفت راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن‌ها به بازار سرمایه گذاری وارد شوید به اندازه موهای سرتان است! شما می‌توانید به کمک یک حسابدار سرمایه‌گذاری کنید. می‌توانید یک پادو استخدام کنید. می‌توانید به شکل مستقیم در بازار سرمایه گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری آنلاین نیز یکی از روش‌های ورود به بازارهای سرمایه‌پذیر است، اما در این روش باید دقت بیشتری به خرج دهید. سودجویان بسیاری هستند که با استفاده از شرایط بیماری کووید ۱۹ فعلی، راه آسان‌تری برای دزدی یافته‌اند. بنابراین در استفاده از این روش باید کمی هوشیارتر باشید.

سرمایه‌گذاری آنلاین را می‌توان در بسیاری از بازارها انجام داد. یکی از این بازارها که امروز استفاده از روش آنلاین در آن متداول شده است؛ بازار بورس است. در واقع باید بگوییم سرمایه‌گذاری آنلاین در این بازار کمی بیشتر از دیگران کنترل شده است. بنابراین اگر به دنبال سرمایه‌گذاری آنلاین هستید؛ می‌توانید بازار بورس را انتخاب کنید.

بازارهای دیگری هم هستند که ذاتاً سرمایه گذاری در آن­‌ها در بستر آنلاین امکان‌پذیر است. برای مثال شما می‌توانید در بازار ارزهای دیجیتالی سرمایه گذاری کنید. امنیت این بازارها، دسترسی پذیری و بسیاری دیگر از عوامل هست که باید سنجیده شود تا بتوانید وارد بازار سرمایه گذاری آنلاین شوید.

کسب و کارهایی هر بازار که سرمایه‌پذیر می‌شوند نیز باید روش‌های خاصی داشته باشند. برای مثال اگر یک کسب و کار آنلاین و به دنبال سرمایه پذیری مالی هستید؛ باید بتوانید بستر آنلاین را برای سرمایه گذاری افراد و نهادها فرآهم کنید.

سرمایه گذاری

روش‌های پذیرش سرمایه گذار در کسب و کارها

راه‌های متفاوتی برای پذیرش سرمایه از سرمایه گذاران است. اگر مالک کسب و کاری هستید که نیاز به سرمایه دارد بهتر است ابتدا مشخص کنید چه میزان سرمایه لازم دارید؟ سرمایه شما چه نوع است (انسانی یا مالی)؟

1. سرمایه گذاری مالی؛

اگر به دنبال جذب سرمایه مالی هستید؛ توصیه می‌شود سری به نمایشگاه‌ها بزنید. در نمایشگاه‌ها می‌توانید با ایجاد غرفه کسب و کار خود را به سرمایه گذارانی که به آنجا آمده‌اند معرفی نمایید. همچنین شرکت‌هایی هستند که کار جذب سرمایه مالی را برای شما انجام می‌دهند.

البته بسیاری از کسب و کارهای نوین و دانش بنیان هم هستند که با استفاده از سر‌زدن به شرکت‌های مختلف به دنبال سرمایه می‌گردند. بسیاری از سرمایه گذاران هم ترجیح می‌دهند براساس مدل‌های دانشگاهی سرمایه گذاری کنند. این روش سرمایه گذاران هم برای جذب سرمایه مالی و هم برای جذب سرمایه انسانی کاربرد دارد.

2. سرمایه گذاری روی نیروی انسانی؛

همانطور که می‌دانید سرمایه‌گذاری هوشمندانه در تمام بخش‌ها صورت می‌پذیرد. در واقع پاسخ سوال سرمایه‌گذاری هوشمندانه چیست؟ محدود به سرمایه گذاری مالی نمی‌شود. بلکه سرمایه گذاری روی منابع انسانی نیز امروز یکی از مهم‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری هوشمندانه به شمار می‌رود.

در صورتی که به دنبال سرمایه گذاری روی نیروی انسانی هستید نیز راه‌های مختلفی پیش رو دارید، اما اولین گام این است که فردی پیدا کنید که بیشترین شباهت را با نیروی موردنیاز شما داشته باشد. برای این کار نیز راه‌های بسیاری از جمله کارلیب را می‌توان به شما پیشنهاد کرد. در گام‌های بعدی می‌توانید نیروی انسانی خود را با آموزش کارآمدتر کنید.

درنهایت...

سرمایه در هر بازاری که باشد لازم است هوشمندانه صورت گیرد. اولین و مهم‌ترین گام سرمایه گذاری هم این است که سرمایه‌گذاری هوشمندانه را به خوبی بیاموزید. دقت کنید که هر سرمایه گذار روش خاص خود را دارد.
با کمی تجربه، اندکی شانس و مقدار کمی اعتماد به نفس می‌توانید روش سرمایه گذاری خاص خود را بیابید. سرمایه گذاری مالی، فکری، آموزشی، احساسی، نیروی انسانی و… از انواع سرمایه‌گذاری هوشمند است که می‌توانید در ایران انجام دهید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • اصغر آدینه
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۱۰

    این مطلب حرف نداشت

  • عبدالرضا شکری
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰

    متشکرم

  • اسدالله رضایی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰

    دستخوش

  • عبدالحسین بهرامی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵

    منابع این مطلب کجاست؟

  • علی سبحانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰

    محتوا خوبی بود

  • اسماعیل حسنی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • فرهاد
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۲۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • حسین قاسمی
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • محمدجواد اسلامی
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۰

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • علی اصغر طهماسبی
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۰

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • مجتبی سبزواری
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۵

    خیلی خوب بود